
For Distribution to C P s

P r e f a c e , f o u r t h  e d i t i o n  G o o d  T i m e s ,  B a d  T i m e s  

2 0 1 2  b y  H a r o l d  E v a n s

There is a clear connecting thread between the events I describe in Good Times, Bad 
Times and the dramas that led so many years later to Rupert Murdoch’s ‘most humble 
day of my life’. I was seated within a few feet of him in London on 19 July, 2011, as he 
was cross examined by a cross-party select committee of MPs investigating the 
hacking of thousands of phones by his News of the World newspaper. Not many more 
than a score of observers were allowed into the small room at Parliament’s Portcullis 
House, across the road from the House of Commons and Big Ben.

A portcullis is a defensive latticed iron grating hung over the entrance to a fortified 
castle. It’s a perfect metaphor for News Corporation, which perpetually sees itself as 
beset by enemies. The company’s normal style is to soak assailants in boiling oil, but 
this time Murdoch, as chairman and only begetter of the giant multimedia enterprise, 
had little choice between defending the indefensible and denying the undeniable. He 
chose humility, the honest man betrayed by vassals.

It must be wearing for Murdoch to have been let down so frequently over so many 
years by unscrupulous hacks in his employment who had not learned of his passion for 
public service journalism; let down, too, by so many of his executives who recklessly 
risked his reputation and large sums of his money in the concealment of crime. But if 
he is to be cast as a victim, it can only be in the sense that he was a victim of his own 
ambitions and his ingrained cynicism. Clearly, despite his spectacular career, he fell 
short as a competent head of the major media corporation he created. For all his 
business prowess, which is redoubtable, he presided over a rotten corporate culture. 
The experiences I describe in Good Times, Bad Times have turned out to be eerily 
emblematic. The dark and vengeful undertow I experienced in my year editing The 
Times correctly reflected something morally out of joint with the way he ran his 
company. Of course. News International newspapers, including the News of the 
World, did some good work. Of course, the direct competitors have hardly been free of 
the excesses typical of tabloid circulation battles -  invasions of privacy with not a 
shred of justification in the public interest; entrapment, fabrication, and malicious 
gossip; and the occlusion of facts that may stand in the way of a good stoiy. But News 
International (the News Corp subsidiary) practiced the worst of these vices on an

MOD300006714



For Distribution to C P s

industrial scale, supplemented them with bribery and intimidation, and came to 
consider itself above the law.

There are two consolations in the whole sorry story, one, that good journalism 
defeated lousy journalism and, two, that the giant corporation was first called to 
account by a humble -  that word again -  Manchester solicitor-advocate, 47-year-old 
Mark Lewis. He thought there was something fishy in the way the way the News of the 
World responded to his complaint in 2006 about the harassment of his client, Gordon 
Taylor, in the paper’s pursuit of a non-story about his private life. The whole story 
slowly unraveled because Lewis pressed and pressed for damages. If he had yielded to 
the ensuing bullying and blandishments, it’s likely the scandal would have festered 
unnoticed; when it did start to become public, Lewis lost his job with his Manchester 
employers who recoiled from “controversy”.

The paper Murdoch most affects to despise. The Guardian, was not afraid of 
controversy or Murdoch. It persisted with periodic stories of hacking in the face of 
repeated denials by News International and its lackeys, the sloppy exonerations of 
News International by Scotland Yard and the Press Complaints Commission and, 
perhaps most shameful of all, sneers by incompetent reporters. With very honourable 
individual exceptions, the British institutions of Parliament, press and police, taken as 
a whole, failed the big test; only the judiciary justified the public trust. The exceptions 
to a lamentable performance by the press in taking up of The Guardian lead were The 
Independent, the Financial Times and BBC News. Peter Obome at the Spectator and 
Daily Telegraph had long warned of Murdoch’s undue influence, and the media 
analyst Claire Enders was very early to sound an alarm. Various bloggers stuck to the 
story, notably Brian Cathcart (Hacked Off) and Tim Ireland (Bloggerheads).
Otherwise, the Guardian was virtually alone. It was left to the New York Times to 
secure decisive interviews with former JVems of the World reporters, published on 
September 1, 2010. Their testimony demolished News International’s defense that 
hacking had been confined to a single editor of royal stories. Throughout all this, the 
law officers of the government remained inert, misled by Scotland Yard, but a number 
of Parliamentarians called valiantly for tmth, notably the Speaker of the House of 
Commons John Bercow; Lords Puttnam, Fowler, Prescott and Donoughue; and MPs 
Tom Watson, Paul Farrelly, Chris Bryant, and Christopher Huhne. Most courageous of 
all were the varied victims of phone hacking who risked much in challenging News 
International.

Only when cornered did the company start offering damage money for its 
intmsions. In the meantime, it did not confine itself to rebuttals. It hired private 
investigators to build a dossier on its pursuers. Confronted by a critic, the cry in News 
International seems not to have been ‘is there anything to this allegation?’ but ‘what

MOD300006715



For Distribution to C P s

have we got on him?’ Lewis, who came to be engaged by the family of Milly Dowler, 
was one of those subjected to this squalid tactic of covert surveillance.

Surveillance was a breach of the law, but so were the means by which Rupert 
Murdoch acquired a seminal concentration of power and influence. The 1977 Royal 
Commission on the Press concluded that diversity was a central issue for improving 
the quality and caliber of the British press and remedying the political imbalance of 
national and mass circulation newspapers: ‘It follows that we should tiy  to encourage 
this process [of diversity] by practical means, rather than simply pay lip service to the 
concept.’ How then could it happen that four years later Murdoch was allowed to add 
The Times and The Sunday Times to his ownership of the biggest-selling daily tabloid. 
The Sun, and the biggest-selling Sunday paper, the News of the World?

In the first edition of this book, I spelled out some of the artful dodges by which the 
government allowed itself to be deceived thirty years ago. The Labour opposition and 
Liberal leader Jo Grimond were not duped, but Ministers swallowed the lie that 
Murdoch was the only plausible bidder for both famous newspapers, that the papers 
would cease to exist without him. I reported that the Prime Minister Mrs Thatcher 
arranged for Murdoch’s bid to avoid scrutiny from the Monopolies Commission, which 
would have assuredly turned it down. Normally the apostle of competition, the lady on 
this occasion was ready for turning. She executed a U-tum while expecting that 
Murdoch’s affinity with her politics would impel him to ensure favorable coverage -  as 
indeed he did, as I experienced firsthand as editor of The Times in 1981- 2 . She was at 
a low point in her premiership, in the depths of a recession, with Social Democrats 
yapping at her heels on the left and on the right former Prime Minister Edward Heath 
ungrateful for being relieved of the cares of office. Mrs Thatcher needed unquestioning 
allies. She was a vital force in reviving British competitiveness, but by overriding the 
monopolies law in the case of Times Newspapers she enabled a dangerous 
concentration of press power. She did it again ten years later, again in the service of 
Murdoch, enabling him to gain his first foothold in British broadcasting.

Successive governments of both parties, scared and charmed, did no better. In 
2011 Murdoch already had the dominant position in the British press, but Culture 
Secretary Jeremy Hunt was ready to roll over and beg for a biscuit rather than reject 
Murdoch’s bid for control of satellite broadcasting, too. Script for Prime Ministers: 
What does Rupert want? Hurry, give it to him.

