Confidential

1.1

1.2

1.3

._.
%

1.5

1.6

# News Corporation

News Corporation/Sky
Outline Response to Issues Letter

INTRODUCTION AND OVERVIEW

This submission is made by News Corporation (News) in response to the Issues Letter received from
Ofcom on 10 December 2010 (the Issues Letter).

Ofcom's role is to report on the relevant media public interest consideration

The Secretary of State, at the same time as issuing his European Intervention Notice concerning
News' proposed acquisition of those Sky shares which it does not already own (the Transaction) on
4 November 2010, asked Ofcom to investigate and report to him on the relevant public interest
consideration (PIC) (the Report), as he is required under section 4A(1) of the Enterprise Act
(Protection of Legitimate Interests) Order 2003 (the Order).

As Article 4A(3) of the Order makes clear, Ofcom's role in the administrative process is to report to
the Secretary of State on "the media public interest consideration mentioned in the European
intervention notice concerned", which, in this case, is:

"the need, in relation to every different audience in the United Kingdom or in a particular
area or locality of the United Kingdom, for there to be a sufficient plurality of persons with
control of the media enterprises serving that audience".

Ofcom appears to have identified issues by reference to the wrong legal test (or without
reference to any legal test)

News considers that the Issues Letter is seriously flawed. Most importantly, whilst barely
acknowledging the relevant PIC in the first paragraph of the Issues Letter, Ofcom appears in
substance to identify the issues set out in the Issues Letter by reference to a different (wrong) legal
test, focussing almost wholly on the relative strength and influence of News and not on the
sufficiency of the plurality of media enterprises serving any relevant audience.

The ultimate purpose of the PIC which the Secretary of State has to determine is clearly set out in the
letter from BIS to News of 25 November 2010:

"[The] broadcasting and cross-media public interest consideration, therefore, is intended to
prevent unaccepiable levels of media and cross-media dominance and ensure a minimum
level of plurality."

None of the concerns identified in the Issues Letter is benchmarked against the need to ensure
sufficient plurality/a minimum level of plurality and therefore, as well as being in many respects
factually and/or legally inaccurate, the concerns expressed are not ones that the Secretary of State
can legitimately rely upon in reaching his decision on whether the Transaction results in insufficient
plurality which may be expected to operate against the public interest and therefore requires a
reference to the Competition Commission (CC) under Article 5 of the Order.

0012561-0000367 CO:13164221.3 1



Confidential

1.7

1.8

1.9

1.10

This lack of regard to the nature of the legal test taints Ofcom's provisional analysis and, if left
uncorrected, would fundamentally undermine the advice issued by Ofcom to the Secretary of State
which consequently could not be legitimately relied upon by him to decide on a reference in relation
to the PIC.

Alternatively, Ofcom has suggested to News during the Issues Meeting of 15 December 2010 that
they have identified the issues set out in the Issues Letter without reference to any conception of the
applicable legal test at all. Notably, Ofcom did not consider that it was in a position to (or was not
prepared to) explain the relevance of the issues identified in its Issues Letter to an assessment of the
sufficiency of plurality. News finds it very difficult to conceive of how Ofcom has come to even a
preliminary view on the nature and importance of the issues which apparently cause preliminary
concerns without having come to a view in advance of what is required for it to assess whether or not
sufficient plurality will remain post-Transaction. On this basis alone, News does not consider that it
has been given a proper opportunity to respond to issues that could be relied upon in Ofcom's report
and ultimately by the Secretary of State in making a reference decision under Article 5 of the Order.
News would argue that, focussing on the legal test, rather than the plethora of unsubstantiated
assertions that are made by complainants, the issues in this case are in fact quite well defined and
straightforward.

Ofcom should approach its analysis of media voices available to consumers in the UK with a
view to coming to a conclusion on whether plurality is "sufficient” pre-Transaction or post
Transaction

A number of detailed analytical deficiencies in the Issues Letter stem from Ofcom’s failure to restrict
its analysis to issues which are relevant to the PIC on which Ofcom is tasked to report. Nowhere in
the Issues Letter does Ofcom attempt to assess whether plurality is sufficient pre-Transaction or
whether any of the changes which it believes might be brought about by the Transaction could result
in plurality becoming insufficient. At a basic level, it would not be enough for Ofcom to simply say
that 'something' has changed and that therefore there may be a threat to the sufficiency of plurality
(although we also note that the Issues Letter fails to engage with the issue of sufficiency) — if this
was the test, it would be met in relation to all combinations of two media enterprises and there would
be no need whatsoever for Ofcom to report.

Ofcom does not engage with the reality of what has changed as a result of the Transaction and
how these changes could impact on the sufficiency of plurality

What is more, throughout the Issues Letter, in identifying the issues which cause it preliminary
concerns, Ofcom fails to engage with the reality of what changes as a result of the merger at all.
Ofcom appears to assume that Sky and News, pre-Transaction, are entirely separate enterprises. It is
clear that this is not correct and Ofcom must, legally, take into account in its analysis the reality of
the situation before and after the Transaction (i.e. that pre-Transaction the position is that UK
competition authorities have already found that News has material influence over Sky) when it
comes to assessing the sufficiency of plurality.

The concerns provisionally identified by Ofcom do not in themselves provide any indication
that the Transaction might lead to insufficient plurality and in any event are groundless

Ofcom identifies four issues — Issue A, Issue B, Issue C and Issue D - in paragraph 17 of the Issues
Letter which in its preliminary view: "may give rise to concerns about the level of plurality arising
as a result of the transaction”, each of which purportedly follows from a number of preliminary
findings made by Ofcom. Ofcom also presents "forward looking arguments" about News' potential
future position which apparently also leads Ofcom to have preliminary concerns.

0012561-0000367 CO:13164221.3 ‘ 2



Confidential

1.12  Even ignoring the lack of relevance of Ofcom's analysis, Ofcom fails to provide any convincing
reason why it has identified the issues set out in the Issues Letter as being of preliminary concern. In
particular, the various preliminary findings which:

@) do not appear to follow from the evidence referred to in the Issues Letter;
(>ii) are simply based on speculative assertions by complainants; and

(i)  are incapable in themselves of providing any support for a view that the Transaction
leads to any material change in the sufficiency of plurality.

1.13  We identify below the main deficiencies in Ofcom's analysis:

Issue A: strengthening of News' ability to influence the cross-media market for news and current
affairs

(a) Ofcom's analysis of Issue A is flawed in a number of respects. Indeed, it is most apparent in
relation to Ofcom's treatment of Issue A that in identifying the issues on which it
(presumably) plans to base its report to the Secretary of State, Ofcom has strayed from a
straightforward consideration of whether the Transaction will lead to insufficient plurality
for any audience in the UK and is focussing on some other test. Specifically:

@) As a starting point, Ofcom identifies a 'headcount reduction’ (in paragraph 21 of the
Issues Letter) in the number of persons controlling media enterprises and then
appears to draw a preliminary conclusion that the reduction in number lead to a
corresponding reduction in terms of range and variety without appearing to go
beyond a numerical analysis. Moreover in "counting” the number of controllers of
media enterprises Ofcom (illegitimately) suggests that it might exclude from its
analysis media enterprises who acquire news content from Sky but over which Sky
does not exercise control or editorial influence, and also excludes, without giving
any reason why this is justifiable:

(A) some relevant newspaper enterprises, for instance, Johnston Press publishes
numerous titles that cover national news, albeit each serving local
audiences;

®) local radio broadcasters who may individually have small shares nationally

but are collectively an important voice, with almost 9% market share; and

©) TV broadcasters who are said (on an unspecified basis) to have less than 1%
audience shares, but which again may be more important in aggregate.

(ii) Ofcom conducts a flawed analysis of the relative strength of media enterprises,
wrongly identifying (in paragraphs 22 and 26 of the Issues Letter) that a combined
News/Sky would have an "unmatched" presence and relative standing in cross-
media news, ignoring the realities of News' and Sky's current positions and the
dominating influence of the BBC in a cross-media environment.

(iii)  Ofcom expresses a concern that the Transaction will result in an increase in News'
relative strength of voice in cross-media news (at paragraph 34 of the Issues Letter),
purportedly based on an analysis of consumption which fails to analyse the plurality
of voices available to a cross-media audience as well as the clear evidence on the
patterns of consumption both pre- and post-Transaction.

0012561-0000367 C0:13164221.3 3



\;}
]

Confidential

(iv) A qualitative analysis of the sufficiency of plurality must include an assessment of
the relevant cross media audience. Key issues such as news multi-sourcing — Issue E
— and the role of online news — Issue F — cannot be relegated to an afterthought but
must be treated as an integral part of an analysis of the sufficiency of plurality
available to UK cross media audiences. It is not the case that internet consumption
would be relevant only where it replaces traditional media, internet consumption of
news sources adds to multi-sourcing and to the plurality of consumption and must be
taken into account when assessing relative positions.

W) Ofcom fails to consider (at paragraph 37 of the Issues Letter) what is behind the
level of trust which consumers put in Sky News and that this is fundamentally
linked with a culture of and a regulatory framework ensuring impartiality in news
broadcasting in the UK. Ofcom also fails entirely to put News' influence in the
context of its low share of TV news broadcasting.

(vi) Ofcom identifies a concern that there would be an "imbalance in resources" between
a combined News/Sky and other media enterprises, without any discussion of the
current position or the realities of other well-resourced enterprises. It is impossible
to see how imbalances of resources can give rise to any legitimate concern, still less
that this could feed into a report to the Secretary of State on issues of sufficiency of
plurality.

Issues B and C: Internal Plurality cannot be relied upon / Regulation does not provide sufficient
safeguards

®)

©

Similarly, Ofcom dismisses the role of both internal plurality and the Broadcasting Code on
the basis that these are matters on which Ofcom cannot properly rely. Ofcom separates these
issues even though they are inevitably linked and separating them gives rise to an analytical
flaw. Ofcom's role is to take into account the likelihood of continuing internal plurality
within a combined News/Sky, bearing in mind in particular the culture and history of TV
broadcasting in the UK, together with the provisions of the Broadcasting Code, in assessing
overall whether the Transaction may lead to there being insufficient plurality for any
audience in the UK taking into account the existing elements of external plurality available
to the cross-media audience.

Ofcom dismisses the role of the Broadcasting Code in safeguarding plurality on the basis
that it does not cover selection and prominence of news. News has submitted that the
provisions of the Broadcasting Code have a key role in ensuring internal plurality in relation
to TV news reporting and therefore in safeguarding also external plurality. The view set out
in the Issues Letter is based on an incorrect legal interpretation of the scope of application of
the Broadcasting Code. A legal opinion of Lord Pannick QC attached to this response under
Annex 1 confirms News' views previously put to Ofcom.

Issue D: Influence over other media outlets

Gy

Issue D, concerning the ability to influence the news agenda of other media outlets, again
appears to be identified based on a wrong conception of the applicable legal test. Moreover,
Ofcom's conclusion is astonishingly weak and therefore cannot be the basis for concern: "the
merged entity may be able to exert some influence over the news agenda of other outlets"
(emphasis added). Any media organisation would meet that test and Ofcom puts forward no
evidence or argument whatsoever to counter News' arguments as to why a combined
News/Sky would not be able to influence the broader news agenda to any material extent.

0012561-0000367 CO:13164221.3 V 4



Confidential

1.14

1.15

1.16

2.1

Issues arising in a forward view market (cross-promotion bundling, wholesale news contracts and
operational synergies)

(e) This section of the Issues Letter amounts to no more than a collection of unsubstantiated
assertions that have no bearing on the actual rationale for the Transaction and which, in any
event, are entirely speculative and can have no implications for a plurality assessment. To
the extent that these commercial issues are subject to regulatory oversight, they fall under
the jurisdiction of the relevant competition authority, which is the European Commission in
the present case.

63) Ofcom's suggestion that it is able to take into account in conducting its analysis and coming
to its conclusions any speculative future market development which might occur, even
though it is unable to identify the timeframe within which such a development might occur
or the likelihood of its occurring, is staggering. Thé Secretary of State could not legitimately
rely on such matters in considering whether or not to make a reference.

In News' view it is quite clear that there has been, is, and will continue to be more than
sufficient plurality of news provision in the UK

In News' view, any assessment of the sufficiency of plurality must assume that plurality in the UK
media was deemed to be sufficient in 2003 (when the media plurality test was introduced by the
Communications Act). It could also be assumed that plurality was sufficient in 2007 when, in the
context of an analysis where News and Sky were assumed to be under common control (Sky's
acquisition of 17.9% of ITV), where the CC determined that plurality was sufficient.

