THE LEVESON INQUIRY

INTO THE CULTURE PRACTICES AND ETHICS OF THE PRESS

Part | : Module |

WITNESS STATEMENT OF MAX RUFUS MOSLEY

1, MAX RUFUS MOSLEY, clo Collyer Bristow LLP, 4 Bedford Row, London, WC1R 4DF
WILL SAY AS FOLLOWS:

Personal Background

1. | was born in 1940, the son of Diana Mitford and Oswald Mosley. | attended school in
France and Germany (where | learnt fluent French and German) and later the UK,
following which | went to Christ Church, Oxford to read Physics.

2. i met my wife Jean in 1957 before going up to Oxford and we were married in 1960.
After Oxford, | studied law and | was called to the Bar in 1964. During this time { aiso
served in the Territorial Army Parachute Regiment (44 Para).

3. In the late 1960's | became an amateur racing driver and raced at Formula Two level.
The motor racing world held a number of attractions for me; | found the sport exciting, |
was interested in the technical side and, perhaps most importantly, it was a world in

which my surname meant nothing.

4. As a result, in 1969 | decided to leave the Bar and join forces with an Oxford
contemporary and two other motor racing acquaintances to co-found the racing car
manufacturing business March Engineering (which | shall call "March”). By virtue of my
involvement with March | attended meetings of the Formula One Constructors
Association. It was at these meetings that | met Bernie Ecclestone and he and | then
began to represent the interests of the racing teams to the governing body the FIA,
whose sporting division was known at that time as the CSI (Commission Sportive
Internationale) and then from 1978 as the FISA (Federation Internationale du Sport

Automobile).

L7910848v1 314102011 16:32 1

MOD100023413



5. In 1986 | became President of the FISA Manufacturers' Commission and in 1991 | was
elected President of FISA itself, replacing Jean-Marie Balestre. Monsieur Balestre
remained President of the FIA until 1993 when | was elected President. The
organisation was then restructured into two divisions, one sporting, and the other
mobility (general motoring). | was re-elected President of the FIA on 3 separate
occasions, 1997, 2001 and 2005 before retiring from the role in 2009.

6. The FIA is an international body based in Paris to which the major motoring
organisations in each of more than 130 countries belong. It is also the world governing
body of motor ‘sport, including Formuia One. During my 16 years as president of the
FIA, | did a great deal of work to improve safety in all forms of motor sport (other than
two-wheeled which was the responsibility of a different international body). This work
has been relatively widely publicised. Less well know is my work in other areas:

a. | set up (1994) the FIA Brussels office, giving 40 million EU motorists
belonging to the FIA’s motoring organisations in the (then) 15 EU countries
an effective voice in Brussels for the first time and led successful campaigns
to strengthen crash test standards (1996) and vehicle emission standards
(1998); '

b. was elected (1894) Honorary President of the European Parliament
Automobile Users' Intergroup. The Intergroup was instrumental in
persuading the European Parliament to adopt the new EU crash test laws
which came into force in 1998;

c. initiated (1995) a carbon sequestration forestry project in Mexico run by
Edinburgh University which removed from the atmosphere all CO, produced
by the Formula One and World Rally Championships each year, making them
environmentally neutral; | .

d. was the Initiator in 1996 and Chairman until 2004 of the award-winning
European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), the independent
crash-test organisation credited by the European Commission with advancing
road safety in the EU by five years and described by the Commission as the
most cost-effective road safety initiative of the last 20 years. The
Commission's Communication on Road Safety (published on 17/3/2000
Com2000 125 final) ranked Euro NCAP as Brussels’ top priority in casualty
reduction potential;

e. held (2001) the first EU conference on the governance of sport ("The Ruies of
the Game"} in Brussels, together with Mario Monti, then EU Commissioner for
Competition, and Jacques Rogge, then president of the European Olympic
Committee, now president of the International Olympic Committee;

LT9101461v1 3U(0R018 §6.31 2

MOD100023414



f set up (2002) the FIA Foundation with €360 million which | negotiated from
the sale of the FIA's Formula One commercial rights. The Foundation is a
UK charity which spends its annual income of some €10 million on road
safety and motor sport safety world-wide. It recently gave $1.5 million to the
World Health Organisation for a joint road safety project in developing
countries;

g. co-founded (2003) with Erkki Liikanen, then EU Commissioner for Enterprise,
the eSafety Forum to promote the use of modern electronic technology for
road safety, leading to the European Commission adopting a Communication
on intelligent transport systems and road safety,

h. was president and spokesperson 2004-2007 (chairman 2001-2004) of
ERTICO Inteliigent Transport Systems Europe, which brings the car,
electronics and telecommunications industries together with local authorities,
police, infrastructure operators and 14 EU governments to encourage the
introduction of electronic systems for better road safety and traffic mobility;

i. was a founder member (2005) of the Institut du Cerveau et de la Moelle
Epiniére in Paris;

j. was a member (2005) of the European Commission’s CARS 21 High Level
Group for global competitiveness of the European automobile industry;

k. was patron (2006) (jolntly with EU Commissioner Viviane Reding) of the
eSafety Aware Communications Platform, a public-private initiative to
promote accident-avoidance technologies; '

I.  have been a trustee (since 2002) of the FIA Foundation and chairman of its
Programmes Committee, which allocates some €10 milion annually to road
safety, road traffic environmental issues and motor sport safely. The
Foundation helped to establish the Commission for Global Road Safety and
launched the international Make Roads Safe campaign. These initiatives led

- to the first ever global Ministerial Conference on Road Safety, hosted by the
Presldent of the Russian Federation, Dmitry Medvedev, in Moscow in
November 2009 and to the United Nations General Assembly proclaiming a
Decade of Action for Global Road Safety from 2011-2020; and '

m. in 2011 was elected chairman of Global NCAP, a body established to
coordinate the activities of the national and regional crash-testing
organisations world-wide, which have sprung up following the success of
Euro NCAP.

7. | apologise for setting out the above at such length but I believe it is relevant to the
question of whether it is in the public interest for a newspaper to reveal details of a
person's private life when this has nothing whatever to do with his work or his public
activities, particularly when, as in my case, the newspaper in question does its utmost

L791014151 3141072011 16:32 3

MOD100023415



to have its victim removed from his job. When considering the public interest, a
newspaper shouid, in my view, look at the bigger picture.

8. Despite all the above | was not particularty well known in the UK other than in
connection with motor sport. | had certainly not courted publicity in respect of my private
or personal life in any way. My wife Jean only ever attended one public function with
me and that was when | received my Legion d'Honneur in Paris. Neither she nor my
two sons had any interest in being associated with the glamour of motor sport.

9.~ However, | am now probably best known by most people for a front page article in the
(now defunct) British Sunday tabloid newspaper the News of the World concerning my
sex life. As is aiso now well known, the publication of this article has been held
unlawful.

My Claim against the News of the World

10. On 30 March 2008 the News of the World ("NotW") published a sensational article
under the heading "F1 BOSS HAS SICK NAZI ORGY WITH FIVE HOOKERS® ("the
Article”). The Article was written by Neville Thurlbeck, the paper's Chief Reporter. A
copy of the article is attached at pages 1 to 3 of Exhibit MM1. The Article was splashed
on the front bage and on pages 4 and § within the newspaper and contained a number
of pictures from a covert video recording taken with a hidden camera that had been
instalied by NotW on one of the women present. The Article referred its readers to the
NotW website where they could watch clips from the video. The Article was not
published in the first edition of the NotW (which | understand became accessible on
Saturday evenings) because the editor, Colin Myler, was worried that | would seek an
injunction and thereby prevent further publication, a fact which he admitted in his .
evidence at the subsequent trial. Instead they published a different story on the first
edition and made efforts within the newsroom to make sure that the story did not leak
by keeping it secret from all but a few individuals within the paper.

