
For Distribution to CPs

Evidence to the Leveson Inquiry, Module 3 

Professor Steven Barnett, University of Westminster

1. This is my second submission to the Inquiry, relating specifically to the issues being raised in 
module 3. This evidence is based on my first-hand experience of political involvement with the 
Labour Party during the 1980s and 1990s, and the media policy-making process during and 
since that period. It also draws on my 25 years of involvement in academic research on media 
ownership policy and on my work as specialist adviser to a House of Lords select committee.

2. Following a short biographical statement of my professional experience relevant to this module, 
I address first the question of media influence on the Labour Party -  including the ownership 
provisions of the 2003 Communications Act -  before assessing more generally why media 
ownership is problematic and the different ways in which the problems of concentrated 
ownership can be manifested. I then outline some of the policy changes that I believe are 
required to guarantee greater plurality, before focussing more specifically on the BBC and on 
impartiality requirements in broadcasting.

Relevant biographical information

3. Asa Research Fellow at the Broadcasting Research Unit in the 1980s, I was involved in a 
number of policy studies involving media ownership and the growing concerns about plurality 
and media concentration in Britain. As a result I was called to give evidence both to the Sadler 
Enquiry into Cross-Promotion (see below) and to the Home Affairs select committee for its 
inquiry into the Broadcasting Bill which subsequently became the 1990 Broadcasting Act.

4. Since then, I have continued to research and publish in this area, as well as giving evidence to 
parliamentary committees. I was called to give oral evidence to the Joint Parliamentary 
Scrutiny Committee for the Communications Bill in 2002, and in 2008/9 was appointed 
specialist adviser to the House of Lords select committee on Communications for its inquiry 
into News and Media Ownership (and was part of the committee’s delegation to Washington 
and New York where it took evidence from, amongst others, Rupert Murdoch). In 2009/10 I 
received a grant from the Arts and Humanities Research Council (AHRC) for a study on Media 
Ownership, Journalism and Diversity, and in March 2012 I organised and chaired two AHRC- 
sponsored seminars (hosted by Ofcom) on new approaches to thinking about and measuring 
media plurality. I have just been commissioned by Bloomsbury Academic to write a book on 
media ownership, to be published next year.

5. During the late eighties and nineties, I was actively involved in developing the Labour Party’s 
approach to media policy making, and served on a number of advisory committees to 
successive shadow ministers. In addition, from 1985 until the general election of 1992 I was a 
member of the Shadow Communications Agency working with the late Philip (Lord) Gould 
and others on re-establishing the Labour Party’s electoral credibility. I therefore saw first-hand 
how negative media coverage affected the Party’s morale and subsequent approach to policy­
making.

MOD300013776



For Distribution to CPs

6. Other relevant autobiographical details about my professional and academic career, including 
recent books and publications and my involvement in the training of journalists, are contained 
in my first submission to the Enquiry.

Impact of media coverage on the Labour Party in the 1980s and 1990s

7. Much has been made of the Sun’s front page headline on election day 1992 when Labour leader 
Neil Kinnock was framed by a light-bulb next to the words “If Kinnock wins today will the last 
person to leave Britain please turn out the lights”. Psephologists still argue over the impact on 
voters of the Sun’s relentlessly negative stance during the election campaign, and the Inquiry 
has heard how its then editor Kelvin MacKenzie infuriated his proprietor with a first edition 
claim (swiftly removed in subsequent editions) that “it was the Sun wot won if’.

8. In fact, from the perspective of the Labour opposition -  which was convinced until the last few 
days that it would win that election -  the final day’s headline was regarded as evidence of two 
broader, fundamental convictions that had profound and long-lasting repercussions. First, 
political strategists fervently believed -  whatever the arguments of pollsters and academics -  
that the relentlessly negative coverage in the Sun of the Labour leader personally and Labour 
party policies generally over the previous five years had materially influenced floating voters. 
Second, there followed a growing belief that for the party to win power, it would have to 
convince the one proprietor who commanded a mass daily newspaper readership and was 
known to be amenable to persuasion. The devastating impact of that election defeat and its 
repercussions for the Labour Party’s belief in media power cannot be overestimated.

9. It was in that context that Tony Blair’s overtures to Rupert Murdoch famously took him to 
speak at a News Corporation convention in Australia in July 1995. The following year, I 
experienced personally how this political transformation was impacting on the Party’s approach 
to media ownership policy. In May 1995, the Conservative government had published a White 
Paper on Media Ownership which proposed a measure of deregulation in cross-media 
ownership: allowing newspaper groups for the first time to own terrestrial television channels, 
but restricting this licence to those groups with less than 20% of national newspaper circulation. 
This provision excluded Mirror Group Newspapers and -  to his much-publicised fury -  Rupert 
Murdoch’s News International.^

10. When the subsequent Bill was published incorporating the White Paper proposals almost 
unchanged, I was part of a small group of Labour Party advisers on media policy who met the 
shadow minister Lewis Moonie to discuss the party’s response. We were told unequivocally 
that the Party would be advocating abolition of all cross-media controls and moreover that this 
policy directive had “come from the top”.̂  There was no discussion about the industrial or 
cultural merits of such a deregulatory policy, and it was manifestly clear to all concerned 
(including the shadow minister) that this was a carefully calculated political stratagem rather 
than a policy shift based on intellectual merit.