Using the level of plurality in the supply of news content and the plurality of consumption of news
content by consumers in 2003 as a benchmark, News' view is that there is significantly greater
plurality of news provision today and that the Transaction is demonstrably very far away from
creating an insufficiency of plurality. This is partly due to the increased pervasiveness of digital
news sources (digital radio, digital TV and the internet), as described in detail in News' initial
submission to Ofcom, which, together with other developments, has led to:

@ a greater range and variety of sources of news being more widely accessible to
consumers in the UK than was the case in 2003;

(i) increased multi-sourcing by consumers in the UK in their consumption of news than
was the case in 2003; and

(iii)y  undoubtedly, on any measure, increased plurality both since 2003, and since 2007.

News' starting point would therefore be that plurality of news provision was sufficient in 2003, that it
must be more than sufficient now, and that this Transaction clearly has very little impact on the
sufficiency of that plurality. While the Transaction has generated substantial public comment and
has led a number of complainants to put forward adverse views, this in itself does not mean that the
Transaction raises credible concerns or even that the analysis is complicated. As mentioned above,
News would argue that, focussing on the legal test, rather than the plethora of unsubstantiated
assertions that are made by complainants, the issues in this case are in fact quite well defined and
straightforward.

KEY FLAWS IN OFCOM'S OVERALL APPROACH TO THE ISSUES SET OUT IN THE
ISSUES LETTER

There are three key theoretical flaws which can be identified in Ofcom's overall approach to the
issues identified in the Issues Letter. These flaws in themselves mean that Ofcom's preliminary

0012561-0000367 C0O:13164221.3 5



Confidential

@
22

23

(b)

24

2.5

conclusions are not meaningful and are not relevant to the question of whether there is sufficient
plurality (we will go on, in sections 3-7 below, to show why, even ignoring their lack of relevance to
the questions that Ofcom should be aiming to answer, the individual findings made by Ofcom in the
issues which it believes might be of concern are themselves highly flawed and unreliable and, in
many instances, extremely weak):

@) Ofcom focuses, throughout the Issues Letter, on the relative strength and influence
of News, without explaining how this informs an assessment of the sufficiency of
plurality for any relevant audience and without attempting to assess the range and
variety of voices available to any audience on a quantitative and qualitative basis.

(i) Ofcom ignores the multi-sourcing of news content by consumers and dismisses this
as irrelevant in section E of the Issues Paper. It also dismisses the role of online as a
future development that “has not replaced traditional media" in section F. Both
issues are highly relevant and an integral part of a qualitative analysis.

(iii)  Even in the analysis which it does carry out, Ofcom does not engage with the reality
of what has changed as a result of the Transaction.

Relative strength is not relevant in itself to the sufficiency of plurality

Ofcom appears to have decided that if it suspects that News might become 'stronger" as a result of the
Transaction, then it will have 'concerns'. This is not the question on which Ofcom is tasked to
report. Where two companies are brought under common control it is always possible to point to
evidence suggesting that, in theory, they are stronger together. It is not, therefore, enough for Ofcom
to simply say that 'something' has changed as a result of the Transaction — otherwise the test would
be met in relation to all combinations of two media enterprises and there would be no need
whatsoever for Ofcom to report.

Rather, Ofcom is required to assess and to advise the Secretary of State as to whether there is a
sufficiency of plurality in media enterprises pre-Transaction, and whether anything materially
changes as regards the sufficiency of plurality post-Transaction.

Multi-sourcing and the impact of increasing news consumption online is an integral part of
assessing the range and variety of voices available to a relevant audience and the sufficiency of
plurality

The multi-sourcing of news, and the increasing sourcing of news online is an essential part of a
qualitative analysis of the range and variety of voices available to consumers in the UK and to the
sufficiency of plurality. In News' view, assuming an equal number of news voices, it is indisputable
that where the relevant audience engages in more multi-sourcing of news rather than less multi-
sourcing of news, the environment would be more plural. This idea is illustrated in the following
table (taken from Figure 1 of the Perspective Report).

Carrying out a qualitative analysis, a view might well be taken that scenario B was more plural than
scenario A. However both scenarios assume that each individual consumer consumes only one
source of news. News would take the view that scenario C, where each consumer consumes
multiple sources of news, is a more plural news environment than A or B.

0012561-0000367 CO:13164221.3 6



Confidential

Figure 1: Illustrative Scenarios Of News Consumption

A:Sixnews owners

100%} u IJ
i .

(]

123456 7 891011121314151617181920

B: Five news owners

\Tﬂ B
. . 5 .S 100% - 113 Ownerl
b = e i 2R B Owner2
4| =t | § il

— H £ §

o é 5 E | § : ; # Owner3
DE‘3 ‘é" g S i | § é B Ownerd
) Yy v H ,
o s 2 i g i g E O 5
S g 2 0% - L BB 3 wner
=

= - 123456 7 8 91011121314151617181920 ¥ Owneré

C:Fourn owners

100%

0%
123456 7 891011121314151617181920

T

Individuals

2.6 At Annex 2 News includes a table, adapted from Table 5.5 in the FTI report, showing its view of
trends in multi-media consumption and in the relative strength of different media. The more detailed
analysis behind this can be found in the FTI Report. News would draw a number of conclusions
from the evidence on multisourcing, combined with evidence on the number of controliers of media
enterprises today as compared with 2003 (using this as a convenient benchmark) which is set out in
more detail at Annex 3:

6] An average consumer consumes five different sources of news.

(ii) Most viewers of TV news view only one source of news. For most of those consumers that
one source of news will be the BBC (which represents 75% of news viewing). For only a
small percentage of consumers is it likely that that one source of TV news will be Sky (Sky
News has only 6% of TV news viewing and many of those consumers are highly likely to
view some news on BBC channels as well). There are many more providers of TV news
now than in 2003 — 16 in addition to Sky compared with 11 in 2003. The total number of

0012561-0000367 CO:13164221.3 i



\.;l[!: l [ ‘

Confidential

2.7

2.8

29

TV viewers news viewers (total reach) is decreasing. In terms of the importance of the
medium as a source of news and in minutes of consumption per day television news
consumption overall is steady.

(iii)  Most readers of newspapers read only one or two newspapers (the average is 1.4). News
Corporation has a share of 34% of newspaper readership (some of those readers will also
read newspaper titles which are not owned by News Corporation). There are the same
number of suppliers of UK-wide newspapers now as there were in 2003 — 7 in addition to
News. The total number of newspaper readers (total reach) is decreasing. In terms of the
importance of the medium as a source of news and in minutes of consumption per day
newspaper readership is decreasing.

(iv)  Most listeners to radio news listen to at least two different radio stations. Most of those
consumers are likely to have the BBC as one source of news (given that BBC stations in
total account for over 50% of radio listening). There are around 97 radio enterprises today
(in addition to cross media groups the BBC and GMG). The combined share of radio
listening of stations which take wholesale news from Sky is around 43%. However those
radio stations retain editorial control over their output. Neither News nor Sky is a radio
broadcaster. Radio listening has been on a downward trend. In terms of the importance of
the medium as a source of news and in minutes of consumption per day radio listening is
decreasing.

™) Most people who use internet news sources use 3 or 4 sources of news (average is 3.5).
Roughly half of these will have the BBC as one of their sources of news (the BBC has more
than double the number of unique views and five times the page views of the next most
commonly viewed news website). In combination News and Sky would have only around
6% of page views for news sites. Just in the last year, the number of news and information
websites tracked by Comscore in the UK rose 14% to 706. The total number of consumers
using the internet as a source of news is increasing rapidly. In terms of the importance of the
medium as a source of news and in minutes of consumption per day the internet is increasing
rapidly. According to the Oxford Internet Institute, "Over half (58%) of Internet users said
they read a newspaper or news online [in 2009], in comparison to 30% in 2007."

In carrying out any qualitative analysis of the sufficiency of plurality, the role of online consumption
is crucial. Ofcom appears to dismiss online sourcing on the basis that it has "not yet replaced
traditional media”. However, this cannot conceivably be a sensible threshold test and misses the
point entirely. News has not argued that online has replaced traditional media (although Ofcom's
own figures suggests it has for some consumers). However online news provision and consumption
adds to traditional media and this increases plurality both quantitatively and qualitatively. The
internet complements other sources of news, frequently providing access to news sources that are not
available in other media.

In light of this overview of trends within media, News does not consider that it can reasonably be
asserted that the Transaction will lead to insufficient plurality for any cross-media audience in the
UK.

It is in that context the specific impact of this Transaction must be considered. As the chart below
shows, only a relatively small percentage of the UK population currently take news from both News
and Sky sources and only a minutely small proportion of the UK population (0.3%) currently choose,
from the plethora of sources of news available to them, to access news only from News and Sky:

001 2561-0000367 C0:13164221.3 8



Confidential

(©)

2.10

2.

212

2,13

Figure 2: Proportion of UK adults affected by the Transaction

7%

6% 1

5%

3% 1

2% -

Proportion of the population

1%

0%

Watch Sky News Watch Sky News  Watch Sky News or Watch Sky News or

and read News and read News  visit SkyNews . com visit SkyNews.com
International International and read News and read News
newspaper newspaper and rely International International

onno other source newspaper or visit newspaper or visit
News Internation News Internation

website website and rely on
no other solrce

Source: TGI survey data, survey conducted between April 2009 and March 2010, as accessed on 12 November
2010.

News' existing level of control over SKy must, legally, form part of the analysis of the impact of
the Transaction on the sufficiency of plurality

Ofcom appears to assume throughout its analysis that Sky and News, pre-Transaction, are entirely
separate enterprises.

It is clear that this is not correct and Ofcom must, legally, take into account in its analysis the reality
of the situation before and after the Transaction (i.e. that pre-Transaction the position is that UK
competition authorities have already found that News has material influence over Sky) when it
comes to assessing the sufficiency of plurality.

That it is incumbent on a regulator assessing the PIC to take into account the actual level of
influence over another company was clearly established by the Court of Appeal in the Sky/ITV case,
where the Court found that:

"[...] it seems to us that the Commission was correct to hold that, whereas in reckoning the
number of controllers of media enterprises for the purposes of section 58(2C)(a) only one
controller is to be counted in respect of both or all of the relevant enterprises (here Sky and
ITV), nevertheless, when it comes to assessing the plurality of the aggregate number of
relevant controllers and to considering the sufficiency of that plurality, the Commission
may, and should, take into account the actual extent of the control exercised and exercisable
over a relevant enterprise by another, whether it is a case of deemed control resuliing from
material influence under section 26 or rather one of actual common ownership or control.""

It is axiomatic that, if it is necessary to consider the degree of control exercisable post-Transaction
when considering the sufficiency of plurality, it is also necessary to consider the degree of control

British Sky Broadcasting Group Plc v Competition Commission, Court of Appeal (Civil Division), 21 January 2010, [2010] EWCA Civ 2
(Sky/ITV), at paragraph 121.

0012561-0000367 CO:13164221.3 9



Confidential

exercisable pre-Transaction when assessing whether the Transaction has made any material change
in the sufficiency of plurality.

2.14  Indeed, although it is hardly mentioned as part of the public debate surrounding the proposed
Transaction, News considers that it is highly relevant that Sky News was launched as a channel in
1988, at a point when the then four-channel Sky Television service was under the sole control of
News, having been announced to the British Academy of Film and Television Arts by Rupert
Murdoch on 8 June 1988. The assessment to be carried out by Ofcom and by the Secretary of State
is thus whether the re-acquisition by News of a broadcast news channel which it established, and in
which in continues (indirectly) to own an almost 40% stake, might result in a material reduction in
the sufficiency of plurality. News considers that it is quite clear that the answer must be that it will
not.

3. FAILURES IN OFCOM'S ATTEMPT TO CONDUCT A "NUMERICAL" AND
"QUALITATIVE" ANALYSIS OF NEWS' RELATIVE STRENGTH AND INFLUENCE

= 3.1 Ofcom reaches the preliminary view that:

"The transaction would further strengthen News Corp's ability to influence the cross-
media market for news and current affairs".

32 Ofcom comes to this view (according to paragraph 20), having decided that an assessment of the
"number, range and variety and strength". of different voices are of importance. .Having made this
statement, Ofcom proceeds to carry out a purely numerical analysis (and, indeed, a numerical
analysis which is itself flawed) in paragraph 21 and to assess the relative strength of News in
paragraphs 22 to 39. Ofcom fails to conduct any qualitative analysis of the range and variety of
news voices available to audiences. This is a fatal error as it is exactly these aspects which are key
to an assessment of the sufficiency of plurality. This was confirmed by the Court of Appeal in
Sky/ITV, which also confirmed that range and variety must mean more than just number:

"We agree with the Commission on this and would reject Mr Gordon’s argument. The word
plurality can connote more than just a number exceeding one. It may carry an implication of
range and variety as well. Certainly it has that meaning in subsection (2B). We consider that
it does so in subsection (2C)(a) as well."

