
For Distribution to C P s

M r R ic h a rd  D a v ie s  v  T h e  G u a rd ia n

Clauses noted: 1

Mr Richard Davies complained to the Press Complaints Commission that two articles headlined 
“French police hold MP’s niece over man’s death” and “Niece of British MP admits stabbing lover 
while high on drugs”, published in The Guardian on 16 November 2007 and 11 January 2010, were 
inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The newspaper had offered a sufficient form of remedial action.

The complainant’s daughter, Jessica Davies, had been convicted of the murder of Olivier Mugnier at 
Versailles Criminal Court in January 2010. The 2007 article (which remained available on the 
newspaper’s website) had been published immediately following Mr Mugnier’s death. The January 
2010 article reported on the subsequent trial. The complainant initially contacted the Commission in 
February 2010. He did not complain in 2007 as French law prevents the publication of evidence 
gathered by the police and investigating magistrate until a trial. Subsequent delay was caused by 
the complainant’s efforts to obtain the official results of Ms Davies’ blood sample; in July 2010 the 
Commission agreed to suspend its investigation until such documentation was received. The 
complainant provided the toxicology report - along with letters from his daughter’s solicitors - in 
October and November 2010. The Commission then sought an independent translation of these 
documents, which was sent to the newspaper in January 2011.

The complainant said that the articles were inaccurate and misleading on a number of points. First, 
the 2010 article headline was misleading when it claimed that Ms Davies was “high on drugs”. This 
implied that she had taken illegal drugs on the evening of Mr Mugnier’s death, which was not the 
case: she had taken only prescription anti-depressants.

Second, the 2010 article stated that Ms Davies had “smoked cannabis” on the night in question. 
This was incorrect: only Mr Mugnier had done so. Court evidence and the toxicology report - 
provided by the complainant during the course of the investigation - showed that she had not taken 
any illegal drugs.

Third, Mr Mugnier had not sustained a wound to his “neck” as reported; rather, police and court 
evidence confirmed that Mr Mugnier had suffered one stab wound to the chest (“thorax”), with one 
other small superficial scratch. The 2007 article had also been inaccurate on this point, making 
reference to Mr Mugnier being “stabbed in the throat with a knife”. The complainant provided a letter 
from his daughter’s solicitors regarding the location of the wound.

The newspaper said that its 2010 headline had to be read in the context of the article as whole 
which made clear that Ms Davies had taken anti-depressants. The use of prescription and 
recreational drugs was not always distinct and Ms Davies had constantly been warned not to mix 
her prescription with alcohol. It accepted, however, that the reference to “drugs” was ambiguous 
and offered to amend its online article to refer to “prescription drugs” (with a note on the article 
recording the change).

On the cannabis claim, the newspaper provided its reporter’s notes on the matter which recorded a 
court clerk referring to “cannabis and alcohol in substantial quantities”. This, it said, was in specific 
reference to Ms Davies, although this was not recorded in the notes. Ms Davies herself had stated 
that Mr Mugnier had “rolled a joint” when they returned to her flat, although there was no further 
reference as to whether both of them had smoked it. Once the complainant had provided the 
toxicology report, the newspaper offered to publish a clarification making clear that tests for 
cannabis had proved negative.

189

MOD100039910



For Distribution to C P s

The newspaper added that the terms “neck”, “throat”, “chest” and “thorax” had been used 
interchangeably in numerous reports of the incident, including that reported by France’s national 
news agency AFP. It said that Ms Davies had made reference to pressing Mr Mugnier’s throat as 
she called the emergency services. Whether the wound was at the base of the neck or a few inches 
below changed nothing significant about the report of a fatal stabbing.

A djudication

Newspapers have an essential part to play in the reporting of crime and the judicial system that 
prosecutes those accused of committing it. It is vitally important that any such reports adhere to the 
key principles governing accuracy under the terms of the Editors’ Code: taking care not to publish 
inaccurate or misleading information; and clearly distinguishing between comment, conjecture and 
fact.

These principles are equally valid whether reporting cases in the UK or abroad, where official 
procedures may be different (as on this occasion). Indeed, the reporting of cases taking place in a 
foreign jurisdiction poses particular challenges for editors. The Commission took this opportunity to 
highlight the importance of care in the use and presentation of material originating from the police 
and court processes of other countries.

The most significant points in regard to the coverage related to: the exact location of the wound 
suffered by Mr Mugnier; whether Ms Davies could be said to be “high on drugs” at the time of the 
attack; and whether she had “smoked cannabis” on the evening in question.

In the absence of any official transcript of the court proceedings, the Commission had regard to the 
notes provided by the newspaper. These showed, for example, that there had certainly been 
reference to “cannabis” in the case: it had not been denied that Mr Mugnier had smoked cannabis in 
the flat on the night in question. Moreover, the reference to “drugs” in the headline did not 
necessarily mean “illegal drugs”; indeed, the phrase “high on drugs” had been explained in the 
article, which made the position in regard to prescription medicines clear to readers. That said, once 
the complainant had provided the toxicology report which made clear that Ms Davies had not 
smoked cannabis, it was right for the newspaper to clarify this to readers. It had offered to do so in 
an appropriate manner. This offer represented a sufficient form of remedial action under the terms 
of Clause 1 (ii) of the Code.

Finally, the Commission wished to acknowledge the discrepancy highlighted by the complainant 
relating to the question of precisely where the wound which killed Mr Mugnier had been inflicted (the 
thorax as opposed to the throat). Bearing in mind the full circumstances of the case, and the facts 
that were not in dispute involving the death of Mr Mugnier, the Commission did not consider that this 
point required separate correction or clarification. The terms of this adjudication allowed it to be 
aired publicly.

Adjudication issued 21/04/2011

190

MOD100039911


