
For Distribution to CPs

PCC upholds complaints over Sunday Express Dunblane feature

The Scottish Sunday Express has been criticised by the Press Complaints Commission for intruding 
into the private lives of teenagers who survived the Dunblane massacre.

On 8 March the newspaper published an article headlined "Anniversary shame of Dunblane 
survivors", which claimed that the behaviour of some of those who survived the Dunblane shooting 
in 1996 - and who were now turning 18 - 'shamed' the memory of those who died. This claim was 
based on pictures and other information which the newspaper had obtained from social networking 
websites and which, it said, showed the teenagers as "foul-mouthed" youths who "boast about sex, 
brawls and drink-fuelled antics". The parents of two of those named in the piece said it was intrusive 
of the newspaper to have identifed their children as Dunblane survivors and to have published 
information about their private lives, including pictures.

The Scottish Sunday Express acknowledged that the tone of the article had been ill-judged and 
published an apology. It did point out, however, that the identities of the survivors had been 
published previously and that the information about them had been obtained from publicly- 
accessible websites.

The Commission did not accept that this argument justified what was a serious intrusion and the 
apology, while appropriate, was not a sufficient remedy to breaching the Code of Practice. It was 
clear that the boys involved in this case were not public figures in any meaningful sense and had 
done nothing to warrant media scrutiny since being caught up in a newsworthy event thirteen years 
ago.

As a result, even though the images and information were available freely online, "the way they 
were used -  when there was no particular reason for the boys to be in the news -  represented a 
fundamental failure to respect their private lives." The Commission concluded that "publication 
represented a serious error of judgement".

To see the full ruling, which sets out some of the Commission's thinking on the use by newspapers of 
material taken from social networking websites, click here.

The ruling was published by the newspaper yesterday, Sunday 5 July.

ENDS

For more information please contact Stephen Abell on 020 78310022.

6 July 2009

181

MODI 00034979