3.3 We identify below the serious flaws which exist in the analysis which Ofcom does carry out.
(a) Flaws in Ofcom's headcount analysis (paragraph 21)

34 As indicated above, every merger situation between two controllers of media enterprises would, by
definition, result in the number of controllers reducing by one. It is difficult therefore to see what
conclusions Ofcom might wish to draw from the fact that there is (arguably) a reduction from 16 to
15 controllers (or 11 to 10 controllers if broadcasters who currently choose to source news content
from Sky are excluded). News does not believe that even a reduction from 11 to 10 controllers of
media enterprises could be said, on any reasonable basis, to point to a situation of insufficient
plurality,

3.5 Ofcom then proceeds to draw the conclusion that because there is one fewer controller there must, by
definition be less range and variety. While this might be true in a literal sense (one fewer voice =
less variety), Ofcom's approach renders these concepts indistinguishable from number and therefore
meaningless. This is clearly not what the Court of Appeal in Sky/ITV intended.

British Sky Broadcasting Group Plc v Competition Commission (Ibid.), at paragraph 90.

0012561-0000367 C0:13164221.3 10



il
i

Confidential

3.6

3.7

3.8

39

3.10

Indeed, although Ofcom indicates that it will begin with an assessment of the number of relevant
media enterprises, for some reason it fails even to begin from this starting point but immediately
begins to exclude media enterprises on a variety of bases, without ever attempting to calculate the
total number of controllers of media enterprises in the UK. This total number, measuring the voices
potentially available to consumers in the UK as sources of news, taking into account only external
plurality, is a crucial starting point when carrying out a quantitative analysis.

News would add to the list, in addition to those identified by Ofcom:

@ TV broadcasters whose broadcast news is potentially available to all consumers in
the UK. News calculates that there are at least 11 additional controllers of relevant
TV broadcast media enterprises, including: France Télévisions (France 24), Al
Jazeera, Time Warner (CNN), SOCEMIE (Euronews), RIA Novosti (RT), NBC
(CNBC) and CCTV (CCTV News).

(ii) Three large local newspaper controllers (Newsquest, Johnston Press and Archant)
publishing numerous titles that cover national news, albeit each serving national,
regional or local audiences.

(iii) At least 81 other smaller local newspaper groups.

(iv) 93 local radio broadcasters who may individually have small shares nationally but
are collectively an important voice, with almost 9% market share, including Orion
Media.

News would calculate therefore that at least 122 controllers of relevant media enterprises in the UK
will remain post-Transaction (or 203 if the large number of independent local newspapers is
included).?

The Issues Letter is generally dismissive of smaller players. However, one of the key benefits of the
transition to digital media has been that it has made available a 'long tail' of greater choice to
consumers. Although broadcasters such as Al Jazeera, CNN, CNBC and Bloomberg might have
relatively modest audience shares, these and other broadcasters are collectively significant in
ensuring that an increasing plurality of views is directly accessible to UK audiences. By definition
individual members of the long tail are small, but to dismiss their aggregate impact is to ignore a
fundamental development in the market in recent years which has increased plurality.

Ofcom also excludes online-only news providers (and implicitly news magazines such as the
Economist and Prospect) on the basis that they are not defined as media enterprises under the
Enterprise Act 2002 (the Act). If Ofcom is taking this literal approach, notwithstanding the evident
contribution of such entities to plurality, it is puzzling that it so readily departs from a literal
approach in excluding numerous players that clearly are media enterprises under the Act simply
because they are small.

News believes that when carrying out a qualitative analysis of the sufficiency of media plurality it is
relevant to take into account enterprises which are not media enterprises in the terms of the Act. Itis
impossible to get any meaningful picture of the options available to consumers or the way in which
the news agenda is set without taking into account the role of online news providers or news
gathering organisations (see also para 3.15 below).

This figure excludes online news providers.

0012561-0000367 CO:13164221.3 11



Confidential

()

3.12

3.13

3.14

3.15

©

3.16

3.17

3.18

Ofcom's attempts (in paragraph 21 and later) to ignore media enterprises who currently
choose to source wholesale news from News or to attribute their audience share to News are
not legitimate

The CC recognised in its report to the Secretary of State on Sky's acquisition of shares in ITV (the
CC Report) that:

"The channel operator remains ultimately accountable (including to the regulator) for the
news that is presented on its channels. The presentation of individual news stories may on
some occasions be discussed between the programme provider and the channel operator
either before or after transmission" (emphasis added).*

Thus it is not legitimate to view the provision of wholesale news to a broadcaster in the same way as
the provision of news directly to an audience. Most notably, there is nothing permanent at all about
these supply arrangements and they can be lost as well as won. The current arrangements represent
a choice on the part of the responsible broadcaster; to source wholesale content from Sky for a
particular period, on the understanding that the broadcasters will (as they are obliged to do) retain
full editorial control over their own stations.

For example, to the extent that competition to supply content to PSB channels (or Five in particular)
is relevant to an analysis of plurality, it should be noted that:

(a) at the time -of the CC. Report, Five took the view that the most cost-effective way for it to
supply news would be to source news from an external provider and not to provide it in-
house;

®) competition for the contract to supply news to Five was won by Sky following a competitive
bidding process.

In considering wholesale provision, Ofcom also does not take into account entities that do not have a
significant retail outlet, but are nonetheless highly important from the wholesale perspective. For
instance, the Press Association (PA) has 850 staff and is a key supplier to virtually all UK media
organisations. Some sources suggest that 30% of broadsheet home news stories are drawn directly
from PA.® Reuters and AP are also heavily used. These organisations also undoubtedly influence
the news agenda, as discussed further below.

Ofcom's finding (at paragraphs 22 and 26) that News would have an "unmatched" presence
and relative standing across the main news platforms is unsustainable and the evidence put
forward as to News' share of cross-media consumption is selective and unreliable

At paragraph 22 of the Issues Letter, Ofcom states that the Transaction:

"would give News Corp an unmatched position in terms of presence, scale, ability to
influence and resources".

This statement is factually inaccurate, biased and entirely unsupported by the evidence put forward
in the Issues paper. Fundamentally, the analysis of Sky's relative position ignores the omnipresence
of the BBC as the leading provider in TV news, radio and online provision of news.

While Ofcom makes the simple point that the BBC lacks presence in newspapers, and therefore is
not present across the same list of platforms as a combined News and Sky, the point can equally be

Acquisition by British Sky Broadcasting PLC of 17.9 per cent of the shares in ITV PLC, Competition Commission Report sent to Secretary
of State (BERR) 14 December 2007, at paragraph 5.55(d).
Nick Davies, Flat Earth News, 2008.

0012561-0000367 CO:13164221.3 12



Confidential

3.19

3.20

3.21

made that News/Sky would not have editorial control over any radio stations. At most, News/Sky
would be a supplier of content to radio stations, but it could equally be argued that the BBC is a very
important supplier of new stories to newspapers.

By any test of which News is aware, the BBC is by far the strongest (and the most influential) news
organisation in the UK and by a large margin the leading provider of TV, radio and online news.
News estimates that BBC's 'share of voice' in news is approximately four times that of News (see
Annex 4). Even by Ofcom's own analysis at paragraph 29 of the Issues Letter, the BBC represents
the main source of news for 54% of UK viewers.

In its review of Sky/ ITV, the CC took account of the BBC when assessing sufficiency of plurality,
noting that: :

"We looked at the existing levels of plurality for national television and cross-media news
audiences absent the acquisition. We noted the following indicators of plurality of news:

(a) The five main channel providers (BBC, ITV, BSkyB, Channel 4 and Five)
account for at least 97.5 per cent of total television news viewing. The BBC is by
some margin the most widely viewed channel provider for news, followed by ITV"
(emphasis added).’

It is also, on reading the Issues Letter, difficult not to come to the conclusion that Ofcom has used
data selectively so as to give an inflated impression of the importance of News and Sky News:

@) Ofcom stresses the importance of TV as a medium in the first bullet of paragraph 25,
it then gives a 'large number' — 4.8 million — identifying the number of viewers
reached by Sky News. Ofcom identifies only in a footnote that this number is
calculated on the basis of a very low '3 minute weekly' viewing threshold which
hardly seems sufficient to equate with a material degree of influence over viewers'
opinions. Ofcom does not attempt to put this in the context of other broadcasters.
In fact Sky News is the third largest provider of TV news, by a significant margin,
and has a share of news viewing of just 6.3% (even including viewers of Five news
would only take this to 8.2%) behind the BBC, which has a 75% share, and behind
ITV.

6

CC Report, at paragraph 35.

0012561-0000367 CO:13164221.3 13



Confidential

Figure 3: Share of TV news consumption: 2010 year to date (Figure 8 of Perspective

Report)

58.2% Additional channels (unrated by BARB or with
smaller share) include BBC Parliament, CNN, Fox
News, Al Jazeera, RT, CNBC, Bloomberg, CCTV,
Star News, France 24, Press TV and NKKH
16.6%
11.9%
6.3%
I T 37T% 34% gy 02% 01% 01% 0.1%
- - = s o " : = :
N N & & B N @ % © <
SR e S . S A C
) ¥ & Q ¥ Q> &
¥ & &£ R

Source: BARB, Perspective Associates analysis

Notes:

(i)

(iii)

Channels include viewing of their +1 where appropriate
Volume of Viewing calculated based on DurMin and 000s

Assessing newspapers (where it can attribute a meaningful share to News by treating
all of the News International titles together) Ofcom reverts to market shares. It then
supports these with measures of readership which fail to capture unduplicated
readership and are therefore unreliable. Ofcom compares readership of 7.7 million
for The Sun and 1.6 million for The Times to a total unduplicated readership of
19.8m. However, this compares title figures that will include overlap with each other
to the unduplicated total, and thus overstates News' market position. The gross
readership of national dailies (as opposed to the net figure used by Ofcom) is 24.9
million (however, even this materially understates the wider market in which News
operates, since it ignores, for instance, titles such as the Evening Standard and
Metro, both of which provide substantial national news and have a combined
readership of a further 4.8 million). On the most conservative basis, looking at its
titles against gross newspaper readership, News would have a share of readership of
national daily newspapers not more than 37%. Taking into account the Evening
Standard and Metro, News would have a share of newspaper readership of around
31%. ‘

Online is dismissed on the basis that it has "not yet replaced traditional media"’
however, this cannot conceivably be a sensible threshold test and misses the point
entirely. News has not argued that online has replaced traditional media (although
in some cases it might). Rather it argues that online news provision and
consumption adds to traditional media and evidence of consumers' multisourcing of
media consumption shows that this increases plurality both quantitatively and
qualitatively. The internet complements other sources of news, frequently providing
access to news sources that are not available in other media.

0012561-0000357 C0O:13164221.3

t paragraph 25 of the Issues Letter.

14



Confidential

3.22

(iv)  When online is discussed, News' position is portrayed in a biased and inaccurate
manner. Ofcom says that News is 'prominent' with the third highest reach among
news websites. We note that Comscore places News (The Times, The Sun and Sky
News added without reducing for duplication) fourth, far behind the BBC, and also
lagging the Mail and the New York Times, and just slightly ahead of Yahoo! News
Network. More importantly, News' share (including Sky) is just 6.2% of total page
views. Finally, Sky News' website (which is what defines the difference to News'
online market position after the Transaction) has only the 17th highest reach, and a
share of 1.3%.

Figure 4: Monthly unique UK audience for news sites, (000s) (Figure 17 of Perspective
Report)

Monthly Unique
Users (000s)

25,000 -

20,000 -
15,000
10,000
5,000

d DJ

v

(@]

—
t‘

_ IEERERNEE M
- =
§fFs 0§38 52523¢3
= s = o 3 [0} o = @ 3 = = = Z
O < 6 4 3 98 3 S z 2 @
S 0o = g £ £ 8 8% o0& & 8 O
5 = % 2 o -g' = 8‘ 2 g 3 =
® 4 £ 8 F 3 =2 9 3 3 ¢ 3
53 ® g ¥ 5 = g © = 8
® z * o = o )
e o c )
U = 0) o o
G © =
= S 8
8 S
Source: ComScore top news sites, UK, July 2010
v) Ofcom says its research found 24% of consumers 'regularly' use the internet to

access news. With 50.6 million UK adults, this implies 12.1 million news users.
However, the actual usage tracked by UKOM cited later in the same paragraph says
23.6 million users. This is a substantial difference. Either the research is flawed, or
the usage tracked by UKOM is not 'regular’ — if the latter, Ofcom has overstated
News' influence by using the UKOM reach metrics.

