
For Distribution to CPs

M r A n d re w  C o w le s  v  D a ily  M a il

Clauses noted: 1, 5, 12

Mr Andrew Cowles complained to the Press Complaints Commission through Mishcon de Reya 
Solicitors that an article headlined “A strange, lonely and troubling death...” and an online article 
(originally) headlined “Why there was nothing ‘natural’ about Stephen Gately’s death”, published in 
the Daily Mail on 16 October 2009, and a further article headlined “The truth about my views on the 
tragic death of Stephen Gately”, published in the Daily Mail on 23 October 2009, were inaccurate, 
intrusive at a time of grief and discriminatory in breach of Clause 1 (Accuracy), Clause 5 (Intrusion 
into grief or shock) and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a comment piece by Jan Moir about the death of Stephen Gately, who had passed 
away suddenly in Majorca on 10 October 2009. It was followed by an article the next week, in which 
the columnist sought to respond to the criticism she had received and which contained an apology 
to Mr Gately’s family.

Mr Cowles (“the complainant”) was Mr Gately’s civil partner and said that the original article was 
inaccurate and misleading in a number of ways. Although a post mortem had been conducted and 
the results published - confirming that Mr Gately had died from natural causes through an acute 
pulmonary oedema, believed to have been brought on by a heart attack - the thrust of the article 
was that this was questionable (“something is terribly wrong with the way this incident has been 
shaped and spun”; “the sugar coating on this fatality is so saccharine-thick that it obscures whatever 
bitter truth lies beneath”). The columnist had also referred to the circumstances as “sleazy” and 
“less than respectable”. The complainant said all of these interpretations were incorrect.

In the complainant’s view, the sting of the article was that the death must have been caused by 
drugs, or some other vice, which were endemic to a gay lifestyle. The article had referred variously 
to “vices”, “troubles” and “damaging habits”, in addition to mentioning several high profile celebrities 
who had previously been associated with Class A drugs. While blood tests showed that Mr Gately 
had consumed alcohol and marijuana, the post mortem did not consider this to be a factor in the 
death. Mr Gately had never used Class A drugs.

The article also claimed that “healthy and fit 33-year-old men do not just climb into their pyjamas 
and go to sleep on the sofa, never to wake up again”. However, the tragic fact was that adults did 
die prematurely, though thankfully rarely, from previously undetected heart problems as well as 
SADS (Sudden Arrhythmia Death Syndrome).

The claim, in addition, that after returning to their property the complainant and a third gentleman, 
Mr Dochev, “went to the bedroom together while Stephen remained alone in the living room” was 
inaccurate. In fact, all three men spent time together in the living room and Mr Gately had died while 
he and the complainant were asleep together on the sofa. He had not therefore died a “lonely” 
death.

The complainant was also concerned that the article had made a number of pejorative references to 
Mr Gately’s sexuality (“he could barely carry a tune in a Louis Vuitton trunk”) with the final section of 
the article focusing exclusively on the fact that he was gay. To describe civil partnerships as a 
“happy-ever-after myth” in addition was highly pejorative generally towards gay people, not to 
mention offensive.

The complainant said that the article had appeared the day before the funeral at a time of immense 
grief. The complainant had read the piece on the day of publication and it had disgusted him, not 
least because the columnist had appeared so determined to conclude that the death was not an

509

MODI 00040230



For Distribution to CPs

unexplainable tragedy. The follow-up article was not seen as an ‘apology’: while the columnist had 
regretted “any affront caused” - and was “sorry if [she had] caused distress by the insensitive timing 
of the column, published so close to the funeral” - this was seen as disingenuous. The remainder of 
the piece was unrepentant and indignant, failing to mitigate the offence and hurt caused by the 
article. The coverage represented a breach of Clause 5.

At the time of publication of the first article, the Commission received around 25,000 complaints 
from members of the public - and Stephen Gately’s record company, Polydor - about the article. 
These complainants had argued that the article was insensitive to Mr Gately’s family and that it was 
homophobic.

These complaints included other assertions of inaccuracy in the article: the claim that the death 
“strikes another blow to the happy-ever-after myth of civil partnerships” and the article’s reference to 
the death of Matt Lucas’ former partner, Kevin McGee, were seen as misleading and irrelevant, 
based purely on the two individuals’ homosexuality; the use of the words “a very different and more 
dangerous lifestyle” and “sleazy” were misleading, suggesting that homosexuals generally engaged 
in deviant and unnatural pursuits. Others claimed that the piece inaccurately suggested that Mr 
Gately had died an ‘unnatural’ death and that the death itself was somehow caused by his sexuality.