11. The Article contained a number of inaccuracies and factual errors, the most serious and
sensational of which was the allegation that the event had a 'Nazi' theme. | had no
notice of the NofW's intention to publish the article and, as I did not buy the NotW, | was
not aware the Article had been published until fater in the moming of 30 March 2008
when | was called by the FIA communications director, Richard Woods. It was
obviously a huge shock to me and an even greater shock to my wife and sons. Having
seen the Article, | spoke to my lawyers and they wrote that day to NotW to tell them to
remove the material from their website. There was obviously nothing that could be
done about the printed edition that was now being read by well over 2.5 million people.

L7918141v1 31102011 1632 4

MOD100023416



Application for Injunction

12. The video footage was initially removed by the NotW at my lawyer's request the day
after publication. NotWW representatives said they would provide my lawyers with [48
hours] notice if it intended to repost the video on its website. This notice was given later
that week at which point | instructed my lawyers to apply for an injunction to prevent it
being reposted.

13. In the period between the Article being published on 30 March and the injunction
hearing on 4 April numerous articles were written in the UK and all over the world
concerning the events in question. Given my role as President of the FIA | was used to
being in the spotlight in relation to motor sport issues, however this was an entirely
different experience for me. Having the most intimate elements of my sex life exposed
to people who knew little or nothing about me, still less about my family, was
indescribably distressing.

14, | made a press statement categorically denying the 'Nazi’ accusation within the Article
but this was not given anywhere near the prominence of the NotW accusations, no
doubt because my voice could not be heard against the millions of newspaper sales

and internet articles.

15. The injunction application was made late on a Friday afternoon and judgment was
reserved over the weekend. Despite the fact that they were awaiting judgment, and in
the face of my flat denials, the NotW splashed another front page article concerning the
events in question on Sunday 6 April 2008 under the heading "MY NAZ/ ORGY WITH
F1 BOSS". This follow-up article, which continued inside on pages 4 - 7, sought to
rebut the statement | had given denying any Nazi theme. On the bottom right hand
corner of page 7 was a further box which stated “"WE SEND F1 CHIEFS TAPE" which
referred readers to pages 68 — 69 of the newspaper. | will refer to this further below.

16. |took this follow up article to be intended as a threat to me. In essence the NotW was
‘ showing me that they had the power and resources fo write what they wanted to an
audience of millions. Having published their original article and seen that | was
prepared to sue them, they were now seeking to use every means to put me under the
utmost pressure. | believe they intended to crush me and make an example of me to
others who might contemplate suing or criticising them.

17.  Mr Justice Eady gave judgment in respect of my application for an injunction on 9 April
2008. In his judgment he stated that he could'see no legitimate public interest in the
story but that "with some reluctance” he must refuse my application on the basis that

LT910141v1 31/16/2011 16:32 5

MOD100023417



the “damn had effectively burst’ as a result of the massive internet dissemination of the
video throughout the World. However, Eady J did give directions for an expedited trial.
A copy of the initial judgment of Mr Justice Eady dated 9 April is attached at pages 4 to
12 of Exhibit MM2. -

18. This left the NotW free to repost the Article, images and video on their website. Despite
Eady J giving the clearest possible warning as to his view on the matter, saying. “ There
{was] no legitimate element of public interest which would be served by the additional
disclosure of the edited footage, at this stage, on the Respondent’s website’, the NotW
had no hesitation in reposting the Article, images and video.

19. At this stage | had two choices. | could either retreat in disgrace, as the NofW clearly
intended, or prepare myself for several months of sustained and uncompromising ‘
litigation against the largest newspaper group in the country. | decided to carry on with
my claim which was issued on 4 April 2008. Despite being aware of what | was letting
myself in for | was nevertheless shocked at the underhand tactics of the NotW and its
lawyers Farrer & Co which were revealed during the course of the claim and trial in the
High Court.

20. The period leading up to the trial was difficult. Not only was | having to deal with false,
hurtful and intensely private accusations regarding my private life, including numerous
articles in the NotW and other papers all over the world, | was also having to deal with
the repercussions the uniawful publication had on my position in the FIA and most-
importantly, my own family.

21. Throughout this period and in the face of undeniable evidence to the contrary, the NotlW
and Farrer & Co unwaveringly stood by their assertion that there was a Nazi theme to '
the events in question. They also sought to add increasingly desperate accusations
against me in attempting to defend the publication.

FIA Vote of Confidence

22. As | said, | was also under intense scrutiny by the FIA and its members who were
inevitably concerned about the allegations made in the Article. The Inquiry may not
need to be told that my case quickly became an enormous story around the world;
perhaps a reflection not just of the sensationalist way in which it was published but aiso
because | was prepared to fight it. 790 separate articles were written in various UK
newspapers and online between 30 March 2008 and 3 June 2008 concerning the
events in question. There were also innumerable articles published abroad. By way of

LT91014151 III02011 16:32 6

MOD100023418



23.

24,

25.

26.

27.

illustration, in Germany alone my lawyers were taking action in relation to numerous
articles as well as pictures and stories on 193 websites.

The allegations in the Article led the FIA to commission an independent investigation by
Anthony Scrivener QC following which there would be a vote of confidence in me by the
FIA members. The vote of confidence was regarding my suitability to continue as
President of the FIA. Given the work that | had done at the FIA and the initiatives | had
overseen, | was resolute in my desire not to let this wrongful act and campaign by NotW

force me out of my position.

I do not intend to go into the politics of the FIA, however suffice it to say there were
some members who for various reasons (entirely unconnected with anything said in the
Article) would have been happy to see me removed from my role as President.
However, the Article and follow up gave them a platform from which to launch their
attacks although | suspect that a number of those calling for my resignation held similar
views to my own on the subject of privacy.

-Soon after the litigation was underway my solicitors received a letter from Farrer & Co

informing them that they had been instructed to send a copy of the unedited video
footage that they had obtained from the covert recording to Michel Boeri, the President
of the FIA senate. This video was several hours long and contained intensely private
material concerning myself and the women involved. | was amazed that the NotW, and
even more so Farrer & Co, felf it appropriate to send this material to the FIA. | believe
this was a calculated attempt to have me removed from the FIA or to weaken my claim
(by trying to create a belated public interest justification) and so deter me from pursuing
it. In the event, the FIA instructed Mr Scrivener to view the footage on the FIA's behalf

as part of his report.

Mr Scrivener's report was conclusive in its finding that there was no Nazi theme
whatsoever as to the events in question. Whilst the report itself is subject to
confidentiality undertakings given to NotW, Mr Scrivener's cover letter, in which he
confirmed he could find no Nazi theme or style is attached at page 13 of Exhibit MM2.
A copy of this report was disclosed to the NotW during the litigation.

1 won the FIA vote of confidence on 3 June 2008.

L1910141¥1 31102011 16:32 7

MOD100023419



Evidence from the NotW

28. During the course of the fitigation my solicitors received a number of documents and
videos from the NofW and its lawyers. The first documents that caused concern were
the unedited video footage received from the NotW.

29. The footage taken by Woman E on the day was of no surprise given she was in
attendance throughout. What was of surprise was the footage disclosed of Woman E
and her meetings with Mr Thurlbeck prior to this. In the footage Mr Thurlbeck instructs
Woman E how to use the pin-head camera which is subsequently to be hidden in her
jacket. Other than the lengths ahd expense in which the NotW was prepared to go to
get a story none of this was particularly remarkable.