There is a pattern to the Murdoch sagas. He responds to serious criticism by a biting 
wisecrack or diversionary personal attack. What is denied most sharply invariably 
turns out to irrefutably tme. As with the hacking saga, so with my charges. It’s fair to 
say Good Times, Bad Times was well received, but several commentators suggested I

MOD300006716



For Distribution to C P s

had exaggerated the influence of Mrs Thatcher, and that Murdoch had honoured the 
editorial independence he promised the editors of The Times and The Sunday Times. 
Mr Charles Moore said the stoiy should have waited until I had died; it was 
ungentlemanly, he thought, to write so soon of events of which I had knowledge. I am 
soriy I disappointed him by staying alive.

It must disappoint all the apologists that on i 6 March, 2012, the Churchill Archive 
Centre (CAC) in Cambridge released two discomfiting documents from the Margaret 
Thatcher Foundation. They give the lie to the official history of The Times from 1981­
2002 . The historian engaged by The Times, Mr Graham Stewart, wrote that Murdoch 
and Mrs Thatcher ‘had no communication whatsoever during the period in which The 
Times bid and referral was up for discussion.On the contrary, the documents reveal 
that on 4 January, 1981, the Prime Minister and Murdoch had an extraordinary secret 
lunch at Chequers. The record of the ‘salient points’ of the meeting by No. lo ’s press 
officer, Mr (now Sir) Bernard Ingham, testifies that in accordance with Mrs Thatcher’s 
wishes he would not let his report go outside No. 10, which is to say Ministers would 
not be briefed on the meeting. It must be galling for Stewart that the source he relied 
on for the falsehood in his history was the man who engaged him to write it. The 
meeting that Stewart writes never took place was highly improper. Moreover, 
Ingham’s ‘note for the record’ reeks of cover-up in triplicate. It bears some parsing.

First, the pretence is that Murdoch was afforded a private meeting with the Prime 
Minister so she could be briefed on the takeover battle. That’s absurd enough, given 
the coverage in the press and the responsibilities of the Department of Trade. The 
larger absurdity is that the Prime Minister’s redundant ‘briefing’ is being done by only 
one bidder, and by one who has an urgent interest in rubbishing his competitors. 
Interestingly, Murdoch’s list of rivals makes no mention of someone Stewart refers to 
as making a ‘serious offer’̂ : Vere Harmsworth, the third Lord Rothermere, the most 
formidable of the newspaper owners whose great uncle Lord Northcliffe owned The 
Times between 1908 and 1922, a newspaper genius whose mind failed him at the end. 
Murdoch also chose not to inform the Prime Minister of the bid by the Sunday Times’ 
management buy-out team, which submitted its offer to the Thomson Organisation on 
31 December 1981. The monetary amount of £12 million sterling was the same. He 
deliberately conflates the bid by the profitable Sunday Times editors and managers 
with the less credible bid by journalists of the loss-making Times.

Secondly, Ingham’s note is obviously drafted to deal with the eventuality that the 
clandestine meeting would one day come to light. On that account, it is ludicrous. We 
are asked to believe that there was no mention at the lunch of the clear legal 
requirement for Murdoch’s bid to be referred to the Monopolies and Mergers 
Commission. The Prime Minister had a duty to remind him of the laws she had sworn

MOD300006717



For Distribution to C P s

to honour and enforce. Did she not emit at least a polite cough? If she did not, she was 
uncharacteristically negligent. And if she did murmur something, why did Ingham 
choose not to record it? Sir Bernard is alas unable to help us with anything. He has no 
memory of the meeting.

As the narrative in this book makes clear, it is significant that in the crucial 
Cabinet meeting three weeks later it was Mrs Thatcher who claimed that the fine print 
of the act would exempt Murdoch from its provisions on the grounds that both papers 
were unprofitable. I relate in the chapter entitled ‘Biffen’s Missing Millions’ that this 
statement was not true of The Sunday Times. Indeed, one of the unremarked ironies 
in Ingham’s account of the meeting is Murdoch’s enthusiasm for the success of the 
paper: ‘...even at the depths of a recession, this newspaper was turning down 
advertising....’ And: ‘the market clearly permitted’ an increase in advertising rates.

Thirdly, there’s the exchange at the end of the lunch. The statement that Mrs 
Thatcher concluded the visit by wishing Murdoch well would have been polite, if, 
again, improper in the circumstances. But that is not how Ingham records it. He writes 
(my italics): ‘The Prime Minister...did no more than wish him well in his bid....’ Why 
‘did no more’?

The second document released is a handwritten letter from Murdoch to Mrs 
Thatcher from his Eaton Place home. ‘My dear Prime Minister’, he writes, saying he 
greatly enjoyed seeing her again. Ostensibly the letter thanks her for letting him 
interrupt her weekend at Chequers. It is dated 15 January. This is very odd.

Murdoch is traditionally punctilious on such matters. (Denis Hamilton told me 
that Murdoch was the only one of the directors of Reuters who thanked him for his 
work as chairman.) The idea that he delayed eleven days to thank his most important 
connection for the newspaper acquisition of his career does not scan. The smell of 
documents being cooked is discernible. Moreover, Murdoch is at pains to make a point 
of emphasizing his dilatoiiness, first saying his thanks are ‘belated’ and then 
hammering it home by adding that it is ‘ten days’ since they met. Moreover, in the date 
line, 15 January is a correction for another date. Is one meant to infer that he began to 
write on his return from Chequers, and was interrupted; or is it a slip? Trifles, 
perhaps, but things are often not what they seem in events suffused with so much 
subterfuge.

Of course, this ancient history was not on the agenda when Murdoch flew in to 
London on 11 July, 2011, to face the 19 July examination by the select committee of 
MPs with his then heir apparent, his son, James, who’d recently been appointed 
deputy chief operating officer of News Corporation, the parent company of News 
International. Among those waiting patiently -  one might say humbly -  for admission

MOD300006718



For Distribution to C P s

to the Portcullis House committee room was Nick Davies, the back-packing Guardian 
reporter, who led the paper’s investigation courageously sustained by his editor Alan 
Rusbridger. It was cheering to think of the impetus for good contained in Davies’ little 
notebook as he assiduously scribbled away during the hearing.

Rupert Murdoch had begun badly on jetting into London that summer, all smiles in 
a jaunty Panama hat and embracing his ex-editor and CEO Rebekah Brooks whom he 
called his ‘first priority’; she was arrested days later. He made his first humbling visit, 
this one to apologize to the family of MUly Dowler, a missing schoolgirl whose cell phone 
was hacked by the News of the World. Messages on her phone had been erased, giving 
the family brief hope she might be alive. The immediate suspicion was that the erasures 
had been made by the hacker to make room for more messages the paper could mUk for 
despicable ‘exclusives’. It turned out that the erasures were made neither by Milly, who 
had been murdered, nor by the hacker, but by the instrument itself which automatically 
deleted the messages 72 hours after they had been played. Murdoch hoped to expunge 
the memory of that obscenity by expunging the News of the World itself In 1969 it had 
been his first acquisition in Britain but the immediate end of 168 years of publication 
was left to his son James, its chairman.

Observers in the Portcullis room that July day were divided on the efficacy of 
Rupert Murdoch’s testimony. Some thought his answers revealed a doddery, 
amnesiac, jet-lagged octogenarian. He cupped his ear occasionally to ask for a 
question to be repeated; at one moment he referred to the Prime Minister David 
Cameron when he meant Alastair Campbell, Prime Minister Blair’s press adviser. 
Others saw the testimony as a guileful imitation of ‘Junior’, the ageing mentor to 
Tony, the capo in The Sopranos, who feigned slippered incompetence to escape 
retribution. I thought, on the contrary, that Murdoch was a good witness, more direct 
than his thirty-eight-year-old son James, who sported a buzz cut unnervingly 
reminiscent of Nixon’s chief of staff. Bob Haldeman. His father was as taciturn as 
James was loquacious. Murdoch pere paused to mn each answer through his shrewd 
mental calculations of the legal implications of his own words, occasionally smiting 
the tabletop in front in a kind of bmtal authoritarian emphasis that began to make 
his wife Wendi distinctly nervous. She leant forward to restrain the militancy.

