
For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

IN THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE. PRACTICES AND 
ETHICS OF THE PRESS

WITNESS STATEMENT OF JOHN HAMILTON RYLEY

1, JOHN HAMILTON RYLEY, of British Sky Broadcasting Limited, Grant Way, 

Isleworth, Middlesex TW7 5QD WILL SAY;

In troduction

1. lam  the Head of News at Sky News, which is part of British Sky Broadcasting 

Limited (“BSkyB”).

2. I make this witness statement in response to the notice sent by the Leveson 

Inquiry to BSkyB on 10 April 2012 (the “Notice”).

3. Except where I say so below, the matters referred to in this statement are within 
my knowledge and are true and where the matters are not within my own 

knowledge I indicate the source of my belief and believe them to be true.

4. In this witness statement I speak for the activities of Sky News, and not BSkyB as 
a whole. I understand from Sky’s legal team that it has had confirmation from the 

Inquiry that the notices served on it focus on Sky News, and not the broader 
company, most of whose activities are not journalistic.

1

MODI 00062526



For Distribution to CPs

BSkyB
JH R yley

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

5. The Structure of this witness statement follows the three main numbered requests 

in the Notice.

(1) Who yo u  a re  a n d  a  b r ie f  su m m ary o f  y o u r  c a re e r  h is to ry

6. I have been a broadcast journalist for 25 years and Head of Sky News for the last 
six years. Prior to holding this position, I was Executive Editor at Sky News 

(from 2000 to 2006) and before that an Executive Producer from 1995, which is 
when I joined Sky News. Between 1989 and 1995 I worked at ITN first as a 

producer on News at Ten then as a Programme Editor. My professional career 
began in 1987 when I was a BBC graduate trainee, then a producer on the nine 

o’clock news.
7. As Head of Sky News, I have ultimate editorial responsibility for all of Sky News’ 

content gathering activities and output on all platforms. In addition, I take 
responsibility for the strategic direction of the organisation (for example, by 
driving the move towards the availability of news on mobile devices as well as on 
linear television), I lead on or authorise key initiatives (for example, Sky News’ 
pioneering campaign for and organisation of the first UK election leaders’ debate 
and Sky News’ leading role in the campaign to bring cameras into courtrooms in 

England and Wales), and I represent Sky News at external events.
8. Sky News has a lean management structure, On the news gathering side there is a 

Head of News Gathering who reports directly into me. His direct reports consist 
principally of the Head of Home News, to whom the large majority of Sky News’ 
domestic-based journalists report, and the Head of International News. On the 
output side. Sky News’ Executive Editor reports directly to me, and in turn has as 

his direct reports the majority of the Sky News Executive Producers, as well as 
Sky News’ Managing Editor, whose responsibilities include ensuring compliance 

with the Ofcom Broadcasting Code (the “Code”), which sets out a considerable 
number of strict rules by which broadcasters must abide, including in relation to 
issues such as privacy. A number of Sky News’ senior presenters also report 

directly to me, as does the Launch Director of the soon to launch Sky News

MODI 00062527



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

Arabia, a multi-platform Arabic news service for the Middle East and North 
Africa. I also have a number of other direct reports on the operational side of the 
business, such as, for example, a Head of Operations, a Creative Director and a 
Head of Studio Output. However, all of Sky News’ day-to-day news content 
flows through the news gathering and output departments.

9. For domestic based news stories, almost everything that is gathered and reported 
receives the attention of the Head of Home News or the Head of News Gathering. 
If either of them has any significant concerns about the story, or any legal or Code 
issues are raised, they will usually approach the in-house lawyers who support the 
Sky News function. I will get involved if the issue is very significant, although 

given the volume of news that we broadcast as a multi-platform news organisation 
producing television, internet, mobile, tablet and radio news, the authority to take 
significant decisions on editorial matters is necessarily devolved to my direct 
reports, as well as the Heads of Home and International News. Relevant editorial 
heads of department therefore regularly have to make significant judgment calls 
about stories, deployments and expenditure at speed. Some of these decisions 
will involve the personal safety of our personnel -  such as deployments to a war 
zone or a natural disaster, and some will focus on the pursuit of a story.

10. Sky News prides itself on the impartiality, objectivity and accuracy of its output 
and on the integrity of its journalists. To achieve the standards that it does, and to 

comply with its legal and regulatory obligations, the organisation relies in large 
part on expert, informed, ethical, and innovative journalistic and editorial 

decision-making by both its journalists and its editors. To help ensure that its 
journalists have the tools to make such decisions. Sky News provides initial and 

regular training to them. When journalists first join the organisation, they are 
provided with an introductory pack of documents (provided to the Inquiry under 
cover of Sky News’ letter to it of 16*’’ September 2011) which sets out the legal 
and regulatory framework that governs broadcast journalism and contains 
documents dealing with effective and ethical reporting. This pack features the

MODI 00062528



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

Code, with which journaiists are instructed to familiarise themselves. Sky News’ 
Managing Editor provides updates on editorial, production, legal, regulatory and 

ethical issues in a daily “message of the day” sent out by e-mail to all Sky News 
staff, and Sky News has a comprehensive e-learning tool which journalists are 

encouraged to make use of, and which includes case studies raising legal and 
regulatory issues which they may face, such as privacy and contempt of court 
issues. In addition to this, the in-house lawyers who support Sky News give 
regular training sessions to journalists on common legal issues and challenges.

