
For Distribution to C P s

PCC rejects accuracy, privacy and discrimination complaints from Muddassar Arani

The Press Complaints Commission has rejected complaints from the well-known lawyer, Muddassar 
Arani, against the Daily Express, the Sun, the Daily Mail and the Daily Telegraph. Ms Arani 
complained that the articles in question inaccurately reported (among other things) details about 
her legal aid earnings and misled readers by their reference to comments she had made at a 
conference, at which Anjem Choudary -  an aide of exiled cleric Omar Bakri -  had also spoken.
A small number of inaccuracies were recognised by the newspapers and they offered suitable 
remedial action in response. However, the bulk of the various complaints under Clause 1 (Accuracy) 
did not raise a breach of the Code of Practice. In particular, the Commission was satisfied that the 
newspapers had accurately reported the amounts earned by the complainant. Moreover, "the 
newspapers had the right to inform the public that the complainant had attended and had spoken 
freely at [a conference], which had been characterised as "extremist" owing to [Anjem] Choudary's 
comments." The Commission did not agree that the articles implied that Ms Arani endorsed his 
views. Rather, they reported that she had spoken at the event and noted that various MPs had 
stated the view that her conduct was inappropriate.

Aside from the accuracy of the stories, the complainant said the articles were part of a sustained, 
negative campaign against her, which amounted to harassment and an invasion of her private life (in 
breach of Clauses 3 (Privacy) and 4 (Harassment) of the Code). Other solicitors, many of whom had 
also represented terror suspects had not, she said, been subjected to the same level of scrutiny. She 
suggested that the newspapers were discriminating against her because of her religious beliefs in 
breach of Clause 12 (Discrimination) of the Code.

However, the Commission rejected all of these complaints. While it was true that the articles had 
referred briefly to the complainant's background and lifestyle, "the nature of the information...was 
bland and inconsequential. None of the details was intrinsically private and the articles did not 
intrude unnecessarily into the complainant's private life."

And with regard to the complaint of harassment, the Commission made clear that "the Code does 
not seek to prohibit legitimate debate or campaigning journalism and it is not the case that 
publishing a number of articles about one issue or individual constitutes harassment under its 
terms."

As for the complaint under Clause 12 (Discrimination), "the factual references to her as a Muslim 
were [not] in any way prejudicial or pejorative." And as to whether it was re leva n t  to refer to Ms 
Arani's religion, the Commission noted that the complainant had become well-known for 
representing Islamic terror suspects and that her firm's website was heavily orientated towards the 
Muslim community. In such circumstances, the references to her religious background were 
justifiable in these particular articles.

To see the ruling in full please click here

ENDS

For further information please contact Stephen Abell on 020 7831 0022.

28 November 2008

145

MODI 00034943