The MPs at the committee hearings did their best to nail responsibility on the 
Murdochs. It was all the more a pity that all the forensic word play at the main hearing 
on 19 July was interrupted by a young anarchist loon behind me with a plastic bag 
containing a paper plate he’d surreptitiously filled with Burma-Shave foaming cream 
just a moment before he bore down to deposit it on Murdoch. The foamer proclaimed 
his victim to be a ‘greedy billionaire’. Everyone marveled at the elegant Wendi 
Murdoch uncoiling with ferocious speed to land a left hook on the assailant. I was

MOD300006719



For Distribution to C P s

impressed, too, but more so by the curious fact that we’d all jumped to our feet while 
PC Plod lumbered in (‘hello, hello, what have we here?’), but Murdoch himself stirred 
not at all. He sat still, staring straight ahead throughout the assault and the eviction of 
the press. The effect of the intrusion was to take the heat out of the interrogation. 
‘Rupert must have fixed that’, said one of the pressmen forced to leave the room and 
watch on closed-circuit TV.

Certainly on the resumption, the MPs were gentler with Murdoch, who now faced 
them in his shirt. His testimony had flashes of mordant directness, one of his more 
engaging qualities. When a committee member referred to the ‘collective amnesia’ 
of his executives, he riposted, ‘you mean lying’ and he was right. James, the eager 
mollifier, was too ready to seek refuge in convoluted references to ‘distinguished 
outside learned counsel’ mixed with patronizing explanations for the plebs on how 
large corporations delegate small details like paying off villains.

In fact, the only telling evidentiary moment in that summer hearing was the 
extraction of an admission that News International was still paying said villains. 
Murdoch pere murmured they had to do it by ‘contract’ -  hush money to you and 
me though nobody thought to call it that and nobody, alas, asked to hear the 
details. Next day, NI announced they would stop the payments. The concession to 
decency lost impact because on its heels, the former editor of the defunct News of 
the World, Colin Myler (now editor of the New York Daily News), and the paper’s 
legal adviser Tom Crone united to say James was in error when he testified they had 
never told him that more than one reporter had offended. They persisted in so 
accusing James when recalled to the committee in November, just before Armistice 
Day. James wore the commemorative red poppy in honor of the fallen, but the MPs 
were in no mood for peace. This time, without his father, he faced a bruising assault 
on his memory and his integrity. Had he heard of the word ‘Mafia’ to describe an 
enterprise that got its way by intimidation, corruption and general law-breaking? Had 
he heard of the word ‘omerta’ the Mafia’s word for a code of silence? James was the 
innocent abroad: ‘I am not an aficionado of such things.’ One was left to wonder how 
Rupert would have reacted on being told, as James was, that he must be the first Mafia 
boss in history who didn’t realize he was mnning a criminal enterprise.

Two weeks later James was further discomfited by the investigators’ discovery of a 
storage crate locked away during the News of the World shutdown. In one of the files 
was a hardcopy of email from Myler to James on 7 June, 2008 , which seemed to bear 
out Myler’s claim that he and Crone had indeed alerted James to hacking by multiple 
reporters. Worse yet, the email included a complaint by Gordon Taylor, the prominent 
chief executive of the Professional Footballers’ Association, who claimed he could

MOD300006720



For Distribution to C P s

prove he was hacked. James authorized a remarkable payment of £700,000  sterling 
($1.4 million) to compensate Taylor. Still, in December, in a letter to the select 
committee, he maintained his stance that he’d made this payment on the advice of 
learned counsel. He hadn’t realized the abuses might have been widespread because 
he didn’t read the whole email, missing the memo from Crone and a reference to a 
‘nightmare scenario’ for the whole company.

It is not a wholly implausible excuse. Busy people don’t invariably have the 
patience to follow all the threads of every email. My own guess is that James, who had 
been an able leader at BSkyB, got lost in the intricacies of the cover-up first 
orchestrated when he was not in charge of JVeius of the World.

The Murdochs’ appearance in London, offering full co-operation to catch 
scoundrels in their employment, and financial compensation for hacking victims, was 
intended to effect closure on a series of regretted mishaps. Instead, the summer 
hearing turned out to be a prelude to a cascade of more unfortunate events. In a 
pantomime of scurrying lawyers and investigators, files vanishing on a passage to 
India, corporate denials giving way to rueful admissions and what used to be called 
barefaced lying. News International found supposedly lost and deleted emails. High 
Court judge Geoffrey Vos, who presided over settlements in the civil lawsuits for 
invading privacy, was not amused to learn that even after the company received a 
formal request, ‘a previously conceived plan to delete emails was out in place by senior 
management’. News International, he declared in January 2012, ‘are to be treated as 
“deliberate destroyers of evidence’” .

Through 2011 and into 2012, clouds of possible wrongdoing enveloped other 
newspapers in the Murdoch empire. Nine current and former staffers from Murdoch’s 
tabloid flagship. The Sun, were arrested on suspicion of bribing public officials. In July 
2011, News Corporation, the parent group of News International, launched a 
Management and Standards Committee to investigate business practices within NI. 
Murdoch-watchers originally assumed this committee was largely a publicity exercise 
to cool the phone-hacking scandal. However, it was set up independently of News 
International and gained in credibility with the appointment of Lord Grabiner, QC, 
Will Lewis, Simon Greenberg and Jeff Parker, who report to Joel Klein, former New 
York City school reformer. Of Grabiner’s appointment, Klein said, ‘it clearly 
demonstrates that we are serious about putting things right that have gone wrong in 
the past.’ The revelations of wrongdoing are humiliating for Murdoch but they are 
prudent, the best defense against a possible prosecution under the Foreign Corrupt 
Practices Act in the United States.

The Management and Standards quartet oversee the work of a posse of cops 
trawling through hundreds of millions of emails. Murdoch had to fly to London again.

MOD300006721



For Distribution to C P s

this time to assure angiy Sun staffers he wasn’t ratting on them and was fuiiy 
committed to keeping the paper open. Indeed, he was going ahead with a Sunday 
edition. However, more fur is iikeiy to fly as the emaii ferrets hunt through the Sun’s 
eiectronic trash.

And then there’s the bizarre episode at The Times in which the watchdog didn’t 
bark in the night but bit itseif A staff reporter hacked into the emaii of “Night Jack”, 
an anonymous critic of poiice ineptitude, with the extraordinary intention of biowing 
his cover. The editor of The Times shouid, iike Caesar’s wife, be above suspicion and I 
know James Harding to be a straight shooter. It seems he was unaware that the 
reporter, now fired, was busy betraying a source, instead of defending his identity to 
the death. It’s a rum affair.

Following their appearance before Parliament, Murdoch father and son rode out a 
subsequent confrontation with dissident shareholders, but James’ reappointment as 
BSkyB chairman was short-lived. He resigned in May 2012. Critics of his father 
wanted to force him out of his position at the annual meeting in Los Angeles in 
October 2011. They made what sports reporters like to call a ‘gallant’ effort in the face 
of Murdoch’s control of some 40% of the voting shares (with only around 12% of a 
stake). They assailed his pay ($33 million); his morals; his gerrymandered corporate 
structure; his arrogance (‘you’ve treated us like mushrooms for a long time’). Meeting 
in Fox Studios in Los Angeles, Murdoch pere was on home ground, able to brag about 
the performance of the US broadcasting units, which contribute more than half the 
company’s adjusted income, and BSkyB’s contracts with more than 10 million 
subscribers. No mention of his humiliating withdrawal of a bid for full control. Yes, 
there was this hacking problem. It had brought the company ‘understandable scrutiny 
and unfair attack’ but it had to be put in context. The stoiy of News Corporation was 
‘the stuff of legend’.

