
For Distribution to CPs

M r a n d  M rs A d d a i-T w u m a si v  M K  N e w s

Clauses noted: 1, 3

Mr and Mrs Addai-Twumasi complained to the Press Complaints Commission, through the Milton 
Keynes Citizens Advice Bureau, that an article in the MK News on 8th November 2006 was 
inaccurate and intrusive in breach of Clauses 1 (Accuracy) and 3 (Privacy) of the Code.

The complaint was upheld.

The article reported the tragic death of Deanne Asamoah, the complainants’ thirteen-year-old 
daughter. It included the claim that Deanne had taken her own life after learning that her mother 
was suffering from a medical condition. The complainants said this was inaccurate. There was no 
evidence that Deanne had taken her own life, or that her mother’s illness was a factor: she had 
known about the condition for four years. The reference to Mrs Addai-Twumasi’s health was an 
intrusion into her privacy.

The newspaper had found out about the death a few hours before deadline, after it had been 
reported, in very general terms, in a school newsletter. Two separate reliable sources had confirmed 
the story, including the relevance of the mother’s illness. It was in the public interest to cover the 
tragic death of such a young girl, but efforts to speak to the family pre-publication had come to 
nothing. The article distinguished conjecture from fact by making clear that there was some 
uncertainty about the circumstances, saying that they were “believed” to be the case. When 
contacted by the family, the newspaper offered to print an interview with family members, an offer 
that remained open. It published a follow-up report on the initial inquest and undertook to cover the 
full inquest in April 2007.

The complainants considered that the newspaper should apologise for the inaccurate and intrusive 
article.

A djudication

Newspapers have a right to report news about deaths. But in this case, the article represented a 
serious breach of the Code by publishing details, without consent, of Mrs Addai-Twumasi’s state of 
health. This information was not in the public domain -  following the inquest, for instance -  and 
there was insufficient public interest for publishing it. The intrusion was compounded by the 
publication of what was ultimately speculation concerning the reasons for the death.

The Commission regretted that the subsequent reasonable request for an apology had been 
rejected by the editor. This was an obvious, and unacceptable, breach of the Code that should have 
been swiftly remedied. The Commission had no hesitation in upholding the complaint.

Adjudication issued 19/03/2007

274

MODI 00039995


