
For Distribution to CPs

Complaints submitted to the Press Complaints Commission about articles wrongly reporting 
that Julian Assange 'has been charged' or 'faces charges':

The Guardian Wikileaks to keep releasing cables despite Assange arrest 07/12/10
The Sun Wiki boss: Don't leak my address 15/12/10
The Sun Wiki chief: Sex girls in a tizzy 21/12/10
The People Assange prosecutor 'is anti-men' 07/02/11
The People Wikileaks founder 'fears execution' 07/02/11
The People Text messages 'could clear Assange' 08/02/11
The Independent Julian Assange 'public enemy number one' 11/02/11
The People Assange must face Sweden sex trial 24/02/11
Daily Mirror Julian Assange hits out after judge rules he should be extradited 25/02/11
Daily Mirror Assange in extradition appeal bid 03/03/11
Daily Mirror Julian Assange extradition appeal lodged at High Court 03/03/11
Daily Mirror Assange to address Cambridge Union 06/03/11
Daily Mirror Assange bail conditions attacked 16/06/11
The Independent Publishers, parties, and court: Julian Assange faces the music 08/07/11  
Daily Mail Assange's £850,000 book deal collapses 'over fears US Govt could use them  
against him' 09/07/11
The Guardian Julian Assange to launch fresh extradition appeal in High Court 11/07/11
Daily Mail Brad Pitt and Angelina Jolie invited to lavish 40̂  ̂ birthday party for whistleblower
Assange... Two days before his court appeal on sex charges 11/07/11
The Independent Julian Assange in bid to block extradition 12/07/11
Daily Mail Don't send him to Sweden: Wikileaks founder Julian Assange's lawyers tells
extradition judges sex allegations are 'legally flawed' 12/07/11
The Independent Discourteous and disrespectful, but not rape: the Assange defence
13/07/11
The Independent Assange disrespectful but not a rapist, lawyers insist 13/07/11  
Daily Mirror Julian Assange 'sex offences' are not illegal in UK, say his lawyers 13/07/11  
The Guardian Julian Assange extradition appeal: QCs clash over 'conceptions of consent' 
13/07/11
Daily Mail He's like a moody teenage and is hunted by pushy groupies: Domestic life with
Julian Assange as seen by the man who's given him refuge 05/08/11
Daily Mail The Wikifreak: In a new book one author reveals how she got to know Julian
Assange and found him a predatory narcissistic fantastist 07/08/11
The Independent What -  and where -  now for M r Wikileaks? 04/09/11
Daily Mail Julian Assange: Why can't our own Cybermen zap the Wikileaks man? 09/09/11
The Independent Wikileaks auctions memorabilia to raise funds 19/09/11
The Independent Can the cult of Assange save cash-strapped Wikileaks? 19/09/11
Daily Mail Cash in the attic... Wikileaks style: Assange 'memorabilia' sold to raise funds for
Wikileaks 19/09/11
Metro Julian Assange autobiography goes on sale despite Wikileaks founder's anger 
22/09/11
The Guardian The 'unauthorised autobiography' of Julian Assange seeks to portray him as 
simply the victim of women scorned 22/09/11

MOD100061276



For Distribution to CPs

Daily Mail 'I may be a chauvinist pig, but I am no rapist': autobiography of Wikileaks founder
Julian Assange published despite attempts to block it 22/09/11
The Independent Transparency? Not with my memoirs, Assange insists 23/09/11
Daily Mail M r Wikileaks' secrets leaked: Rape claims, a US 'honeytrap' and an
'autobiography' the world's most notorious hacker desperately wanted to suppress
23/09/11
Daily Mail Milly Dowler phone hacking scandal: Sorry, but money can't bring her back 
24/09/11
The Guardian Julian Assange: The Unauthorised Autobiography -  review -  David Leigh 
26/09/11
Daily Mirror Julian Assange autobiography sells less than 650 copies 28/09/11  
New Statesman Julian Assange: the Unauthorised Autobiography -  review -  James Ball 
06/10/11
The Sun Wiki hasn't a pot to leak in 25/10/11
Wired Updated: Julian Assange extradited to face charges in Sweden 02/11/11  
Daily Record Wikileaks founder Julian Assange to be extradited to face sex charges in 
Sweden after losing court battle 02/11/11
The Independent Only Supreme Court can save Julian Assange now 03/11/11  
The Sun Wiki chief must face sex cases 03/11/11
The Guardian Julian Assange seeks to take extradition battle to Supreme Court 15/11/11  
Daily Mail Wikileaks founder Assange to appeal extradition to Sweden in the Supreme Court 
15/11/11
Daily Mirror True Stories: Wikileaks -  Secrets and Lies -  M ore4,10pm  29/11/11
V3.co.uk Julian Assange to have extradition appeal considered by Supreme Court 05/12/11
Daily Mail Assange wins permission to continue extradition fight but judges warn his
chances of success are slim 05/12/11
ZDNet UK Assange granted Supreme Court appeal 16/12/11
ZDNet UK News to know: Julian Assange, Goodbye 'open' web, and what was Google's top 
search? 18/12/11
The Guardian 2011: the year in review 30/12/11
The Guardian This week's new theatre and dance 07/01/12

Complaints about articles wrongly reporting that Julian Assange has been charged 
submitted to but not covered by the PCC:

Daily Star Assange: I could die in a US jail 23/12/10
Daily Star Assange prosecutor 'is anti-men' 07/02/11
Daily Star Text messages 'could clear Assange' 08/02/11
Daily Star Assange continues extradition fight 24/02/11
Daily Star Assange to address Cambridge Union 06/03/11
Daily Express Assange bail conditions attacked 16/06/11
Parcel Delivery News Wikileaks uses eBay to raise funds 20/09/11
Huffington Post UK Brazil springs a Wikileak... Assange tags newsman as media mole
03/11/11
International Business Times UK Wikileaks chief Julian Assange given new lifeline 05/12/11  

Complaints submitted to the Press Complaints Commission about other libels:

MOD100061277



For Distribution to CPs

Daily Mail News of the World: If Max Clifford deserves £ lm  what price Milly Dowler's family 
12/07/11 -  states Julian Assange hacked into security services/published classified details 
which got people killed
The Sun M r Wiki: I prefer virgins 14/07/11 -  implies there are two rape cases and also 
formal charges
The Independent Uncensored Wikileaks cables posted online 01/09/11 -  repeats Guardian's 
false allegations that Assange at fault for 'recycling' an old password (encryption key)
The Guardian Wikileaks decides to make public all US State Department cables 01/09/11  -  
multiple libels and false allegations about Cablegate in attempt to avoid admitting the 
Guardian itself was to blame
Daily Mail Wikileaks may endanger secret sources by publishing 250,000 uncensored US 
cables, say former allies 03/09/11  -  falsely states Julian Assange has been charged, and that 
he tried to misuse supporters' donations (repeats Guardian's false allegations)
Daily Mail Autobiography of Wikileaks founder Julian Assange is a sales flop 30/09/11  -  
implies there are two rape cases
The Economist Leaker's Leak 01/10/11  -  implies there are two rape cases
The Observer Julian Assange: the Unauthorised Autobiography -  review -  Henry Porter
02/10/11 -  falsely states Julian Assange criticised Andrew O'Hagan's writing
Daily Mail Wikileaks could be bankrupt by the end of the year, admits Julian Assange
25/10/11 -  falsely states Julian Assange has been charged, and was given police caution at
OccupyLSX
The Guardian Steve Jobs v Julian Assange: What makes a good biography? 26/10/11  -  
falsely states Julian Assange is a 'fugitive' from Sweden
Daily Mail Wikileaks' Julian Assange loses High Court bid to block extradition to Sweden 
over sex crime allegations (and appears to have lost his celebrity friends too) 02/11/11  -  
misleading factual inaccuracies concerning the dates of events in Sweden

Full correspondence with PCC (date order)

From: Simon Yip [PCC Administrator]
To: Julian Assange
Date: Nov 10, 2011, 3:55 PM

Dear M r Assange

Thank you for your complaints. I would be grateful for your clarification on a number of 
points before we take this matter forward.

First, I note your position that claims made by a number of publications that you are facing 
extradition to Sweden to answer sexual assault charges are inaccurate, as you have not 
been charged with any offence. My understanding of the position is that allegations have 
been made, and that Sweden has issued an extradition request in connection with 
preliminary investigations. I would be most grateful for your confirmation that this 
represents the correct position.

MOD100061278



For Distribution to CPs

In addition, I note that a number of the articles about which you have raised concerns were 
published a number of months ago (although they do remain online and we can therefore 
consider them). In view of the Commission's delay rules
(http://www.pcc.org.Uk/faqs.html#faql_14) are you able to make clear whether you sought 
to complain about the coverage at the time, and why you are complaining now?

Finally, I should point out that the remit of the PCC does not extend to the Huffington Post, 
Parcel Delivery News or the Daily Express.

The PCC formally considers complaints about the vast majority of UK newspapers and 
magazines, provided that they subscribe to our funding body, the Press Standards Board of 
Finance (PressBof).

Owing to a funding dispute between Northern & Shell -  the publishers of the Daily Express -  
and PressBof, Northern & Shell do not currently subscribe to the system of self-regulation 
independently overseen by the PCC. The publication does not therefore fall under the 
Commission's jurisdiction and, as such, we are unable to take forward your concerns in this 
matter.

In the circumstances, you may wish to complain directly to the publication, its contact 
details are as follows:

Nicole Patterson 
Daily Express Legal Department 
The Northern & Shell Building 
10 Lower Thames Street 
London, EC3R 6EN 
Switchboard Tel: 020 8612 7000

Editor: Hugh Whittow

You may also wish to consult a solicitor on the matter. If you would like the PCC the forward 
your complaint directly to the publication, please let us know.

I look forward to your response. Please do not hesitate to contact a member of the 
Complaints Department should you wish to discuss this matter.

A copy of the Code of Practice which all newspapers and magazines who subscribe adhere 
to, can be accessed using this web link: http://www.pcc.org.uk/cop/practice.html

I would like to set out a number of points about our procedures, for your information.

Speed: The Commission has a commitment to deal with all complaints as quickly as possible. 
It expects both complainants and newspapers -  and their representatives, legal or

MOD100061279

http://www.pcc.org.Uk/faqs.html%23faql_14
http://www.pcc.org.uk/cop/practice.html


For Distribution to CPs

otherwise -  to cooperate with that commitment. Any unreasonable delay on either side 
may be taken into account by the Commission.

Transparency: As part of a full and fair investigation we must ensure that each party to a 
complaint is able to see and comment upon what the other has to say. The Commission 
cannot take into account information to which both sides have not had an opportunity to 
comment.

Confidentiality: The system of self-regulation overseen by the PCC requires good faith on 
both sides. In order for the PCC to be able to investigate complaints effectively, it is 
essential that neither party to a complaint, complainant or newspaper/magazine, publishes 
information which has been provided as part of the investigation - most notably 
correspondence -  without the consent of the other party. Publication, without consent, 
may affect the PCC's ability to continue to deal with a complaint or may be considered by 
the PCC when it reaches a decision as to whether the Code has been breached. Material 
provided by both complainants and publications during a PCC investigation must only be 
used for the purpose of the complaint being considered by the PCC.

Commission rulings: It is possible that the Commission may find that your complaint does 
not amount to a breach of the Code, or that any remedial action taken or offered by the 
publication is sufficient under its terms. If this is the case we will explain to you why the 
Commission took this decision.

Correspondence with the editor: We will usually send a copy of each letter of complaint to 
the editor even if the complaint does not raise a breach of the Code. Similarly, any 
substantive decision made by the Commission under the terms of the Code will be sent to 
the editor.

Outside the Commission's remit: The Commission is not able to deal with all complaints. 
Some of the circumstances in which we may not be able to pursue a complaint are set out 
on our website.

Legal proceedings: The Commission cannot deal with any complaint which is the subject of 
legal or other associated proceedings. You should let us know immediately if you decide to 
take legal action in regard to the matter under complaint.

Data Protection: By pursuing the complaint, you consent to the processing of any personal 
data which may be provided to the Commission for the purposes of dealing with your 
complaint. You also consent to the publication of the Commission's decision in relation to 
the complaint, but may withdraw consent in writing.

Independent Reviewer: If, at the end of the process, you are dissatisfied with the manner in 
which your complaint has been handled, you should write within one month to the 
Independent Reviewer who will investigate the matter and report any findings and 
recommendations to the Commission. Further details are included in the enclosed How to 
Complain booklet, or via the following link:
http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html

MOD100061280

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html


For Distribution to CPs

Further information about the complaints process can be accessed using this web link: 
http://www.pcc.org.uk/complaints/process.html

Information about our service commitments to complainants can be accessed using this 
web link: http://www.pcc.org.uk/complaint/charter.html.

Further information about the PCC can be found on our website www.pcc.org.uk .

Do not hesitate to contact us if you need further advice. When you write to us, please 
quote our reference number on this email.

Yours sincerely

Simon Yip 
Administrator

Press Complaints Commission 
Halton House 
20/23 Holborn 
London ECIN 2JD

Website: www.pcc.org.uk

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Nov 12, 2011, 8:58 PM

Dear Simon Yip,

Thank you for your email and information on PCC procedures. To answer your points in the 
same order:

1. You are correct that the extradition request is in connection with preliminary 
investigations, although the women say they went to the police for advice so there are no 
'allegations' in the formal sense from the women. The prosecutor, however, has decided 
there may be a legal case and is pursuing it. But there are definitely no charges, contrary to 
what is being reported. The link included on the Complaint forms -
http://www.swedenversusassange.com/Problems-with-the-Arrest-Warrant.html - sets out 
the correct position. Attached are three pages from the July appeal submission detailing all 
the statements made by the Swedish prosecutor in which she confirms that no charges have 
been brought.

MOD100061281

http://www.pcc.org.uk/complaints/process.html
http://www.pcc.org.uk/complaint/charter.html
http://www.pcc.org.uk
http://www.pcc.org.uk
http://www.swedenversusassange.com/Problems-with-the-Arrest-Warrant.html


For Distribution to CPs

You may find it convenient to use the Sweden vs Assange website -
http://www.swedenversusassange.com/ - as a reference source. It is the most detailed and 
accurate account of the facts of the case.

2. Regarding the delay in complaining formally about these libels, Wikileaks is a small 
organisation with a core staff of 20 and limited resources. Since December 2010 we have 
operated under an illegal financial blockade that has destroyed 95% of our revenue. We face 
down threats and attacks - legal, technical, security issues - on a daily basis (a few  
background links below) and we have the anti-trust litigation against VISA with the 
European Commission as well as the Swedish case to deal with. Obviously we must prioritise 
our battles. Often, all we have been able to do is respond to the worst libels against me on 
Twitter. However, it is still very relevant to pursue these complaints as they remain visible 
online. In addition, as new articles about my case come out journalists use these older 
articles as reference and pull in what's been written before - including these libels - to use as 
background. It is therefore important to correct for both internal and external applications - 
other journalists and the public.

http://wikileaks.org/Banking-Blockade.html
http://wikileaks.ch/US-espionage-investigation-against.html#
http://ww w .salon.com /2011/02/ll/cam paigns_4/

3. Noted, thank you.

4. Noted. We will complain direct to the Daily Express. Thank you for their details.

Yours sincerely.

