
8 September 2012

Submission to the Leveson Inquiry

From
Andrew Montford (Bishop Hill) and Tony Newbery (Harmless Sky)

WWW, bishop-hill.net www.harmlesssky.org

INTRODUCTION

Background

1)

2)

This submission is made by two bloggers, Andrew Montford of Bishop Hill̂  and Tony 
Newbery of Harmless Skŷ . The Bishop Hill blog was set up in Noyember 2006 and 
Harmless Sky dates from December 2007. In each case our interest in what has come 
to be known as the climate change debate pre-dates our blogging actiyities. Andrew 
Montford is the author of The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption 
of Science.

Both blogs are sceptical about global warming to the extent that their authors are 
not conyinced that the case for a significant anthropogenic impact on climate has 
been made yet. This does not mean that either of us belieyes that the case will neyer 
be made. It does mean that we both consider that forums in which alternatiye yiews 
on the subject can be expressed, exchanged, and discussed, make a contribution to a 
scientific controyersy that has become influenced by politics at eyery stage. From 
the funding of research to the reporting of ethical and moral issues relating to 
mitigation of, or adaptation to, any future yariation in climate, there always seems 
to be a political dimension as well as a scientific one. Ineyitably this is reflected in 
the way journalists report on this yery controyersial subject.

We make no claim to expertise in the reporting of science generally, but where 
climate change is concerned both of us haye deyoted much time -  and space on our 
blogs -  to monitoring and criticising the way this subject has been represented to 
the general public by the mainstream media (MSM). For this reason our submission 
is confined to issues relating to climate science.

Summary of Evidence

3) This submission is diyided into two parts: comments on the eyidence presented to 
the inquiry on behalf of the Science Media Centre (SMC), and our own experience 
when attempting to address a major problem affecting science reporting by the 
media.

 ̂Website at http://www.bishop-hill.net/ 
 ̂Website at www.harmlesssky.org

MOD400004495

http://www.harmlesssky.org
http://www.bishop-hill.net/
http://www.harmlesssky.org


4) In our comments on the SMC's evidence to the Leveson Inquiry we first provide 
additional information about two alleged cases of unsatisfactory press reporting. 
This new information conflicts with the evidence from the SMC. We then consider 
whether the SMC's evidence is compromised by a conflict between its claim to be 
independent, and its advocacy role on behalf of the scientific community. We also 
consider the interface between politics and climate research, and some of the issues 
this raises, before commenting on the SMC's recommendations to the inquiry, and 
adding recommendations of our own.

5) From our own experience we set out the difficulties we have experienced in 
persuading the BBC to consider evidence that the impartiality of its newsgathering 
may have been compromised by its journalists having become far too close to 
environmental activism.

6) The purpose of this submission is to demonstrate that the media coverage of a 
highly politicised field of research such as climate science is not nearly as 
straightforward as the SMC has led the inquiry to believe. Unfortunately, due to the 
complexity of the issued this raises, it has been necessary to deal with the subject at 
some length.

[Note: Links to documents relied on are provided in the text or in footnotes. As many 
are web pages, and therefore ephemeral, alternative links to PDF captures of the 
pages are provided as alternatives where possible, however the formatting and 
content of these are not always identical to the original.]

COMMENTS ON THE SCIENCE MEDIA CENTRE'S EVIDENCE

Climate Prediction and 1 1 °C  global warming

7) In Ms Fox's witness statement, under the heading Taking the Extremes, she voices 
her concern that:

Another bug-bear of scientists is the media's tendency to emphasise the 
most alarming figures in a given study.

To illustrate this problem, for which she seems to hold the media wholly responsible, 
she cites an example related to climate change:

... when a Nature paper modelling climate change projected warming 
between 2 degrees and 11 degrees, almost all the newspapers carried the 
latter figure in their headlines, with one tabloid splashing a huge 11 degrees 
on the front page alongside an apocalyptic image. This in spite of the fact 
that the researchers speaking at the SMC press briefing to launch the paper 
had all emphasised that the vast majority of models showed warming 
around 2 degrees. Ironically, a Radio 4 programme several years later used 
the story as an example of scientists exaggerating the case for climate 
change.

MOD100054261, para 3

MOD400004496



There is no mention of a press release in the SMC's witness statement although, as 
we set out below, such a press release seems to have been the source of the 
alarming media coverage that the scientists' research received. Nor did Ms Fox 
mention the press release when answering Mr Jay's questions during her oral 
evidence:

MR JAY: It's a similar point analytically in relation to climate change, 
because 11 degrees is at the outer level of probability?
A. Yes.
Q. In other words, very unlikely.
A. Yes, and that particular press briefing the Science Media Centre ran and 
there were four scientists on the panel and I watched them at such pains to 
repeat time and time again -- because the questions were coming from the 
floor, you know: "Will it be like The Day After Tomorrow? Will London freeze 
over because of this 11 degrees?" And time and time again, the four 
scientists said, "90 per cent of the models come back and show us 
it's likely to be around 2 degrees warning, but some -- a tiny minority of 
models show us 11 degrees." And what did every newspaper do the next 
day? Everybody splashed with 11 degrees. In fact, one newspaper, that was 
the front page, a massive big "11 degrees" with a picture from "The Day 
After Tomorrow", which is a terrifying blockbuster movie. So again -- and I 
think I said in the evidence that again, a year later. Radio 4 did a 
documentary accusing the scientific community of exaggerating the impact 
of climate change and cited this briefing, which was incredibly unfair and I 
actually emailed each of the journalists who had been present at that press 
briefing and asked them for an email back to send to these producers on 
Radio 4 to say that it was not the scientists. In fact, many of them were very 
upset that their peers would no longer trust them because they'd gone out 
and told the media that we were going to have 11 degrees warming.

Unfortunately the SMC's account of these events in both the witness statement and 
oral evidence is misleading .

8) The paper published in Nature was Stainforth et al. Uncertainty in prectictions of the 
climate response to rising levels of greenhouse gases, and it appeared on 27th Jan 
2005.

The BBC programme that Ms Fox refers to was part of The Battle for Influence series 
and was entitled Overselling Climate Change.The presenter was Simon Cox, and the 
producer was Richard Vadon. It was broadcast on Thursday 20 April 2006 20:00­
20:30 (Radio 4 FM)̂ , just over a year after the SMC press briefing, not 'years later' as 
Ms Fox claims. Among other things, the programme describes the genesis and effect 
of a very controversial press release.

The relevant section of the programme starts with voices intoning apocalyptic 
headlines:

 ̂ Still available for Listen Again, http://www.bbc.co.uk/radio4/thebattleforinfluence/pip/abkim/ 
or http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/The Battle for lnfluence.pdf

MOD400004497

http://www.bbc.co.uk/radio4/thebattleforinfluence/pip/abkim/
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/The_Battle_for_lnfluence.pdf


Global warming is twice as bad as previously thought^

Screen saver weather trial predicts 10 degrees Celsius rise in British 
temperatures^

Global warming may be twice as bad as feared®.

Simon Cox: These are the broad sheet headlines from the first results of the 
world's largest climate experiment. The first two headlines are simply 
wrong. The last one is just misleading. But how did all of these reputable 
newspapers get it so wrong. Our story starts with climateprediction.net, a 
group of British scientists who try and predict the effect of global warming 
using computer models running on thousands of ordinary home computers 
across the World. In 2005 they published their first results from the project 
in the well-known scientific journal Nature. The team had been testing what 
effect doubling the amount of carbon dioxide, or C02 , in the atmosphere 
would have on temperature; or as it's known in the trade, climate 
sensitivity. They ran thousands and thousands of models, each with slightly 
different parameters, to try and get the widest range of responses. They 
were left with just over two thousand results. The vast majority of these, 
well over a thousand, showed that doubling C02 would lead to a 
temperature rise of around 3 degrees Celsius. This is in line with the findings 
of many other climate researchers. A tiny percentage of the models showed 
a lot of warming, the highest result was a startling 11 degrees. When it came 
to publicising their research the scientists chose to focus on this 11 degrees 
figure. In a press release headlined 'Bleak Results from the World's Largest 
Climate Change Experiment' the only number mentioned is 11 degrees. 
There was no reference to the fact that most of the results were around 3 
degrees.

Transcript

This is how the Climate Prediction press release starts:

Climateprediction.net
Naturai Environment Research Councii
Oxford University
Embargoed untii 1800 hrs (GMT) 26 January, 2005

Bieak first resuits from the worid's iargest ciimate change experiment
Greenhouse gases could cause global temperatures to rise by more than 
double the maximum warming so far considered likely by the Inter­
Governmental Panel on Climate Change (IPCC), according to results from the

The Independent, Steve Connor, Science Editor 27th January 2005

488375.html or http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/twice as bad.pdf 
® The Telegraph, Roger Highfield, Science Editor 31 Jan 2005.
http://www.telegraph.co.uk/science/sciencenews/3338704/Screensaverweathertrialpredicts- 
lOC rise in- British temperatures.html 
® The Times, Mark Henderson, 27th January 2005

p=tto&author=Mark-rHenderson behind paywall. Or
.httpj//cc^j;.newbe.ryl:P!uS:.com/leyesqp^yyyyy^ĵ

MOD400004498

http://www.telegraph.co.uk/science/sciencenews/3338704/Screensaverweathertrialpredicts-


world's largest climate prediction experiment, published in the journal 
Nature this week.

The firs t results from  climateprediction.net, a global experiment using 
computing tim e donated by the general public, show tha t average 
temperatures could eventually rise by up to  11°C - even if carbon dioxide 
levels in the atmosphere are lim ited to  tw ice those found before the 
industrial revolution. Such levels are expected to  be reached around the 
middle of this century unless deep cuts are made in greenhouse gas 
emissions.

ChiefScientistforclim ateprediction.net, David Stainforth, from  Oxford 
University said: "Our experiment shows that increased levels of greenhouse 
gases could have a much greater impact on climate than previously 
thought."

Climate Prediction Press Release

This press release was prepared by the N a tu ra l E n v iro n m e n t R e sea rch  C ouncil 
(NERC), which had funded the research, and Dr Myles Allen^, a member of the 
research team who, 'signed it off®.

As O ve rse llin g  C lim a te  C h a n g e  pointed out, there is no mention of any result other 
than 11°C in the press release. Therefore it is hardly surprising tha t the media 
responded w ith  apocalyptic headlines about an 11°C increase in temperature, and 
there is reason to  suppose that was exactly what the authors intended. In an 
interview fo r the programme Dr Allen says:

The press release was absolutely fine. The press release identified what was 
interesting about the paper. And the other thing which our, our, press 
advisers te ll us to  do is to  make sure tha t a press release could be used by 
the sort of hard-working journalists in the Oxford Times who don 't have 
tim e to  go and read the whole story, tha t they can essentially go and copy it 
out. And in tha t respect the press release was accurate as well. It said up to 
11 degrees, and tha t was precisely the result tha t we got. There were 
problems w ith  some journalists who decided to  embroider on the press 
release, w ithou t actually going back to  the paper. I have no sympathy for 
them really. If journalists decide to  embroider on a press release w ithout 
referring to  the paper which the press release is about then that's really the 
journalist's problem. We can't, as scientists, guard against that.

Transcript

Now Prof. Myles Allen, head of the Climate Dynamics group at the University of Oxford's 
Atmospheric, Oceanic and Planetary Physics Department. He has also served as a review editor on the 
IPCC's Fourth Assessment Report.

review/comment- page-2/#comment-83889 or 
.h.ttpj//cĉ j.-.newberyl:PjuS:C.om/leyeson/realcli.matê

MOD400004499



However, when defending the press release in a blog comment in April 2008, Dr 
Allen takes a rather d ifferent view:

I th ink the offending paragraph was w ritten  by a long-suffering Natural 
Environment Research Council press officer who has since moved on to 
other things. But I don 't th ink it's fa ir to  tee o ff on the press officers, who 
have a pretty thankless task. If I recall correctly the 11 degree number went 
in and out of successive drafts like a yoyo, and ended up being left in on the 
grounds that it had to  highlight something "new and concrete" -  not, I might 
add, "alarm ing": my impression was tha t the Press Officer would have just 
as happily drawn attention to  zero-sensitivity models, if we'd have found 
any.

Anyway, I eventually signed it o ff on the understanding tha t no serious 
mass-circulation journalist would rely on the press release in reporting the 
story, and tha t its sole purpose was to  encourage journalists to  find out 
more. It seems, judging from  the responses Fiona got and despite Richard 
Vadon's claims, tha t this understanding was correct.

The press release could undoubtedly have been clearer, but it seems no-one 
who reported the story directly actually misunderstood what had been 
done, so it d idn 't in fact do any damage. But of course, if Richard had stuck 
to  "scientists issue a press release tha t might have been misunderstood but 
wasn't" his editors probably w ouldn 't have been very impressed.

Real Climate. 5̂  ̂April 2008, Comment 53

The second paragraph, in particular, conflicts w ith what Dr Allen had to ld the BBC 
tw o years earlier. Rather than saying the press release was intended to  be used 
verbatim by non-specialist reporters, now Dr Allen is claiming that the press release 
was only intended to  encourage specialist science reporters to  read the whole of the 
paper published in Nature.