(2) P lea se  g ive  a  f u l l  acco u n t o f  the o ccasion s on  w hich  BSkyB, its  serva n ts  o r  agen ts  

have a c c e s se d  the em a il/s  o f  th ird  p a rtie s .

Background

11. As a non-stop news organisation. Sky News’ primary focus is on hard, live, 
breaking news, not the sort of long-form investigative journalism in which 
extensive research and elaborate means of gathering information may be deployed. 
When Sky News does undertake investigative journalism, it is extremely rare for 
it to authorise conduct which might involve contravention of the law or, for that 

matter, the Code. Sky News takes both compliance with the law and the Code 
very seriously -  something borne out by the fact that since January 2005, it has 
only been found in partial breach of the Code in relation to fairness and privacy 

on two occasions -  but on a very limited number of occasions it has authorised 
conduct that is potentially unlawful. The justification will always have as its 

foundation a powerful public interest in the reporting of a story which could not 

be reported without some potentially unlawful conduct (such as access to third 
party e-mails), and a senior editorial decision that the significance of the manner 
in which the story is obtained is outweighed by the value in the public being made 

aware of the story.
12. Instances of potentially illegal activity by Sky News journalists are extremely rare, 

but have been authorised exceptionally where the view of the relevant senior 
editor has been that the public interest in the story justifies the behaviour. An

MODI 00062529



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRI-2

example was when, in 2004, a Sky News journalist purchased an Uzi machine 

gun to highlight the easy availability of weapons in the UK. The evidence 
obtained by Sky News was used in a successful prosecution of the vendor, who 
was imprisoned for five and a half years. A further example was in 2003, when a 
Sky News reporter breached airslde security at Heathrow to expose weaknesses in 
the system.

13. In two cases of which I am aware during my twelve years as a senior executive, 
Sky News has authorised a journalist to access the e-mail accounts of individuals 
suspected of criminal activity. In both of those cases, Sky News believes the 
action was editorially justified and in the public interest, as well as being 
consistent with the Code guidance on invasions of privacy, the guiding principle 
of which is that any infringement must be warranted, and that broadcasters must 

be able to show that the public interest outweighs the interest in privacy. Section 
8 of the Code cites as examples of public interest “rev ea lin g  o r  d e te c tin g  crime, 

p ro te c tin g  p u b lic  h ea lth  o r  safety, ex p o sin g  m islea d in g  c la im s m ade by  

in d iv idu a ls o r  o rg a n isa tio n s o r  d isc lo s in g  incom peten ce th a t a ffects  the p u b l i c ”

14. Historically, Sky News has had no written guidelines specifically in relation to the 
authorisation of potentially unlawful conduct which, as set out above, happens 
very infrequently. Until recently. Sky News’ approach to authorising stories 
which might involve legal or regulatory considerations has been to require the 

approval of a senior editor (at the level of the Head of Home News / the Head of 
International News or higher), and frequently that editor will also consult Sky’s 
in-house lawyers, although this latter step has not been a prerequisite. Those in 

senior editorial positions at Sky News are well aware of the ethical standards 

which Sky News demands, and have received training, legal advice, and years of 
experience which enable them to make appropriate judgments on whether and 
how to proceed with a given story, for example an assessment of whether relevant 

public interest factors (such as those cited in the Code) outweigh privacy 
considerations. I believe that challenging editorial decisions have been addressed

MODI 00062530



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

and taken properly in this organisation, and the way in which judgments have 
been taken has helped us to effectively and professionally produce our high- 

quality journalism, of which I am extremely proud.
15. Nevertheless, following further consideration of the two incidents of a Sky News 

journalist accessing e-mails of third parties, I have taken a decision to introduce 
written guidelines which will mandate that any future proposal to gather a story 
using potentially unlawful means be approved in advance by the relevant senior 

editor, the Head of Sky News (or designated deputy) and Sky’s in-house legal 
department. This process will have very little impact on the day-to-day operation 
of Sky News, since it is extremely rare for stories to be investigated using means 
which might be unlawful. The written guidelines are currently being developed, 
and in the meantime Sky News’ senior editors (namely the Executive Editor, the 

Head of News Gathering, the Head of Home News, the Head of International 
News and the Head of Planning) have been informed that any story gathered 

using potentially unlawful means would have to be approved in this way,
16. As part of its on-going commitment to acting responsibly and in light of the 

current, heightened interest in editorial practices, BSkyB undertook at its own 
instigation a review of editorial practices at Sky News. The process involved a 
first review, which concluded in July 2011, of Sky News payment records by 

BSkyB’s internal audit team and a second review of more than 135,000 emails by 
BSkyB’s external legal advisors, Herbert Smith LLP. These reviews, which have 
both now concluded, found no evidence of illegal or improper conduct or cause 

for concern, and, relevantly for the purposes of the Notice, no evidence of any 
incidents (other than those described in this witness statement) of a Sky News 

journalist accessing any third party e-mails,

The two stories involving access of e-mails of third patties by Sky News

17. With that background, I turn to the two cases in which Sky News has accessed the 
e-mails of third parties who were suspected of criminal activity, I would like to 
make clear that it is only in relation to these two stories that I am aware of this