He was more relaxed than when facing Parliament. His responses were a mix 
familiar to Murdoch watchers of brusque put-downs, wit and obfuscation. The Church 
of England holds $6 million of News Corporation shares. The secretary of its ethical 
investment advisory group tried to complain that they had difflculty getting News 
Corporation to listen to their concerns. Murdoch interrupted, ‘your investment hasn’t 
been that great’. He ridiculed the director of the Australian Shareholders’ Association 
who’d said he hadn’t decided how to vote: ‘I ’d hate to call you a liar, but I know exactly 
how you’re going to vote.’ He dodged the only real bullet when Tom Watson, MP, tried 
to probe the ongoing police investigations in Britain of computer hacking. ‘Recent 
rumors’, said Murdoch, embellished with a promise -  ‘we’ll put this right’ -  and a 
bang on the desk to make up for the evasion.

MOD300006722



For Distribution to C P s

How much Rupert Murdoch kuew aud wheu he kuew it may uot be piuued dowu because 
he exercises what the sociologist Max Weber defiued as ‘charismatic authority’, where 
power derives from how the leader is perceived by others rather thau by iustructious or 
traditious. The coucept of charismatic authority as applied to the Murdoch empire may 
be best uuderstood -  as a coucept, I emphasise, aud uot a persoual comparisou -  iu the 
use made of Weber’s deliuitiou by Sir lau Kershaw, historiau of the Third Reich. Kershaw 
argues that Hitler was uot much absorbed by the day-to-day details of Nazi Germauy’s 
domestic policy, but was uouetheless a domiuaut dictator. Kershaw explaius the paradox 
by adoptiug the phrase of a Prussiau civil servaut who said the bureaucrats were always 
‘workiug towards the Fiihrer’s. They were forever attemptiug to wiu favor by guessiug 
what the boss wauted or might applaud but might well uot have asked for. Similarly, iu 
all Murdoch’s far-fluug euterpiises, the questiou is uot whether this or that is a good idea, 
but ‘What will Rupert thiuk?’. He doesu’t have to give direct orders. His executives act 
like courtiers, workiug towards what they perceive to be his wishes or might be coustrued 
as his wishes. A few examples follow from my experieuce iu 1981-2 at The Times. They 
act this way out of fear, certaiuly, because executious are so brutal, but the fear also 
reflects a more ratioual appreciatiou of the fact that his ‘wild’ gambles so ofteu turn out to 
be triumphs lesser mortals could uot eveu imagiue.

Murdoch has chutzpah like uobody else. Eveu as the hackiug scaudal started to 
erupt iu 2007, aud full coutrol of Sky was withiu his grasp, Murdoch was protestiug 
that hackiug was ‘uot part of our culture auywhere iu the world’ wheu it plaiuly was 
part of the culture to auyoue who bothered to look. lu actious settled out of court iu 
the Uuited States, he’s had to shell out huudreds of millious of dollars to compauies 
who testified, amoug much malefactious, that their busiuess secrets were stoleu by his 
News America hackiug iuto their password-protected websites. Accordiug to court 
testimouy, the executive who presided over the thefts, Mr Paul Carlucci, explaiued to 
the victims: ‘I work for a mau who wauts it all, aud doesu’t uuderstaud auybody telliug 
him he cau’t have it all.’ Carlucci was subsequeutly promoted to publisher of the N ew  

York Post.

The stoiy iu Good Tim es, B a d  Tim es is of Rupert Murdoch at the real begiuuiug of 
his iuexorable rise. There is pathos iu it. Here is a mau who dared to thiuk big aud had 
the eueigy aud skill to realize his visiou. Nobody gave much credeuce at the time to his 
determiuatiou to challeuge the somuoleut TV uetworks iu the US aud to create a 
fourth uetwork, albeit freighted uow with political bias. Here is a uewspaper romautic 
with the strategic uerve to do what uo other uewspaper mauagemeut had beeu able to 
do, free the British press of the stultifyiug burdeu of the corrupt aud violeut press­
room uuious. Here is au owuer who wou’t let his staffers be bullied by Authority. Here 
is a movie buff who saw immediately the force iu director Martiu Scorsese’s plea to

MOD300006723



For Distribution to C P s

preserve the libraries of great movies decaying on old film -  and acted at once at his 
Fox studio, while other studio managements equivocated. Here is a man capable of 
personal loyalty to trusted courtiers who know their place as satellites of the sun, but 
of remorseless betrayal when he thinks he is in the shade.

Paradoxically, The In d ep en d en t was also nourished at birth by Murdoch’s 
redemptive blow for press freedom early in 1986 when he finally defeated the print 
unions at Wapping. This triumph, fashioned from the original conception of Today  by 
Eddy Shah in 1984, broke the disruptive power of the chapels and altogether 
transformed the economics of the British press. The carnivore, as Murdoch aptly put 
it, liberated the herbivores. Of course, if the print unions had behaved a whit less 
treacherously and corruptly in the seventies and early eighties, when their anarchy 
forced out the most enlightened commercial ownership a newspaper group has ever 
known, Murdoch would never have got his chance to take over Times Newspapers 
from the Thomson Organisation in the first place. And he would never have succeeded 

in that chance if the print union leaders had stayed faithful to the staff buy-out we 
planned with them under the aegis of the former Prime Minister, James Callaghan. 
They took Murdoch’s shilling and he put them to the sword. It was an equitable 
sequel.

Murdoch’s acquisition of Times Newspapers in 1981, and his ability to manipulate 
the newspapers after 1982, despite aU the guarantees to the contrary to Parliament, 
were cmcial elements in building his empire. He lies with consummate ease and 
conviction, but he is also remarkably prescient about how politicians will swallow the 
most gigantic fiction with barely a gulp. None of us knew at the time what he was 
saying privately while he was trying to buy Times Newspapers in 1981 but it turned out 
to be spot-on both about his insouciant cynicism and the attention deficit disorder of 
political leaders: ‘You tell these bloody politicians whatever they want to hear’, he said 
to biographer Thomas Kiernan, ‘and once the deal is done you don’t worry about it. 
They’re not going to chase after you later if they suddenly decide what you said wasn’t 
what they wanted to hear. Otherrvise they’re made to look bad, and they can’t abide 
that. So they just stick their heads up their asses and wait for the blow to pass.’ If 
Prime Minister David Cameron wishes to demonstrate the sincerity of his new 
aversion to capitulating to News International he could take this opportunity to insist 
on enforcing the promises of editorial independence for Times Newspapers that 
Murdoch made to Parliament in 1981 when ministers performed exactly the gymnastic 
feat Murdoch described.

The way he became the dominant figure in satellite television broadcasting in 1991 

has its piratical precedents in the way Times Newspapers fell into his hands in 1981. The 
artful dodge which worked then to evade the Fair Trading Act’s provision for a reference

MOD300006724



For Distribution to C P s

to the Monopolies Commission, that the newspapers were in imminent danger of 
closing, was dusted off again for Today, then owned by Lonrho, with about as much 
justification: none. The Ministers responsible for enforcing the law, John Biffen in the 
first case and Lord Young in the second, fully lived up to Murdoch’s classification of 
politicians as invertebrates. They were both, of course, hardly free agents. At their back 
they could always hear Boadicea’s chariot hurrying near. Whatever the anti-monopoly 
law might enjoin and the public interest in pluralism might require, Mrs Thatcher would 
tolerate no defence of competition when the would-be press monopolist was her faithful 
flak. And when he appeared in the role of interloper, as he did with satellite television, 
she would tolerate no defence of monopoly.