9) At no point in the SMC's witness statement or oral evidence is this press release 
mentioned. Ms Fox only refers to  a press briefing at the SMC, and asserts tha t the 
criticisms of the scientists' actions in the Overselling Climate Change programme 
referred to  tha t event:

... a year later. Radio 4 did a documentary accusing the scientific community 
of exaggerating the impact of climate change and cited this briefing, which 
was incredibly u n fa ir... [emphasis added]

Fiona Fox Evidence, page 31, line 9 et seq

In fact the programme did not mention the press briefing at any point, but only 
referred to  the press release. Ms Fox's account of events is puzzling as there is also 
compelling evidence, outlined below, tha t she was aware of the centrality of the 
press release to  the case made in the BBC programme.

The day after Overselling Climate Change was broadcast, the well-known climate 
science blog Real Climate published a post entitled How not to write a press release.^

® http://www.realclimate.orK/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press- release or 
.httpj//cc^j.-.newberyl-.pjus-com/leyes

MOD400004500

http://www.realclimate.orK/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-_release


This was a reaction to  the BBC programme and was critical of what the C lim a te  
P red ic tio n  researchers had done.

As this blog is run by a team of high profile climate scientists, and defends climate 
research against outside criticism, there can be no suggestion tha t this blog post was 
an attem pt on the part of climate sceptics to  discredit the researchers by attacking 
the ir press release. Rather it was a demonstration of disquiet in the climate science 
establishment at what the researchers had done.

Dr Myles Allen contributed a very long comment to  the ensuing discussion on the 
blog which revealed, among other things, tha t he had enlisted the assistance of Ms 
Fox of the SMC when he realised tha t the press release he had signed o ff had 
become the target of criticism in the BBC programme:

We were naturally concerned when David Frame and I were interviewed for 
this programme at any suggestion we were "sexing up" the results of 
Stainforth et al (2005), so we asked Fiona Fox of the Royal Institution 
Science Media Centre, who convened the January 2005 press conference 
announcing those results, to  fo llow  up. None of those involved in the Battle 
fo r Influence programme were present at the press conference or covered 
the story at the time. Fiona kindly w rote to  a number of journalists who 
were at the press conference asking them fo r the ir reaction to  the "sexing 
up" accusation, stating:

My own clear memory of this briefing is tha t the scientists were very clear 
tha t the results showed a range of warming between 2 degrees and 11 
degrees and tha t each tim e they were asked about the impact of 11 degrees 
they reminded journalists tha t this was the worst case scenario and it could 
just as easily be at the lower end. Obviously we all knew (the press officers 
tha t is) tha t you would report 11 degrees and the fact tha t this was tw ice 
the level suggested by previous studies was clearly a significant news story. 
Flowever I believe tha t the scientists themselves were very measured and 
did not emphasise the 11 degrees.

Fiona Fox, Director 
Science Media Centre 
The Royal Institution

The responses Fiona received were as follows:

Fli Fiona,

My memory tallies w ith yours. They presented the range, they described the 
concept of the ensemble, they emphasised (in response to  a very perceptive

MOD400004501



question from  some star BBC journalist) the role of clouds in the uncertainty, 
they mentioned 6 main reasons fo r uncertainty.

If anyone went fo r the exaggeration it was the journalists -  we all 
mentioned 11 degrees I'm sure but as far as I recall, PA and Metro presented 
it virtually as a fa it accompli.

Richard Black, BBC

Thanks Fiona, my memory is as yours. Let me know what feedback you get 
and I'll w rite  you something properly tom orrow .

Ruth Francis, Nature

Fli Fiona,

As I recall, the researchers, and Myles Allen in particular, emphasised the 
fact tha t the bottom  end of the range (ie the 2 in 2-11 degrees C) 
corresponded to  previous predictions of 2-5 degrees C. I seem to  remember 
tha t they said this gave strength to  the prediction that there would be a 
warming of *a t least* 2 degrees C, but tha t there was a greater degree of 
uncertainty at the top-end. This last point was defin ite ly underlined. To back 
tha t up, refer to  Myles' quote in my article:

http://www.scidev.net/News/index.cfm  ?fuseaction=readNews&itemid=187 
8&language=l.

Flope this helps.

Catherine.

Catherine Brahic

Senior correspondent

Science and Development Network (SciDev.Net)

I'd agree w ith Catherine's interpretation -  as far as I recall, they were al 
quite careful to  stress the greater tem perature change the greater the 
degree of uncertainty. I'll try  and dig up the bulletins report.

Sarah Mukherjee, BBC

Fli Fiona -  my memory is tha t the scientists took pains to  point out tha t it 
was a range and quite a broad range at that. I also remember Myles in a 
rather vivid phrase saying that we had to  remember tha t we could still take 
actions to  avert the worst warming and tha t we shouldn't assume "that our

MOD400004502

http://www.scidev.net/News/index.cfm


children will stand by and watch as the seas boil around them ", showing that 
the worst case wasn't necessarily the most likely outcome.

Thanks,

Fiona Harvey

Environment Correspondent 

Financial Times

Real Climate, 22"^ April 2006, Comment 28

So Ms Fox's enquiry elicited a number o f replies tha t enthusiastically endorsed her 
own recollections of the press briefing, in spite of the event having occurred more 
than a year previously.

It would be interesting to  know how many journalists attended the SMC press 
briefing. In her oral evidence to  the inquiry, (page 31, line 12 ) Ms Fox says "I 
actually emailed each of the journalists who had been present at tha t press 
b rie fing",^ but Dr Allen only reproduces five responses, tw o of which were from  the 
same organisation, the BBC.

Dr Allen's goes on to  say:

We to ld the B a ttle  f o r  In flu en ce  team about all this, but they refused to 
discuss revising the ir programme.

Real Climate, 22”^̂ April 2006, Comment 28

And he concludes:

We th ink these responses speak fo r themselves, and tha t the ir allegation 
tha t we sexed up the results of Stainforth et al fo r the benefit of the media is 
simply false.

Real Climate, 22”^̂ April 2006, Comment 28

The BBC's indifference may, perhaps, be excused given the quality of the evidence 
tha t Ms Fox had obtained; her email had evidently jogged the journalist's memories. 
Furthermore, the ir programme was concerned w ith  a press release tha t would have 
had far w ider reach than a single press briefing held at a venue in London.

10) Given the extent of Ms Fox's involvement, it would seem inconceivable tha t she was 
not aware of the controversy over the press release, or tha t O ve rse llin g  C lim a te  
C h a n g e  was concerned w ith  the press release and not w ith her briefing at the SMC. 
The evidence she has submitted to  the tribunal is therefore very misleading in tha t it

' Ms Fox's oral evidence to the Inquiry, page 31, line 12

24-Januarv-2012.pdf or http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Transcript-of-AfternoonHearing-24- 
Januarv-2012.pdf

MOD400004503

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Transcript-of-AfternoonHearing-24-


gives the impression tha t the media mendaciously exaggerated a climate change 
story when in fact the fau lt seems to  lie entirely w ith the scientists, and w ith  NERC 
which funded them. In collaboration they were prepared to  publish a press release 
tha t invited alarmist interpretation and apocalyptic headlines tha t would secure 
extensive publicity fo r the Climate Predictions scientists' research.

11) In April 2008, the controversy resurfaced at Real Climate when the producer of 
Overselling Climate Change, Richard Vadon, went head-to-head w ith  Myles Allen in 
the comments section over an accusation in the header post tha t his programme 
had been 'scurrilous'; an accusation tha t was subsequently w ithdrawn.

Dr Allen again used the evidence collected by Ms Fox to  argue that the programme 
had been unfair to  him. On this occasion Tony Newbery addressed the follow ing 
comment to  him:

It was very thoughtful of Fiona Fox to  provide the journalist who attended 
the press conference w ith  her own recollections of what had happened 
more than a year previously when asking fo r theirs.

Real Climate, 6th April 2008, Comment 77 

This received the follow ing response from  Dr Allen:

Tony,

Yes, if we'd known this was turning into some kind of forensic examination, 
it would have been better fo r her not to  have w ritten  the e-mail like that 
(which is why I included it along w ith the responses). But all she knew was 
tha t a concern had been raised: we had no idea Richard Vadon was going to 
go to  such lengths to  pin the blame fo r the headlines on us.

Real Climate, 6th April 2008, Comment 81

Unfortunately Dr Allen had to  abandon the discussion^ before he could be pressed 
to  explain why he thought tha t the jounalists' testimonies obtained by Ms Fox were 
reliable evidence of what happened at the briefing when she had so obviously 
jogged the ir memories, or if whether he would be willing to  publish the whole of the 
email she had sent out, rather than just a single paragraph.

12) Richard Vadon, producer of the BBC programme, had this to  say in a comment at 
Real Climate in the course of his defence of Overselling Climate Change against the 
scientists' attacks:

Many scientists have contacted me privately to  commend the programme 
but I w ill mention a couple of people close to  CPDN [Climate Prediction Dot 
Net] who have w ritten  about the programme and the press release.

Real Climate, 6*̂  April 2008, Comment 86,

2/#comment-83954 or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/www realclimate blogs-and- peer-
.F§.V.i6.Vy„c.om.m.e.n.t„?.6.:P..df

10

MOD400004504

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/www_realclimate_blogs-and-_peer-


Tim Palmer, the head of the Probability and Seasonal Forecasting Division at 
the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts wrote the 
follow ing in Physics World:

" A recent well-researched BBC radio programme exposed a number of 
exaggerated press releases by climate institutes."

Bryan Lawrence of NERC who fund CPDN said on his blog of the infamous 
press release:

"I was staggered to  read the actual press release tha t caused all the fuss 
(predictions of I IC  climate sensitivity etc). The bottom  line is tha t had I read 
tha t press release w ithou t any prior knowledge I too might have believed 
tha t an 11 degree increase in global mean tem perature was what they had 
predicted (which is not what they said in the paper). I can't help putting 
some of the blame back on the ClimatePrediction.net team -  the press 
release d idn 't reflect the message of the ir results at all properly, and they 
shouldn't have let tha t happen. I'm still naive enough to  believe it's 
incumbent on us as scientists to  at least make sure the release is accurate, 
even if we can't affect the resulting reporting."

Sadly, there is no reason to  suppose tha t the Climate Prediction press release, which 
led to  worldw ide coverage of the ir research is an isolated case.

13) There are tw o more excerpts from  Overselling Climate Change tha t may be of 
assistance to  the Inquiry. ...

Simon Cox: We contacted several respected climate scientists and a 
statistician, and asked them to  read both the Nature paper and the press 
release. All were critical. One of them wrote to  us, 'I agree the 11 degrees 
centigrade figure was unreasonably hyped. It's a d ifficu lt line fo r all scientists 
to  tread, as we need something exciting to  have any chance publishing in 
places such as Nature, and to  justify our funding. I do th ink tha t in this case 
they clearly overstepped the line in the ir presentation of what they had 
shown'.

Transcript

And:

Simon Cox: It's true tha t we journalists have a tendency to  simplify and then 
exaggerate, assuming we understand the science in the firs t place. The 
climate scientist Hans von Storch believes there's a process of exaggeration 
tha t starts w ith  scientists trying to  make the ir research more interesting to 
get in popular science journals. It then continues w ith  the press release that 
strips away many of the caveats and contexts, and ends w ith  journalists 
focusing only on the extreme scenarios. He's clear where the responsibility 
lies.

Hans von Storch: It is often my impression tha t scientists speak to  the media 
in a way tha t they don 't mind if they are misunderstood in a specific way.

11

MOD400004505



And then the scientists can say, 'W ell! I never said that, I mean you know 
how the media are, the are just wanting dramatic stories'. So I th ink it's very 
often so tha t the scientists are making up a story, or indicate what the 
journalists should say and then the journalists do it. I th ink tha t one should 
definitely not blame the media.

Professor Hans von Storch is an em inent German climate scientist^^ w ith  a 
distinguished career as both a researcher and a journal editor. Although he has been 
very critical of both climate science and climate scientists, he is not a climate sceptic.

14) There is no reason to  suppose tha t the affair of the Climate Prediction press release 
is an isolated incident.

In February 2007, the parent body of the Intergovernmental Panel on Climate 
Change (IPCC), the United Nations Environment Programme (UNEP), launched the 
IPCC Fourth Assessment Report w ith  a press release headed:

Evidence of Human-caused Global Warming "Unequivocal", says IPCC

Paris, 2 February 2007 -  The firs t major global assessment of climate change 
science in six years has concluded that changes in the atmosphere, the 
oceans and glaciers and ice caps show unequivocally tha t the world is 
warming.

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) concludes that major 
advances in climate modelling and the collection and analysis of data now 
give scientists "very high confidence" (at least a 9 out of 10 chance of being 
correct) in the ir understanding of how human activities are causing the 
world to  warm. This level of confidence is much greater than what could be 
achieved in 2001 when the IPCC issued its last major report.

h ttp ://w w w .unep.org/Documents. Multilingual/Default.asp?ArticlelD=5506& 
DocumentlD=499&l=en

However, at no point does the assessment report make such a claim. The IPCC 
report only says that the increase in tem perature over the last century is 
unequivocal. Any human component in this warming over and above natural 
variation is assessed as 'very likely', signalling that a degree of uncertainty still exists.

