
For Distribution to C P s

M s S h e re e  C h a m b e rs  v  N e w s o f  th e  W o rld

Clauses noted: 1, 3, 4, 10

Ms Sheree Chambers of Alton, Hampshire, complained to the Press Complaints Commission that 
an article headlined “999 blonde is secret vice girl” published in the News of the World on 23 
November 2003 was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) and intruded into her privacy in 
breach of Clause 3 (Privacy) of the previous Code of Practice. She also raised concerns under 
Clause 4 (Harassment), Clause 8 (Listening Devices) and Clause 11 (Misrepresentation) of that 
Code.

The complaint was rejected.

The article alleged that the complainant, who worked as an Ambulance Technician, was also a 
“secret vice girl” who took part in group sex sessions. The complainant was concerned that a 
number of the quotations attributed to her were inaccurate. In addition, she contended that the 
article was inaccurate both in stating that she was paid for sex and alleging that condoms were not 
used during the party attended by the newspaper’s reporter

The complainant further complained that the material for the article was obtained through 
subterfuge in breach of Clause 11 (Misrepresentation) and clandestine listening devices in breach 
of Clause 8 (Listening Devices). The result was an article which intruded into her privacy in breach 
of Clause 3 (Privacy), since there was no public interest in exposing her activities outside of work. 
Furthermore, the complainant was employed in the second lowest ambulance grade and was 
therefore not in a responsible position; her job had a similar level of seniority to a junior nurse.

Finally, the complainant was concerned about the two photographs of her which accompanied the 
article. She said that the first, which showed her in her ambulance uniform, was taken in breach of 
Clause 4 (Harassment) by a photographer who approached her to take pictures, despite having 
been asked to stop. The second photograph was taken by one of the undercover reporters. The 
complainant maintained that it had been obtained through subterfuge, since the reporter had 
assured the complainant that it would be for private use only and would not be published anywhere.

The newspaper said that the quotations attributed to the complainant came from three sources. 
There were two taped conversations -  one made at the complainant’s home, and one at one of the 
group sessions. The third source of the quotations was an informant, who had not taped the 
conversation. The informant was adamant that oral sex had taken place at the venue without any 
condoms being used, and confirmed that he had had unprotected intercourse with the complainant. 
The newspaper offered if necessary to obtain a signed affidavit from the man. Moreover, the 
newspaper said that the complainant was a prostitute who charged for sex either in a group or on a 
one-to-one basis at her home, something for which it had evidence in the form of a tape recording in 
which the complainant outlined her nightly charges.

The newspaper also said that the complainant ran an explicit website which contained photographs 
of her performing sexual acts without condoms. It also pointed to a diary section in which the 
complainant described her sexual antics in great detail, although the complainant later pointed out 
that this had begun two months after publication of the article.

Regarding the photograph of the complainant in her uniform, the newspaper said that there was no 
question of harassment. The photographer simply took the complainant’s photograph and then left.

The newspaper accepted that it had used subterfuge to expose the complainant but argued that it 
could not have obtained the information -  which it was in the public interest to publish on account of 
the complainant’s responsible job attending to the injured and unwell -  if it had not done so. The

33

MODI 00039754



For Distribution to C P s

newspaper pointed out that the Hampshire Ambulance Service Trust had seemingly accepted this 
argument by dismissing the complainant following an enquiry.

The complainant maintained that taking part in the parties did not make her a prostitute. She said 
that her website explained that her sessions were free unless a venue needed to be hired. She 
asked for an apology and an acknowledgement that the subterfuge deployed by the newspaper had 
breached the Code.

Adjudication

Considering the complaint initially under Clause 1, the Commission noted that the newspaper had 
provided taped evidence to substantiate its allegation that the complainant charged for sex. Clearly 
in these circumstances the newspaper’s description of her as a ‘vice girl’ was not a breach of the 
Code. It had also pointed to evidence -  in the form of the complainant’s website -  which justified its 
allegation that the complainant had engaged in sexual acts with people without using condoms. 
While this website may have only been set up after the article was published, it was nonetheless 
important corroborative evidence which shed light on the complainant’s behaviour. In light of this, 
the Commission did not consider that any of the complaints of inaccuracy concerned matters of 
significance that raised a breach of Clause 1 of the Code.

The Commission then turned to the complaint under Clause 4, which states that journalists must not 
persist in photographing individuals having been asked to desist. The Commission noted that both 
parties to the complaint had opposing views about whether harassment had occurred. The 
Commission could not conclude that there was any evidence that there had been a breach of the 
Code.

The Commission then considered the complaint under Clause 3. By her own admission, the 
complainant engaged in sexual acts seemingly indiscriminately with a large number of people. 
Evidence submitted by the newspaper proved that she did so without using contraception. Yet she 
also worked in the NHS as an Ambulance Technician, coming into contact with members of the 
public, many of whom would have been unwell. There was clearly a public interest in revealing that 
a member of the ambulance service was compromising her sexual health in such a blatant way. The 
Commission did not consider that the complainant’s right to privacy outweighed the public’s right to 
know this information. Moreover, while the activities may have taken place in private places such as 
hotel rooms, by inviting strangers such as the newspaper’s undercover reporter to take part in them, 
there was nothing especially private about them.

Given that the public interest was served by the publication of the article, the Commission 
considered that the manner in which the article had been researched -  which involved taping the 
complainant without her knowledge and not revealing to her that the men were journalists -  was 
justified. There were therefore no matters to pursue under Clauses 8 (Listening Devices) and 11 
(Subterfuge) of the previous Code of Practice.

Relevant rulings
Daniels v Sunday Telegraph, 2004 
Monckton v Evening Standard, 2003 
Etchells V News of the World, 1999 
Manson v News of the World, 1997

Adjudication issued 2004

34

MODI 00039755