Again, Ofcom does not make any reference to the fact that consumers access multiple sources of
news. To equate a growth in a particular company's market share with a reduction in plurality is
simply illegitimate. Consumers multi-source news and even if everyone in the UK began tomorrow
to read the Guardian and/or the Guardian website in addition to their existing sources of news, while
this would massively increase the reach, the share of mentions and the market share of the Guardian,
it is hard to see how plurality would be harmed. Ofcom also fails to take account of the relative
strength of the different media components. As discussed at para 2.6 above, News has a strong
position in a declining platform — newspapers - (that is 'overweighted' in Ofcom's analysis), a weak
position in TV as the third player by some margin (‘underweighted' in Ofcom's analysis) and a
relatively weak position in online (which is expanding).

0012561-0000367 CO:13164221.3 15



Confidential

3.23

3.24

@

325

3.26

3.27

3.28

3.29

3.30

331

Indeed, it is hard to see how Ofcom's finding at paragraph 26 of the Issues Letter that News and Sky
would have "a presence and relative standing across the main news platforms that would be
unmatched by any other news provider" even if it were true (which News would deny) could have
any relevance to an assessment of the sufficiency of plurality.

News' view is that: (a) just because one provider is bigger than another, this does not provide
evidence that plurality is insufficient; and (b) just because one provider grows its readership or
audience does not mean that plurality falls and thereby becomes less sufficient.

Ofcom's assessment of share of consumption (paragraphs 27-34) is flawed, based on unreliable
evidence, and in any event identifies no obvious basis for concern

News has provided Ofcom with an analysis based on TGI and Touchpoints data which are reliable
sources on cross-media news consumption. These sources were used and relied upon by the CC in
Sky/ITV. On the contrary, Ofcom has chosen to rely on: (i) its own consumer survey conducted for
the purposes of this investigation to measure cross-media consumption; and (ii) a submission by
Enders Analysis (Enders) showing news consumption in minutes.

Various of the findings based on this evidence differ markedly from equivalent findings in other data
sets published by Ofcom and independent third parties, as described in more detail below. The
evidence is also presented in the Issues Letter in a way which seems designed to emphasise the
importance of News and Sky and to downplay other media voices.

(] Ofcom ignores the importance of multi-sourcing

The essential problem with Ofcom's analysis and understanding of this evidence is that Ofcom is
almost exclusively focused on share (as is the Issues Letter), making no attempt whatsoever to
understand plurality of consumption — e.g. how many news sources the average individual is
drawing from — and what difference, if any, the Transaction makes to that plurality.

Again, Ofcom fails fundamentally to engage with the heart of an analysis of plurality which is the
range and variety of voices available to audiences. Specifically, it appears to have failed to consider
whether consumers would experience a reduction in the number of voices they receive as a result of
the Transaction and whether this would result in there being insufficient plurality post-Transaction.

News provided Ofcom with extensive evidence as to the extent to which UK consumers consume
multiple sources of news and the range of providers of news with which those audiences are actively
engaged. (See section 5 of the FTI Report) Ofcom indicates at paragraph 62 of its Issues Letter that
it did not find that information instructive, whereas News submits that that evidence is central to any
analysis applying the correct legal test. As News made clear in its submission of 23 November
2010, only 6% of the UK population actively rely on both News International newspapers and Sky
News for news content and of that 6%, 96% also actively use other sources, and therefore only 0.3%
of the UK population receive news from only Sky and News International.

(i) Critique of Ofcom survey evidence

Ofcom's survey question®, "what is your main source of news", starts by assuming a non-plural
scenario where consumers have a clear hierarchy of news providers, rather than drawing
simultaneously from a number of different sources.

Moreover, the survey's results are significantly different from those included in the latest Ofcom
media tracker — implying a jump in consumers citing newspapers from 8% to 14% (contrary to the

As provided to News by email on 15 October 2010.

0012561-0000367 CO:13164221.3 16



Confidential

3.32

3.33

3.34

steady downward trend since 2005), and a drop for TV from 73% to 67%’ in a single year.
Strikingly, when Ofcom is seeking to emphasise the importance of TV, it uses the higher 73% figure
from the 2009 research.'’ It is also notable that later in the Issues Letter, when it is seeking to
downplay the importance of the internet relative to newspapers, it switches to using the more recent
research, citing the 14% figure for newspapers.!! Other independent sources show that the internet is
as important or more important than newspapers. "

In addition, the 6% of respondents identifying Sky News as their main source of news in Ofcom's

survey seems at odds with pre-existing TV consumption data. Even the 3 million individuals

(roughly corresponding to 6% of UK adults) who watched the most Sky News watched

approximately 60% more BBC news than Sky News. As such, it seems highly surprising that 6% of

Ofcom's survey respondents would say Sky News was their main source of news. (There is the

potential for confusion in this regard if consumers identify that they watch news on the Sky platform

— which could well be BBC news — rather than that they watch the Sky News channel.)

Moreover, it is puzzling that:

() Ofcom emphasises, on the basis of the survey, that News and Sky would be the second
largest main provider with 15%, since the difference between this and ITN's figure of 14% is
so narrow that the statistical margins of error are such that Ofcom in fact can not know if
ITN leads News/Sky or vice versa.

(ii) Radio is almost certainly underreported at 32% of respondents getting the news this way
each week. Radio reach per RAJAR is 91%, and the average listener listens to 22.6 hours —
even listening to just a fraction of this will inevitably involve exposure to some radio news .

(iii) Internet is also low (at 36% per month), in light of commonly used data from Comscore
which suggests a figure of around 70%.

@iv) Ofcom has chosen to split "internet on a computer" and “internet on a mobile phone" and
has apparently used only data with respect to the former in the Issues Letter. For the
purposes of this exercise it is not clear why this split is any more relevant than splitting
'newspaper at the kitchen table' and 'newspaper on the train'.

) the Guardian scored 2% as a main source of news, and yet the Mirror (with a circulation

almost four times that of the Guardian) was apparently mentioned less than 1% of the time.
(iii) Critique of Enders’ Analysis

As with Ofcom's own survey, the Enders’ analysis is almost exclusively focused on share, making no
attempt whatsoever to understand plurality of consumption. Moreover, while time spent consuming
news media by medium is a useful indicator of the trend over time of consumers increasingly taking
their news from the internet (in addition to other sources), it is less clear that this is an appropriate
metric on which to assess media plurality; intuitively, it is clear that one can consume a lot of news
in a relatively short period of time on an online news website (let alone surfing between different
online news providers). Conversely, viewers may consume relatively few news stories while
watching a 30 minute TV news broadcast (though those stories may be presented in more detail).
This flaw feeds through to the results of Enders' analysis which purports to show that consumption

This figure is calculated by deducting the newspaper, online and radio figures from 100%, since Ofcom has not provided the actual figure.
Given that the 2009 research appears to have had 5% responding 'don’t know/other’, the actual TV figure in the latest research could be
even lower.

Paragraph 25 of the Issues Letter, TV bullet.

Paragraph 25 of the Issues Letter, 'Online’ bullet.

See for instance: Mintel, Consumer Perceptions of News Media, September 2010; Philipp Nattermann, "A glimmer of hope for
newspapers”, McKinsey Quarterly, April 2010; and FD, Media Monitor, October 2010,

0012561-0000367 CO:13164221.3 17



Confidential

3.35

3.36

3.37

(®)

3.38

3.39

3.40

of online news is trivial, whereas Ofcom's own research says 10% of respondents cite online news as
their main source. '

The limitations of an application of Enders' data to an assessment of plurality can also be seen in the
over-weighting given to the consumption of news from newspapers (given the relatively longer time
required to ‘consume' news from a paper as opposed to TV broadcast or online and the fact that a
proportion of the time spent reading newspapers will not involve news consumption — e.g.
completing a cross word): of the various news media, readers of newspapers are among the most
likely groups to consume news from a plurality of different sources.

However, the most crucial point is that, even using the Enders data as presented, but stripping out
wholesale provision, Sky's share falls to just 2%. News would argue that an increment of 2% could
not conceivably involve a material change in the sufficiency of plurality.

(iv)  Neither analyses give rise to any plausible cause for concern re plurality

Even on the basis of Ofcom's data, the combined share of News plus Sky is suggested to be- as a
maximum - in the region of 22%. Ignoring wholesale provision, the combined share is around 17%.
This is hardly suggestive of market power and it is far from evident why it should lead to any
concern.

Ofcom's analysis of News' 'influence' and its resulting concern that News would have an
increased ability to influence the news agenda and public opinion (paragraphs 35-37) on its
face confuses 'trust' and 'influence on the news agenda', fails to acknowledge how the news
agenda is set and ignores the BBC

The Issues Letter appears to confuse the analysis of two issues: (a) the ability of a news source to
influence its audience and (b) the ability of a news source to influence the broader news agenda. The
two issues are not necessarily linked. To take an example, Al Jazeera would have almost no
influence on audiences in the UK and would be unlikely to be viewed as a trusted source but its
coverage has a disproportionate impact on the broader news agenda.

Given that Ofcom has subsequently indicated that, although paragraph 37 of the Issues Letter refers
to the news agenda, it intended, in this section, to analyse influence over public opinion. In any
event, as Ofcom focuses on the issue of influencing the news agenda in "Issue D", News will address
arguments about the broader news agenda at that point.

Ofcom appears, in paragraph 36 of the Issues Letter, to suggest that because Sky News is "trusted"
by its viewers, it is able to influence public opinion and that the Transaction would therefore give
News a greater ability to influence public opinion. There are a number of flaws in this argument;

() Fundamentally, the reason that TV news is reported as more 'trusted’ in the UK is because
regulation of TV news broadcasting ensures that reporting is impartial and (as News has
previously explained) means that the accepted 'culture' of TV news reporting in the UK is
different from newspapers and other media. Continued effective regulation would prevent
News from changing this. Even if News did change this, one could anticipate that the result
would be a sharp reduction in the percentage of Sky News' audience that trusts Sky News.

(i) An ability to influence the audience of Sky News does not equate with an ability to influence
public opinion. Sky News share of news consumption is only 6.3% and its reach is 2.3
million adults®,

Based on 15 minute non-consecutive weekly reach, 1/11/2010-28/11/2010.

0012561-0000367 CO:13164221.3 - 18



Confidential

3.41

®

3.42

3.43

3.44

(iii) By contrast with Sky, the BBC has around 75% of TV news viewing, and Sky News's
influence over public opinion can in no way be compared to an operation with the scale and
reach of the BBC and fails to reflect reality (see also Annex 4).

In News' view, even if News did gain a greater ability to influence public opinion there is no reason
why this should impact on the sufficiency of plurality in the UK.

Arguments based on the allegedly disproportionate "resources' of News and Sky (paragraphs
38 and 39) are incongruous and worrying in a market economy

The Issues Letter appears to suggest, in paragraph 39, that an imbalance in resources between
different media enterprises is itself bad and a cause for concern. It is hard to conceive of a situation
where there would not be an imbalance in resources, absent centralised state planning and it is clear
that in the current climate, where decisions are required to be based on a rigorous and supported
analysis, the OFT and the European Union would both dismiss theories of harm based on access to
economic resources as lacking any credible economic support. It is still less clear how an imbalance
in resources relates to an assessment of the sufficiency of plurality. For these reasons we trust that
Ofcom will not give any serious weight to this apparent "concern”.

The proposition put to Ofcom that no media enterprise in the UK other than (apparently) News, Sky
or the BBC is or will be in a position to invest or innovate does not hold any credibility. Ofcom
appears to be relying on self-serving statements from third party industry participants, which should
play no role in a plurality assessment.

Ofcom identifies 14 media enterprises (in addition to News and Sky) in the "headcount” it conducts
at paragraph 21 of the Issues Letter.

@) The BBC has recently reached agreement with the Government which secures its funding for
the next six years until the end of the Charter 2016/2017."

(i1) ITV's adjusted cash flow in the financial year ended 2009 was £358 million, an increase of
£200 million from 2008, and it is expected to increase both its sales and operating profits in
2010. ITV has announced that it intends to invest around £50 million in the next two years
in increasing internet revenue and developing programme formats to be sold abroad.”

(iii) Channel 4 had total assets of around £559 million and revenue of £830.3 million in 2009. Its
digital profits were at an all time high.'®

@iv) DMGT plc (the parent of Associated Newspapers and Northcliffe) is also performing
strongly, having recently announced an increase in total adjusted pre-tax profits of 23% to
£201 million in the year to 3 October 2010. Both the Daily Mail and Metro recorded their
highest ever operating profits. DMGT has announced that it foresees further growth and
development in digital and online products in 201 R

) Guardian Media Group (GMG)/The Scott Trust exists for the sole purpose of safeguarding
the journalistic freedom and liberal values of the Guardian. GMG's existing portfolio of
investments ensures that it has "sufficient resources to meet the immediate funding
requirements of [the Guardian's] journalism, to invest in its development, and to provide it

16
17

hitp://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/therealstory/licencefee settlement.shtml.
http://www.itvplc.com/investors/reports/?vear=2009; http:/www.ft.com/cms/s 0/8b4d2d22-4f07-1 | df-b3f4-
00144feabd49a.dwp uuid=6c86e83a-b739-11de-962-00144feab49a htmlZaxzz1862LZVIt,
http://2009report.channel4.com/pdf/C4_Annual_Report_09.pdf.

http://www.guardian.co.uk/media/2010/nov/25/daily-mail-and-general-trust.