' Department of National Heritage (1995), M edia Ownership: The governm ent’s proposals, Cm2872, HMSO.
 ̂The meeting took place at the House of Commons on 25 March 1996.1 describe the background and context in more 

detail in my co-authored book Westminster Tales: The Century Crisis in PoliticalJournalism, Continuum, 2001, pp69f

MOD300013777



For Distribution to CPs

11. Others more closely involved in the subsequent Labour government will be able to testify to 
the influence of perceived media power in dictating the wider policy agenda. It is worth, 
however, quoting four separate sources as indicative of that creeping influence. Lance Price, 
one of Blair’s media advisors from 1998-2001, has written that “at times when I worked at 
Downing Street [Rupert Murdoch] seemed like the 24th member of the cabinet... .No big 
decision could ever be made inside No 10 without taking account of the likely reaction of three 
men - Gordon Brown, John Prescott and Rupert Murdoch. On all the really big decisions, 
anybody else could safely be ignored.”^

12. Second, in the summer of 2000 a series of damaging leaks from Downing Street included one 
written by the Prime Minister on 29 April worrying about a sense that the Government was 
“somehow out of touch with gut British instincts” and advocating a new focus on five specific 
areas: asylum, crime, defence, the family and a review of sentencing policy. On the same day, a 
Daily Mail editorial had identified four of those five areas as requiring Government attention."^

13. Third, in more general terms, the debilitating effect of uninformed media campaigns on 
government policy making has been illustrated at some length in a recent book by Malcolm 
Dean, focussing in particular on the areas of drugs, asylum and law and order. ̂

14. Finally, perhaps the most eloquent first-hand evidence of this unhealthy dependency -  and the 
strategic rationale behind it -  emerged last year from Jonathan Powell, Tony Blair’s chief of 
staff from 1997 to 2007. He wrote that he made “no apology for the efforts by New Labour to 
cultivate Rupert Murdoch and Lord Rothermere in 1994”. Acknowledging the dangers for 
government, however, he continued:

We remained in opposition for 18 years in part because we had no protection from the 
unremitting onslaught of the Tory tabloids. Trying to pick off at least some of them was 
a sensible strategy... But we did learn the lessons of opposition too well, and once in 
government we worried too much about the media moguls, particularly over Europe.^

Plurality and the politics of the 2003 Communications Act

15. Current rules -  now known as the “Public Interest Plurality Tesf’ -  were only included in the 
2003 Communications Act after an orchestrated cross-party campaign in the House of Lords 
which threatened to defeat key sections of the Bill. I have outlined the full history of these 
negotiations -  and prior deregulatory initiatives in UK policy on media ownership -  elsewhere, 
and the Inquiry will be aware of the legislative detail.^ This parliamentary battle followed 
surprise announcements by the Labour government that it intended to introduce two major 
initiatives: to withdraw all foreign ownership restrictions on British broadcasting; and to allow

 ̂Lance Price, “Rupert Murdoch is effectively a member of Blair's cabinet” in the Guardian, 1 July 2006.
See Ihe Daily Mail, 18 July 2000 pp 4-5 for Ihe full Downing St memo. It also reproduced its own original editorial.

 ̂Malcolm Dean, Democracy Under Attack: How the media distort policy and politics. The Policy Press, 2012.
® Jonalhan Powell, “Labour and Ihe press: This was a battle for power lhat we just could not win” in the Guardian, 18 July 
2011.

’ Steven Barnett, “Media ownership policy in a recession: redefining Ihe public interesf ’ in Interactions, Vol. 1 No.2, 
Autumn 2010, pp217-232; and Steven Barnett, “Whaf s wrong with media monopolies? A lesson from history and a new 
approach to media ownership policy”. London School of Economic Eleclronic Working Paper No 18, January 2010. 
http://www2.lse.ac.Uk/media@lse/research/mediaWorkingPapers/ewpNumberl8.aspx

MOD300013778

http://www2.lse.ac.Uk/media@lse/research/mediaWorkingPapers/ewpNumberl8.aspx


For Distribution to CPs

major newspaper proprietors to own the Channel 5 terrestrial licence (though not the Channel 
3 licences).

16. It has sometimes been assumed -  and has perhaps been an underlying theme throughout 
module 3 -  that the Labour government’s deregulatory approach to media ownership, just like 
its Conservative predecessors, betrayed its willingness to accommodate major media 
conglomerates in general and Rupert Murdoch’s expansionist plans in particular. While this 
reasoning would be consistent with its determination during the 1990s to “neutralise” the 
Murdoch press, there is no evidence to support an explicit conspiracy theory.

17. Both through my involvement as a participating critic at the time, and through my academic 
research conducted since (including interviews in 2009/10 with some of the leading 
protagonists behind the 2003 Act), I am persuaded that these initiatives sprang from a coherent 
-  if naive -  industrial strategy based on free-market thinking. As the crucial votes in the House 
of Lords approached, I wrote at the time that “I have come to the reluctant conclusion that there 
is no government conspiracy to "surrender" to Rupert Murdoch or any other media baron. What 
actually lies behind this Bill is a blind, almost theological conviction that - against all global 
evidence to the contrary, against the warnings of experts, against the pleas of those at the 
creative coal-face - markets and competition will deliver more and better creativity.”  ̂
Subsequent interviews for my academic research project revealed a policy rationale based on a 
three-pronged strategy: i. attracting inward investment from global corporations through 
relaxing foreign ownership restrictions; ii. mitigating any adverse effects with strong content 
regulation through Ofcom; iii. balancing a thriving private sector with a strong and well- 
resourced BBC retaining mass audience appeal.^

18. This does not, however, entirely explain why the government was so determined to resist any 
public interest safeguards on plurality until forced to compromise. In retrospect, and despite 
protestations to the contrary, it is at least plausible that there remained a residual unwillingness 
to provoke a powerful media baron unless coerced into action. Rather than any active 
conspiracy to make life easier for News Corp, it is far more likely that a passive acquiescence 
took hold which reinforced resistance to accepting public interest interventions. The fraught 
parliamentary negotiations which followed the threatened Lords rebellion produced a 
compromise which -  at the time -  many of us hailed as a victory for plurality, free speech and 
common-sense. In retrospect, we were perhaps somewhat blinded to the vague and inchoate 
nature of the amendment and how it would operate in practice.