30. What was truly astonishing however was a clip which showed Mr Thurlbeck instructing
Woman E to try and get me to do a 'Sieg Heil' Nazi-style salute. During the course of
this meeting he says to Woman E “ ... when you want to get him doing the Sieg Heil it's
about 2.5 to 3 metres away from him [a reference to the hidden cameraj and then you'll
get him in - no problem”. This, to me, was clear evidence that it was Mr Thurlbeck's
premeditated intention to try and introduce a Nazi theme to achieve the article he
wanted as without it there would be no even arguable public interest in its publication.

31. Desplte the fact that it was well aware that rio ‘Sieg Heil' took place, which was
' unsurprising as there was no Nazi theme, the NotW still decided to publish the story
and worry about the facts later. Of course, if Woman E, had given a Nazi salute during
our encounter or sought to get me to, everyone there would have been horrified,
particularly the German woman who was present. Woman E clearly knew herself it
would have been entirely inappropriate as she did not even attempt it.

32. When witness statements were exchanged it transpired that Woman E was paid
considerably less for the story than she was originafly promised, £12,000 instead of
£25,000.

33. In the week following the Article, Mr Thurlbeck met Woman E in an hotel in Milton
Keynes and presented her with a follow-up article he had already written which he
invited her to sign in return for a further £8,000. This was the above-mentioned article
which appeared on 6 April. Mr Thurlbeck [ater rewrote parts of this article before
publishing it, claiming during the trial that he had not simply invented what he wrote but
had had numerous telephone conversations with Woman E. He was unable to produce
any note of such conversations. It was this article which formed the second front page
splash referred to at paragraph 15 above.

LM10141v3 31072011 1632 8

MOD100023420



34. The witness statements also explained how the story developed and revealed those
involved in its publication. It was clear that Mr Thurlbeck had kept the existence of the
story secret apart from telling the News Editor, lan Edmondson, his deputy James
Mellor and Neil McLeod. Ten days later, on the day the filming took place, they told the
editor, Colin Myler, about the story.

35. Mr Myler's statement confirmed that he told Mr Mellor not to mention the story at the
editorial meeting in case it was leaked. He also said that he did not give me advance
warning in case either | leaked the story to another newspaper, which was absurd given
my anxiety to keep the information private (and which did not survive cross-
examination), or in case | applied for an injunction. | believe this was the real reason no
prior notification was given. Further, as | have already stated, Mr Myler was so
concerned about the possibility of me seeking and obtaining an injunction he ran a
‘spoof edition of the NotW that day. My belief was later confirmed by Paul Dacre, the
editor of the Daily Mail, in evidence to the House of Commons Culture Medla and Sport
{CMS) Committee. He was asked by the Chalrman if | should have been told about the
story and replied "Well, this is the age-old problem. Almost certainly if they had told him
he would have injuncted them" (CMS Committee 23 April 2009 at Q595)*.

Blackmail

36. In the week following the first story, Mr Thuribeck contacted two of the other women
involved, Woman A and Woman B. This was in addition to his meeting with Woman E.
He contacted them in order to try and get them to tell their story to the NotW and
presumably to confirm the NotW's version of events. On 2 April 2008 he sent each of

them an email which said:

"I hope you are well. | am Neville Thurlbeck, the chief reporter at the News of the World,
the journalist who wrote the story about Max Mosley's party with you and your girls on
Friday.

Please take a breath before you get angry with me! | did ensure that all your faces were

blocked out to spare you any grief. :
And soon, the story will become history as life and the news agenda move on very

quickly. :
There is a substantial sum of money available to you or any of the girls in return for an

exclusive interview with us. The interview can be done anonymously and youfr] face
can be blacked out too. So it's pretly stralght forward.
Shall we meetAalk?”

37. | was amazed at the audacity of Mr Thurlbeck’s email. Despite having perpetrated a
serious invasion of the women'’s privacy he was attempting to make light of the situation
and take some credit for having pixellated their faces. | assume that in fact even the

! Culture, Media and Sport Committee, Press standards, privacy and libel, Second Report of Session 2009-10,
Volume 10, Ev 156, Q595

L7910t 41v1 3173022011 16:32 9

MOD100023421



38.

39.

40.

NotW's lawyers couldn’t justify revealing their identities. He became more insistent the
following day sending an email which said:

“I'm just about to send you a series of pictures which will form the basis of our article
this week. We want to reveal the identities of the girls involved in the orgy with Max as
this is the only folfow up we have to our story.

Our preferred story howaever, would be you speaking to us directly about your dealings
with Max. And for that we would be extremely grateful. In return for this, we would grant
you full anonimity fsic], pixilate your faces on all photographs and secure a substantial
sum of money for you.

This puts you firmly in the driving seat and allows you much greater control as well as
preserving your anonimities [sic] (your names won't be used or your pictures).

Please don't hesitate to call me ... or email me with any thoughts.

Regards and hope fo do business.

Neville Thuribeck, chief reporter, News of the World"

He did indeed send both women the pictures he was threatening to publish so that they
would be under no illusion about his intentions. His final email later that day stated:

“Ok girts, here's the offer. It's 8,000 pounds for an interview with one of you, with no
name, no id and pixilated face. And we pixilate all the pics | send through to you this

morning.
BUT time is running out for us and if you want to come on board, you need to start the

ball rolling now. Call me ... if you want to.
Best, Neville®

| know from speaking with the women that they were extremely concerned by the
threats made by Mr Thurlbeck. They believed, as do |, that Mr Thurlbeck was
blackmailing them to cooperate with the NotW or face being ‘outed’ in the following
edition. | know this was an extremely distressing time for them as they feared the
serious repercussions on their families and friends and their own jobs if it became
known they were involved in a story with such large media interest. To their great credit,
and despite the large amounts of money on offer, they refused to co-operate.

It is worth noting that these women and | were friends. The “scene” of which we were
all a part was an environment in which discretion and trust are fundamental. Other than
Woman E (who was a close friend of Woman A but | had only met once before), | had
met the other women on a number of occasions over the course of about 18 months
and we all got on well. In addition to the intimate aspects of our relationship, these
women were all intelligent and three were (or had been) very successful in their chosen

careers.

L1910141IvE 311102011 1632 10

MOD100023422



Trial

41.

42.

43.

44,

45,

46.

After the FIA vote of confidence on 3 June 2008 until the trial that began on 7 July 2008
nearly all my time was spent on the High Court litigation. | was fortunate to have some
legal training and experience of litigation, both from my days as a Barrister and in my
role at the FIA. Without it, the experience would have been very difficult indeed.

Throughout the trial the NotW/, through its Counsel, repeated time and time again that
the events in question had a Nazi theme despite all those in attendance on the day
giving the strongest possible evidence to say that there'was no Nazi theme. Woman E,
who was quoted in the 6 April article saying that there was a Nazi theme and that | had
asked for it, did not turn up to give evidence. She subsequently confirmed on television
(Sky News) that the Nazi allegation was completely untrue and apologised for her role
in making the video.

In hindsight | believe many of the NofW's submissions were intended for the press in
attendance who were able to file huge amounts of copy knowing it could be published
with absolute privilege. | think, although | cannot be sure, that on each of the 5 days on
which the trial was heard it was front page news in the Evening Standard that evening
and well covered in all of the major newspapers the following morning. For example
articles in The Times, also owned by the same parent company as the NotW, were
published under the headlines "Max Mosley ‘begged for more’ after being hit 88 times™
and "News of the World insists Max Mosley orgy had clear Nazi theme”. This was
further intrusion into my private life which | had no choice but to accept in order for my
case to be heard.