0012561-0000367 CO:13164221.3 19



Confidential

3.45

(vi)

(vii)

(viii)

()

o
b
s

(xd)

(xii)

(xiii)

(xiv)

with long-term financial security".'® GMG's cash reserves in 2010 exceeded £260 million
and its assets were worth some £586 million.

Telegraph Media Group, the newspaper, magazine and online publisher, made pre-tax
profits of £53.1 million in 2009. Its assets as at January 2010 amounted to £181.9 million."’

Northern & Shell (N&S) had net assets of £89 million and a turnover of £484 million in its
latest financial statements. Earlier this year, N&S confirmed plans for a £1.5 billion
investment in Channel 5's programme and content development over the next five years.

Pearson (the parent company of the FT) has assets of over £10 billion. Its FT Group
business has grown by both sales (11%) and profits (18%) last year as a result of investment
in fast-growing digital formats and new product launches.

The Independent was purchased in March of this year by Alexander Lebedev (who also
purchased the Evening Standard in 2009) and whose fortune was recently estimated at more
than $2 billion by Forbes magazine. Investments this year include the launch of ', the first
quality daily paper to launch in Britain since 1986.

Trinity Mirror pic, one of the UK's largest newspaper publishers, had assets worth some £1.6
billion and group revenue of £763.3 million in 2009.%° ks portfolio of digital brands
increased by 41% from 2008.

Global Radio UK Limited, of the UK's leading commercial radio with over 19.8 million
listeners, had assets of £456 million and made a profit of £170 million in 2009.%!

Bauer Radio is a subsidiary of Bauer Media Group, Europe’s largest privately owned
publishing Group, offering over 300 magazines in 15 countries, as well as online, TV and
radio stations.”” Bauer Media Group had assets of €1 .4 billion in 2009 and sales from radio
more than tripled, reaching a total of €166.5 million.?

Absolute Radio's ultimate parent is The Times Group, India's largest media conglomerate.
Its 2007 turnover was estimated at around $700 million USD.

UTV Media plc, the UK and Ireland based TV, Radio and new media enterprise had revenue
of £59.2 million and assets worth some £318 million in 2009.*

The idea that any perceived imbalance in resources may lead to exit (paragraph 39) is pure
speculation and cannot be cause of a serious concem. There is no reasonably foreseeable likelihood
that any of these enterprises will exit the market in the near term. A future market development
which cannot be said at the very least to be reasonably foreseeable within a reasonable timescale
cannot validly be taken into account by Ofcom or the Secretary of State. Moreover, such
hypothetical developments (to the extent that they will occur at all) would be totally unrelated to the
Transaction. Ofcom appears to link this proposition to its speculative forward-looking theories
which are discussed further below and to which News will respond in that context.

Role of online is relegated to a future development and effectively dismissed

is http://www.gmeannualreview2010.co.uk/files/review-of-the-vear/GMG Financial Hichlights.pdf.

Report and Accounts for the period ended 3 January 2010, obtained from Companies House.
http://www trinitymirror.com/pdf/2009 PreliminarvAnnouncementFinal.pdf,

Directors' Report and Consolidated Financial Statement 2009, obtained from Companies House.
http://www_.bauermedia.co.uk/About.

http://www.bauermedia.com/uploads/tx _hbvdownloadelement/Bauer Media Group Gesch ftshericht 2010 Engl.pdf.

http://www.utvmedia.com/resources/documents/U/T/V/UTV_Media plc Interims 2010 Final.pdf,

0012561-0000367 CO:13164221.3 20



Confidential

3.46 The limited role attributed to online news provision and consumption throughout Ofcom's analysis is
baffling. This is relegated to "Isswe E" and presented as a future development. News has presented
on 23 November compelling evidence to show that online news provision and consumption is
already a key form of distribution and consumption of news. This has already had transformational
effects on news provision and consumption and this trend is clearly set to continue. Indeed, Ofcom
itself has noted that:

"The web offers the potential for almost limitless diversity in news, discussion and
debate...In future there will be ever more outlets for audiovisual news including through the
internet with its almost limitless capacity for information, analysis and opinion...The
unprecedented availability of such a huge range of traditional and new sources of news
opens up possibilities for real diversity of opinion to be heard ... in future, this new
environment may expose limitations in the traditional notion of plurality on PSB television

news, which was originally based around a simple BBC/ITV duopoly" ®

"As we complete the first phase of our second statutory review, consumers and citizens are
also turning to interactive media to fulfil many of the needs historically served by public
service television broadcasting. The internet has emerged as a significant source of
information, educational content and entertainment, particularly for younger audiences.
Interactive technologies are beginning to play a key role in informing us and supporting
participation in democratic processes. Other television channels play a role too, with
significant numbers of viewers now seeing digital-only channels as their primary source of
entertainment, sports and knowledge about other topics that interest them.

[...] The growth of digital television and the internet has broken down geographic
boundaries and allowed audiences to see much more of the world’s best content. Digital
channels offer acquired programming with high production values, often from the US. The
internet creates a platform for new talent, and for niche providers and individual voices to
reach an audience. Consumers and citizens today have a huge digital opportunity: greater
access than any previous generation to information from around the world and about the
topics that interest them."

3.47 News has not argued that online will replace traditional media (although in some cases it might),
rather online news is mostly additive to traditional media and therefore it does (and will continue to)

A
i

increase plurality substantially. As Ofcom notes:

"The growth in the availability and take-up of the internet has provided another platform
over which a variety of content types can be delivered to consumers. Rapid take-up of
broadband by consumers means that the majority (71%) of households now have instant
access to this content (though by no means all choose to). In recent years the internet has
had a significant impact on how people can consume content:

it allows existing forms of content such as TV-like programming and radio to be
consumed in new ways (for example, on demand, or interactively), and

it has allowed new, internet-only content types to emerge (such as social networking
sites, blogs and other user-generated content). n27

25

New News, Future News: the challenges for television news after Digital Switch-over, Ofcom, 26 June 2007, at page 2.

% Ofcom’s Second Public Service Broadcasting Review, Phase One: The Digital Opportunity, 10 April 2008, at paragraphs 1.3 and 1.4.

Ofcom Communications Market Report 2010, at page 235.

0012561-0000367 CO:13164221.3 21



Confidential

4.1

4.2

4.3

M

4.4

ISSUES B AND C: INTERNAL PLURALITY AND ROLE OF REGULATORY
CONSTRAINTS

On Issue B — the role of internal plurality — the Issues Letter appears entirely dismissive of this and
of the considerations put forward by News in the initial submission of 23 November.

News has not argued that internal plurality is a substitute for external plurality, but it does play a role
in the overall sufficiency of plurality assessment taking into account the existing elements of
external plurality available to the cross-media audience. In its submission of 23 November News
explained why a number of considerations which are specific to TV news broadcasting mean that
internal plurality within Sky News will remain post-Transaction. In particular, TV news
broadcasting must be assessed within the particular regulatory context in the UK including the
Broadcasting Code.

The CC in Sky/ITV did believe that these issues were relevant to its analysis:
"[W]e concluded that the regulatory mechanisms, combined with a strong culture of
editorial independence within television news production, were likely to be effective in
preventing any prejudice to the independence of ITV news" (emphasis added).*®

"In television news, existing regulatory mechanisms—including quality controls (eg in the
Broadcasting Code), requirements for impartiality and quotas for television news and
current affairs programming—reduce .the scope for. influence over editorial decisions by

owners of television channels which broadcast news".**

"There are fewer regulatory restrictions on newspapers than on television news and, in
particular, newspapers are able and expected to take an explicit editorial position in
relation to topical issues. All respondents to our questionnaires told us that day-to-day
editorial decisions for newspapers and allied wehsites were made by editors and journalists,
and not by board directors or shareholders. However, boards usually play some role in the
appointment of editors, and may also determine the overall political stance in line with the

target audience for a particular newspaper title".>’

In relation to Issue C, the Issues Letter dismisses the role of the Broadcasting Code in safeguarding
plurality on the basis that it does not cover the selection and prominence of news. News has
submitted that the provisions of the Broadcasting Code have a key role in ensuring internal plurality
in relation to TV news reporting and therefore in safeguarding also external plurality. The view set
out in the Issues Letter is based on a wrong legal interpretation of the scope of application of the
Broadcasting Code. A legal opinion of Lord Pannick QC attached to this response under Annex 1
confirms News' views previously put to Ofcom. The fact that Ofcom has received what it describes
as "conflicting representations"*' on this issue does not dispense with the need to form a view based
on the strength of those representations. As you will see from the attached opinion, the impartiality
rules in the Communications Act 2003 help to ensure that, in practice, the owner of a television
station (or the news editor) could not intervene to require news items to receive lesser (or indeed
greater) prominence for political reasons, or no coverage at all for political reasons. They advise that
the concept of 'due impartiality' imposes duties in relation to the choice of stories for inclusion in the
news programme, and the prominence given to a story. Such duties demonstrate that the concept of
'due impartiality' itself makes an important contribution to maintaining plurality.

28
29

31

CC Report at paragraph 41.

CC Report at paragraph 5.54.

CC Report at paragraph 5.58.

At paragraph 41 of the Issues Letter.

0012561-0000367 CO:13164221.3 22



Confidential

4.5

4.6

4.7

Il

5.1

53

(@)

By way of illustrative example, the joint opinion considers that a TV channel owner ordering his
news channel to report a news story that is very damaging to the Government of the day as the last
item on the evening news for 20 seconds, rather than as one of the lead items — which it would
deserve on any objective assessment of the news agenda — would be in breach of a number of the
rules set out in section 5 of Ofcom's Broadcasting Code, including rules 5.5, 5.11 and 5.12 (imposing
additional "special impartiality requirements" on television broadcasters in relation to the coverage
of "matters of political or industrial controversy and matters relating to current public policy") and
rule 5.7 (the requirement to ensure that views are represented with due weight). The criterion of ‘due
impartiality' therefore prevents undue or improper influence on the (lack of) prominence of the story
and, a fortiori, on a decision whether to report the story at all.

The same conclusion would follow if the news editor were to adopt the same approach of not giving
a news item its due weight and prominence for political reasons, for example because he believes
(rightly or wrongly) that this is the wish of the owner, without the owner having made any express
statement.

Moreover, Ofcom fails to recognise the reality of TV news reporting on which the CC has already
found clear evidence:

"The board of the channel provider would only be involved in decisions relating to
particularly controversial stories. We were told that it was rarer still for individual
shareholders of the channel provider to be involved in relation to the content of news
provided over that channel. ITV told us that it was not aware of any occasion on which its
shareholders had sought to influence the content of its news programming and that it was
not conceivable that a shareholder could successfully influence it as to the content of its
news programming."* )

ISSUE D: INFLUENCE OVER THE NEWS AGENDA OF OTHER MEDIA OUTLETS

Paragraph 47 of the Issues Letter appears to confuse two issues: (i) whether News will, post-
Transaction, have influence over Sky News' editorial agenda and (ii) whether News will, post-
Transaction, gain a level of influence over the broader news agenda in the UK such as to lead to
insufficient plurality.

News submits that it will not achieve (i) for the reasons set out in its submission of 23 November and
again in section 4 above. However, regardless of the level of influence News would have over Sky
News, News has already put forward evidence as to why any impact on the broader news agenda
would be minimal because of the way in which, in reality, the news agenda is set. Ofcom
summarises part of this at paragraph 46 of the Issues Letter but does not attempt to react to it.
Indeed, although the setting of the news agenda is critical to this case, nowhere does Ofcom seek to
discuss how it believes the agenda is set, or seek to quantify the influence of different parties, or
analyse how this would change as a result of the transaction. It implicitly makes the assumption that
influence on the news agenda stems directly from audience size, but this is self evidently not the case
- if this were true, the FT's news agenda would be driven by The Sun. ’

Figure 4 of the Perspective report attached to News' initial submission to Ofcom of 23 November
2010 showed that the BBC was by far the most influential source of news.

OFCOM'S FORWARD VIEW OF THE MARKET

The Secretary of State has no jurisdiction to apply a competition law test or to second-guess
the European Commission

32

CC Report at paragraph 5.56.

0012561-0000367 CO:13164221.3 23



Confidential

6.1

6.2

6.3

6.4

6.5

6.6

6.7

Ofcom appears to have concerns that a combined News/Sky would enjoy market power to the extent
that it would be able to manipulate market outcomes post-Transaction.

These theories of harm are competition law theories of harm which, so far as they are credible at all,
fall to be considered by the European Commission.

