
For Distribution to CPs

Nl Group Limited 

M. Mahmood 

Third Statement 

“MM10-16” 

23 January 2012

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, PRACTICES AND 

ETHICS OF THE PRESS

THIRD WITNESS STATEMENT 

OF

MAZHER MAHMOOD

I, Mazher Mahmood, c/o The Sunday Times, News Group Newspapers Limited, 3 Thomas More

Square, London E98 1XY, will say as follows:

1 This is my third witness statement to the Inquiry. My first statement was dated 14 October 

2011 and the second, 8 December 2011.

2 I have been asked by the Inquiry to address specific matters as set out in a s.21 notice 

dated 3 January 2012 (the “Notice”).

The Turcu v NGN case

3 I have seen the statement of Florim Gashi in the appeal in the case of Turcu v News Group 

Newspapers Limited and the copy of the statement in open court when the matter was 

settled.

4 I have been asked to explain why I did not deal with the appeal in my second statement in 

which I talked about the case at first instance.

5 In my second statement I addressed allegations that I had fabricated stories. To explain an 

example of a story in which this allegation had been made (the Beckham kidnap story) at 

paragraphs 22 and 23 I quoted Mr Justice Eady’s judgment in the Turcu case, because he 

had concluded that I had not manufactured the story about a plot to kidnap the Beckham 

family.

6 The Turcu case was a libel matter brought by an individual who was associated with the 

group I had infiltrated when investigating the Beckham kidnap story. To decide whether he 

had been libelled or not the court had to consider whether or not he had been a member of

MODI 00055916



For Distribution to CPs

10

11

the group which included an individual who had suggested the kidnapping. Mr Justice 

Eady found in favour of the newspaper but the individual who called himself Turcu 

appealed and the case was subsequently settled. The judgment records that the claimant 

had used a false identity, having borrowed the name “Turcu” from someone he knew in 

prison in Romania.

I did state in my second statement that the newspaper had apologised to Turcu, which it 

would not have done had an appeal not been brought and either won, or the case had 

settled. I should have explained more clearly that an appeal had been made and that the 

matter was settled.

I had also thought (and still think) that the fact of the appeal and settlement did not change 

the effect of the words in the judgment which I quoted in my second statement. The words 

of Mr Justice Eady which I quoted were about an additional point that had arisen in the 

proceedings which was an attack on my character, suggesting that I knew that the story 

was false and that I had “picked on vulnerable asylum seekers”. On this, the Judge said, 

“The object of this exercise was largely to aggravate the award of damages and to set up a 

case for exemplary damages. This got nowhere at all”. He pointed out that the Defendant 

had been denied the opportunity of cross-examining the Claimant and of seeing evidence 

denying the published allegations or “to support the serious charges of dishonesty made 

on his behalf in the course of the trial”.

I was not responsible for the decision that was taken to settle the matter, and I was told 

about the settlement only after it had happened. I understand that it was a commercial 

agreement to avoid the cost of the appeal hearing. Mr Tom Crone, the legal manager at the 

time, handled the matter. The judgment of Mr Justice Eady points out that the Claimant 

was on a conditional fee arrangement, and noted that the position of the newspaper on 

that point was “wholly unenviable” (paragraph 6). I can only speculate that this may have 

been a factor in the decision to settle the appeal.

I have read the statement of Mr Gashi in the appeal dated 21 September 2005. (The copy 

provided to me by the Inquiry was unsigned and undated, but the copy provided to me by 

Linklaters LLP (“Linklaters”), the lawyers acting for News International in the Inquiry, was 

signed and dated.) I made a statement in response to that statement dated 4 July 2006, 

which I attach as part of exhibit MM 10 to this statement. I stand by the contents of that 

statement.

Linklaters has also provided to me the other papers in the appeal, as I do not othen/vise 

have access to them. In accordance with request (a) in the Notice, copies of the principal 

documents filed in those proceedings, together with a brief timeline which Linklaters has 

prepared, are attached to this statement as exhibit MM10.

MODI 00055917



For Distribution to CPs

12 I note from the appeal papers that, in preparation for the appeal, the Claimant amended his 

particulars to remove an allegation that I “knew or was indifferent to the fact that the plot to 

kidnap Victoria Beckham and her children was a set up with no evidential basis” to accord 

with Mr Justice Eady’s judgment on this point.

13 I should add that the PCC instituted an investigation into whether the payment to Mr Gashi 

was in breach of the 2002 Code of Practice and found that it was not. A copy of the PCC’s 

finding is at MM11.

Florim Gashi

14 I have been asked to explain when I last used Mr Gashi on a story. Mr Gashi was a source 

in the Beckham kidnap story. As I explained in my second statement, he was found to be 

unreliable as a witness in the criminal trial because he had not told police that he had been 

paid by the News of the World.

