For Distribution to CPs

The Leveson Inquiry

EXHIBIT “CB1” OF THE
WITNESS STATEMENT OF CHERIE BLAIR

MOD400004713



For Distribution to CPs

Dear Editor,

With reference to the article on page ten and eleven in the Mail on Sunday dated 7th
January 2007, we feel that both the Brahma Kumaris World Spiritual University and
Dadi Janki, were misrepresented.

From reading the article, your readers will not have a clear understanding of who we
are, the work we do and the millions of people that have benefited from our work

across the world.
When your journalist approached us, prior to the article being published, he was
invited to come and meet us personally in order to gain a clear understanding of the

Brahma Kumaris World Spiritual University. Unfortunately, this invitation was not
taken up.

The article is neither fair nor investigated thoroughly, in any area.
Our offer to you visit us is still open.

Your sincerely,

Maureen Goodman
Program Co-ordinator

MOD400004714



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SWIA 2AA

23 May 2003

The Editor,

The Daily Mail,
ANL

2 Derry Street
London W8 5TT

NOT FOR PUBLICATION
Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about further breaches of the PCC Code contained
in an article in the Daily Mail of 24% May 2003 page 32-33 entitled “Carole the
Conqueror”.

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code and I note that you are, in addition, a member
of the Commission. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications”

and
“Jt is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit,

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides
* i) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misieading or distorted material

including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate.

iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

MOD400004715



For Distribution to CPs

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

The whole article is based on a completely false premise which is that Carole
Caplin who is engaged by me as a personal trainer and adviser on my clothes has
somehow “triumphed” or eclipsed the role of Fiona Millar in No 10. This is
totally untrue. Fiona Millar remains the crucial and important adviser to me in all
aspects of my life as she has been since she first started working for me in 1994.
Had your reporters bothered to ask either Ms Millar or myself about the true
position before writing a whole article based on conjecture, they would have been

told precisely that.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you correct this false impression about the relationship between myself
and Ms Millar as soon as possible and that you amend your electronic database and

library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

MOD400004716



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SWI1A 2AA

23 May 2003

The Editor,

The Daily Mail,
ANL

2 Derry Street
London W8 STT

NOT FOR PUBLICATION
Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Daily Mail of 10 May 2003 page 7 by a Gordon
Rayner entitled “What did Cherie (salary £250,000) give Tony for his 50t
birthday? Two £10 bottles of wine she got for free on her trip to Australia.”

1 understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code and I note that you are, in addition, a member
of the Commission. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications”

and
“It is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in thepublic interest.”

Article 1 Accuracy provides
“ {) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material

including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate.

iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

MOD400004717



For Distribution to CPs

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

The article contained a series of total and significant inaccuracies and gave a
distorted picture based on conjecture masquerading as unattributed fact. As
such it is in clear breach of the Code. '

The following is a list of inaccuracies contained in this one article:

a) I did not give the Prime Minister a birthday present of two £10 bottles of
wine or any wine at all Australian or otherwise. I am astonished as to how
your reporter can possibly know what was a totally private gift between
husband and wife. I would be delighted if you could explain how your
reporter came to write such untruths.

b) It is totally untrue that I have a “salary” of £250,000. Can you please
explain on what basis your reporter justifies printing as fact that which is
complete and untrue speculation.

c) Itisnot true that I have “helped myself” to £2000 worth of designer clothes
in Australia or indeed anywhere else. What is the factual basis for such an
assertion?

d) Ihave not “accepted free holidays around the world”. How does your
reporter justify this?

e) Neither have I “accepted cut price clothes and financial advice from
convicted conman Peter Foster”. Please explain the factual basis for this
assertion.

f) Finally it is completely untrue that I give picture frames (recycled or
otherwise) to staff a Downing Street as presents whether once, twice, three
or four years running as alleged. What is the factual basis for this
conjecture?