19. As the rules now stand, a merger or acquisition can trigger a plurality test under the 2002 
Enterprise Act, as amended by section 375 of the 2003 Communications Act. Any such merger 
or acquisition must satisfy certain public interest requirements, depending on whether they 
involve newspapers alone or are cross-media. The newspaper public interest consideration 
involves the need for ‘accurate presentation’ of news, for ‘free expression of opinion’ in the 
merging newspapers, and for a ‘sufficient plurality of views’ in the relevant newspaper market. 
The cross-media test places a slightly greater emphasis on the democratic importance of

’ The Observer, 22 June 2003, Business Section p8.1 have attached a copy of the original to this submission. 
’ See Barnett, “Media ownership policy in a recession: redefining the public interest’, op cit.

MOD300013779



For Distribution to CPs

pluralism, involving the need to ensure a ‘sufficient plurality’ of owners in the relevant 
market, and the need for a range of broadcasting that is ‘high quality and calculated to appeal to 
a wide variety of tastes and interests’. As I outline below, these vague and untested criteria now 
require considerable strengthening, as does the regulatory process for intervention and 
decision-making.

P lu ra lity  a n d  e d ito ria l in fluence: w hy  o w n ersh ip  m a tte rs

20. One of the most eloquent statements of why plurality matters in a democracy and the dangers 
of media concentration was contained in the Conservative government White Paper of 1995:

A free and diverse media are an indispensable part of the democratic process. They 
provide the multiplicity of voices and opinions that informs the public, influences 
opinion, and engenders political debate. They promote the culture of dissent which any 
healthy democracy must have.... If one voice becomes too powerful, this process is 
placed in jeopardy and democracy is damaged.

21. There is, however, a danger that this and other approaches to the plurality principle are couched 
in language which is too narrowly political and ignores the wider cultural environment. The 
influence of corporate values can extend well beyond the confines of news coverage to 
commissioning policies for drama, comedy or factual programmes. At a seminar on media 
ownership 10 years ago Tom Gutteridge, one of the UK's top independent TV producers, talked 
about his own experience of making programmes for the ABC network in the US and offered 
an insight into the impact of Disney's ownership of the network on programmes: "the effect of 
Disney on ABC is.... actually to do with the particular slant that ABC’s commissioning 
structure now has, which is all to do with feel-good and family.... Disney's lawyers and 
Disney's control of ABC network says 'this is going to be an American family network in 
keeping with the Disney ethic'". In other words, there are consequences for programme 
content and diversity on ABC which flow directly from the editorial philosophy of the 
corporate parent.

22. This broader definition of editorial influence was demonstrated in the opposite direction by 
News Corporation’s impact on Fox Television in the US. After buying Fox, Rupert Murdoch 
launched programmes such as A Current A ffair and A m erica ’s M ost Wanted, injecting a higher 
level of violent and intrusive content into television that had previously been acceptable on 
American TV. According to one of his biographers William Shawcross, “In a sense Murdoch

13was doing for America with Fox what he had done for the British with the Sun”.

23. Even beyond the cultural or editorial output of a media company, there are corporate decisions 
made that will have an impact on the knowledge and ideas that circulate in civil society.

° Having been briefed by a key member of the rebel gronp in advance of the Lords vote, I was persnaded to write np this 
trinmph in terms which -  in retrospect -  were far too nncritical. Observer Bnsiness, 29 Jnne, 2003, p6, also attached.
” Media Ownership: The Government’s Proposals, op cit, p3.

Hngo Foxwood and Tony Pilch, eds. Broadcasting: a series offour seminars run between April and June 2002, Smith 
Institnte, 2004, p29. The seminars were held at 11 Downing Street and designed to inform the Broadcasting Bill, then nnder 
discnssion. http://www.smith-institnte.org.nk/file/Broadcasting.pdf 

William Shawcross, 1992, Rnpert Mmdoch: Ringmaster of the Information Circns, Chatto & Windns, p430

MOD300013780

http://www.smith-institnte.org.nk/file/Broadcasting.pdf


For Distribution to CPs

Editorial decisions, for example, about whether to invest resources in foreign bureaux or 
investigative journalism or to shift the emphasis to more celebrity-driven coverage will have a 
material effect on the nature of the information circulating. Nick Davies has given a stark 
reminder of the influence such editorial values can have on a newspaper’s output in his analysis 
of the culture at Associated News when he says:______________________________________

24. Thus, it is important to understand that plurality does not only mean -  and in my view was not 
intended by Parliament to mean -  simply allowing opposing views to be aired on matters of 
controversy or political import. It means recognising that in practice a distinct and recognisable 
corporate culture is likely to determine all aspects of a media company’s editorial and cultural 
output. That, in turn, will materially shape ideas, opinions and knowledge being exchanged 
within the public sphere. This wider definition of plurality needs to be acknowledged in any 
new legislative framework.

P lu ra lity  a n d  e d ito ria l in fluence: how  it o p era tes

25. Moreover, this corporate culture does not require a heavy-handed interventionist owner or 
proprietor overtly to prescribe editorial priorities. Editorial influence can be achieved as much 
through acts of omission as commission and through editorial, investment and personnel 
decisions being taken by like-minded lieutenants who are trusted to pursue styles or news 
agendas which are consonant with their owner's view of the world. Through this process of 
osmosis, media owners routinely influence the nature and style of stories, programmes, ideas 
and expressions of opinion which are disseminated through their media outlets.