Despite having provided witness statements from 15 witnesses (7 of which were agreed
to be submitted as hearsay evidence) the NofW only produced two witnesses to give
evidence, these were Mr Myler and Mr Thuribeck. As | have said, Woman E, their key
witness, eventually refused to give evidence on the day she was due to attend.

Judgment was given by Eady J on 27 July 2008; a copy of the judgment is attached at
pages 14 to 67 of Exhibit MM2. In the judgment, Eady J set out in the clearest possible
terms why the Article had been an invasion of my privacy and why he had decided to
award me record damages of £60,000.

The Judge was severely critical of the NotW and in particular Mr Thuribeck. At
paragraph 97 he says of the inconsistencies in Thuribeck’s evidence:

“ ., | think their primary relevance js as to the credibility of Mr Thurlbeck and, to a
degree, of Mr Myler. it is necessary to have regard to these responses when

L7910141v1 311072011 16:32 l 1

MOD100023423



considering fo what extent the answers given to the court and to Mr Price can be
regarded as frank. The real problem, so far as Mr Thuribeck is concerned, is that these
inconsistencies demonstrate that his "best recolflection” is so erratic and changeable
that it would not be safe to place unqualified reliance on his evidence as to what took
place as befween him, Woman E and her husband.”

47.  In particular when considering the blackmail of the women by Mr Thurlbeck Mr Justice
Eady made the following observation at paragraph 86:

“Before moving on, | wished to establish more clearly what Mr Myler’s attitude really
was to these threats made by his chief reporter. I therefore asked two questions:

“Q Just before you leave that, can | ask you whether you ever raised this with Mr
Thurlbeck?

A No, my Lord, because | was away that week so | wasn’t aware of these emails at that
patticular time.

Q When you did become aware of them did you raise it with him then?

A | did not because | didn‘t become aware of them until considerably after the event,
literally only at the disclosure stage.”

That is effectively a non-answer, from which it would appear that Mr Myler did not
consider there was anything at all objectionable about Mr Thurfbeck’s approach to the
two women, as he did not query it at any stage. This discloses a remarkable state of
affairs.”

48. | have exhibited to this statement a number of witness statements of the maln
individuals invoived in my claim against News Group Newspapers ("NGN"), publishers
of NotW, including my own, those of the women involived (A to D) and the senior
executives at the NotW, Colin Myler, Neville Thurlbeck and lan Edmondson. These are
‘attached at pages 68 to 218 of Exhibit MM2 in order to give further background.

Reaction

49. On a personal note, | thought the damages were too low to have any deterrent effect on
NotW and | was disappointed at the Judge's refusal to award exemplary damages.
However, | thought it was a very careful, considered and impressive judgment. As | said
at the time it ‘nailed’ the Nazi lie perpetuated by the NotW and in that regard vindicated
my decision to pursue the claim despite the very disagreeable and embarrassing
additional publicity which resulted from the trial.

50. Immediately after the judgment was handed down Mr Myler read a prepared statement

on the steps of the Court attacking the judgment and accusing the Courts of introducing
a privacy law via the back door.

LT910141ve JVIO200E 16:32 12

MOD100023424



51. In light of the press coverage during the trial it was inevitable that the judgment would
attract significant interest. | was surprised however at how hostile a reaction it provoked
in the mainstream media at the time. With the possible exception of the Guardian all the
other newspapers were damning of the judgment claiming it would *chill’ investigative
journalism, an argument that is completely unsustainable.

62. The reporting was often one sided and gave little or no regard to my right to privacy.
For instance the next day The Sun, aiso owned by NGN, led with a front page article
entitled *THE DAY FREEDOM GOT SPANKED"; a copy of the article is attached at
pages 219 to 220 of Exhibit MM2.

53. What | found to be even more shocking was the personal attacks made on Mr Justice
Eady. He was simply interpreting the law in accordance with Parliament’s wish yet
some felt it appropriate to attack him personally for trying to bring in a privacy law. |
understand from a former senior employee of News International, the immediate parent
company of NGN, that at the time of the trial, Rebekah Brooks, then editor of The Sun,
met Paul Dacre, editor of the Daily Mail and they agreed to launch a campaign against

Mr Justice Eady.

54. A good example of this is an article by Quentin Letts published in the Daily Mail the day
after the judgment entitied “As cold as a frozen haddock, Mr Justice Eady hands down
his views shorn of moral balance...”. A copy of this article is attached at pages 221 to
226 of Exhibit MM2. This is an example of the self-serving nature of newspapers and
their refusal fo provide a fair and accurate report of something that is not in their

interest.

55. This reporting contrasted with a BBC polt conducted around the same time in which
found that the vast majority of individuals surveyed supported the judgment.

56. Given the accusations of ‘Nazi’ role play, the Article was subject to particular scrutiny in
Germany. Indeed the NotW had formally syndicated the images and video to Axel
Springer AG publishers'of Germany's biggest selling newspaper Bild. | therefore
instructed lawyers in Germany to bring proceedings against Axel Springer AG for
breaching my privacy. | instructed lawyers in France to bring similar proceedings.

Alexander

57. In May 2009 my eldest son Alexander, who suffered from depression, died of a drug
overdose. Although it is true to say that he had struggled with drug addiction prior to
publication of the Article, | strongly believe its publication and the coverage that

L1910141¥1 31/10/7201) 16:32 13

MOD100023425



followed played a significant part in exacerbating Alexander's depression and
contributed to the circumstances which led to his death.

58. His death was obviously a horrific time for me, my wife and my other son Patrick. On
top of the grief and distress, | was shocked by the intrusive behaviour of journalists at
this time. | believe that a large reason for the interest in Alexander’s death was the
publicity that resulted from my claim against the NotW. | had to instruct my lawyers to
write to all newspaper editors asking them to leave us alone to grieve. At one point,
when 1 went to visit Alexander's house to try and start sorting out his personal effects, |
found a journalist on the doorstep. Within minutes a mob of about 15 journalists
appeared and camped outside Alexander's house apparently intending to photograph
me and seek my comment. My lawyer had to attend personally and serve each of them
with a letter demanding that they leave so that | could leave the house without being
further harassed. They eventually did so.

89. Harassment of this kind by the tabloid press is apparently commonplace in such
circumstances. | was fortunate enough to be able to call on immediate legal assistance.
Most of their victims are not in a position to do so.

80. The warnings my lawyers sent to newspaper editors did not stop reporters and
photographers trying to get access to Alexander's funeral at a small country church
despite the security arrangements | was forced to take. The security guards afterwards
described to me how one of the reporters tried to pass himself off as a rambler.

Satellite Litigation / Foreign Jurisdiction Claims

61. Another significant consequence of the publication of the Article was its widespread .
dissemination on the Internet and in particular of the imageé and video taken from the
NotW website. It was the images and video that constituted the most significant
breaches of my privacy and the material about which | was most concerned.

62. During my application for an injunction NGN'’s lawyers put forward evidence that the
article had been viewed 435,000 times in the two days it was online and that the video
footage available on the website had been viewed 1,424,959 times.

63. Despite Mr Justice Eady's above-mentioned judgement that there was “no legitimate
element of public interest which would be served by the additional disclosure of the

edited footage, at this stage, on the [NotW's] website" the NotW took the decision to
repost the Article together with the images and video onlp its website.

L7910141v1 311072011 16:32 1 4

MOD100023426



65.