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and

library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

MOD400004718



For Distribution to CPs

I ask that you respond to my request for justification of this breach of the Code as
soon as possible and that you amend your electronic database and library cuttings
with a suitable note to reflect my position on the matter and confirm that this has
been done. 1 should point out that the Press Association, by a letter to me dated
22" July 2004 has already apologised for distributing what they recognise as a
photograph of a private person on a private occasion. I am sure, given your
responsible position on the PCC that you would wish to do the same.

As a matter of courtesy I am sending a copy of this letter to Lord Rothermere.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004719



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SWI1A 2AA

25 June 2003

The Editor,

The Evening Standard,
ANL

2 Derry Street

London W8 STT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Madam,
Re Press Complaints Commission Code of Practice

Thank you for your letter of 18™ June 2003. With respect, your duty under the
PCC Code is set out in Article 1 of the Code which I repeat.

“{) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material
including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

Whatever is said in other newspapers, as editor you are obliged to respect the
cCode in your newspaper. The fact is there are two inaccuracies. Firstly, the
words “ordered” and “in front of Ms Millar” were both written by Joe Murphy. 1
repeat they are both without any factual basis and untrue and should be corrected.

Secondly, you have not answered my complaint. I reiterate what I said in my
letter. The incident which is described in detail over three paragraphs in the fourth
and fifth columns of the article, did not take place and is complete fabrication.
Both Ms Millar and Mr Powell confirm that this is the case. In the face of these
denials I cannot see how you can possibly continue to assert that this allegation is
true and I require you now to comply with your obligations in the Code which is to
justify what you actually write not what you now say you meant. Ilook forward
to hearing from you as to when you will print a correction about this inaccuracy.

I also repeat my earlier request

MOD400004720



For Distribution to CPs

“I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.”

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004721



For Distribution to CPs

Paul Dacre

The Daily Mail,
Northcliffe House,
2 Derry Street,
London W8 5TT

29/10/03

Dear Sir,

I am writing to express my dismay about the inaccuracies found within your article,
‘ buisness’, surrounding a private appointment between the Prime Ministers wife

--------

and myself, published in your paper, Saturday October 25™2003.

I would like to take this opportunity to clarify the situation, in the hope that you will
refrain from printing such unsubstantiated and untrue information in the future.

I refer to the inaccuracies in turn.

1. ‘Costelloe’s couture designs normally sell for no less than £3000’ — I am a ready-
to-wear Designer, who has on special occasions dressed high profile clients. My
brand is not couture and the prices reflect that. The brand has an upper-end retail
price structure with prices for suits ranging from £400- £550.

2. “‘Miss Caplin is understood to have negotiated substantial discounts for her friend’
- Miss Caplin at no point negotiated discounts for the Prime Minister’s wife.

I look forward to your response,

Yours faithfully,

Mr Paul Costelloe

MOD400004722



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SW1A 2AA

26 January 2004

The Editor,

The Daily Mail,
ANL

2 Derry Street
London W8 5TT

NOT FOR PUBLICATION
Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Daily Mail of 26" January 2004 page 4, by a Gordon
Rayner entitled “Cherie, Bush and the gaffes that drove Campbell to quit No 10.”

Your article, whilst purporting to report what is contained in a book by Philip
Stephens, says this: “She embarrassed him (the Prime Minster) with her
undisguised animosity towards President Bush during meetings.” It then claims I
berated Bush in person with the accusation that he "stole the election".

Whilst I completely refute Philip Stevens’s allegation that I have ever expressed
such a view to anyone on how the US Presidential Election was won, the Daily
Mail could at least lift his story accurately from the Times. Philip Stevens doesn't
allege that this conversation took place in front of President Bush. In fact he says I
behaved "impeccably" when I met the President. As for the

allegation that I "picked an argument" over dinner with President Bush about the
death penalty, as No 10 told the Times, my discussions with President Bush,
including the discussions we had at a family dinner about the death penalty, have
always been good-natured.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