In this case the monopoly was one her own government had approved when the 
Independent Broadcasting Authority awarded British Satellite Broadcasting the licence 
from among seven competitors, including Murdoch. The groups owning BSB, having 
risked hundreds of millions of pounds, discovered their exclusive contract was not worth 
the paper it was written on the moment Murdoch challenged them. He beamed into 
Britain his pan-European satellite service. Sky, whose satellite was under Luxembourg 
ownership, and did it before a fumbling BSB was ready with its satellite. The BSB 
directors protested to Mrs Thatcher and had their ankles bitten: competition was good 
for them.

Once again, Murdoch was to prove above the law. The cross-ownership 
regulations provided that a national newspaper could not own more than 20% of any 
British television company. There was never a prayer that Mrs Thatcher would force 
Murdoch to abandon either medium. In 1990, when he negotiated a merger between 
Sky and the BSB partners with a 50% stake for himself, the cross-ownership rules 
made the deal plainly illegal. It was also a clear breach of BSB’s contract with the 
Independent Broadcasting Authority. The Home Secretary, David Waddington, 
conceded the unlawful nature of the merger in Parliament. But Murdoch had seen Mrs 
Thatcher privately four days before the deal was announced and once again the fix was 
in. The Government washed its hands of the affair. A murmur of regret that the law 
could be broken with the prior knowledge of the Prime Minister might have given a 
touch of decency to the proceedings, but it would have taken a bolder spirit than Mr 
Waddington. The In d ep en d en t pinned down the essential hypocrisy:

T he fact is th a t  M r M urdoch em ploys h is m edia pow er in  th e  d irec t service of a political party , w hich now  

tu rn s  a b lin d  eye to  w h a t it  has itse lf dep ic ted  in  P arliam en t as a b reach  of th e  law  in  w hich  M r M urdoch is 

involved. So m uch fo r M rs T h a tch e r’s lec tu res on m edia bias. In  o th er sp he res she  endorses th e  princip le  

th a t  accum ulations o f pow er are b ad  fo r dem ocracy. W hy n o t in  th is  one?

Why not? The reasons for Mrs Thatcher’s perverse interventions on all matters

MOD300006725



For Distribution to C P s

concerning Murdoch may be more diverse than the simple wish to entrench a political 
ally. Murdoch is the kind of freebooter she admires; she may have been seduced by his 
dash, and his contempt for the liberal intelligentsia, into thinking that what is good for 
Murdoch is good for the country. It would be interesting to know her reasoning: one 
searches in vain in her 1993 memoir for any explanation of her contradictory actions, 
or even a mention of Murdoch.

The period when Murdoch flung himself into the battle against BSB demonstrated 
the force of his concentrated energy and his relish in gambling for high stakes. It also 
demonstrated his disdain for independent journalism. His five newspapers, including 
The Tim es and The S u n d a y  Tim es, blatantly used their news columns to plug their 
proprietor’s satellite programmes and undermine the competitor. It was left to the 
Financial Tim es to show that a commercial interest need not entail a sacrifice of 
integrity. Its owners, the Pearson Group, had a stake in BSB, but the readers would 
never have known it from the F T s treatment of the news. The F T  journalists should 
have petitioned for the canonization of their chairman. Lord Blakenham, who in 
1987-8 had seen off a bid by Murdoch to add that newspaper to his collection.

The British stoiy has parallels in the United States. When Murdoch bought 
Metromedia’s six big city television stations in 1985, the Federal Communications 
Commission, with a Reagan-appointed chairman, gave him an unprecedented two- 
year waiver of cross-ownership rules so that in New York, Chicago and Boston he 
could run television stations and newspapers. Nobody, however, could waive for him 
the requirement, on acquiring a television station, of forsaking Australia and taking 
American citizenship, but arrangements were made to spare him the egalitarian stress 
associated with it. Instead of sitting it out for an hour or two with the huddled masses 
in the courtroom, he emerged from the judge’s chambers just before the judge herself

The secret of Murdoch’s power over the politicians is, of course, that he is prepared to 
use his newspapers to reward them for favors given and destroy them for favors denied. 
The way the cross-ownership struggles worked out provided an intriguing 
demonstration of this in 1993. Murdoch hoped that the two-year waiver on cross­
ownership agreed with the FCC might become permanent, but in 1987 Senator Edward 
Kennedy slipped a late-night amendment on an Appropriations Bill resolution that had 
the effect of killing the deal. Murdoch had to sell the N ew  York Post; it lost money but 
he was loath to lose it. He had never been able to make a success of it, but he valued the 
base it gave him for politics and character assassination. Kennedy’s amendment was 
defended in the press by committee chairman Senator Ernest Hollings on the high 
ground: ‘The airwaves belong to the public. Concentration of media ownership threatens 
free speech. No man is above the law.’ But Kennedy’s tactic was also widely seen as

MOD300006726



For Distribution to C P s

revenge for his years in the Murdoch piiioiy: he had been reguiariy savaged in the Post, 

the Boston H erald  and the supermarket tabioid Star. The H erald  was pieased to refer to 
Kennedy as Fatso. The surprising sequei in 1993 was that this war iooked to be over. 
Who shouid back Murdoch when he offered to save the bankrupt Post if he couid aiso 
keep New York’s WNYW, part of the Fox network? Kennedy. Kennedy who had forced 
him to seii the P ost in the first piace. But why? The first cine came the day Murdoch took 
over the Post. He announced that he had secured an option to buy back the teievision 
station in Boston WFXT, and not iong afterwards that he was ready to give up the 
H erald, Kennedy’s tormentor. Aiian Sioan surety had it right in his N eivsday  coiumn: 
‘What we’ve got here is a your typicai winking and nodding mutuai-back-scratching 
deai. If you doubt that Kennedy and Murdoch have come to terms, I’ve got a bridge I’d 
love to sell you.’

Murdoch had bad times as well as good in the past decade. His record of broken 
promises was much bruited in 1983-4 when he tried to buy Warner Brothers and 
failed, and did buy the Chicago Sun-T im es. The Chicago deal had echoes of the Times 
Newspapers sale: a consortium headed by the publisher Jim Hoge was betrayed by its 
owners, the Field family. Murdoch’s chameleon charm was brilliantly deployed in 
appearing square and safe to Marshall Field V and maverick to his racier half-brother 
Ted Field. The Sun-T im es  journalists were not so biddable. Hoge quit and the 
columnist Mike Royko crossed the street to the Tribune with the Roykism that no self- 
respecting dead fish would want to be wrapped in a Murdoch newspaper. It was a sour 
experience for Murdoch. He sold the paper, profitably, in 1986, after moving into 
television. He had a happier time acquiring a controlling interest in Fox movie studios 
and using the former Metromedia television stations to build a fourth national 
television network with the creative genius of Bariy Diller. That was a considerable 
achievement, but he was spending other people’s money like a Master of the Universe. 
In October 1988 he paid just under $3 billion for T V  Guide and precipitated his worst 
time. The man so apt to eviscerate a manager for a minor miscalculation took his 
company into a debt of more than $7 billion that it could not service and did it on the 
advent of a recession and a credit squeeze. By 1990 his international holding company. 
News Corporation, was on the brink of bankruptcy. At the same time a Channel 4 

television expose and a subsequent book by Richard Belfield, Christopher Hird and 
Sharon Kelly stripped away some of the mystique. At a critical time the programme 
demonstrated how News Corporation, headquartering itself in Australia, had for years 
concealed its true condition. It had exploited the lax accounting and taxation 
standards of Australia to create a web of intercompany debt and avoid taxation. 
Murdoch had seemed unstoppable, but in his sixtieth year he was obliged to go on a 
humiliating global roadshow, in the words of A ustra lian  B usiness M on th ly , exhorting