26. Thus, one of Rupert Murdoch’s editors described him as running his empire “by phone and by 
clone”.A no ther senior corporate figure gave a remarkable insight into the corporate modus 
operandi when describing why Murdoch himself intervened in 1998 (as he himself admitted to 
the Inquiry) to prevent his company HarperCollins from publishing Chris Patten’s Hong Kong 
memoir. The book was critical of China and therefore potentially endangered Murdoch’s 
business interests there, a fact that ought clearly to have registered with the publisher before he 
attracted Murdoch’s wrath. According to one of his most senior executives in China, Murdoch 
“very rarely issued directives or instructions to his senior executives or editors. Instead, .... he 
would make known his personal viewpoint on a certain matter. What was expected in return, at 
least from those seeking tenure of any length in the Murdoch Empire, was a sort of 
‘anticipatory compliance’.

27. This notion of “anticipatory compliance” or an almost unconscious absorption of corporate 
values is a common theme. In his chapter on the Mail’s editorial culture, Nick Davies quotes a 
specialist writer on the paper as saying: “You become so inculcated with all of the doctrine that 
you know instantly what you are supposed to write.” Similarly, in describing his approach to 
editing the Daily Telegraph under Conrad Black’s ownership. Max Hastings acknowledged the

' Shawcross, op cit, p244.
’ Bruce Dover, Rupert’s Adventures in China, Mainstream Publishing, 2009, pl49.

MOD300013781



For Distribution to CPs

need to accommodate the owner’s particular priorities: “I was always sensitive to the fact that, 
while I enjoyed considerable latitude in many areas, the paper must tread warily in its treatment 
of the United States.’,18

28. Whatever the protestations of owners and editors, therefore, it does not require the unsubtle 
interventions of a Beaverbrook or a Maxwell for ownership to have demonstrable and 
substantial impact on editorial output. More importantly, the professional values which 
professional journalists claim to embrace -  and to which the vast majority certainly aspire -  
will inevitably be influenced by, and sometimes subordinated to, the corporate world vision and 
editorial inclinations of the owner and editor. These overarching pressures underline the need to 
put in place structural and legislative mechanisms which foster the maximum possible plurality 
of media enterprises.

Plurality and power: pursuing corporate self-interest

29. Those corporate values will also be heavily influenced by the commercial interests of the parent 
company. News Corp, in particular -  whatever the denials of Rupert Murdoch to the contrary -  
has long demonstrated an understanding of how its media properties can enhance its worldwide 
commercial activities, calling on its huge editorial presence to mobilise interest in new product 
launches, pricing innovations, major sports contracts or Hollywood movies. Conversely, it can 
impede the progress of competitors by failing to publicise rival initiatives, or by distorting 
coverage against it. Perhaps the best documented example in Britain is one of the earliest: 
during the launch of Sky TV in 1989, an independent study from Manchester University found 
that the (then) five News International titles were being exploited as vehicles for promoting Sky 
at the expense of its satellite rival British Satellite Broadcasting (BSB), devoting over seven 
times as much space to promotional events than other national newspapers. Shortly 
afterwards, the newly appointed Arts Editor of the Times, Tim de Lisle discovered that -  
contrary to explicit promises from the editor Charles Wilson -  his arts page had been 
commandeered for a promotion of Carmen which was being broadcast by Sky along with a 
“Win a satellite dish” competition splashed across the top of the page.^°

30. Complaints from BSB and pressure from other campaigners for a serious inquiry into media
concentration forced the government to act, but only to deflect mounting concern by setting up
an ineffectual enquiry into cross-promotion under John Sadler. The resultant Sadler Report -
which concluded merely that there should be more transparency about promotional activities
within the same organisation -  was a weak and ineffectual political response to what even then

21had been identified as a growing problem.

" Davies, op cit, p383
Max Hastings, Editor: An Inside Story o f Newspapers, p243.
Events and issnes relevant to competition in satellite television between British Satellite Broadcasting and News 

International, The Enropean Institnte for the Media, Manchester University, April 1989.
In the wake of Rnpert Mnrdoch’s assertions to the Inqniry that “we have never pnshed onr commercial interests in onr 

newspapers”, De Lisle himself took to the Gnardianto remind everyone of his own experience: 
http://www.gnardian.co.nk/commentisfree/2012/apr/26/mpert-mmdoch-evidence-leveson-inqnirv

1 was called to give oral evidence, and was startled to find that the most of the qnestioning appeared to focns on cross­
promotion within the BBC. For an excellent acconnt of the events leading np to the Sadler Enqniry, its conclnsions and 
aftermath, see Jonathan Hardy, Cross-Media Promotion, Peter Lang, 2010, ppl69-178

MOD300013782

http://www.gnardian.co.nk/commentisfree/2012/apr/26/mpert-mmdoch-evidence-leveson-inqnirv


For Distribution to CPs

8
31. An integral element of this corporate strategy by News Corp to promote its wider commercial 

interests involved consistently negative reporting and commentary on the BBC. Although some 
have suggested that the Times was more immune from calculations of broader corporate 
advantage, in January 1985 the paper ran an unprecedented three consecutive editorials 
condemning the BBC’s request for a rise in the licence fee. It questioned whether British 
television was any better than American, and concluded that the BBC should be broken up into 
a number of public service "franchises", all of which should be allowed to take advertising. My 
own research in 1989 -  a rare attempt to show how the press can directly influence public 
opinion -  demonstrated a clear association between readership of newspapers owned by News 
International and opinions about broadcasting policy. Its readers were more critical of the 
licence fee and more hostile to existing terrestrial channels, and better disposed to deregulatory 
policies in broadcasting. These variations were not attributable to the more downmarket or 
youthful profile of News International readers, nor to any differences in their political 
leanings.