MOD400004723



For Distribution to CPs

Yours

MOD400004724



For Distribution to CPs

Radisson Hotel Shanghai New World, 88 Nanjing Road (W), Shanghai 200003

6 December 2005

Dear Sir,

Comments by the “charming Mrs Daubeny” have been brought to my
attention here in Shanghai. Geoffrey Levy telephoned her twice to ask questions
about my hard working colleague Euan Blair. The truth is that she was never at the
relaxing dinner that I had with Euan, after we had completed “Charlie and the
Chocolate Factory” in November last year. I was then worrying about how I was
going to close Whitehall and Parliament Square for three nights and fill the streets
with tanks and paramilitary troops for my next film “V for Vendetta”. Isaid as an
aside that I wished I could ask his mother for help. That simply stated wish was as far
as it went. It was never picked up or responded to. The next morning I contacted Film
London, the City of Westminster, the Metropolitan Police and Transport for London
and they all supported our venture before the Ministry of Defense and others came on

board.
Yours,

Nicholas Daubeny

MOD400004725



For Distribution to CPs

Our Ref:
E-mail;
Direct Dial:
Direct Fax;

Head of Legal
Associated Newspapers Limited

DX Legal Department 96375 Kensington High Street 3

By Fax and DX
7 December 2005
STRICTLY PRIVATE AND CONFIDENTIAL
NOT FOR PUBLICATION
Dear Sir

Cherie Blair — Daily Mail Saturday, 3 December 2005

We represent Cherie Blair and her family, and write in respect of the article by Geoffrey Levy which
was published on pages 20 and 21 of last Saturday’s Daily Mail.

In that article, you make the clear allegation that our client offered inappropriate assistance to her son,
Euan, whilst he was undertaking work experience with Mr Nicholas Daubeny ~ a location manager

working on his latest film *V for Vendetta”,

You state that Mrs Daubeny said:

““T know people say it was influence that got the permission to film in Westminster, but it
wasn't like that™ says the charming Mrs Daubeny. “Cherie Blair did offer to be helpful — she
would have smoothed the way. But Nick decided it would be better not to do it through her in

the end and, as it turned out, he didn’t use the connection, if you see what I mean.”

This statement by Mrs Daubeny is entirely false. At no time did Euan Blair request assistance from

his mother in relation to closing down Whitehall for three nights last May for filming, nor did she ever

MOD400004726



For Distribution to CPs

offer such assistance. Your article clearly suggests that Mrs Blair would be prepared to go to extreme
lengths to exert her influence to help her son in this manner. This is wholly inaccurate and shows our
client in a very poor light. You are also fully aware that it is not within our client’s power or influence
to close down Whitehall for a number of nights for filming. You even say in your article that “The
producer surprisingly got permission from the relevant 14 authorities to close off parts of Whitehall
Jrom around midnight until 4am for three days in May while they shot scenes involving tanks and a
. thousand actors dressed as soldiers.” The suggestion that our client could simply have exerted her

influence to organising matters without a second thought in order to assist her son, is as preposterous

as it is insulting.

For the sake of clarity, we can confirm that Mr Daubeny has made it clear to us that his wife was not

present at the dinner that he had with Euan and that her comments which you have quoted are wholly

inaccurate,

As you will know from the Press Complaints Commission Code of Practice, at paragraph 1 (i) it states
that “The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information ... (i) A
significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be corrected,

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an Apology published ...”
It was quite clear in this instance that our client is entitled to a correction, and we shall provide its

wording and discuss its prominence once you have agreed this course of action. We also expect our

clients’ legal costs to be covered by your newspaper, which are currently in the sum of £550 plus

VAT.

We look forward to hearing from you as a matter of urgency.

Yours faithfully

Campbell Hooper

cc Editor, Daily Mail

MOD400004727



For Distribution to CPs




For Distribution to CPs

Daily Mail (London)

March 16, 2007 Friday

An everyday tale of council folk...;

LITTLEJOHN

BYLINE: RICHARD LITTLEJOHN

SECTION: ED 1ST; Pg. 17

TONIGHT, on Comic Relief, Alastair Campbell (above) goes into the stocks and is

pelted with wet sponges.

