
For Distribution to C P s

C o n tro lle d  E v e n ts  S o lu t io n s  L im ite d  v  S u n d a y  M irro r

Clauses noted: 1,10

Controlled Events Solutions Limited complained to the Press Complaints Commission through 
solicitors Pannone & Partners that two articles published on 25 April 2004 headlined “Open Goal” 
and “Ground Farce”, published in The People and the Sunday Mirror respectively, contained 
material which was obtained by subterfuge in breach of Clause 11 (Misrepresentation) of the 
previous Code of Practice and were misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of this Code.

The complaints were rejected.

Both articles concerned the infiltration of Manchester United Football Club’s Old Trafford stadium -  
at the time of a so-called anti-terror “ring of steel” -  by reporters who posed as stewards in order to 
gain access to the ground. The complainant’s solicitors said that the reporters had obtained 
photographs and information through subterfuge and, in the case of the Sunday Mirror, through the 
theft of identity papers. They contended that the reporters for both newspapers -  which are owned 
by the same company -  assisted each other in the misrepresentation of their true identities since no 
other newspapers had attempted to conduct similar investigations at the time. In particular, the 
reporter from the Sunday Mirror -  who was questioned by members of staff and the police -  was 
alleged to have distracted officials in order to facilitate the entry of the reporters from The People.

Although they admitted there may have been some public interest in the story, the complainant’s 
solicitors said that the articles were misleading since C E S  was not charged with primary security at 
the ground but rather with crowd control. Stewards’ duties included frisking away supporters for 
weapons and potential missiles -  home supporters were not searched. There was no compromise 
to security by any alleged faults found in the complainant’s vetting systems by the reporters. Indeed, 
the journalists who entered the stadium as stewards were not allowed to bring any bags or items 
into the ground -  it was therefore difficult to ascertain what harm they could have achieved if intent 
on a terrorist act or something similar. The complainant’s solicitors contended that the article did not 
make clear that all stewards were pre-trained, pre-selected and pre-vetted and that anybody who 
presented themselves on a match day with apparently valid identification papers was likely to obtain 
entry -  no screening method reasonably put in place by C E S  would prevent a determined journalist 
from gaining entry by deception. They wished for corrections and apologies to be published by both 
newspapers.

The legal department for the newspapers said that the complainant’s solicitors had acknowledged 
the background and justification for both articles. The common purpose for both investigations was 
to test how easy it was for a “would-be” terrorist posing as a steward to gain access to Old Trafford 
without detection. It was evident that all the attempts to enter the ground were successful, and this 
fact alone justified the allegation that the security checks for stewards were inadequate. The 
newspapers submitted that if a terrorist wanted to infiltrate Old Trafford to cause chaos, the ideal 
manner would be to pose as a steward -  a number of “fans” and “stewards” could easily conspire to 
bring weapons or other objects into the ground.

The legal department then explained how the reporters concerned had entered the stadium. With 
regard to The People article, the journalists queued at the stewards’ entrance and gave false names 
-  in one case, the journalist gave a false employee number; in the other, he said that he had 
forgotten it. The two individuals were separately chosen from a line of potential stewards and given 
access to the stadium. No vetting procedure took place.

In relation to the Sunday Mirror, the legal department said that the reporter did not enter the ground 
using a stolen card. He had queued with other potential stewards who had worked at Old Trafford 
before. He gave his real name, said that he had left his identification badge at home and that he 
could not remember his number. He was invited to join the team and, when asked for his number as

471

MODI 00040192



For Distribution to C P s

he collected his uniform, made up a four digit number. He produced the borrowed ID card in 
question when he was interviewed by police but did not use it to gain entry into the ground.

Finally the legal department made clear that both newspapers were editorially separate despite joint 
ownership and that this distinction was strictly upheld by the publisher. They were not aware of each 
other’s investigations. However, the fact that both newspapers, entirely independently of each other, 
hit upon the same idea to test security at Old Trafford showed that the articles were justified and 
very much in the public interest. The Commission was provided with signed statements from the 
Editor of The People and the Acting Editor of the Sunday Mirror at the time of publication which 
confirmed that the two newspapers had not colluded in an attempt to infiltrate the stadium.

A djud ica tion

As both newspapers had admitted that they had used subterfuge in researching the stories, the 
Commission’s task was to determine whether its use was justified in the public interest, and whether 
the information obtained could have been gathered through other means.

One aspect of the public interest set out in the Code is the protection of public health and safety. 
The Commission noted that public allegations had been made that terrorists were planning an 
attack at the match in question. It was clearly in the public interest for newspapers to test whether 
members of the public were being sufficiently well protected in light of such threats. Moreover, as 
the whole investigation concerned whether it was possible for terrorists acting surreptitiously to 
penetrate security at the game, the Commission concluded that the use of subterfuge was the only 
way that the information could realistically have been obtained. For these two reasons, there was no 
breach of Clause 11.

Turning to the issues under Clause 1, the Commission noted that the articles made clear that the 
reporters had been employed as stewards, not as ‘primary security' officials. Furthermore, the 
articles had detailed the general procedure by which stewards were hired by CES. Given that the 
journalists had been employed as stewards at such a high-profile match -  even if the circumstances 
surrounding their employment were disputed -  and had participated in the duties ascribed to them, 
the newspapers were entitled to their opinions that the company’s security arrangements were 
insufficient. The newspapers had attempted to test security at the match, and journalists from both 
had successfully obtained last minute jobs inside the ground, apparently without sufficient checks. 
They had therefore exposed a weakness in security regardless of whether or not Controlled Events 
Solutions themselves were responsible for preventing terrorist activity or simply for crowd control. 
The Commission did not consider that there was anything significantly misleading about the content 
of the articles or the manner in which they were presented that required correcting. No breach of 
Clause 1 of the Code was established.

Relevant rulings
Daniels v Sunday Telegraph, 2004 
Monckton v Evening Standard, 2003

Adjudication issued 2004

472

MODI 00040193