An example of the consequences tha t such misleading press releases can have 
quickly appeared in the Sunday Telegraph w ith a suitably apocalyptic headline:

THE NEXT FEW YEARS ARE CRITICAL IN THE FIGHT FOR THE CLIMATE

The Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate 
Change (IPCC), which was published on Friday is unequivocal in its 
conclusion tha t climate change is happening and tha t humans are 
contributing to  the changes.

http://www.hzg.de/ institute/ coastal research/about us/ head/storch/index.php.en

12

MOD400004506

http://www.unep.org/Documents._Multilingual/Default.asp?ArticlelD=5506&
http://www.hzg


Telegraph

This article was not the work of some hard-pressed reporter w ith  no experience of 
science reporting and no tim e to  read more than the firs t few  lines of the press 
release. The author was Professor Paul Hardaker, Chief executive of the Royal 
Meteorological Society, whose authority would no doubt have carried considerable 
weight w ith  readers. Apparently he chose to  rely on the press release rather than 
the IPCC's report.

15) Given that the press release had licensed journalists to  exaggerate by using a term  
tha t attached dramatic confidence to  an alarming possibility, press coverage 
worldw ide informed the public tha t man-made global warming was unequivocal.

Drawing a line in the sand

16) The SMC's witness statement informs the inquiry that:

The evidence w ill conclude w ith a short submission from  the University of 
East Anglia (UEA) regarding media coverage of the 'Climategate' affair, 
submitted to  the Inquiry by the SMC at the request of U EA.

MOD100054261, para 2

We assume that, as the UEA submission forms part of the SMC's witness statement, 
then Ms Fox endorses and concurs w ith  everything that it says. As the SMC's 
reference to  the Climategate scandal at MOD100054259, para 2 in the witness 
statement is a summary of the UEA's submission we will generally consider them 
together.

Our main concern is tha t evidence in the SMC's witness statement and Ms Fox's oral 
evidence appears to  bear the highly partisan and misleading im print of the Outside 
Organisation, a public relations consultancy employed by the University in the 
aftermaths of the Climategate affair. We set out our reasons below.

17) The UEA submission to  the Inquiry is dated 29*  ̂ November 2011 and is apparently 
the work of the Head of Communications at the University, Annie Ogden.

Following the the ft of thousands of the ir private emails in November 2009, 
University of East Anglia scientists were widely accused in the media of 
fraudulently doctoring climate data to  hoodwink policymakers and the 
public about the causes and scope of global warming. Even when four 
independent inquiries cleared them of any scientific malpractice - news that 
was given far fewer column inches than the original accusations - some 
journalists continued to  make the same, false accusations. One such 
example was James Delingpole who w rote a series of articles under the 
Telegraph masthead in November 2010 describing Prof Phil Jones, director 
of UEA's Climatic Research Unit, as "disgraced, FOI breaching, email-

UEA press statement about Outside Organisation: 
.httpj//www. u ea. a c  u k^m a c/com rri/m ed ia/p ress/C

13

MOD400004507



deleting, scientific-method abusing" and the university's scientists as 
"untrustworthy, unreliable and entirely unfit to  w rite  the kind of reports on 
which governments around the world make the ir economic and 
environmental decisions". One article referred to  the scientists' work as 
mendacious".

The content was so malicious and unbalanced tha t the university made a 
formal complaint to  the Press Complaints Commission. This complaint was 
rejected in March 2011 on the grounds that readers would read the articles 
in the context of M r Delingpole's "robust" personal views. As a result, the 
maligned UEA scientists - indeed the w ider science community - were left 
feeling powerless to  correct factual inaccuracies and challenge defamatory 
comments, while critics in the media fe lt they had been handed carte 
blanche to  repeat the unfounded slurs.

The emotional to ll of the so-called Climategate affair on Prof Jones was 
revealed in an interview w ith  the Sunday Times when he said he had 
contemplated suicide several times as a result of the false accusations 
against him. Comparisons were inevitably made w ith  Dr David Kelly. Prof 
Jones is, of course, far from  the only scientist to  be the subject of unfounded 
accusations and unpleasant comment in parts of the UK media, but his is 
perhaps the most high-profile recent case.

Christopher Jefferies' evidence to  the inquiry on November 28 resonated 
strongly w ith  Prof Jones and he is w illing to  give evidence to  the inquiry if 
required.

Annie Ogden, Head of Communications, University of East Anglia
MOD100054270

18) On page 8 of the SMC's witness statement, the UEA's submission is summarised as 
follows:

There is also the case of Professor Phil Jones from  the University of East 
Anglia who was widely accused by the media of fraudulently doctoring data 
to  mislead the public and policy makers about climate change. Even after 
four independent inquiries cleared Professor Jones of any scientific 
malpractice some journalists continue to  make the same false allegations 
(see UEA submission below). The SMC recommends tha t Phil Jones be called 
to  the Inquiry to  provide evidence. His evidence would be every bit as 
harrowing as tha t given by many of those in the media spotlight and would 
serve as a reminder tha t scientists are human beings and can also suffer 
enormously.

MOD100054261, para 1

The witness statement provides no evidence to  support the allegation about 
widespread accusations in the media of Professor Jones Jraudulently doctoring data 
to mislead the public and policy makers about climate change'. Indeed although such 
allegations may have occurred in comments on some less rigorously moderated 
blogs, we do not recall widespread allegations directed at Professor Jones expressed

14

MOD400004508



in these terms in the UK mainstream media.

The witness statement also claims tha t four independent inquiries cleared Professor 
Jones of any scientific malpractice. This is, in our view, quite untrue fo r the reasons 
set out below.

Only one of the inquiries tha t took place after Climategate could lay any claim to 
addressing scientific malpractice on the part of Professor Jones; the one conducted 
by Lord Oxburgh^^ Of the other three, the House of Commons Science and 
Technology Select Committee's inquiry into The disclosure of climate data from the 
Climatic Research Unit at the University of East Anglia/^ which was conducted at 
breakneck speed in the run-up to  the May 2010 election, required the University to 
investigate such matters, but made no attem pt to  do so itself. Sir M uir Russell's 
Independent Climate Change E-mails Reviev/^, which was set up and financed by the 
University did not have investigation of Professor Jones scientific research as part of 
its remit. An inquiry tha t took place in the United States was not concerned w ith 
Professor Jones conduct at all, but w ith  tha t of one of his correspondents. Professor 
Michael Mann of Pennsylvania State University.

Lord Oxburgh's Scientific Assessment Panel, which like Sir Muir Russell's review was 
a UEA organised and funded project, only considered papers selected by the 
University and ignored papers criticised by climate sceptics^^. The Inquiry had no 
w ritten terms of reference^® and kept no records of its proceedings^®. In July 2010 
Lord Oxburgh emailed the climate sceptic blogger Steve McIntyre Climate Audit 
saying,' the science was not the subject of our study' °̂. It would appear tha t in spite 
of these inquiries doing the ir best to  salvage Professor Jones reputation, no one has 
yet thoroughly investigated his scientific research. Of the tw o inquiries tha t might 
have been expected to  do so, Russell and Oxburgh, both were set up and financed 
by his employers and the ir independence is highly questionable.

When the Oxburgh report was published. Lord Willis, who was the chairman of the 
House of Commons Science and Technology Select Committee Inquiry, to ld the BBC 
that:

"The whole purpose of having this if you like tripa rtite  approach to  the 
emails scandal as it was, was tha t M uir Russell would look at the emails, my 
committee was looking to  make sure tha t there was a proper scrutiny

 ̂ http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP or 
h ttp://ccgi.newbervl .plus.com/leveson/ Qutside Organisation UEA.pdf

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdfor 
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Parliament_Climategate_Report.pdf 

.h.tt p;//www; cce-reyi evy. q rg/pdf/FI 
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Russell Report.pdf

Lord Oxburgh evidence to the select committee. Question 9, 
http ://www.publications.parliament.uk/ pa/cm201011/cmselect / cmsctech/uc444 i/uc44401.htm or 
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Parliament HC 444-i.pdf 

Emanuel, K. Email to Stephen McIntyre 5 June 2010. 
http://ccqi.newbery1.plus.com/leveson/Montford Climateqate-lnquiries.pdf, para 127 

http:/ /climateaudit.Org/ 2010/ 07/01/oxburgh-and-the-iones-admission/#more-11331

15

MOD400004509

http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Parliament_Climategate_Report.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Russell_Report.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Parliament_HC_444-i.pdf
http://ccqi.newbery1.plus.com/leveson/Montford_Climateqate-lnquiries.pdf


process in place, and of course the Royal Society, headed by Lord Oxburgh, 
[sic] would look at the rigour of the science.

It [the Oxburgh inquiry] took us no fu rther down the line at all from  what the 
select committee report did or indeed from  what the Muir Russell inquiry 
w ill do. I frankly th ink tha t there has been a sleight of hand in tha t the actual 
terms of reference are not what we were led to  believe.

We consider tha t the claim in the SMC's witness statement tha t "four independent 
inquiries cleared Professor Jones of any scientific malpractice" is partisan and 
unjustified, (see also par 31 below)

19) We have nothing to  add concerning the University and SMC's accusations against 
the Daily Telegraph columnist and blogger James Delingpole. In her oral evidence,
Ms Fox was much exercised^^ by the failure of the Press Complaints Council (PCC) to 
find in favour of a complaint made against the Daily Telegraph by the University. In 
response, M r Jay said:

You did provide us w ith  the ruling of the PCC in relation to  the UEA against 
the Daily Telegraph case and Professor Jones. It is quite complex, and if you 
don't mind I'm not going to  go into the detail o f it, although I've studied it. 
I've passed it on to  Lord Justice Leveson. Maybe that's something I can take 
up w ith  the PCC, if there's time.

Fiona Fox Evidence, page 39, line 12 et seq

Lord Leverson has also said to  Ms Fox:

As regards the climate change story, presumably there are all sorts of 
potential remedies open to  tha t particular scientist if he's been defamed.

Fiona Fox Evidence, page 45, line 14 et seq

So far as we are aware, no remedy other than UEA's abortive complaint to  the PPC 
about James Delingpole's column has been sought by either the University or 
Professor Jones.

20) The SMC's evidence to  the inquiry includes allegations tha t Professor Phil Jones, the 
man at the centre of the Climategate affair, was driven to  contemplate suicide 
because of unacceptable media coverage. Flowever there is no mention in the 
SMC's evidence of the role played by Outside Organisation, a public relations 
consultancy engaged by Professor Jones' employers, the University of East Anglia 
(UEA), w ith the apparent objective of salvaging the reputation of the university and 
its scientists. This task was spearheaded by the managing director of Outward

Oral evidence page 38, line 4: 
content/uploads/2012/01/Transcript of Afternoon Hearing-24 Januarv-2012.pdf or 
h ttp://ccgi.newbervl .plus.com/leveson/Ton...earing-24-Januarv-20 l2 fl1.pdf

16

MOD400004510



O rg a n isa tio n , Neill Wallis, who has appeared before the L ev eso n  Inquiry^^ and was 
arrested and bailed in July 2011 in connection w ith phone hacking.

21) When over a thousand emails from  a server at the UEA's Climate Research Unit 
(CRU) appeared on the internet on 17*  ̂ November 2009, the press treated the story 
as an e x p o s e  of bad practice among climate scientists. W ith emails about 
inconvenient research findings being hidden; plans to  keep sceptics' research out of 
an IPCC assessment; refusing to  make crucial research data available fo r scrutiny; 
putting pressure on an academic journal to  tow  the partisan line of the UEA 
scientists; deleting emails to  thw art Freedom of Information requests, and an 
expression of jubilation when one of Professor Jones' critics unexpectedly dies of a 
heart attack, this is hardly surprising.

As Professor Jones later admitted in evidence to  the H o u se  o f  C o m m o n s  S c ie n c e  a n d  
T e c h n o lo g y  S e le c t  C o m m itte e :

I have obviously w ritten  some very awful emails and I fu lly  admit that^^
Evidence to  Parliament

In spite of this, there is no hint in either the w ritten  or oral evidence provided to  the 
Inquiry by the SMC tha t Professor Jones was in any way culpable. He is presented to 
this inquiry as a blameless victim of press persecution. An independent or objective 
observer could not possibly see the Climategate affair in such black and white terms.