Julian Assange

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Nov 25, 2011, 6:20 PM

Dear Simon Yip,
May I please have a progress update on my complaints? - at least for the first batch sent on 
8 November, which I believe passed the 15 day PCC Service Charter deadline on 22 
November. Barring the two most recent, the rest of my complaints are due for progress 
updates on 28 and 29 November. I would be most grateful if you could provide them all 
sometime over the next few days.

Thank you.

Julian Assange

MOD100061282

http://www.swedenversusassange.com/
http://wikileaks.org/Banking-Blockade.html
http://wikileaks.ch/US-espionage-investigation-against.html%23
http://www.salon.com/2011/02/ll/campaigns_4/


For Distribution to CPs

From: Simon Yip
To: Julian Assange
Date: Nov 29, 2011, 10:07 AM

Dear M r Assange

Thank you for your email. I am sorry for the delay in reverting to you. You have complained 
about a number of articles, so it has taken some time for us to go through our process. I 
appreciate your patience during this period.

Before we can move forward, I have looked into the matter further and it appears that the 
High Court has ruled that although you have not been formally charged, you have been 
"accused" of the offences, that the case has "moved from suspicion to accusation supported 
by proof", and that "criminal proceedings have commenced" against you 
(http://www.bailii.org/ew/cases/EW HC/Admin/2011/2849.pdf ). This is clearly something 
that would influence the Commission's decision, and before we could proceed I would be 
grateful if you could confirm your understanding of this and let me know if you have any 
further comments. At that point we will be able to consider how best to move forward.

Yours sincerely

Simon Yip

From: Julian Assange 
To: Simon Yip
Date: Nov 29, 2011, 6:06 PM

Dear Simon,

Further to our phone call, please find below the email exchange between one of my 
assistants and my lawyers. Note also that some of the more credible organisations such as 
Reuters have retracted the "charged" libel by themselves, or explicitly stated that I have not 
been charged.

I trust this gives you the information you need to proceed with the complaints.

Kind regards,

Julian Assange

> From:
> Sent: 1[■ue, 29 Nov 2011 17:44: 04 +0000
> To:
> Subject: Fwd: FW: urgent - FW: Urgent Assistance Please
>

MOD100061283

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2011/2849.pdf


For Distribution to CPs

>
> ---- Original Message­
> From: Mark Summers
> Sent: 29 November 2011 16:14
> To:
> Subject: PCO
> The High Court held that Julian is "accused" within the meaning of
> (s2(3)(a) of) the 2003 Act.
>
> That is not the same thing as charged.
>
> The ruling of the High Court was that a person in respect of whom no
> decision to charge or prosecute has been taken, can nonetheless, be
> said, within the meaning of section 2(3)(a) of the Extradition Act
> 2003, to be "accused".
>
> The High Court recorded that it was (as it indeed it is) "clear" that
> that no decision to charge or prosecute has been taken in Sweden (see
> paras. 149, 150 & 153), and that the formal state of the investigation
> is (as stated by the Swedish prosecutor) a "preliminary
> investigation".
> "...It is clear on the extrinsic evidence that a decision has not been
> taken to charge him. Under the law of Sweden that decision will only
> be made after he has been questioned again. Under Swedish procedure,
> that decision is made at the conclusion of the investigation and,
> according to the evidence before the Senior District Judge, after the
> defendant had been given the right to examine all the documents
> relating to the case..." (para. 149)
>
> Any suggestion to the contrary is factually inaccurate (and
> importantly so; it assumes the very thing that the court was called
> upon to decide, and puts the cart before the horse so far as the key
> issue in this case is concerned). The court claims he is "accused",
> within the meaning of the 2003 extradition act, despite not being
> charged or indicted or a "decision" having been made to prosecute him.
> [The unusual nature of such a claim by the High Court, which we say is
> against Parliament's intent, is one of two reasons for the pending
> appeal to the Supreme Court.]
>
> Regards,
>
>
>
> Mark Summers
> Matrix
> Griffin Building
> Gray's Inn
> London WCIR 5LN
> Tel:
> Fax:
> www.matrixlaw.co.uk>

> From: ;
> Sent: 29 November 2011 16:00 ^
> To: Mark Summers
> Subject: urgent - FW: Urgent Assistance Please
>
> Gareth asked me to forward this (below) to you urgently to get any
> thoughts you might have on it as soon as possible.
>
> Thanks

MODI 00061284

http://www.matrixlaw.co.uk


For Distribution to CPs

Birnberg Peirce & Partners - Disclaimer
The contents of this email are confidential to the intended 
recipient(s) and may not be disclosed. If you have received this 
e-mail in error, do not copy or disclose its contents, please notify 
the sender immediately and then delete it. Its unauthorised use, 
disclosure, storage or copying is not permitted. Although it is 
believed that this email and any attachments are virus free, Birnberg 
Peirce & Partners accept no liability for any damage sustained as a 
result of software viruses and therefore recommend that virus checks 
are performed to confirm this.

This firm does not accept service by e-mail.
Birnberg Peirce & Partners is regulated by the Solicitors Regulation 
Authority. SRA Number: 00303251

Original Messaae-
From:
Sent: 29 November 2011 15:40 
To:
Cc:
Subject: Urgent Assistance Please 

Dear Gareth,

Julian would like your advise quickly if possible. It is a rather 
urgent issue. We have been complaining to the PCC regarding all 
references in the press to Julian having been charged.

An example of such a complaint is below.

We have received a response from the PCC thus far which is also below. 
Julian would like your advice (he wants to call them this afternoon) 
on how to respond to this. We wonder what game they are playing with 
this response - we are sure the judgement confirmed he was not 
charged. We have them references on Sweden Versus Assange website that 
proved this point. They have gone out of their way to find other 
information as per the below.

Your thoughts would be hugely appreciated, and if you have time to do 
so soon that would be great so Julian can call them as planned today.

FYI - we have found over 80 such examples and are hoping to push them 
through whilst it still counts!

Many thanks for everything

Best,

Sarah

Response from PCC:
Dear Mr Assange 
>
> Thank you for your email. I am sorry for the delay in reverting to you.

MOD100061285



For Distribution to CPs

> > You have complained about a number of articles, so it has taken some
> > time for us to go through our process. I appreciate your patience 
during this period.
> >
> >
> >
> > Before we can move forward, I have looked into the matter further and 
it appears that the High Court has ruled that although you have not been
> formally charged, you have been "accused" of the offences, that the case
> > has "moved from suspicion to accusation supported by proof", and that
> > "criminal proceedings have commenced" against you (
> > http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2011/2849.pdf ). This is
> > clearly something that would influence the Commission's decision, and
> > before we could proceed I would be grateful if you could confirm your
> > understanding of this and let me know if you have any further comments.
> > At that point we will be able to consider how best to move forward.
> >
> >
> >
> > Yours sincerely
>
> >
> >
> > Simon Yip
> >
> > Administrator
> > Press Complaints Commission
> > Halton House
> > 20/23 Holborn
> > London ECIN 2JD
>
> > Tel: 020 7831 0022
>
>
>
> Explain of Complaint made to PCC:
> Todays date : 13/11/2011
>
> Title : Mr
>
> Complainant Name : Julian Assange
>
> A d d r e s s __;

>
> Postcode
>
> Country : England

Publication : The Independent 
>
> Publication Date : 19/09/2011

MOD100061286

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2011/2849.pdf


For Distribution to CPs

>
> Headline : Wikileaks auctions memorabilia to raise funds
>
> Online : Yes
>
> Link to article :
>
http://www.independent.co.uk/life-style/wikileaks-auctions-memorabilia-to- 
raise-funds-2357469.html?origin=internalSearch 
>
> Explanation : Please explain how you believe the Code of Practice has
> been breached
>
> The article contains the statement: "But the most bids by late Monday
> were for a sealed prison coffee pack et smuggled out of Wandsworth
> Prison in London by Assange on December 17, after he spent a week
> there fighting extradition to Sweden on rape charges", which is false.
> I have not been charged with any offence and this statement therefore
> represents a significant and misleading inaccuracy. These facts are
> not hard to establish - a matter of basic fact-checking - and a
> correction should be printed with due prominence. This is a good
> reference tool for these facts:
> http://www.swedenversusassange.com/Problems-with-the-Arrest-Warrant.html
> http://www.swedenversusassange.com/Allegations.html
>
> Costs of the libel to me are:
> - As a result of re-reportage and the internet readership the harm to
> my reputation, and to my organisation, is global. WikiLeaks relies
> entirely on the goodwill of the public, which this article compromises
> through false means.
> - Contribution to a hostile media climate in the UK while the decision
> to extradite me was before the cou rts.
> - Contribution to a hostile media climate in Sweden, to which I am
> soon to be extradited and trialled in, in relation to the subject of
> this misreporting.
> - Contribution to a hostile media climate in the United States where a
> Grand Jury has been empanelled to indict me for espionage.
> - Contribution to undermining political support in Australia,
> discouraging the Australian government from intervening to stop my
> extradition.
> - Contribution to a reduction in my ability to raise revenue for
> WikiLeaks through loss of reputation.
> - Contribution to a reduction in donations to my personal Defence Fund
> through a loss of reputation.
> - Contribution to a reduction in political support for WikiLeaks and
> myself at a time when we are imperilled by publically declared FBI,
> Pentagon, CIA and US State Department Task Forces.
>

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Dec 3, 2011, 7:04 PM

Dear Simon,

Further to my phone call and email 29 November, would you please send through a report 
detailing the progress of my complaints? For 27 of them the 'interim' 15-day progress

MOD100061287

http://www.independent.co.uk/life-style/wikileaks-auctions-memorabilia-to-raise-funds-2357469.html?origin=internalSearch
http://www.independent.co.uk/life-style/wikileaks-auctions-memorabilia-to-raise-funds-2357469.html?origin=internalSearch
http://www.swedenversusassange.com/Problems-with-the-Arrest-Warrant.html
http://www.swedenversusassange.com/Allegations.html


For Distribution to CPs

update was due 12 days ago; the rest - bar three - were due last Tuesday. We are now only 
eight days from your outcome decision service commitment for the first lot.

Although the PCC Complainants' Charter commits to an 'average' 35 days, these are not 
complex complaints - the "charges" matter is clear cut and I provided ample evidence of the 
facts in my initial submission. I was therefore disappointed by your 29 November memo. I 
would, however, like to receive a full report of my complaints' progress through the 
"process" it mentions.

Best,

Julian Assange

From: Simon Yip 
To: Julian Assange
Date: Dec 5, 2011, 5:11 PM

Dear M r Assange

Thank you for your email.

I can only apologise for the delay, but I am pleased to say that we are now in a position to 
move forward. We will write to the newspapers and ask for their comments about the 
issues you have raised under Clause 1 (Accuracy) regarding the following articles:

The Economist

Leaker's leak (01/10/11)

The Sun

M r Wiki: I prefer virgins (14/07/11)

The Guardian

Steve Jobs v Julian Assange: what makes a good biography? (26/10/11)

WikiLeaks decides to make public all US state department cables (01/09/11)

Julian Assange extradition appeal: QCs clash over 'conceptions of consent' (13/07/11)

The Observer

Julian Assange: The Unauthorised Autobiography -  review (02/10/11)

MOD100061288



For Distribution to CPs

The Independent

Uncensored WikiLeaks cables posted online (01/09/11)

Daily Mail

WikiLeaks could be bankrupt by the end of the year due to 'unlawful' funding boycott 
admits Julian Assange (25/10/11)

Autobiography of WikiLeaks founder Julian Assange is a sales flop (30/09/11)

WikiLeaks may endanger secret sources by publishing 250,000 uncensored U.S. cables, say 
former allies (03/09/11)

If Max Clifford deserves £ lm , what price the Dowler family? (12/07/11)

With regards to your concerns about the Daily Star, I am afraid we will be unable to take 
these any further. Like the Daily Express, the Daily Star is published by Northern & Shell, 
which does not currently subscribe to the system of self-regulation independently overseen 
by the PCC. You may wish to complain directly to the publication. Its contact details are as 
follows:

Nicole Patterson 
Daily Star Legal Department 
The Northern & Shell Building 
10 Lower Thames Street 
London, EC3R 6EN

Editor Dawn Neesom

You have also raised accuracy concerns about a large number of other articles that referred 
to your having been "charged", "facing charges", or similar formulations. I do not think the 
Commission will need the newspapers to provide any specific information in this regard, and 
therefore I will ask it to come to a view on these points at the earliest opportunity. If the 
Commission does require further information, we will of course write to the newspapers in 
due course.

We will revert to you shortly.

Yours sincerely

Simon Yip

MOD100061289



For Distribution to CPs

From: Ben Milloy [Complaints Officer]
To: Julian Assange
Date: Dec 6, 2011, 2:28 PM

Dear M r Assange

Thank you for your recent correspondence.

I will be dealing with your complaints against The Economist, The Sun, The Guardian, The 
Observer, The Independent and the Daily Mail (in relation to the articles specified in Simon 
Yip's email yesterday) before they go to the Commission for a decision under the terms of 
the Editors' Code, and I will keep you informed of the progress of our investigation into 
these matters.

A copy of your correspondence has been sent to the newspapers and I will write to you 
again once I have received their responses.

Yours sincerely

Ben Milloy 
Complaints Officer

Press Complaints Commission 
Halton House 
20/23 Holborn 
London ECIN 2JD

Tel: 020 7831 0022 
Website: www.pcc.org.uk

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Dec 8, 2011, 10:59 PM

Dear Simon,

Many thanks for this. Can you tell me when the PCC will make a ruling on the 44 complaints 
you're not taking up with the newspapers? When does your decision-making committee 
next sit?

Kind regards.

Julian Assange

MOD100061290

http://www.pcc.org.uk


For Distribution to CPs

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Cc: Ben Milloy
Date: Dec 10, 2011,4:06 PM

Dear Simon,

I have today submitted two further complaints - the usual libels that I have 
been charged with offences when I have not.

As you have no doubt realised by now, the harms and damage to myself and my 
organisation are repeated at each turn of events and this must be stopped 
somehow. I would therefore be grateful if you would include these latest two 
complaints with those already going forward for decision, which I hope is now 
imminent. Are you able to give me a date for that?

Thank you.

Kind regards.

Julian Assange

From: Simon Yip
To: Julian Assange
Date: Dec 15, 2011, 9:59 AM

Dear M r Assange

Thank you for your further two complaints against V3.co.uk and the International Business 
Times (UK edition).

Your complaint against v3.co.uk will be added to the other 44 complaints to be considered 
by the Commission at the earliest opportunity.

Our Head of Complaints Charlotte Dewar will now be dealing with your complaints to be 
submitted to the Commission. Her email address is charlotte.dewar@pcc.org.uk and you 
should add her to your email safe list for further correspondence. Should you have any 
queries or require any further advice, please do not hesitate to contact her.

As you know. The Commission's jurisdiction extends only to those newspapers and 
magazines that belong to one of the five publishers' associations -  the Newspaper 
Publishers' Association, the Newspaper Society, the Scottish Daily Newspaper Society, the 
Scottish Publishers' Association, and the Periodical Publishers' Association -  and that

MOD100061291

mailto:charlotte.dewar@pcc.org.uk


For Distribution to CPs

contribute to the Press Standards Board of Finance, the body which collects the industrial 
levy that funds self-regulation. More information about our funding is available on request 
and on our website.