MOD300006727



For Distribution to C P s

and pleading with bankers to give him breathing space.
It was touch and go. He had to sell assets, including N e w  York  magazine and 

P rem iere  in America, he had to launch even more draconian cost-cutting 
programmes, and he had to dilute his equity below 40%. But Murdoch is no Robert 
Maxwell, though at that time it was natural to regard the two as tabloid twins. Maxwell 
was the meat axe, a muddler, a volatile sentimentalist, a bully and a crook. Murdoch is 
the stiletto, a man of method, a cold-eyed manipulator. Using all his persuasive talents 
and powers of concentration, he held on to his newspaper holdings in Britain and to 
Sky, and to Fox and Channel 5 in the United States, and by 1993 he had bounced back. 
He was again one of the world’s most powerful media barons, and certainly the 
dominant force in British communications. He controlled Sky Television and 
HarperCollins publishing, and nearly 33% of national newspaper sales. Somehow he 
had also convinced the BBC, in the prone personages of Marmaduke Hussey and 
Michael Checkland, to let Sky have a monopoly of live premier league soccer on 
television. Both ITV and BBC were bidding high for live premier league soccer (and 
less for recordings), but the BBC is said to have indicated that its offer to pay for the 
right to broadcast M atch  o f  the D ay  recordings was confined to an FA deal with Sky. 
ITV executives could be forgiven for thinking that Murdoch’s personal relationship 
with Hussey -  he had made the gesture of keeping him on a consultant at Times 
Newspapers in 1981 -  had as much to do with this debacle as BBC rivalry with ITV. In 
any event, terrestrial viewers of both BBC and ITV were deprived of the long-time 
excitement of watching the highest level of the national sport as it happens.

To William Shawcross, who had access to Murdoch for his 1992 biography, 
nobody should lose any sleep over this accumulation. Shawcross is particularly 
dismissive of the criticisms I made in the first edition of G ood Times, B a d  Times, 

about the conduct of Times Newspapers. ‘If Murdoch had been running a chemical 
company and Harold Evans had been a dismissed foreman, his complaints would 
never have gained such wide currency. Much of the criticism of him [Murdoch] by 
journalists and media experts has been repetitive and uninteresting.’ Students of the 
British class system, on show in the Shawcross lexicon, will be amused to note that I 
am put in my place as a foreman. It is never to be forgiven that a homy-handed son of 
toil somehow got to edit The Times. But there are other more important curiosities 
about this Murdochian statement. ‘But the whole point’, as the journalist and author 
Robert Harris remarked in a review in The Independen t, ‘is that Murdoch is not 
running a chemical company. He is seeking to become the most powerful disseminator 
of opinion and entertainment in the world, and a different standard of judgment must 
apply’. Not one of Murdoch’s five national newspapers, read by ten million, deviated 
from his anti-Labour party line in the British General Election of 1992, a decisive

MOD300006728



For Distribution to C P s

feature of the bias in the British press whereby the Conservative Party could count on 
70% of the total circulation of national dailies.

The second curiosity of the Shawcross-Murdoch defence is that he is at pains, here 
and throughout, to skip over the fundamental issue at Times Newspapers. A 
newspaper owner who imposes a political policy and fires a recalcitrant editor can 
invoke his right to do what he will with his property. At Times Newspapers Murdoch 
had unequivocally forsworn that right. Parliament, the Thomson Organisation and the 
Tim es board would never otherwise have agreed to his purchase. It was the breach of 
all the guarantees he gave that made the case rather more interesting than Shawcross 
is willing to concede. How did Murdoch get away with it? How did he? It is an 
important question about Times Newspapers, but it is one to be asked of many of 
Murdoch’s initiatives. Shawcross objects to the repetitious nature of journalists’ 
complaints about Murdoch, but it never seems to dawn on him that the repetition is 
produced by a significant repetition in Murdoch’s behaviour. He makes solemn 
promises, then breaks them when it suits him. He pledges loyalty to people, then 
double-crosses them. He commits a wrong, but disguises his motives in a smoke trail 
of disinformation.

There are scores of instances on three continents, but one need only consider the 
case of William Collins Publishing, which in 1988 so closely followed the parallel at 
Times Newspapers in 1981- 2. In 1981 he had failed in a hostile bid for Collins, but 
held on to a 19% shareholding that gave him 42% of the voting stock. He made a 
significant promise to Ian Chapman, the Collins chief executive and architect of its 
fortunes, in the presence of Lord Goodman, representing Murdoch, and of Sir Charles 
Troughton, deputy chairman of Collins. He swore he would never again make a hostile 
bid for the company. (He also said that he would not exercise his right to acquire in 
the market 2% a year of the stock and he didn’t.) Collins flourished under Chapman. 
His good name and his recommendation of Murdoch were decisive in persuading the 
board of Harper & Row in New York to sell control to Murdoch in 1987. Chapman was 
rewarded the following year in exactly the same manner other Murdoch benefactors 
have been rewarded: he was betrayed and traduced. Murdoch broke his pledge of 
1981. He made a hostile take-over bid, he suborned Chapman’s deputy, and he 
denounced Chapman’s management. When Chapman and the board resisted, 
Murdoch charged, in an unpleasant offer document, that staff morale was low and the 
performance of the core business was bad -  charges, as Chapman retorted, that had 
been manufactured for the bid. The Collins board finally capitulated when Murdoch 
raised his offer from £290 to £400 million and gave the directors promises about the 
future editorial and management autonomy of Collins, London, and HarperCollins in 
the United States. These promises, too, were soon forgotten.

MOD300006729



For Distribution to C P s

The global trail of recidivism was less distinct in 1981, when Murdoch sought 
to acquire control of The T im es  and The S u n d a y  T im es, but I have come to regard 
the judgments I made then as the worst in my professional career. The first 
blunder was not to campaign against Murdoch, the second to be tempted from my 
power base at The S u n d a y  T im es  where, with a world-class staff behind me, I 
would have been much harder to assail. My professional vanity was intrigued; I 
thought I could save the loss-making Tim es. In the event, I did not save anything. 
Two of the most important newspapers lost their cherished independence. The 
anti-Labour bias of the press then was given a further twist. A proprietor who had 
debauched the values of the tabloid press became the dominant figure in quality 
British journalism.

There was a critical opportunity, as I describe, to block Murdoch in 1981. At five to 
midnight the S u n d a y  Tim es journalists chapel were on the verge of applying to the 
courts for a Writ of Mandamus to force the Government into referring the take-overs 
to the Monopolies Commission; the Fair Trading Act provided that in principle all 
newspaper take-overs should be referred. If Murdoch had persisted, he would have 
had to testify publicly about his international dealings, his cross-ownership of media, 
and his record of promise-keeping. The London management of the Thomson 
Organisation would have had to defend its cooked-up presentation of The S u nday  

Tim es as a loss-maker. All the issues which have subsequently become key to the 
Murdoch question would have been brought into the daylight. The S u n d a y  Times 

journalists voted down that initiative at the eleventh hour by more than a hundred 
votes, but the fourteen dissenters of the so-called Gravediggers’ Club felt the result 
might have been different if I had given a lead. As editor and chairman of The S u nday  

Tim es executive board, I was not a member of the chapel, but I believe they are right 
in their assessment. I did give the chapel every financial statement I possessed so that 
they could debate the issue in the crucial meeting and prepare evidence if they decided 
to go ahead with a Writ of Mandamus, but I did not try to persuade any of them to 
vote for it.