22) In April 2012, a post on T he G u a rd ia n 's  E n v iro n m e n t B log  by Leo Hickman, a 
journalist specialising in environmental matters and an enthusiastic advocate of 
concern about global warming, was critical of UEA's feeble management of the 
media maelstrom tha t overwhelmed it in the aftermath of the Climategate 
revelations. He likens the University to  a rabbit caught in the headlights, failing to 
challenge the accusations being made against the ir scientists. As Hickman says, all 
this changed on 4*  ̂February 2010 when O u ts id e  O rg a n isa tio n  appeared on the 
scene. A F re e d o m  o f  In fo rm a tio n  A c t  (FOIA) requests by Andrew M ontford has 
revealed tha t a very successful "figh t back" and damage lim itation exercise was 
then launched fo r which the University, and therefore the taxpayer, paid O u ts id e  
O rg a n isa tio n  over £112,000.^^

It is an indication of the extent to  which the climate debate has become polarised in 
the mainstream media tha t Hickman does not reveal in his article tha t the extent of 
UEA's expenditure on PR, about which he is obviously concerned, only came to  light 
because of the efforts of a sceptical blogger. (M r H ickm an  h a s  p o in te d  o u t  th a t  h is  
a r tic le  lin k e d  to  a  c o p y  o f  a  l e t t e r  f r o m  UEA to  G ra h a m  S tr in g e r  M P  a t  th e  B ish o p  Hill

http://www.levesoninquiry.org.uk/?s=neill+wallis or 
.h..tlP.̂ y.ccgi;neyybe.!YkPJ.y.s.̂ comy!eyeson/leyeŝ ^

House of Commons Science and Technology Select Committee, Examination of witnesses, 1̂ * March 
2010, reply to Question 102.
http ://www.publications.parliament.uk/ pa/cm200910/cmselect / cmsctech/387b/38712.htm or 
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Minutes of Evidence.pdf 

"University of East Anglia spent £112,870 on 'climategate'". Guardian Environment Blog 24th April 
2012. http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/apr/24/uea-climate change-email 
publicity or http://ccgj,.newberyl.p|us.cqm/^^ _.E.ny.lr.Q.h..PJ.?.n.t.„.Sy.3.Fdja.n.pd̂ ^

17

MOD400004511

http://www.levesoninquiry.org.uk/?s=neill+wallis
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Minutes_of_Evidence.pdf
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/apr/24/uea-climate_change-email
http://ccgj,.newberyl.p%7cus.cqm/%5e%5e


w e b s i te .  This d is c lo s e d  th e  p a y m e n t  m a d e  to  O u ts id e  O rg a n isa tio n .)

23) M ontford also obtained some emails between UEA and O u ts id e  O rg a n isa tio n  using 
another FOIA request.^® These show that news of Professor Jones being driven to 
contemplate suicide dates from  an article placed in the S u n d a y  T im es  by Wallis fo r 
publication on 7*  ̂ February 2010. The copy fo r this, provided by a reporter called 
Richard Girling, was emailed by Wallis to  Trevor Davies, Pro-Vice Chancellor of UEA 
and to  Professor Jones, the previous day under the heading 'FYi - to m o r r o w 's  S u n d a y  
T im es m a in  sp re a cf^ '.

24) This coverage arranged by O u tw a r d  O rganisa tion ^ ^  included a front-page teaser 
headlined 7 th o u g h t o f  k illing  m y se lf , s a y s  c l im a te  s c a n d a l  p r o fe s s o r '  and the main 
story on an inside page which is headlined 'The le a k  w a s  b a d . T hen c a m e  th e  d e a th  
th r e a ts ' . There is a large picture of Professor Jones looking drawn, soulful and 
vulnerable against a bleak Norfolk landscape^®. We are to ld that, because of what he 
has been through. Professor Jones now relies on medication to  get through the day; 
tha t only the love of his family, and particularly a five-year-old grand-child, has kept 
him from  suicide; tha t the CRU email server was 'h a c k e d ' by ' th ie v e s ' at a crucial 
moment when international climate negotiations hung in the balance; tha t climate 
sceptics just want to  distract the UEA scientists and waste the ir tim e so tha t they 
cannot undertake climate research; tha t the predicament of Professor Jones is in 
some way analogous w ith tha t of Dr David Kelly®°; tha t Jones 'r e m a in s  a t  risk, s ti l l  
r e c e iv in g  d e a th  th r e a ts  f r o m  a r o u n d  th e  world^^'. Also that he is just a scientist w ith 
no training in PR, a situation tha t O u ts id e  O rg a n isa tio n  was about to  change 
radically, (see 28 below).

The sub-heading of the main spread in the print edition of the S u n d a y  T im es  says 
tha t Professor Jones 'w a s  p r o v o k e d  in to  s e n d in g  th e  in fa m o u s  e m a ils  a n d  in s is ts  h is  
s c ie n c e  h a s  b e e n  v in d ic a te d ';  sympathetic coverage indeed.

25) The follow ing day the University's Vice Chancellor, Professor Edward Acton, w rote to 
Neill Wallis to  congratulate and thank him:

I am delighted by the amount achieved. Now we must see how the coverage 
unfolds. But it seems to  me you and Sam [Bowen] have helped us maximise 
the chances of tha t elusive line in the sand. Warmest thanks fo r everything 
thus far ...®̂

:■ Pg 1-2
http://ccgi.newbervl.plus.com /leveson/ GW2188.pdf
Different website but same image: http://static.guim.co.uk/sys- 

images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails-Professor-006.ipg or 
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/iones pic.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kelly_%28weapons_expert%29
Abusive emails received as a result of the Climategate affair were recently released by UEA under 

the Freedom of Information Act. Although many of them are extremely unpleasant, it is unlikely that 
any could be regarded as a genuine threat or are worse than celebrities and politicians receive on a 
regular basis.

ata%20file%20072.pdf or http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Climategate abusive emails.pdf 
http:/ /ccgi.newberyl.plus.com /leveson/ UEA-Qutside Organisation Emails searchable.pdf, Page 3

18

MOD400004512

http://ccg
http://static.guim.co.uk/sys-images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails-Professor-006.ipg
http://static.guim.co.uk/sys-images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails-Professor-006.ipg
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/iones_pic.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kelly_%28weapons_expert%29
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Climategate_abusive_emails.pdf


Neill Wallis responded:

Thanks.

Lets hope we can continue! 

Best,

NeiP̂

The substantial sum paid to  O u ts id e  O rg a n isa tio n  (see 22 above) suggests tha t the 
S u n d a y  T im es  spin on the Climategate affair was just the firs t step in a continuing 
and extensive PR campaign.

26) From this tim e onwards, stories began to  appear in the media (and the blogosphere) 
portraying Professor Jones and his fe llow  climate science researchers as innocent 
victims of media persecution caused and abetted by climate sceptic th ie v e s  who had 
broken into the ir computers, stolen the ir p r iv a te  emails, and were attem pting to 
disrupt the ir work^^ Before this spin was applied, the media had taken a very 
different, and arguably more balanced, line on the Climategate affair. Professor 
Jones and his colleagues were portrayed as having had the ir d irty laundry washed in 
public as a result of the email leak and tha t this had revealed a disquietingly shady 
side to  the activities of some of those engaged in research that has had, and is still 
having, an immense impact on public policy and all our lives, (see 21 below)

27) As only part of UEA's correspondence w ith O u ts id e  O rg a n isa tio n  was released in 
response to  the FOIA request- the rest is currently being w ithheld by UFA -  it is not 
possible to  definitely link later individual news stories to  a successful PR campaign by 
O u ts id e  O rg a n isa tio n . Flowever, in addition to  Richard Girling's S u n d a y  T im es  story,
a number of other articles and editorials more or less sympathetic to  the climate 
scientists, or attacking climate sceptics, appeared at around the same time. As the 
Climategate story had broken some six weeks earlier, this renewed flu rry  of media 
interest can hardly have been a coincidence.

06/02/2010
Fiona Harvey, 
Financial Times

Scientists feel heat of climate email probe

07/02/2010 Independent on Sunday Editorial: Sceptics have their uses

07/02/2010 Independent on Sunday
Think tanks take oil money and use it to fund 
climate deniers

07/02/2010 Observer
Climate Science debate between Robin McKie and 
Benny Reiser

07/02/2012 Observer 39climate scepticism grows among Tories
12/02/2012 Roger Harrabin, BBC Climategate data 'not well organised'
12/02/2010 Roger Harrabin, BBC Extensive email interview with Prof. Jones
14/02/2010 Ben Webster, Times Online Oxburgh report will not appease critics

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Qutside Organisation Emails searchable.pdf. Page 3
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf, 07/02/2010
http:/ / ccgi.newbervl .plus.com/ leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW219Q.pdf
http_://ccgi,newberyl.pJys._com/Jey^^
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2186.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf
http:/ /ccgi.newbervl.plus.com /leveson/ GW2335.pdf

19

MOD400004513

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Qutside_Organisation_Emails_searchable.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW219Q.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2186.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf


19/02/2010 ScienceMag Phil Jones Defends Record of UK Climate Centre

28) O u tw a r d  O rg a n isa tio n 's  influence on the Climategate story, and the way in which 
Professor Jones' activities were likely to  be perceived by the public, extended 
beyond mere representation of the University's point of view in the media. The 
emails also reveal how O u ts id e  O rg a n isa tio n  groomed Professor Jones and 
Professor Acton fo r the ir appearance before the H o u se  o f  C o m m o n s  S c ie n c e  a n d  
T e c h n o lo g y  S e le c t  C o m m itte e  on 1̂ * March 2010, an event tha t would obviously put
the academics under the spotlight and be very w idely reported. On 22 
2010, Sam Bowen (one of Neill Wallis' staff) w rote to  those involved:

nd February

As I believe you know, w ill be coming w ith  us on Thursday to  look
at 'communications impact' (i.e. body language, confidence, approach etc) - 
this is more about style over content." works w ith a number of
CEOs prior to  AGMs to  enhance the ir approach.

Ideally, he needs 2 hours individually w ith  Edward and Phil, to  film  them at 
the beginning and end of his sessions and help the ir technique in between.

Could we look at the follow ing timings:
10-12: Edward 
12-2 - Phil
2-3 Both together as a mock Select Committee (questions from  Neil, myself 
and the UEA team)^^ [ r e d a c tio n s  in th e  o r ig in a l]

Later, Alan Preece, UEA's D ire c to r  o f  M a rk e tin g  a n d  C o m m u n ic a tio n s  at UEA tells 
those involved in preparing fo r the Parliamentary hearing:

Here is a very long list of questions - broadly grouped by theme - which 
includes Edward's latest additions.

We can do more work on them tomorrow.^^

Neill Wallis responds:

Folks,

This is fine (indeed useful) fo r Edward [A c to n ]  and Phil [J o n es] to  peruse and 
get a feel of the ways in which questions can be asked, but there are now 
simply so many o f them tha t it would be impossible fo r either person to 
answer if we had the rest of the week to  do nothing else.

It w ill be particularly impossible to  get those answers, analyse them, then 
reconsider in the tim e available. W hat we need to  do is to  distil these into 
priority questions and concentrate on those, in the process working out our 
core positions and messages are.^®

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2335.pdf 
Page 6 ,1

’ Page 8, http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails searchable.pdf 
’ Page 8, h ttp:/ / ccgi.newbervl .plus.com/ leveson/UEA-Qutside Organisation Emails searchable.pdf

20

MOD400004514

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2335.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf


It may be acceptable fo r public relations consultants to  tu to r CEOs before their 
AGMs, but the inquiry may wish to  consider whether it is acceptable fo r witnesses 
about to  give evidence to  a Parliamentary inquiry into a major science scandal 
should be helped to  work out the ir 'co re  p o s i t io n s  a n d  m e s s a g e s '  by PR consultants.

Finally, Alan Preece of UEA agrees w ith  O u ts id e  O rg a n is ta tio n 's  plan tha t Professor 
Acton w ill make a statement after he and Professor Jones have given evidence to  the 
committee, but tha t he w ill not be subjected to  any questioning by journalists.

Dear Sam [Bowen]

Just to  confirm that we w ill want the film  crew fo r Monday. At c E600+VAT I 
am happy to  agree it. Let me know if tha t price is about right. We remain 
w ith Plan A - Edward coming out of Portcullis House after giving evidence to 
do a brief statement but no questions.^^

29) All this presents a very d ifferent picture of the Climategate affair from  tha t provided 
to  the Inquiry in the SMC's evidences.

Of course there is no reason why a university whose PR department is overwhelmed 
by media attention should not seek outside assistance. However in this case, where 
there was abundant circumstantial evidence of bad behaviour by the ir employees 
and the university had already announced tha t it would conduct tw o inquiries that 
they claimed would be independent, it does seem strange tha t they should commit a 
large sum of money to  spin media reports in the scientist's and the ir own favour 
before the outcome of the inquiries was even in sight.

30) Returning to  the submission from  the UEA's C o m m u n ic a tio n s  D e p a r tm e n t  included 
in the SMC's witness statement, we note tha t this refers to  the the ft of private 
emails from  the University. This slant on what happened in November 2009 appears 
to  derive from  the report placed in the S u n d a y  T im es  by O u ts id e  O rg a n isa tio n . 
Although it superficially sounds convincing, in fact nothing was stolen from  the 
University and although the authors of the emails may have wished tha t their 
correspondence had remained private, the documents concerned are entirely 
devoted to  the ir work as university-based researchers and can in no way be 
considered to  be private.

At the tim e of w riting the inquiries being made by Norfolk Police into how the emails 
became available on the internet are ongoing. It is not known whether this was the 
result of hacking, of a whistle-blower w ith in the University releasing the documents, 
or simply of lax security allowing public access.

In any case, the inquiry may wish to  consider what its reaction would be if, when the 
details of MP's expenses claims were published, a witness had described the staff at 
T he T e leg ra p h  as thieves who stole private information.