The newspaper said that the article was a comment piece clearly marked as the opinion of its 
columnist and that no-one who read the piece could be led to believe otherwise. A contrary opinion 
had been expressed strongly by a separate columnist, Janet Street-Porter, the following Monday. It 
had also published a selection of letters on the controversy. Its website comment function had been 
kept open for all sides to set out their views. The record number of complaints was an internet 
phenomenon “whipped up in a few hours on the social networks of Facebook and Twitter” and had 
to be kept in perspective. A large majority of the comments from complainants - many of whom, it 
said, had evidently not read the article itself - had been expressed in much more violent and vicious 
language than that employed by the columnist. Her home address had been published, provoking 
considerable concerns about her safety.

The newspaper said that the deeply shocking death of Stephen Gately had been widely discussed 
by the media at the time of publication. These reports had referred to Mr Gately returning with his 
partner to his flat with Mr Dochev, and had claimed that Mr Gately had been left alone on the sofa. 
Other published reports also contained the claims that considerable amounts of alcohol had been 
consumed, as had drugs, and the three had become intimate. In the face of the presentation of the 
death in other media outlets, the columnist had made the serious point that it was important that the 
exact circumstances of the death should be made clear, especially in view of Mr Gately’s position as 
a role model for young people. Although the post mortem had confirmed the cause of death, the 
underlying condition had been unknown at the time of publication. Toxicology reports had yet to 
emerge. In addition, the account of events outlined by the complainant had been contradicted by the 
account given publicly by Mr Dochev.

The newspaper said that its columnist had added nothing that was not in the public domain about 
the tragedy and its Irish editor had chosen not to publish it. The article had appeared on page 37 of 
the newspaper, six days after the death. In contrast, a number of other newspapers had covered the 
case in lurid detail with much greater prominence.

The recent death of Kevin McGee was a relevant comment in view of the preceding paragraphs 
about the “happy-ever-after” myth of civil partnerships when, in fact, same-sex marriages had as 
many problems as heterosexual ones. She was referring to the unlucky coincidence that these two 
high-profile civil partnerships had ended in such sadness, which was her right.

510

MODI 00040231



For Distribution to CPs

The newspaper argued that the points raised by the columnist would have been just as pertinent 
had Mr Gately been a heterosexual: it was “emphatically not homophobic to ask questions and 
express opinions about what happened that night, his tragic death and the facts surrounding it”. The 
newspaper was unable to find any pejorative references to Mr Gately’s sexuality in the article.

The columnist had apologised to Mr Gately’s family in the second article for any upset caused by 
the original piece. This article had also explained the thinking behind the reference to the death not 
being ‘natural’ - this was “intended to mean that the natural duration of his life had been tragically 
shortened in a way that was both shocking and out of the ordinary”.

Adjudication

The publication of the article had clearly caused serious concern to not only the complainant but 
also the 25,000 who lodged formal complaints with the Commission - by far the largest number of 
complaints the PCC has ever received on a single issue. Many had argued strongly and 
convincingly that the article was tasteless and offensive. While the Commission has made clear 
previously that issues of taste and offence do not fall under the remit of the Code, it wished to state 
from the outset that it could quite understand how the column had generated wide anger, given the 
stance taken by the columnist.

The complaint also raised an essential point of principle for the Commission: the extent to which a 
newspaper has the right to publish opinion that many readers may find to be unpalatable and 
offensive. However, the Commission did not lose sight of the fact that at its heart was the tragic 
death of a young man, and the expression of anger and grief by not only his civil partner but also a 
large number of readers. The Commission wished to express its sympathy especially to the 
complainant, who had clearly been caused distress by the publication of the article.

Freedom of expression is a fundamental part of an open and democratic society. This is enshrined 
in the Code of Practice which states that there is a “public interest in the freedom of expression 
itself”. Individuals have the right to express honestly-held opinions, and newspapers have the right 
to publish them, provided the terms of the Code are not otherwise breached.

As a general point, the Commission considered that it should be slow to prevent columnists from 
expressing their views, however controversial they might be. The price of freedom of expression is 
that often commentators and columnists say things with which other people may not agree, may find 
offensive or may consider to be inappropriate. Robust opinion sparks vigorous debate; it can anger 
and upset. This is not of itself a bad thing. Argument and debate are working parts of an active 
society and should not be constrained unnecessarily (within the boundaries of the Code and the 
law).