Unfortunately, while the vast majority of UK publications fall under our control. 
International Business Times (UK edition) is not one of them. It therefore has no obligation 
to accept our decision, or even to co-operate with our enquiries.

I am afraid that, in the circumstances, we are unable to assist you further in this matter.

However, I have obtained details should you wish to submit a complaint directly with the 
publication as follows:

M r Julian Kossoff 
Managing Editor 
IBTimes 
Floor 34
One Canada Square
London
E14 5AA

Yours sincerely

Simon Yip

From: Rebecca Hales [Complaints Officer] 
To: Julian Assange
Date: Dec 22, 2011, 4:03 PM

Dear M r Assange

I am writing on behalf of my colleague Ben Milloy (ccd) who has been dealing with your 
complaint but is currently on annual leave.

Further to our previous correspondence, the Commission has now received responses to 
your complaint from The Economist, The Sun, The Guardian and The Independent 
newspapers, copies of which are attached. I have had to ask for further information from 
The Daily Mail and expect its reply in the near future and The Observer has advised me that 
it needs a little more time to consult with the relevant reporter. We will of course write to 
you as soon as we receive anything from the remaining two publications.

As you will see, the replies thus far can be summarised as follows:

MOD100061292



For Distribution to CPs

• The Economist is grateful for you pointing out the error and has amended its online 
article accordingly (see attached).
• The Sun argues that the existence of two rape charges has been widely reported. 
However, it accepts your position and, in the spirit of goodwill, has amended its online 
article accordingly (see attached).
• The Guardian believes its article of 13 July is an accurate account of court proceedings 
and it has provided a copy of the reporter's contemporaneous shorthand notes in support 
of this position. It argues that the word "charges" is synonymous with "allegations", in the 
circumstances. It does not accept any inaccuracy in the second article for the reasons 
explained and the third piece is a comment item and the newspaper argues that the word 
"fugitive" reflects the columnists view.
• The Independent does not accept that you have identified a breach of the Code but 
would be prepared to publish a footnote to the article containing your response to the 
tweet. A wording has been provided for your approval.

Before a decision can be made as to how these complaints might be taken forward, I should 
be grateful to receive any further comments you may wish to make. In particular -  given 
that the Commission's primary aim is the resolution of all substantive complaints wherever 
possible -  do please let me know whether you are content with the action taken by The 
Economist and The Sun and whether you wish to accept The Independent's proposed 
resolution.

An added benefit of resolving your complaints is that a summary of them -  with your 
consent and a wording agreed by you -  will be published on our website. This will act, 
importantly, as a further public record of your concerns and the subsequent remedial action 
taken by the newspaper.

I look forward to hearing from you within seven days, or sooner, if convenient (although we 
would understand if it takes slightly longer, as the holiday period is inevitably busy). Please 
do not hesitate to contact me if I can be of any assistance to you.

Yours sincerely 
Rebecca Hales

Rebecca Hales 
Complaints Officer

Press Complaints Commission 
Halton House 
20/23 Holborn 
London ECIN 2JD

Tel: 020 7831 0022 
Website: www.pcc.org.uk

MOD100061293

http://www.pcc.org.uk


For Distribution to CPs

From: Simon Yip 
To: Julian Assange
Date: Jan 10, 2012, 6:03 PM

Dear M r Assange

Thank you for writing to us in relation to seven further articles. We will write to the Daily 
Mail and ask for its comments about the issues you have raised under Clause 1 (Accuracy) 
regarding the following article headlined "Wikileaks' Julian Assange loses High Court bid to 
block extradition to Sweden over sex crime allegations", published in the Daily Mail on 2 
November 2011.

You have also raised accuracy concerns about six articles (detailed below) that referred to 
your having been "charged", "facing charges", or similar formulations.

Daily Record

Wikileaks founder Julian Assange to be extradited to face sex charges in Sweden after losing 
court battle (02/11/11)

The Sun

Wiki chief must face sex cases (03/11/11)

Daily Mail

Assange wins permission to continue extradition fight but judges warn his chances of 
success are slim (05/12/11)

ZDNet UK

Assange granted Supreme Court appeal (16/12/11)

News to know: Julian Assange, Goodbye 'open' web, and what was Google's top search? 
(18/12/11)

The Guardian

2011: the year in review (30/12/11)

Given that the Commission is currently considering similar complaints by you against a 
number of publications, we will wait for its decision on that complaint before determining 
how best to move forward in relation to these six articles.

With best wishes

MODI 00061294



For Distribution to CPs

Simon Yip 
Administrator

From: Julian Assange
To: Rebecca Hales
Cc: Ben Milloy
Date: Jan 10, 2012, 10:46 PM

Dear Rebecca Hales,

Thank you for your email of 22 December, which unfortunately got overlooked; apologies 
for the delay in responding. Please find my detailed response to the newspapers' replies 
below.

Yours sincerely.

Julian Assange

The Economist: Leaker's leak (01/10/11)

While I'm pleased that the Economist has put its hand up without a fuss, the correction 
needs to be announced somewhere where people will actually read now that this matter 
has previously been misreported; simply amending their online archive is not sufficient to 
correct the damage done by the original article. I have asked that a correction be printed 
with due prominence and I think that is what is required. An alternative mechanism for all 
these cases is a prominent article outlining the failure of the media to accurately report my 
case, including in this way and in general, and to consider why that may be and what is to be 
done to prevent this phenomena occurring again to others who are in politically 
controversial circumstances.

The Sun: M r Wiki: I prefer virgins (14/07/11)

I do not accept the Sun's assertion of widespread concurrence among other newspapers 
that my extradition case relates to two rape allegations; of the more than 70 complaints I've 
submitted so far, only two other articles inaccurately report this. However, what has been 
sometimes misreported is that I have been charged when I have not, proving my point that 
an amendment to a newspaper's online archive is wholly inadequate to undo the damage 
done by the initial inaccurate reporting. As detailed on my complaint forms, the 
amplification of re-reportage and consequent creation of a hostile media climate greatly 
exacerbate the costs of these libels to me and my organisation. Prominent -  and current -  
correction please. I note the Editor's Codebook has this to say: "Headline reference: The 
requirement for adverse adjudications to carry a headline reference to the PCC was 
introduced in June 2004..."

Guardian: Steve Jobs v Julian Assange: what makes a good biography? (26/10/11)

MOD100061295



For Distribution to CPs

The meaning of the word 'fugitive' is quite clear and the author of the article has used it as a 
statement of fact, not opinion. This is a breach of Clause 1 iii) "the Press, whilst free to be 
partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact." The Guardian has 
also used the comments of District Court judge Howard Riddle at the February hearing -  as 
reported in its 24 February article -  to bolster its argument. It might just as easily have 
referred to the comments of the High Court judge Justice Ouseley at the December hearing, 
also reported In the Guardian newspaper:
http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/16/wikileaks-latest-julian-assange-bail-
appeal?INTCMP=SRCH
"• Lawyers acting for the Crown Prosecution Service argued that Assange was likely to 
abscond. But the judge noted that Assange had made arrangements at an early stage of his 
stay in Britain for his lawyers to be in contact with the Metropolitan police over the ongoing 
case in Sweden. "That is not the conduct of a person who is seeking to evade justice," the 
judge said."
Also, the High Court of Appeal on the first page of its judgment finds that I did not flee 
Sweden, so the facts and two High Court judges trumps the views of a District judge, which 
have been established now as false.

Guardian: Julian Assange extradition appeal: QCs clash over 'conceptions of consent' 
(13/07/11)

The Guardian's claim that its use of the word "charges" merely reflects accurate reporting of 
its use in the courtroom as an informal synonym for "accusations" and "complaints" is 
specious, and undermined by the fact that only one of the instances translated from its 
reporter's shorthand notes actually appears in the article (and isn't even by Montgomery). It 
also implies it sets up such 'informal' interpretation by using the words "accusations" and 
"complaints" in the opening paragraphs, completely ignoring the misleading photo caption, 
which says I am being extradited on sex assault charges, directly above these paragraphs. It 
also quotes paragraphs 149-153 of the High Court ruling, seemingly without noticing that 
paragraph 149 begins: "It is clear on the extrinsic evidence that a decision has not been 
taken to charge him". Copied here are my lawyer's comments (emailed to Simon Yip on 29 
November) regarding this section of the High Court judgment:

>From: Mark Summers 
> Sent: 29 November 201116:14
> T o : ^

> Subject: PCC
>
> The High Court held that Julian is "accused" within the meaning of
> (s2(3)(a) of) the 2003 Act.
>
> That is not the same thing as charged.
>
> The ruling of the High Court was that a person in respect of whom no
> decision to charge or prosecute has been taken, can nonetheless, be
> said, within the meaning of section 2(3)(a) of the Extradition Act

MOD100061296

http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/16/wikileaks-latest-julian-assange-bail-


For Distribution to CPs

2003, to be "accused".

The High Court recorded that it was (as it indeed it is) "ciear" that 
that no decision to charge or prosecute has been taken in Sweden (see 
paras. 149,150 & 153), and that the formai state of the investigation 
is (as stated by the Swedish prosecutor) a "preiiminary 
investigation".
"...it is ciear on the extrinsic evidence that a decision has not been 
taken to charge him. Under the iaw of Sweden that decision wiii oniy 
be made after he has been questioned again. Under Swedish procedure, 
that decision is made at the conciusion of the investigation and, 
according to the evidence before the Senior District Judge, after the 
defendant had been given the right to examine aii the documents 
reiating to the case..." (para. 149)

Any suggestion to the contrary is factuaiiy inaccurate (and 
importantiy so; it assumes the very thing that the court was caiied 
upon to decide, and puts the cart before the horse so far as the key 
issue in this case is concerned). The court ciaims he is "accused", 
within the meaning of the 2003 extradition act, despite not being 
charged or indicted or a "decision" having been made to prosecute him. 
[The unusuai nature of such a ciaim by the High Court, which we say is 
against Pariiament's intent, is one of two reasons for the pending 
appeai to the Supreme Court.]

Regards,

Mark Summers 
Matrix
Griffin Buiiding 
Gray's inn
I \ A / r i  P i;i M

> www.matrixiaw.co.uk

As Mark points out, the Guardian's reporting of my iegai position is factuaiiy inaccurate, and 
importantiy so. its ciear imputation to the reader is that i have been formaiiy charged, which 
is FALSE. Guardian now knowingiy persists with this faise imputation. The word "charge" in 
court was oniy used in reiation to the EAW grounds, because normaiiy peopie are charged 
before extradition, which is preciseiy what is one of the iegai and poiiticai oddities of my 
case. A prominent correction is therefore required, both to correct the misieading 
impression created for readers by the originai articie and to mitigate further damage 
through re-reportage.

MOD100061297

http://www.matrixiaw.co.uk


For Distribution to CPs

Observer: Julian Assange: The Unauthorised Autobiography -  review (02/10/11)

Is the Observer's response available yet?

Independent: Uncensored WikiLeaks cables posted online (01/09/11)

I accept some -  but not all -  of the Independent's points. It doesn't matter that the article 
was a pick-up from AP, the publisher is still responsible for the accuracy of articles that it 
publishes. However, as above, amending the online archive does little to correct the 
inaccurate and misleading impression created in the minds of readers by these types of false 
statements. I would therefore like this 'footnote' to appear somewhere where readers 
might actually see it. I also suggest the following alternative wording:

"Julian Assange has contacted us to respond specifically to a tweet by James Ball, which is 
referred to in our article above. M r Assange categorically denies M r Ball's contention that 
he [Mr Assange] re-used an old password when publishing encrypted data. M r Assange 
maintains that fault for the security breach lies with the Guardian and does not lie with 
himself or Wikileaks."

Daily Mail: 25/10/11, 30/09/11, 03 /09/11 and 12/07/11

Has the Daily Mail now replied to your request for further information?

From: Simon Yip
To: Julian Assange
Date: Jan 11, 2012, 10:53 AM

Dear M r Assange

Thank you for your further complaint against The Guardian. We will also include this article 
with the other 6 articles under complaint, as detailed in my email yesterday.

Yours sincerely

Simon Yip

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Jan 11, 2012,4.10 PM

Dear M r Assange

Thank you for your recent correspondence.

MOD100061298



For Distribution to CPs

I will be dealing with your complaint against the Daily Mail before it goes to the Commission 
for a decision under the Code and will keep you informed of the progress of our 
investigation into this matter. A copy of your correspondence has been sent to the 
publication and I will write to you again once I have received its response.

I would like to set out a number of points about our procedures, for your information.

Speed: The Commission has a commitment to deal with all complaints as quickly as possible. 
It expects both complainants and newspapers -  and their representatives, legal or 
otherwise -  to cooperate with that commitment. Any unreasonable delay on either side 
may be taken into account by the Commission.

Transparency: As part of a full and fair investigation we must ensure that each party to a 
complaint is able to see and comment upon what the other has to say. The Commission 
cannot take into account information to which both sides have not had an opportunity to 
comment.

Confidentiality: The system of self regulation overseen by the PCC requires good faith on 
both sides. In order for the PCC to be able to investigate complaints effectively, it is 
essential that neither party to a complaint, complainant or newspaper/magazine, publishes 
information which has been provided as part of the investigation - most notably 
correspondence -  without the consent of the other party. Publication, without consent, 
may affect the PCC's ability to continue to deal with a complaint or may be considered by 
the PCC when it reaches a decision as to whether the Code has been breached. Material 
provided by both complainants and publications during a PCC investigation must only be 
used for the purpose of the complaint being considered by the PCC.

Commission rulings: It is possible that the Commission may find that your complaint does 
not amount to a breach of the Code, or that any remedial action taken or offered by the 
publication is sufficient under its terms. If this is the case we will explain to you why the 
Commission took this decision.

Correspondence with the editor: We will usually send a copy of each letter of complaint to 
the editor even if the complaint does not raise a breach of the Code. Similarly, any 
substantive decision made by the Commission under the terms of the Code will be sent to 
the editor.

Outside the Commission's remit: The Commission is not able to deal with all complaints. 
Some of the circumstances in which we may not be able to pursue a complaint are set out 
on our website.

MOD100061299



For Distribution to CPs

Legal proceedings: The Commission cannot deal with any complaint which is the subject of 
legal or other associated proceedings. You should let us know immediately if you decide to 
take legal action in regard to the matter under complaint.

Data Protection: By pursuing the complaint, you consent to the processing of any personal 
data which may be provided to the Commission for the purposes of dealing with your 
complaint. You also consent to the publication of the Commission's decision in relation to 
the complaint, but may withdraw consent in writing.

Independent Reviewer: If, at the end of the process, you are dissatisfied with the manner in 
which your complaint has been handled, you should write within one month to the 
Independent Reviewer who will investigate the matter and report any findings and 
recommendations to the Commission. Further details are included in the enclosed How to 
Complain booklet, or via the following link:
http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html

A copy of the Code of Practice which all newspapers and magazines who subscribe adhere 
to, can be accessed using this web link: http://www.pcc.org.uk/cop/practice.html

Further information about the complaints process can be accessed using this web link: 
http://www.pcc.org.uk/complaints/process.html

Information about our service commitments to complainants can be accessed using this 
web link: http://www.pcc.org.uk/complaint/charter.html.