MODI 00062531



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 Apri!2012 

Exhibits JHRl-2

ever having happened during my twelve years as a senior executive at Sky News. 
My knowledge is based not just on my own recollection but also on discussions 
with Sky News editors and Journalists during the course of the last year. The 
effect of these discussions was that no-one asked about the subject was aware of 
any other incidents of a Sky News journalist accessing third party e-mails. The 
journalists covered in this description are Sky News’ Head of Home News (Mark 
Evans), Sky News’ then Managing Editor and Deputy Head (Simon Cole), Sky 
News’ current Managing Editor (Peter Lowe), Sky News’ Executive Editor (Chris 
Birkett), Sky News’ City Editor (Mark Kleinman), Sky News’ Crime 
Correspondent (Martin Brunt), Sky News’ investigative journalists (Jason Farrell 
and Roddy Mansfield) and Sky News’ North of England Correspondent (Gerard 
Tubb).

18. The stories in question are those detailed in Sky News’ letter to the Inquiry on 4"̂  
April 2012, a copy of which is exhibited at pages 1-3 of JHRl. They involved 

access to third party e-mails by the same journalist, Gerard Tubb. Authorisation 
for the third party access on each occasion was given by the then Managing Editor 

and Deputy Head of Sky News, Simon Cole, who was Tubb’s line manager. To 
the best of my knowledge (and that knowledge is also informed by speaking with 
Tubb and by the reviews referred to above), Cole was the only person who was 
consulted on, and aware of, the proposal to access the accounts before that 

actually happened. For the avoidance of doubt, Cole, as Deputy Head of Sky 
News, had the authority to make significant editorial decisions like these, and was 

a very experienced broadcast journalist with more than 30 years’ journalistic 

experience.

The first story: John and Anne Darwin

19, The first story involved access to e-mails justified on the basis of the exceptional 
public interest in the story which involved uncovering evidence which exposed 

criminal activity and helped secure the conviction of a fraudster. It related to the 
case of John and Anne Daiwin, the couple who stood trial for deception offences

MODI 00062532



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

in summer 2008 following the faked death of John Darwin in a eanoeing accident 

some years earlier. For ease of reference, I have, with the assistance of the Sky 

legal team, put together an account of the chronology of the access to third party 

e-mails, and I set that out on pages 4-5 of exhibit JHRl. This account, and the 

details below, is based on my understanding derived from direct discussions that I 

have had with Gerard Tubb and Mark Evans, accounts of discussions that the Sky 

in-house legal team has had with the same people and with Simon Cole, and the 

documents that I have seen and referred to below. These discussions have taken 

place over several months since September 2011 in the context first of responding 

to the Inquiry’s ll" ' August notice, then in the internal review of the incidents, 

and most recently for the purposes of responding to the Notice. The documents 

that I refer to below have for the most part, and except where stated otherwise or 

where I was the recipient of the document, been provided to me by Tubb in 

response to my request to him that he provide copies of all materials evidencing 

exchanges between him and Sky editors/journalists in relation to e-mail access. 

In locating materials relevant to the Notice, I have also reviewed my own e-mail 

account, asked Mark Evans to do likewise with his account, and relevant e-mails 

from Simon Cole’s account have been reviewed by Sky’s external lawyers.

20. In summary, Gerard Tubb had been closely following the story from December 

2007, when John Darwin handed himself in. He secured a number of exclusives 

on the subject between December 2007 and May 2008, When the police released 

information, in December 2007, that John Darwin had used the pseudonym John 

Jones, Tubb ascertained, from open-source internet searches, that the same John 

Jones had previously objected to a planning application, which gave his email 

address. In March 2008 John Darwin pleaded guilty to offences of deception, but 

Anne Darwin denied them. Tubb believed that the e-mail account under the name 

of John Jones may have contained e-mails passing between the Darwins during 

John’s disappearance, but it became apparent to him from sourees close to the 

prosecution that this e-mail account would not be examined by the prosecution.

MODI 00062533



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

Accordingly, on 12 May 2008 he shared with Simon Cole his belief that the e­

mail account may contain information relevant to the trial, and that the authorities 

would be unlikely to access them. After consideration of the public interest 

justification, Cole gave him permission to access them with the intention of 

disclosing any relevant information to the police. On 14 May, Tubb wrote to Cole 

referencing their 12 May discussion and the concept o f  “brin g in g  the D a n v in s  to 

justice'". A copy o f that e-mail is exhibited at page 6 of exhibit JH R l.

21. In early June 2008, and prior to accessing any e-mails, Tubb again spoke to 

sources close to the prosecution who confirmed that the police would not be 

examining the John Jones e-mail account. The account in question was a Yahoo! 