6.

67.

68.

| believe the reposting of the Article, images and video was a commercial decision as
well as a continuation of their attempt to make an example of me. Later that year the
NotW would boast of the unprecedented 600% growth in traffic to its website “driven by
exclusives such as the Max Mosley video®. This boast can only have been made to
attract greater numbers of sponsors and advertisers and thus revenue.

For reasons best known to itself the NotW had not applied copyright protection software
to the images and video on the NotW article. This meant that anyone was able to copy
the images and video footage to their own websites/articles with little problem. As a
result, the images spread like wildfire all over the Internet as the NotW must have
known they would.

Having obtained judgment in England and Wales | instructed my lawyers to take steps
to remove the images and video from the Internet where possible. | understand that this
was a labour intensive exercise and that my lawyers have removed links from over 250
websites in the UK alone. My lawyers have instructed several different firms of lawyers
in over 20 different jurisdictions to remove the images and video originally published by
NotW from several hundred more websites, including, as noted above, 193 in Germany.
This exercise was made all the more difficult by the intransigent position taken by
Google Inc. as to their ability to remove images and video from their search results.

To date | estimate that | have spent well over five hundred thousand pounds attempting
to deal with the consequences of the publication of the Article on the Internet. Although
the amount of material available on the Internet has been greatly reduced, it is still
available. Despite this ongoing investment, | have to live with the knowledge that it will
probably never be fully removed. In effect the information | wished to keep private and
which the NotW was held to have published unlawifully will forever be known and
accessible to the world at large. Anywhere in the world when | meet someone for the
first time, | do so in the knowledge that they will almost certainly have put my name in a

. search engine and seen the material. Before the Internet, breach of privacy was usually

a single publication. Today, the information is republished on a daily basis.

The effect of this is on the victim is very powerful. Every time | visit a restaurant or
shop anywhere in the world, | have to prepare myself that the individuals working there
or other customers know. | am openly mocked by newspaper editors such as Paul
Dacre. | have to steel myself to this and, in some cases respond as best | can. Whilst |
have developed my ability to deal with this, the effect of the intrusion and the damage to
my reputation is devastating. | have continued to campaign for privacy, because |
know what it is like to be a victim and | have the resources to do this, but the Inquiry
should be in no doubt that the victim of an invasion of privacy suffers a terrible penalty.

L1910141¥1 3102011 16:32 15

MOD100023427



It is comparable to the penalties the courts can impose on convicted criminals, if not
worse.

The Argument for Prior Notification

69. Damages, no matter what the amount, cannot be an effective remedy for breach of
privacy. The only effective remedy is to keep the information private. This can only be
achieved if the article is never published in the first place. If the newspaper refuses to
agree not to publish, the only recourse is to obtain an injunction. But one can only
obtain an injunction if one has notice of a possible story prior to publication.

70. Alaw to compel newspapers to notify an individual before publishing his or her private
information Is therefore an urgent necessity. The press case against is unarguable. It
relies on critlcising the courts' power to prevent publication (which already exists) and
ignoring the fact that, as explained below, the law can be broken with impunity if the

victim has no prior warning.

71. There is currently no real remedy once a newspaper has illegally published private
information. This is true no matter how blatant the wrong. The reason is simple. Even if
the claimant Is awarded record damages for breach of privacy (as | was in 2008), his
solicitors’ bill will exceed the total of damages and costs paid to him by the newspaper.
He will be left with a large blli to pay.

72. itis impossible to pretend that paying a large bill is a remedy. And the problem is
compounded by a trial in open court. Precisely that which should (in a successful claim)
have been kept private, is published again, this time with the protection of absolute
privilege. And, worse, once published, the information will never again be private no .
matter how blatantly illegal the original exposure may have been. As already explained,
this is amply demonstrated in my own case.

73. As aresult, lawyers routinely advise victims of a breach of privacy that legal action,
even if successful, is pointless. It will merely result in a large bilt and further publicity.
They also point out that no judge can remove the private information from the public
mind. In effect, they tell the victim, once the information has been published, the law
cannot help; there is effectively no remedy.

74. Newspapers know this. They know that if only they can get the story and pictures out
on the street before the victim finds out, they will not be sued. No matter how

outrageous the invasion of privacy, the victim's lawyers will tell him there is nothing

useful to be done.

L1910U41v1 31140672011 16:32 16

MOD100023428



75. It follows that if a newspaper intends to publish something which it knows is illegal, its
only risk is that the victim will find out and ask a judge to stop publication. So the
newspaper keeps its intentions secret from all but a minimal number of staff.
Sometimes (as in my case) they even publish a "spoof” first edition, the better to hide
their intentions. The more egregious the illegality, the greater the secrecy. The victim is
then ambushed and left with no remedy.

76. This is what happened to me. Although | was awarded record damages of £60,000, and
the newspaper paid £420,000 towards my costs (at 82%, an unusually high proportion),
| was left £30,000 out of pocket. And as already explained, by suing | had to face
massive additional publicity about an element of my life which the court eventually held
should never have been made public in the first place.

77. ltis easy to see where this leads. If a newspaper wants to publish something obviously
illegal, such as medical records or pictures of private sexual activity, they can do so
with impunity provided they can keep the story secret until it is published. They know
they will then not be sued.

78. The remedy is to require newspapers to notify an individual before publishing intimate
or sexual details of his private life. Then the victim can, if he so wishes, ask a judge to
prohibit publication until a trial can determine whether or not publication is lawful. if a
full trial shows that publication is lawful, everything can be published. But the current
gap in the law, which allows a newspaper to publish with impunity information which is
subsequently held to be strictly private, would cease.

79. In practice, bad invasions of privacy would mostly not proceed to trial. A judge will only
grant an injunction if satisfied the claimant is likely to win at trial. The newspaper would
then probably not want to risk the costs of a trial it was likely to lose. For the victim, the
cost of seeking an injunction is a small fraction of the cost of a full post-publication trial.
And, unlike a trial, it can provide an effective remedy. But a victim can only apply for an
injunctlon if informed.

80. A requirement to notify is strongly opposed by newspapers, even if restricted to intimate
private matters such as medical records, or sexual activity with no element of public
interest. They do not accept that in marginal or difficult cases, an independent judge,
not a tabloid editor such as a Paul Dacre or Kelvin MacKenzie, should weigh the public
right to know against the individual right to privacy. They do not agree that the present
loophole in the law which gives immunity to the tabloids, even when committing
outrageous breaches of privacy, should cease.

L7910141v1 3171022018 16:32 17

MOD100023429



81.

82.

83.

84.

85.

Although the newspaper industry acknowledges that in the vast majority of cases the
victim finds out and can seek an injunction if he wishes, they do not want to end the
tabloids’ ability to ambush a victim to prevent him seeking an injunction. This despite
responsible journalism requiring that in all but the most exceptional cases, a comment
from the subject must be sought before publication.

Recognising that until very recently, the power of the Murdoch press in the UK was

such that no government would introduce legislation to make prior notification

compulsory (not even in the worst cases), | brought a complaint against the UK in the

European Court of Human Rights (“ECtHR"). Although the Court ordered an oral

hearing, which only happens in a small number of complaints, | was ultimately

unsuccessful because the Court thought this was a matter for the UK. Happily, :
Murdoch'’s power is no more. There is now no reason why a law which is so clearly .
needed should not be introduced. My submissions to the ECtHR are attached at pages

227 to 327 of Exhiblt MM2 and its judgment is attached at pages 376 to 415 of Exhibit

MM2.

