
For Distribution to CPs

J  R  J  M u r d o c h  

E x h i b i t  J R J M  2  

1 6  A p r i l  2 0 1 2

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, 
PRACTICES AND ETHICS OF THE PRESS

EXHIBIT JRJM 2

This is the exhibit marked "JRJM  2" referred to in the witness statement of James 
Rupert Jacob Murdoch dated the 16* day of April 2012

PROP100002897



For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future o f  British media | Comment is free | The Observer Page 1 o f  5

guardian TlitObserwr
Kodak,
All-in-One Printers

Rupert Murdoch and the future of 
British media
As angry MPs agree witnesses should be called to account over 
the phone-hacking affair. Henry Porter and Will Huttori exarnine 
the Wide influence of the media empire behind the scandal

The Observer. Sunday V2 September 2010

A ^
Article history

The malign influence of Rupert M.lirdocli on 
B r i t i s h  l i f e

News International acts as if it is above the law and has contributed to the coarsening of
socicW's values, w rites Henrj.' Porter

When Rupert Murdoch appeared on his own Fox News Channel last year and was, 
astonishingly, asked about the News ofjheAVorid phone-hacMrig_.scanda! -  "the story 
that was really buzzing around the country' and certainly here in New York", as the 
anchorman put it -  Murdoch cut him off rAth the words: "I'm not talking about that 
issue at all today. I'm sorryc"

Seen against the background of Sun Valley, Idaho, and in short sleeves and sungla.sscs, 
Murdoch appeared more like a gangster fighting extradition proceedings than the 
attendee of a media conference. For some reason, the \icious agility of the elderly 
Hyman Roth in The Godfather, Part II came to mind. Naturally, the Fox News anchor 
didn’t challenge the man he called Mr Chairman and the matter of the ma.ss hacking of 
phones belonging to MPs, public figures and celebrities was dropped as Murdoch moved 
to praise his own organisation for its robust criticism of the Obama administration, 
delh'cring one swift jab at a competitor, the Financial Times, in the process.

Murdoch is a problem for British society and the News of the World phone-hacking 
.story -  given further impetus over the la.st lo days by the New York Times and the 
Guardian - is a .symptom of the chronic malignity of his power. In the last 40 years, we 
have grorvn used to News International (NI), so that it is difficult to imagine Britain 
without Murdoch's occupation, without, for instance, the leaders of the main parties 
humiliating themselves and our political .system to gain his endorsement, or News 
International journalists and executives treating the law, national institutions and 
Parliament with disdain.

Murdoch has become one of the political issues of our time, as menacing in his own 
special way to democracy and conduct of politics as many other threats our society faces, 
only we do not see it, because his power is used behind the scenes to extend his 
commercial influence and .so his grip on the flow' of so much of the information in 
Britain. He and his equally unappealing son, James, (probable salary' fi.gm) may 
bellyache about the BBC, but when you set the advertising spend and income of BSkyiB 
alongside those of IT\" and the BBC and add his newspapers and websites into the 
equation, you realise that Murdoch is by far the greatest force.

In Februaiy,', I evoked the nightmare of Berlusconi's Italy when commenting on the fact 
that News International had concealed the truth about the extent of the phone hacking 
and that people such as Rebekah Brooks, formerly editor of the Sun and News of the

http://Mvvw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l 2/rupert-murdoch-british-media... 01 /0 4 /2 0 12

PROP100002898

http://Mvvw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l


For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future o f  British media | Comment is free | The Observer Page 2 o f  5

World and now chief executive of NI, had refused to turn up to answ'cr questions from 
the Commons culture, media and sport select committee. This is wrong in one respect. 
Berlusconi is at least an Italian operating in his ow'n land. As an American citizen, 
Murdoch appears to have scant interest in the plurality of information in Britain and 
therefore the health of British society.

His overriding eoncern is that the government remains covertly in step with his plans 
for expansion and that the flow' of profits to News Corp remains uninterrupted. It is as 
though we had handed over a huge chunk of British agricultural land or given up our 
food distribution networks to a relentless foreign corporation.