Account and Tubb knew that the security of those accounts was at the time 

notoriously weak and access would be possible if either the password to the 

account or a security question (such as the account holder’s favourite film) could 

be guessed. Tubb accordingly accessed the account on 13 June 2008. Having 

gained access to the account, he discovered e-mails from Anne Darwin which led 

to the identification of a number of e-mail accounts in her name, Simon Cole 

gave Tubb oral permission to access these further accounts on the same basis as 

the access to the first. Within five days, Tubb had accessed at least one further 

account, but was still struggling to access a further two accounts, He e-mailed 

Cole on 18 June to report on his progress. Over the next day, Tubb and Cole 

exchanged e-mails on Tubb’s progress, and Tubb concluded the exchange by 

saying that he had located enough material in relation to Anne Darwin “to m ake  

h er p u t  h er h ands u p  f o r  sure."  A copy of the exchanges is attached at pages 7-8 

of exhibit JH R l.

2 2 .1 should clarify one reference in the e-mail exchange referred to above: at one 

point Gerard Tubb notes that he has “fo u n d  5 v o ic e m a il m essa g es fr o m  h er try in g  

to co n ta c t him  la s t  O ctober,"  I am informed by Tubb that these were voice 

messages that sat in an e-mail account, rather than on any telephone. As 1 

understand it, they were delivered via a system by which people could

MODI 00062534



For Distribution to CPs

BSkyB
JHRyley

First
19 April 2012 

Exhibits JHR1-2

communicate to each other by voice via a computer over the internet. 

Contemporaneous reporting of Tubb’s nomination for a BAFTA award for his 

work on the Darwins also referenced access to these voice files. I enclose at page 

9 of exhibit JHRl a story from the University of Hull (where Tubb was at 

university) website which makes this reference. For the avoidance of doubt, 1 am 

not aware of any Sky News reporter ever having accessed voicemails on 

telephones or otherwise having engaged in telephone hacking.

23. On 23 June 2008, Simon Cole and Gerard Tubb met with the Head of Home 

News, Mark Evans, to diseuss provision of the pertinent e-mails to the police. 1 

am told by Tubb that during that meeting, it was agreed, given Anne Darwin’s 

impending trial, that the e-mails should be provided as soon as possible. Tubb 

was asked to put all the e-mails he thought relevant into a database and analyse 

them.

24. On 27 June 2008, Tubb e-mailed Cole and Mark Evans, as well as a producer 

involved in the production of the Sky News documentary into the Darwins, which 

was aired after Anne Darwin’s conviction, to confirm that he had accessed the 

remaining e-mail accounts and to summarise what he perceived as the highlights. 

Cole replied to indicate that I wanted to be updated on the documentary. 1 should 

make clear that at this stage I was not aware of any details o f Tubb’s investigation 

into the Darwins, and specifically 1 was not aware that it had involved access to 

their e-mail accounts. A copy of the e-mail exehange is at page 10 of JHRl, and 

a copy of a further e-mail exchange between Tubb and Cole on 30 June, on the 

subject of briefing me about the issue the following day, is at page 11 of JHRl. 

The reason that I was to be briefed was so that I could confirm that I was happy 

that Sky News should run the story and provide the e-mails to the police,

25. On 1 July 2008,1 met with Mark Evans and Gerard Tubb who briefed me on the 

baekground to the Darwins story. Following the meeting, I asked Mark Evans to 

send me an e-mail to confirm what we had discussed immediately after our 

meeting. I enclose that e-mail at page 12 of JHRl. That e-mail referenced

10

MODI 00062535



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

external and internal legal advice (taken after the e-mails had been accessed) on 

the risks of prosecution associated with running the story and disclosing the e­

mails to the police. Since the whole purpose of the access had been to uncover 

evidence to assist the police to prosecute a crime, my view was that there was a 

clear public interest in the police being provided with the relevant material and, 

having been appraised of the above background, I authorised Mark Evans and a 

Sky lawyer to visit Cleveland Police on 9 July 2008 to share their findings with 

them. Specifically, the police were provided with a number of the e-mails which 

were most significant to the offences for which Anne Darwin was charged, the 

log-in and password details of the various accounts accessed, and a summary of 

why Sky News believed that her defence must fail.

26. On 23 July 2008 Anne Dawin was convicted for offences of deception (so too 

was John Darwin, but unlike his wife, he had pleaded guilty). The police in 

public statements following Anne Darwin’s conviction acknowledged the “p iv o ta l” 

role played by Sky News in providing it with evidence supporting the prosecution. 

Sky News in its reporting of the conviction specifically referred to the fact that it 

had provided to the police emails to which it had had exclusive access. Enclosed 

at exhibit JHR2 is a DVD of Sky News’ report of Anne Darwin’s conviction. 

Sky’s on-line contemporaneous reporting of the events, which can still be found 

on-line at a number of sites, including http://news.skv.com/home/uk- 

news/article/15048345 and http://news.skv.com/home/interactive-flash-

module/15040512 - make very explicit reference to the source material that Sky 

News referenced -  for example the first of these articles states that “Sk)> N ew s has  

u n co vered  d ocu m en tary  ev iden ce w hich  d em o n stra te s  co n clu sive ly  w h y  John  

D arw in  cam e b a ck  to  B r ita in ” and the second notes that “Sk)> C orrespon den t 

G e ra rd  Tubb h as u n co vered  hundreds o f  sec re t m essa g es  sen t beh veen  John  

D a n v in  ~  can oe m an -  a n d  h is w ife  A nn e”. I have enclosed at pages 13-14 of 

exhibit JH R l the first of these articles, but the second o f them is interactive and it 

is not possible to provide it in a documentary format.