I have said that the case agalnst prior notification is unarguable. This does not stop the

press making an attempt. They claim it would have a “chilling effect’ and lead to

endless injunctions. This is nonsense. Paul Dacre, Editor of the Daily Mail, told the

CMS Committee that "ninety-nine times out of 100" the subject has notice of the story

(23 April 2009, Q594). So a requirement of prior notification would affect only 1% of

victims. Nothing would change for the other 99% who would know already and not need

notice. The newspapers normally contact the subject for a quote before publishing.

They only ambush an individual if they know what they are going to write is illegal. Then

they forgo the quote in order to get a story out which wouid otherwise be stopped by the .
court.

The only full privacy trial since mine was the very recent one involving Rio Ferdinand.
Like me, he was given no prior notice and was ambushed for fear of an injunction.
However, he lost his action. If the newspaper had notified him and had he applied for
an injunction but failed to convince the judge that he was likely to win at trial (which
seems probable as he lost his action), the entire matter would have been resolved
inexpensively at an early stage. As it is, Mr Ferdinand will have an enormous bill and
even the newspaper will be left with a bill far in excess of its costs in interlocutory

proceedings.

The CMS Committee considered the question of prior notification in its report of 24
February 2010. At paragraph 93 it recognised the need for prior notification and

L7910M1v1 317107201 16:32 1 8

MOD100023430



86.

87.

88.

89.

90.

suggested that editors and journalists should be encouraged to pre-notify. It also
recommended a change to the Civil Procedure Rules to make failure to notify an
aggravating factor in assessing damages for breach of Article 8. But as to making prior
notification compulsory, the Committee said “"We have concluded that a legal or
unconditional requirement to pre-notify would be ineffective, due to what we accept is
the need for a ‘public interest’ exception".

With great respect to the CMS Committee, this appears to conflate two entirely
separate public interest exceptions. First the public interest (if any) in not notifying;
second the (possible) public interest in the material the newspaper wishes to publish.
Of these, only the first is relevant. Once notice had been given, the judge could be
relied upon to assess whether there was any public interest in publishing the material.
Precisely that issue would be before the court should the subject of the story seek an

injunction.

The number of cases where the public interest might require notice to be withheld
would be extremely small. They would be confined to those where the act of notification
itself was against the public interest. Such cases would not only be rare, they would be
very clear - for example a risk of evidence disappearing, intimidation of witnesses or a
criminal fleeing. Newspapers would easily recognise them if only because of the
obvious need to notify the police before publication.

it is difficult to see how this relatively simple exercise would make a requirement to pre-
notify “ineffective”. On the other hand experience shows that no amount of
encouragement is likely to make a tabloid editor abandon his current power to by-pass
the law by ambushing his victim. And the possibility of aggravated damages, even if it
were a reality, would be academic because the victim will not sue once the story is out

for all the reasons explained above,

My application to the ECtHR for a requirement of prior notification resulted in a large
amount of press commentary and coverage. These are too numerous to exhibit to this
statement however | have attached at pages 328 to 351 of Exhibit MM2 an article by
Professor Gavin Phillipson of the University of Durham entitled “Max Mosley goes fo
Strashourg: Article 8, Claimant Notification and Interim Injunctions” published in the
Journal of Media Law which provides an interesting academic view on the question,

The mainstream press weicomed the judgment in Strasbourg as much as they
disapproved of the judgment of Eady J in my original claim, The Sun headline proclaiming
*MOSLEY TAKES A PROPER SPANKING (He won't enjoy this one)".

L1950141v1 30102011 16:32 19

MOD100023431



Investigative Journalism

91. Newspaper editors frequently claim that compulsory prior notification would “chill”
investigative journalism. | do not believe this to be true.

92. Genuine investigative journalism requires detailed investigations to have taken place. in
almost every case the allegations are then put to the individual(s) concerned for
comment, not least because of the privilege which attaches to such journalism even if
the allegations turn out to be incorrect, under the principle in Reynolds v Times
Newspapers. As mentioned above, only in the most exceptional circumstances, for
example if there is a nisk of evidence being destroyed or a criminal fleeing, would it be
acceptable to publish without contacting the subject.

93. If notice were given and an injunctlion sought, it would be refused if the matter was in
the public interest. And genuine investigative journalism is by definition in the public
interest. It has been suggested that investigations such as the MPs expenses scandal
would not have been published if prior notification were required. This is nonsense.
Privacy laws could not have been used because no judge would have accepted an
argument that the revelations were not in the public interest. In this particular case
many MPs had prior notice. The fact that none of them sought an injunction tends to
prove the point. Indeed, the Telegraph has spoken of the robust advice they received at
the time that the public interest argument would prevail.

94. What is not in the public interest are articles concerning individuals’ private lives which
serve no purpose other than the amusement or titillation of readers or to harm and
damage the victim. As the European Court of Human Rights stated in my case “The
Court also reiterates that there is a distinction to be drawn between reporting facts —
even if controversial - capable of contributing to a debate of general public interest in a
democratic society, and making tawdry allegations about an individual’s private life.”

Privacy Injunctions

95. For several months at the beginning of 2011 newspapers ran a campaign to denounce
the use of privacy law by various individuals to obtain injunctions in respect of private
information. Of particular concern to the press was the fact that these injunctions were
sometimes granted anonymously so that members of the public were not aware who

had obfained them.

L3918140v1 31/102011 16:32 20

MOD100023432



96.

97.

98.

99,

A number of detailed judgments were handed down by the Courts. Each judgment
explained the reason why the Judge granted (or refused) the injunctions. Many were
highly critical of the Defendant’s conduct.

| was very surprised at the one-sided reporting of these injunctions. The newspapers
published a number of misleading articles and commentaries despite themselves
knowing in most circumstances all of the facts.

Within these articles was criticism that individuals seeking an injunction should dare do

so without first notifying the press, as they are obliged to do as a result of s.12(2) of the

Human Rights Act 1998. It has always struck me as odd that a claimant should have to

notify a media defendant if applying for an injunction when there is no such requirement
on a media defendant to notify a claimant prior to publication.

| am aware that the issue of injunctions is currently being considered by a
Parliamentary Joint Committee. | have attached at pages 352 to 364 of Exhibit MM2
my submissions to this committee.

Press Regulation/PCC

a. Negatives/Reasons for failure

100. The Press Complaints Commission (“PCC") is essentially a creature of the newspaper

101.

102.

industry. Although the editors are (just) in a minority on its board, the remaining
members face a powerful and relatively united group. The two most recent chairmen
(Baroness Buscombe and Sir Christopher Myer) appear to have been incapable of
holding a proper and fair balance between the interests of the newspapers and the

general public.

The PCC has no power to sanction. Furthermore, media membership is entirely
voluntary, for example Northern & Shell Media publisher of the Express, Star and OK!
publications has opted out of any form of regulation. As a result, the PCC has neither
the will nor the power to regulate the newspapers. This is one of the reasons no
effective steps were taken after Operation Motorman (as to which see paragraphs 127
to 131 below). It is the reason tabloid journalists are able routinely to ignore the PCC
code. It may also explain why the PCC repeatediy exonerated the NotW.

The PCC has been wholly ineffectual in preventing scandalous abuse of individuals
such as the McCanns, Robert Murat and Chris Jeffries. Its inability to act of its own
initiative contributes to its lack of influence.

1.7910341%3 31107201) 16:32 21

MOD100023433



103.

104.

Another weakness is its refusal to act if a complainant has started legal proceedings.
Presumably it hopes thus to discourage litigation. Yet it is precisely in the early stages
of litigation that the PCC's role as a potential mediator might be useful.