Further information about the PCC can be found on our website www.pcc.org.uk .

The editor of the Mail on Sunday is currently a member of the Press Complaints 
Commission. However, as the Daily Mail, the sister newspaper of the Mail on Sunday, is the 
subject of your complaint he will of course not take part in any discussion or consideration 
of the complaint by the Commission.

Do not hesitate to contact us if you need further advice. When you write to us, please 
quote our reference number on this letter.

Yours sincerely

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Julian Assange 
To:___Simon Yio____

MOD100061300

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html
http://www.pcc.org.uk/cop/practice.html
http://www.pcc.org.uk/complaints/process.html
http://www.pcc.org.uk/complaint/charter.html
http://www.pcc.org.uk


For Distribution to CPs

Date: Jan 11, 2012,4:21PM  

Dear Simon Yip,

Hello again. I had thought that Charlotte Dewar, your Head of Complaints, would be dealing 
with my case from now on. Can you explain why that hasn't happened please?

I am not at all happy with the statement, in this and your previous email, that you are doing 
nothing with this complaint and six others because " the Commission is currently 
considering similar complaints by you against a number of publications" (as, presumably, it 
has been from Day 1) so you will therefore wait for its decision. This is not acceptable. 
Sending one response (and nothing thereafter) to each new complaint 15 days after I submit 
it does not fulfil the PCC's charter if you keep sliding together all my complaints and sticking 
them on a pile marked 'pending' or 'no action yet'.

Leaving aside the 12 complaints that for one reason or another are being queried with the 
newspaper editors, of the rest of my complaints the first 20 were submitted on 8th 
November and, per the PCC's charter, should have received final adjudication by 13th 
December, or thereabouts. The majority of the straightforward complaint cases - 50 at least 
- were due for final adjudication by 19th December. Despite this, I have received no real 
response from the PCC at all. These are not complex complaints, they are all very similar in 
nature and the facts are quite clear, for which I have provided sufficient evidence. Any 
further delay is in flagrant breach or certainly not in the spirit of the PCC charter.

When - exactly - will the Commission meet to decide its adjudication? These articles contain 
serious and significant inaccuracies which, in the context of my upcoming Supreme Court 
hearing on 1st February to decide on a matter of "general public interest", need to be 
corrected in the public record before that hearing. Time is of the essence.

I really don't want to have to file a complaint obout the pcc -
but resort to this measure, now rather than later, looks

necessary in light of these continual delays. Please let me have the expected d a te  of the 
Commission adjudication so I can pass it on to the Independent Reviewer.

Yours sincerely

Julian Assange

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Jan 13, 2012, 6.40 PM

Dear M r Assange

MOD100061301



For Distribution to CPs

Thank you for your email of 10 January, regarding the responses from The Economist, The 
Sun, The Guardian and the Independent. I have now reverted to the newspapers with your 
comments, and will be in touch once I have heard further from them.

Since my colleague, Rebecca's email of 22 December, I have now received comments from 
The Observer, as well as further information from The Daily Mail. These are attached, and 
can be summarised as follows:

The Observer
Readers' Editor, Stephen Pritchard, contends that criticism of writing does not pertain solely 
to style or expression, but a number of other factors, including structure and approach. He 
believes that your dissatisfaction with the book -  which he says is borne out in your 
comments of 27 September -  was an implicit criticism of M r O'Hagan's work.

While M r Pritchard does not accept a breach of the Code, he states that he would be happy 
to offer a letter for publication, putting across your point of view, which would be appended 
to the review online. The fact of the letter would be referred to at the top of the review.

Daily Mail
Deputy Managing Editor of MailOnline, Tal Gottesman, states that she has amended the two 
points you contest: the fact that you are facing extradition over allegations of sexual assault 
rather than charges, and that you were not cautioned at the London protest. In addition, Ms 
Gottesman would be willing to append a clarification statement to the article on these 
points.

Group Managing Editor, Alex Bannister, has responded in respect of the Richard Littlejohn 
article 'News of the World: If Max Clifford...' (12/07/11). He contends that the claim that you 
have been lionised would not be taken to mean that you personally hacked FBI computers. 
Furthermore, he says that the establishment of a 'electronic drop box for anonymous 
sources' justifies the claim that you 'solicit anonymous sources of information'.

As to the 'got people killed' point, M r Bannister claims that the substantive point is whether 
people's lives have been put at risk and that whether people have actually been killed is a 
moot point.

In any event, the Daily Mail has now asked for the phrases 'hacked into the security services' 
and 'got people killed' to be amended.

I would be grateful for your comments on the responses, including the proposals for 
resolution. In the event that you are not happy to resolve your complaints on the basis of 
that offered, given that the PCC aims to resolve complaints amicably wherever possible, 
please ensure that your reply sets out what you would regard as satisfactory.

I look forward to hearing from you within the next seven days, or sooner, if convenient.

Do not hesitate to give me a call if you wish to discuss.

MOD100061302



For Distribution to CPs

Best wishes 

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Julian Assange
To: Ben Milloy
Date: Jan 1 6 , 2 0 1 2 , 6:05 PM

Dear Ben Milloy,

Ah! Thank you.

I notice that the Daily Mail hasn't responded at all to two of my complaints forwarded to 
them on 6th December. These are:
Autobiography of WikiLeaks founder Julian Assange is a sales flop (30/09/11)

WikiLeaks may endanger secret sources by publishing 250,000 uncensored U.S. cables, say 
former allies (03/09/11)

Can you chase up why these two are missing please? Many thanks.

Kind regards.

Julian Assange

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Jan 17, 2012 5:07 PM

Dear M r Assange

Thank you for your email.

I have reverted to the Daily Mail for its comments on the two articles you refer to. I hope to 
receive these shortly, at which point I will pass them on to you.

Please accept my apologies for the delay. Thank you for your patience.

Best wishes

MOD100061303



For Distribution to CPs

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Jan 18, 2012, 7:07 PM

Dear M r Assange

Further to your email of Monday, I have received additional comments from Tal Gottesman 
at MailOnline (attached).

Complaint 11560

Autobiography of Wikileaks founder Julian Assange is a sales flop (30/09)
Ms Gottesman has amended the article to read 'accuse him of rape and sexual molestation 
respectively': http://www.dailymail.co.uk/news/article-2043446/Autobiography-WikiLeaks- 
founder-Julian-Assange-sales-flop.html

Wikileaks may endanger secret sources by publishing 250,000...(03/09)
Ms Gottesman has replaced the word 'charges' with 'allegations':
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2033315/WikiLeaks-endanger-secret-sources-
publishing-250-000-uncensored-U-S-cables-say-allies.html

In respect of both, you will see that she is also happy to add a note to the bottom of the 
articles, making clear the amendment that has taken place.

Complaint 120121

Ms Gottesman accepts that there was an error in the date when referring to the second 
warrant issued. The information has now been corrected. However, she does not agree that 
this is a significant inaccuracy: http://www.dailymail.co.uk/news/article- 
2056502/WikiLea ks-Julian-Assange-loses-appeal-extradition-Sweden-sex-crimes.html

I would be grateful for your comments on the above, in particular, the action/offered. If you 
are dissatisfied with the newspaper's proposals, I would be grateful if you could set out 
what you are seeking in order to draw a line under this matter.

I look forward to hearing from you, within the next seven days, if at all possible. Do not 
hesitate to give me a call if there is anything you wish to discuss.

Best wishes

MODI 00061304

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2043446/Autobiography-WikiLeaks-founder-Julian-Assange-sales-flop.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2043446/Autobiography-WikiLeaks-founder-Julian-Assange-sales-flop.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2033315/WikiLeaks-endanger-secret-sources-
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2056502/WikiLea
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2056502/WikiLea


For Distribution to CPs

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Charlotte Dewar 
To: Julian Assange
Date: Jan 18, 2012, 7.43 PM

Our reference: 115186

Dear M r Assange

Further to your previous correspondence with Simon Yip, the Commission has now made its 
assessment of your complaints against The Guardian, The Sun, The People, The 
Independent, Daily Mirror, Daily Mail, Metro, New Statesman, Wired, V3.co.uk under the 
Editors' Code of Practice. I appreciate that this has taken some additional time because of 
the number of articles and publications involved, and I am grateful to you for your patience 
during this process.

A list of the 45 articles considered by the Commission on this occasion is attached for your 
reference.

The Commission members have asked me to thank you for giving them the opportunity to 
consider the points you raised. However, their decision is that there has been no breach of 
the Code in this case. A full explanation of the Commission's decision is below.

Although the Commissioners have come to this view, they have asked me to send a copy of 
your correspondence to the relevant editors to draw your concerns to their attention. I have 
done so.

If you are dissatisfied with the way in which your complaints have been handled - as 
opposed to the Commission's decision itself - you should write within one month to the 
Independent Reviewer, whose details can be found in our How to Complain leaflet or on the 
PCC website at the following link:

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html

Thank you for taking this matter up with us.

Yours sincerely

Charlotte Dewar 
Head of Complaints

Commission's decision in the case of

MOD100061305

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html


For Distribution to CPs

Assange v Various

The complainant is currently appealing against his extradition to Sweden in relation to 
allegations against him -  as set out in a European Arrest Warrant -  of unlawful coercion, 
rape, and two incidents of sexual molestation. He complained under Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors' Code of Practice about 45 articles.

Under the terms of Clause 1 (i), "the Press must take care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information, including pictures"; in addition, under Clause 1 (ii), "a 
significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be 
corrected, promptly and with due prominence, and -  where appropriate -  an apology 
published". The articles under complaint referred to "charges" against the complainant, his 
"facing charges", or his having been "charged". The complainant said that these references 
were inaccurate: the preliminary investigation into the allegations had not been completed, 
he had not been charged with any offence under Swedish law, and no decision to take the 
matter to trial was possible under Swedish law until the preliminary investigation had been 
completed.

The Commission emphasised that it was not a court, and that it did not seek to establish the 
strict legal meaning of the language used in the articles under complaint. Its role here was 
to decide whether readers would have been misled by the references about which the 
complainant had raised concerns. More specifically, under the terms of Clause 1 (ii) of the 
Code, it had to determine whether the articles had contained a "significant inaccuracy, 
misleading statement or distortion" such that a correction was required. Nonetheless, in 
evaluating the references under Clause 1, the Commission had to have regard for the 
relevant evidence, including a judgment handed down on 2 November by the High Court in 
the case of Assange v Swedish Prosecution Authority.

It was not in dispute that the complainant had not been formally charged by Swedish 
authorities. As such, a claim that Swedish prosecutors had formally indicted the complainant 
with offences would clearly raise a breach of Clause 1 (i) of the Editors' Code. However, the 
articles under complaint had not made such a claim: rather, they had alluded to "charges" 
more generally. In the view of the Commission, this conveyed to readers, accurately, that 
the complainant was being accused by Swedish prosecuting authorities of having committed 
the offences (and that prosecutors were seeking his extradition with a view to his 
potentially being tried for those offences).

The Commission noted the terms of the European Arrest Warrant, as set out in the High 
Court judgment. This described the four relevant offences in some detail, specifying the 
dates on which they had allegedly occurred and the precise nature of the alleged behaviour. 
The High Court found that "the terms of the EAW read as a whole made clear th a t ... [the 
complainant] was required for the purposes of being tried after being identified as the 
perpetrator of criminal offences". The Commission noted from the judgment that Swedish 
criminal procedure differs from English criminal procedure. The High Court found that 
"Although it is clear a decision has not been taken to charge him, that is because, under 
Swedish procedure, that decision is taken at a late stage with the trial following quickly 
thereafter. In England and Wales, a decision to charge is taken at a very early stage; there

MOD100061306



For Distribution to CPs

can be no doubt that if what [the complainant] had done had been done in England and 
Wales, he would have been charged and thus criminal proceedings would have been 
commenced". The Commission further noted the position of Swedish prosecutors that 
under Swedish law, the complainant could only be indicted after he had been questioned 
again, which was not possible in his absence from the country.

MOD100061307



For Distribution to CPs

The Commission acknowledged the emphasis that the complainant placed on the fact that 
he had not been formally indicted by Swedish prosecutors; this was a key element of his 
appeal against extradition. However, it decided that in the context of the articles under 
complaint, the distinction between an accusation being specified in a formal indictment by 
the Swedish Prosecution Authority and its being specified in a European Arrest Warrant was 
not a matter of significance under the terms of the Editors' Code. In each case, it was an 
allegation that might or might not subsequently be proved in court; to refer to a charge was 
not to say that the complainant was guilty. For these reasons, the Commission could not 
establish that it was significantly inaccurate to refer, in general terms, to the existence of 
"charges" against the complainant. Nonetheless, it took the opportunity to draw the 
complainant's concerns in this respect to the publications' attention.

Reference No. 115186

Charlotte Dewar 
Head of Complaints

Press Complaints Commission 
Halton House 
20/23 Holborn 
London ECIN 2JD

Website: www.pcc.org.uk

From: Simon Yip 
To: Julian Assange
Date: Jan 20, 2012, 5:38 PM

Dear M r Assange

Thank you for your email of 11 January. I handle the overall administration of complaints, 
and in particular, the assessment process of new complaints. I will therefore continue to 
process your new complaints as they come in, regardless of whether other complaints from 
you are ongoing and being handled by individual Complaints Officers or the Head of 
Complaints.

I understand that the Head of Complaints has now transmitted to you the Commission's 
decision on the 45 complaints that it considered as a group, and has found that they raised 
no breach of Clause 1 (Accuracy). I would be grateful if you could confirm whether you now 
wish the Commission to consider formally the further seven complaints you have made on 
similar points about the following articles:

The Guardian

MOD100061308

http://www.pcc.org.uk


For Distribution to CPs

This week's new theatre and dance (07/01/12)

2011: the year in review (30/12/11)

Daily Record

Wikileaks founder Julian Assange to be extradited to face sex charges in Sweden after losing 
court battle (02/11/11)

The Sun

Wiki chief must face sex cases (03/11/11)

Daily Mail

Assange wins permission to continue extradition fight but judges warn his chances of 
success are slim (05/12/11)

ZDNet UK

Assange granted Supreme Court appeal (16/12/11)

News to know: Julian Assange, Goodbye 'open' web, and what was Google's top search? 
(18/12/11)

Yours sincerely

Simon Yip 
Administrator

From: Julian Assange
To: Charlotte Dewar
Cc: Simon Yip
Date: Jan 24, 2012, 3:31AM

Dear Charlotte Dewar,

Thank you for your email of 18 January setting out the Press Complaints Commission's 
adjudication on 45 of my complaints.

A decision that it is acceptable to say that I have been charged in relation to my extradition 
to Sweden, when I have not, makes a libellous imputation and the PCC will shortly receive a 
letter from my lawyers warning it not to publish this libellous adjudication on the Press

MOD100061309



For Distribution to CPs

Complaints Commission website. The publication of such a ruling will be reported on and 
will encourage further libel and create disincentive for editors who have already agreed to 
change articles on the basis that they were misleading. It will also, for the reasons explained 
below, cause the PCC to lose credibility.

