
For Distribution to C P s

s Conpisints CoimnUx

Source:
Edition:

W h its ta b le  T im e s  {M a in }

Country: UK
Date: Thursday 23, September 2010
Page: 46
Area: 220 sq. cm
Circulation: 3791 Weekly
BRAD info: page rate £709.92, see rate £2.61
Phone: 01227 767 321
Keyword: P ress  C om p la in ts  C om m iss ion

durrants

P r e s s  C o m p l a i n t s  C o m m i s s i o n  
u p h o l d s  c o m p l a i n t  a b o u t  s t o r y
MR EtMARD Clark complained 
to the Press Complaints 
CommksiaD that an article 
headlined ‘Storm over ‘drug 
addict’ accusation" published 
in this newspaper on April 30 
was inaccurate and misleading 
in breach of Clause 1 
(accura^) of the Editor's Code 
of Practice.

The complaint was upheld.
The article reported an 

allegation, sent in an 
anonymous email to the 
newspaper, that the 
complainant -  who had been 
awarded the lead role in his 
ic ■ operatic socie^s latest 
p. iCtion -  was an “ex-herpin 
user”.

The complainant said this 
was incorrect he had never 
used heroin in his life.

He had made clear his 
absolute denial of the claim to 
the newspaper before 
publication and this had been 
included in the article.

He said the newspaper 
should not have published the 
story based on the 
unsubstantiated claims of a 
single anonymous source.

The newspaper said that 
deciding to run the article was 
a “difficult call". However, the 
anonymous email contained a 
serious allegation about the 
complainant and it had 
decided to investigate by 
contacting the complainant 
and ^ e  chairman of the 
operatic society for their 
comments.

The article gave the 
complainant the opportunity to 
deny the allegation.

Following the complaint, the 
newspaper removed the online 
version of the article; 
published letters of rebuttal 
from the complainant’s mother 
and the chairman of the 
operatic society and published 
an apology to the complainant 
for any distress called.

A djudication
The Commission accepts 

that newspapers often receive 
anonymous tipoffs which, 
after ftjtther Investigation, 
lead to published stories.

However, it is important that 
newspapers are able to 
demonstrate that they have
taken care to ensure the 
accuracy of the material in 
accordance with the terms of 
Clause 1 of the Editor’s  Code.

in this instance, the 
newspaper had reported a 
serious allegation of drug use 
which had fc>een made by an 
uncorroborated, anonymous 
source.

Althou^ the complainant's 
denial had been obtained (and 
was reported) there was no 
suggestions that the 
newspaper had made other 
efforts to ascertain whether 
the original claim had any 
basis in fact. This, in the 
Commission’s view.

constituted a clear editorial 
lapse.

The fact that the 
compiainant's denial had been 
published did not absolve the 
newspaper of its own 
responsibili^ for care over the 
accuracy of the claim against 
him. The Commission was 
surprised that the newspaper 
had assumed the contrary.

While the Commission 
welcomed the subsequent 
attempts made to resolve the 
complaint, it concluded that 
the newspaper had failed to 
take care not to publish 
inaccurate information in 
breach of the Code. The 
complaint was upheld.

The Commission also 
wished to record its concerns 
about the length of time the 
newspaper had taken to 
respond to its enquiries.

Reproduced by Durrants under licence from the NLA (newspapers), CLA (magazines), FT (Financial Times/ft.com) or other copyright owner. No further 
copying (including printing of digital cuttings), digital reproduction/forwarding of the cutting is permitted except under licence from the copyright 
owner. All FT content is copyright The Financial Times Ltd. Pack Page 12 of 25 Artide Page 1162898333-RICB0W-B8715-2

MODI 00037566


