
For Distribution to CPs

M r F ra n k  L a m p a rd  v  N e w s o f  th e  W o rld

Clauses noted: 1, 2

Mr Frank Lampard complained to the Press Complaints Commission, through Russells solicitors, 
that an article headlined ‘My secret sex games with Lampard and 4 other stars’ published in the 
News of the World on 3 October 2004, was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) and had 
failed to offer him an opportunity to reply in breach of Clause 2 (Opportunity to reply) of the Code of 
Practice.

Following an offer of remedial action from the newspaper, there were no further issues to pursue 
under the terms of Clause 1 of the Code. There was no breach of Clause 2.

The article reported the claims of glamour model Jodie Marsh that she had had a ‘secret fling’ with 
the footballer Frank Lampard, among others. It also suggested that she had kept explicit 
photographs of her sexual encounters as evidence.

The complainant denied these claims, and insisted he had never had any sexual relationship of any 
kind with Ms Marsh.

In its response to the Commission, the newspaper provided a signed statement from Ms Marsh, in 
which she claimed that her relationship with the complainant had become sexual on two occasions 
when they were teenagers. She said that on both occasions they had done ‘everything...except 
have sexual intercourse’. The newspaper also provided the name of a witness in whom Ms Marsh 
had previously confided about the alleged encounters with the complainant.

The complainant’s solicitors maintained that the article had strongly suggested that Ms Marsh had 
had sexual intercourse with the complainant, while pointing out that Ms Marsh had subsequently 
admitted both that sexual intercourse had not taken place and that she did not have explicit 
photographs of the alleged encounters. The article was therefore inaccurate. Moreover, the 
newspaper had failed to contact the complainant’s representatives in advance of publication. The 
result was a breach of the Code.

In an attempt to resolve the matter in line with the Commission’s normal procedures, the newspaper 
then offered to publish a clarification, making clear that the ‘steamy encounters’ alleged by Ms 
Marsh had stopped short of full intercourse. It subsequently improved this offer to include the fact 
that the complainant had denied any such encounters with Ms Marsh at all. There was second part 
to the proposed clarification, in which it was made clear that no Polaroid photographs of the alleged 
encounter existed.

The complainant’s solicitors did not accept this proposal, and submitted an alternative wording 
which they felt was more acceptable. The newspaper declined to publish this statement.

Adjudication

There was clearly a dispute between the parties about whether or not the complainant and Ms 
Marsh had ever had a sexual encounter. While the newspaper had been able to submit a signed 
statement from Ms Marsh in which she contended that she had had sexual encounters with the 
complainant on two occasions, the complainant maintained that he had never had any sexual 
relationship with Ms Marsh at all. This was a matter which it was not within the Commission’s 
powers to resolve either way. In these circumstances, the Commission’s normal approach is to 
encourage the publication concerned to publish the complainant’s position on the matter. The 
Commission was pleased that the newspaper had offered to do so in a statement that said that he 
denied Ms Marsh’s claims of ‘steamy encounters’. The Commission was satisfied that this offer was 
a suitable remedy to this part of the complaint. This statement would also have made the

48

MODI 00039769



For Distribution to CPs

complainant’s position clear to any readers who had understood from the article that sexual 
intercourse had taken place -  something that the Commission noted had not actually been stated 
but which the complainant thought had been implied. ’

The complainant also said that the suggestion that Ms Marsh had Polaroid pictures of the alleged 
encounter was inaccurate -  something that was conceded by Ms Marsh. In these circumstances, it 
was incumbent on the newspaper itself to make clear that the suggestion was inaccurate, rather 
than simply to state that the complainant had denied the claim. The Commission noted that the 
proposed clarification did indeed state that no pictures of the alleged encounters existed. This was a 
sufficient response to this part of the complaint. The Commission therefore considered that the offer 
as a whole was a proportionate remedy to the complaint under Clause 1. As the newspaper had 
given this opportunity to reply, there was no breach of Clause 2.

However, the Commission regretted that a resolution had not been possible, given how close the 
parties were to an agreed wording. It hoped that the complainant would now take up the 
newspaper’s offer.

Relevant rulings 
Ferdinand v Daily Star, 2004 
EMI Records v News of the World, 2004 
Charles Clarke MP v The Times, 2002

Adjudication issued 2005

49

MODI 00039770