Also, we learn that in addition to his Pounds 1million book deal, Campbell has
been hired as a PR adviser by a company which runs thousands of buses and
trains in Britain.

If his track record is anything to go by, the timetabiles will turn out to be a
complete work of fiction, the chief financial officer will be accused of having
'psychological flaws' and it won't be long before one of the company's most
experienced railway inspectors commits suicide.

EDUCATION Secretary Alan Johnson wants grandfathers to go into classrooms to
act as role models for boys.

It was only last week that he was pouring scorn on the notion that marriage
provides the most stable environment for bringing up children.

So where are these fine, upstanding role models coming from? Are they going to
be absentee grandads, aged about 30?

We're not talking Clive Dunn here.
A get-out-of-jail-free Cherie card. Wicked!

THE WICKED WITCH has weighed in on the side of those in the Leftwing legal
establishment who are determined to keep criminals out of jail.

She's backing something called 'restorative justice'. In essence, this means
that anyone guilty of violence, sexual assault, robbery or theft can avoid a
prison sentence if they agree to meet their victim and apologise. So that's all

right, then.

Even if you batter an old lady half to death, just so long as you say sorry
afterwards you won't have to do any porridge.

This dangerous nonsense is gathering currency in the 'criminal justice'
community, despite pilot studies showing it doesn't prevent its beneficiaries

reoffending.
Hardened criminals will say anything to avoid jail. They don't mean it.
That's why prison is the best place for them.

Have you noticed that this lentency would apply only to those convicted of what
most of us would consider very serious crimes?

Don't think you'll be let off a fine if you say sorry for doing 34mph in a 30mph
limit, parking on a yellow line, forgetting to pay your congestion charge or
putting the wrong kind of rubbish in the wrong sack. Only yesterday, we learned

MOD400004729



For Distribution to CPs

that even people fined for letting their dogs foul the footpath are going to be
forced to provide DNA samples.

You might have thought a passionate 'yuman rites' lawyer would be leading the
charge against thls outrage.

And if the WW is so keen on apologies, when is she going to ask her husband to
say sorry for all the crimes he's committed against the British people - including
selling honours for cash and taking us to war on the basis of a dodgy dossier
cobbled together off the net?

As Yates of the Yard closes in, an apology might be all that keeps Blair out of
jail,

MOD400004730



For Distribution to CPs

Tue DaiLy MaiL

Goloorars, Daily cHlod, London, 08, 7Nt el Hews,

b phene: 020-7938 6000 2 Y orn, cy Tireel,
~Ke noazgla,»,
&fana’an, waSIT

Ms Cherie Booth QC

Matrix Chambers

Griffin Building

Gray's Inn

London WC1R 5LN

22/3/07

Dear Ms Booth,

Thank you for your letter of 19 March and the enclosure of the transcript of your Ler* =«

Mr Littlejohn did not say your talk meant anyone guilty of a serious crime can avoid 2 msm
sentence. He said you were allying yourself with those in the Left-wing legal ¢s .
who are advocating “restorative justice”.

“Restorative justice™ advocates altemative approaches to penal sentences involving mo-e
informal mechanisms such as mediation, apologies and reparations between vicims &~z
offenders. Its main aim is to find solutions other than jail for criminals.

While you appear not to go so far as many disciples of “restorative justice™ do, Mr Lit. = ohn
has every right to express his opposition to a movement with whose aims he strong'y
disagrees.

That said, if you would ke to send us a lefter making plain your personal position on jail
sentences | will recommend it to the Editor for publication.

=N

Yours sincerely

Robily Esser

Executive Managing Editor

DAILY MAIL IS A DIVISION OF ASSOCIATED NEWSPAPHRS LTD. REGISTERED NUMBER 84121 ENGLAND & WALES

MOD400004731



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON S5WI1A 2AA

06 August 2012

Paul Dacre,

The Daily Mail,
Northcliffe House,
2 Derry Street,
London W8 5TT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

[ am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article and photograph in the Daily Mail on Thursday 22™ July
2004 showing my son, Nicholas Blair and his friend at the Pope’s weekly audience

at the Vatican.