32. Other, more recent, examples abound of promoting corporate self-interest. In 1994, in pursuit 
of his business interests in China, Murdoch removed the BBC's international news from his 
Asian Star satellite service because the Chinese authorities had been offended by a BBC 
programme about Mao Zedong. In 1998, as recorded above, he ordered his publishing company 
HarperCollins to withdraw publication of Chris Patten’s Hong Kong memoir. In December
2001, he was given permission to launch a cable TV channel in China.23

33. A more recent example emerged in 2010 when an Australian News Corp executive reportedly 
told an advertising conference about a strategy to make sure that News Corp media outlets -  
including its television stations -  would prominently feature Fox Studio movies while 
excluding coverage of rival studios. This story was not reported in either of News 
International’s UK papers the Sun or the Times.

34. These overt and covert cross-promotional activities are certainly not confined to News Corp. In 
the US, it is acknowledged practice for news divisions of broadcasters to steer away from 
awkward stories about their ultimate owners. The Disney-owned ABC network, for example, 
abandoned an embarrassing story about Disney theme parks and ABC insiders talked 
subsequently about an “atmosphere of self-censorship and timidity” in coverage of stories 
affecting the parent company. The fact that there is, to date, little history of equivalent 
pressure in broadcast news in Britain -  which has no history of being part of a global 
conglomerate -  does not diminish the risk of such influence increasing in a more consolidated 
and deregulated competitive environment. The former newspaper editor and Ofcom board 
member Ian Hargreaves wrote some time ago: “As the American networks have settled into

 ̂Steven Barnett, Cross-media Ownership and Its Impact on Public Opinion: A Case Study. Broadcasting Research Unit 
Working Paper, BRU, May 1989.

Dover, Rupert’s Adventures in China, op cit.
Roy Greenslade, “News Corp plan to deny movie coverage reveals its misnse of power”. The Gnardian, 28 October 2010: 

http://www.gnardian.co.nk/media/greenslade/2010/oct/28/news-corporation-bskyb . Greenslade qnotes the Sydney Morning 
Herald and Hollywood Reporter as his somces.

The full story is told by Elizabeth Lesly Stevens, see http://www2.bc.edu/~kimqt)/fmal/maint)age/mouse.html. For a 
comment on this and other US examples, see Steven Barnett, "Impartiality redefined: protecting news on commercial 
television in Britain" in Damian Tambini and Jamie Cowling, eds. New News? Impartial broadcasting in the digital age. 
London, IPPR, 2002. Chapter 4, pp51-64.

MOD300013783

http://www.gnardian.co.nk/media/greenslade/2010/oct/28/news-corporation-bskyb
http://www2.bc.edu/~kimqt)/fmal/maint)age/mouse.html


For Distribution to CPs

ownership by global entertainment companies, their news programmes have been caught out 
giving handsome coverage to the latest movie blockbuster from the parent company and 
ignoring a rival company’s new release” 26

35. In Britain, this trend has been vividly demonstrated within Richard Desmond’s media holdings 
by the promotion of his Express and Star of Channel Five shows -  most notably Big Brother -  
as well as Desmond’s Health Lottery. Although no systematic research has been carried out, it 
is demonstrably clear that this cross-promotion dates from Mr Desmond’s purchase of Channel 
Five from RTL in July 2010.

36. Whatever the protestations of media owners, it is axiomatic that their editors and executives 
will -  whether through direct instruction or through “anticipatory compliance” -  both support 
their employers’ other media properties and belittle or, more likely, ignore their competitors’. 
Thus the greater the consolidation, the smaller will become the opportunity for genuinely 
independent and critical reflection across a whole range of reporting activities. Plurality must 
therefore take into account the myriad ways in which voices might be constrained or reduced.

Plurality and power: influencing the regulatory environment

37. Beyond the power to control editorial content, overly powerful media conglomerates are able to 
consolidate and entrench their power (and disadvantage competitors) through exercising 
disproportionate influence over the regulatory environment. In the UK, while Ofcom has 
demonstrated its independence and determination to implement its statutory duties under the 
2003 Communications Act, it has been vulnerable to the burgeoning power of BSkyB in the 
television market.

38. BSkyB now has enormous economic power in that market: its revenues of £6.6 billion for the 
last financial year are not far below the combined revenues of the BBC, ITV, Channel 4 and 
Channel 5. The vast majority of this revenue comes from pay TV, which has increased 40% 
over the last five years despite the economic downturn and will -  according to forecasts -  
continue to outgrow other revenue sources. Even without News Corp as its controlling 
shareholder, this would be a hugely powerful media enterprise in the context of British 
broadcasting. Given that it is 39% owned and effectively controlled by the country’s most 
powerful newspaper proprietor, the implications for plurality are profound.

39. BSkyB derives its strength primarily from its stranglehold over premium sports rights, 
particularly Premier League football. It has already been deemed by Ofcom to be exploiting its 
market power in its wholesale pricing strategy for premium sports channels, and also holds 
exclusive contracts with the six US studio majors for films within the subscription pay TV 
window as well as securing exclusive access to all HBO programming. Every regulatory 
decision and investigation by Ofcom is denounced and challenged by Sky through lengthy and 
costly litigation which drains the resources of the regulator and other competitor parties. These 
regulatory challenges, along with the purchasing and programming contracts which it works 
hard to sustain, entrench the power of BSkyB and diminish the competitive muscle of its rivals.

’ Ian Hargreaves, Journalism, Truth or Dare, OUP, 2003, p i59

MOD300013784



For Distribution to CPs

10
These are all relevant to arguments about and definitions of plurality, and should be factored 
in to any recommendations about limits on media concentration.