Indeed, the reaction to the article, and the publicity which had ensued as a result of its publication, 
was a testament to freedom of expression, and was indicative of a broader process at work, 
demonstrating the widespread opportunity that exists to respond to an article and make voices of 
complaint heard. The newspaper itself had published a response to the piece the following Monday, 
which criticised the columnist’s views; the article online had attracted over 1,600 comments, mostly 
from individuals criticising the columnist; and the column itself had been widely circulated on social 
networking sites.

This highlighted that there were a number of forums in which challenges could be made to the 
columnist’s opinion. Ultimately, this was evidence of a healthy system, in which an initial viewpoint 
could be so publicly analysed and countered. Both the newspaper and the columnist were 
confronted with the impact of what had been published. This published adjudication by the PCC is 
another means by which general discontent can be registered in the form of a public judgment, even 
though the Commission has not found a breach of the Code. The fact that the complaint has not

511

MODI 00040232



For Distribution to CPs

been upheld does not mean the concerns did not need to be addressed, but rather that the 
Commission did not find that it was right for it to censure the newspaper on the grounds of the 
Code.

Clause 1

The first question for the Commission to consider was whether the article had breached Clause 1, 
which states that comment, conjecture and fact should be clearly distinguished, in addition to 
making clear that newspapers should take care not to publish inaccurate or misleading information.

The article was a comment piece, clearly attributed to the columnist, representing her views on the 
sudden death of Mr Gately, in which she speculated on the manner of his death and employed 
conjecture widely. Her overarching argument was that all the circumstances of the tragic night had 
not been fully explored, and led her to question - in effect - the propriety and morality of what had 
taken place.

In the Commission’s view, it was important to recognise that the article had clearly referred to the 
official verdict on the cause of death that was available at the time (“all the official reports point to a 
natural death, with no suspicious circumstances’’; “acute pulmonary oedema, a build-up of fluid on 
his lungs”). It was against this context that the columnist had stated her views on the matter. In her 
opinion, the events leading up to the death were “sleazy” and showed a glimpse of “a very different 
and more dangerous lifestyle”; it was also her view that Mr Gately’s death was “lonely” . The 
complainant may have disagreed with these claims, and many readers had objected to them, but 
the Commission felt that these individual judgments did not constitute assertions of fact.

The Commission would not be in a position (and nor would the columnist) to know what had taken 
place on the night of Mr Gately’s death. The article was essentially a compendium of speculations 
by the columnist who was removed from the events she was describing, based on material that had 
been placed in the public domain by other coverage, including the suggestion that Mr Gately had 
been left alone by the complainant and Mr Dochev. In the Commission’s view, her conjecture would 
be taken as such by readers.

The article did not state that the death had, in some way, been caused by Class A drug use (as 
some had interpreted the piece) and the Commission noted that she made no assertion in relation 
to this at all.

It was clearly the columnist’s opinion that “healthy and fit 33-year-old men do not just climb into their 
pyjamas and go to sleep on the sofa, never to wake up again”. This was a general and rhetorical 
point, based on the view of the prevailing health of young men. It admittedly did not take into 
account the possibility of SADS or similar, but the Commission did not consider that it could be read 
to be an authoritative and exhaustive statement of medical fact. Equally, the Commission was fully 
aware of the widespread objection to the reference to Mr Gately’s death as not being “natural”. This 
was undoubtedly a highly provocative claim which was open to interpretation, and many people had 
considered this to be distasteful and inaccurate. It was a claim, nonetheless, that could not be 
established as accurate or otherwise. The article had set out the official cause of death so it was 
clear that this was a broad opinion rather than a factual statement.

Finally, the Commission considered the concerns about the reference to Kevin McGee and the 
claim about the “happy-ever-after myth of civil partnerships”. While complainants had sought to 
dismantle this aspect of the article, and the inferences drawn by the columnist about same-sex 
marriage, the fact that a newspaper had published what might be considered to be an illogical 
argument (connecting two entirely separate individuals and seeking to draw a general conclusion) in 
itself did not equate to a breach of the Code. The columnist’s opinion on same-sex marriages was 
clearly presented as such. There was no established inaccuracy or misleading statement here.