11

MODI 00062536

http://news.skv.com/home/uk-news/article/15048345
http://news.skv.com/home/uk-news/article/15048345
http://news.skv.com/home/interactive-flash-


For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

27. Following the conviction of Anne and John Darwin, Gerard Tubb has informed 

me that he was faced with a number of questions from a variety of sources, 

including the public, the investigating authorities, and other members of the press, 

as to whether money obtained by the Darwins might remained unaccounted for. 

Over August and September 2008 Tubb gained further authorisation from Simon 

Cole to continue to access the e-mail accounts of the Darwins (which he had 

already accessed) to ascertain if they contained any information that might assist 

the investigation on this point. In addition, Tubb had discovered a further e-mail 

account of John Darwin’s, which he believed might contain relevant information, 

and which he was trying to access. An e-mail exchange between Tubb and Cole 

on 4 September 2008, attached at page 15 of JH R l, explains Tubb’s efforts. A 

follow-up e-mail a week later shows that Tubb gained access to the account but 

that there was no information in it (page 16 of JH R l).

28. Gerard Tubb informed me during our recent discussions that he believes he 

continued sporadically and infrequently to access the already accessed Darwin e­

mail accounts until around January 2009 in the context of looking for information 

relating to the location of the money, but found nothing fiirther, and ceased access 

at that point. I note that the CPS, after what they described as a '‘p a in sta k in g  

o p era tio n  o v e r  the p a s t  tw o  a n d  a  h a lf  y e a r s ’’’’ announced in February 2012 

recovery of over £500,000 of money obtained by the Darwins.

2 9 .1 am informed by Gerard Tubb that at the same time as investigating the 

whereabouts of some of the money that the Darwins had obtained, he also 

discussed with Simon Cole that sources connected to the case believed that one or 

more third parties may have helped John Darwin after he faked his death. Cole 

agreed that Tubb should explore matters further, which he did between September 

2008 and January 2009, using public information. Through searches o f publicly- 

available online postings and discussions with a number of his journalistic sources, 

Tubb identified an e-mail account connected to John Darwin which was set up 

using an alias and appeared to be in use by another person for the purpose of re-

12

MODI 00062537



For Distribution to CPs

BSkyB 
JHRyley 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

routing e-mails. Its security question and answer had been used by John Darwin 

elsewhere in the time that he had been missing. Tubb was authorised by Cole to 

access the account. He ascertained that the account contained no e-mails or 

communications of any kind. On 1 January 2009 Tubb e-mailed Mark Evans 

reporting on these matters and seeking permission to hire a Panamanian freelance 

journalist to make enquiries to check whether the person whom he believed may 

have used the account travelled to Panama to visit John Darwin. I enclose at 

pages 17-18 of JHRl a copy of this e-mail. I point out that the freelance 

Journalist is referred to in the e-mail as a “private eye” but the Sky legal team has 

ascertained from Tubb that this was an inaccurate description, and that he was in 

fact a freelance journalist.

30. The Panamanian check returned nothing. My understanding is that Tubb had also 

ascertained from public sources by this time that the person who may have used 

the e-mail account referred to above operated other e-mail accounts. However, he 

did not believe that there was sufficient basis to access these as, unlike the 

account referred to above, these did not, from publicly available information, 

suggest any link with John Darwin. He did not attempt to access those accounts 

and informs me that in January 2009, concluded that the investigation was not 

leading anywhere and discontinued it.

31. Tubb told me that he believes he read somewhere between 200 and 250 e-mails 

from the various e-mail accounts of Anne and John Daiavin that he accessed. He 

also used details on the e-mail accounts to view items that John Darwin had 

purchased from Amazon and eBay. At no time during Tubb’s access to the e- 

inails of John and Anne Darwin did he forward, reply, alter, delete or otherwise, 

save for reading them, alter the properties in any of the e-mails he accessed,

The second story: Martin and Lianne Smith

32. The seeond instanee of authorising aeeess to third party e-mails was also justified 

on the basis o f an exeeptional public interest -- this time in seeking to identify, 

expose, and therefore learn from potentially serious failings in local authority

13

MODI 00062538



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ry!ey 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRI-2

child welfare provision which could have had tragic consequences, namely the 

death of two very young children. The story related to Lianne Smith, a child care 

worker who in late 2007 had fled to Spain with her three-year old daughter and 

her husband Martin Smith, who was at the time under investigation in the UK for 

the suspected rape o f a minor. Again for ease of reference, I have, with the help 

of the Sky legal team, put together at page 19 of exhibit JH R l a chronology of 

the case and the timings of e-mail access, which is based on the same sources as 

mentioned in paragraph 19 above. After over two years living abroad, Martin 

Smith was arrested on around 8 May 2010 and extradited to the UK shortly 

thereafter. Some ten days after his arrest, on 18 May, Lianne Smith killed their 

daughter and son (who had been born in Spain in 2009) in a Spanish hotel.