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. In addition I note that you are a member of the

PCC.
The Code itself provides:
In its preamble

““The Code is the comerstone of the system of self-regulation to which the industry has
made a binding commitment. Editors and publishers must ensure that the Code is
observed rigorously not only by their staff but also by anyone who contributes to their

publications.”

and

“It is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the
letter but in the full spirit. The Code should not be interpreted so narrowly as to
compromise its commitment to respect the rights of the individual, nor so broadly that it
prevents publication in the public interest.”

MOD400004732



For Distribution to CPs

Article 3 Privacy provides

“i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and
correspondence. A publication will be expected to justify intrusions into any individual's
private life without consent.”

Article 6 Children provides

“v) Where material about the private life of a child is published, there must be
justification for publication other than the fame, notoriety or position ofhis or her
parents or guardian.”

The article makes it clear that the only reason the photograph was published was
because of the identity of Nicholas’s father. The use of the picture of an eighteen
year old boy on a private visit to the Vatican solely on the basis that his father is a
public figure is not only a breach of article 3 but also of article 6.

Although it is the standard practice of the Vatican to release pictures taken at the
Pope’s weekly audience, it is not the standard practice or even occasional practice
of the Mail to publish them. As soon as Downing Street became aware that the
photograph had been released they made sure that all the National Newspapers
were aware of their wish that Nicholas’s privacy be respected. In the case of the
Mail, when David Hughes rang the Press Office to ask about the photograph, he
was informed in clear terms that no consent had been given for the photograph to
be disseminated or published. The other newspapers respected that request. The

Mail did not.

There is no justification for your breach of the Code. I would also draw your
attention to the recent decision of the European Court of Human Rights in the case
of Von Hannover v Germany in which the Court said this

“The Court considers that a fundamental distinction needs to be made between reporting facts — even
controversial ones - capable of contributing to a debate in a democratic society relating to politicians in the
exercise of their functions, for example, and reporting details of the private life of an individual who, moreover,
as in this case, does not exercise official functions. While in the former case the press exercises its vital role of
*“watchdog” in a democracy by contributing to “‘impart[ing] information and ideas on matters of public interest
(Observer and Guardian, cited above, ibid.) it does not do so in the latter case.”

Nicholas is a private individual who has never courted publicity and who did not
court publicity in this case. Despite the fact that media are routinely present during
the Pope’s regular audiences, not only did Nicholas believe his identity was
unknown to them, but it never occurred to him that anyone would be interested in
publishing his photograph. In these circumstances there can be no public interest
justification for publishing photographs of him whether at the Vatican or in any

other place.

MOD400004733



For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004736



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SW1A 2AA

The Editor,

The Daily Mail,
ANL

2 Derry Street
London W8 5STT

NOT FOR PUBLICATION
Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

Thank you for your letter dated the 3™ June 2002 and your statement that you are
prepared to set the record straight, which is of course what you are required to do

under the Code.

1 shall deal first with what appear to be the areas where accept that you cannot
justify your report. Firstly in respect of Fiona Millar my complaint was about the
suggestion that as your headline put it Ms Caplin was “the Conqueror”. True you
do not use the word “eclipsed” but I maintain it was a fair summary of an article
which did use words such as “conqueror” “her main rival” “unstoppable rise” and
“triumphed” to point out just a few. You have not in fact contradicted the main
thrust of my complaint which was

“The whole article is based on a completely false premise which is that Carole
Caplin who is engaged by me as a personal trainer and adviser on my clothes has
somehow “triumphed” or eclipsed the role of Fiona Millar in No 10. This is
totally untrue. Fiona Millar remains the crucial and important adviser to me in all
aspects of my life as she has been since she first started working for me in 1994.”
Under the Code, I am entitled to a correction which makes that clear.

