For Distribution to CPs

A couple v Evening Express (Aberdeen)
Clauses noted: 6

A couple complained to the Press Complaints Commission that a number of articles published in the
Evening Express in May, June and July 2001 named their son as a victim of suspected tuberculosis
in breach of Clause 6 (Children) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The complainants said that their son had been named as suffering from suspected tuberculosis, but
patients in a similar position were not identified. The school had in any case alerted parents to the
child’s condition without naming him.

The newspaper considered the identification of a child suffering from TB to be clearly in the public
interest. Other media, including a national newspaper, had named the child on the morning of 24
May, and the health board had issued a statement on behalf of the complainants, without naming
them, expressing their relief that he was making a good recovery.

Adjudication

The Code states that schoolchildren should not suffer unnecessary intrusions into their private lives
- which specifically includes matters relating to health - unless there is an exceptional public interest
in doing so. The Commission noted the newspaper’s argument that the boy's name had been put
into the public domain, and that readers needed to be informed of the identity of a child with a
notifiable disease. However, editors must make their own judgements based on the newspaper
industry’s Code and not rely on the behaviour of other media or editors - which may be the subject
of other complaints. Indeed, the Commission noted that some other editors had not published the
boy’s name when legitimately reporting this story. The Commission did not consider that the public
interest in this case was so exceptional as to override the interests of the child, which the Code
holds to be paramount, and considered that the public interest could have been served by writing
about the case without naming the child.

dedededededededededededodededededededededededededededededododeodededededededededodedededededededede dededododedodededededede et dedeodedededododeokedekeoke

The couple also complained that the articles contained distorted and prejudicial material in breach
of Clauses 1 (Accuracy) and 13 (Discrimination) and that they had been approached by reporters in
breach of Clause 4 (Harassment).

The reports had sensationalised the suspected illness and the complainants had subsequently been
the victims of a number of racially motivated crimes. The complainants maintained that two Evening
Express reporters had sat outside their home on 24 May despite the fact that they had made clear
that they did not wish to speak to the media. They had at no time commented on the matter to the
press. Photographs of their residential complex had been taken, and after a press release was
issued concerning vandalism to their property another reporter from the newspaper visited them on
6 August.

The complainants also complained on behalf of their daughter, whose telephone number is the sole
entry for her surname in the Aberdeen phone book, and whom various reporters had approached.
She visited the Evening Express shop when she saw the article. An assistant telephoned the
newspaper reporter, whose response to the complaint was “totally inappropriate”. There were
further telephone calls, and other named and unnamed journalists visited her house, over a period
of about a fortnight.

The reporter had been told upon ringing the intercom that the complainants had been advised to

390

MOD100040111



For Distribution to CPs

make no comment. A few pictures had been taken of the flat complex but were not published, and
the journalists left immediately. The reporter who had spoken to the complainants’ daughter in the
Evening Express shop had acted professionally under great provocation; that was the only incident
when the newspaper had been in contact or had attempted to make contact with her. The incident
of vandalism, which had been put into the public domain by the release, was followed up as a
normal news story and the link to the complainants was not made by the news desk nor were they
named in the subsequent report. The names of other suspected TB sufferers had not been
published because they were not known at the time of publication. The newspaper denied harassing
the complainant and utterly refuted the suggestion that the family had been discriminated against in
any way.

The complainants had clearly experienced a degree of unwanted attention both prior and
subsequent to publication, and the Commission wished to express its concerns at the appalling
racist crimes which had been described in the complainants’ submissions. However, it could not
consider that the newspaper - which did not make reference to the boy’s race and indeed appeared
to be unaware of his nationality - had published any information that could be said to be in breach of
Clause 13.

There was clearly a conflict of recollection in accounts of the approaches from a number of
journalists. However, in the absence of any documentary evidence, the Commission did not uphold
the complaint under Clause 4. The Commission noted that the newspaper had acknowledged
contacting the complainants after being asked to desist, but this was six weeks later and after a
further news story had come to light. The Commission therefore considered that this further
approach did not constitute harassment under the terms of the Code. Given that the statement
attributed to the complainants appeared to have been accurately taken from a press release issued
on their behalf, and the article had made clear that the child was suffering from suspected TB, the
Commission did not consider that any breach of Clause 1 had been established.

Adjudication issued 2001

3N

MOD100040112