We note tha t the UEA's submission annexed to  the SMC's witness statement 
attempts to  draw a parallel between Professor Jones' travails and those of the late 
Dr David Kelly. This claim also seems to  emanate from  the S u n d a y  T im es  article

Page 26, http: / /ccgi.newbervl.plus.com /leveson/UEA-Qutside Organisation Emails searchable.pdf

21

MOD400004515



placed by O u ts id e  O rg a n isa tio n  in February 2010. We submit tha t such a comparison 
may be excellent PR if the objective is to  attract sympathy fo r Professor Jones, but it 
is quite unjustified. The only points that the tw o cases have in common are tha t both 
men were in the public eye, fo r very d ifferent reasons, and both happened to  be 
scientists

31) We take no pleasure in the prospect of anyone being put into a frame of mind in 
which they contemplate suicide, however fleetingly. Determining whether Professor 
Jones dark thoughts were the result of his own conduct, or tha t of others, or a 
combination of the two, is beyond the scope of this submission to  the Inquiry. What 
is certain is tha t a firm  of PR consultants employed at considerable expense by the 
DBA very successfully used Professor Jones fragile state of mind to  manipulate public 
opinion to  the advantage of the University's media agenda. It would appear tha t the 
SMC has chosen to  do likewise in the evidence tha t it has been submitted to  this 
Inquiry.

32) The SMC's witness statement includes a special plea on behalf of Professor Jones:

The SMC recommends tha t Phil Jones be called to  the Inquiry to  provide 
evidence. His evidence would be every bit as harrowing as that given by 
many of those in the media spotlight and would serve as a reminder that 
scientists are human beings and can also suffer enormously.

MOD100054265, para 1

We fu lly accept tha t people caught up in a major news story can be subjected to 
great pressure as a result of media coverage, and tha t so far as is compatible w ith 
freedom of the press regulation should seek to  protect them. However we hope that 
the L ev eso n  In qu iry 's recommendations on regulation w ill do nothing to  inhib it press 
scrutiny of science and scientists, particularly where the ir publicly funded research 
and advice has a bearing on public policy.

Is the Science Media Centre Independent?

33) The SMC has provided the inquiry w ith  a witness statement dated 5*  ̂December 
2011 in which it refers to  the alleged independence of this organisation:

This evidence comes from  the Science Media Centre (SMC), an independent 
press office fo r science established by the scientific community in the wake 
of media frenzies over BSE, MMR and GM crops, and in response to 
recommendations in the House of Lords Science and Technology Select 
Committee's 2000 report on science in society. Like everything we do, it is 
collaboration between the staff at the SMC and the many scientists, science 
press officers and science journalists tha t we work alongside.

M O D I0 0 0 5 4 2 5 9 ,  p a r a l

In this context, the term  Independent' seems intended to  imply objectivity and 
detachment, strange qualities to  find in a PR organisation. Yet Ms Fox has reiterated 
the SMC's claim to  independence in her oral evidence to  the inquiry given on 24*  ̂
January 2012:

22

MOD400004516



We are an independent press office fo r science set up by the whole of the 
scientific community in 2002, and we were set up after stuff tha t went 
wrong -- so GM, BSE, MMR -- to  be on the kind of fron t line between the 
scientific community and the very, very controversial breaking science 
stories h itting the fron t pages.

Fiona Fox Evidence, page 18. line 20 et seq

It would seem most unlikely that an organisation set up 'in th e  w a k e  o f  m e d ia  
f r e n z ie s '  to  be on the f r o n t  lin e ' representing the interests of scientists when 'v e ry  
c o n tr o v e r s ia l  s to r ie s '  make headlines, can lay any credible claim to  independence 
from  the interests of those which it represents. The f r o n t  lin e ' is no place to  find 
im partia lity and it would seem far more likely tha t the 'sc ien tific  c o m m u n i ty /  on  
which the SMC apparently depends fo r its existence, would quite reasonably expect 
the organisation to  represent it's interests w ith partisan enthusiasm.

34) Visiting the SMC's website, the lead-in paragraph on the home page does nothing to 
resolve the contradictions in the SMC's evidence:

The Science Media Centre is an independent venture working to  promote 
the voices, stories and views of the scientific community to  the national 
news media when science is in the headlines.^®

It is very d ifficu lt to  see how the SMC can be both an independent organisation and 
'p r o m o te  th e  v o ic e s ' o f the scientific community effectively.

An A b o u t  U s page on the website describes the SMC's mission in some detail:

The Science Media Centre is firs t and forem ost a press office fo r science 
when science hits the headlines. We provide journalists w ith what they need 
in the form  and tim e-fram e they need it when science is in the news - 
whether this be accurate information, a scientist to  interview or a feature 
article.

In between these big stories, we are busy building up our database of 
contacts on the areas of science most likely to  feature in the news. This 
allows us to  be pro-active and puts us in a position to  facilitate more 
scientists to  engage w ith  the media when the ir subjects hit the headlines.

We also run a series of longer term  activities to  improve the interaction 
between science and media, such as advice guides fo r scientists talking to 
the media, background briefings fo r journalists and 'Science in a Nutshell' 
cheat sheets fo r newsdesks.

Our aim is to  ensure tha t when a major science story breaks, we can quickly 
offer news desks a list of scientists available to  comment, a summary of the 
main scientific points involved and details of which press officers or web 
sites to  go to  fo r fu rther information. The feedback from  journalists has 
been very positive.

http://www.sciencemediacentre.org/pages/ or 
.httpj//ccE j m e w b e ̂  1. p I u s. cq m/l ey es o n/S

23

MOD400004517

http://www.sciencemediacentre.org/pages/


Aside from  being a firs t port of call fo r newsdesks when science hits the 
headlines, the Science Media Centre is also looking at ways to  support non­
specialists news reporters who are called on to  cover complex science 
stories. We are publishing a series of guides specifically fo r news journalists 
to  provide simple definitions of some of the complicated scientific terms 
frequently used by scientists. They w ill also direct journalists to  the best 
places to  go fo r fu rther information when this subject hits the headlines. Our 
firs t Guide, Genetics in a Nutshell, is now available and has received 
endorsement from  a wide range of journalists from  The Sun to  a number of 
regional papers.^®

The Inquiry may wish to  consider the extent to  which such an organisation can 
influence the way in which a controversial field of science such as climate research, 
which is also beset by political and ethical controversy, is reported by the media.

Evidently this supposedly independent organisation aims to  provide the media w ith 
what they 'n e e d  w h e n  s c ie n c e  is in th e  n e w s '  by selecting scientists fo r interview, 
determ ining what is or is not 'a c c u ra te  in fo r m a tio n ', summarising and explaining 
d ifficu lt scientific issues, recommending particular websites as reliable sources of 
information and opinion, and generally being ' th e  f i r s t  p o r t  o f  ca ll' fo r  harassed 
journalists, who may be 'n o n -sp e c ia lis ts  [s ic ]  n e w s  r e p o r te r s '  vj\t\r\ no background 
knowledge of complex scientific issues, and who are seeking guidance in a hurry to 
meet a deadline.

In her witness statement, Ms Fox asserts that 'the public get most of their 
information about science from  the mass media including daily newspapers.'^”, 
relying on an Ipsos MORI survey conducted fo r the Dept, of Business Information 
and skills in 2011^\ If the SMC exists to  promote science in the way tha t the 
scientific community prefers, then its potential fo r influencing the public's opinion 
on matters relating to  science must be considerable.

The options faced by such an organisation when dealing w ith  a field of scientific 
research such as climate change -  tha t has become highly politicised and the 
beneficiary of vast amounts of funding -  must be severely lim ited by the need to 
retain the support of those w ith  whom they collaborate; ' th e  m a n y  sc ie n tis ts ,  
s c ie n c e  p r e s s  o ffic e r s  a n d  s c ie n c e  J o u rn a lis ts  th a t  w e  w o r k  a lo n g s id e ', (see paras 3 3 ­
35 above)

35) Further doubts about the independence of the SMC are raised by where it has been 
housed since its was set up in 2002. The A b o u t  Us web page currently on the SMC

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC About Us page 29 06-2012.pdf 
SMC Witness statement jy!_OD100054258^ pâ^̂ ^̂
Relied on in SMC witness statement MOD100054258, footnote 1 Public Attitudes to 

Science 2011 - http://www.bis.gov.uk/policies/science/science and society/public-attitudes- 
to  science-2011 or
http://ccgi.newbervl.plus.com /leveson/Public Attitudes to  Science 2011 Policies 
BIS.pdf

24

MOD400004518

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29_06-2012.pdf
http://www.bis.gov.uk/policies/science/science_and_society/public-attitudes-to_science-2011
http://www.bis.gov.uk/policies/science/science_and_society/public-attitudes-to_science-2011
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Public_Attitudes_to_Science_2011_Policies


site says:

The Science Media Centre is housed w ith in the Wellcome Trust but
52independent from  it.

A previous SMC H o m e  P a g e  dating from  2010 shows tha t they were housed in the 
R o y a l In s titu tio n 's  premises at 21, Albermarle Street, London^^. This web page is 
also copyrighted to  the Royal Institution of Great Britain, which suggests a very close 
association w ith tha t organisation indeed. However a contemporary A b o u t  Us web 
page, also from2010 says:

The Science Media Centre is housed w ith in the Royal Institution but
independent from  it^^

Maintaining an image of independence is clearly a matter of some importance to  the 
S c ie n c e  M e d ia  C en tre . However the R o y a l In s titu tio n  and the W e lc o m e  T ru st are 
leading institutions at the heart of the science establishment. Both have provided 
the SMC w ith a home, and such a relationship must necessarily circumscribe the 
extent to  which the SMC can espouse anything other than the establishment view in 
any scientific controversy.

The Advocacy role of the Science Media Centre

36) We are not aware tha t this Inquiry has so far taken evidence on science and the 
media from  any source other than the SMC. We are concerned that, although the 
SMC's evidence has been represented to  the Inquiry as 'independent' in the ir 
witness statement and the oral evidence, this may not be the case.

37) Scientists have the ir own preoccupations, concerns, prejudices, ambitions, financial 
problems and political agendas, and these are every bit as capable of conflicting w ith 
the public interest -  to  the extent tha t this can be determined -  as in any other 
professional grouping. An immediate priority among scientists may be the need to 
attract attention to  the ir research. In a society where the public is not very well 
versed in science, and not always interested in what scientists have to  say, this is a 
problem tha t puts a number of tem ptations in the way of the scientific community 
and anyone who is involved in publicising the ir work.

38) Perhaps as a result of the desire to  make science seem relevant to  all our lives, it is 
now quite common fo r scientists to  make extravagant claims fo r the impact that 
the ir profession has on society. This is well illustrated by the rather breathless 
opening words of the SMC's witness statement:

 ̂ .httjp ://www. science me di a ĉ  ̂ o r
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC About Us page 29-06-2012.pdf

http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/
or
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/SM

http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ 
or http:/ /ccgi.newbervl.plus.com /leveson/SMC About Us 2010 Archived.pdf

25

MOD400004519

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29-06-2012.pdf
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/SM
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/


Science is at the heart of almost all the major challenges we face - how to 
treat incurable diseases tha t still lay waste to  so many lives, how to  feed the 
growing population, how to  tackle climate change.

MOD100054258, para 1

This a ttitude has been promoted in an even more extreme form  by none other than 
Sir Paul Nurse, president of the R o y a l S o c ie ty . In January 2010, he to ld viewers of a 
BBC H orizon  television programme about climate change entitled S c ie n c e  U n d er  
A tta c k :  'Science created our modern world'.^^

Also in 2010, Professor Brian Cox, a physicist and presenter of blockbuster TV 
science series, expressed a similar view. In his W h e ld o n  L ec tu re , presented at the 
Royal Television Society, he said of the peer review system tha t seeks to  verify 
scientific findings prior to  publication, 'This is h o w  s c ie n c e  p r o c e e d s ,  a n d  i t  w o rk s .

This is th e  m e th o d  th a t  h a s  d e l iv e r e d  th e  m o d e r n  w o r ld . It's  g o o d '.

It is hardly surprising that some of those wrapped up in the world of science should 
have this perspective, but although science has an obviously im portant role to  play 
in our lives, it w ill make no contribution to  alleviating the present European and 
global economic crises, bringing peace and stability to  the Middle East, preventing a 
new nuclear arms race spearheaded by North Korea and Iran, or alleviating the 
poverty caused by political instability and corruption throughout Africa and in other 
parts of the developing world.

There is a very real danger that enthusiasm fo r science can spill over into scientism^^, 
and this extreme view may be reflected in the coverage of controversial research in 
the media. There is also a danger both of the general public being dragooned into 
assuming an undue reverence fo r science and scientists, and of ordinary people 
becoming disenchanted w ith, and distrustful of, what science and scientists tell 
them because they find the claims tha t they come across in the media are 
overblown.

39) In the SMC's witness statement, there is a rallying call to  all scientists:

Scientists have also played the ir part in improving the media coverage of 
science. The past 10 years have seen more and more researchers emerging 
from  the ir ivory towers and entering the media fray. The Science Media 
Centre's philosophy tha t T he m e d ia  w ill 'd o ' s c ie n c e  b e t t e r  w h e n  s c ie n tis ts  
'd o  'm e d ia  b e t t e r  has been embraced by many researchers who now roll 
the ir sleeves up and play the media game rather than shouting from  the 
sidelines.

MOD100054258, para 2

https://sites.google.eom/site/mvtranscriptbox/home/20110124 hz or 
http://ccgi.newberyl.plus.eom/leveson/20110124 HZ ■ Nurse ■ Science Under Attack.pdf 

h ttp:/ / ccgi.newbervl .plus.com/ leveson/ cox-lecture transcript RTS Offidal.doc 
Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term 

applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and 
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace 
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences.