15 Mr Gashi continued to provide contacts for other stories even after the Beckham-kidnap 

criminal trial. To the best of my recollection I last used Mr Gashi on an investigation in April 

2005, when he put me in touch with an acquaintance of his from whom I obtained a tip for 

a story about a man who worked at the shop Comet who was selling passports. A copy of 

the story published is at MM12.

16 I also used him in the following stories: a story in March 2003 about fake UN documents 

being sold (see MM13); a story in April 2004 about a fish and chip shop selling fake 

passports (see MM14); the Qema story in February 2005 (to which I refer at paragraphs 

15-17 of my second statement) (see MM15); a story about a mother who tried to sell her 

baby in March 2005 (see MM16).

17 As noted in the judgment of Mr Justice Eady in the Turcu case following my cross­

examination, much of my work involves infiltrating criminal activity. As I explained in my 

second statement, this is how I obtain my leads for stories, which I then test before 

pursuing. Mr Justice Eady notes in his judgment that my work is aided by others who 

“almost inevitably ... will themselves have had in the past criminal backgrounds, since they 

would be less likely to arouse suspicion among those who are being investigated and 

infiltrated”.

18 Mr Gashi was deported from the UK in 2006. In either 2005 or 2006 I was interviewed by 

the police about allegations that Mr Gashi had made about me and the manner in which I 

conduct my journalism. The police took no steps following my interview.

19 Again, I cannot remember when exactly, but after Mr Gashi was deported he was called as 

a witness in the case known as the ‘Red Mercury’ matter, which I referred to in my second 

statement at paragraph 25. I do not have access to the trial papers concerning that matter, 

but I recall that Mr Gashi again made allegations about the way in which I conducted

MODI 00055918



For Distribution to CPs

investigations. He was flown in from Albania to give evidence and appeared in court in 

handcuffs to do so. He admitted in Court that he had made false accusations about me 

and withdrew them. He also made allegations about me in the recent cricket match-fixing 

trial, but they were not accepted by the court.

20 The fact that someone may have been criticised for being unreliable in a Court is not, in my 

view, a basis on which simply to rule out taking tips from them in the future. I am aware of 

the bad character of some of those I have to deal with in my investigations and have to 

take that into account in assessing the strength of the evidence they might pass to me, or 

the credibility of those they put me in touch with. I note that neither in the criminal trial after 

the Beckham story (which collapsed) nor in the related libel matter brought by Turcu’ did a 

court find that I had failed to test the information which Mr Gashi had provided to me in that 

investigation, or indeed that I had relied on it and it had turned out to be untrue.

21 I would also like to add that shortly after I re-joined The Sunday Times in 2011 the Editor, 

John Witherow, asked me to confirm that I no longer use or would use Mr Gashi as a 

source or in any investigation, given the difficulties he had caused the News of the World 

and my personal reputation. I confirmed this to the Editor.

22 In accordance with request (b) in the Notice, Linklaters has searched for documents which 

evidence the date on which Mr Gashi last worked for the News of the World and the 

investigations he worked on after that which led to the Beckham kidnap story. I understand 

that these searches are ongoing, but as I believe I communicated with Mr Gashi only by 

telephone or in face-to-face meetings, I think it is unlikely there will be any email 

correspondence between us. Linklaters is also searching for records of payments to Mr 

Gashi post-dating the Beckham kidnap investigation and I understand that copies of any 

relevant documents found will be provided to the Inquiry as soon as possible.

The circumstances in which I left The Sunday Times in 1988

23 I have considered my letter of resignation and the newspaper’s internal report at the time. I 

accept the contents of the report now, as I did in 1988. I did not challenge the report at the 

time but chose to leave before I was disciplined because I would rather resign than be 

dismissed.

24 I regret my actions in 1988, when I was a very junior reporter who was keen to impress. I 

realised that I had acted improperly and that this would be unacceptable at the newspaper.

25 Before I left The Sunday Times, I had for some time had several disagreements with Roy 

Greenslade who was the Managing Editor (News) at the paper. Since my departure Mr 

Greenslade has taken much interest in seeking to undermine many of the stories I have 

written. Indeed, much of the material in the public domain about me and my journalism, to 

which the inquiry has referred, has been promulgated by him. In contrast, the detailed 

interviews which I have had with the police when I have had to explain my way of working

MODI 00055919



For Distribution to CPs

01/23/2012 15:51 P-1

26

following my passing tips to the police or following publication of a story, have not made 

their w a y  into the public domain. While Mr Greenslade dearly disagrees with the style of 

journalism I have chosen to engage in, I have sadly always thought that the criticism had a 

personal edge.

In response to request (c) in the Notice, I do not have any documents which I believe are 

relevant to the oircajmstances in which I came to leave The Sunday Times in 1988.

believe that the fads stated In this witness statement are true.

Signed:

Dated: 23 January 2012

MODI 00055920