As to privacy specifically, the PCC claims to be an effective alternative to the Courts as
it is able to deal with matters discreetly and privately. However an individual can only go
to the PCC if he knows about the story. If an editor decides to go ahead and publish
unlawful private information without giving notice then the PCC is as powerless as the
Courts in providing an effective remedy.

b. Positives

105.

106.

The PCC has had some success in preventing the publication of stories which did not
belong in the public domain. But as | have said, it can only do this if the complainant
has notice of the story.

it has also intervened on behalf of bereaved persons who were subject to press
harassment. | have had first hand experience of this as the PCC did provide some help
to my lawyers when my son died and | experienced the issues | have set out in
paragraphs 57 to 60 above.

¢. No teeth

107.

108.

When dealing with people as feral as many tabloid reporters, an organisation with no
teeth hés no chance. The only sanction the PCC can force upon its members is to
publish in full an adverse ruling. This is meant to be with “due prominence" however it is
well known that any ruling will not be given anything approaching the same prominence
as the original article and is likely to be tucked away in an obscure section of the
newspaper.

Tabloid reporters have been secretly fimed laughing openly about the PCC. Its
methods are like trying to enforce the Road Traffic Acts by sending polite letters to
dangerous drivers asking them not to do it again.

d. Conflicts of interest

100.

The PCC is made up of senior figures in the newspaper industry including the editors of
The Scotsman, Sunday Telegraph, Sunday Mirror and Mail on Sunday. The long-
standing chairman of the PCC Editors' Code of Practice Committee is Paul Dacre. Mr

LP10141v1 3111072011 16:32 22

MOD100023434



110.

Dacre is also a former member of the PCC Complaint's Commission. As mentioned
above, he is also editor of the Daily Mail. | will come back to Mr Dacre in paragraphs
133 ~ 138 below.

These are the individuals who rule upon their contemporaries and make the decisions
affecting their industry. Having a regulatory body made up of the most senior members
of that industry is akin to having the Mafia in charge of the local police station. As Sir
David Calcutt QC said in his 1993 review, the PCC is a “body set up by the industry,
financed by the industry, dominated by the industry, and operating a code of practice
devised by the industry and which is over-favourable to the industry.” Nothing has
changed.

e. A suggested aiternative to the PCC

11.

112

113,

114.

1185.

What is needed in my view is a statutory body which can, where possible, avoid

_disputes between members of the public and the press and, when this is not possible,

resolve them quickly without ruinous expense.

There has been much discussion about reforming the law relating to privacy. However
the law seems to me to have struck the balance correctly between an individual's right
to privacy and the importance of freedom of speech. The truly pressing problem is not
the law itself; it is the need for access to the law and for the law to be effectively
enforced.

At present, only a very small proportion of the population can afford to sue for breach of
privacy. And only a minority of newspapers can afford to fight an action. The media
have lobbied for the removal of CFAs, apparently with success, but this does not solve
the problem, it merely reduces the number of potential litigants and denies even more
people access to the courts.

How can we claim to live under the rule of law if most people have no access to justice?
The brutal fact is that the great majority of the population are denied access to the
courts because they are not rich enough to sue. Except for a wealthy few, we are like a
country with no functioning courts. It is as bad as if access were denied on grounds of
religion or political belief.

What is needed is a means of resolving privacy disputes for members of the public who
cannot afford to pay. This could be achieved by means of a statutory tribunal, entirely
independent of both press and government, using greatly simplified procedures
analogous to those of some existing bodies in other areas of the law. Given compulsory

L7910141v1 337102011 16:32 23

MOD100023435



prior notification, and the power, when necessary, to prevent publication, such a
tribunal could resolve almost all privacy issues effectively and at minimal cost to both
parties. This would not prevent a claimant going to the High Court but it would protect
(where appropriate) the great majority of the population who cannot afford current
procedures. It would not be a perfect system but it would be very much better than the
one we have now. It would be available to the ninety or more percent of the population
who are currently locked out of the courts because they cannot afford to litigate. And it
would free the smaller newspapers from the financial threat of unaffordable court
action.

116. Of course this would be a long way from the Rolls Royce procedures and the
complexity we currently have. But what good is a Rolls Royce if no one can afford it?
And let's be under no illusion: even if the costs of privacy actions were brought down to
a few thousand pounds or moved to the County Courts, they would still beyond the
means of most and would still drain the resources of small local newspapers.

117. There are many ways in which the costs of such a tribunal could be covered - for
example by a subscription from all newspapers of a fraction of 1p for each copy sold or
distributed. Overall, the tribunal would be a massive economy for the newspaper
industry. A rational means of paying for it would not be difficult to find.

118. { do not believe this would in any way inhibit a free press. If it meant that the press
needed to ensure their facts were correct this must be a good thing. If it significantly
reduced, or even eliminated, the legal spend (for both parties) then this must also be a
good thing. In some ways it might make for a less inhibited press as they could seek an
early determination at liitle expense as opposed to not publishing an article for fear of
potential legal repercussions.

119. Another advantage of such a tribunal would be that in the very rare cases where a
newspaper has genuine reasons for not wishing to notify an individual before
publication, the newspaper could apply to the tribunal for a ruling. Then an entirely
independent adjudicator would take the decision rather than an editor who, however
honest, will always have a conflict of interest when weighing the interests of an
individua! against those of his newspaper.

Journalistic Practices
120. In their attitude to the courts and to the law generally, tabloid editors and journalists

appear to consider themselves above the law. They take elaborate steps to prevent
members of the public bringing an issue before the courls - for example the secrecy

L7913341v1 31102011 16:32 24

MOD100023436



and spoof editions used to conceal a breach of privacy from the victim. They do this
and campaign against any form of regulation because, at best, they think their own

judgement superior to that of any High Court judge and, at worst, they are willing to
break the law in the course of their work like any common criminal.

121. They frequently try to justify criminal acts such as phone hacking or bribing officials on
the grounds they have to do this to expose wrongdoing. They know that if the police
want to tap a telephone while investigating serious crime, permission has to be sought
from high authority. However, being above the law, they expect to operate without such
constraints. The fact that (as far as is known) no journalist or editor was sacked after
the massive and systemic criminality uncovered by Operation Motorman (as to which
see paragraphs 127 — 131 below) speaks volumes.

122. Among the methods in every day use are blackmail and blagging.
a. Blackmail

123. There have been numerous instances of threats and blackmail against politicians,
actors and other public figures by tabloid journalists. NGN, publishers of The Sun and
the NotW appear to have been particularly prolific offenders. It is no exaggeration to
say that the practice was routine for certain tabloid journalists and may still be. My own
action against the NotW in 2008 revealed a prime example as set out in paragraphs 36
to 40 above.

124. No company within the News International umbrella (nor indeed the PCC) took any
disciplinary action against Mr Thuribeck despite the judge's very clear remarks (see
paragraphs 46 and 47 above). When | wrote to Mr Murdoch suggesting he should have
the matter investigated (a copy of this letter is attached at pages 365 and 366 of
Exhibit MM2), he did not deign to reply. One can imagine that if one wrote to the head
of a Mafia family complaining about criminal acts by an employee one might get no
response. But | was surprised to receive no acknowledgement from the CEO of a major
international corporation quoted on Wall Street in response to serious allegations of
criminal conduct within his organisation.

125. The reaction of NGN and, indeed its ultimate American parent company News
Corporation ("Newscorp”), to evidence of serious criminal wrongdoing by the chief
reporter on their largest newspaper, flagged up by a High Court Judge, leads inevitably
to the conclusion that criminality was tolerated if not actively encouraged within
Newscorp and its subsidiaries.