As for the article which stated categorically that my alleged “birthday present” to
the Prime Minister was two bottles of £10 wine, can I take it that you accept my
word that I did not give him such a gift for his birthday? I assume now that you
know the truth that you will print a correction.

MOD400004737



For Distribution to CPs

I am sure you are not so naive as to ask me to believe that as Editor of a national
newspaper you do not know the difference between a salary and an estimate of a
self employed person’s earnings. Your own assertion in the letter that others put
the figure higher acknowledges that it is in fact total speculation. Under the Code
you cannot pass off speculation as fact whether or not other newspapers have
speculated in the past. In these circumstances your duties under the Code are clear.

As for the Melbourne incident whatever may have happened in the past I have now
denied to you that I helped myself to £2000 worth of designer clothes. I trust you
will now accept that that is untrue.

It is indeed true that I have been on holiday to the places you mention, but how do
you justify saying these holidays were “free”?

Similarly, clumsy punctuation or not, the article states that I accepted cut price
clothes from Peter Foster and must be corrected. Since you mention it in your
letter may I also take the opportunity to correct your assertion that Peter Foster
ever paid £4000 to an accountant to arrange a mortgage for me. No payment
whatsoever was made on my behalf by Peter Foster. Anyone with even a
elementary idea of the mortgage market would have been put on alert as to the
falseness of the allegation from the ridiculous amount claimed and as a prudent
editor I am sure you must realise that this is yet another product of Mr Foster’s
fertile imagination. However, since you did not mention this in the article I do not
require you to correct that publicly, I merely ask that you amend you records

accordingly.

1 am not going to enter into a debate with you about the meaning of the words
“financial advice”. I disagree with your interpretation and I simply ask that you be
more careful with your assertions in the future.

The fact remains that your alleged “sources” have told you an untruth if they are
asserting that either I, or indeed anyone on my behalf, has given “recycled” or
otherwise photo frames to serving staff in No 10. I require you to correct this
inaccuracy in accordance with your obligations under the Code.

I am pleased that you accept that you cannot support the accuracy of the allegation
that “the Blairs” pay Ms Caplin up to £4000 per month. As I read the Code it is no
excuse for you as editor to justify printing an inaccuracy just because others have
printed similar falsehoods. Now that I have told you that this is wholly untrue, I
require you to correct this inaccuracy as well.

MOD400004738



For Distribution to CPs

I am looking forward to hearing from you when the corrections will be made.

Yours

MOD400004739



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SWi1A 2AA

The Editor,

The Mail on Sunday,
ANL

2 Derry Street
London W8 STT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Mail on Sunday of 5™ July 2003 page 2 by a Tom
Rawstone and David Hughes entitled “We’re all going on a freebie holiday”

1 understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. The Code itself provides

“‘Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications”

and
*‘It is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides
** {) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material

including pictures.

i} Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrccted promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate.
iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

MOD400004740



For Distribution to CPs

The article alleges that Carole Caplin ‘“caused something of a scene at the
Blair’s French retreat by turning up to dinner in a see-through top. She also
sunbathed topless next to the pool, embarrassing the Prime Minister’s teenage

son Nicky”

It is untrue that there was any kind of scene at dinner of the kind described,
and it is equally untrue that Nicky was embarrassed by Carole’s sunbathing.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you amend your electronic database and library cuttings with a suitable
note to reflect my position on the matter and confirm that this has been done.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004741



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SWIA 2AA

The Editor,

The Mail on Sunday,
ANL

2 Derry Street
London W8 5TT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Mail on Sunday of 8% June 2003 page Sby a
Jonathan Oliver entitled “How Cherie hopes to become an Olympic champion”

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications™

and
“It is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides

‘) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material
including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iif) An apology must be published whenever appropriate.
iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

MOD400004742



For Distribution to CPs

The article alleges that I am campaigning to win the “£200,000 a year part
time job”. This is totally untrue as both I and David Welch of the Daily
Telegraph have already made clear to your colleague, the editor of the Evening
Standard. As such it is in clear breach of the Code.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you respond to my request for justification of this inaccuracy and
distortion as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004743