P lu ra lity  a n d  m ed ia  policy: w h a t needs to  change

40. As stated above, the last minute amendment to the 2003 Communications Act -  now known as 
the “Public Interest Plurality Tesf’ is insufficient to cope with the complexity of modern 
communications, nor with the unchecked power that can accrue to individuals or corporations 
through organic growth. The process is too vulnerable to political intervention and the terms are 
too opaque to have a material impact either on whether a merger is permissible or, more 
importantly, on the conditions on which a merger (or organic growth) should be allowed to 
proceed. For example, in the recent News Corp/BSkyB case, Ofcom chose to base its public 
interest assessment purely on whether the merger would involve a diminution of voices in the 
news market, despite there being no such stipulation on the face of the Act beyond ensuring a 
“sufficient plurality” of owners. While there needs to be some sensitivity to the needs of media 
businesses to mitigate their economic difficulties -  and to allow a measure of consolidation 
where it will not materially diminish diversity of editorial output -  at least five significant 
changes must be made to the current regime.

41. First, discretion for initiating an inquiry should not be vested solely in the Secretary of State. 
As recommended by the House of Lords select committee in its Ownership of the News report, 
this should be held jointly by the Secretary of State and by Ofcom partly because such a power 
would, as the report advises, “sit more comfortably with Ofcom’s duty to promote the interests 
of the citizen” 27

42. Second, much more flexibility is required in the circumstances which might trigger such an 
investigation. This would include mergers or acquisitions, but would extend to exceeding share 
thresholds laid down by the regulator or by law. How those thresholds might be defined is 
clearly problematic (see below), but the process would benefit considerably from regular 
annual audits of ownership and investment patterns. This should be undertaken by Ofcom in the 
context of its statutory obligation to promote the interests of citizens and consumers, who 
should also be granted authority and resources to demand the necessary information from 
relevant enterprises. In the interests of democratic accountability and transparency, pleas to 
restrict publication for reasons of “commercial confidentiality” should be resisted unless the 
arguments are overwhelming.

43. Third, there is currently unnecessary regulatory confusion and overlap in the process of 
investigating media plurality. Under the current regime, both Ofcom and the Competition 
Commission (CC) have a role in determining whether there are plurality grounds for refusing a 
merger or acquisition. During the inquiry over BSkyB’s 17.9% stake in ITV, Ofcom and the 
CC came to opposite conclusions about whether the deal would represent a threat to plurality. 
Given the fundamental importance of this issue for democracy it should be axiomatic that 
Ofcom -  again, with its obligation to examine issues from the perspective of citizens -  is given

" House of Lords Select Committee on Communications, 2008, The Ownership of the News, Vol I: Report. London: The 
Stationery Office, HL Paper 122-1, paragraph 261.

MOD300013785



For Distribution to CPs

11
authority over such investigations. It could, of course, seek advice or consultation from the 
CC on competition issues in coming to its conclusions.

44. Fourth, ultimate decisions on divestments, negotiations, and acceptance or refusal of requests 
for greater consolidation cannot be left to government ministers. If any action is deemed 
necessary -  particularly if this involves dilution of existing ownership arrangements by 
powerful media owners -  it is demonstrably difficult for government ministers to take such 
decisions in a “quasi-judicial” capacity. Authority must be delegated to the appropriate 
regulatory authority -  Ofcom is again the obvious choice -  with some obligation to report to 
Parliament, perhaps to a mandatory meeting of the Culture Media and Sport select committee.

45. Finally, current legislation offers no explicit recognition of how or why pluralism is integral to 
democracy, nor the contribution that diverse and high-quality journalism makes to the 
democratic process. This was recognised by the OFT in its review of the local media merger 
regime published alongside Digital Britain, which noted that it had received a number of 
submissions “that the public interest considerations [of the Communications Act] should be 
expanded to incorporate provisions related to the impact of a merger on news-gathering”.̂  ̂It 
was also recognised by the House of Lords select inquiry in 2008, which recommended that the 
public interest test should be amended “to refer specifically to a need to establish whether a 
merger will impact adversely on news gathering”.T h is  deficiency can be remedied by placing 
obligations on media enterprises -  such as requirements for investment in high quality 
journalism, or in training, or in subsidising non-profit media initiatives elsewhere -  which are 
commensurate with their size, rather than refusing mergers or requiring divestments.

M e asu rin g  p lu ra lity  -  th e  g re a t c o n u n d ru m

46. There is a growing assumption that the rise of online and converged media will inevitably 
require some kind of cross-media measurement or what is commonly referred to as “share of 
voice”. In an ideal world, it should be both desirable and possible to assess, from the variety of 
different news and information sources available, whether any particular media organisation 
commands a disproportionate or democratically undesirable share. There are, however, at least 
four problems with this approach.

47. First, it is impossible to distinguish between media in terms of their relative power to exercise 
influence. A concerted effort was made in the 1990s by a group of news organisations, 
collectively known as the British Media Industry Group, in advance of the 1996 Broadcasting 
Act. By analysing newspaper circulation, television viewing and radio listening - and after 
down-weighting radio by an arbitrary 50 per cent -  they produced a league table of share of 
"national voice". This made entirely unproved assumptions that if the same number of people 
read an article and watch a television programme with the same message, the impact would be 
identical, and would be halved if heard on the radio. In fact, it is well established within 
communications studies that so-called “effects” studies are notoriously difficult to conduct with

* Because the CC ruled against the shareholding on competition grounds, this difference of opinion did not affect the 
outcome. It did, however, indicate the scope for unnecessary regulatory muddle.

Office of Fair Trading, “Review of the local and regional media merger regime”, 2009, Final Report, OFT1091, p53 
House of Lords Select Committee on Communications, 2008, op cit, paragraph 243

MOD300013786



For Distribution to CPs

12
any reliability. Apart from relying on no empirical evidence, such assumptions are intuitively 
nonsense.

48. Second, any calculation which equates the impact of television programmes with that of 
newspaper articles dilutes the manifest influence of those who are permitted to express an 
opinion. Part of the attraction of newspapers is that they can be as biased and passionate as they 
want in furtherance of their views, and most are. By contrast, broadcasters are bound by law to 
be impartial and to ensure that any expressions of opinion are balanced. It is at least a fair 
working hypothesis that a newspaper will have more influence over its readers’ opinions than a 
television news bulletin over its viewers.