The Transaction can only proceed once the European Commission has reached a formal decision that
it will not lead to a significant impediment to effective competition in any relevant market. If the
combined firm might somehow be in a position to force market exit (as Ofcom appears to be
postulating) ‘then Ofcom should trust that the European Commission would have taken that into
account when assessing its impact on relevant markets and would have decided that such concerns
were not credible.

Ofcom emphasised in its meeting with News on 15 December 2010 that its concemns are about
"economic power" and somehow different, or beyond competition concerns. This is also stated
overtly at paragraph 49 of the Issues Letter, where Ofcom states-that it has concems in relation to:

"[...] the effect on plurality of the merged entity's relative economic power. Essentially, the
argument is that in light of its market position across media platforms, the combined entity
may be disproportionately able to respond to market developments and further challenges,
increasing its market power compared to other news providers, while not necessarily
behaving anti-competitively."

This issues are precisely the issues that fall to be assessed by the European Commission in its review
of the Transaction under the EU Merger Regulation (EUMR), Article 2 of which expressly states
that:

"1. [...] the Commission shall take into account: [...]

(b) the market position of the undertakings concerned and their economic and financial
power, the alternatives available to suppliers and users, their access to supplies or markets,
any legal or other barriers to entry, supply and demand trends for the relevant goods and
services, the interests of the intermediate and ultimate consumers, and the development of
technical and economic progress provided that it is to consumers’ advantage and does not
Jorm an obstacle to competition.

2. A concentration which would not significantly impede effective competition in the
common market or in a substantial part of it, in particular as a result of the creation or
strengthening of a dominant position, shall be declared compatible with the common
market” (emphasis added).

Furthermore it is legally incorrect to imply, as Ofcom does at paragraph 49 of the Issues Letter and
as it did in the meeting of 15 December 2010, that the European Commission's review of the
Transaction under the EUMR is restricted to entities "behaving anti-competitively". The European
Commission will look at the Transaction's potential affects on competition in the round, not simply
with respect to the post-Transaction behaviour of the merging parties. In considering whether a
particular merger might give rise to a significant impediment to effective competition, the European
Commission assesses not only the prospect that a competitor might exit but also "whether
competitors are disadvantaged and therefore able to compete less effectively" (see para 29 of the
European Commission's Non-Horizontal Guidelines).

Ofcom has not credibly articulated how This Transaction can give rise to concerns on the sufficiency
of plurality based on forward looking concerns absent a competition problem. News would suggest
that no such "lacuna" exists.

0012561-0000367 CO:13164221.3 24



1

Confidential

6.8

6.9

(b)

6.10

6.11

6.12

©
6.13

6.14

_ consequences.

@ If there is a realistic risk of market exit, the matter falls properly within the jurisdiction of
the European Commission as a competition question.

(i) To the extent that there is no such risk, by definition there is no quantitative reduction in the
number of other media controllers.

To the extent that the Transaction could be regarded as increasing the strength of the merged group's
proposition to consumers (e.g. through bundling), by implication consumer choice will be expanded
which cannot be expected to have a detrimental effect on the sufficiency of plurality.

As Ofcom is aware, under Article 21(3) of the EUMR, "No Member State shall apply its national
legislation on competition to any concentration that has a Community dimension." The Secretary of
State's European intervention notice in respect of the Transaction expressly states that a
concentration with a Community dimension has arisen or will arise. Ofcom's jurisdiction to assess
the Transaction is therefore exclusively confined to the PIC specified in the Secretary of State's
European intervention notice (as provided for under Article 21(4) of the EUMR).

These issues are irrelevant to the question of whether the Transaction leads to insufficient
plurality

If Ofcom believes that market changes will lead to an insufficiency of plurality, it must only take
into account those effects which can be directly linked to the Transaction.

Unsubstantiated and theoretical future harm, depending on possible future behaviour by News/Sky
(which is uncertain) and which will have future impacts (that are uncertain) that will lead to market
exit (that is uncertain) and without any market entry (that is uncertain) are far too remote to be used
as part of the analysis. Ofcom's theories lack any direct or reasonably foreseeable connection with
the Transaction. Ofcom does not even attempt to predict how far into the future the effects it
foresees are likely to occur and therefore does mnot satisfy legal requirements of remoteness of

Ofcom cannot simply raise the hypothetical possibility of a situation — whose existence is entirely
unconnected to the Transaction — in which third party media enterprises are not able to match the
quality or functionality of a combined News/Sky and from there conclude that the Transaction could
(let alone might reasonably be expected to) weaken (let alone render insufficient) plurality. Nor can
Ofcom legitimately raise a hypothetical situation — again without any explanation of its connection
to the Transaction — in which there is a mere possibility of news wholesalers being replaced by Sky
News and from there make an entirely unsupported assertion that the risk of a change in wholesale
news provision so as to reduce plurality (to an unspecified level) is increased by an asymmetry of
economic power between providers.

Even taking its analysis at face value, Ofcom's theories of future harm are exceedingly weak

Even if it was part of Ofcom's task in this context to conduct such a speculative future looking
exercise assessing the likely development of media markets (which News does not accept) the
concerns identified by Ofcom are in any event unrealistic.

Ofcom identifies four possible strategies which the merged News/Sky entity might adopt and which
might result in it becoming stronger at some unspecified point in the future:

6] News and Sky could cross-promote each other’s products which "could increase the share of

the merged group's titles";>

At paragraph 50 of the Issues Letter.

0012561-0000367 C0O:13164221.3 25



h

I

Confidential

6.15

6.16

6.17

6.18

6.19

6.20

6.21

(ii) News could offer customers bundled products and competing providers could find that they

"could not offer customers a similar quality of product or level of “functionality";**

(ii1) News could win additional wholesale news contracts and its chance of winning is assumed
to be greater where "there is an asymmetry in the economic power between possible

providers";”® and

@iv) News and Sky could achieve operational synergies through merged newsrooms and reduce
fixed costs.*®

It is important to understand that, even in its own terms, what Ofcom is suggesting is (respectively):
(i) that a combined News/Sky might more effectively advertise their products and that consumers
would react to that advertising and discover new sources of news provision which they like; (ii) that
a combined News/Sky might offer attractive products to consumers for which there is significant
demand; (iii) that a combined News/Sky might offer attractive services at the wholesale level which
would customers choose to buy; and (iv) that a.combined-News/Sky might save-costs. -

Ofcom appears to believe that by strengthening a combined News/ Sky the strategies and outcomes it
alludes to must necessarily be bad for competition and bad for plurality. This is, of course, entirely
untrue and it is possible to take the opposite view of these speculative future scenarios and to regard
each and every one of these outcomes as both pro-competitive and good for plurality.

Ofcom notes that its concern is based on an assumption that "other news providers found they could
not offer customers a similar quality of product or level of functionality" >" No concern can arise as
such because a combined News/Sky would offer better or more attractive products. Ofcom needs to
explain why increases in quality should be denied to consumers on the grounds that other providers
may not be able or may choose not to match them. This seems an extraordinary argument against
innovation and improvement. Moreover, this assumption is totally unrelated to an assessment of the
sufficiency of plurality.

In reality, as well as falling far short of demonstrating a credible risk of harm to competition (or,
necessarily, plurality), Ofcom's theoretical 'scenarios' are not even credible in and of themselves.

@ Cross-promotion
In relation to cross-promotion Ofcom finds that:

"[...] the proposed acquisition would create greater ability and incentive for Sky to
reciprocate through either overt cross-promotion (e.g. direct references to sister titles) and
more subtle forms (e.g. the use of Sky News audio-visual content on The Times website;
sharing on-screen/visible "talent", such as correspondents, trailing stories). Both are
potential ways to influence consumers of one news source to increase consumption of
commercially related sources."®

Ofcom does not assess why existing incentives are weak, i.e. why News does not employ cross-
promotion strategies today.

Ofcom notes in this context that overt cross-promotion "would however be limited by the controls on
commercial references in the Broadcasting Code".”

34
35
36
37
38
39

At paragraph 54 of the Issues Letter.

At paragraph 55 of the Issues Letter.

At paragraph 57 of the Issues Letter.

At paragraph 54 of the Issues Letter.

At paragraph 50 of the Issues Letter.

At footnote 22 of the Issues Letter. .

0012561-0000367 CO:13164221.3 26



Confidential

6.22

6.23

6.24

6.25

6.26

6.27

6.28

In identifying "potential ways to influence consumers of one news source to increase consumption of
commercially related sources",® Ofcom does not provide evidence that such strategies would be
likely to be effective in influencing consumer purchasing habits; that they would result in a
significant migration of consumers to News at the expense of rivals; and that insufficient plurality
would result for the relevant cross-media audience.

The only evidence that Ofcom offers in support of this theory is from another jurisdiction in relation
to other parties, where it notes: "[flor example, stakeholder representations reference a US report
which showed that the CBS network (then owned by Viacom) was more than twice more likely to
cover stories from other Viacom outlets than NBC and ABC"*' This observation is inconclusive for
a proper assessment of sufficiency of plurality and the impact of the Transaction.

(ii) Bundling

As Ofcom recognises in paragraph 54 of the Issues Letter, bundling strategies would be available to
News and Sky today. Ofcom does not assess why existing incentives are weak, i.e. why News does
not employ bundling strategies today.

The Transaction does not materially enhance News' ability and incentives to engage in bundling and
Ofcom does not explain why it believes the contrary to be true. Even if this were the case, there is
no evidence that this would be likely to lead to the exit of other provider(s) (or, indeed, of which
other provider) or that it would result in insufficient plurality. Ofcom does not explain why it
believes exit would be likely.

Ofcom states that "there may be types and forms of bundling that build on Sky's unique presence in
the platform market, its ability to bundle a range of services into a single product proposition
drawing on multiple distribution channels, and its direct relationship with a significant base of

customers that were less replicable by other news providers".*?

However, even on the basis of Ofcom's own analysis:

(a® it is not the case that Sky occupies a "unique presence" such that others cannot offer
competing propositions, either alone or in collaboration with other media providers; and

® as Ofcom notes at paragraph 25 of the Issues Letter, "six of the top ten online news providers
are also providers of UK newspapers", illustrating how providers of traditional (print) news
have expanded into other areas.

Moreover, when considering combined offers:

(a) other providers are actively offering so-called triple play options in terms of TV, internet and
phone access;

(b) large enterprises such as telco providers (Virgin, O2, Vodafone etc) are able to tap into their
customer base to provide cross-sell opportunities; and

(© projects such as Canvas/YouView illustrate the potential for collaboration in the media
industry. There is no reason to believe that such possibilities do not exist in relation to news
allowing smaller players to develop a market presence and Ofcom does not address this
possibility.

40
41
42

At paragraph 50 of the Issues Letter.
At paragraph 52 of the Issues Letter.
At paragraph 54 of the Issues Letter.

0012561-0000367 CO:13164221.3 27



Confidential

6.29

6.30

6.31

6.32

6.33

6.34

(Gii) Wholesale provision

When considering the relevance of wholesale provision, Ofcom notes that its "preliminary view is
that wholesale news provision is relevant for the purposes of reporting on the effects of the specified
public interest consideration, although our prelxmmary view is also that this would not materially
affect the analysis set out below. This is because we are concerned with the sufficiency of
plurality of persons with control of media enterprises serving the audiences we consider
relevant" (emphasis added).”

On this basis:

(a) even accepting the suppositions set out in the Issues Letter in paragraph 55, a consideration
of wholesale provision would not materially affect the analysis on Ofcom's own assessment;

(b) ultimately, and as required by the relevant PIC, it is necessary to consider the sufficiency of
plurality remaining after the Transaction; and =~ . = . L

(c) even on Ofcom's analysis, the Transaction can result, at most, in a 15% share of a cross-
media audlence including wholesale news provision, with the BBC accounting for 54% and
ITN 14%.*

In any event, the CC Report acknowledged that wholesale news provision is a dynamic market and
that contracts are contestable, with a number of credible bidders:

"Five told us that, in its experience, the costs of news provision are falling, due to advances
in digital technology and distribution. This could mean many more companies being
potential news providers to Five when its contract is next up for renewal. In addition to Sky
News and ITN, this could include international news organizations such as CNN, Reuters
and APTN. Should they feel inclined, Five considered that any one of these organizations
could recruit the staff to provide the dedicated front end’ resources for a high-quality news
programme, while relying on its own infrastructure to support this".*

See also paragraphs 3.8-3.10 above.
(iv) Operational synergies and merged newsrooms

Ofcom does not explain why operational synergies would lead to a reduction of internal plurality.
There is a range and variety of voices within News International today. Any operational synergies
would not automatically mean a reduction in such range and variety.