But the amazing thing about Murdoeh's power is that it is maintained even though we 
owe him absolutely nothing and he is, theoretieally, at the mercy of laws and regulations 
that can be activated to control him. His power is in a sense illusor)', maintained 
because people choose to believe it. He argues with some reason that Sky New's Sport 
and Sky+, for instance, and the continued e.xistence of the loss-making Jlmesjmd 
Sunday Times newspapers (losses up to £87.ym in 2009) make an important 
contribution to entertainment and information, yet it is also probable that other 
companies, possibly more benign, would have grown to occupy the commercial space 
that he has created for NI.

Anyovay, the good in his enterprises must surely be set against the detriment to British 
society, laid bare in the phone-hacking scandal. These are as follow's. First, he has been 
responsible for a distortion of politics in the last four decades. In an unguarded moment 
at Davos three years ago, he replied to a question about shaping the agenda on the Iraq 
war: "We basically supported the Bush policy." And so he did. In the nine days before 
the invasion, freedom of information requests reveal that he had three conversations 
with Tony Blair.

No British political party has succeeded at an election in the last .30 years without 
Murdoch's blessing and the drumbeat of his papers can make life extremely difficult for
a government w'hen he withdraws his support, as he did from Labour last year. This 
ability' to inten'enc decisively in general elections gives him immediate access to the 
prime minister and power to his editors to dictate law's, such as ferah's Layy. It was 
hardly a surprise when Dawd Cameron employed the former editor of the Neivs of the 
World, Andy Coulson, now mired in the phone-hacking scandal, to be his director of 
communications.

Blair's deputy director of communications, Lance Price, called Murdoch the 24th 
member of the cabinet. "His presence w’as ahvays felt," he w'rote. "No big decision could 
ever be made inside Number 10 without taking account of the likely reaction of three 
men -  Gordon Brown, John Prescott and Rupert Murdoch. On all the really big 
decisions, anybody else could safely be ignored." That is almost certainly true of the new 
government and Andy Coulson is seen as the key facilitator of Rupert's habitual 
privilege.

Second, New's International regards itself as above the law of the land. As w'ell as paying 
out large sums to several victims of the phone hacking, who might otherwise have 
brought cases against NI in open court, it is suspected of subverting the police.

The Metropolitan Police's investigations by Andy Hayman into Glenn Mulcaire's 
operation to tap phones on behalf of the News of the World is thought by MPs such as 
Paul Farrelly to be inadequate. Mr Hayman is now' employed by the 'Times as a 
columnist. Further, Rebekah Brooks admitted to a House of Commons committee, then 
denied it, that as editor she authorised payments to the police for stories.

Unseen political influence, pajdng the police for stories and the hobbling of due pn)cess 
arc the standard procedures follow'ed by crime families and though I do not say that 
Murdoch is a criminal, there is a case for placing the influence of the media magnate, his 
clannish associates and family on the spectrum of undesirable behaviour in a 
democracy.

http://’www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l 2/rupert-murdoch-british-media... 01/04/2012

PROP100002899

http://%e2%80%99www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l


For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future o f  British media | Comment is free | The Observer Page 3 o f  5

The third part of the case against Rupert Murdoch stems from the unusual clarity of a 
one-dimensional being -  the lack of doubt in his positions -  as well as the acid drip of 
his customary- cynicism.

British society is far from perfect: we are sometimes harsh, jeering, vulgar, indolent and 
lacking in compassion and it is to these traits that Murdoch's tabloid newspapers and 
much else in his media empire appeal. But look at Britain before Murdoch bought the 
News of the World and you see a nation that was a good deal less derisive. Murdoch has 
undoubtedly contributed to the coarsening of British society and also to an erosion of 
values, which now sees a society where the outrageous practices of his -  and other -  
tabloid journalists are expected, if not quite accepted.

I often wonder what Murdoch and his family wall leave behind when they pass from the 
scene -  the memory- of an extraordinarily successful business empire and of many 
conquests no doubt, but there will be few- monuments, libraries, inventions,
endowments, galleries or campaigns for justice to remember them by; merely a vague 
sense of depletion and of a power that existed, to a bewildering degree, for its owm sake.