The PCC can only have made this decision in order to reduce workload or for reasons that 
have to do with its relationship with newspapers or other parties, because the facts are 
clear: After the EAW was issued, the Swedish prosecutor made the following statements, 
which are part of the court documents in the case (See Skeleton Argument to the 
Magistrate's Court, http://www.fsilaw.com/cms/documents/Skeleton4Febl550.pdf):
"I want to emphasise that before a decision to prosecute the defendant has been made, he 
will be given the right to examine all documents relating to the case. If the prosecution goes 
ahead, the suspect will have the right to receive a copy of the investigation."
"If a decision is made to charge M r Assange, he and his lawyers will be granted access to all 
documents related to the case (no such decision has been made at this stage)."

This is also in the Supreme Court Application, paragraph 143, to be heard on 1st and 2nd 
February, prepared by Dinah Rose QC. It is a live issue and there has been no change of 
circumstance since no formal charges have been issued.

It seems therefore that the PCC is indeed, as has been reported to the Leveson Inquiry, 
more interested in "tea and biscuits" than in providing proper regulation of the UK 
newspaper industry.

The ruling reached by the PCC is perverse and flies in the face of common sense, for the 
following reasons:

1. Please take a moment to read these links:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-
extradited-Sweden.html
http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
ruling?INTCMP=SRCH
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
ruling-6255618.html?origin=internalSearch
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
115875-22766874/
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
online.html
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
court-102039-23265291/

All say -  correctly -  that I have not been charged with any offence. All are dated prior to my 
first complaint to the PCC, and there are many others like them, for example: 
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205. 
These articles are from the same newspapers against which I have lodged complaints with

MOD100061310

http://www.fsilaw.com/cms/documents/Skeleton4Febl550.pdf
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-
http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205


For Distribution to CPs

the PCC about articles where they have got it wrong. The publications cannot have it both 
ways -  that I have been charged and that I have not.

2. Publications approached by the PCC as a first step prior to adjudication regarding my 
complaints on other matters have all immediately conceded the point about my 'facing 
charges' where this, or similar formulations, has also appeared in the same article. All have 
already offered corrections, with the exception -  predictably -  of the Guardian, which has 
been locked into a dispute with Wikileaks following its intentional breach of the Cablegate 
contract in late 2010. To this extent, the mediation route has thus far been successful, but I 
was not even offered it for these 45 complaints. It was the PCC's decision, not mine, to take 
these complaints straight to adjudication.

3. This 'job lot' approach by the PCC has produced some interesting results. Take, for 
example, my complaint about this from the Daily Mail: "He is an Australian who has been 
hacking into American government computers from a bunker in Sweden, where he is 
wanted on rape charges", which is false on so many counts I'm surprised they got my 
nationality right, but which the PCC has just ruled is not in breach of a duty not to publish 
inaccurate, misleading or distorted information.

4. The adjudication points out that the Commission is not qualified to establish the strict 
legal meaning of the various formulations of 'charges' used in the articles complained of, 
and yet bases its conclusion that UK readers would not be misled by these on its own 
interpretation of the High Court's explication -  across a 43-page legal judgment -  of the 
differences between Swedish and English judicial procedure, in particular that the decision 
whether to charge is taken at a much later stage in Sweden than it is in the UK. Shockingly, 
the PCC concludes that, because of those differences, as I have been accused of something, 
it is "not a matter of significance" for UK readers whether that accusation is by way of 
formal charges.

Formal charges exist for a reason. They solidify accusations, but they also activate rights to 
protect oneself against false accusations, by providing those charged with the details of 
allegations against them and opening various legal means of redress, rights which have not 
been afforded to me because I have not been formally charged. To a UK reader, the use of 
phrases such as "he has been charged" within the context of an extradition case clearly 
creates the imputation that formal charges have been laid, when they have not. Such an 
imputation is libellous.

5. The PCC's adjudication entirely misses the point of its own remit: to deal with false or 
misleading impressions created for a UK readership -  not with that readership's knowledge, 
or otherwise, of the Swedish legal system. It is entirely wrong to equate accusations with 
charges in UK newspaper articles, period. Or, if the matter of someone's legal status is 
ambiguous, then publications must state the ambiguity to the reader. Newspaper readers 
do make a distinction between allegations and charges, and will draw inferences from it as 
to the strength of a case, likelihood of innocence or guilt, and so on -  hence the editors' 
immediate capitulation on this point when some of my complaints were put to them by the 
PCC via its mediation process.

MOD100061311



For Distribution to CPs

Yours sincerely,

Julian Assange

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Jan 24, 2012, 11:46 AM

Dear Simon Yip,

Thank you for your email, and for the courtesy of asking me whether I still wish to proceed 
with the remaining seven complaints. I can confirm that yes, indeed I do.

I have copied you in on my 23 January email to Charlotte Dewar about the PCC adjudication. 
I would like you to append the whole of that email to each of these seven complaints when 
you put them through for formal consideration please.

Many thanks.

Kind regards.

Julian Assange

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Jan 24, 2012, 11:53 AM

Apologies, Simon - that should read "my 24 January email to Charlotte Dewar". 

Best wishes,

Julian Assange

From: Julian Assange
To: Ben Milloy
Date: Jan 25, 2012, 1:43 AM

Dear Ben Milloy,

MOD100061312



For Distribution to CPs

Thank you for your recent emails enclosing the editors' replies to my complaints about 
articles in the Observer and Daily Mail. Please find below the detailed responses I wish to 
make.

One point I would draw your attention to: I've included in my response to the Richard 
Littlejohn article a link to a search results page for the Daily Mail. You'll see if you compare 
the date/time stamps to the subject matter of the headlines that the newspaper has made 
quite a number of recent amendments to old articles about me. However, the articles 
themselves still carry the original date and timestamp. This, of course, creates the false 
impression that the articles were never wrong in the first place, and consequently does 
nothing to correct the misleading impression created in the minds of readers when reading 
them on first publication.

I don't see this approach as quite in the spirit of the Editors' Code; hopefully, you don't 
either. Readers like corrections and corrections sections or pages -  it reaffirms the contract 
of trust between newspaper and reader when a newspaper owns up to the mistakes it has 
made.

Yours sincerely.

Julian Assange

Observer: Julian Assange: the Unauthorised Autobiography -  review 2/10/2011

"I admire Andrew O'Hagan's writing" is a clear statement of fact that cannot be twisted to 
mean "an implicit criticism of M r O'Hagan's work" no matter how hard one tries. It is also 
clear from my statement released 27 September, which the article's author had ample time 
to fact-check, that the position throughout the summer - as agreed with Knopf and 
Canongate - was for the contract to be renegotiated and the draft manuscript to be 
extensively revised to reflect a documentary form, in particular to take into account the 
privacy of the individuals mentioned in the book. Canongate refused to return a work-in­
progress draft obtained from M r O'Hagan's researcher to either him or me for any of these 
revisions, corrections or fact-checking to be done. My dissatisfaction with the book is aimed 
wholly at Canongate, not Andrew O'Hagan's work, as is very clear from my statement. 
Please note it also states: "I have a close friendship with Andrew O'Hagan and he stands by 
me.

I would suggest appending my 27 September statement to the article and signalling its 
inclusion at the top. However, the correction also needs to be announced somewhere 
where people will actually read now that this matter has previously been misreported. Has 
the Observer taken up the policy of Page 2 corrections that seems to be becoming industry 
standard? If so, I'd like a clarification to be written there. For the online version, a 
clarification in a Page 2-equivalent position with the whole article, with my statement 
appended, linked from there.
http://wikileaks.org/Julian-Assange-Statement-on-the.html

MOD100061313

http://wikileaks.org/Julian-Assange-Statement-on-the.html


For Distribution to CPs

Daily Mail: News of the World: If Max Clifford deserves £ lm  what price Milly Dowler's 
family? 12/7/2011

Trenchant and opinionated style or not, Richard Littlejohn still has a duty under Clause 1 iii) 
of the Editors' Code to clearly distinguish between comment, conjecture and fact, which he 
fails to do here.
To address Alex Bannister's points: These statements, both in the original article and 
implied in his letter, are simply false; he can satisfy his curiosity about how Wikileaks works 
here: http://wikileaks.org/About.html, and the claim which is in fact uncontroversial is that 
the US Departments of Defense and State have stated on at least three separate occasions 
that they have been unable to find a single case of anyone being killed or physically harmed 
as a result of Wikileaks' publications. For the background to these public statements, see 
paragraphs 5 a-e and 6 here: http://www.scribd.eom/doc/74086105/Defense-Evidence- 
Request-Manning. To answer the point made in the suggested revised wording about the 
potential of publication to put lives at risk, cheerleading for Britain's involvement in the Iraq 
War, as most UK publications did in 2003, most certainly did put people's lives at risk, but I 
doubt the Daily Mail would want to remind their readers of that. People do make such 
connotations, however, so perhaps M r Bannister would prefer less inflammatory wording.

I note the wording of the online article was updated on 6th January 2012 (see 
http://bit.ly/yLvafX ) to read: "...the Guardian lionising Julian Assange, whose organisation 
publishes highly confidential leaked information from security services, publication of which 
puts people's lives at risk". The original article read: "Julian Assange, who hacked into the 
security services and then published classified details which got people killed". It is that 
original wording which has created a false and misleading impression in readers' minds and 
simply amending the Daily Mail's online archive (with no indication on the article that it has 
been updated, I might add; it still has the original date/time stamp) does nothing to correct 
that. The revised amendment needs to be made explicit in a Page 2 clarification, and in a 
Page 2-equivalent position on the Daily Mail's website. I believe the Daily Mail now operates 
a Page 2 corrections policy.

Daily Mail: Wikileaks may endanger secret sources by publishing 250,000 uncensored US 
cables 3 /9 /2011

The Daily Mail has not provided a response to my complaint about the way it has reported 
false statements made by James Ball about the use of Wikileaks supporters' donations -  
twice in the body of the article and repeated in bold type in the subheading. Although these 
false statements are carefully hedged with quote marks and use of the word 'claims', no 
attempt has been made to inform readers that these claims are contradicted by the publicly 
available (and easily checkable) information given on Wikileaks' website concerning the 
separately administered and audited donation funds. In addition to the information on the 
Wikileaks website, which clearly states that the funds are used for clearly stipulated, 
separate purposes, the chartered accountants for the Wikileaks Staff and Julian Assange 
Defence Fund are available for contact so again, fact-checking is straightforward (the 
contact details are on the WL press contact list) and Derek Rothera & Co has a website with 
a page about the Defence Fund and a telephone number.

MOD100061314

http://wikileaks.org/About.html
http://www.scribd.eom/doc/74086105/Defense-Evidence-Request-Manning
http://www.scribd.eom/doc/74086105/Defense-Evidence-Request-Manning
http://bit.ly/yLvafX


For Distribution to CPs

A prominent correction is required -  where readers who have been misled by this article 
can see it -  and I therefore suggest a Page 2 clarification detailing this and the amendment 
about the 'charges', repeated in a Page 2-equivalent position on the Daily Mail's website for 
the online version.

From: Ben Milloy
To: Julian Assange
Date: Jan 27, 2012 11:46 AM

Dear M r Assange

Thank you for your email of 25 January.

I note that you have requested page 2 corrections in respect of the following articles:

1. 'WikiLeaks may endanger secret sources by publishing 250,000...' (12/07/11) and

2. 'News of the World: If Max Clifford deserves £ lm ...' (03/09/11)

While I am happy to pass these requests to the newspaper, I wanted to make you aware of 
two issues:

The Commission, generally speaking, is unable to take complaints more than two months 
after publication of the article, except in exceptional circumstances. Online material is 
different (the Commission has regarded downloading an article as republication so that 
information which is s till)

The Richard Littlejohn article (1) was published on 12 July. Given that you complained to us 
after the two month period had elapsed (14 November) we took the matter up in respect of 
the online version only. Accordingly, the Commission may not be in a position to compel the 
newspaper to correct any significant inaccuracies in print.

Secondly, the Commission generally only expects newspapers to clarify significant 
inaccuracies in the media in which they originally appeared. My understanding is that the 
Hugo Gye piece (2) appeared online only. As such, it would not be incumbent on the 
newspaper to correct any errors in print.

As I have stated, I am nevertheless happy to pass on your requests to the newspaper and 
shall now do so.

As a final point, I note that you have not commented on the Daily Mail responses to the 
following articles, in particular the remedial action taken:

1. 'WikiLeaks could be bankrupt by end of year, admits Julian Assange'. (Ms Gottesman 
amended the article to state that you are facing extradition over allegations of sexual 
assault rather than charges and that you were not cautioned)

MOD100061315



For Distribution to CPs

2. 'Autobiography of Wikileaks founder Julian Assange is a sales flop'. (Ms Gottesman 
amended the article to read 'accuse him of rape and sexual molestation respectively'.)
3. 'WikiLeaks may endanger secret sources by publishing 250,000...' (Ms Gottesman 
amended the article to state that you are facing extradition over allegations of sexual 
assault rather than charges.)
4. 'Wikileaks' Julian Assange loses High Court bid to block extradition to Sweden' (Ms 
Gottesman corrected the date the second warrant was issued)

Save for the donations claim appearing in article 3 (on which I await comment from the 
Daily Mail) can I infer that you are otherwise happy with the action taken/offered i.e. the 
above amendments with a statement at the bottom of each article, clarifying the change 
that has been made?

I look forward to hearing from you, at your earliest convenience, and preferably within the 
next seven days.

Do not hesitate to give me a call if there is anything you wish to discuss.

Best wishes

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Jan 27, 2012 5:17 PM

Dear M r Assange

Further to your email of 10 January, I have now received responses from the Sun, the 
Independent, the Observer, the Economist and the Guardian (attached)

To summarise each in turn:

The Sun
M r Shanahan states that he would be prepared to publish the following online correction: 
On July 14 we reported that Julian Assange was on bail as he appealed against a ruling to 
have him extradited to Sweden to face two charges of rape. In fact M r Assange has not so 
far been charged with any offence, and one allegation is of molestation, not rape.

The Independent
M r Gore maintains that there has been no breach of the Code. He says that the article was a 
contemporaneous account of fast-moving events, which made clear that WikiLeaks rejected 
all claims about it being to blame. While he would be happy to use the amended wording

MOD100061316



For Distribution to CPs

put forward by you, he thinks that his proposed positioning (as a footnote/update) is 
appropriate. While I did ask whether he would consider publishing the statement as an 
online letter, he is not minded to accede to this request.

The Economist
M r Micklethwait proposes the following wording, to appear in the books and arts pages of 
the magazine:
Clarification
In our review of "Julian Assange: The Unauthorised Autobiography" (Leaker's Leak - October 
1st 2011), we said that Swedish prosecutors wished to question M r Assange "in two cases of 
rape". In fact, M r Assange is accused of one offence of rape, two offences of sexual 
molestation and one offence of unlawful coercion. We are happy to make this clear.

The Observer
M r Pritchard proposes the following wording, to appear in the Observer corrections column, 
which appears on the letters' page:
Julian Assange has asked us to make it clear that, contrary to our review of "Julian Assange: 
The Unauthorised Autobiography' (Books, 2 October, 2011), he did not "criticise author 
Andrew O'Hagan's writing". He says his criticisms of the book were directed at the publisher, 
Canongate. He wishes to underline that he admires M r O'Hagan's writing.

The Guardian
Ms Ribbans maintains that readers would not have been misled by the term 'fugitive'. 
Notwithstanding that it was clearly presented as the writer's opinion, she does not consider 
it to be an inaccurate description.