In any event:
(a) Ofcom recognises various impediments to merged newsrooms:

"News Corp has indicated that it has no plans to integrate its news facilities at present and
has not done so in the past.... We note representations that such integration is difficult,
notably in TV and newspaper mergers in part due to internal constraints created by the
existing cultures of press and TV newsrooms" (emphasis added).*

43

45

At paragraph 10 of the Issues Letter.
At paragraph 64 of the Issues Letter.
At Appendix H of the CC Report.

At paragraph 56 of the Issues Letter.

0012561-0000367 CO:13164221.3 28



Confidential

o

(CY

6.35

h

6.36

6.37

(b) Ofcom cites no evidence in support of the implication of "a tendency towards concentration

to reduce, where possible, the fixed costs of news production”.*’

(©) The fact that integration may be easier at an indeterminate future date (unspecified by
Ofcom) does not present a basis for concluding that insufficient plurality would result from
the Transaction.

@ Considerable barriers to integration remain:
(A) there are few actual examples of sustained successes;

®B) competing personalities, empires and executives of TV and newspaper operations
tend to present challenges for operational integration;

(&) not all print reporters carry over well to TV;
(D)  narrative text and graphics will tend to be in a support role for broadcasters;

(E) different TV and newsrooms cultures and rigours suggest integration will not
happen overnight; and

@ different regulatory requirements for TV and print suggest, if anything, that
successful integration would require the TV culture to predominate. The TV
regulatory landscape and culture brings added regulatory safeguards for impartiality,
which reinforces plurality.

Ofcom is not legally entitled to take into account effects which are not (at the very least)
reasonably foreseeable and which have no direct nexus with the Transaction

Furthermore, it is noted that Ofcom's forward view of the market presented in paragraphs 48 to 57
(as well as the resources issues at paragraphs 38 and 39) of the Issues Letter lists each issue without
making any attempt to establish its credibility, the likelihood that it would occur or the time period
within which it would occur. Although Ofcom's report to the Secretary of State is in the context of a
"first phase” review of media plurality, Ofcom must restrict itself to considering only those theories
of harm which can be demonstrated to have some direct or, at the least, reasonably foreseeable
connection with the Transaction. Ofcom cannot base its report on the sufficiency of plurality on
potential future market developments which are purely speculative and which, even putting Ofcom'’s
case at its highest, could be detrimental to plurality only in a way which is very remote from this
transaction.

These issues would only conceivably be relevant for plurality purposes if it could be established:

(a) that the hypothetical scenarios would result from or be rendered materially more likely as a
result of the Transaction and within a proximate time frame;

(b) that, consequently, market exit would be likely to result; and
(c) that the remaining plurality would be insufficient.

Ofcom does not take into account or analyse the legal implications for any assessment of the effect
(if any) of the Transaction on sufficiency of plurality in terms of remoteness of alleged adverse
consequences Ofcom apparently relies on a series of hypothetical assumptions concerning what
"eould" occur, speculating that this raises "additional future risks" given the "prospect of market

47

At paragraph 57 of the Issues Letter.

0012561-0000367 CO:13164221.3 29



Confidential

exit". Each of these suppositions is increasingly vague. In particular, there is no identification of
specific effects on specified entities with credible and likely consequences for plurality and,
ultimately, for sufficiency of plurality.

-Allen & Overy LLP Hogan Lovells International LLP

17 December 2010

0012561-0000367 CO:13164221.3 30



Confidential

0012561-0000367 CO:13164221.3

ANNEX 1
LEGAL OPINION OF LORD PANNICK QC

(Contained in a separate document)

31



Confidential

ANNEX 2

SUMMARY OF CROSS-MEDIA NEWS CONSUMPTION

PLATFORM  TELEVISION INTERNET NEWSPAPERS RADIO  CROSS-MEDIA

PLURALITY :
- today Sufficient
- trend Increasing
PLAYERS BBC (74%),
ITV (17%),
Sky News
(6%), Channel
4 (4%) and
Five (2%)
CONSUMPTION
Importance of
source
- today Ist
- trend Steady
Impartiality
- today 42%
- trend Steady
Reach
- today 98%
- trend Increasing
Usage (hrs/ day)
- today 0.36
- trend Steady
Sources **
- today 1.1
- trend Steady
CROSS-MEDIA
SHARE OF
VOICE
- today
- trend Steady

0012561-0000367 CO:13164221.3

Sufficient
(high)

Increasing

BBC attracts
the most UVs
but there are
no dominant
players and a
very large
number of
players

2nd
Increasing

21%
Steady

75%
Increasing

0.29
Increasing

3:5
Increasing

Increasing

Sufficient

Steady

News Corporation
(34%), Daily Mail
& General Trust
(21%), Trinity
Mirror (15%) and
Northern and Shell
(15%)

3rd
Decreasing

17%
Steady

59%
Decreasing

<0.57*
Decreasing

1.4
Steady

Decreasing

32

Sufficient  High

Steady Increasing

BBC (55%), A significant number of
Global voices available excluding
(17%) and  online; literally thousands if
Bauer (11%) online is included

4th

Decreasing Internet increasing part of the
cross-media mix

35%
Steady

89%

Decreasing Internet and digital TV
penetration expected to
increase

Not 1.2
available

Decreasing Increasing

22 2% 5
Steady Increasing

Cross-media consumption
mix has changed.
Consumption has shifted
away from press and radio
towards TV and online.
Plurality continues to
increase in TV and onling;
online has thousands of
voices

Decreasing Trend of increasing shift
away from press and radio
towards TV and online
expected to continue



Confidential

Sources: Perspective analysis of BARB data; Communications Market Report, Ofcom, 19 August 2010 p 204; ABCs:
national daily newspaper circulation August 2010, Guardian, 10 September 2010; TouchPoints Super Hub 2010 survey
data, as accessed 12 November 2010; Newspaper Marketing Agency; Media Ownership Rules Review, Ofcom, 31 July
2009 p 26; TGI survey data, survey conducted between April 2009 and March 2010, as accessed 12 November 2010; A
glimmer of hope for newspapers, McKinsey Quarterly, April 2010; Media Monitor Report, FD, 2010; Monthly total
unduplicated unique visitors accessing news/information, Comscore, as accessed on 11 November 2010; FTI analysis.

* this figure corresponds to time spent reading any newspaper which overestimates the time spent reading the news.
** we note that the number of platforms used is 3 to 4 and this may increase in line with internet penetration.

*** this figure corresponds to total number of radio channels listened to rather than just the number of news radio
channels.

.0012561-0000367 CO:13164221.3 33



Confidential

ANNEX 3
LIST OF UK MEDIA ENTERPRISES

(Contained in a separate document)

0012561-0000367 CO:13164221.3 ‘ 34



Confidential

ANNEX 4
BBC'S 'SHARE OF VOICE'

1. By considering News/Sky and the BBC's share of news consumption within particular media, and
then scaling these media by the relative consumer interest in them as a news source, a picture can be

developed of the 'share of voice' for each group:

2010 cross-media 'share of voice' for news providers

100%

Audience Share

‘Share of interest’” in news source

Notes: Daily mediaonly; Sunday papers, news magazines excluded
Share figures are for 2010
Web share for News includes Sky's 1% share, which istoo small to show
‘Share of interest’ derived from McKinsey 2009 survey
Sourcesinclude ABC, NNR, ComScore, BARB, McKinsey, ONS, Perspective analysis

2 From this picture it is self-evident that News' share of voice (with or without Sky) is a fraction of the
BBC's — approximately one quarter, even including Sky. Moreover, since the web's share of interest
is growing, and News/Sky is relatively weak in this segment, News' share of voice has and will

continue to decline.

S Note that in using 'share of interest' to scale the horizontal axis we have taken a very conservative
approach. If instead it was scaled by consumers' stated 'main source for news', the BBC's share of
voice would grow dramatically from this picture, since the TV 'vertical' would take 73% of the
horizontal axis (as opposed tc 33% in the above picture).

4. Moreover, this analysis doesn't take into account differences in influence between different media
outlets. However, BBC TV is seen as authoritative by 60% of consumers, compared to 3% saying
the same of the Sun. Thus this factor too means that the above picture likely understates the
influence of the BBC and overstates that of News.

0012561-0000367 C0O:13164221.3 35






a

JOINT OPINION

1 We are asked to advise News Corporation concerning the
scope of the impartiality rules in the Communications Act
2003 and the Ofcom Broadcasting Code. Our advice is sought
J:.n the context of the decision of the Secretary of State
to seek Ofcom's views on the News Corporation bid to take

control of British Sky Broadcasting Group plc.

2 In our opinion, the impartiality rules help to ensure
that, in practice, the owner of a television station (or
the news editor) could not intervene to require news items
to receive lesser (or indeed greater) prominence for
peolitical reasons, or no coverage at all for political
reasons. We advise that the concept of "due impartiality"
imposes duties in relation to the choice of stories for
inclusion in the news programme, aﬁd the prominence given
to a story. Such duties demonstrate that the concept of
"due impartiality" itself makes an important contribution

to maintaining plurality.

The background

3 At present, News Corporation owns {approximately) 39% of

the shares in British Sky Broadcasting Group plc.

4 News Corporation wish to acquire the remaining

(approximately) 61% of the shares in British Sky



Broadcasting Group plc.

On 4 November 2010, the Secretary of State issued a
European intervention notice in relation to the proposed
transaction under section 67(2) of the Enterprise Act

2002.

The Secretary of State has requested that Ofcom
investigate and provide him with a report under Article 4A
of the Enterprise Act 2002 (Protection of Legitimate
Interests) Order 2003 SI No. 1592. The report is to be

provided by 31 December 2010.

The Secretary of State has identified section 58(2C) (a) of
the Enterprise Act 2002 as the basis of his concern. It
refers to
"the need, in relation to every different audience in
the VUnited Kingdom or in a particular area or
locality of the United Kingdom, for there to be a

sufficient plurality of persons with control of the
media enterprises serving that audience".

Section 58(2C) was added to the 2002 Act by the
Communications Act 2003. Plainly it was intended to
address issues other than those raised by competition

inquiries into market concentrations.

In the Submission to Ofcom dated 23 November 2010, News

Co.rporation and British Sky Broadcasting Group plc state,



10

"

11

12

at paragraph 5.5 :
"News Corp does not currently exercise influence over
Sky News' editorial agenda (despite the degree of

control it already has over Sky). This would not be
changed by the Transaction.".

Plainly there are many reasons for disputing that the News
Corporation bid to take control of British  Sky
Broadcasting Group plc would have. an adverse effect on
plurality, given the variety of voices that are heard
across the media, the fact that the bid (if successful)
would not reduce the number of those voices, and the

culture of journalistic editorial independence.

We are asked to focus on one matter : the extent to which
the legal requirements as to impartiality would, in any
event, prevent News Corporation from interfering in the

editorial judgment of Sky News.

We note that in paragraph 5.54 of its report dated 14
December 2007 to the Secretary of State concerning the
acquisition by British Sky Broadcasting Group plc of 17.9%
of the shares in ITV plc, the Competition Commission
("cC") considered that the impartiality rules imposed on
television news broadcasters were a relevant factor in
safeguarding media plurality, but that they left room for
controllers of television channels to influence the news

agenda. The CC stated that the legislative provisions and



the Code

"may not, however, necessarily prevent owners of
television channels from influencing the news agenda
by setting the overall strategy for news, the
prominence of particular stories or types of news
stories within that agenda or through the choice of
editorial staff".

The provisions relating to impartiality

13

14

15

16

17

The United Kingdom has a 1long history of imposing
impartiality requirements on news broadcasters. The
current provisions are set out in sections 319—320 of the
Communications Act 2003, which require Ofcom to set
standards for the <content of television and radio
programmes, including news content.
Section 319(2)(c) states that one of the standards
objectives is
n"that news included in television and radio services
is presented with due impartiality and that the

impartiality requirements of section 320 are complied
with".

Section 319(2)(d) adds a further standards objective :

"that news included in television and radio services
is reported with due accuracy”.

These requirements apply to "news", as defined in section
319(8) to mean

"news in whatever form it is included in a service".

Section 320 adds "special impartiality requirements™ which



apply to television and radio services :

" (1) The requirements of this section are :

(2)

(4)

(6)

(a) the exclusion, in the case of television
and radio services ..., from programmes
included in any of those services of all
expressions of the views or opinions of the
person providing the service on any of the
matters mentioned in subsection (2};

(b) the preservation, in the case of every
television programme service ... of due
impartiality, on the part of the person
providing the service, as respects all of
those matters;

Those matters are -
(a) matters of political or industrial
controversy; and

(b) matters relating to current public policy.

