For Distribution to CPs

EVIDENCE TO LEVESON INQUIRY

Chris Mullin

MP for Sunderland South 1987-2010; a minister in three departments and a former chairman of the

Home Affairs Select Committee

1. I note that your terms of reference include the plurality and independence of the media and
its relationship with politicians. It is this that | wish to address. Itis a regrettable fact of
British public life that the power of the individuals and corporations who own much of what
we see and read is now so great that the leaders of the two main parties live in fear of them.
Rather than confront the media oligarchs and their representatives, they have sought to
appease them. This has had a significant impact on government policy, both in relation to
the commercial interests of the corporations concerned and in relation to government policy
in general. It has also resulted in the trivialisation and debasement of our culture.
Successive prime ministers have each, with varying degrees of success, tried to ride the tiger.
Usually this has ended in tears. Witness, David Cameron’s employment of Andrew Coulson.
Or the extraordinary lengths to which Tony Blair and Alastair Campbell went to keep the
tabloid media onside. The following passage from the introduction to the diaries of Piers
Morgan give a flavour of the problem: “Bored one evening, | counted up all the number of
times | had met Tony Blair. And the result was astonishing really, or slightly shocking —
according to your viewpoint. | had 22 lunches, six dinners, six interviews, 24 further chats
over tea and biscuits and numerous telephone calls with him...” (The Insider, p x)

2. Afree press is the life blood of democracy. Regrettably, so far as most of the written media
are concerned, we do not have a free press. Instead we have one to a large extent owned
by a handful of oligarchs and corporations who frequently abuse their power to advance or
protect their political and commercial interests. While individual proprietors vary in the
extent to which they interfere in the editorial line of their newspapers, they do not have to
tolerate views significantly different from their own and, by and large, they don’t. Inrecent
years, helped by the erosion of the cross-media ownership rules, the oligarchs have begun to
extend their ownership into the broadcast media. Only the fact that our broadcast media is
more strictly regulated prevents it being debased and abused in the same way as many of
our newspapers have been. One has only to look at Fox News in the USA for a glimpse of
what might happen were the regulation of our broadcast media ever to be relaxed. Itis,
however arguable, and | will argue, that the tabloid virus is gradually spreading beyond the
tabloids.

MOD300014246



For Distribution to CPs

Consider who owns our media. The Times, Sunday Times, The Sun — and until recently the
News of the World — are the property of News International which is controlled by Rupert
Murdoch and his son James. In addition Murdoch has a controlling interest in Sky Television
which appears in a majority of British homes.  Over the years Murdoch has used his
relationship with successive prime ministers to extract significant commercial advantages.
Those that come most readily to mind include (a) the Thatcher government’s decision to
allow him to purchase Times Newspapers without a reference to the Monopolies
Commission. (b) The hugely advantageous exemption of Sky-TV from the obligation, which
applies to its terrestrial rivals, to broadcast a fixed percentage of domestic or EU-made
programmes. (c) The Labour Party’s abandonment in the mid-1990s of support for limits on
cross-media ownership. (d) During the late 1990s the government turned a blind eye while
Murdoch pursued a policy of predatory pricing, clearly intended to sink or inflict serious
damage on his competitors.

Andrew Neil, a former editor of the Sunday Times, has eloquently described how Rupert
Murdoch exercises control over his empire. Itis worth quoting at length: “When you work
for Rupert Murdoch...you are courtier at the court of the Sun King — rewarded with money
and status as long as you serve his purpose, dismissed outright or demoted to a remote
corner of the empire when you have ceased to please him or outlived your usefulness...All life
revolves around the Sun King. All authority comes from him...The Sun King is everywhere
even when he is nowhere. He rules over great distances through authority, loyalty, example
and fear. He can be benign or ruthless, depending on his mood or the requirement of his
empire. You never know which; the element of surprise is part of the means by which he
makes his presence felt in every corner of his domain. He may intervene in matters great or
small: you never know where or when, which is what keeps you on your toes and the King
constantly on your mind. ‘Il wonder how the King is today’ is the first thought that springs to
a good courtier’s mind when he wakes up every day.” (Full Disclosure, p214)

Murdoch, of course, is merely the most successful contemporary media oligarch. In years
past, much the same might have been written of Lords Northcliffe, Beaverbrook or Conrad
Black.

The Mail, the Mail on Sunday and, until recently the London Standard, are or were the
property of Associated Newspapers which is controlled by the Harmsworth family. Although
previous generations of Harmsworths have been notorious for the extent of their
interference in British political life, the current generation are content to leave day to day
editorial control in the hands of Mr Paul Dacre. The Mail’s interference in the political life
of this country for more than 100 years is a matter of record. Less well documented is the
extent to which successive prime ministers have been willing to dance to its tune on social
issues: the government’s recent announcement that, notwithstanding the crisis in the public
finances, it has somehow found up £250 million to fund the restoration of weekly bin
collections is only the latest example. The principal plank of the Mail’s marketing strategy
appears to be directed at keeping its’ readers permanently apoplectic. Words like “Fury” and
“Outrage” occur frequently in Mail headlines.