I would be grateful for your thoughts on the above. Might you be willing to resolve your 
complaints on the basis of the proposals? If you have reservations regarding the proposed 
wordings, please feel free to suggest alternative drafts, which I can put to the newspapers.

With regard to the Guardian, as amicable resolution appears not to be possible, the next 
step would be to have the matter considered formally by the Commission. If this is how you 
wish to proceed, please ensure that it is stated in your response, and that you provide any 
final comments you wish to be taken into consideration.

I look forward to hearing from you, within the next seven days, or sooner, if convenient. 

Please do not hesitate to give me a call if you wish to discuss.

Best wishes

Ben

From: Charlotte Dewar 
To: Julian Assange
Date: Feb 3, 2012 6:59 PM

MOD100061317



For Distribution to CPs

Dear M r Assange,

I apologise for the delay in reverting to you.

As you are aware, the Commission did not establish a breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors' Code in relation to your complaints about the 45 articles listed in the attachment to 
my email of 18 January.

The Commission is able to reconsider complaints when new evidence has come to light that 
has a bearing on its decision, or where it can be demonstrated to have misunderstood a 
complaint. I do not believe that the concerns you outlined would constitute grounds for the 
Commission to review its decision; rather, it appears that you simply disagree with its 
conclusion, which of course you are entitled to do.

I am afraid that all I can suggest is that you may wish to approach the Commission's 
Independent Reviewer should you wish to take forward concerns about the handling of this 
matter.

With best wishes.

Charlotte

Charlotte Dewar 
Head of Complaints

From: Julian Assange
To: Ben Milloy
Date: Feb 6, 2012 12:54 AM

Dear Ben Milloy,

Thank you for your two emails of 27 January. I will deal with the second one first.

The Sun: M r Wiki: I prefer virgins (14/07/11)

Agreed, with a slight revision. The wording should read: "On July 14 we reported that Julian 
Assange was on bail as he appealed against a ruling to have him extradited to Sweden to 
face two charges of rape. In fact M r Assange has not so far been charged with any offence, 
and the allegations are of molestation, not rape." It is important to clarify for the UK 
readership that there are no allegations of rape as a UK reader would understand that term. 
The Swedish Category 3 (less serious crime) offence -  the so-called 'minor' rape -  is not an 
offence which exists in England and has no equivalent in English law.

MOD100061318



For Distribution to CPs

Your email states The Sun would be prepared to publish this as an online correction, 
however their letter says they will 'print'. Yes, I would like a printed correction, preferably 
Page 2 if The Sun has adopted that policy. For the online version, where exactly will the 
correction appear? Do they have a Page 2-equivalent position? (Please see my comments 
below about The Economist's treatment of online clarifications.)

The Independent: Uncensored Wikileaks cables posted online (01/09/11)

Wording and position agreed, but I note The Independent has a separate corrections page: 
http://www.independent.co.uk/news/corrections/ I would like it to also go there please.

The Economist: Leaker's leak (01/10/11)

Agreed, but again the revised wording must make clear for a UK readership that there are 
no allegations of rape as a UK reader would understand the term. I would suggest the 
following:

Clarification:
In our review of "Julian Assange: The Unauthorised Autobiography" (Leaker's Leak -  
October 1st 2011), we said that Swedish prosecutors wished to question M r Assange "in two 
cases of rape". In fact, M r Assange is accused of one offence of 'minor' rape (less serious 
crime), two offences of sexual molestation and one offence of unlawful coercion. He has not 
been charged. We are happy to make this clear.

The Books & Arts pages would seem a sensible placing for the print version, but I see The 
Economist has already pinned an earlier (and not yet agreed) version of this clarification to 
its online Culture page: http://www.economist.com/node/21543145. However, I cannot see 
any way to find this page from the main site, there's nothing pointing to it. How will readers 
learn that these matters have previously been misreported in The Economist if the only way 
they can find the clarification is if they already know it exists? Please tell me that this 
correction is not meant for my eyes only.

I see The Economist has also corrected their 10 September article "Swept Up and Away" 
under their own steam (for which, many thanks), as follows: "Correction: This article 
originally said that M r Assange faced sexual-assault charges in Sweden. In fact he has not 
been charged, but is wanted for questioning in relation to sexual-assault allegations." Again, 
can I ask how readers have been pointed to this on The Economist's online site (it has been 
pinned there but it's not clear how)?

Observer: Julian Assange: the Unauthorised Autobiography -  review 02/10/11

Agreed. Wording to appear in the Observer's corrections column on the letters page, and 
on the article itself.

The Guardian: Steve Jobs v Julian Assange: what makes a good biography? (26/10/11)

MOD100061319

http://www.independent.co.uk/news/corrections/
http://www.economist.com/node/21543145


For Distribution to CPs

Ms Ribbans appears to be under the misapprehension that I 'ran away' from Sweden, 
despite evidence of the facts supplied with my previous email. Perhaps she would like to 
withdraw this remark and apologise. She might also like to consider this: 
http://chirpstorv.com/li/3755

I take it from the Guardian's response that it now accepts this article was an opinionated 
smear piece with no basis in fact. I therefore suggest it adds a note: "The opinions expressed 
in this article are the author's own and do not necessarily state or reflect the views of the 
Guardian newspaper. No inference should be drawn from it that the Guardian newspaper 
criticises in any way M r Assange's decision to appeal his extradition to Sweden".

The Guardian: Julian Assange extradition appeal: QCs clash over 'conceptions of consent' 
(13/07/11)

Yes, this one will have to go forward for formal adjudication. Please ensure that the whole 
of my email of 24 January to Charlotte Dewar is appended to it. I would also like the 
following evidence to be brought to the attention of the Commission when making its 
decision about this complaint:

• The three pages from the July Appeal submission attached as PDFs to my email to 
Simon Yip of 12 November (statements made by the Swedish prosecutor);

• My email to Simon Yip dated 29 November (including full email exchange with my 
lawyers);

• The statement from my lawyer Mark Summers copied into my email to Rebecca 
Hales of 10 January, and my remarks beneath it;

• The paragraph beginning "The PCC can only have..." and the one beneath it in my 
email to Charlotte Dewar of 24 January; and

• My comments below.

The PCC's adjudication makes a libellous imputation, which it has disseminated to the 
editors of virtually the whole of the UK mainstream press without either checking with me 
first or, presumably, speaking to its own lawyers, thus encouraging further libel. Indeed, the 
Guardian has used the PCC's letter about the adjudication to argue against any correction of 
its misreporting of the facts of my case. The PCC's adjudication contains a fundamental 
misunderstanding of extradition law under the EU Framework Directive -  in fact, it reverses 
one of the central tenets of that Framework, and has now encouraged UK newspaper 
editors to also do so.

The PCC's adjudication is so wrong in  la w  -  there will be a letter coming from my lawyers 
about this -  that I am sure it now wishes it had stuck to its remit of simply deciding what 
constitutes misleading reportage for a UK readership familiar with UK law, instead of 
attempting a legal interpretation (presumably without seeking legal counsel) that it was 
unqualified to give. As the Guardian's response puts it: "The Commission concluded that in 
the context, a distinction between a formal indictment by the Swedish authorities and the 
accusation specified in a European Arrest Warrant was not significant." If allegations are 
now -  per the PCC -  the equivalent of charges and the UK press are free to say as much.

MOD100061320

http://chirpstorv.com/li/3755


For Distribution to CPs

then I assume that if I am ever formally charged no UK newspaper will even bother to 
mention it as it has already been (mis)reported.

To be clear, accusations should not be conflated with formal charges in UK newspapers (this 
is so obvious it shouldn't really need stating); they should also -  per the EU Framework 
Directive -  not be used as a substitute for formal charges in European Arrest Warrants, 
which were designed to be used after formal indictment, not before.

Your other email:

Thank you for the clarification as to which articles might qualify for a print correction as well 
as an online one (the Hugh Gye piece is in fact (1) and Richard Littlejohn's (2)). Yes, please 
pass on my requests as written. In view of the discussion coming out of the Leveson Inquiry 
on this issue, I'm keen to see whether more newspapers will adopt Page 2 corrections (or 
Page 2-equivalent online) as an industry standard.

Daily Mail responses:

1. Wording agreed, but I need to know what the Daily Mail's procedure is for 'due 
prominence' for its website that corresponds to its Page 2 corrections policy. How 
are readers pointed to the fact that the correction has been made? Due prominence 
is essential in order to correct the misleading impression created by reading the 
inaccuracies of the original article.

2. Suggested correction: "accuse him of Category 3 (less serious crime) "rape" (so- 
called 'minor' rape, a concept in Swedish law) and sexual molestation respectively." 
It is important to make clear that there are no allegations of rape as UK readers 
would understand that term.

3. Agreed with the same provisos as 1. and 2. above. Thank you for confirming that the 
Daily Mail's response on the falsehood about donations is still to come.

4. The important point here is that the revision makes it clear I left Sweden thirty-eight 
days later, not eight days as misreported. I suggest the paragraph is reworded as: "A 
warrant was issued for his arrest in August last year, but was rescinded after a 
prosecutor ruled there was no evidence of rape. He remained in Sweden for thirty- 
eight days but another European Arrest Warrant was issued on November 18 2010." 
See also: http://chirpstory.com/li/3755. I can't see any indication on the link Ms 
Gottesman provided to show how the article has been updated. It also still carries 
the original date/time stamp, which gives the false impression the article was never 
wrong in the first place. Can the Daily Mail please confirm how this correction is 
pointed to on its website -  ie. its online equivalent of the Daily Mail's Page 2 
corrections policy - so that readers are aware it exists and that the facts have 
previously been misreported?

I understand that these agreements (including the above revisions) by the Sun, Economist 
and Daily Mail to correct their previous misreporting and state clearly that I have not been 
charged will now be considered 'resolved' via the PCC's mediation process and will be 
summarised on the PCC's website. Is that correct? How long will it be before they appear on

MOD100061321

http://chirpstory.com/li/3755


For Distribution to CPs

your website, and will the PCC check with me this time before issuing any statements? I 
would like to check the wording of any PCC summaries before publication please.

Kind regards,

Julian Assange

From: Simon Yip 
To: Julian Assange
Date: Feb 7, 2012 12:36 PM

Dear M r Assange

Thank you for your email (below). Your complaints (on the articles listed below my 
signature) will now be passed to the Commission with a view to it making a ruling under the 
Code. I can confirm that the Commission will have sight of your email of 24 January as part 
of this process.

In the meantime, should you have any queries or require any further advice, please do not 
hesitate to contact us oi

Yours sincerely

Simon Yip
Complaints Coordinator

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Feb 7, 2012 4:19 PM

Dear M r Assange

Thank you for your further comments.

I note your request that the Sun publish a correction in print, as well as online.

As you will recall, generally speaking, the Commission cannot accept complaints more than 
two months after publication of the article, except in exceptional circumstances. However, 
the Commission treats online material differently from that appearing in print (articles can 
remain 'live' for much longer and the Commission has regarded downloading an article as 
republication, so material that is still freely available on a publication's website can generally 
be complained about, even if the piece was not originally published within the last two

MOD100061322



For Distribution to CPs

months.) As such, we were able to proceed with your complaint about the online version of 
the Sun article.

I am happy to pass on your request for the correction to appear in the newspaper. However, 
given that you complained on 8 November (over 3 months from the date of publication), I 
wanted you to be aware that -  should amicable resolution prove impossible and the 
Commission is asked to consider your concerns formally -  the lapse of time is a factor to 
which it would have regard and which may, ultimately, affect the possibility of a correction 
appearing in this media.

I shall now revert to the Sun and write to you once I have received its further comments. Do 
give me a call if you wish to discuss.

Best wishes

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Julian Assange
To: Michael Willcocks [Independent Reviewer]
Date: Feb 8, 2012 1:53 AM

Dear Sir Michael,

I understand that reviewing the substance of a decision made by the Press 
Complaints Commission lies outside your remit. The following points therefore 
all concern ways in which the PCC has mishandled 45 of my complaints. For your 
convenience, I provide a key to documents forwarded separately.

Key:
Doc 1 -  Julian Assange to Simon Yip, 12 Nov 
Doc 2 -  Julian Assange to Simon Yip, 25 Nov 
Doc 3 -  Simon Yip to Julian Assange, 29 Nov 
Doc 4 -  Julian Assange to Simon Yip, 29 Nov 
Doc 5 -  Julian Assange to Simon Yip, 3 Dec 
Doc 6 -  Simon Yip to Julian Assange, 5 Dec 
Doc 7 -  Julian Assange to Simon Yip, 8 Dec 
Doc 8 -  Julian Assange to Simon Yip, 10 Dec 
Doc 9 -  Simon Yip to Julian Assange, 15 Dec 
Doc 10 -  Rebecca Hales to Julian Assange, 22 Dec 
Doc 11 -  Simon Yip to Julian Assange, 10 Jan 
Doc 12 -  Julian Assange to Rebecca Hales, 10 Jan 
Doc 13 -  Simon Yip to Julian Assange, 11 Jan

MOD100061323



For Distribution to CPs

Doc 14 -  Julian Assange to Simon Yip, 11 Jan 
Doc 15 -  Ben Milloy to Julian Assange, 13 Jan 
Doc 16-Ju lian  Assange to Ben Milloy, 16Jan 
Doc 17 -  Ben Milloy to Julian Assange, 18 Jan 
Doc 18 -  Charlotte Dewar to Julian Assange, 18 Jan 
Doc 19 -  Julian Assange to Charlotte Dewar, 24 Jan

1. The PCC did not offer me the mediation route for these 45 complaints. The 
mediation route has thus far been successful for me with complaints about other 
libels where the matter complained of in these 45 complaints -  ie false 
statements that I 'have been charged', 'face charges' or similar formulations -  
also appeared in the same article. All bar one of the publications approached 
immediately conceded this point and suggested corrections. However, I was not 
offered this route, or consulted about it, by the PCC in respect of the 45 
complaints taken straight to adjudication; that was the PCC's decision, not
mine. Emails labelled Docs 4, 6 ,10 , 12, 15, 16 and 17 are relevant.

2. In choosing to take the approach it has for this adjudication, the PCC has 
lost sight of its remit: to deal with false and misleading impressions created
by UK newspaper articles for a UK readership familiar with UK law (Docs 18 and
19). It has made wholly unwarranted assumptions about the level of knowledge 
the UK general public might have of the differences between British and Swedish 
judicial procedures. According to the PCC's reasoning, when a UK newspaper 
reader sees the word 'charges' in an article about me, they will somehow know 
this in fact means 'allegations' because they are so well versed in how the 
Swedish legal system works. Such knowledge on the part of UK newspaper readers 
cannot be simply assumed, by either newspaper journalists or by the PCC.

A second unsustainable assumption the PCC has made in its handling of these 45 
complaints is that if newspapers allude to 'charges' generally -  when what they 
really mean is allegations -  this does not imply anything about a person's 
guilt. Newspaper readers do make a distinction between allegations and charges, 
and will draw inferences from it as to the strength of a case, likelihood of 
innocence or guilt, and so on -  hence the editors' immediate capitulation on 
this point when some of my complaints were put to them by the PCC via its 
mediation process.