For the purposes of this section -

(a) the requirement specified in subsection
(1) (b) is one that (subject to any rules
under subsection (5)) may be satisfied by
being satisfied in relation to a series of
programmes as & whole;

OFCOM's standards code shall contain provision

setting out the rules to be observed in

connection with the following matters -

(a) the application of the requirement
specified in subsection (1) (b);

Any provision made for the purposes of

subsection (5)(a) must, in particular, take

account of the need to ensure the preservation

of impartiality in relation to the following

matters (taking each separately) -

(a) matters of major political or industrial
controversy, and



(b) major matters relating to current public
policy,

as well as of the need to ensure that the

requirement specified in subsection {(1)({b) is

satisfied generally in relation to a series of

programmes taken as a whole".

18 The current version of Ofcom's Broadcasting Code is dated

2009 and took effect on 1 September 2010.

19 Section 5 of the Code states the "principles™ applicable
to "due impartiality and due accuracy and undue prominence
of views and opinions” :

"To ensure that news, in whatever form, is reported
with due accuracy and presented with due
impartiality.

To ensure that the special impartiality requirements
of the Act are complied with".

20 Section 5 of the Code then defines "due impartiality”

ipue' is an important qualification to the concept
of impartiality. Impartiality itself means not
favouring one side over another. 'Due' means adequate
or appropriate to the subject and nature of the
programme. So ‘'due impartiality' does not mean an
equal division of time has to be given to every view,
or that every argument and every facet of every
argument has to be represented. The approach to due
impartiality may vary according to the nature of the
subject, the type of programme and channel, the
likely expectation of the audience as to content, and
the extent to which the content and approach is
signalled to the audience. Context ... is iAmportant”.

In R v Secretary of State for the Home Department ex parte

Brind [1991] 1 AC 696, the Court of Appeal considered (on
a point which was not argued before the Appellate

Committee of the House of Lords), similar requirements of



21

22

due impartiality imposed on  broadcasters by the
Broadcasting Act 1981 and similarly emphasised the word
"que”. See Lord Donaldson of Lymington at p.723B and

McCowan LJ at pp.731H-732B.

Section 5 of the Code then sets out a number of provisions
designed to ensure due impartiality and due accuracy in
news. These provisions include :

"5.1 News, in whatever form, must be reported with
due accuracy arid presented with due
impartiality”.

Rules 5.4 to 5.12 of the Code impose additional "special
impartiality requirements” on television broadcasters in
relation to the coverage of ‘“matters of political or
industrial controversy and matters relating to current
public policy”. This covers all programme content, and not
only news. The Code defines such matters as follows:

"Matters of political or industrial controversy are
political or industrial issues on which politicians,
industry and/or the media are in debate. Matters
relating to current public policy need not be the
subject of debate but relate to a policy wunder
discussion or already decided by a local, regional or
national government or by bodies mandated by those
public bodies to make policy on their behalf, for
example non-governmental organisations, relevant
European institutions, etc".

These provisions include :

"5.4 Programmes in the services ... must exclude all
expressions of the views and opinions of the
person providing the service on matters of
political and industrial controversy and matters
relating to current public policy (unless that
person is speaking in a legislative forum or in
a court of law). Views and opinions relating to



the provision of programme services are also
excluded from this requirement.

5.5 Due impartiality on matters of political or
industrial controversy and matters relating to
current public policy must be preserved on the
part of any person providing a service ...
This may be achieved within a programme or over
a series of programmes taken as a whole.

5.7 Views and facts must not be misrepresented.
Views must also be presented with due weight
over appropriate timeframes.

5.11 In addition to the rules above, due impartiality
must be preserved on matters of major political
and industrial controversy and major matters
relating to current public policy by the person
providing a service ... in each programme or in
clearly linked and timely programmes.

5.12 In dealing with matters of major political and
industrial controversy and major matters
relating to current public policy an
appropriately wide range of significant wviews
must be included and given due weight in each
programme or in clearly linked and timely
programmes. Views and facts must not be
misrepresented.

23 Ofcom has also published a Guidance Note which addresses
the concept of "the person providing the service", as
stated in Rules 5.4, 5.5 and 5.11 of the Code

"'The person providing the service' is a concept used
in connection with the legal requirements for the
licensing and compliance of broadcasting services. In
this rule [ie Rule 5.4], it refers to the licensee,
the company officers and those persons with an
editorial responsibility for the service or part of
the service rather than, for example, the programme
presenter"”.



Analysis

24

25

26

In our opinion, the impartiality rules do apply to the
relative "prominence™ given to a news story or type of
news story, one of the matters addressed by the CC (see '

paragraph 12 above).

To take a hypothetical example, suppose there is a news
story very damaging to the Government of the day (a Bank
of England Report on its mismanagement of the economy, or
the Home Secretary criticises the Prime Minister) and the
owner of the channel - who supports the Prime Minister -
orders the news channel to report this story accurately
and impartially, but as the last item on the evening newvs,
for 20 seconds, rather than as one of the lead items which
it would deserve on any objective assessment of the news
agenda. Or suppose - to take an even more extreme example
- the owner ordered that the story not be broadcast on the

news channel at all.

In our view, this would breach the impartiality rules,
since stories damaging to the Opposition would be given
their proper prominence. Rules 5.5, 5.11 and 5.12 would be
relevant (see paragraph 22 above). The person providing
the service (for this purpose, the owner) would not be
respecting due impartiality, and he would not be ensuring

that views critical of the Government weré "given due



27

28

weight". See also Rule 5.7 on "due weight". The criterion
of "due impartiality" prevents undue or improper influence
on the (lack of) prominence of the story and, a fortiori,

on a decision whether to report the story at all.

The same conclusion would follow if the news editor were
to adopt the same approach of not giving a news item its
due weight and prominence for political reasons, for
example because he believes (rightly or wrongly) that this
is the wish of the owner, without the owner having made
any express statement. The news editor is also a "person
providing the service” as defined in Ofcom's Guidance Note
(see paragraph 23 above). Due impartiality prohibits the
news ‘editor from giving the story a lower priority, or
excluding it altogether from the news broadcast, for
political reasons. That is a breach of due impartiality
because a similar story involving another political party
would be reported, and reported high up the news agenda,
and the story in question is not receiving such coverage

for political reasons.

The CC Report dated 14 December 2007 states at paragraph

31 of the Summary :

"We note that the regulation of media enterprises in
relation to plurality and impartiality are distinct.
Impartiality relates to the fair and balanced
treatment of differing viewpoints in relation to
particular news stories but does not address the

"

relative prominence given to each story. ...".

For the reasons set out in paragraphs 24-27 above, we do

10



5

'

29

30

31

not accept that such a distinction ¢an properly be drawn.
The concept of "due impartiality" does impose duties in
relation to the choice of stories for inclusion in the
news programme, and the prominence given to a story. Such
duties demonstrate that the concept of "due impartiality”
itself makes an important contribution to maintaining

plurality.

We recognise, of course, that selection of the news agenda
is not an objective matter. Editorial discretion is
enjoyed and necessarily so since "impartiality” is not and

cannot be absolute, but is "due". See R (Boyd Hunt) v ITC

[2002] EWHC 2296 (Admin) (6 November 2002, Newman J) at

paragraph 25.

Nevertheless, a very great deal of the mischief which the
public interest consideration of plurality seeks to
achieve 1is addressed by the regulatory regime and the

requirement of due impartiality.

In section 58(2C) (a), the statutory concern  for
"sufficient plurality"” is not confined to news reporting.
However, the CC said in paragraph 5.10 of its report dated
14 December 2007
"We concluded that a plurality of control within the
media is a matter of public interest because it may
affect the range of information and views provided to

different audiences”.

The CC focused on news in conducting a plurality review in

11



32

paragraph 5.32 of its report because, it said,
"news and current affairs are the genres most closely
gonnected with the formation of public opinion about
issues of national significance through the
communication of a range of information and views".

So if Ofcom is satisfied about news reporting, it is

difficult to see what concerns about plurality would

remain in the present context.

We also note that in British Sky Broadcasting Group plc v

Competition Commission [2010] 2 All ER 907, paragraphs 80

and 121, the Court of Appeal considered the meaning of the
words in section 58 (2C) (a) of the Enterprise Act 2002 :

"a sufficient plurality of persons with c¢ontrol of

"
.

... media enterprises ...
The Court of Appeal stated at paragréph 80 that the view
of the CC was that

"what was required was not Jjust an exercise of
counting heads, and that it was proper and necessary
to have regard to the actual degree of control
exercised by one enterprise over another. If the
cantrol was less than complete, and if in practice it
would not enable the controlling enterprise to
dominate the policy and the output of the controlled
enterprise, that was something that should be taken
into account".

The Court of Appeal agreed with this approach at paragraph

121
"when it comes to assessing the plurality of the
aggregate number of relevant controllers and to
considering the sufficiency of that plurality, the
commission may, and should, take into account the
actual extent of the control exercised and
exercisable over a relevant enterprise by another™.

So Ofcom is required not just to count heads but also to

12



33

consider the practical effect.

In the present context, as we have noted, News Corporation
has disputed that the bid would reduce the number of media
outlets. The concept of "a sufficient plurality of persons
with control of the media en-térprises serving that
audience" in section 58 (2C) (a) of the 2002 Act focuses on
the overall news agenda in the United Kingdom, not on the
ability in practice of the owner to influence the agenda
of their own television news service. In any event, we
advise that the provisions in the 2003 Act and the Code
governing impartiality help to e;_'lsure that, in practice,
the owner of a television station f(or the news editer)
could not intervene to require news items on their own
television news service to receive lesser (or indeed

greater) prominence, or no coverage, for political

reasons.

S

LORD PANNICK QC

- DAVID LOWE

BLACKSTONE CHAMBERS,
TEMPLE ,
LONDON ECAY 9BW

15 December 2010

13



IN THE MATTER OF

NEWS CORPORATION

THE SCOPE OF THE IMPARTIALITY
REQUIREMENTS IN THE COMMUNICATIONS ACT

2003 AND THE OFCOM BROADCASTING CODE

JOINT OPINION

Allen & Overy
One Bishops Square
London E1 6AD
Tel : 0203 088 0000
Fax : 0203 088 0088

Ref : Antonio Bavasso

14



e

!r‘gé’l}“l \rl,

e




ANNEX 3 - LIST OF UK MEDIA ENTERPRISES

UK Media enterprises (Sky + News treated as one)

Sky News Times
Star News Sunday Times
Fox News Sunday Times
News of the World
2 BBC BBC1 [Numerous
BBC2 stations)
BBC3
BBC4
BBC News
3 mv ITv1
- 4 |Channel 4 Channel 4
5 Northern & Shell |Five Express
Sunday Express
Daily Star
6 GMG Smooth Radio |The Guardian
Real Radio The Observer
Rock Radio
7 DMGT Daily Mail
Mail on Sunday
Metro
Local titles (Northcliff)
8 Telegraph Group Daily Telegraph
' Sunday Telegraph
9 Pearson Financial Times
10 |Evgeny Lebedev The Independent
i
Indpendent on Sunday
Evening Standard
11  |Trinity Mirror Daily Mirror
Sunday Mirror
Daily Record
Local Titles
12 |Global Radio Heart
Capital FM
etc...
13  |Bauer Radio Magic
Kiss
etc...




UK Media enterprises (Sky + News treated as one)

Absolute Radio Absolute Radio
15  |urv talkSPORT
16 Orion Media Various local
17 |Newsquest Numerous local/nat'n'l
18 |Johnston Press Numerous local/nat'n’i
19  |Archant Numerous local/nat'n'l
20-100 |81 other local Numerous local/nat'n’|
roups*
101 |France Télévisions |France 24
102 |AlJazeera Al Jazeera Eng
103 |Time Warner CNN
104 [SOCEMIE Euronews
105 |RIA Novosti ~“IRT
106 |(Bloomberg Bloomberg
107 |NBC CNBC
108 |ccTv CCTV News
109 |IRIB Press TV
110 |[NDTV NDTV 24x7
111  |NHK NHK World
112 |Adventure Radio Various local
113 |Andover Sound Limited Various local
114 |Celador Radio Broadcasting Various local
115 |CN Group Ltd Various local
115-184 |69 Independent stations Various local
185 |Kingdom Radio Group Various local
186 kM Radio Ltd Various local
187 |Laser Broadcasting Various local
188 |Lincs FM Group Various local




UK Media enterprises (Sky + News treated as one)

Media Sound Holdings Various local

190 |Midland News Association Various local
191 |Midwest Radio Various local
192 |Murfin Music International Various local
193 |New Wave Media Various local
194 |Northern Media Group Various local
195 |One Gold Radio Limited Various local
196 |Quidem Various local
:iﬁi ' 197 |Sunrise Group/ LMC Various local
198 |[The Local Radio Company Various local
199 |TIML Golden Square Various local
200 |Tindle Radio Ltd Various local
201 |Total Broadcast Various local
202 |(Town and Country Various local
203 |UKRD Group Ltd Various local

* House of Commons Culture, Media and Sport Committee reports 87 prior to GMG acquisition



