
For Distribution to CPs

T im  Farron
L ib e ra l D e m o c r a t  P a r ty  P r e s id e n t  
T : 0 2 0  7 3 4 0  4 9 1 6
E: t im .fa r ro n @ J ib d e m s .o rq .u k

P R IV A TE  & C O N F ID E N TIA L
Baroness Buscombe 
Chairman
Press Complaints Commission 
Halton House 
LONDON EC1N 2JD

12 January 2011

Dear Baroness Buscombe

Clandestine recording of conversations with Members of Parliament:
Clause 10 of the Editors Code of Conduct

I refer to news reports which appeared in the Daily Telegraph on Tuesday 21®*, Wednesday 
22"'  ̂and Thursday 23"'* December 2010, featuring comments made by Liberal Democrat 
ministers at their constituency surgeries which were clandestinely recorded (in contravention 
of Clause 10 (i) of the Editor’s Code) by journalists misrepresenting themselves as 
constituents (in contravention of clause 10 (ii)).

The articles fail to provide any plausible public interest justification for breaching the Editor’s 
Code, indeed all the indications are that the Daily Telegraph embarked on a "fishing 
expedition" designed solely to entrap Members of Parliament. .

Robust media scrutiny of politicians is obviously critical for a vibrant democracy. However, if 
journalists are licensed to embark on clandestine fishing expeditions at constituency 
surgeries in this way, MPs of all parties will be constrained from engaging in frank 
discussions with their constituents. Media scrutiny on this basis, far from contributing to 
democracy, threatens it by undermining the privileged nature of the relationship between 
constituents and their MPs.

There are real matters of principle and public interest at stake in this case which are far 
more significant than the Telegraph articles themselves and I would therefore be grateful if 
the PCC could investigate this matter and offer guidance for future conduct.

Yours sincerely

Tim Farron MP 
President

P o s t a l  A d d re s s :  4 , C o w le y  S t r e e t ,  W e s tm in s te r ,  L o n d o n  S W 1 P  3 N B P375

MOD300001749

mailto:tim.farron@Jibdems.orq.uk


For Distribution to CPs

ADJUDICATION

Mr Tim Farron MP, President of the Liberal Democrat Party, complained to the Press 
Complaints Commission that a series of articles in The Daily Telegraph on 21 
December 2010, 22 December 2010 and 23 December 2010 contained information 
which had been obtained using subterfuge in breach of Clause 10 (Clandestine 
devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld.

The articles quoted a number of comments made by senior Liberal Democrat MPs in 
their constituency surgeries which had been secretly recorded by the newspaper’s 
journalists posing as constituents. The MPs featured included the Business Secretary, 
Vince Cable, in addition to Ed Davey, Steve Webb, Michael Moore, Norman Baker, 
Andrew Stunnell, David Heath and Paul Burstow.

The complainant -  who was formally acting on behalf of the MPs concerned, with 
their consent -  said that the newspaper had embarked on a ‘fishing expedition’ 
“designed solely to entrap Members of Parliament” which had no plausible public 
interest justification. While robust media scrutiny of politicians was critical for a 
vibrant democracy, the manner in which the newspaper had sought information in this 
case had ramifications for the future: this would mean that MPs of all parties would 
be constrained from engaging in frank discussions with their constituents. He said 
that the practice threatened to undermine the privileged nature of the relationship 
between MPs and their constituents.

The newspaper denied that it had undertaken a ‘fishing expedition’ ; rather, it had 
acted upon specific information it had received from parliamentarians and members 
of the public. In private meetings at the Conservative party conference in 2010, the 
editor had been informed by Conservative ministers including a Cabinet minister 
(themselves informed by local party activists) that the public and private views of 
some Liberal Democrat ministers were increasingly at odds, particularly on the issue 
of Coalition policies which had been backed publicly. Similar concerns had also been 
expressed separately to senior reporters and the issue was raised with several MPs in 
the course of various engagements. A consistent theme began to emerge of growing 
Liberal Democrat private dissatisfaction. The newspaper said that the Conservative 
ministers were understandably reluctant to go on the record, or provide information or 
contacts in Liberal Democrat constituencies to back up their concerns.

Additional enquiries with Liberal Democrat contacts had also led to claims of a 
growing divide within the party between those who wished to support Nick Clegg, 
and the Coalition in general, and those who wished for the party to assert its identity 
more clearly in public. Several people declined to go on the record. At the same time 
there were claims of Liberal Democrat tension over tuition fees with rumours of 
ministers wishing to resign (which were strongly denied in public). The newspaper 
had also been contacted by several readers with the same concerns.