26

MOD400004520

https://sites.google.eom/site/mvtranscriptbox/home/20110124_hz
http://ccgi.newberyl.plus.eom/leveson/20110124_HZ_%e2%96%a0_Nurse_%e2%96%a0_Science_Under_Attack.pdf


We have set out elsewhere in this submission what can happen when scientists 'roll 
the ir sleeves up and play the media game', (see the case of the C lim a te  P red ic tio n  
press release at 7 above). There is no reason to  suppose tha t this is an isolated case. 
It is just a particularly well-documented example of scientists, and others, playing 
the media game w ith  rather too much enthusiasm. And the pressures on them to  do 
so are many.

As the SMC's witness statement warns when referring to  the MMR scare, there are 
problems concerning:

... the appetite fo r a great scare story, the desire to  overstate a claim made 
by one expert in a single small study, the reluctance to  put one alarming 
piece of research into its w ider more reassuring co n te x t...

MOD100054258, para 4

If this is the case w ith an unjustified scare story affecting only a relatively small 
section of the population -  albeit very detrim entally -  how much more so is it of an 
issue such as concern over climate change? This is a problem tha t affects us all, and 
there can be few  editors who will not welcome a story tha t proclaims 'T he E nd o f  th e  
W o rld  is N igh!', especially when it comes w ith expert scientific evidence attached.

The SMC hammers home this point, perhaps unintentionally, in Ms Fox's oral 
evidence :

... when I have spoken to  the science journalists, the point they make is:
"Our news editors love it. It's controversial. They love it." And maybe we 
should be scared what we wish fo r because maybe if it wasn't controversial, 
it w ouldn 't get any coverage.

Fiona Fox Evidence, page 42, line 21 et seq

Perhaps the extent of the SMC's advocacy roll is most tellingly revealed by the 
mention of being 'scared of what we wish fo r'. This seems to  be an 
acknowledgement tha t in order fo r a science story to  'sell' to  reporters and editors it 
must have a certain spice, and tha t this may not always, or indeed often, be 
compatible w ith  accurate and impartial reporting. So controversy and alarm must be 
part and parcel of the strategy of those who want to  get science into the media.

In an age when public opinion is shaped by the mass media, it is clearly im portant 
fo r the science community tha t it should be heard and seen in the media arena. A 
high profile can have obvious advantages when seeking funding, and what 
institution is going to  be anything but delighted when its employees are publicly 
associated w ith  ground-breaking research beneath eye-catching headlines?

Over the last decade, there have been far more stories about climate change than 
about MMR, GM crops, stillbirths, misdiagnosed miscarriages, rapamycin or the 
contraceptive pill scare. Yet strangely, in the section of the SMC's witness statement 
headed 'Cose Stud/es'these subjects are discussed, but there is no mention of 
climate change. Perhaps this is because it would not have been possible fo r the SMC 
to  do so w ithou t confronting some most unpalatable issues fo r an organisation that 
is 'w o rk in g  to  p r o m o te  th e  vo ice s , s to r ie s  a n d  v ie w s  o f  th e  s c ie n tif ic  c o m m u n ity ' .

T l

MOD400004521



40) In a reference during oral evidence to  whether controversial papers from  m inority 
sources should be publicised at all, Ms Fox has this to  say:

I th ink it's very, very relevant because we are not saying tha t we don't want 
the media to  report on these. I mean, tha t would be going back 20 years to 
where science was in a ghetto and wasn't covered. We want all these 
studies to  be reported, we're delighted to  see them but we want them on 
the inside pages. They should not be on the f r o n t ...

Although Ms Fox's point about such stories being kept o ff the fron t page seems a 
sound one, her reference to  science emerging from  the ghetto over the last tw o 
decades is quite intriguing. It begs the question of how and why science did emerge 
from  the ghetto, and whether this was because some in the scientific community 
were prepared to  'ro ll the ir sleeves up and play the media game', and to  what extent 
doing so involved embracing the skills of the spin-doctor.

There can be no doubt tha t in recent years climate change has moved science and 
scientists into the media spotlight to  an extent tha t is unprecedented. It is hardly 
surprising tha t such a radical and rapid transformation should lead to  problems, 
both fo r the scientific community and the public whom they serve.

Accuracy, Consensus and the Mainstream

41) At various points in the SMC's witness statement and oral evidence, there are pleas 
tha t science should be reported accurately. Like motherhood and apple pie, 
accuracy is something tha t everyone is surely in favour of. But how does accuracy 
apply to  a comparatively new field of research where an immensely complex 
chaotic system is only partially understood and there are vast areas of lack of 
knowledge or understanding, together w ith high levels of uncertainty, and extensive 
reliance on mathematical models? This is the current situation in climate science^®.

A plea fo r accuracy implies that everyone should get the ir facts right, which is of 
little  help if the facts are precarious, liable to  change, or disputed. In such a 
situation, who decides what the facts are? Flow can anyone ensure tha t such a task 
is undertaken w ith complete impartiality, particularly if there are political pressures 
to  come up w ith  the 'righ t' answer? (See 44 below)

42) In 2001, the I n te r g o v e r n m e n ta l  P a n e l on  C lim a te  C h a n g e 's  (IPCC) Third Assessment 
Report featured the claim tha t the 1990s had been the warmest decade of the last 
millennium, and 1998 was the warmest year. This was based on the Mann Bradley 
and Flughes H o c k ey  S tick  G raph , and at tha t tim e was presented by the IPCC as a 
fact, in spite of there being scientists who had reservations about the underlying 
statistics. During the last decade, confidence in this finding has ebbed away; 
something tha t would not surprise those who were concerned about this research 
when it was published. Today's facts have a tendency to  become tom orrow 's fallen 
hypotheses, but in the case of the Flockey Stick there were many in the scientific

http://rovalsociety.org/policy/publications/201Q/climate change summary-science/ or 
.h.ttpj//cc^ Ln e w  b e ry l-.pju s. cq m/J ey esqn/C Ij [Ti a t̂

28

MOD400004522

http://rovalsociety.org/policy/publications/201Q/climate_change_summary-science/


establishment who continued to  defend its integrity long after the tide had turned. A 
m inority do so to  this day^®.

43) During Lord May's and Lord Rees's presidencies of the R o y a l S o c ie ty , the Society's 
website provided a position paper on climate change, and other documents, that 
gave the impression tha t the science underpinning anthropogenic climate change 
was settled, and disparaging the views of sceptics who challenged this view.

In May 2010 43 fellows of the R o y a l S o c ie ty  'rebelled' and petitioned the president 
to  remove this material because the claims it made were unscientific and 
unnecessarily alarmist. They accused the Society of refusing to  accept dissenting 
views on climate change and exaggerating the degree of certainty tha t man-made 
emissions are the main cause®”

Sir Allan Rudge, who led the rebellion, to ld T he T im es:

I th ink the Royal Society should be more neutral and welcome credible 
contributions from  both sceptics and alarmists alike. There is a lot of science 
to  be done before we can be certain about climate change and before we 
impose upon ourselves the huge economic burden of cutting emissions."

One of the reasons people like myself are willing to  put our heads above the 
parapet is tha t our careers are not at risk from  being labelled a denier or 
flat-Earther because we say the science is not settled. The bullying of people 
into silence has unfortunately been effective.®^

This was an a d  h o c  group tha t had no access to  the Society's mailing list and came 
together only as a result of acquaintances contacting each other. It is not known 
how many of the 1300 fellows of the Society would have joined the protest had they 
been approached.®^

The Royal Society has now form ulated a far more cautious position statement®”. 
Facts can change very rapidly, even when they have been published by the world's 
oldest, and arguably most respected, national academy of science.

44) Would it be fa ir to  say tha t the facts in any field of science can be established by 
reference to  a consensus or by mainstream opinion? It would be most convenient if 
this was the case, and the words consensus and mainstream both appear in the 
SMC's evidence. Unfortunately, in the case of climate science, such terms do not 
seem to  be very helpful.

Scientific controversies are not decided by weight of numbers, but by verifiable 
evidence derived from  observations. Furthermore, how is it possible to  determine 
tha t a consensus really does exist if the researchers are subject to  peer pressure, 
financial pressure and political pressure, to  subscribe to  one side in the debate and

A.W. Montford, The Hockey Stick Illusion: C lim atega te  an d  th e  Corruption o f  Science 
®° http_://cc^i.newberYl.pJys._com/le 
®̂ http://ccgi.newberyl.plusxom/leveson/GW2418.pdf

®” http://rovalsociety.org/policy/publications/2010/climate change summary science/ or 
.httpj//cc^j;.newbety^.l.p|ys.com/leyesqn/Clj|pate_C

29

MOD400004523

http://ccgi.newberyl.plusxom/leveson/GW2418.pdf
http://rovalsociety.org/policy/publications/2010/climate_change_summary_science/


not the other?

How is it possible to  find an infallible arbiter of what the facts are in such 
circumstances? Or even one who can be relied on to  get it right most of the time? It 
is worth noting tha t of the 43 fellows of the R o y a l S o c ie ty  who rebelled over the 
misleading climate change statement, only a few  were prepared to  make the ir 
names known publicly. How could this be in such an august body as the Royal 
Society? Its fellows are scientists who have become leaders in the ir profession. One 
might reasonably expect tha t they would be just the people to  have the confidence 
to  voice any doubts openly and w ithou t fear. W hat does the silence of the majority 
of rebel fellows who preferred to  remain anonymous say about the intellectual 
climate w ith in  the society, or about the risks and pressures applying to  any scientist, 
however eminent, who might say ^the wrong thing' about climate change? And why 
should they be referred to  as rebels?

45) It might be proposed tha t the IPCC view, as expressed in its assessment reports, 
could be taken as an authority from  which accuracy can be determined. This again is 
very questionable.

In the wake of a number of scandals that hit the IPPC after Climategate, the 
In te r A c a d e m y  C ouncil (lAC) was asked to  review the IPCC's procedures. It made a 
number of recommendations.

In the ir report, the lAC expressed concern about vested interests w ith in the IPCC. 
Lead authors and coordinating lead authors were presiding over the drafting of 
chapters tha t depended heavily on research papers tha t they had published 
themselves, or tha t had been published by the ir colleagues and associates. The lAC 
recommended tha t this problem should be addressed.

Many of the most dramatic findings in the IPCC assessments are based on expert 
opinion, rather than formal research. This includes the assertion tha t it is very likely 
tha t there is a human component in the recent increase in global temperatures. The 
lAC review panel was concerned that the IPCC did not have an 'audit tra il' in any of 
he reports tha t would reveal how these expert opinions were arrived at, or who was 
involved in the decisions. The lAC recommended tha t procedures should be put in 
place which would make this very im portant process in the assessments transparent.

Although the lAC report was published in 2010, and the IPCC has agreed to 
implement the ir recommendations, it is by no means clear tha t this w ill happen 
before the Fifth A s s e s s m e n t  R e p o r t  is published next year.

W ith this cloud hanging over the IPCC's credibility, could the IPCC Assessment 
R e p o r ts  reasonably be trusted as a yardstick to  determ ine the accuracy of science 
reports in the media?

46) Finally, and to  emphasise how fu tile  and simplistic the quest to  define accuracy in 
reporting climate science may be at this time, it is worth considering another 
quotation from  the SMC's witness statement:

The SMC welcomes vigorous and robust debate on scientific controversies 
like climate change, but the tru th  must not be the firs t casualty of these

30

MOD400004524



debates. If we accept the predictions of mainstream climate scientists this 
issue is clearly one where the public interest is served by the highest 
standards of accuracy.

MOD100054264, para 3

Much public concern about global warming derives from  computer models that 
predict climatic conditions as far ahead as the end of this century. However, 
predictions can never be facts, and the ir accuracy can only be assessed in retrospect. 
Yet the inevitability of anthropogenic climate change is frequently treated as a fact 
by scientists, by politicians, by campaigners, and in science r e p o r ta g e .

A mantra tha t the SMC's evidence shares w ith Professor Steve Jones' R e v ie w  o f  th e  
im p a r t ia l i ty  a n d  A c c u ra c y  o f  th e  BBC's C o v e ra g e  o f  Science^* can be summed up as 
'You are entitled to  your own opinions, but not to  your own facts.' The logic of this 
statement, if there is any, breaks down in a situation where contradictory findings 
and uncertainty make facts extremely hard to  identify. We suggest tha t this makes 
determ ining what is, or is not, accurate reporting of climate science very d ifficu lt if 
not impossible.

47) There is no doubt tha t both sides of the global warming debate can be guilty of 
misleading reporting of climate science. On the global warming activists' side, this 
often occurs as bias by omission rather than outright disinformation.

For instance, would it be accurate to  report in a newspaper, in the context of global 
warming, tha t the extent of Arctic summer sea ice has diminished in recent years 
and tha t scientists are predicting tha t it w ill disappear altogether w ith in a decade or 
two? A picture of a w ide expanse of open water speckled w ith  ice flows being 
surveyed by a rather pensive looking polar bear might well accompany such an 
article.