MOD300014247



10.

11.

12.

13.

For Distribution to CPs

The Daily and Sunday Telegraph, previously the plaything of the Canadian businessman
Conrad Black, presently a guest of the American penal system, is now owned by a couple of
tax avoiders who live on a rock in the Channel Islands, since when much of its political
coverage, often eccentric, has become doo-lally.

The Daily and Sunday Express and the Daily Star are owned by a pornographer who has
demeaned everything he has touched. He has taken the Daily Express to depths unplumbed
by any British newspaper since Lord Rothermere’s Daily Mail briefly flirted with the
Blackshirts in 1934.  As to the modus operand of the Express, | refer you to the statement
of the former Express journalist Richard Peppiat in the earlier part of your inquiry. Recently
Mr Desmond has acquired Channel Five television.

The Daily and Sunday Mirror and The People, formerly owned by Robert Maxwell who
grievously abused his ownership thereof, are now under the relatively benign ownership of
Trinity Mirror. Arguably, Rupert Murdoch has had as great an impact on the Mirror, a once
great newspaper, as it did on The Sun, as the Mirror plunged down-market in order to
compete.

Which leaves only The Guardian, owned by a trust, The Independent, owned by a Russian
Oligarch, and the Financial Times, owned by a large corporation. They all pursue
independent editorial policies and are examples of British journalism at its best.

There are those who argue that, whatever the quality of our written media and the
depredations of the oligarchs or their employees, the impact on our politics and culture has
been negligible. | disagree. The impact is considerable.

First, the growth of corrosive cynicism, to which Tony Blair referred in his “feral media”
speech . “This relationship between public life and the media is now damaged in a way that
requires repair. The damage saps the country’s self-confidence and self-belief; it undermines
it’s assessment of itself, it’s institutions and, above all, it reduces our capacity to take the
right decisions in the right spirit for our future”. (Reuters Institute, 12 June, 2007)

Second, it is a sad fact of British political life that there is a growing range of issues on which
no rational discussion is possible, especially in the approach to a general election. | list them
in no particular order: tax, prisons, asylum and immigration and drugs policy -- and, of
course, relations with the EU. These are all areas of policy where mainstream politicians
fear to tread for fear of the hysteria than can be organised if they stray from the received
wisdom.

Third, the hounding of dissidents. Any politician or other public figure who takes a stand on
a controversial issue risks what is known in tabloid parlance as “a monstering”. |speak from
experience, having been repeatedly monstered by The Sun for taking up the cases the
people wrongly convicted of the Birmingham, Guildford and Woolwich bombings. MPs who
opposed the Falklands war, the first Gulf War or the invasion of Iraq found themselves

MOD300014248



14.

15.

For Distribution to CPs

pictured in the tabloids under banner headlines proclaiming that they were “traitors”. This
inevitably generates a considerable hate mail. Indeed the tabloids have among their readers
a pool of poison pen writers willing to send letters, or worse, to the hate-figure of the hour.
This was brought home to me in the early ‘80s when, following a strike by train drivers, | was
invited by Ray Buckton, general secretary of the train drivers’ union ASLEF, to view the large
pile of abusive letters, some containing death threats and even excreta, he had received
during the course of the strike. Some were delivered direct to his house since at least one
newspaper had printed a photograph of his house — a thatched cottage in Essex — with a
signpost outside giving away the location. Many of the letters contained the press cuttings
that had aroused the ire of the writer and some were scrawled with threats such as “won’t
this thatch burn nicely”.

Fourth, the tabloid virus is spreading to the broadsheet newspapers and to the broadcast
media. Even the BBCis notimmune. When Gordon Brown attended the UN General
Assembly in New York in September 2009, the political media as a whole decided in advance
of his departure that the story would be “Brown snubbed by Obama”. The story raged
fiercely for a day or two, but quickly burned out after Brown moved on to Pittsburg for the
G20 summit where he had plenty of one-to-one contact with Obama. On an earlier visit to
the US, Lobby journalists decided to amuse themselves by seeing if they could get Brown to
apologise for allegedly causing the global recession. To the astonishment of the Americans,
they pursued this foolish game into the Oval Office of the White House. “Why do you take
the Lobby with you”, | asked a friend who worked in 10 Downing Street? Why not just leave
the reporting to Washington-based correspondents?” He replied, “because they would
cause even more trouble, if we left them at home.”

