
For Distribution to C P s

M r R o b e rt  C o g s w e ll v  E v e n in g  S ta n d a rd

Clauses noted: 1

Mr Robert Cogswell of Surrey complained to the Press Complaints Commission that an article 
published in the Evening Standard on 28 July 2004 headlined “Animal rights terror leader” was 
inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice.

Following the offer of remedial action by the newspaper, there were no issues to pursue under the 
Code.

The article was based on an interview with the complainant, who is involved in animal rights 
campaigning. Among other things, it alleged that he was a ‘terror leader’ and the ‘mastermind’ 
behind a recent animal rights event, which the newspaper characterised as a ‘terror camp’. It also 
claimed that the complainant had connections to terrorist organisations and alleged that he had split 
from the ‘hard line’ SHAC group in order to form an organisation against the establishment of a 
primate research facility in Cambridge, known as SPEAK.

The complainant said that the article was incorrect in regard to these central allegations, and in 
other respects. He said that he was not the leader of a terror movement, and could not reasonably 
be described as a terrorist. He added that SPEAK was neither involved in, nor condoned, illegal 
activity. He could point to numerous occasions in the public domain where he had personally 
distanced himself from unlawful activity. He said that his website represented a place for open 
discussion on the subject of animal rights, although he did not endorse all of the sites to which it 
was linked. Regarding the camp itself, the complainant said that he played no role in its 
organisation, and maintained that his involvement was confined to links between the camp’s site 
and the SPEAK website. He added that he had never been involved in the organisation of SHAC, 
and could not therefore have split from it to form the new group SPEAK. ’

In its defence, the newspaper suggested that SPEAK had been involved in the publication of 
contact details for animal testing figures, which was an act of terrorism considering what the likely 
outcome of such action would be. It said that the complainant had been involved in fundraising for 
the Animal Liberation Front, and that the website for which he was responsible had connections to 
extremist organisations. Ultimately, of course, no activist was likely to admit publicly to being a 
terrorist, but the material with which the complainant was associated could be seen to promulgate a 
‘tacit terrorist message’. The complainant himself had been accurately quoted in the article as 
refusing to condemn violence.

Against that background, the newspaper did not consider that the other points under contention -  
including the reference to the camp, which was attended by speakers with clear terrorist credentials 
-  constituted significant inaccuracies. The complainant had been happy to speak authoritatively 
about the organisation of the camp, and its site had been linked directly into the SPEAK website. 
The complainant had been a well-known supporter of SHAC before SPEAK was established. 
However, in a bid to resolve the complaint, the newspaper offered to publish a short statement on 
its letters page so that the complainant could make his position clear

The complainant did not consider the offer to be sufficient.

A djudication

The article contained a number of details that the complainant considered to be inaccurate, two of 
which in the Commission’s view were matters of significance. These were the allegations that the 
complainant was a ‘terror leader’, and that he was the ‘mastermind’ behind a recent camp for animal 
rights activists.

44

MODI 00039765



For Distribution to C P s

It was clear to the Commission that the complainant was closely associated with the animal rights 
movement. Indeed, he had been connected to extreme aspects of it -  not least through his website 
-  and had founded a campaigning group responsible for direct action against animal testing. It was 
in this context that the allegation that he was a ‘terror leader’ -  rather than a ‘terrorist’ -  had to be 
considered. The complainant had also associated himself with the camp, and described its 
organisation at some length, in his conversation with the reporter.

In the Commission’s view, the central dispute concerned the manner in which the newspaper had 
presented its claims about the complainant. The newspaper had certainly offered a robust criticism 
of the complainant’s activity, as it was entitled to do. The question for the Commission to consider 
was whether, in doing so, the newspaper had created a misleading impression of his behaviour. 
The newspaper had shown that the complainant was a prominent figure in the animal rights field, 
that he had spoken knowledgably about the camp, and that there were links between its 
organisation and the SPEAK website. However, the extent to which he had helped to organise the 
camp, or could be described as a ‘terror leader’, were clearly matters of dispute. In these 
circumstances, the Commission thought it appropriate for the newspaper to offer to publish the 
complainant’s position in a further piece. It considered that the offer to publish a statement on its 
letters’ page was therefore a necessary and appropriate step to remedy the complaint.

The complainant also complained about a number of other alleged inaccuracies which -  while they 
were not, in the Commission’s view, matters of particular significance -  could also have been dealt 
with in the published statement. The offer was a sufficient remedy to the complaint, and there were 
therefore no outstanding issues under the Code for the Commission to pursue.

Adjudication issued 2004

45

MODI 00039766