49. Third, even if it were possible to assess accurately the impact of any individual medium on 
knowledge, opinions or attitudes, there would still be an issue of how news agendas are 
constructed. Anecdotal evidence suggests, again, that newspapers are influential in driving 
broadcasting agendas (television newsrooms are invariably immersed in mountains of 
newsprint) as well as -  increasingly -  the output of PR releases, news agencies and online 
sources.

50. Fourth, we should be very careful about assumptions that plurality considerations are vitiated 
by the proliferation of online, social networking and other news sources which is sometimes 
interpreted as an “explosion” in new outlets of news and information. Recent research by 
Goldsmiths College has demonstrated that the vast majority of online news is aggregated 
material which originates from the main newspaper and broadcast news operations. The real 
“heavy lifting” of journalism -  which holds enterprises, government and politicians to account 
and which can provide citizens with factual, verified information to allow them to participate in 
an informed democracy -  is virtually all conducted by mainstream news organisations. While 
online blogging and Twitter may be a wonderful addition to the panoply of opinion and 
invective which can invigorate public life, their audiences are diffuse and they do not carry the 
authority or influence of mainstream, well-resourced and high-reach mass media organisations.

51. It therefore remains important, at least for the time being, to provide for a sufficient plurality of 
media organisations through structural measures, either through limits of total share on revenue 
or through limits on circulation, viewing or online access that any one organisation is permitted 
to command. Moreover, as stated above, it is essential that this is monitored on an on-going 
basis, rather than left to ad hoc inquiries prompted by a merger or acquisition. There is no 
question that these measurement issues are difficult, especially given a complex world which 
includes social media and news aggregators. It is, however, imperative that appropriate 
measures are developed and implemented in a rigorous and transparent manner by a well- 
resourced regulator.

F ig h tin g  to m o rro w ’s p lu ra lity  b a ttle  -  b u t  n o t fo rg e ttin g  to d a y ’s

52. Just as there is a risk in exaggerating the proliferation of online news sources, most of which 
emanate from traditional news providers, there is also a risk of exaggerating the significance of

Natalie Fenton, ed, New Media, Old News: Jonmalism and Democracy in the Digital Age, Sage, 2009.

MOD300013787



For Distribution to CPs

13
online as a news consumption platform. According to Ofcom figures, just 9% of UK citizens 
cite the internet as their main source for world news and just 7% for national news.^^

53. Some have predicted that the arrival of YouView next year will herald a period of true 
convergence between TV and online, thus again raising the prospect of whether structural 
limits are relevant or attainable. This fails to address the issues raised above about the very 
small number of organisations with the financial muscle to invest in serious journalism or other 
forms of original content which can have cultural and political implications (such as drama) 
and therefore establish a political agenda.

54. It also makes unproven assumptions that, because technologies are converging, audience 
behaviour will follow. We have seen fanciful forecasts before, from assumptions in the 1980s 
that cable television would revolutionise viewing behaviour to predictions of a rapid take-off in 
online TV viewing. Most have proved wildly inaccurate. In fact, the role of both television and 
-  despite the decline in circulation -  the press in people’s lives has been remarkably resilient in 
light of the huge technological changes that have taken place over the last 20 years. And while 
newspaper platforms may become more flexible -  moving from newsprint to electronic forms -  
there remain at the moment powerful consumption and editorial reasons for applying structural 
limits rather than making assumptions about changing behaviour patterns which may 
materialise either very slowly or not at all.

Shou ld  th e  B B C  be in c luded  in  p lu ra lity  ca lcu la tions?

55. There are four reasons why we should be very careful in how the BBC is assessed in any 
plurality considerations. First, because of its public ownership, there are no proprietorial or 
corporate influences which guide its output. This is not just a matter of the application of 
impartiality rules, which applies to all broadcasters whether public or private, but the absence 
of any overarching corporate pressure which can dictate agendas. There are regular allegations 
of bias levelled at the BBC from all sides of the political spectrum, but none based on rigorous 
empirical evidence.

56. Second, because the BBC cannot express any views, either explicitly or implicitly, it can have 
little impact in determining (as opposed to informing) the formation of attitudes and opinions. 
The ability to be impassioned and to infuse not just commentary and opinion pages but news 
pages (and their online equivalents) with one-sided argumentation is an integral and powerful 
element of a free press. We do not know -  and cannot measure -  to what extent such 
editorialising drives popular opinion, but intuitively a one-sided approach is likely to carry 
more influence than a balanced approach.

57. Third, the BBC is accountable to its licence payers and to Parliament through transparent 
reporting and structural mechanisms -  in particular the BBC Trust -  which ensure that its 
output complies with detailed editorial guidelines which in turn are derived from its 
constitutional obligations laid down in its Charter, Agreement and accompanying Service

 ̂Ofcom, Perceptions of, and attitndes towards, television: 2010, part of PSB Report 2010 -  Information Pack H. Jnly 
2010.

MOD300013788



For Distribution to CPs

14
Licences. It cannot be captured for private gain, operates transparently in the public interest, 
and is universally available. To include it in any plurality calculations, and thereby artificially 
diminish the potential influence of corporate owners willing and able to promote a single 
viewpoint, would distort attempts to reflect the range of cultural influences.

58. Fourth, the BBC itself pursues a policy of internal plurality, whereby individual services and 
programmes are encouraged to develop their own editorial “voices” within an impartiality 
framework. Both in the way stories are covered and in terms of story selection, there will be 
different editorial agendas between, say, the Today programme or Radio I ’s Newsbeat or even 
between two news bulletins on the same channel which are scheduled at different times and 
therefore aimed at different audiences. This theme is developed further in the BBC’s own
submission to Ofcom’s media plurality review. 33

59. While some consideration should therefore be given to the presence and consumption of BBC 
services in overall calculations of plurality, it is important to recognise that the BBC’s ability to 
editorialise and set agendas is severely circumscribed. Most importantly, perhaps, the 16% cut 
in funding imposed in October 2010 means that both its size and influence is likely to diminish 
more rapidly over the next few years than at any time in the last fifty.