33. As the North of England correspondent, Gerard Tubb was assigned to cover 

Martin Smith’s appearance in Carlisle Magistrates’ Court on 19 May. He had not 

previously been following the story, but began to research it and learned that the 

Smiths had been on the run, and that Lianne Smith had previously been a child 

care worker with a Local Authoi'ity. He believed from this that they would likely 

have used e-mail accounts to keep in contact with people in the UK. He further 

ascertained that Martin Smith had been arrested in November 2007 on multiple 

charges of child sex offences and that shortly thereafter the local Social Services 

had launched child protection proceedings over their daughter, which had 

apparently prompted the couple to go on the run. He discovered that the Local 

Authority in the area that the Smiths had lived until October 2007 had placed 

Rebecca Smith, the couple’s daughter, under child protection procedures 

following a referral from the local constabulary, and that following the family’s 

move in October 2007, their file was passed to the new Local Authority. He also 

discovered from public sources that Lianne Smith had set up a nursery in 

Barcelona and the e-mail address that she had been using in Spain.

34. A number of discussions on the background to the story took place between 

Gerard Tubb and his line manager Simon Cole, which culminated on 22 May in

14

MODI 00062539



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

Tubb e-mailing Cole to ask for permission to attempt to access Lianne Smith’s e­

mail account. He believed from what he had discovered via pubiiciy available 

information that there had been a serious failing by authorities to follow up on a 

child who they must have realised was at very severe risk, and had such follow up 

been done, that child’s life may have been saved, There was a strong public 

interest in establishing if such failings had occurred and ensuring that appropriate 

lessons were learned in the event of future similar cases, Tubb believed that by 

accessing Lianne Smith’s e-mails, he could establish that she had been living 

openly in Spain, and could have been located. He also had suspicions she may 

have been in contact with her former colleagues at the local Local Authority, who 

were the very people he believed should have followed up on the welfare of the 

couple’s daughter after her disappearance, A copy of Tubb’s e-mail to Cole 

seeking authorisation and Cole’s response giving it is set out at page 20 of JH R l,

35. Gerard Tubb told me during my most recent discussion with him that during June 

2010, he had succeeded in accessing Lianne Smith’s e-mail account, which was a 

“gmail” account, in much the same way as he had in the Darwin case, Having 

gained access, he established that she had been paying taxes in her own name in 

Spain. He also discovered that she had sent e-mails to a number of media 

organisations between 8 May 2010, when Martin Smith was arrested, and 18 May 

2010, when she killed her children, seeking help as she was struggling to cope. I 

enclose at page 21 of JH R l an e-mail from Simon Cole to a number of the 

editorial staff at Sky News on 11 June, summarising what Tubb had discovered, 

but not indicating that the information had been obtained by accessing Lianne 

Smith’s e-mail account. I do not believe that any of these staff, except Mark 

Evans, became aware at any point how Tubb had obtained his information. They 

were included in the e-mail from Cole because they were involved in news 

planning and needed to be aware of stories that might imminently run,

36. As with the case of the Darwins, the e-mails in the account that Gerard Tubb had 

accessed gave information on other e-mail accounts used by the couple. He

15

MODI 00062540



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

sought and was given oral authority to access these further accounts by Simon 

Cole on 10 June, but did not pursue the content of these accounts until some 

months later, in around December 2010. This was partly because he was a Sky 

News correspondent whose predominant work was reporting breaking news, not 

carrying out investigative journalism, but also because Martin Smith was on 

remand awaiting trial for a number of serious charges, so the story could not 

advance and be broadcast prior to the outcome of that trial in any event.

37. In around December 2010, Gerard Tubb accessed further e-mails and contacted 

Simon Cole to report his findings, which included that Rebecca Smith had been 

registered in her real name at the local state school in Barcelona, where the couple 

were living. Copies of e-mails between Cole and Tubb in December 2010 and 

early January 2011 are attached at pages 22-25 of exhibit JHRl.

38. On 15 December 2010 Martin Smith was found guilty of child sex offences. On

10 January 2011 it was announced that his sentencing would not take place until

11 March 2011. On learning this information, Gerard Tubb e-mailed Simon Cole 

to ask whether, given the delay in sentencing. Sky News should report its findings 

without further delay, A copy of that e-mail is attached at page 26 of exhibit 

JHRl. However, at that time, several major international news stories were 

breaking so a decision was taken that, despite the public interest justification for 

the email access, the Smith story was no longer an editorial priority and should 

not be pursued.

39. Tubb did not take copies of the emails he accessed, nor reply to, forward, or alter 

them in any way other than reading them. He believes he accessed a total of no 

more than 100 emails in this case.

40. To the best o f my recollection, I was not made aware of the fact that e-mails of 

the Smiths had been accessed until September 2011, when Sky was preparing its 

response to the 11'‘' August notice from the Inquiry. I understand that this was 

also the first time that the Sky’s internal lawyers had been made aware of the 

matter. The reason for this was that the story was not going to be broadcast. As

16

MODI 00062541



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

with the Darwins’ case, Simon Cole had authority to give the green light to the 

access, subject to the appropriate public interest justification.