After a good debate in the Commons, which, incidentally, w'as an encouraging change
from the proceedings in the last Parliament, the standards and privileges committee will 
investigate the hacking of MPs' phones. Together with renewed scrutiny of the police 
investigations this is a start.

MPs could do worse than summon Murdoch to the Commons, to answer questions 
about who sanctioned illegal practices by his journalists, but he'd probably reply as 
Hyman Roth did to Michael Corleone: "I didn't ask who gavm the order because it had
nothing to do with business."

It’s time government stood in the way of his 
ambitions
.4  plurality revic-w' over the BSkyB bid is e.ssential to protect the scope of our TV and 
newspaper coverage, -writes Will Hutton

Three days into the coalition government's life, Rupert Murdoch was seen leaving 
Number lo by a back door. Nobody knows the substance of his conv’crsation with the 
prime minister. However, it w-ould be astonishing if during the course of the unminuted 
exchanges he did not foreshadow the view of Chase Carey, Sky's chief operating officer, 
in a telephone call with City analysts later in June, that News International's bid for the 
some 6o% of the shares it does not owm in BskyB should not warrant a "plurality- 
review". Rupert Murdoch w'ants as little opposition as possible to this tipping point for 
New's International -  its desire to havm ioo% ownership of BSkyB. Not to have raised 
this with the new’ prime minister would have been a dereliction of duty.

The arcane "plurality’" provision in the 20.03 Commmnjcâ ^̂ ^̂  inserted by Lord
Puttnam despite the opposition of Tony Blair and the Labour government, permits the 
business secretary to refer any bid involving cross-media ownership to OfCom to ensure 
it will not materially reduce the plurality of voice in the British media. OfCom's 
conclusions are then included in the Competition Commission's assessment of whether 
the bid in question should go forward.

These next few months are crucial for the future of the British media in a way in which 
MPs, exercised by Andy Coulson, have simply not registered. The review' is the last line 
of defence in prev’enting News International (Nl) from controlling half of Britain's 
television revenues -  and half its new’spaper revenues -  by the middle of the next 
decade. The company would then represent the single largest concentration of media 
power in any large democracy, a practice outlawed in Australia and the US, with huge 
implications not just for British politics and culture, but also for the structure of the 
media and the information industry,

Eveiybody from BT to the Daily Mail group, along with individual citizens, should be

http:/7www.guardian.co.uk/com m entisfree/2010/sep /l 2,/rupert-murdoch-british-media... 01 /0 4 /2 0 12

PROP100002900

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l


For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 4 o f  5

profoundly concerned. It is obvious that the conclusion of any worthwhile plurality 
review is almost foregone, one of the reasons NI is so adamantly opposed to the referral.

Sky is a brilliantly successful operation. Its revenues in the last financial year were 
fS.gbn and its profits £855m. The next biggest TV company is the BBC -  its revenues, 
largely from the licence fee, are £3.6bn. However, Sky's sports programming budget 
alone now exceeds the entire programme budget for BBCl. Next is ITV with revenue of 
Ei.gbn; then there is Channel 4 with ESssm and Channel 5 with £25om. Sky is an 
awesome force, moving from an entrepreneurial start-up to a potential monopolist in a 
generation.

And this is the issue. The emergence of Sky's market power would be problem enough if 
it just affected the television industryv but what makes it a defining moment for Britain 
is how the financial and industrial strength in television interacts with News 
International's dominance of the newspaper industry. The Times, Sunday Times, Sun
and News of the World together constitute 37% of UK newspaper circulation.

Moreover, thi.s is an industry struggling to find a viable business model as circulations 
fall and advertising revenues shrink. Cross-media ownership was an electric issue ev’en
in an era of stable technology; at a time of transformative technological change, it has 
become toxic because NTs television strength can come to the rescue of print in a way 
no other newspaper group can match.

