
For Distribution to CPs

SECOND STATEMENT OF PADDY FRENCH, REBECCA 
TELEVISION

1
I am the editor of the website RebeccaTelevision 
[rebeccatelevision.com]. This second statement 
follows my earlier statement, read into the Inquiry 
record on July 9, and is a response to Mazher 
Mahmood’s fourth statement.

I have now read Mazher Mahmood’s fourth witness 
statement, part of which is a response to my statement.

The Linklaters investigation shows that Mazher 
Mahmood did not tell the truth when he claimed, in his 
first statement, that 253 successful criminal 
prosecutions resulted from his work at the News of the 
World. Linklaters could find only 94 individuals 
compared with the 70 that Rebecca Television located.

When Mr Mahmood gave evidence, under oath, that the 
figure had risen to 261, that statement was also untrue.

To deflect the question of whether he committed 
perjury —  that he deliberately made these claims 
knowing they were false —  Mazher Mahmood deploys 
three arguments to explain why the figures came to be 
inflated.

MOD400004427



For Distribution to CPs

First, he says that he counted each significant charge 
against an individual —  so that, according to him the 94 
individuals Linklaters identified were guilty of 134 
separate offences.

The problem here is that the News of the World made 
claims about his successes which specifically talk 
about the number of individuals concerned.

8
For example, in March 1996, the News of the World 
reported that the conviction of a solicitor “brings the 
total of villains successfully prosecuted after being 
exposed by Mazher to a staggering EIGHTY in four 
years.” (News of the World’s emphasis).

9
Our research shows that, at that date, the tally of 
individuals convicted was 13 with a further 5 unnamed. 
(The figure may be higher due to the possibility that 
some of the 24 additional individuals discovered by 
Linklaters may have been convicted prior to March 
1996.)

10
However, even at that point, it is clear that Mazher 
Mahmood and the News of the World were already and 
substantially exaggerating his achievements.

11
By April 2007 the paper was claiming “204 convicted”.

12

MOD400004428



For Distribution to CPs

The second excuse deployed is that Mazher Mahmood 
believed that more than 140 illegal immigrants who 
were deported were also the subject of criminal 
prosecutions. There are four problems with this 
assertion:
- the first is that it is impossible to Justify this figure of 
140 from reports in the News of the World: the articles 
on illegal immigration are generally vague as to what 
subsequently happens to the alleged illegal immigrants 
exposed by Mazher Mahmood
- the second is that he did not keep a record of the 
names of the people involved
- the third is that there is no independent evidence to 
support the fact that these people were illegal 
immigrants and were subsequently deported
- the final problem is that no experienced investigative 
Journalist could credibly claim that deportations 
equalled criminal prosecution. There can be few 
Journalists who have spent as much time in the courts 
as Mazher Mahmood and he must have known that they 
were not prosecuted. The same goes for the News of 
the World editorial staff and the paper’s legal team.

13
The third excuse is that he mistakenly included 13 
professionals disciplined in his tally. But it is hard to 
believe that Mr Mahmood could have confused internal 
disciplinary procedures with criminal proceedings.

14
When Mazher Mahmood resigned from the Sunday 
Times in 1988 to avoid being sacked, he will have 
known that even if he had been dismissed for gross

MOD400004429



For Distribution to CPs

professional misconduct, it would not have given him a 
criminal record.

15
Finally it is worth noting the role of the Inquiry itself in 
getting at the truth in this matter. No national 
newspaper picked up the allegations made in Rebecca 
Television’s original article “A Case to Answer”. Mazher 
Mahmood would not answer questions and Sunday 
Times editor John Witherow only confirmed he had 
commissioned an investigation into the claims when 
Channel 4 News began asking questions. (Channel 4 
subsequently decided not to broadcast its planned 
piece.)

16
It was, therefore, the Inquiry’s decision to publish my 
first statement and to ask Mazher Mahmood to answer 
the questions raised in it that brought the proof that he 
had not told the truth under oath.

17
I have written to Sunday Times editor John Witherow 
and asked him to supply

- the list of prosecutions which Mazher Mahmood 
gave to Linklaters

- a copy of the Linklaters’ report so that we can 
verify and add the additional convictions to the 
Rebecca Television article “A Case To Answer”

- a detailed list of the 94 individuals Linklaters 
located and the 134 offences they were convicted 
of (if it is not given in the Linklaters report)

MOD400004430



For Distribution to CPs

- the evidence to support Mr Mahmood’s claim that 
more than 140 illegal immigrants were deported as 
a result of his work.

18
This statement has been sent, as a matter of courtesy, 
to Mazher Mahmood and John Witherow at the Sunday 
Times.

I believe the facts stated in this statement are true.

Paddy French 
10 September 2012

MOD400004431