Im p a r tia l i ty  a n d  its lim its

60. It is sometimes argued that privately owned broadcast services could be exempt from any 
plurality calculation because of their obligations to be non-partisan. However, while 
impartiality rules which govern licensed broadcast services militate against blatant promotion 
of partisan political views, they cannot cater for stories or for programmes that are marginalised 
or excluded, or for more subtle instances of editorial influence. It does not require heavy­
handed intervention to shift the centre of gravity of a broadcaster’s output: a news channel, for 
example, might choose to pursue an agenda which concentrates on the “growing problems” of 
crime, immigration or welfare dependency, or might commission a documentary on the benefits 
of legalising drugs, without breaching statutory impartiality rules.

61. As outlined above, we must recognise that corporate influence can be exercised in myriad ways 
and that a prevalent “news culture” can set agendas and reflect the worldview of an 
interventionist owner without breaching any statutes on impartiality. Moreover, this can be 
achieved not solely through news, but through documentaries, drama and even comedy. It is 
quite possible for political satire, for example, to follow a corporate or proprietorial agenda 
without overtly breaching the impartiality terms of a broadcast licence.

62. These limitations of impartiality rules have been recognised by Ofcom. In its Report to the 
Secretary of State on BSkyB’s acquisition of ITV shares, Ofcom wrote: “These regulatory 
provisions, while they represent important controls on impartiality and quality, are not directly 
concerned with or a substitute for regulatory provisions aimed at ensuring sufficient plurality. 
They are not designed to remove the ability of broadcasters to set the agenda by selecting the

3 3 BBC Response to Ofcom’s Invitation to Comment on Measuring Media Plurality, March 2012.

MOD300013789



For Distribution to CPs

15
issues and events that are covered in news broadcasting or by determining the relevant 
importance that are given to each of these”.

63. Impartiality requirements are therefore not sufficient on their own to protect plurality. They do, 
however, serve a vital function in two respects that are relevant to the terms of this Inquiry. 
First, they offer a partial safeguard for professional journalistic values of accuracy and fairness 
in reporting. Even without some of the egregious journalistic excesses revealed during Module 
1 of the Inquiry, there was extensive evidence of how traditional standards of press reporting 
were being undermined by the transformation in media business models, leading to a greater 
dependency on news agencies, recycling of PR handouts and “churnalism”. Newsgathering and 
fact-checking are expensive processes, especially in television; a much cheaper and more cost- 
effective approach is to fill airtime with a diet of polemical antagonists and opinionated talking 
heads. Impartiality rules can therefore act as a safeguard for standards of professional 
journalism and an impediment to the worst excesses of unthinking, prejudiced journalism.

64. Second, impartiality rules help to safeguard public trust in broadcasting. At a time when trust in 
journalism has taken a very public battering from phone-hacking and associated illegal and 
unsavoury practices, public trust in broadcast ]o\xmdL\hrs\ remains reassuringly high. That is 
partly -  some would argue almost wholly -  attributable to the statutory framework in which it 
operates. It is therefore important, while accepting the limitations of this framework in terms of 
its impact on plurality issues, to reinforce the public interest significance of its reputational 
legacy.

C o n c lu d in g  th o u g h ts

65. The danger to democracy of an overly concentrated media is not simply in closing down the 
number of potential voices, but in the undemocratic exercise of corporate power which, if 
unchecked, can distort the democratic process by wielding too much influence over elected 
governments. This is precisely the problem which has emerged in Britain after 30 years of 
successive governments (with the possible exception of the Conservative administration under 
John Major) allowing concessions to Rupert Murdoch’s News Corporation which have resulted 
in -  until the closure of the News of the World last July -  a single organisation owning both 
34% of the national press by circulation and the country’s wealthiest broadcaster.

66. Regardless of whether each of these media operations reflected a unified corporate voice, they 
collectively conferred an unelected power on a single corporation (and ultimately a single 
individual) which was wholly undemocratic and profoundly unhealthy. This accretion of 
unaccountable power arguably resulted in the widespread criminality on the News of the World 
which is only now being uncovered. It is vital that a regulatory system is developed and 
implemented which ensures that this is never allowed to happen again.

67. In that light, we must beware assumptions -  and the conventional wisdom -  that new media 
opportunities and “convergence” means that the direction of travel is automatically towards 
greater plurality. This is manifestly untrue and contrary to empirical evidence. We can be

 ̂Ofcom, Report for the Secretary o f State pursuant to Section 44A o f the Enterprise Act 2002 
o f British Sky Broadcasting pic S acquisition o f 17.9% shareholding in ITV pic, 27 April 2007, pl9, Par 4.39

MOD300013790



For Distribution to CPs

16
certain that, over the next decade, pressures towards greater consolidation within the private 
sector will continue as media enterprises struggle to compensate for the migration of 
advertising revenue to online, and strive to develop new business models. Statutory and 
regulatory frameworks must therefore be aimed at maximising the number of gatekeepers 
which control cultural output, thereby promoting the plurality of voices which are the life-blood 
of national civic life.

Prof Steven Barnett 
Professor of Communications 
University of Westminster 
Watford Road, Harrow 
Middlesex HAl 3TP

email:

S ta te m e n t o f T ru th

I  believe th e  facts s ta te d  in  th is  w itness s ta te m e n t a re  tru e .

S igned  ...S te v en  B a rn e tt .

D a t e ........ 21 M ay  2012.

MOD300013791