After editorial discussion -  where it was concluded that most of the information 
gathered could not be used as it might identify sources -  the newspaper began to 
consider the decision to go undercover to test the allegations. Previous newspaper

P376

MOD300001750



For Distribution to CPs

investigations using extensive subterfuge were discussed, which had not been subject 
to censure by the PCC. The subterfuge had been kept to a minimum and was 
proportionate to the circumstances -  posing as members of the public at constituency 
surgeries. The newspaper had been informed that the apparent dissatisfaction was, or 
potentially was, systemic (an impression strengthened after the first approaches). As 
such, a decision was taken to approach as many ministers as possible, especially in 
view of the attempt to establish the weight of its case. While it had attempted to 
arrange interviews with the entire Liberal Democrat front bench, ten ministers had 
been visited in total.

The newspaper said that its enquiry was undertaken in the public interest: it was 
predicated on the fact that there was “a reasonable expectation that some legitimate 
public interest would be served” (a factor to which the Editors’ Codebook made 
reference), based on information received from multiple sources. Visiting 
constituency surgeries was the only way to do so without disproportionate effort. All 
the issues related to public policy under the responsibility of the minister and nothing 
personal had been raised. The manner in which the reporters sought to test the 
allegations was shown in the transcripts of the interviews which the newspaper 
provided as part of its evidence.

In the event, most of the ministers expressed opinions which were at odds with their 
public positions and statements; Ed Davey had publicly defended Coalition cuts in 
October 2010 yet, in the surgery, he had said that he was “gobsmacked” by the 
announcement on child benefits which was “dreamed up out of the blue” and said that 
housing benefit cuts were “deeply unacceptable” as they were going to “hit people 
while they are down”; Vince Cable had spoken carefully in public about the News 
Corporation bid for BSkyB owing to the legal process, yet had said to the reporters 
that he had “declared war on Mr Murdoch” (“ I have blocked it, using the powers that 
I have got...his whole empire is now under attack”); Michael Moore had, on the day 
of the visit, told the BBC that the rise in tuition fees would prevent universities being 
“starved of the money they need to provide quality education” and -  while the issue 
was “difficult” -  there was no “workable alternative” but, to reporters, his view was 
very different (the decision was “ugly” , “horrific” and “a train wreck” and the party’ s 
reneging on their election pledge was “the worst crime a politician can commit”); and 
Paul Burstow had subsequently publicly acknowledged his embarrassment that he had 
said “I don’t want you to trust David Cameron” .

The newspaper said that its investigation had proved that the Liberal Democrat 
members of the Government were not consistent in their private and public 
statements, which it rightly brought to the attention of its readers and the wider public. 
The newspaper argued that a constituency surgery was not a private forum: while 
MPs had a duty of confidentiality to their constituents, constituents did not have such 
a duty for their MPs.

The complainant said that it was the public statements and comments of ministers 
which were the basis of collective ministerial responsibility, regardless of what other 
views they might hold, and which formed the basis on which politicians were judged 
by the electorate.

Adjudication ■

P377

MOD300001751



For Distribution to CPs

Clause 10 of the Code states that newspapers “must not seek to obtain or publish 
material acquired by using hidden cameras or clandestine listening devices”. It also 
makes clear that “engaging in misrepresentation or subterfuge...can generally be 
justified only in the public interest and then only when the material cannot be 
obtained by other means” . The Commission has consistently ruled that so-called 
‘fishing expeditions’ -  where newspapers employ subterfuge and use clandestine 
devices without sufficient justification -  are unacceptable.

In determining whether a newspaper has embarked on a ‘ fishing expedition’ , the 
Commission must have regard for the circumstances which led to the decision to 
employ subterfuge. The questions for the Commission in this case were, ultimately, as 
follows: had the newspaper demonstrated that it had sufficientprima facie grounds for 
investigation before its reporters were asked to go undercover, such that would justify 
the recording of numerous MPs at their surgeries without their knowledge; and was 
such an investigation (using hidden listening devices) justified in the public interest?

There was a fine balance to be struck here. The Commission accepted from the outset 
that there was a broad public interest in the area the newspaper had chosen to 
investigate; the unity of a Coalition government, which was something of a new 
political departure in Westminster. The Code’s definition of what is in the public 
interest includes “preventing the public from being misled by an action or statement 
of an individual or organisation” and the newspaper was seeking to highlight an 
apparent disparity between comments made by MPs on Coalition policies in public 
and comments made privately. The newspaper had said that it had acted on 
information from various sources, who had been unwilling to go on the record.