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SW1A 2AA

The Editor,

The Evening Standard,
ANL

2 Derry Street

London W8 STT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Madam,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Evening Standard of 4™ June 2003 page 3 by a
Patrick Hennessy and Adrian Walker entitled “Cherie and the Intriguing plot to be
ambassador for London’s Olympic bid”

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications™

and
“It is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides

* i) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material
including pictures.

if) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate,

iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

MOD400004744



For Distribution to CPs

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

The article alleges that I insisted on the idea of being involved in the Olympic
bid and “pushed hard for it” at a meeting at the Reform Club. This is totally
untrue and I understand that David Welch made this clear to your reporters.
As such it is in clear breach of the Code.

I have not commented on everything else in the article that is incotrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy. I should
point out to you that Linda McDougall, whose “biography” was not approved
by me, cannot even get the name of my brother in law right in her book, as
such she is a totally unreliable source. I can assure you that her account of my
lack of interest in sport, as opposed to my lack of ability in sport, is as much
fiction as her so called “biography”. For example, not only did I attend the
opening and closing ceremonies at the Commonwealth Games in Manchester
but I spent an additional two full days watching the competition, followed up
by two days watching the World Indoor Games in Birmingham earlier this
year. I have also attended the London Marathon regularly and publicly from
1998 onwards as a cursory glance at your picture archives would show.

I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004745



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SW1A 2AA

The Editor,

The Mail on Sunday,
ANL

2 Derry Street
London W8 STT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Sir,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Mail on Sunday of 1¥ June 2003 page 11 by a
Jonathan Oliver entitled “...and a stylist for those bad Blair days.”

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications”

and
“Tt is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides
**i) Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted material

including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate.
iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

MOD400004746



For Distribution to CPs

The article refers to my failure to attend the optional part of the spouse
programme at St Petersburg — a fashion show held on the morning of the 31°
May. There was no “mystery” surrounding this. The fashion show was
optional, and I explained to Mrs Putina when I saw her the night before that I
was feeling jet lagged and she was happy to offer that I could miss the optional
part of the programme. As I had been travelling on three separate flights from
midnight Thursday 29" UK time until 2pm UK time on the Friday and had
gone straight into a six hour official programme with only a 30 minute break
to change my clothes, it is perhaps unsurprising I was a little tired. There was
thus no “mystery” and the suggestion that there was a “rift” between myself
and Mrs Putina are completely untrue. We have an excellent relationship
developed from our many meetings. Had your correspondent bothered to
check the facts, this would have become apparent.

As for the suggestion that Andre Suard’s presence in the accommodation had
any significance this is rubbish. It is pointless taking someone to do your hair
during a trip and then accommodating them half and hour away. The nature
of Mr Suard’s role on the trip necessitates his presence near me and its
significance is no more and no less than that.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004747



For Distribution to CPs

10 DOWNING STREET
LONDON SW1A 2AA

The Editor,

The Evening Standard,
ANL

2 Derry Street
London W8 5TT

NOT FOR PUBLICATION

Dear Madam,

Re Press Complaints Commission Code of Practice

I am writing to you to complain about the material breaches of the PCC Code
contained in the article in the Evening Standard of 28" May 2003 page 17 by a Joe
Murphy entitled “The Unhappy House at Number 10.”

I understand that as Editor you are primarily responsible for ensuring that your
newspaper complies with the Code. The Code itself provides

“Editors and publishers must ensure that the Code is observed rigorously not only by their staff but also by
anyone who contributes to their publications”

and
“[t is essential to the workings of an agreed code that it be honoured not only to the letter but in the full spirit.

The Code should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the
individual, nor so broadly that it prevents publication in the public interest.”