That was a mistake. Short of sitting in the stocks in Gray’s Inn, I do not know what 
more I can do to acknowledge the error of my ways. I did not then know that the 
Thomson Organisation in London had given the Government a set of figures at variance 
with those presented to our Times Newspapers board meeting and at variance with the 
Warburg prospectus in their attempt to make The Sunday Tim es appear a loss-maker. 
Knowledge of that squalid stratagem might well have changed my attitude even at that 
late stage. The circumstances are set out in the following pages for the reader to judge. 
My decision was to resist Murdoch from within rather than challenge him in public. One 
of the leading Gravediggers, Magnus Linklater, later editor of the Scotsm an  (1988-

MOD300006730



For Distribution to C P s

1994); has written to say that in my position he would probably have taken the same 
actions. This is generous. It is, as Maitland remarked, hard for historians to remember 
that events now past were once in the future. The reasons for the decisions I took 
seemed good at the time: the determination of the Thomson Organisation and especially 
Gordon Brunton and Denis Hamilton to sell only to Murdoch and to sell The Times and 
The S u nday  Tim es together; the mutual distaste for each other as a body of journalists 
on The Times and The S u nday  Tim es which militated against The Tim es’ editor, William 
Rees-Mogg, and myself joining forces -  as we should have done from the start; the 
unprecedented editorial guarantees we had secured from Murdoch; the risk of a second 
choice purchaser closing The Times: the D aily M ail, which bid £8 million more than 
Murdoch, insisted on the freedom to do this.

None of these risks was as great as the risk we took with Murdoch. It was not 
that we trusted him. The outgoing board and both editors thought we had shackled 
him, locked him in a trunk in an inviolable castle tower, given one key to a group of 
honourable men and entrusted the other to the highest court in the land. 
Parliament. But Murdoch is the Houdini of agreements. With one bound he was 
free. His machinations are almost Jacobean in their strategic cunning. How all this 
occurred and how it seemed at the time are worth describing in detail because it 
suggests the manner in which institutions are vulnerable when they rest on moral 
assumptions which a determined, clever man can exploit. My own abrupt and 
painful severance from The T im es is the least of it, though revealing of his methods 
of defenestration. I was the twelfth editor in nearly 200 years. Murdoch is on his 
eighteenth editor in thirty: the late Charles Douglas-Home was the thirteenth, 
Charles Wilson the fourteenth, Simon Jenkins the fifteenth, Peter Stothard the 
sixteenth, Robert Thomson the seventeenth and James Harding the eighteenth. It 
would be interesting to know how successive Tim es editors, with Rupert Murdoch 
hovering over them on the satellite, have worked out their responsibilities for the 
once cherished independence of the titles we had so carefully written into the 
Articles of Association. Andrew Neil at The S u n d a y  T im es  is the only one who has 
written an account, in his book suitably titled Pull D isclosure. (Robert Thomson, 
Tim es editor from 2002 to 2007, is in charge of Murdoch’s newly acquired W all 

S tree t Jo u rn a l and Peter Stothard, Tim es editor from 1992 to 2002, heads the Tim es  

L ite ra ry  S u p p lem en t.) I hope all the editors will one day share with us as I share my 
own experiences with readers of this book.

When I first told of the pressures I had resisted, which are described in this book, 
there was some disbelief. The stance of Murdoch, to judge from his interviews with 
William Shawcross and ‘private’ briefings during his moves to buy the W all S tree t 

Journa l, was that these were fictions of my imagination. It is no pleasure to be

MOD300006731



For Distribution to C P s

vindicated by events. A corporate culture that regards truth as a convenience was 
bound to prefer a cover-up to candor; in this respect the response to the hacking 
scandal was instinctive. And but for The G uardian’s  revelation about Milly Dowler it 
might just have worked as it had worked before, given the ample supply of cash and 
the scarcity of political courage.

I had not dreamed up the idea that my principal difficulty with Murdoch was my 
refusal to turn the paper into an organ of Thatcherism. That is what The Tim es 

became in the eighties. I’d seen many things to praise in Mrs Thatcher and her 
administration, and we said so after the robust editorial discussions to define a 
collective voice which I describe here. I wasn’t alone on the editorial board in believing 
that the independence of The Tim es required discrimination rather than automatic 
submission to the requirements of No. to. We did not believe that support for the 
government in the editorials (‘leaders’ in UK parlance) required us to deny dissenting 
views access to the op ed page. The editorial writers who related how they’d been sent 
for, behind my back, and pressed to reflect Murdoch’s own opinions, were not 
phantoms. No doubt Charles Douglas-Home was personally more in sympathy with 
Thatcherism than I was though we’d have agreed on resisting Argentine aggression in 
the Falklands but a succession of editors struck the identical note and, as Shawcross 
concedes, Murdoch’s voice soon resonated in other editorial opinions designed to 
appease him. Shawcross mentions ‘constant sniping criticisms of such Murdoch betes 
noires as the BBC and the British television establishment in general’. I had not 
dreamed up the row I had over insisting on the proper reporting of Parliament. Under 
my successor, who had felt as keenly as I did, the famous Parliamentaiy page and its 
team disappeared overnight.

I had not dreamed up the way Murdoch would not scruple to subordinate 
editorial independence to his other commercial interests, as he did when he secretly 
transferred the corporate ownership of the Tim es titles and then suggested I suppress 
the news in The Tim es itself. In the following decade extraneous commercial pressures 
became manifest, especially in the reporting of his ambitions for Sky Television and 
his take-over of Collins. The convictions supposedly animating the crude campaign 
against the BBC vanished the moment it agreed to a commercial partnership with 
Murdoch.

I had not dreamed up the proprietor’s determination to give orders to staff, in 
breach of the guarantees. It was by his direct instruction that Douglas-Home, soon 
after becoming editor, dismissed Adrian Hamilton as editor of the Business News at 
The Tim es. I had not dreamed up the scandal of the eviction of his father. Sir Denis 
Hamilton, as chairman of Murdoch’s national directors; on that gallant man’s death. 
The Tim es obituary suppressed this entire period of his life. I had not dreamed up

MOD300006732



For Distribution to C P s

the threats to the reputation for accuracy and fairness. When Murdoch lied about 
the circulation of The Tim es in my editorship, The Tim es published the falsehood, 
and then Murdoch’s appointee, Douglas-Home, refused to publish my letter of 
response or any form of correction (for which he was censured by the then Press 
Council). The same lie was retailed to Shawcross. Douglas-Home suffered a 
tragically early death, but the truth is that he was the fig-leaf behind which Murdoch 
began the rape of The T im es  as an independent newspaper of unimpeachable 
integrity.

I am often asked my feelings about Murdoch today. My concerns are professional 
rather than personal. I have been happily engaged in the United States as an editor, 
publisher and historian, and when I came across Murdoch socially in New York I 
found I was without any residual emotional hostility. I share his romantic affection for 
newspapers. He is for his part agreeable and sometimes vividly amusing. I have to 
remind myself, as he wheels about the universe of ‘The Big Deal’, that Lucifer is the 
most arresting character in Milton’s Paradise Lost. There are many things to admire: 
his courage in taking on the unions at Wapping (though not his taste for Stalag Luft 
architecture), in challenging the big three television networks in the US with a fourth, 
and altogether in pitting his nerve and vision against timid conventional wisdom. If 
only these qualities could throughout have been matched by an understanding of 
journalistic integrity, he would have been a towering figure indeed rather than, at the 
climax of his career, having to submit to a grilling by MPs on the most humble day of 
his life.

