
For Distribution to C P s

PCC upholds complaint from Lib Dems against Daily Telegraph

The Press Complaints Commission has upheld a complaint made by Mr Tim Farron MP, President of 
the Liberal Democrat Party, that a series of articles in The Daily Telegraph in December 2010 
contained information which had been obtained using subterfuge in breach of Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge) of the Editors' Code of Practice.

The articles quoted a number of comments made by senior Liberal Democrat MPs in their 
constituency surgeries, which had been secretly recorded by the newspaper’s journalists posing as 
constituents. The MPs featured included Vince Cable, Ed Davey, Steve Webb, Michael Moore, 
Norman Baker, Andrew Stunell, David Heath and Paul Burstow. The complainant - who was formally 
acting on behalf of the MPs concerned, with their consent - said that the newspaper had embarked 
on a 'fishing expedition’ "designed solely to entrap Members of Parliament" which had no plausible 
public interest justification.

The newspaper denied that it had undertaken a 'fishing expedition'; rather, it had acted upon 
specific information it had received from parliamentarians and members of the public showing the 
emergence of Liberal Democrat private dissatisfaction. The newspaper said that its enquiry was 
undertaken in the public interest and that its investigation had proved that the Liberal Democrat 
members of the Government were not consistent in their private and public statements, which it 
rightly brought to the attention of its readers and the wider public.

The Commission considered that there were two relevant considerations: had the newspaper 
demonstrated that it had sufficient pnmo/oc/e grounds for investigation before its reporters were 
asked to go undercover, such that would justify the recording of numerous MPs at their surgeries 
without their knowledge; and was such an investigation (using hidden listening devices) justified in 
the public interest?

While the Commission acknowledged there was a broad public interest in the subject matter, it felt 
that the newspaper had reached the wrong decision in deciding to pursue subterfuge on this 
occasion. The Commission made clear that the level of subterfuge was "high" and that "secretly 
recording a public servant pursuing legitimate public business was without question a serious 
matter". The Commission felt that the newspaper had focused "what amounted to 
disproportionately intrusive attention on a number of MPs (who had been selected purely on the 
basis of their ministerial position". It was not convinced by the "general" nature of the prima facie 
claims that led to the decision to employ subterfuge, and felt that ministers were being asked "to 
comment on a series of policy issues with the evident intent of establishing on which subject they 
might say something newsworthy".

For the Commission to have sanctioned this method, it would have had to be convinced that a 
proportionate public interest could reasonably have been postulated in advance. It did not believe 
that the Telegraph had sufficient grounds, on a p rim a  fa c ie  basis, to justify their decision to send the 
reporters in. The complaint was therefore upheld.

Stephen Abell, Director of the PCC said "The Commission has consistently ruled that 'fishing 
expeditions' where newspapers employ subterfuge and use clandestine devices without sufficient 
justification are unacceptable. The issue of how journalists make use of subterfuge deserves 
scrutiny, and indeed goes much wider than the Telegraph's actions on this occasion. The PCC takes 
this subject seriously and will issue further guidance on this area with a view to ensuring high 
standards across the industry."

287

MODI 00035085



For Distribution to C P s

The Daily Telegraph have published this ruling in full today (Tuesday May 2011) on page 4 and 
online.

To read the adjudication click here.

ENDS

Notes to Editors
1. The PCC is an independent body which administers the system of self-regulation for the press. It 
does so primarily by dealing with complaints, framed within the terms of the Editors' Code of 
Practice, about the editorial content of newspapers and magazines (and their websites, including 
editorial audio-visual material) and the conduct of journalists.
2. Ian MacGregor, Editor of The Sunday Telegraph is a member of the Commission. He took no part 
in the PCC's deliberations in this complaint, and left the room when it was discussed. He did not see 
any correspondence connected to the case. This is in line with the PCC's normal procedures. For 
more information please see here
3. For more information, please contact Jonathan Collett on 020 7438 1246 or 07740 896805.

10 May 2011

288

MODI 00035086