Can such a report be considered to  be accurate if it does not mention tha t scientists 
only have just over th irty  years of satellite measurements of the ice to  base the ir 
predictions on; tha t we have little  or no idea of the extent of summer sea ice during 
the 1930s let alone during the M e d ie v a l  W a rm  P e r io d  w h e n  the Vikings farmed parts 
of Greenland; tha t earlier still there was a the R o m a n  W a rm  P erio d , and the 
H o lo c en e  O p tim u m  during which temperatures are thought to  have been higher 
than today; tha t tem perature records fo r the Arctic are somewhat sketchy; that 
extrapolation from  a short data sets is generally considered to  be bad science; that 
even the UK Met Office has expressed concern about scare stories predicting the 
imm inent demise of summer sea ice in the Arctic,®^ and tha t sea ice in the Antarctic 
is bucking the trend by increasing.

This begs the question; is a story accurate if what it tells the reader is true, but 
information tha t would enable readers to  form  a balanced opinion about what is 
happening is omitted?

See page 69, http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/BBC science impartiality.pdf 
’ http:/ /ccgi.newberyl.plus.com /leveson/ GW2322.pdf

31

MOD400004525

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf


Public Policy: when politicians require their own version of the facts

48) The physicist Leo Szilard once announced to  his friend Hans Bethe tha t he was 
thinking of keeping a diary:'l don't intend to  publish. I am merely going to  record the 
facts fo r the information of God."Don't you th ink God knows the facts?' Bethe asked. 
'Yes/ said Szilard. 'He knows the facts, but He does not know this version of the 
facts.'®®

49) As pointed out earlier, Ms Fox has suggested in her oral evidence that:

... you are entitled to  your opinions; you are not entitled to  your facts ...
Fiona Fox Evidence, page 20, line 2 et seq

But what happens when politicians and policy makers require the ir own version of 
the facts to  maintain the electorate's support fo r unpalatable policies in the form  of 
additional taxation, more regulation, increased energy bills, and much more. Where 
one version of the facts collides w ith  another, the main battlegrounds fo r the 
public's hearts and minds w ill be in the media.

50) Over the past decade the British public has variously been to ld that anthropogenic 
climate change is 'o greater threat than international terrorism®^' and that 'the 
debate on climate change is over®®'. Prime minister Tony Blair has warned of the 
'global threat of climate change',®® and his successor, Gordon Brown assured us that: 
'We already lead the world in many environmental technologies, from  offshore wind 
to  environmental instrumentation, and from  energy control systems to  carbon 
markets.'^® U.N. Secretary General, Ban Ki-moon has warned that climate change is 
'the defining challenge of our age'.^^ There is general agreement that one of the 
turning points of the present prime minister's campaign to  'detoxify' the 
Conservative Party's image was when in opposition he espoused a green agenda and 
concern about climate change under the banner 'The Greenest Government Ever'.^^

Britain has legislation in place that sets out legal requirements to  meet carbon 
emission reduction targets right through to  2050. We have a D e p a r tm e n t  o f  E n erg y  
tha t is tw inned w ith  one fo r C lim a te  C h a n g e . There can be no doubt, in spite of 
media coverage of global warming having waned in recent months, tha t this is a 
topic tha t is still at the very top of the political agenda.

Hans Christian von Baeyer, Taming th e  A tom . Emphasis in the original which was used on the 
frontispiece of Bill Bryson's A Short History o f  N early Everything.

http://news.bbc.co.Uk/l/h i/ 3381425.stm or 
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Global warming biggest threat.pdf 
®® http://www.bbc.co.uk/news/10178124 or
Society to review climate message.pdfSociety to review climate message.pdf 

http :/ / www.dailymail.co.uk/news/article-411460/ Blairs-new-alert-climate-change-threat.html or 
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Blair climate change threat.pdf

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/iul/12/ecotowns-green-revolution-climate-change- 
S9.r.d.9..n;.bro_wn or http://cc^j.newberyl.pjus.com/J_w

http://www.nYtimes.com/20Q7/ll/18/science/earth/18climatenew.html? or

http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/04/david-cameronspeechenvironment- 
cl.i.iTi.a.te'.change or http://ccgLnewberYl.plus.com/leyeson/Camerm

32

MOD400004526

http://news.bbc.co.U
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Global_warming_biggest_threat.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/10178124_or
http://www.dailymail.co.u
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Blair_climate_change_threat.pdf
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/iul/12/ecotowns-green-revolution-climate-change-
http://cc%5ej.newberyl.pjus.com/J_w
http://www.nYtimes.com/20Q7/ll/18/science/earth/18climatenew.html
http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/04/david-cameronspeechenvironment-
http://ccgLnewberYl.plus.com/leyeson/Camerm


51) In the ir witness statement, the SMC mentions the detrimental effect tha t 'c l im a te  
p o rn ' can have on getting the authorised message on global warming across to  the 
public. In support of this contention it cites a report published by the I n s ti tu te  f o r  
P u blic  P o licy  R e sea rch  (IPPR) called, W a rm  W o rd s:  H o w  a r e  w e  te llin g  th e  c l im a te  
s to r y  a n d  h o w  can  w e  te ll  i t  b e t te r .  This document, and the thinking tha t inspired it, 
would seem to  have had a very real impact on the way tha t government has 
communicated climate change to  the public. The follow ing extract is particularly 
revealing:

Many of the existing approaches to  climate change communications clearly 
seem unproductive. And it is not enough simply to  produce yet more 
messages, based on rational argument and top-down persuasion, aimed at 
convincing people of the reality of climate change and urging them to  act. 
Instead, we need to  work in a more shrewd and contemporary way, using 
subtle techniques of engagement.

To help address the chaotic nature of the climate change discourse in the UK 
today, interested agencies now need to  treat the argument as having been 
won, at least fo r popular communications. This means simply behaving as if 
climate change exists and is real, and tha t individual actions are effective. 
The 'facts' need to  be treated as being so taken-for-granted tha t they need 
not be spoken.”

According to  this document, 'the facts' become rather pliable when political 
considerations, and the need to  persuade, moves centre stage . When was a 
government minister or adviser last heard to  express even the most tentative 
reservation about the evidence underpinning anthropogenic climate change? Yet 
over the last few  years, doubts about what we are being to ld about climate change 
have steadily increased among the general public” . Clearly it is not in the public 
interest tha t anyone should be misled about the robustness of the scientific 
evidence that underpins concern about climate change.

52) It is reasonable to  suppose tha t there is pressure on the media to  report climate 
change in a politically acceptable way, and tha t this derives not only from 
mainstream politics, but also from  campaigners in environmental non-governmental 
organisations (eNGOs), which are now in possession of vast resources. ”

53) It is worth noting tha t DECC put up a six-strong team to  help Professor Steve Jones 
when he was preparing his R e v ie w  o f  th e  im p a r t ia l i ty  a n d  A c c u ra c y  o f  th e  BBC's 
C o v e ra g e  o f  Science.^^  This included the Director of Communications, Director of 
Science and Innovation, the Chief Press Officer, and the Head of Editorial Standards

.http://ccgj.newberyl.plus.com/leyesqnyMppr;S^^
h ttp ://w w w .th e re a is te r .c o .u k /2 0 1 2 /0 6 /2 8 /c lim a te  su rvey usa uk Canada/ 

and http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW5Q29.pdf 
WWF 2009-10 €524m, Oxfam 2010-11 £367m, Greenpeace over $200m: all have been major 

players in the climate debate.
BBC T rust's R eview  o f  th e  im partia lity  an d  A ccuracy o f  th e  BBC's C overage o f  Science, 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality. 
pdf or h ttp://ccgi.newberyl .plus.com/ leveson/ BBC science impartiality.pdf

33

MOD400004527

http://ccgj.newberyl.plus.com/leyesqnyMppr;S%5e%5e
http://www.thereaister.co.uk/2012/06/28/climate_survey_usa_uk_Canada/
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW5Q29.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality


of Corporate Communications^

Recommendations

54) The SMC has recommend that:

New guidelines fo r the reporting of science -  these guidelines would be 
drawn up by science journalists and used primarily by news editors and 
general reporters. They could also be used by a newly strengthened PCCto 
help adjudicate on complaints;

MOD100054266, para 2

We request tha t the Inquiry should approach such a step w ith  caution.

It seems most unlikely tha t anyone would seriously suggest tha t political journalists 
alone should be entrusted w ith drawing up guidelines fo r reporting politics, or that 
business, finance, sports or any other specialist journalists should be empowered in 
the same way. The suggestion tha t guidelines tha t have been drawn up by what 
amounts to  an interest group should then be used fo r the purpose of adjudication by 
a regulatory body, the PCC, would not seem to  be in the public interest.

Many science journalists hold strong views on matters relating to  the ir speciality. We 
are surprised tha t the SMC has made this recommendation, and suggest tha t if new 
guidelines are to  be drawn up, then this task should be undertaken w ith  much 
broader input than merely science journalists, and also tha t the process should be 
absolutely transparent.

55) The SMC also recommends that:

The PCC must immediately change the rule tha t states tha t only an 
individual scientist can complain about an inaccurate story. The scientific 
community must be able to  make complaints about inaccurate articles 
which damage the public interest.

MOD100054266, para 2

We were unable to  find any rule specifically relating to  scientists on the PCC website, 
although there does appear to  be one saying: 'We normally accept complaints only 
from  those who are directly affected by the matters about which they are 
complaining'. We assume tha t this is what the SMC has in mind.

The SMC's recommendation would seem to  be saying that, in addition to  individuals 
affected, anyone in 'the scientific community' should be enabled to  make 
complaints about allegedly inaccurate science stories, whether they are directly 
affected or not. We can see no reason why the scientific community should be 
singled out fo r such special treatm ent.

See page 94, BBC Trust's R eview  o f  th e  im partia lity  ar)d A ccuracy o f  th e  BBC's C overage o f  Science, 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality. 
pdf or h ttp://ccgi.newberyl .plus.com/ leveson/ BBC science impartiality.pdf

34

MOD400004528

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality


56) We consider tha t if all the recommendations tha t the SMC has made to  the inquiry 
were to  be implemented, then this would put the reporting of science very much in 
the control of the 'scientific community, which the SMC represents. This could lead 
to  the views of the science establishment becoming, to  all intents and purpose, 
sacrosanct, which we do not consider to  be in the public interest, or in the long-term 
interest of science. Even scientists, like other groups, have vested interests, 
prejudices, hobbyhorses, and agendas. We ask the inquiry to  consider whether the 
SMC's recommendations would really be in the public interest.

57) On our own behalf, we ask that the Leveson inquiry should attem pt to  discover the 
extent to  which government implemented the recommendations fo r communicating 
climate change set out in W a rm  W o rd s , (see 51 above) We consider that it would be 
in the public interest fo r the inquiry to  be aware of the extent to  which government 
press advisories employing the strategy recommended in this document have 
influenced the way tha t this very im portant field of science has been reported.

58) If accurate reporting is to  become an enforceable criteria fo r science stories, as the 
SMC seems to  be proposing, then whoever decides what the facts are w ill hold the 
key to  how climate science can be communicated to  the public via the media. We 
ask the inquiry to  consider whether this type of regulation could be implemented 
w ith a reasonable degree of certainty and that, so far as climate science is 
concerned, adjudication would be carried out equitably, and w ithou t fear of political 
interference.

59) We consider tha t it is at least as im portant fo r the public to  be well protected 
against scientists -  and organisations that may act as the ir advocates -  who 'hype' 
research findings, often in the context of alarmism, as it is to  protect researchers 
and the public against misrepresentation of sound science by the media.

We also hope tha t the L ev eso n  In qu iry 's w ill do nothing to  inhib it press scrutiny of 
science and scientists, particularly where the ir publicly funded research and advice 
has a bearing on public policy.

OUR EXPERIENCE OF THE MEDIA AND CLIMATE CHANGE

False balance and getting a fair hearing

60) The SMC's witness statement relies on the BBC Trust's R e v ie w  o f  th e  Im p a r tia lity  
a n d  A c c u ra c y  o f  th e  BBC's C o v e ra g e  o f  Science^^ w h e n  making a plea tha t critics of 
what is currently considered to  be mainstream scientific opinion should not receive 
media coverage as this would constitute, in the opinion of the SMC and the author 
of tha t review, 'false balance'”  and mislead the public. We explain below what

BBC T rust's R eview  o f  th e  im partia lity  an d  A ccuracy o f  th e  BBC's C overage o f  S c ie n c e , 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality, 
pdf or http ://ccgi.newbervl.plus.com /leveson /BBC science impartiality.pdf 
”  Although Professor Jones uses this term a number of times in his report, most notably when 
considering the coverage of climate change, it does not occur in the SMC's witness statement but only 
in Ms Fox's oral evidence. However the witness statement does make it clear, in other terms, that this 
is a matter of concern to the SMC.

35

MOD400004529

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality


happened when we attempted to  make submission to  this review.

61) On 6*  ̂January 2010, and in the wake of the Climategate scandal tha t had engulfed 
the U n iv e r s ity  i f  E a s t A n g lia 's  C lim a tic  R e sea rch  U nit, Professor Richard Tait, 
chairman of the BBC Trust's E d ito r ia l S ta n d a r d s  C o m m itte e  (ESC) announced tha t the 
BBC would conduct a review of im partia lity and accuracy of the ir coverage of 
science®”. It seemed to  us tha t if such an exercise was to  be useful, then input from 
the BBC's critics would be essential, therefore we w rote a very constructive jo in t 
le tter to  Professor Tait asking if we could make a submission to  the inquiry. This was 
sent to  the ESC's secretary, Bruce Vander, w ith a request tha t he would confirm that 
our le tter had been passed to  his chairman. (A copy of our le tter is posted here:

In spite of an extensive correspondence w ith the BBC T ru st over a period of four 
months, we were unable to  obtain confirmation tha t the le tter had been delivered 
to  Professor Tait. This correspondence was later published at H a rm less  S k y  and it 
makes astonishing reading.