L7910141v1 3171072011 16:32 25

MOD100023437



b. Blagging

126.

127.

128.

129.

130.

131.

132.

Whilst the phone hacking scandal may be new, blagging as a known journalistic
practice is not.

Operation Motorman was an investigation carried out in 2003 by the Information
Commissioner's Office ("ICO”) into possible breaches of Data Protection law by the
British Press. The investigation focused in particular on the activity of Steve Whittamore
a private investigator who obtained much of his information illegally from Government

computers.

An enormous amount of evidence was obtained implicating almost every major
newspaper in the country and hundreds of journalists. What was the outcome of this
investigation? Four conditional discharges. What did the various newspapers do?
Nothing. What did the PCC do? Nothing.

it is inconceivable that any respectable organisation would seek to brush under the
carpet such widespread misbehaviour and in many instances criminality. This is exactly
what the newspapers did, safe in the knowledge that they would not be held to account
by the PCC or the Government.

It has recently been suggested by one of the lead investigators on Operation Motorman
that he was specifically told by his superiors that he could not interview journalists
about the Whittamore papers. If this is true it shows an alarming state of affairs.

The Daily Mail emerged from Operation Motorman as the most prolific user of the
services of Mr. Whittamore with 952 transactions involving 58 journalists. Because of
the nature of the information (driver and vehicle details from the DVLA, criminal records
from the Police National Computer, medical records etc), it is inconceivable that the
Daily Mail and other newspapers did not know they were procuring and encouraging
criminal acts. These involved obvious offences under data protection legislation not to
mention the old Prevention of Corruption Act 1906. As menfioned above, Paul Dacre
was editor of the Daily Mail when these activities were taking place. He still is and
remains chairman of the PCC Editors' Code Committee.

| attach at pages 367 to 375 of Exhibit MM2 an article by Brian Cathcart entitled “The
Code Breakers” which sets out a useful summary and opinion on the actions of NotW in
relation to my case and others and those of journalists generally.

L1910141v] 311072011 16:32 2 6

MOD100023438



Miscellaneous Issues

a. Paul Dacre

133.

134.

135.

136.

As mentioned above, Mr Dacre is the editor of the Daily Mail and chairman of the PCC
Editors' Code Committee. Following my action against the NotW, he launched a vicious
attack on the judge, Mr Justice Eady. His starting point, in a speech to the Society of
Editors in November 2008, appears to be that he and his fellow editors are the arbiters
of what consenting adults may or may not do, even in the privacy of their bedrooms. He
claims for the tabloids the right to expose and vilify anyone whose sexual activities are
not to his particular taste. He believes no judge should be allowed to interfere if he
wants to pillory someone. It seems that he thinks the law irrelevant and believes the
opinions of editors alone should determine what is published.

When Mr Justice Eady, in a careful and reasoned judgement, suggested that "Where
the law Is not breached ... the private conduct of adults is essentially no-one else’s
business™ Mr Dacre reacted with fury. Among other attacks on the judge, he said "This
Jaw is not coming from parliament. No, that would smack of democracy, but from the
arrogant and amoral judgments, words | use very deliberately, of one man. | am
referring, of course, to Justice David Eady". Needless to say Mr Dacre entirely ignored
the absence of any appeal by the newspaper or any hint that the judgment was
anything other than an accurate statement of the law as it stands.

Mr Dacre's attack on Mr Justice Eady was a deliberate and calculated attempt to
intimidate the judiclary. Even a robust and controversial public figure, well used to
attack and criticism in the media, would find such an onslaught very unpleasant. Judges
are well known to lead private lives away from their courts. To such a person Mr
Dacre's attack must have been devastating as it was certainly intended to be. it was
also, no doubt, intended to send a clear message to any other judge who might
contemplate reaching a decision likely-to displease Mr Dacre and his fellow tabloid

editors.
Mr Dacre also said :

“If Gordon Brown [the then Prime Minister] wanted to force a privacy law, he would
have to set out a bill, arguing his case in both Houses of Parliament, withstand public
scrutiny and win a series of votes. Now, thanks to the wretched Human Rights Act, one
Judge with a subjective and highly relativist moral sense can do the same with a stroke

of his pen.

Al this has huge implications for newspapers and, | would argue, for society. Since time
immemorial public shaming has been a vital element in defending the parameters of
what are considered acceptable standards of social behaviour, helping ensure that

L7910341v1 3V/1072018 16:32 27

MOD100023439



citizens — rich and poor — adhere to them for the good of the greater community. For
hundreds of years, the press has played a role in that process. It has the freedom to
identify those who have offended public standards of decency — the very standards its
readers believe in - and hold the transgressors up to public condemnation. If their
readers don't agree with the defance of such values, they would not buy those papers
in such huge numbers.

Put another way, if mass-circulation newspapers, which, of course, also devote
considerable space to reporting and analysis of public affairs, don't have the freedom to
write about scandal, | doubt whether they wilf retain their mass circufations with the
obvious worrying implications for the democratic process.”

137. This appears to be a suggestion that newspapers need to be able to ignore individuals
privacy rights, based on their own moral judgment, in order to sell papers and indeed
sfay in business.

138. Mr Dacre's contemnpt for the law and for the courts that enforce it is plain. He thinks it
perfectly acceptable for a newspaper to resort to subterfuge to prevent a victim bringing
a case in front of a judge (see his evidence to the CMS Committee, 23 April 2009 at
Q595). He ignores the fact that a newspaper would only be in danger of an injunction if
its proposed story were so illegal that a judge would find the complainant likely to win at
trial. Yet as already mentioned, Mr Dacre, the editor responsible for all this, remains a
pillar of the PCC and chairman of its Code Committee. This is a perfect example of the
periis of self-regulation.

b. The Internet

139. It is sometimes assumed that the Internet is not subject to the law - that it operates as a
sort of Wild West with its own rules which the courts cannot touch. This is a fallacy. The
Internet and those that use it are clearly subject to the law like everyone else. It may
sometimes be difficult to enforce the law because of the international nature of the
Internet. But that is a separate question.

140. Laws are needed, ideally at EU level but certainly nationally, which enable the courts fo
enforce judgements against search engines and other service providers. The law
always tends to lag slightly behind technology. Ultimately there are bound to be
international conventions dealing with the Internet. But in the meantime much can be
done using existing procedures and new national iaws while waiting for international
conventions. These will need to make clear the responsibility of those who put material

on the Internet or provide access to it.

141. We make a shopkeeper or a publican responsible for what they sell and to whom.
There is no reason not to do the same to Internet service providers.

L910141v1 31107201 ¢ 16:32 28

MOD100023440



¢. Media Plurality

142. The degree of influence which, until recently, News international was able to secure
over government and the police shows quite clearly how dangerous it is to allow
concentrations of media power in a few hands. It is essential that (i) no one should be
allowed to own both a newspaper and a television network, (ii) the percentage of the
UK newspaper market owned by any one company should be severely limited and iii)
newspapers with a significant circulation should be compelled to demonstrate editorial
independence backed by an independent board.

143. Itis well known that Rupert Murdoch exercised a degree of influence over successive
governments which was truly a threat to democracy. When an unelected foreign
individual living in the United States becomes arguably the most powerful man in the

UK, there is something seriously wrong.

Statement of Truth

| believe the facts stated in this witness statement are true.

Signe

Max Rufus Mosley

Dated: 9.5 X o L2008 .

L0140 33 118 29

MOD100023441