There were some grounds, therefore, for the newspaper’s interest in this matter, and 
for it to devote resources to exploring how the Coalition was working in practice. In 
the Commission’s view, the newspaper had not sought to discount the terms of the 
Code or the need for adherence to it. However, it felt that, nonetheless, the newspaper 
had reached the wrong decision in deciding to pursue subterfuge on this occasion for 
the following reasons.

First, the evidence on which the newspaper was acting (such as the Commission could 
see) was of a general nature. The newspaper did not appear to have any specific 
information (the significance of which could be established in advance) that the 
ministers in question had expressed private views at odds with Coalition 
policy. Rather, it was responding to broad assertions of party-wide disquiet, which 
perhaps could have been reported on an unattributed basis. It did so by focussing 
what amounted to disproportionately intrusive attention on a number of MPs (who 
had been selected purely on the basis of their ministerial position). This was 
demonstrated by the fact that -  as the transcripts made clear -  each minister had been 
asked to respond, in effect, to the same lines of questioning.

The Commission considered that there was an important dislocation here between the 
prim a facie  evidence and the method used to test it. It was notable, for example, that 
the newspaper was relying upon off-the-record comments from Conservative 
ministers on the subject of the Coalition to justify covert recordings of Liberal 
Democrats on the same subject. Those Ministers were being asked, in the

P378

MOD300001752



For Distribution to CPs

Commission’s view, to comment on a series of policy issues with the evident intent of 
establishing on which subject they might say something newsworthy.

Certainly, the level of subterfuge was -  contrary to the newspaper’s assertion -  high. 
The Commission wished to make it clear that recording individuals using clandestine 
listening devices without their knowledge was particularly serious and intrusive, 
requiring a strong public interest defence. Secretly recording a public servant 
pursuing legitimate public business was without question a serious matter.

On this occasion, the Commission was not convinced that the public interest was such 
as to justify proportionately this level of subterfuge. The newspaper had provided 
some supporting material to establish the claim in advance that there were differences 
of opinion and philosophy within the Coalition government. This was, in the context 
of debate about politics in the UK, sigmficant. But the Commission did not consider 
that it was enough to warrant the use of undercover reporters taping MPs as they went 
about their constituency work. The Commission had to have regard for the 
importance of the democratic process (which it was in the public interest to preserve), 
which could be threatened if journalists were to be allowed to use hidden devices to 
record MPs’ views, expressed within the confines of their constituency surgeries, in 
order to test broad claims about policy matters. This was particularly the case in 
regard to Ministers who were required to act in accordance with the principle of 
collective responsibility when commenting in public.

For the Commission to have sanctioned this method, it would have had to be 
convinced that a high level of public interest could reasonably have been postulated in 
advance. It did not believe that the Telegraph -  although acting no doubt with 
legitimate intent — had sufficient grounds, on a prima facie basis, to justify their 
decision to send the reporters in. The complaint was therefore upheld.

The Commission did feel that the newspaper had uncovered material in the public 
interest regarding the remarks made by Vince Cable about the News Corporation bid 
for BSkyB, which had led to him being divested of his role in that 
decision. However, there had been no suggestion that the intention of the newspaper 
had been to explore how he had been handling the bid (it made clear in its coverage 
that Mr Cable had spoken “despite not being asked about the issue”), and the 
newspaper itself had chosen not to make it a focus of its first day’s coverage. The test 
for the Commission was whether there were grounds in the first place to justify the 
subterfuge; the Cable disclosures about Sky were not relevant to that.

Other published material did reveal discrepancies between what Ministers had said 
representing the Government and what they said to the reporters, and was related to 
the policy areas highlighted by the reporters (views on particular policies such as, for 
example, child benefits and tuition fees). The Commission had due regard to the 
public interest in revealing this information. But, in the end, it did not feel that the 
public interest was sufficient to provide justification for the subterfuge.

The Commission recognised that the issue of how journalists make use of subterfuge 
deserved scrutiny, and went much wider than the Telegraph’s actions on this 
occasion. It has undertaken to issue further guidance on the subject with a view to 
ensuring high standards across the industry.

P379

MOD300001753



For Distribution to CPs

Relevant rulings

Ryle V News o f  the World, Report 53
Munro & Bancroft v Evening Standard, Report 54
Monckton v Evening Standard, Report 64

P380

MOD300001754



For Distribution to CPs

IN THE MATTER OF THE LEVESON 
INQUIRY

Exhibit VC1

MOD300001755


