
For Distribution to C P s

V is c o u n t  M o n c k to n  v  N e w  S c ie n t is t

Clauses noted: 1

Viscount Monckton of Brenchley complained to the Press Complaints Commission that two articles 
published in the New Scientist on 16 August and 30 August 2008 -  respectively headlined “Are 
some things best left unsaid?”, and “Editors must be our gatekeepers” -  contained inaccuracies in 
breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code. He also complained that the magazine’s editing of his 
letter of response raised a further breach of the Code.

Following remedial action taken by the magazine, no further action was required. The complaint 
was not upheld.

The complainant said that the first article contained a number of inaccuracies about a paper he had 
written about climate change for another publication. Physics and Society. Most significantly, it was 
wrong to say that he had failed to correct the false impression of the editors of Physics and Society 
that he held a doctorate of science. Neither he nor the scientist who recommended him to the 
editors had claimed he had such a qualification, and his correct title had appeared on all 
correspondence with the publication. He also objected to; an implication that his paper was not 
technical; a suggestion that it contained nothing new; and a claim that climate scientists had long 
debunked his views. Furthermore, he had not -  contrary to an allegation in the piece -  claimed that 
his paper had been accepted by a peer-reviewed scientific journal, although he said it had been 
peer-reviewed by a professor of physics. The complainant also argued that the implication of the 
second article -  which had not directly referred to him -  was that his paper would not have 
withstood peer-review. He said that the magazine had not published his letter of response.

The magazine said that it stood by both articles. It had not previously received the complainant’s 
letter, as it had been sent directly to the journalist. But it undertook to publish the letter in the next 
available issue -  which the complainant said he would accept as a resolution to the matter providing 
it was not edited. However, the magazine made some changes; it removed both a claim that the 
complainant’s Physics and Society paper was peer-reviewed and a direct link to that paper; and it 
added a link to a webpage which criticised the complainant’s work. The complainant said that the 
magazine had used underhand tactics to thwart the Commission’s process.

The magazine said that it had not agreed to publish the letter unaltered. It had brought the 
publication date forward in order to publish the complainant’s response as quickly as possible. It 
was not its policy to seek approval for editing of letters.

A djudication

The Commission wished to consider two main issues in relation to this complaint. The first was 
whether the publication of the edited letter was an adequate response to the complaint that the two 
pieces contained inaccuracies. The second was the manner in which the magazine had approached 
the Commission’s investigation and attempts to resolve the matter.

On the first point, the Commission considered that the published letter covered the main points of 
dispute, and was therefore a proportionate response to the complaint of inaccuracy. There 
appeared to be a significant difference between the parties, so it was right that the complainant 
should have had the opportunity to make readers aware of his position through the publication of his 
letter.

The Commission did not consider that the removal of the link to the complainant’s paper was a 
significant omission, as the letter included the title of the paper and the name of the publication -  
and a link was in any case provided in the online version of the letter. Given that it did not seem to 
be disputed that Physics and Society itself said that its articles were not peer-reviewed, it did not

117

MODI 00039838



For Distribution to C P s

seem unreasonable for the magazine to make an amendment on this point. That a professor of 
physics had looked at the paper and asked for clarifications had been made clear in the letter. The 
inclusion of an editorial note -  while irritating to the complainant -  was not in itself a matter that 
breached the Code.

In terms of Clause 1. the Commission therefore concluded that the publication of the complainant’s 
letter was a sufficient response to the complaint, and no further action was required. The complaint 
was not upheld.

But the way in which the magazine arrived at this outcome was not satisfactory. The magazine had 
initially indicated that the letter would be published in the 4 October edition, but had subsequently 
moved the date forward -  and made alterations to it -  without informing the complainant or the 
PCC. This denied the complainant the opportunity of responding to the alterations before 
publication. This was contrary to the spirit of conciliation which the Commission encourages and 
unhelpful in terms of resolving the complaint appropriately. The Chairman of the Commission has 
written to the editor for assurances that the situation will not be repeated in future.

Adjudication issued 6/11/2008

118

MODI 00039839