512

MODI 00040233



For Distribution to CPs

Clause 5

The Commission was only able to consider this aspect of the matter with the complainant’s input 
and it was grateful to him for setting out his concerns in regard to the article under this Clause.

Newspapers are under an obligation under Clause 5 to ensure that publication is handled 
sensitively at a time of grief. In this case, the article had been published on the day before Mr 
Gately’s public funeral in Dublin, six days after his sudden death. The Commission understood that 
the coverage had upset the complainant personally, and that he had been “disgusted” by the article 
when he was at his most vulnerable.

In coming to a view on this aspect of the complaint, the Commission considered that the context of 
its publication was paramount. The article was a comment piece by a columnist whose regular 
readers were aware of the provocative nature of her articles. It was not a news item, reporting the 
fact of the death, for example; nor did it seek to provide new information about what had happened. 
The piece was published in the comment section of the paper, where readers would expect 
subjective opinion on issues in the public eye. It had also not been published in Ireland, where Mr 
Gately was from and where his memorial was to take place.

It was also relevant that Mr Gately was a famous individual in a successful pop group. His life had 
attracted a large degree of public and media attention, as did his death. The immediate context of 
the column was therefore a body of public comment about what had happened to Mr Gately, and 
the forthcoming event at which his life was to be celebrated by many. The columnist was not 
commenting on an issue that had otherwise been kept private.

Moreover, the Commission has previously ruled that the Code’s provisions do not mean that it is 
“unacceptable for newspapers to publish criticisms of the dead; rather that, in the manner which 
they do so, due regard must be paid to the circumstances of the case and the position of the family 
members at such times”. It cannot agree that it is inherently wrong for newspapers to publish items 
that present a negative slant on a person’s death. The article had questioned the circumstances 
which led to the tragedy, yet it had not sought to do so in a flippant manner, or present gratuitous 
details about the death. The basis for all of the information in the piece had been previously placed 
into the public domain, and the family were likely to have been aware of the scale of the coverage 
and the fact that the tragic death had been the subject of attention.

With all this in mind, the Commission did not consider that the publication of the article had 
breached Clause 5 of the Code. To rule otherwise would be to say that newspapers are not entitled 
to publish certain opinions (which may be disagreeable to many) on events that are matters of 
public discussion. This would be a slide towards censorship, which the Commission could not 
endorse.

None of this meant that the Commission sought to deny the validity of the strong reaction against 
the article or of the notion that the article could be held to be in questionable taste. It was 
indisputable that the article had caused the complainant great distress, as it had many others. This 
was regrettable, and the newspaper had to accept its responsibility for this. Indeed, the columnist 
had acknowledged that the column had been ill-timed and had apologised to the family. It was right 
for her to do so. The timing of the piece was questionable to say the least, and the Commission 
considered that the newspaper’s editorial judgement in this regard could be subject to legitimate 
criticism. However, after extensive debate, the Commission did not consider that it would be a 
proportionate response to proscribe a certain type of comment purely on the basis of the proximity 
of a funeral or memorial service. It was the overall context of the article that was important. On 
balance, the Commission felt that it should not deny the columnist the freedom to express her 
opinions in the way she had.

513

MODI 00040234



For Distribution to CPs

Clause 12

Clause 12 makes clear that the press must avoid prejudicial or pejorative reference to an 
individual’s sexual orientation. The question of whether the article was homophobic or 
discriminatory to gay people in general did not fall under the remit of the Code.

While many complainants considered that there was an underlying tone of negativity towards Mr 
Gately and the complainant on account of the fact that they were gay, it was not possible to identify 
any direct uses of pejorative or prejudicial language in the article. The columnist had not used 
pejorative synonyms for the word “homosexual” at any point.

The Commission made clear that this part of the Code was not designed to prevent discussion of 
certain lifestyles or broad issues relating to race, religion or sexuality. There was a distinction 
between critical innuendo - which, though perhaps distasteful, was permissible in a free society - 
and discriminatory description of individuals, and the Code was designed to constrain the latter 
rather than the former.

The Commission may have been uncomfortable with the tenor of the columnist’s remarks on the 
topic; it did not consider, however, that the column had crossed the line on this occasion such as to 
raise a breach of the Code.

Relevant rulings
Dale V Daily Mail, 2009
Kelliher v British Medical Journal, 2003

Adjudication issued 19/02/2010

514

MODI 00040235