Pay T\'' revenues have jumped by some 40% over the last decade and will continue to 
grow. Sky will benefit both from the natural growth in the market and its talent for 
adding additional services. By 2015, media analysts Enders Analysis project its revenues 
will hav-e grown to more than Ejhn. What of the BBC? The coalition promises a cut in 
the licence fee because of its alleged dominance, waste and extravagance. It will be lucky 
to be spending fgbn in 2015 and if NI has its way, the total will be considerably less. As 
for commercial terrestrial TV, advertising revenues are under pressure as audiences slip 
and advertisers look for better returns elsewhere; ITV will do well to maintain its Ei.gbn 
revenues and Channel 4 its ESssm. In short, by the time of the next election, Sky's pay 
W  rev'enue.s will constitute half of Britain's total television revenues -  or more.

On current trends, its spending on locally made content will remain small by 
comparison with its revenue; the bulk of its cash earmarked for programmes is 
dedicated to sports and film rights. No private sector broadca.ster will be in a po.sition to 
mount a challenge to its dominance. Virgin Media TV has just succumbed to a BSkyB 
takeover. The outlook for BT Vision is bleak.

That would be serious enough on its own. Just consider news. There are only three TV 
news providers in Britain -  the BBC, ITN and Sky. The outlook for ITN, dependent on 
contracts from ITV and Channel 4, is of never-ending budget cuts and the shrinkage of 
its capacity. All its shareholders, reading the runes, want to sell. The future for TV news 
is between a cash-constrained BBC and an ever-richer Sky News. In the US, Fox News, 
owned by NI, is unconstrained by impartiality obligations and has unashamedly 
exploited a pro-Republican editorial stance. NI would lov'e to repeat the formula in 
Britain. Nothing except the BBC, potential objections from OfCom and audience 
expectations of balance stands in its way.

What about newspapers? Circulation is in headlong decline; a further halving by 2020 is 
more than conceivable. The future is on the net, but readers are reluctant to pay for 
newspapers online. The only payvvalls that show signs of working are business to 
business. However, once NI gets 100% ownership of BSkyB, it will simply add its 
newspaper titles to the subscription television bundle to be received online. NI is the 
fourth-largest advertiser in the UK. Its marketing heft and industrial strength in pay TV 
will thus support its newspapers and the rest of the industry- will be slaughtered.

Conseiv-ativc titles -  the Mail, Express, and Telegraph -  will be marginally more 
vulnerable than the liberal titles -  the Guardian, Observer, Independent, Independent 
on Sunday and the Mirror, whose readership will stay more loyal to the editorial line.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert--murdoch-british-media... 01/04/2012

PROP100002901

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert--murdoch-british-media


For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future o f  British media j Comment is free j The Observer Page 5 o f  5

But the effect will be small.

There is a convergence of TV and online usage and attractively priced online newspapers 
available via Sky as part of carefully designed packages for individual consumers will be 
irresistible, although the Express may hope to repeat the approach with its putative 
ownership of Channel 5. However, the prospect by 2020 is of an enfeebled newspaper 
industry- in which Nl titles command more than half the circulation and revenues and a 
television industry- in w'hich coverage of current affairs beyond a diminished BBC wall be 
sporadic, thin and partisan.

NI made its bid on 15 June and Richard Desmond's Northern & Shell bid for Channel 5 
-  which rai.ses exactly the same issues -  followed. The same argument applies and if 
Vince Cable refers the Nl bid for a plurality review he could hardly fail to do the same 
for Northern & Shell.

The plurality review' has only happened once before -  when NI took a 17.9% stake in 
ITV. OfConi registered its concern, but the Competition Commission set it to one side, 
bcliec ing the size of the stake and NTs editorial record did not warrant the acquisition 
being blocked. It could hardly take the same stance over the current bids, in particular
NTs,

Last week, I argued for the establishment of a media commission, modelled on the 
Banking Commission, to make recommendations about ownership and regulation. That 
should still take place. But the most urgent action is a plurality rei'iew. As matters stand, 
to delegate the decision to Brussels's competition authorities, which are notoriously 
reluctant to act, is far too dangerous. All politicians should understand the danger of the 
kind of media dominance NI is now developing in Britain. We will mourn our great 
ne-svspapers, our choice of telerision and the BBC when they have gone. Now is the 
moment to defend them.
fc; 2012 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved.

http://wviw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media... 01/04/2012

PROP100002902

http://wviw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media


For Distribution to CPs

Financial Times

20 September 2010

Cable should call Murdoch to heel

Rupert Murdoch's British media empire has recently been at the centre o f a political storm 
centred on allegations that illegal phone-hacking at one o f his tabloid newspapers, the News 
o f the World, was far more extensive than ever admitted.