Article 1 Accuracy provides
**i) Newspapers and periodicals must take care not to publish ihaccurate, misleading or distorted material

including pictures.

ii) Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading statement or distorted report has been
published, it must be corrected promptly and with due prominence.

iii) An apology must be published whenever appropriate.
iv) Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact

v) A newspaper or periodical must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation to which
it has been a party”

MOD400004748



For Distribution to CPs

The article contained a series of total and significant inaccuracies and gave a
distorted picture based on conjecture masquerading as unattributed fact. As
such it is in clear breach of the Code.

In particular it refers to a series of incidents said to involve myself and Ms
Fiona Millar at No 10 which are inaccurate and untrue. In the first place I
was not “ordered” by Alastair Campbell to produce a record of my emails
whether in the presence of Ms Millar or at all. Secondly there was no
“extraordinary confrontation” between myself and Ms Millar whether two
days afier the alleged email incident or at all. The whole incident is a
complete fabrication and both Ms Millar and Jonathan Powell can confirm this

never took place.

I have not commented on everything else in the article that is incorrect but my
failure to do so should not be taken as acceptance of its accuracy.

I ask that you respond to my request for justification of these inaccuracies and
distortions as soon as possible and that you amend your electronic database and
library cuttings with a suitable note to reflect my position on the matter and
confirm that this has been done.

Yours

Cherie Booth QC

MOD400004749



For Distribution to CPs

matrix

chambers

NOT FOR PUBLICATION

Dear Mr Dacre

Richard Littlejohn is completely wrong to say that my Lent talk on Restorative
Justice ("A get-out-of-jail-free Cherie Card” ~ 16™ March) means that anyone
guilty of a serious crime “can avoid a prison sentence if they agree to meet their
victim and apologise”. I certainly did not make any such claim. Nor do 1

believe it.

On the contrary, I stressed in my talk that serious and persistent criminals
must be punished by a jail sentence both to signal society’s disgust at their
actions and to protect the public. What's more, in the course of my work as a

judge, I frequently send people to prison.

What I did say, however, is that while prison is right as a punishment, it too
often alone doesn't alter long- term behaviour and suggested that restorative
justice can help. Research has shown that criminals who are confronted by the
effects of their crime, by for example having to apologise to their victims, have

a lower re-offending rate.

Griflin Building, Gray’s Inn Tel: +44 (D) 20 7404 3447 e-mail; matrix@matrixlaw.co.uk DX400
London WC1R SLN Fax: +44 (0) 20 7404 3448 Web: www.matrixiaw.co.uk Chancery Lane

MOD400004750


http://www.matrixlaw.co.uk

For Distribution to CPs

Can I suggest that in future Richard Littlejohn acquaints himself with the facts

before bursting into print? In the meantime, I should be grateful if you would

print a retraction, explaining my real views to your readers. To assist you, I am

enclosing a copy of the talk in question.

Mr Paul Dacre

Yours sincerely

Cherie Booth QC

Griffin Building, Gray's inn

Tel: +44 (0) 20 7404 3447

e-mail: matrix@matrixiaw.co.uk

DX400

London WC1R 5LN

Fax: +44 (0) 20 7404 3448

Web: www.matrixiaw.co.uk

Chancery Lane

MOD400004751



For Distribution to CPs

Dear Mr Dacre

I refer to the first item in the Ephraim Hardcastle diary column in today’s
Daily Mail.

It asserts, without any evidence whatsoever, that the Prime Minister and Mrs
Blair tipped off The Sun that Tessa Jowell would be present on Monday
night to see Kathryn Blair directing a play for her school. The fact is that on
Monday the DCMS press office gave out information to any journalist who
enquired about Ms Jowell’s engagements during the week, including her
planned attendance at the Unicorn Theatre.

Your assertion — I repeat, without any evidence whatsoever - is not only

totally untrue but offensive in the extreme. The Prime Minister and Mrs
Blair continue to regard the privacy of all their children as a matter of vital

importance.

I don’t expect you to publish this letter, but please place it on file.

Yours sincerely

Tom Kelly

MOD400004752



For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




