For Distribution to CPs

SECOND STATEMENT OF PADDY FRENCH, REBECCA
TELEVISION

1

| am the editor of the website RebeccaTelevision
[rebeccatelevision.com]. This second statement
follows my earlier statement, read into the Inquiry
record on July 9, and is a response to Mazher
Mahmood’s fourth statement.

2
| have now read Mazher Mahmood’s fourth witness
statement, part of which is a response to my statement.

3

The Linklaters investigation shows that Mazher
Mahmood did not tell the truth when he claimed, in his
first statement, that 253 successful criminal
prosecutions resulted from his work at the News of the
World. Linklaters could find only 94 individuals
compared with the 70 that Rebecca Television located.

4
When Mr Mahmood gave evidence, under oath, that the
figure had risen to 261, that statement was also untrue.

5

To deflect the question of whether he committed
perjury — that he deliberately made these claims
knowing they were false — Mazher Mahmood deploys
three arguments to explain why the figures came to be
inflated.

6

MOD400004427



For Distribution to CPs

First, he says that he counted each significant charge
against an individual — so that, according to him the 94
individuals Linklaters identified were guilty of 134
separate offences.

7

The problem here is that the News of the World made
claims about his successes which specifically talk
about the number of individuals concerned.

8

For example, in March 1996, the News of the World
reported that the conviction of a solicitor “brings the
total of villains successfully prosecuted after being
exposed by Mazher to a staggering EIGHTY in four
years.” (News of the World’s emphasis).

9

Our research shows that, at that date, the tally of
individuals convicted was 13 with a further 5 unnamed.
(The figure may be higher due to the possibility that
some of the 24 additional individuals discovered by

Linklaters may have been convicted prior to March
1996.)

10

However, even at that point, it is clear that Mazher
Mahmood and the News of the World were already and
substantially exaggerating his achievements.

11
By April 2007 the paper was claiming “204 convicted”.

12

MOD400004428



For Distribution to CPs

The second excuse deployed is that Mazher Mahmood
believed that more than 140 illegal immigrants who
were deported were also the subject of criminal
prosecutions. There are four problems with this
assertion:

- the firstis that it is impossible to justify this figure of
140 from reports in the News of the World: the articles
onillegal immigration are generally vague as to what
subsequently happens to the alleged illegal immigrants
exposed by Mazher Mahmood

- the second is that he did not keep a record of the
names of the people involved

- the third is that there is no independent evidence to
support the fact that these people were illegal
immigrants and were subsequently deported

- the final problem is that no experienced investigative
journalist could credibly claim that deportations
equalled criminal prosecution. There can be few
journalists who have spent as much time in the courts
as Mazher Mahmood and he must have known that they
were not prosecuted. The same goes for the News of
the World editorial staff and the paper’s legal team.

13

The third excuse is that he mistakenly included 13
professionals disciplined in his tally. But it is hard to
believe that Mr Mahmood could have confused internal
disciplinary procedures with criminal proceedings.

14

When Mazher Mahmood resigned from the Sunday
Times in 1988 to avoid being sacked, he will have
known that even if he had been dismissed for gross

MOD400004429



For Distribution to CPs

professional misconduct, it would not have given him a
criminal record.

15

Finally it is worth noting the role of the Inquiry itself in
getting at the truth in this matter. No national
newspaper picked up the allegations made in Rebecca
Television’s original article “A Case to Answer”. Mazher
Mahmood would not answer questions and Sunday
Times editor John Witherow only confirmed he had
commissioned an investigation into the claims when
Channel 4 News began asking questions. (Channel 4
subsequently decided not to broadcast its planned
piece.)

16

It was, therefore, the Inquiry’s decision to publish my
first statement and to ask Mazher Mahmood to answer
the questions raised in it that brought the proof that he
had not told the truth under oath.

17
| have written to Sunday Times editor John Witherow
and asked him to supply
- the list of prosecutions which Mazher Mahmood
gave to Linklaters
- acopy of the Linklaters’ report so that we can
verify and add the additional convictions to the
Rebecca Television article “A Case To Answer”
- adetailed list of the 94 individuals Linklaters
located and the 134 offences they were convicted
of (ifitis not given in the Linklaters report)

MOD400004430



For Distribution to CPs

- the evidence to support Mr Mahmood’s claim that
more than 140 illegal immigrants were deported as
a result of his work.

18

This statement has been sent, as a matter of courtesy,
to Mazher Mahmood and John Witherow at the Sunday
Times.

| believe the facts stated in this statement are true.

Paddy French
10 September 2012

MOD400004431