Finally, it is my view that decades of tabloid denigration, have created a corrosive cynicism
about politics and politicians that is generally unjustified and which long predates the great
parliamentary expenses meltdown (which, | readily concede, was to a large extent self-
inflicted). In particular, our media have established in the minds of a fair swathe of the
British public three unshakeable falsehoods: (a) that when Parliament is not sitting all MPs
are on holiday; (b)that MPs were allowed to ‘buy’ a second home using public money --
whatever abuses may have occurred, that has never been the case; (c) that MPs expenses
are part of their salary and that MPs, therefore, had incomes of over £200,000 a year. This
figure was achieved by lumping together the salaries of our employees, the office rent and
utility bills, the cost of travel to and from Westminster and adding it to our salaries. This was
not implied. It was explicitly and repeatedly stated. And not only in the tabloids. An article
in the financial pages of the Daily Telegraph on April 4, 2009, by lan Cowie argued
ludicrously and at length that we all owed the taxman £54,000 on account of our supposed
£200,000 incomes. A theme to which he repeatedly returned in subsequent weeks. See also
the Daily Mirror of March 31, 2009, a front page lead article by Bob Roberts headed “THEY
ARE ALL AT IT”: “Greedy MPs pocket an average of £144,176 in expenses on top of their

7

bumper salaries, shock figures revealed yesterday....” These falsehoods are so deeply
engrained as to be not worth rebutting. Many local as well as national newspapers report
the annual publication of MPs’ expenses in similar terms. Such reporting has become an

annual event following the Freedom of Information Act. “Our MPs cost £1m” was the

MOD300014249



For Distribution to CPs

headline over one such story in my local paper. A similar headline appeared the previous
year. This figure was achieved by aggregating the office costs, travel and London allowance
of the half dozen or so MPs in the paper’s circulation area and then implying that it was
income. In case anyone was in doubt, the final line of the report slyly added, “The national
average wage is....”

16. “OUR GREEDY MPS DEMAND A MASSIVE PAY RISE” (Daily Express 18 June, 2008)) is another
is another favourite theme. The trick here is to find an MP, usually anonymous, willing to
assert that in his or her view MPs salaries should be at least £100,000 and then to present
this as if it were the norm. In fact the pay rise subsequently agreed was 2.25 percent, in
line with the rest of the public sector. | have not checked, but | would be surprised if the
outcome was reported by the Express. Such chicanery is not confined to the tabloids.
“MPs set to claim £40,000 perk” was the heading over a front page lead in the Sunday Times
of June 22, 2008 by the paper’s Whitehall Editor, Marie Woolf. This was much the most
fanciful of a number of options considered by the Members’ Estimates Committee for
reforming MPs’ remuneration and expenses. Infact the option chosen was at the opposite
end of the scale: to leave the system unchanged, but to require greater scrutiny. Again, |
have not checked, but | would be surprised if the outcome was reported in the following
week’s Sunday Times.

17. What, if anything, can be done? Should we just shrug our shoulders wearily and accept
the debasement of our culture and our politics as a fact of life? And even were we to
diminish or even eliminate the influence of the oligarchs, what guarantee is there that
anyone better would replace them? If we accept that, like the banks, the key problem with
News International (and other media empires) is that they have been allowed to grow too
big, then part of the solution is surely to make them smaller. This is an issue | have
pursued for some years. On January 18, 1995, | moved a Bill which would have confined
national newspaper ownership to one daily and one Sunday per proprietor. It would also
have imposed strict limits on cross-media ownership and required that only EU citizens
should be allowed to acquire a significant stake in a British media corporation.  There
were no takers for this at the time, although John Major told me some years later that in the
mid-90s he did, very quietly, examine the possibility of limiting ownership of British media to
EU citizens. He dropped the idea after concluding that it was not, at that time, politically
possible. | respectfully submit that now, for the first time, it is politically possible to
contemplate limits on the size and nature of ownership of British media and | invite you to
recommend accordingly.

18. Specifically, | suggest:

(i) that no corporation or proprietor be permitted to own more than one daily and one
Sunday newspaper and that those who do should be obliged to divest;

(ii) that ownership be confined to EU citizens -- in line with the rule in the USA that confines
ownership of the US media to US citizens;

MOD300014250



For Distribution to CPs

(iii) that no individual or corporation that has a controlling interest in a British national
newspaper should be allowed a more than ten percent interest in our national broadcast media
and vice versa;

(iv) that consideration be given to devising a test as to who might constitute a fit and proper
person to have a controlling interest in any part of the British national media — and that it be
somewhat more rigorous than that currently applied by OFCOM in relation to the broadcast
media .

19. That Newscorp should be allowed to acquire a much larger holding in Sky-TV subject to
the following conditions:
(i) That the company is obliged to relinquish control of its national newspapers;
(ii) That Sky-TV is obliged to compete on a level playing field with commercial terrestrial
channels - in particular that it is obliged to broadcast a similar proportion of British or
EU-made programmes and to continue funding an independent news service.

20. Desirable though it is, merely obliging the largest media corporations to downsize, will not
by itself put an an end to the abuses which your inquiry has documented, though it may
have some impact on the culture of impunity that has thus far existed. Any lasting change
will require a set of ground rules providing for a minimum standard of integrity. To be
effective these would have to be statutory. It will, of course, be objected that any such
proposal is an affront to the notion of a free press. This is, of course, nonsense. Because (a)
much of our written media is not free, it is owned by a handful of corporations and oligarchs
who have grievously abused their powers; and (b) we already have statutory regulation of
our broadcast media and that, by and large, works well.

Statement of Truth

| believe the facts stated in this witness statement are true

Name: CHRIS MULLIN

Date: 31.5.2012

MOD300014251