Conclusions on accessing third party e-mails

41.1 understand that accessing third party e-mails without authorisation can constitute 

an offence, and that any decision to do so must be considered very carefully.

42.1 firmly believe that the two cases involving access to third party e-mails were 

justified on the basis that there was an exceptionally strong public interest to each 

story. 1 understand that there is no “public interest” defence to accessing third 

party e-mails but believe that there are occasions where the absence of a statutory 

defence should not necessarily be a bar to responsible investigations and reporting, 

for example where that reporting (as in the case of the Darwins) exposes criminal 

behaviour and helps bring those responsible to justice, or (in the case o f the 

paedophile and his wife) is carried out with a view to exposing systemic failings 

which seriously affect the most vulnerable members of the public, in the hope that 

by doing so reforms will be made or lessons learned. I also understand that, in 

considering whether to charge a journalist with a criminal offence that may have 

been committed in the course of their work, the CPS will assess, amongst other 

things, whether the public interest seiwed by the conduct in question outweighs 

the overall criminality. 1 see that in guidelines only just issued (on 18 April), the 

Director of Public Prosecutions has set out non-exhaustive criteria to assist in the 

analysis of whether the public interest seiwed by the journalistic conduct in 

question outweighs its overall criminality, and that conduct which discloses a 

criminal offence or a failure to comply with a legal obligation are listed as 

examples of conduct serving the public interest.

4 3 .1 believe that Sky News’ approach to the tensions that can arise between the law 

and responsible investigative journalism is consistent with that of other news 

organisations. For example, the BBC’s Director General, Mark Thompson, has 

argued publicly that there are occasions when it is acceptable to break the law in 

pursuit of a story. In an article for the Times on 22 July 2011, he wrote, "It is

17

MODI 00062542



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

im portan t th a t the a b ility  o f  serio u s in vestiga tive  jo u rn a lis ts  to  d o  th e ir  w o rk  is 

not b lu n ted  o r  u n n ecessa rily  con stra in ed ."  In evidence to the Inquiry, The 

Guardian’s investigations editor David Leigh admitted hacking a telephone in 

pursuit of a story about corruption in the arms industry and indicated that such 

actions could be justified in the public interest. On the rare occasions that we at 

Sky News face such a decision, we recognise that it requires proper editorial 

oversight and a finely balanced judgment based on individual circumstances.

44 .1 should add, in the case of the Darwins, that the Cleveland Police made use of the 

material provided to them by Sky News to secure Anne Dai-win’s conviction for 

offences of deception. The police overtly acknowledged the value of the evidence 

they had received from Sky News, describing it in the news conference after the 

verdict as ' 'p iv o ta l  and " v i ta r .  Sky News in its reporting of her conviction made 

it clear that it had supplied e-mails passing between the Darwins, to which it had 

had “exc lu sive a ccess '’, to the police. Sky News’ reporting on the Darwins’ case 

was nominated for both BAFTA and Royal Television Society awards in 2009, 

which evidences the views of those in the industry that the work done had real 

value. A contemporaneous report of the comments of the judging panel for the 

RTS awards notes that Tubb’s work “w as p r a is e d  a s  a  f in e  exam ple o f  d ilig en t  

investiga tion , w ith  g o o d  use o f  the in ternet as a  resea rch  to o l.” It will be clear 

from this that Sky News did not attempt to conceal the source of the information 

that it had obtained.

(2) (cont.) W ithout p re ju d ic e  to  the g en era lity  o f  th is  req u est the r e p ly  sh o u ld  include:

(a) The d a te  o f  each  o cca sio n  on  w hich  a  th ird  p a r t y ’s  e -m a il w a s  a ccessed .

45. There were a number of different occasions on which Gerard Tubb gained access 

to e-mail accounts in both stories described above. In the case of the Darwins, 

this was between 13 June 2008 and around January 2009, with the large majority 

of access being during June 2008, some further access in August and September, 

and infrequent access thereafter until around January 2009. In the case of the 

paedophile and his wife, access to the e-mail accounts occurred between June

18

MODI 00062543



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

2010 and January 2011 -  the majority of such access being at the beginning and 

end of these periods, with very little in between.

(b) The sen d er  a n d  the rec ip ien t o f  the e -m a il w hich  w a s  a c c e s se d  a n d /o r  the id en tity  o f  

the e -m a il acco u n t holder.

46. The account holders of the e-mails that were accessed were Anne and John 

Darwin in the first case, and the paedophile and his wife in the second. By 

accessing the e-mail accounts of these individuals, Tubb had access to all of the 

contents of those accounts. His aim in each case was specific however: in that of 

the Darwins it was, until her trial in July 2008, to establish Anne’s complicity and 

therefore the majority of e-mails on which he focussed were those between John 

and Anne; after her trial he re-visited largely the same e-mails but with a different 

focus, namely to see if he could understand whether any of the money obtained by 

the fraud remained untraced. In the second case it was to establish whether the 

paedophile and his wife were leading an undisguised life and could have been 

located.

(c) The id en tity  a n d  p o s itio n  o f  the p e r so n  w ho a u th o rised  a ccess  to  the th ird  p a r t y ’s  e ­

mail.

