
For Distribution to C P s

P R E S S  COM PLA INTS C O M M I S S I O N

From the Chairman

Our reference: 083182

Jeremy Webb Esq 
Editor
New Scientist 
Lacon House 
84 Theobald’s Road 
London 
WCIX 8NS

19 November 2008

/

I am writing following the Commission’s adjudication in the case of
the^_______________________________ âgainst your magazine. I
enclose another copy of that decision for ease of reference.

I am doing so because concern has been expressed by Commission 
members -  as you will see from the final paragraph of the 
adjudication -  that the complainant’s letter was edited and published 
without his approval for changes being sought.

I do not dispute the press’ right to edit letters for publication. 
However, during the course of a PCC investigation, it is customary 
and necessary for magazines to consult complainants for approval 
after changes have been made. A letter negotiated through the PCC 
is different to an ordinary letter in that sense.

I would be very grateful if you could take on board this point for the 
future.

CHAIRMAN
Sir Christopher Meyer

MEMBERS OF THE 
COMMISSION
Matti Alderson 
Spencer Feeney 
Colleen Harris MVO 
Vivien Hepworth 
John Home Robertson 
Simon Irwin 
Ian MacGregor 
Ian Nichol 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
Derek Tucker 
The Right Rev.
John Waine KCVO 
Tina Weaver 
Peter Wright

DIRECTOR
Tim Toulmin

With kind regards

Halton House, 20/23 Holborn, London ECIN  2JD
T: 020 7831 0022 F: 020 7831 0025 E: comp(aints@pcc.org.uk 
Textphone fo r deaf or hard o f hearing: 020 7831 0123 
www.pcc.org.uk

MODI 00039597

mailto:aints@pcc.org.uk
http://www.pcc.org.uk


For Distribution to C P s

ADJUDICATION

omplained to the Press Complaints Commission
that two articles published in the ]
respectively headlined “Are some things best left unsaid?”, and “Editors must be our 
gatekeepers” — contained inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code. 
He also complained that the magazine’s editing of his letter of response raised a 
further breach of the Code.

Following remedial action taken by the magazine, no further action was required. The 
complaint therefore was not upheld.

The complainant said that the first article contained a number of inaccuracies about a 
paper he had written i

jVIost significantly, it was wrong to say that he had failed to correct the false
impression of the t̂hat he held a doctorate of science.
Neither he nor the scientist who recommended him to the editors had claimed he had 
such a qualification, and his correct title had appeared on all correspondence with the 
publication. He also objected to: an implication that his paper was not technical; a 
suggestion that it contained nothing new; and a claim that climate scientists had long 
debunked his views. Furthermore, he had not -  contrary to an allegation in the piece 
-  claimed that his paper had been accepted by a peer-reviewed scientific journal, 
although he said it had been peer-reviewed by a professor of physics. The 
complainant also argued that the implication of the second article -  which had not 
directly referred to him -  was that his paper would not have withstood peer-review. 
He said that the magazine had not published his letter of response.

The magazine said that it stood by both articles. It had not previously received the 
complainant’s letter, as it had been sent directly to the journalist. But it undertook to 
publish the letter in the next available issue -  which the complainant said he would 
accept as a resolution to the matter providing it was not edited. However, the 
magazine made some changes: it removed both a claim that the complainant’

^aper was peer-reviewed and a direct link to that paper; and it added a 
link to a webpage which criticised the complainant’s work. The complainant said that 
the magazine had used underhand tactics to thwart the Commission’s process.

The magazine said that it had not agreed to publish the letter unaltered. It had brought 
the publication date forward in order to publish the complainant’s response as quickly 
as possible. It was not its policy to seek approval for editing of letters.

Adjudication

The Commission wished to consider two main issues in relation to this complaint. 
The first was whether the publication of the edited letter was an adequate response to 
the complaint that the two pieces contained inaccuracies. The second was the manner 
in which the magazine had approached the Commission’s investigation and attempts 
to resolve the matter.

On the first point, the Commission considered that the published letter covered 
main points of dispute, and was therefore a proportionate response to the complai

MODI 00039598



For Distribution to C P s

inaccuracy. There appeared to be a significant difference between the parties, so it 
was right that the complainant should have had the opportunity to make readers aware 
of his position through the publication of his letter.

The Commission did not consider that the removal of the link to the complainant’s 
paper was a significant omission, as the letter included the title of the paper and the 
name of the publication -  and a link was in any case provided in the online version of 
the letter. Given that it did not seem to be disputed that. Itself said
that its articles were not peer-reviewed, it did not seem unreasonable for the magazine 
to make an amendment on this point. That a ] had looked at the
paper and asked for clarifications had been made clear in the letter. The inclusion of 
an editorial note -  while irritating to the complainant -  was not in itself a matter that 
breached the Code.

In terms of Clause 1, the Commission therefore concluded that the publication of the 
complainant’s letter was a sufficient response to the complaint, and no further action 
was required.

But the way in which the magazine arrived at this outcome was not satisfactory. The 
magazine had initially indicated that the letter would be published in the 4 October 
edition, but had subsequently moved the date forward -  and made alterations to it -  
without informing the complainant or the PCC. This denied the complainant the 
opportunity of responding to the alterations before publication. This was contrary to 
the spirit of conciliation which the Commission encourages and unhelpful in terms of 
resolving the complaint appropriately. Tlie Chairman of the Commission has written 
to the editor for assurances that the situation will not be repeated in future.

Reference N um ber 083182

MODI 00039599


