
For Distribution to CPs

Mrs Louise M iliband v The Mail on Sunday

Clauses noted: 3

Mrs Louise Miliband of Tyne and Wear complained to the Press Complaints Commission that an 
article published in The Mail on Sunday on 2 January 2005 intruded into her privacy in breach of 
Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article, which discussed the recent adoption of a child by the Cabinet Office Minister David 
Miliband and his wife, referred to a specific detail about the complainant’s health.

The complainant considered that the reference to her health represented a flagrant and 
fundamental breach of the Code, as it publicised what was an intensely personal and private matter. 
There was no public interest served by the article.

The newspaper apologised for causing distress to the complainant and offered to publish an 
apology to her, something that the complainant rejected. However, it had been given the information 
openly by a friend of the complainant’s parents. When the newspaper telephoned the press office of 
the Cabinet Office the night before publication for comment, none was given. The newspaper 
considered that it could legitimately publish the article, given that the information had been 
volunteered by a family friend and that the press office had not commented when asked to do so. 
The newspaper also argued that it had handled publication of the information sensitively. It added 
that there was also a public interest in offering some context to what was a controversial issue of 
international adoption.

The complainant made clear that the newspaper should have known that the reference would cause 
distress and asked the Commission to adjudicate upon her complaint.

Adjudication

The Commission was asked to consider one aspect of a broader story. Its decision should not be 
taken as a comment one way or another on whether the investigation into the circumstances of the 
adoption was in the public interest.

Clause 3 of the Code states that everyone is entitled to respect for his or her private life, and 
specifically includes reference to a person’s health.

It was clear in this case that the information concerned was highly personal. In order to have a 
legitimate reason for putting it into the public domain, the newspaper should either have had explicit 
consent from the complainant for doing so, or a convincing public interest reason for over-riding her 
wishes. Neither was a feature here. The newspaper’s justification that consent had been implied 
because a family friend had spoken to a reporter in America was feeble. There was no apparent 
reason to think that the friend was speaking with the authority of the complainant. Neither was 
obtaining a non-committal response from a government press officer late on a Saturday night any 
sort of justification for publishing such private details about the complainant. Moreover, whether or 
not the newspaper had handled the story sympathetically was irrelevant. The fact was that the 
paper had put into the public domain -  without consent -  a highly intrusive story. The result was a 
serious breach of the Code. The Commission had no hesitation in upholding the complaint.

Relevant ruling
A woman v News of the World, 2002

Adjudication issued 2005

231

MODI 00039952


