For Distribution to CPs

From The Gdn online:

Rupert Murdoch's News Group has paid out more than £1m to settle legal cases that
threatened to reveal evidence of his journalists' repeated involvement in the use of
criminal methods to get stories.

The payments secured secrecy over out-of-court settlements in three cases that
threatened to expose evidence of Murdoch journalists using private investigators who
illegally hacked into the mobile phone messages of numerous public figures and to
gain unlawful access to confidential personal data including tax records, social
security files, bank statements and itemised phone bills. Cabinet ministers, MPs,
actors and sports stars were all targets of the private investigators.

Today, the Guardian reveals details of the suppressed evidence which may open the
door to hundreds more legal actions by victims of News Group, the Murdoch
company that publishes the News of the World and the Sun, as well as provoking
police inquiries into reporters who were involved and the senior executives
responsible for them.

The evidence also poses difficult questions for:

= Conservative leader David Cameron's director of communications, Andy Coulson,
who was deputy editor and then editor of the News of the World when, the
suppressed evidence shows, journalists for whom he was responsible were engaging
in hundreds of apparently illegal acts

= Murdoch executives who, albeit in good faith, have misled a parliamentary select
committee, the Press Complaints Commission and the public

= The Metropolitan police, who did not alert all those whose phones were targeted,
and the Crown Prosecution Service, which did not pursue all possible charges against
News Group personnel; and

= the Press Complaints Commission, which claimed to have conducted an
investigation but failed to uncover any evidence of illegal activity.

The suppressed legal cases are linked to the jailing in January 2007 of News of the
World reparter Clive Goodman for hacking into the mobile phones of three royal staff,
an offence under the Regulation of Investigatory Powers Act. At the time, News
International said it knew of no other journalist who was involved in hackmg phones
and that Goodman had been acting without their knowledge.

However, one senior source at the Met. police told the Guardian that during the
Goodman inquiry, officers had found evidence of News Group staff using private
investigators who hacked into "thousands" of mobile phones. Another source with
direct knowledge of the police findings put the figure at "two or three thousand"
mobiles. They suggest that MPs from all three parties and cabinet ministers,

‘including former deputy prime minister John Prescott and former culture secretary

Tessa Jowell, were among the targets. News International has always maintained
that it has no knowledge of phone hacking by anybody acting on its behalf.

A private im)estigator who had been working on contract for News Group, Glenn
Mulcaire, was also jailed in January 2007. He admitted hacking into the phones of

MOD200006536



L

For Distribution to CPs

five other targets, including Gordon Taylor, chief executive of the Professional
Footballers Association. Among those phones Mulcaire hacked into were the Liberal
Democrat MP Simon Hughes, celebrity PR Max Clifford, model Elle MacPherson and
football agent Sky Andrew. News Group denied all knowledge of the hacking, but
Taylor last year sued them on the basis that they must have known about it.

In documents initially submitted to the high court, News Group executives said the
company had not been involved in any way in Mulcaire's hacking of Taylor's phone.
They specifically denied keeping any recording or notes of intercepted messages and
claimed they had not even been aware of the hacking. However, at the request of
Taylor's lawyers, the court ordered the production of detailed evidence from Scotland
Yard's inquiry in the Goodman case and also from a separate inquiry by the
Information Commissioner into journalists who dishonestly obtain confidential
personal records.

The Scotland Yard files included paperwork which revealed that, contrary to News
Group's initial denial, Mulcaire had provided a recording of the messages on Taylor's
phone to a News of the World journalist who had transcribed them and emailed them
to a senior reporter; and that a News of the World executive had offered Mulcaire a
substantial bonus payment for a story specifically related to the intercepted
messages. Several famous figures from the world of football are among those
messages which were intercepted. Andy Coulson was editing the paper at this time.
He told the Guardian this week that he knew nothing about Taylor's legal action,
which began after he resigned from the paper.

The paperwork from the Information Commission revealed the names of 31
journalists working for the News of the World and the Sun, together with the precise
details of govenment agencies, banks, phone companies and others who were
conned into handing over confidential information on politicians, actors, sports men
and women, musicians and television presenters, all of whom are named in the
paperwork. This is an offence under the Data Protection Act unless it is justified by
public interest.

Senior editors are among the journalists who are implicated. This activity occurred
before the mobile phone hacking, at a time when Andy Coulson was deputy, and the
editor was Rebekah Wade, now due to become chief executive of News International.
The extent of their personal knowledge, if any, is not clear: the News of the World
has always insisted that it would not break the law and would use subterfuge only if

" essential in the public interest.

Faced with this evidence, News International changed their position, started offering
huge cash payments to settle the case out of court, and finally paid out £700,000 in
legal costs and damages on the condition that Taylor signed a gagging clause to

- prevent him speaking about the case. The payment is believed to have included

more than £400,000 in damages, dwarfing the largest previous payment for breach
of privacy in the UK, the £60,000 paid by the News of the World for filming Max
Mosley naked with prostitutes. News Group then persuaded the court to seal the file
on Taylor's case to prevent all public access, even though it contained prima facie
evidence of criminal activity.

The Scotland Yard paperwork also provided evidence that the News of the World had
been involved with Glenn Mulcaire in his hacking the mobile phones of at least two
other figures from the world of football. They, too, filed complaints, which were

MOD200006537



o

For Distribution to CPs

settled earlier this year when News International paid a total of more than £300,000
in damages and costs on condition that they, too, signed gagging clauses.

The Guardian's understanding is that the paperwork disclosed by Scotland Yard to
Taylor is only a fraction of the total material they gathered on News Group's
involvement with Glenn Mulcaire. And it is a matter of record that the Information
Commission has refused to release paperwork which implicates national newspaper
journalists in thousands of apparently illegal acts.

The secrecy around the cases continues. Gordon Taylor declined to make any
comment. Clive Goodman, now out of prison, said: "I'm not going to talk. My
comment is not even 'no comment'.” A spokesman for News International suggested
the case did not exist: "This particular case means nothing to anyone here, and I've
talked to all the people who would be involved." However, the Information
Commission confirms that they disclosed material for the case, and the Guardian has
pieced together a detailed account of the evidence.

MOD200006538