3. The PCC did not consider each of my complaints individually in reaching its 
adjudication, taking a 'job lot' approach whereby the significance of the 
inaccuracy within the whole article was not reviewed (see Docs 6, 11, 13,14,
18 and 19). This context, as the Editors' Code states, is crucial for assessing 
whether inaccuracies mislead or distort. Also, the PCC's website indicates that 
other adjudications where complainants have brought complaints against multiple 
publications have been made on a case-by-case basis: 
http://www.pcc.org.uk/cases/adjudicated.html

4. The PCC has not met its service commitments in processing these complaints:

MODI 00061324

http://www.pcc.org.uk/cases/adjudicated.html


For Distribution to CPs

For the majority of the 45 complaints, the PCC took twice as long (between 29 
and 34 days past deadline) as the "average of 35 days to final adjudication"; 
it did not tell me when I could expect a decision, despite three requests to be 
told; it did not advise me of the likely outcome, as promised on its website; 
and it did not keep me informed at regular 15-day intervals. I am forwarding 
relevant emails to you separately as Doc 2, Doc 3, Doc 5, Doc 6, Doc 7, Doc 8,
Doc 9, Doc 11, Doc 13 and Doc 14.

5. The PCC did not check to see whether the matter complained of was reported 
correctly elsewhere in the UK press (Doc 19). If it had, it would have found
plenty of examples, such as:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-
extradited-Sweden.html
http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
ruling?INTCMP=SRCH
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
ruling-6255618.html?origin=internalSearch
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
115875-22766874/
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
online.html
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
court-102039-23265291/

All of these state -  correctly -  that I have not been charged with any offence.
All are dated prior to my first complaint to the PCC. There are many others 
like them, for example:
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205. 
Please note: all of the above articles are from the same newspapers against 
which I have lodged the 45 complaints about articles where they got it wrong.
In the context of a relatively large number of complaints and extensive media 
coverage of my case, not to survey even briefly how the matter had been 
reported across the industry as a whole constitutes a mishandling of my case.

6. One of the reasons it is important to not give the imputation that I have 
been charged is that the lack of an indictment is central to understanding the 
legal and political debate. I note the PCC has stated in one of its recent 
adjudications:

"Newspapers have an essential part to play in the reporting of crime and the 
judicial system that prosecutes those accused of committing it. It is vitally 
important that any such reports adhere to the key principles governing accuracy 
under the terms of the Editors' Code: taking care not to publish inaccurate or 
misleading information; and clearly distinguishing between comment, conjecture 
and fact.

MOD100061325

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-
http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205


For Distribution to CPs

"These principles are equally valid whether reporting cases in the UK or 
abroad, where official procedures may be different (as on this occasion).
Indeed, the reporting of cases taking place in a foreign jurisdiction poses 
particular challenges for editors. The Commission took this opportunity to 
highlight the importance of care in the use and presentation of material 
originating from the police and court processes of other countries." (Richard 
Davies v The Sun, 21/4/2011)

The PCC has not followed its own advice in its handling of my 45 complaints. I 
would like to know which prior PCC case rulings were used as a basis for this 
adjudication (obviously not the one above), and what external expert advice the 
PCC sought before deciding to base its adjudication on its own interpretation 
of a 43-page High Court judgment in an extradition case, if any.

7. The Commission also admits it is not qualified to establish the strict legal 
meaning of the various formulations of 'charges' used in the articles 
complained of (Docs 4, 12,18 and 19), yet -  despite finding "It was not in 
dispute that the complainant had not been formally charged" -  goes on to claim 
no breach of the Editors' Code on the basis that there is no significant 
distinction between formal charges and allegations in common parlance. This 
would not survive a libel action when matched against what the imputation is in 
the articles themselves (see also point 3 above).

8. The PCC did not use any of the evidence that I supplied with my online 
complaint submissions or in follow-up emails; at least, there is no reference 
to any of it in the adjudication (Doc 18). I would like to receive a copy of
the full minutes of the Commission's meeting to check exactly what evidence the 
PCC did use. Loathe as I am to allege bias, it seemed right from the start that 
the evidence I supplied was being ignored and that the PCC had "gone out of 
their way to find other information" (see email exchange between my assistant 
and my lawyers copied into Doc 4). The evidence supplied includes public 
statements made by the Swedish prosecutor (attached to Doc 1), a legal opinion 
from my QC, supplied twice (Docs 4 and 12), a link to the Sweden vs Assange 
website -  http://www.swedenversusassange.com/ -  to use as a reference tool as 
it provides the most detailed and accurate account of the facts of my case (Doc 
1), and several links to specific pages on that site on the online complaint 
submission forms themselves (the Doc 4 email exchange includes a sample form).

One example to help you review this point: if the PCC had utilised the 
reference tool I had provided or looked at this link:
http://www.swedenversusassange.com/Prosecution.html included on several of my 
online submissions, the adjudication could not have stated "the complainant 
could only be indicted after he had been questioned again, which was not 
possible in his absence from [Sweden]", as the Commission would have been aware 
that it has indeed been possible for the Swedish prosecutor to question me in 
the UK at any time over the past 16 months, via Mutual Legal Assistance, by any 
number of means: phone, video conference, the Swedish Embassy, and so on -  all

MOD100061326

http://www.swedenversusassange.com/
http://www.swedenversusassange.com/Prosecution.html


For Distribution to CPs

arbitrarily, and very unusually, refused by this particular prosecutor. (This 
obviously signals deep significance to the fact that charges have still not 
been brought against me.)

While there are several Commission members who have some sort of legal 
background, none has the required expertise in extradition law to use this 
court judgment to inform its decision. The adjudication reveals fundamental 
misunderstanding of how the European Arrest Warrant system works (most 
crucially, that it m a n d a te s  'trust' by judges in what is written on the EAW; 
the High Court judges therefore looked at the allegations in light of this 
mandate).

9. The PCCdid not inform me of the outcome of the adjudication before issuing 
it to the press (Docs 18 and 19). As noted above, the adjudication makes a 
libellous imputation and, without consulting me or, it would seem, speaking to 
its own lawyers, the PCC has disseminated this libellous adjudication to the 
editors of virtually the entire UK mainstream press, thus encouraging further 
libel and providing disincentive for newspapers to report the matter accurately 
or to correct previous misreporting.

If after reviewing my complaints case in light of the above points you feel, as 
I do, that insufficient weight or proper consideration has been given to any of 
these aspects, I would like you to refer my 45 complaints back to the 
Commission for reconsideration.

Yours sincerely.

Julian Assange

From: Julian Assange 
To: Charlotte Dewar
Date: Feb 8, 2012 5:35 PM

Dear Charlotte Dewar,

Thank you for your email of 3 February, replying to mine of 24 January. I am 
disappointed that you found nothing with which you felt the PCC's decision 
could be criticised. As you suggested. I've written to the Independent Reviewer 
outlining what went wrong and am forwarding you a copy below.

I would be grateful if you could arrange for the below email to be appended to 
the remaining seven complaints going forward for formal consideration, and to 
the Guardian 'QCs clash' article, which I believe Ben Milloy is now putting 
forward. I shall write to Ben and Simon Yip separately to let them know.

MOD100061327



For Distribution to CPs

Kind regards,

Julian Assange

> ---------

>From:
> Sent: Wed, 8 Feb 2012 02:53:41 +0100 (CET)
> To: <independentreviewer@pcc.org.uk>
> Subject: Julian Assange - Complaint about PCC mishandling of my complaints 
case
>
> Dear Sir Michael,
>
I understand that reviewing the substance of a decision made by the Press 

Complaints Commission lies outside your remit. The following points therefore 
all concern ways in which the PCC has mishandled 45 of my complaints. For your 
convenience, I provide a key to documents forwarded separately.
>
> Key:
> Doc 1 -  Julian Assange to Simon Yip, 12 Nov
> Doc 2 -  Julian Assange to Simon Yip, 25 Nov
> Doc 3 -  Simon Yip to Julian Assange, 29 Nov
> Doc 4 -  Julian Assange to Simon Yip, 29 Nov
> Doc 5 -  Julian Assange to Simon Yip, 3 Dec
> Doc 6 -  Simon Yip to Julian Assange, 5 Dec
> Doc 7 -  Julian Assange to Simon Yip, 8 Dec
> Doc 8 -  Julian Assange to Simon Yip, 10 Dec
> Doc 9 -  Simon Yip to Julian Assange, 15 Dec
> Doc 10 -  Rebecca Hales to Julian Assange, 22 Dec
> Doc 11 -  Simon Yip to Julian Assange, 10 Jan
> Doc 12 -  Julian Assange to Rebecca Hales, 10 Jan
> Doc 13 -  Simon Yip to Julian Assange, 11 Jan
> Doc 14 -  Julian Assange to Simon Yip, 11 Jan
> Doc 15 -  Ben Milloy to Julian Assange, 13 Jan
> Doc 16 -  Julian Assange to Ben Milloy, 16 Jan
> Doc 17 -  Ben Milloy to Julian Assange, 18 Jan
> Doc 18 -  Charlotte Dewar to Julian Assange, 18 Jan
> Doc 19 -  Julian Assange to Charlotte Dewar, 24 Jan
>
> 1. The PCC did not offer me the mediation route for these 45 complaints. The 
mediation route has thus far been successful for me with complaints about other 
libels where the matter complained of in these 45 complaints -  ie false 
statements that I 'have been charged', 'face charges' or similar formulations -  
also appeared in the same article. All bar one of the publications approached 
immediately conceded this point and suggested corrections. However, I was not 
offered this route, or consulted about it, by the PCC in respect of the 45

MOD100061328

mailto:independentreviewer@pcc.org.uk


For Distribution to CPs

complaints taken straight to adjudication; that was the PCC's decision, not 
mine. Emails labelled Docs 4, 6 ,10 , 12, 15, 16 and 17 are relevant.
>
>2 . In choosing to take the approach it has for this adjudication, the PCC has 
lost sight of its remit: to deal with false and misleading impressions created 
by UK newspaper articles for a UK readership familiar with UK law (Docs 18 and 
19). It has made wholly unwarranted assumptions about the level of knowledge 
the UK general public might have of the differences between British and Swedish 
judicial procedures. According to the PCC's reasoning, when a UK newspaper 
reader sees the word 'charges' in an article about me, they will somehow know 
this in fact means 'allegations' because they are so well versed in how the 
Swedish legal system works. Such knowledge on the part of UK newspaper readers 
cannot be simply assumed, by either newspaper journalists or by the PCC.
>
> A second unsustainable assumption the PCC has made in its handling of these 
45 complaints is that if newspapers allude to 'charges' generally -  when what 
they really mean is allegations -  this does not imply anything about a person's 
guilt. Newspaper readers do make a distinction between allegations and charges, 
and will draw inferences from it as to the strength of a case, likelihood of 
innocence or guilt, and so on -  hence the editors' immediate capitulation on 
this point when some of my complaints were put to them by the PCC via its 
mediation process.
>
> 3. The PCC did not consider each of my complaints individually in reaching 
its adjudication, taking a 'job lot' approach whereby the significance of the 
inaccuracy within the whole article was not reviewed (see Docs 6, 11, 13,14,
18 and 19). This context, as the Editors' Code states, is crucial for assessing 
whether inaccuracies mislead or distort. Also, the PCC's website indicates that 
other adjudications where complainants have brought complaints against multiple 
publications have been made on a case-by-case basis: 
http://www.pcc.org.uk/cases/adjudicated.html
>
> 4. The PCC has not met its service commitments in processing these 
complaints: For the majority of the 45 complaints, the PCC took twice as long 
(between 29 and 34 days past deadline) as the "average of 35 days to final 
adjudication"; it did not tell me when I could expect a decision, despite three 
requests to be told; it did not advise me of the likely outcome, as promised on 
its website; and it did not keep me informed at regular 15-day intervals. I am 
forwarding relevant emails to you separately as Doc 2, Doc 3, Doc 5, Doc 6, Doc 
7, Doc 8, Doc 9, Doc 11, Doc 13 and Doc 14.
>
> 5. The PCC did not check to see whether the matter complained of was reported 
correctly elsewhere in the UK press (Doc 19). If it had, it would have found
plenty of examples, such as:
>
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-
extradited-Sweden.html

MOD100061329

http://www.pcc.org.uk/cases/adjudicated.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1354421/Julian-Assange-lll-sent-US-executed-lm-


For Distribution to CPs

http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
ruling?INTCMP=SRCH
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
ruling-6255618.html?origin=internalSearch
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
115875-22766874/
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
online.html
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
court-102039-23265291/

> All of these state -  correctly -  that I have not been charged with any 
offence. All are dated prior to my first complaint to the PCC. There are many 
others like them, for example:
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205. 
Please note: all of the above articles are from the same newspapers against 
which I have lodged the 45 complaints about articles where they got it wrong.
In the context of a relatively large number of complaints and extensive media 
coverage of my case, not to survey even briefly how the matter had been 
reported across the industry as a whole constitutes a mishandling of my case.
>
> 6. One of the reasons it is important to not give the imputation that I have 
been charged is that the lack of an indictment is central to understanding the 
legal and political debate. I note the PCC has stated in one of its recent 
adjudications:
>
> "Newspapers have an essential part to play in the reporting of crime and the 
judicial system that prosecutes those accused of committing it. It is vitally 
important that any such reports adhere to the key principles governing accuracy 
under the terms of the Editors' Code: taking care not to publish inaccurate or 
misleading information; and clearly distinguishing between comment, conjecture 
and fact.
> "These principles are equally valid whether reporting cases in the UK or 
abroad, where official procedures may be different (as on this occasion).
Indeed, the reporting of cases taking place in a foreign jurisdiction poses 
particular challenges for editors. The Commission took this opportunity to 
highlight the importance of care in the use and presentation of material 
originating from the police and court processes of other countries." (Richard 
Davies v The Sun, 21/4/2011)
>
> The PCC has not followed its own advice in its handling of my 45 complaints.
I would like to know which prior PCC case rulings were used as a basis for this 
adjudication (obviously not the one above), and what external expert advice the 
PCC sought before deciding to base its adjudication on its own interpretation
of a 43-page High Court judgment in an extradition case, if any.
>

MOD100061330

http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/24/julian-assange-extradition-
http://www.independent.co.uk/hei-fi/news/assange-may-stay-in-uk-regardless-of-court-
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/07/12/assange-fights-extraditio_n_895492.html
http://www.mirror.co.uk/news/latest/2010/12/07/police-to-quiz-wikileaks-founder-
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3396520/Crunch-WikiLeaks-defence-
http://www.people.co.uk/news/uk-world-news/2011/07/12/assange-extradition-bid-in-
http://www.reuters.eom/article/2011/12/05/us-britain-assange-idUSTRE7B401Z20111205