I am still in one respect in his debt. On my departure from The Tim es I became a 
non-person, and it proved a very happy experience. For years my birthday had been 
recorded in The Tim es, a matter I felt more and more to be an intrusion into private 
grief. After my resignation, my name was left out of the birthdays list. I then came to 
regard each passing year as not having happened since it had failed to be recorded in 
the paper of record, and I adjusted my stated age accordingly. In the nineties my name 
was put back in the birthdays list, which is a pity. Perhaps this new edition of Good  

Tim es, B a d  Tim es will generate another act of rejuvenation.

New York, April 2012

Harold Evans replies April 25 to testimony by Rupert Murdoch April to the Leveson 
Inquiry

MOD300006733



For Distribution to C P s

Rupert Murdoch: myth, memory 

and imagination
The version of history told by Rupert Murdoch at the Leveson inquiry bears no 

relation to what actually happened By Harold Evans

Rupert Murdoch at the Leveson inquiry. A vivid imagination compensates his 

fading memory. Photograph: AP

Rupert Murdoch has apparently lost a great deal of his power of memory, but 

nature has compensated by endowing him with a vivid imagination. He can 

surely deploy his new gift in the service of Fox movies. There is the great 

scene he pitched to Lord Justice Leveson on Wednesday morning where the 

editor of the Times enters left, closes the door behind him and begs: "Look, tell 

me what you want to say, what do you want me to say, and it need not leave 

this room and I'll say it." And our hero proprietor, so famously fastidious about 

such matters, has to tell Uriah Heep: "That is not my job."

MOD300006734



For Distribution to C P s

And thus, children, was how Mr KR Murdoch honoured the promises of 

editorial independence that enabled him to avoid the Monopolies and Mergers 

Commission over his bid for Times Newspapers in 1981. As the editor in 

question, I am not able to compete with Murdoch in fabrication -  he has had a 

lifetime of experience -  but I do happen to have retained my memory of the 

year editing the Times, made notes, kept documents and even had the 

effrontery to write a whole bestselling book about it in 1983, called Good 

Times, Bad Times.

It has gone unchallenged for 30 years in its detailed account of precisely how 

Murdoch did break all five of the crucial pledges, did press for adopting his 

rightwing views, did want to know why we reported the Treasury statistics that 

the recession continued when the government had previously said it had ended.

When counsel waved the book in front of him, Murdoch wanted everyone to 

know he had not read it. He could not remember the account therein, quoting 

the news editor Fred Emery who told how Murdoch had sent for him and 

remarked that the promises of editorial independence "weren't worth the paper 

they were written on".

Of course, he'd promised not to send for staffers behind the back of the editor: 

he had only recently sent for the chief editorial writer again to press his own 

views, but not to tell the editor he was doing so. Counsel did not have time to 

pursue Murdoch's phantom memory, nor question him on the lie he retailed to 

the Times historian that he never met Margaret Thatcher secretly during the 

bidding for Times Newspapers in 1980.

There is a pattern to the Murdoch sagas. He responds to serious criticism by a 

biting wisecrack or diversionary personal attack. What is denied most sharply 

invariably turns out to be irrefutably true. As with the hacking saga, so with 

my charges.

Murdoch is unlucky that his poor memory has been overtaken by 

documentation. On 16 March 2012, the Churchill Archives Centre in

MOD300006735



For Distribution to C P s

Cambridge released two discomfiting documents from the Margaret Thatcher 

Foundation. They give the lie to the official history of the Times from 1981­

2002. The historian engaged by the Times, Graham Stewart, wrote that 

Murdoch and Thatcher "had no communication whatsoever during the period 

in which the Times bid and referral was up for discussion".

On the contrary, the documents reveal that on 4 January 1981, the prime 

minister and Murdoch had an extraordinary secret lunch at Chequers. The 

record of the "salient points" of the meeting by No lO's press officer, Bernard 

Ingham, testifies that, in accordance with Mrs Thatcher's wishes, he would not 

let his report go outside No 10, which is to say ministers would not be briefed 

on the meeting.

It must be galling for Stewart that the source he relied on for the falsehood in 

his history was the man who engaged him to write it. The meeting that Stewart 

writes never took place was highly improper. Had this secret meeting come out 

at the time, it would have destroyed Murdoch's chances of acquiring Times 

Newspapers, the seminal event of his ascent in Britain. Moreover, Ingham's 

"note for the record" reeks of cover-up in triplicate. It bears some parsing.

First, the pretence is that Murdoch was afforded a private meeting with 

Thatcher so she could be briefed on the takeover battle. That's absurd enough, 

given the coverage in the press and the responsibilities of the Department of 

Trade. The larger absurdity is that the prime minister's redundant "briefing" is 

being done by only one bidder, and by one who has an urgent interest in 

rubbishing his competitors. Interestingly, Murdoch's list of rivals makes no 

mention of someone Stewart refers to as making a "serious offer": Vere 

Harmsworth, the third Lord Rothermere, the most formidable of the newspaper 

owners whose great-uncle Lord Northcliffe owned the Times between 1908 

and 1922, a newspaper genius whose mind failed him at the end.

Murdoch also chose not to inform the prime minister of the bid by the Sunday 

Times' management buyout team, which submitted its offer to the Thomson

MOD300006736



For Distribution to C P s

Organisation on 31 December 1981. The monetary amount of £12m was the 

same. He conflates the bid by the profitable Sunday Times editors and 

managers with the less credible bid by journalists of the loss-making Times.

Second, Ingham's note is obviously drafted to deal with the eventuality that the 

clandestine meeting would one day come to light. On that account, it is 

ludicrous. We are asked to believe that there was no mention at the lunch of 

the clear legal requirement for Murdoch's bid to be referred to the Monopolies 

and Mergers Commission.

The prime minister had a duty to remind him of the laws she had sworn to 

honour and enforce. Did she not emit at least a polite cough? If she did not, she 

was uncharacteristically negligent. And if she did murmur something, why did 

Ingham choose not to record it? Sir Bernard is alas unable to help us with 

anything. He has no memory of the meeting. Amnesia seems to be catching.

As the narrative in this book makes clear, it is significant that in the crucial 

cabinet meeting three weeks later it was Thatcher who claimed that the fine 

print of the act would exempt Murdoch from its provisions on the grounds that 

both papers were unprofitable. I relate in my book's chapter entitled "Biffen's 

Missing Millions" that this statement was not true of the Sunday Times.

Indeed, one of the unremarked ironies in Ingham's account of the meeting is 

Murdoch's enthusiasm for the success of the paper: "Even at the depths of a 

recession, this newspaper was turning down advertising." And "the market 

clearly permitted" an increase in advertising rates.

Murdoch's performance before Leveson and his myth about me suggests that 

he might do well on the road as the man with the most convenient memory in 

the world.

FOOTNOTES t o  p r e f a c e  g o o d  t im e s , bad  t im e s , f o u r t h  e d it io n  2 0 1 2

MOD300006737



For Distribution to C P s

' Graham Stewart, The History o f  The Times: The Murdoch Years, Harper Collins, 2003, p. 28. He is not to be 
blamed for this error, it should be noted, though, that Mussolini’s fake diaries were not bought by the Thomson 
Organisation in 1968 on my watch, but before i became editor of The Sunday Times in 1967.
 ̂ Stewart, op. cit. p. 20. Rothermere, writes Stewart, was ‘a victim of his own honesty’ in emphasising he was 

primarily interested in The Sunday Times.
^  ian Kershaw, ‘Working Towards the Ftlhrer: Reflections of the Nature of the Hitler Dictatorship from the Third 
Reich’, The Third Reich: The Essential Readings, ed. Christian Lietz, Blackwell, London, 1990, pp. 231-252.

MOD300006738