As this correspondence sets the scene fo r what was to  fo llow , we ask the Inquiry to 
look at a blog post,®^ which includes the text of both our le tter to  Professor Tait and 
the responses from  the BBC T rust. The view tha t we formed was tha t the last thing 
the BBC T ru st wanted fo r the ir review of the im partia lity and accuracy of its science 
coverage was any input from  critics.

62) Later, Andrew M ontford contacted Professor Steve Jones, a geneticist, w rite r and 
broadcaster, who the BBC had appointed as the sole author of the ir review. He 
agreed to  accept a submission from  us but gave no indication tha t our original le tter 
had been passed to  him by the BBC T rust.

63) We ask tha t the Inquiry should look at the submission tha t we then sent to  Professor 
Jones too.
(http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Submission to  BBC Science Review.pdf)

In summary, it identifies a rather shadowy organisation called the C a m b r id g e  M e d ia  
a n d  E n v iro n m e n t P ro g ra m m e , set up and co-directed by the BBC's E n v iro n m en t  
A n a ly s t, Roger Harrabin, and Dr Joe Smith, a lecturer and environmental activist®® 
from  the Open University. We provided evidence tha t CMEP had been financed by a 
leading climate research institute, a major environmental NGO and a government 
department among others.

° http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW21Q9.pdf
®̂ The correspondence can be found here: http://ccgi.newbervl.plus.com/blog/?p=356 or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/More about smoke and mirrors.pdf
®® The correspondence can be found here: http://ccgj.newberyl.plus^^^ or
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/More about smoke and mirrors.pdf
®® Dr. Joe Smith is Senior Lecturer in Environment at the Open University. He peer-reviewed the
media related aspects of one of the complaints to Ofcom on the Swindle programme, and has acted
as academic consultant on a number of broadcast projects. He is author /  editor of a number of books
on environmental issues including (with Andrew Simms) Do Good Lives Have to Cost the Earth?
Constable Robinson, 2008. http://www.broadcastnow.co.uk/blog-climate-change-tv-is-
risky/1740139.article

36

MOD400004530

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Submission
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW21Q9.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/blog/?p=356
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf
http://ccgj.newberyl.plus%5e%5e%5e
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf
http://www.broadcastnow.co.uk/blog-climate-change-tv-is-


The purpose of CMEP was to  organise seminars at which senior BBC staff would be 
joined by specialists in particular fields relating to  environmental matters. CMEP's 
partners in these ventures were the BBC itself and an environmental lobby 
origination called the In te r n a tio n a l B r o a d c a s tin g  T ru s t^ . We provided evidence tha t 
these events had a real impact on programming.

We also drew the BBC's attention to  a statement in John Bricut's seminal report 
F rom  S e e s a w  to  W a g o n  W h ee l:  S a fe g u a rd in g  im p a r t ia l i ty  in th e  2 1 s t  C en tu ry , 
adopted and published by the BBC T ru st in 2007 and signed o ff by Professor Tait. 
This notes the care that the BBC takes to  preserve im partia lity in reporting 
controversial subjects such as climate change by saying:

The BBC has held a high-level seminar w ith some of the best scientific 
experts, and has come to  the view tha t the weight of evidence no longer 
justifies equal space being given to  the opponents of the consensus.®^

This event took place in January 2006 and was organised by CMEP.

In July 2007, Tony Newbery made an FOIA request to  the BBC fo r information about 
this seminar, including the names and affiliations of the 'best scientific experts' who 
attended. This was refused by the BBC and is presently, five years later, the subject 
of an appeal to  the In fo rm a tio n  T ribunal. In the meantime, an eyewitness account of 
the seminar posted at H a rm less  S k y  ®®indicates tha t the experts advising the BBC at 
this seminar were in fact climate change activists.

We were aware tha t although the evidence we were submitting to  the BBC was 
relevant to  Professor Jones' review, it was most unlikely to  be welcome at the BBC 
Trust. For this reason we were particularly careful to  ensure tha t all we said was 
backed up by documentary evidence tha t could not be ignored. We were wrong in 
thinking tha t Professor Jones review could not ignore our submission.

64) We had also assumed, naively, tha t the BBC would choose an impartial expert to 
author a review that, in the same way tha t John Bridcut had fearlessly explored 
some rather dark areas in the BBC's editorial practices in his W a g o n  W h e e l report, 
would consider the BBC's coverage of science warts and all. We were mistaken 
about this as well.

Between the tim e when Professor Jones was appointed by the BBC and the 
publication of his report, he had things to  say about climate sceptics in an article fo r 
the D a ily  T e leg ra p h  headline 'G ods, f lo o d s  -  a n d  G lo b a l W a rm in g ':

'Global warming is a myth." Type tha t into a search engine and you get 
thousands of hits -  but global warming is not a product of the human 
imagination; or no more so than any other scientific claims fo r — like them — 
it depends on its data, the accuracy of which has been affirmed by the

http://www.ibt.org.uk/about us.php or http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/BT About Us.pdf 
See page 40, BBC Trust report. From S eesa w  to  W agon W heel: Safeguarding im partia lity  in th e  2 1 s t 

Century

37

MOD400004531

http://www.ibt.org.uk/about_us.php
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/BT_About_Us.pdf


inquiry into the leaked East Anglia documents. The subject has, alas, become 
the home of boring rants by obsessives.®^

This hardly suggests that the professor would be likely give anyone who might 
question the current dogma on climate change, or the way in which it is reported by 
the BBC, a fa ir hearing. Perhaps more w orry was the fact tha t he fe lt able to  publish 
such a view when he was supposed to  be reviewing im partia lity of the BBC's 
coverage of the subject.

Under the circumstances, it should not have come as a surprise to  us when we saw 
the BBC report tha t Professor Jones uses the term  'c l im a te  c h a n g e  d en ie r ' -  or its 
derivatives -  repeatedly throughout the relatively short section devoted to  the 
coverage of climate change, which is arguably the most im portant and challenging 
science subject tha t the BBC has been required to  deal w ith in recent years. This is a 
emotive and insulting term  intended to  associate anyone who does not fu lly  accept 
the 'mainstream view' on global warming w ith  holocaust deniers. It has no place in a 
serious review of im partia lity fo r one of the worlds leading broadcasters.

65) The BBC Review only makes one direct reference to  our submission, but seems to 
touch on it obliquely, and defensively, at three other points.

On page 72:

A submission made to  this Review by Andrew M ontford and Tony Newbery 
(both active in the anti-global-warming movement, and the form er the 
author of T he H o c k ey  S tick  Illusion: C l im a te g a te  a n d  th e  C o rru p tio n  o f  
S cien ce) devotes much of its content to  criticising not the data on 
temperatures but the membership of a BBC seminar on the topic in 2006, 
and to  a lengthy discussion as to  whether its Environment Analyst was 
carrying out BBC duties or acting as a freelance during an environment 
programme at Cambridge University. The factual argument, even for 
activists, appears to  be largely o v e r...

BBC Science Review, page 72

There seems to  be a w ilfu l misrepresentation of our evidence here. How Professor 
Jones could th ink tha t we might even consider w riting about the 'd a ta  on  
te m p e r a tu r e s '  to  a geneticist who is conducting a review of journalism fo r a 
broadcaster is a complete mystery to  us. That our failure to  do so has apparently 
been construed as evidence tha t 'The factual argument, [about climate change] even 
fo r activists, appears to  be largely o v e r...' is simply absurd. And his reference to  'a 
le n g th y  d isc u ss io n ' o f the BBC's Environment Analyst's duties indicates tha t he had 
not even bothered to  read our submission. We raise no such issue in it.

Earlier in the review. Professor Jones had something to  say tha t appears to  refer to 
our submission and to  the 2006 seminar:

News of the Trust's decision to  commission this Review was greeted by 
some anti-global warming enthusiasts as a statement of its desire to  haul 
the Corporation over the coals fo r supposed failings around this topic.

http://www.telegraph.C O .uk/science/steve iones/7887202/Gods floods and global warming.html 
O'" http;//cc^i.newberyl.plus.cqm/jeyes

38

MOD400004532

http://www.telegraph.CO.uk/science/steve_iones/7887202/Gods_floods_and_global_warming.html


Nothing could be fu rther from  the tru th : this is one of a regular series of 
evaluations of its output. I have had a number of communications from  the 
public on this issue and the BBC has received many complaints about alleged 
weaknesses in its treatm ent of the subject. Many emerge from  an organised 
response by determined climate-change deniers rather than being objective 
disagreements w ith particular programmes.

BBC Science Review, page 66

The review offers no evidence to  support this assertion about 'an organised 
response'. We have yet to  come across any such phenomena in the course of our 
research or our blogging.

There only appears to  be one hint in the report tha t climate change coverage may 
have been controversial w ith in the BBC, and this reference proved to  be a hostage 
to  fortune:

One of my interviewees described the BBC as having been "scarred" by this 
controversy [climate change]. I saw no sign tha t such a term  is justified, but 
the Corporation has certainly put plenty of e ffo rt -  and resources -  into its 
attempts to  be impartial. There have been seminars w ith high-profile 
speakers, ...

BBC Science Review, page 67

On page 67 of his report. Professor Jones refers to  'a drizzle of criticism ' by some 
newspapers. This was about to  become an embarrassing and unnecessary deluge.

The BBC Review was published in July 2011 and in November of the same year, on 
successive Sundays. T he S u n d a y  M a il published large spreads®® about BBC coverage 
of climate change which, among other things, highlighted issues tha t we had raised 
in our submission. These reports were obviously highly detrimental to  the BBC's 
reputation fo r im partia lity because they showed, as we had done in our submission, 
tha t BBC news gathering and editorial staff had got far too close to  environmental 
activism fo r im partia lity to  be preserved. Had Professor Jones given our concerns a 
fa ir hearing in his report then much of the damage done by these articles could have 
been prevented.

Finally, we note tha t both our names appear in Annex Four of the report(page 100) 
under the heading. O rg a n isa tio n s  a n d  In d iv id u a ls  R e sp o n d in g  to  L e t te r s  o f  E nquiry. 
We did not receive any communications from  Professor Jones or the BBC that could 
possibly be described as a 'le tte r of enquiry'. Had we done so, then the outcome of 
our representations to  the BBC Trust's science review would probably have been 
very different.

66) Over five years after we started to  try  and discover who the 'b e s t  sc ie n tif ic  e x p e r ts '  
tha t the BBC relied on when it firs t decide to  lim it coverage of climate scepticism in 
its output, we still do not have an answer.

Impartiality is not optional fo r the BBC, it is a legal requirement of its R o y a l C h a rte r  
and A g r e e m e n t  w ith  th e  S e c r e ta r y  o f  S ta te  f o r  C u ltu re  M e d ia  a n d  S p o r t. The claim

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW4781.pdf and 
http://ccgi.newberyl .plus.com/leveson/ GW4788.pdf

39

MOD400004533

http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW4781.pdf


about consulting the ^best scientific experts' at a seminar was made in a major 
report adopted and published by the BBC Trust, which is the body charged w ith 
ensuring tha t the terms of the Charter are correctly applied by the Corporation. The 
claim in the W a g o n  W h e e l report tha t th e  'b e s t  s c ie n tif ic  e x p e r ts '  w e r e  consulted 
before an im portant editorial decision was taken is used to  demonstrate the lengths 
tha t the BBC is prepared to  go to  in order to  preserve impartiality. Yet when the BBC 
is asked, quite reasonably, who these 'best scientific experts' were, the response is 
silence and a report commissioned by the BBC Trust to  review im partia lity and 
accuracy in just this area of the BBC's operations fails to  address this very obvious 
problem.

Now the SMC has cited the Jones Report in its witness statement when arguing that, 
in science stories if nowhere else in journalism, giving both sides of a dispute can be 
the cause of biased reporting. It would seem to  us tha t this view has more to  do w ith 
scientism®® than w ith  science or w ith  the practice of responsible journalism.

CONCLUSION

67) At the end of Ms Fox's oral evidence. Lord Justice Leveson said:

LORD JUSTICE LEVESON: I th ink it's a very interesting area because it seems so 
easy to  fix. ...

Fiona Fox Evidence, page 45, line 1 et seq

If the Inquiry were to  rely only on the evidence presented by the SMC, then Lord 
Leveson's reaction would not be surprising.

68) In this submission we have attempted to  draw attention to  some of the very 
complex forces and issues tha t apply to  the reporting of climate research, a field of 
science that has become heavily influenced by politics, and dogmatic convictions.

Statememt of Truth

I believe the facts stated in this witness statement are true.
Signed

Anthony George Foster Newbery 8 September 2012

I believe the facts stated in this witness statement are true.

Signed

a - L
Andrew William Montford 8 September 2012

Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term 
applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and 
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace 
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences.

40

MOD400004534