For Distribution to CPs

> 7. The Commission also admits it is not qualified to establish the strict 
legal meaning of the various formulations of 'charges' used in the articles 
complained of (Docs 4 , 1 2 ,1 8  and 19), yet -  despite finding "It was not in 
dispute that the complainant had not been formally charged" -  goes on to claim 
no breach of the Editors' Code on the basis that there is no significant 
distinction between formal charges and allegations in common parlance. This 
would not survive a libel action when matched against what the imputation is in 
the articles themselves (see also point 3 above).
>
> 8. The PCC did not use any of the evidence that I supplied with my online 
complaint submissions or in follow-up emails; at least, there is no reference 
to any of it in the adjudication (Doc 18). I would like to receive a copy of
the full minutes of the Commission's meeting to check exactly what evidence the 
PCC did use. Loathe as I am to allege bias, it seemed right from the start that 
the evidence I supplied was being ignored and that the PCC had "gone out of 
their way to find other information" (see email exchange between my assistant 
and my lawyers copied into Doc 4). The evidence supplied includes public 
statements made by the Swedish prosecutor (attached to Doc 1), a legal opinion 
from my QC, supplied twice (Docs 4 and 12), a link to the Sweden vs Assange 
website -  http://www.swedenversusassange.com/ -  to use as a reference tool as 
it provides the most detailed and accurate account of the facts of my case (Doc 
1), and several links to specific pages on that site on the online complaint 
submission forms themselves (the Doc 4 email exchange includes a sample form).
>
> One example to help you review this point: if the PCC had utilised the 
reference tool I had provided or looked at this link:
http://www.swedenversusassange.com/Prosecution.html included on several of my 
online submissions, the adjudication could not have stated "the complainant 
could only be indicted after he had been questioned again, which was not 
possible in his absence from [Sweden]", as the Commission would have been aware 
that it has indeed been possible for the Swedish prosecutor to question me in 
the UK at any time over the past 16 months, via Mutual Legal Assistance, by any 
number of means: phone, video conference, the Swedish Embassy, and so on -  all 
arbitrarily, and very unusually, refused by this particular prosecutor. (This 
obviously signals deep significance to the fact that charges have still not 
been brought against me.)
>
> While there are several Commission members who have some sort of legal 
background, none has the required expertise in extradition law to use this 
court judgment to inform its decision. The adjudication reveals fundamental 
misunderstanding of how the European Arrest Warrant system works (most 
crucially, that it mandates 'trust' by judges in what is written on the EAW; 
the High Court judges therefore looked at the allegations in light of this 
mandate).
>
> 9. The PCC did not inform me of the outcome of the adjudication before 
issuing it to the press (Docs 18 and 19). As noted above, the adjudication

MOD100061331

http://www.swedenversusassange.com/
http://www.swedenversusassange.com/Prosecution.html


For Distribution to CPs

makes a libellous imputation and, without consulting me or, it would seem, 
speaking to its own lawyers, the PCC has disseminated this libellous 
adjudication to the editors of virtually the entire UK mainstream press, thus 
encouraging further libel and providing disincentive for newspapers to report 
the matter accurately or to correct previous misreporting.
>
> If after reviewing my complaints case in light of the above points you feel, 
as I do, that insufficient weight or proper consideration has been given to any 
of these aspects, I would like you to refer my 45 complaints back to the 
Commission for reconsideration.
>
> Yours sincerely,
>
>
> Julian Assange

From: Julian Assange
To: Simon Yip
Date: Feb 8, 2012 5:56 PM

Dear Simon Yip,

Thank you for your email of 7 February, and for arranging for the extra 
evidence to be appended to the seven complaints now going forward to the 
Commission:

The Guardian
This week's new theatre and dance (07/01/12)
2011: the year in review (30/12/11)

Daily Record
Wikileaks founder Julian Assange to be extradited to face sex charges in Sweden 
after losing court battle (02/11/11)

The Sun
Wiki chief must face sex cases (03/11/11)

Daily Mail
Assange wins permission to continue extradition fight but judges warn his 
chances of success are slim (05/12/11)

ZDNet UK
Assange granted Supreme Court appeal (16/12/11)
News to know: Julian Assange, Goodbye 'open' web, and what was Google's top 
search?

MOD100061332



For Distribution to CPs

As you may be aware, I've now referred the Commission's previous adjudication 
to the Independent Reviewer (copy forwarded below). Could you please arrange 
for this email to be pinned to the remaining seven complaints also, along with 
my 24 January one. Thank you.

Kind regards.

Julian Assange

From: Julian Assange 
To: Ben Milloy
Date: Feb 8, 2012

Dear Ben Milloy,

Thank you for clarifying the position with regard to the Sun print correction; 
your comments and advice are noted - thank you.

You may have heard that I'm not happy with the Commission's ruling concerning 
45 of my complaints which the PCC took straight to adjudication. I've now 
referred my complaints case to the Independent Reviewer (copy forwarded below) 
and, given that we now have one complaint - the Guardian's 'QCs clash' article 
- going forward for adjudication following this sole instance of unsuccessful 
mediation on the same issue, I would be grateful if you would arrange for the 
email below to be appended to the complaint, along with the other items listed 
in my email of 6 February.

Many thanks.

Best wishes.

Julian Assange

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Feb 13, 2012 4:51 PM

Dear M r Assange

I write regarding your complaints against the Daily Mail, specifically 1) News of the World: If 
Max Clifford deserves £ lm  what price Milly Dowler's family and 2) Wikileaks may endanger 
secret sources by publishing 250,000 uncensored US cables.

MOD100061333



For Distribution to CPs

Article 1

M r Bannister apologises for the delay in responding. He accepts that it is not strictly 
accurate to say that you 'hacked into the security services' and has offered a wording (to 
appear in the page 2 corrections column and online) which corrects this point, and makes 
clear that, to your knowledge, no one has died as a result of the Wikileaks publications.

Article 2

The newspaper initially provided a copy of the Guardian article upon which the claim was 
based. She pointed out that the article remained online; did not appear to have been 
amended and did not contain any denial, a
http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/02/why-i-had-to-leave-wikileaks . In any 
event, MailOnline Managing Editor, Sarah Graham, has since offered to include your denial 
in the article and to append the following statement to the article:

This article was amended on xx February to include M r Assange's denial that he had 'tried to 
use money donated to WikiLeaks to pay for his defence against sexual assault allegations in 
Sweden'.

I would be grateful for your comments on the attached responses, in particular, whether 
you might accept the offers as a means of resolving these matters? In the event that you 
have reservations regarding either of the suggested wordings, I would be happy to pass on 
an amended draft for the newspaper's thoughts.

I look forward to hearing from you at your earliest convenience.

Please do give me a call if you wish to discuss.

Best wishes

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Julian Assange
To: Ben Milloy
Date: Feb 15, 2012 1:27 AM

Dear Ben Milloy,

Many thanks for sending through the latest responses from the Daily Mai

MODI 00061334

http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/02/why-i-had-to-leave-wikileaks


For Distribution to CPs

Article 1: News of the World: If Max Clifford deserves £ lm  what price Milly Dowler's family 
12/07/11

I'm delighted to hear the Daily Mail has changed its procedures for updating online articles 
so it's now clearer to the reader when they have been amended. M r Bannister's reply was a 
bit long-winded but I suppose he got there in the end so wording agreed, with a slight 
amendment:

"A column on 12 July suggested that Wikileaks founder Julian Assange had hacked into the 
security services and published information which got people killed. M r Assange points out 
that Wikileaks itself does not engage in hacking but provides an electronic drop box for 
anonymous sources of information. He also says that he is not aware of any loss of life as a 
result of Wikileaks' publications. Surveys carried out by Amnesty International and the 
Associated Press would appear to confirm this."

Please thank M r Bannister for confirming the correction will appear both on the online 
article and in the Daily Mail's Page 2 corrections column. I'm happy with that.

Article 2: Wikileaks may endanger secret sources by publishing 250,000 uncensored US 
cables 03/09/11

The fact that the inaccuracies in the original Guardian article, on which this Daily Mail article 
was based, remain uncorrected on the Guardian's website is not a good justification for 
either the Daily Mail reproducing the inaccuracies in the first place, or for a slow or reluctant 
effort to put them right now. As I'm sure you can appreciate -  and Ms Graham ought to -  
there are particular difficulties in getting any inaccuracies or libels made by the Guardian 
corrected at source because we are locked in an ongoing dispute with them over their 
deliberate breaking of contractual arrangements. I'm sure your own efforts at mediation will 
have told you as much.

However, I'm grateful for Ms Graham's suggested resolution. Two points:

The wording in the article itself should read: "Guardian journalist James Ball, who worked at 
Wikileaks for two months from November, also claims that M r Assange tried to use money 
donated to Wikileaks to pay for his defence against sexual assault allegations in Sweden. Mr 
Assange denies this claim."

And I'd like the appended wording revised to: "This article was amended on xx February to 
include M r Assange's denial that he had 'tried to use money donated to WikiLeaks to pay for 
his defence against sexual assault allegations in Sweden'. He also points out that all 
Wikileaks' donations funds are independently administered and audited, as detailed on the 
Wikileaks website."

Can Ms Graham please confirm this correction will also appear in the Page 2 corrections 
column?

MOD100061335



For Distribution to CPs

Many thanks for all your work on this, Ben. Have we now reached the point where all the 
articles -  except for the two from the Guardian, of course -  are considered 'resolved' and 
ready to go on the PCC website?

Kind regards.

Julian Assange

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Feb 15, 2012 2:23 PM

Dear M r Assange

Thank you for your further correspondence. I have now written to the Daily Mail and shall 
await its further comments before reverting to you.

Your most recent email and that of 6 February contained a number of suggested 
amendments and queries/requests regarding prominence. Before the matters can be closed 
as resolved, these issues need to be agreed by each publication. While I would expect to 
hear from the Sun, the Economist and the Daily Mail shortly, I am currently still awaiting 
their comments. Please note, however, that in the event that they are not prepared to 
accede to your requests, I will need to revert to you further before these matters can be 
considered resolved.

As soon as settlement is reached, I will close the files and draft resolution summaries for 
each. Once these have been approved by the Commission (a process which takes around 2 
weeks) I will write to you (and the newspapers) with draft wordings. You will then have 7 
days in which to comment/approve the statements before they are uploaded onto the 
website.

Turning to the remaining complaints:

The Independent

M r Gore states in his latest response (attached) that he is not minded to publish the 
statement in the online corrections column, his position being that there is no requirement 
for the statement under the terms of the Code. However, he has offered to publish the 
statement as a header to the article, rather than as a footnote.

This appears to be the Independent's final offer. Accordingly, I would be grateful to know 
whether you wish to resolve the matter on this basis, or, to have it considered formally by 
the Commission. If you wish to pursue the latter option, I would be grateful for any final 
comments you may have on the matter. For obvious reasons, the PCC would not publish a 
resolution summary if you were to opt for formal consideration.

MOD100061336



For Distribution to CPs

The Observer

As you may already be aware, the correction was published in last Sunday's Observer. A 
copy of the published correction is attached. The online version and updated article can be 
viewed here http://www.guardian.co.uk/theobserver/2012/feb/12/observer-for-the-record 
and here http://www.guardian.co.uk/media/2011/oct/02/julian-assange-unauthorised- 
autobiography-review. I shall now make the necessary arrangements for the resolution 
summaries.

The Guardian

Provided Ms Ribbans has nothing further to add, I will arrange for this complaint to be 
considered formally at the next opportunity. I will ensure that the Commission is aware of 
the contents of your 6 February email and your Independent Reviewer complaint.

Please do not hesitate to give me a call if you wish to discuss.

Best wishes

Ben

Ben Milloy 
Complaints Officer

From: Ben Milloy 
To: Julian Assange
Date: Feb 15, 2012 5:37 PM

Dear M r Assange

Further to my email of today, I have now received a response from Emma Duncan on behalf 
of the Economist (below).

As you will note, Ms Duncan is happy to adopt your proposed wording with a small 
alteration ('a less serious crime').

The text would be appended to the original online article and published in the 'Books and 
arts' section of the printed edition. The current correction would be removed.

I would be interested to know whether you are happy to resolve your complaint on this 
basis.

MOD100061337

http://www.guardian.co.uk/theobserver/2012/feb/12/observer-for-the-record
http://www.guardian.co.uk/media/2011/oct/02/julian-assange-unauthorised-autobiography-review
http://www.guardian.co.uk/media/2011/oct/02/julian-assange-unauthorised-autobiography-review


For Distribution to CPs

If not, now may be an appropriate time to have your complaint considered formally by the 
Commission. If this is how you wish to proceed, please can you state this in your response 
and provide any final comments you wish to be taken into account.

As a final point, I note your position that appending a statement to the online article 
constitutes insufficient prominence. While I am not a member of the Commission (and 
therefore not in a position to prejudge its decision in your case) I should point out that this 
practice is one that the Commission generally considers to meet the requirements of Clause 
1 (ii) of the Editors' Code.

I look forward to hearing from you, at your earliest convenience, if at all possible.

Do give me a call if you wish to discuss.

Best wishes

Ben

From: Julian Assange
To: Ben Milloy
Date: Feb 19, 2012 9:52 PM

Dear Ben Milloy,

Thank you for your two emails of 15 February.

The Independent: Uncensored Wikileaks cables posted online (01 /09 /11)
I note the Independent's position is that it refuses to publish the correction in its online 
corrections column because there's no requirement for it under the Editor's Code. That 
can't be right, surely? The Independent obviously accepts the article was inaccurate and 
that a correction is required -  they've already agreed to one -  and the issue regarding print 
corrections for online inaccuracies doesn't arise in this instance. On my reading, the Editor's 
Code makes a pretty big noise about corrections being given appropriate due prominence so 
I would be interested to hear what the Commission has to say about it not being a 
requirement of the Code for online readers to be alerted to previous mistakes. Could you 
please put this complaint through for adjudication and request that they also cover this 
specific issue in their ruling?

The Economist: Leaker's leak (01 /10 /11)
Two points: First, "less serious crime" is how the offence is formally categorised by the 
Swedish Prosecution Authority -  a meaning which is lost by Ms Duncan's amendment to "a 
less serious crime". It is important for readers to know the Swedish Prosecution Authority's 
own definition of the offence if they are to understand the political and legal context of my 
extradition case, so the wording needs to stay as I suggested.

MOD100061338



For Distribution to CPs

However, second point: I would like this complaint to go forward for a formal ruling by the 
Commission in any event. I appreciate there will be a print correction in this case, but I 
would like to hear what the Commission has to say about the Economist's treatment of 
online corrections: http://www.economist.com/node/21530938. (Please note the 
clarification is linked from a small sidebar box halfway down the page, so the correction is 
not even on the original article itself.) I'd like to know how the Commission sees this 
practice fulfilling the requirements of Clause 1 ii) for promptness and due prominence when 
1) the only way an online reader misled by the original inaccuracy will be put right is if they 
happen to go back to re-read a now 4-month-old article (complaint submitted on 08/11/11), 
and 2) it's not even prominently displayed there.

The Guardian: Steve Jobs v Julian Assange: what makes a good biography? (26/10/11)
You say "provided Ms Ribbans has nothing further to add" -  has she responded to my 6 
February email and refused the suggested standard disclaimer? I couldn't see any response 
from the Guardian included in the pdf -  please let me have a copy if there has been one. I'd 
also like the Chirpstory link supplied in my 6 February email to be included with this 
complaint when it goes before the Commission if you could arrange for that please.

Observer: Julian Assange: the Unauthorised Autobiography -  review 0 2 /10 /11
Thank you for sending the pdf scan of the Observer's print correction. Vanishingly small. I 
despair. Does the PCC believe this falls under 'due prominence'?

Kind regards.

Julian Assange

MOD100061339

http://www.economist.com/node/21530938