47. In both cases, Simon Cole, then Managing Editor and Deputy Head of Sky News.

(d) The b a sis  f o r  so  a u th o ris in g  a ccess  to  a  th ird  p a r t y ’s  e -m a il

48. The sole basis for authorisation was an overriding public interest in the stories 

which were being pursued, as I have explained in more detail above.

(e) Iden tify a n y  w ritten  p o l ic y  o r  p ro ce d u re  u nder w h ich  such  a ccess  w a s  au th orised .

49. There are no written policies or procedures which deal specifically with access to 

third party e-mail accounts. As explained above, all Sky News journalists are 

provided with legal and Code documentation and guidance, as well as a variety of 

other training documentation in relation to subjects such as ethical and 

responsible reporting, and are offered regular training sessions in relation to these 

subjects. Senior editors with authority to permit such access, including Simon 

Cole, are aware (from their knowledge of the legal and regulatory requirements.

19

MODI 00062544



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

their training and their experience in the role) on what basis there might be an 

overriding public interest. As noted above, as a result of further consideration of 

the two incidents described in this statement, written guidance is being developed 

to further improve existing checks and controls regarding any activity which 

might be illegal.

(f) Iden tify  w ho in the m an agem en t chan t w a s  a w a re  that BSkyB w a s a cc ess in g  the e ­

m ails  o f  th ird  p a rtie s .

50. Prior to access, only Simon Cole was aware in each case. In the case of the 

Darwins, the Head of Home News (Mark Evans), the Head of Sky News (myself), 

and the Sky legal department were all advised of what had happened shortly after 

access in late June and early July 2008 as further detailed above, and the question 

of providing the e-mails identified through Gerard Tubb’s activities to the police 

was considered. In the case of the paedophile and his wife, I understand that 

Mark Evans was made aware of the access after it had first happened but beyond 

him and Cole, it was not until around September 2011, when the Sky legal team 

co-ordinating the response to the Inquiry’s notice of l l ' ’’ August 2011 spoke to 

Tubb and advised me accordingly, that there was broader management awareness.

(S) A  fu l l  exp lan a tion  f o r  y o u r  fa ilu re  in y o u r  le tte r  to  the In qu iry d a te d  16 ’̂ ' S ep tem b er  

2011  to p ro v id e  d e ta ils  o f  the m a tters  now  in c lu d ed  in y o u r  le tte r  to the In q u iry  d a te d  f ’' 

A p r il 2012.

51. In preparing the response to the 11*’’ August notice from the Inquiry, I recall that 

the Sky legal team co-ordinating the response gave careful consideration to the 

two incidents described above and, in consultation with external legal advisers, 

concluded that while further investigation of them was merited in order to 

establish all the relevant facts, the matters referred to in this statement were not 

relevant to the matter's the notice asked us about. In this context, I note that the 

Inquiry’s notice of 11*'’ August 2011 asked for documents relating to current or 

past training materials, guidance, practices, codes of practice, codes of conduct.

20

MODI 00062545



For Distribution to CPs

BSky}3 
i  H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits .(HR!-2

handbooks or policies on, or bearing upon, amongst other things, the Computer 

Misuse Act 1990 and the Regulation of Investigatory Powers Act 2000 (“RIPA”). 

It did not ask for incidents of access to third party e-mails, and, while Sky News’ 

16’̂’ Septeinber letter was not strictly confined to the questions asked, we did not 

believe that anything in the Terms of Reference required these details to be 

included.

52. i understand that Sky’s in-house legal team has provided a more detailed 

explanation In its letter to the Inquiry of 19'’” April 2012,

Documents requested in (he Notice

53.1 have enclosed at exhibit JH R l the documents that I have located, been provided 

pursuant to my or the Sky legal teann’s request, and am aware of which I believe 

are relevant to the Notice and are not privileged. As noted above, there are no 

written policies or procednres applicable to the accessing of third party e-mails for 

journalistic purposes, although written guidance to further strengthen Sky News’ 

editorial controls is being developed following further consideration of these 

activities, which all staff will be required to follow. In relation to the specific 

question of potentially unlawful conduct, this guidance will mandate that the 

relevant senior editor, Head of Sky News and the Sky lawyers supporting Sky 

News approve any such conduct hi advance.

Statement of Truth

I believe that the facts stated iji thil witness statement are true.

19 April 2012

21

MODI 00062546



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

IN THE LEVESON INQUIRY INTO THE 
CULTURE. PRACTICES AND ETHICS OF 
THE PRESS

WITNESS STATEMENT OF 
JOHN HAMILTON RYLEY

22

MODI 00062547



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryley 

First
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

IN THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, PRACTICES AND 
ETHICS OF THE PRESS

EXHIBIT JHRl

This is the exhibit JHRl referred to in the first witness statement of John Hamilton Ryley 
dated 19 April 2012.

MODI 00062548



For Distribution to CPs

BSkyB 
J H Ryiey 

First 
19 April 2012 

Exhibits JHRl-2

IN THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE. PRACTICES AND 
ETHICS OF THE PRESS

EXHIBIT JHR2

This is the exhibit JHR2 referred to in the first witness statement of John Hamilton Ryiey 
dated 19 April 2012.

MODI 00062549