Much attention has focused on the role o f David Cameron's media adviser, Andy Coulson, 
who edited the paper at the time o f the alleged hacking yet has denied any knowledge of it. 
But the allegations have gone beyond his role to include troubling claims that the police did 
not thoroughly investigate the News o f the World's activities because of their relationship 
with Mr Murdoch's papers. This has raised broader questions about Mr Murdoch's powerful 
grip on the UK media industry, and laid bare the extent to which British politicians are cowed 
by him and even fight shy from investigating alleged criminality. This is profoundly 
unhealthy. Yet as the Coulson saga plays out, Mr Murdoch is attempting to consummate a 
deal that would increase his power still further.

Earlier this summer, Mr Murdoch announced he would merge his main company. News 
Corp, with BSkyB, a U K  satellite broadcaster in which it already has a minority stake. While 
a price has yet to be set, and the acquiescence o f the shareholders secured. News is beavering 
away in Brussels to win pre-clearance for the deal on competition grounds. This is unlikely to 
encounter insuperable obstacles as the deal may well not fall foul o f European competition 
law. This is why it is imperative that Vince Cable, the business secretary, examines the deal 
under British rules governing media diversity.

There is a clear public interest case for doing so. Together, News and BSkyB would be a 
truly formidable beast. News accounts for some 37 per cent o f national newspaper circulation 
in the UK while Sky has (in revenue terms) 35 per cent o f the TV market - including the 
public sector BBC. Like other countries, Britain has laws to limit cross-media ownership. 
These aim to address the valid concern that a proprietor with interests in both newspapers and 
broadcasting might dominate the media scene, lock out challengers and stifle diversity of 
debate. This would be a clear risk with a News-Sky deal.

The rules, however, have not kept pace with the times. While newspaper groups still cannot 
own Britain's main commercial broadcaster, I TV, no such blanket prohibitions apply to more 
recently-established commercial broadcasters such as Channel 5 or Sky. The anachronism 
becomes clear when you look beyond audience size (ITV still reaches more viewers than its 
commercial rivals) to revenue. BSkyB's turnover is roughly three times that of ITV and is 
growing much faster. In a few years time, BSkyB may have almost half the British TV 
market.

Fortunately, Mr Cable has the tools to intervene if  he wishes. The law permits him to look 
into cross-media deals to "ensure the existence o f a range o f media voices".

A News-Sky merger would threaten plurality in several ways. Although technically News 
already controls BSkyB, owning 39.1 per cent, a merger would give Mr Murdoch unfettered 
power to direct its management and cash flows. He could bundle his newspaper websites with 
Sky subscriptions, potentially giving him a big advantage as news migrates to an online

PROP100002903



For Distribution to CPs

subscription model. The FT should declare an interest at this point. But access to Sky's 
substantial cash flows (rather than a taxed dividend, as at present) would give Mr Murdoch 
substantial firepower to cross-subsidise his loss-making UK newspapers, enabling them to 
compete with rivals more on price. Price wars are an established stratagem for New^s. In the 
1990s, it grew the circulation o f the Times through savage price cuts.

The UK newspaper industry as a whole is struggling, as it is in many parts o f the world. Were 
Mr Murdoch to embark on fresh price wars, more rival papers would be marginalised - or 
even forced from the news stands.

Claire Enders, a well-known media analyst, has described the News-BSkyB merger as 
Britain's "Berlusconi moment". That is a touch hyperbolic, but Mr Murdoch's creeping 
control o f the UK media is troubling. He already owns far more o f the landscape than he 
would be allowed in the US and Australia.

Before Mr Murdoch seizes more territory, Mr Cable should call a halt to establish whether 
this really would serve the public interest. It is not satisfactory for Mr Murdoch simply to pull 
out his cheque book. He must also make the case.

PROP100002904


