
For Distribution to CPs

Submission to the Leveson Inquiry into the Culture, Practices and Ethics of the Press

PRIVATE & CONFIDENTIAL

Submission from  M ichael M cManus

Address: Haiton House
20/23 High Hoiborn
London
EC2N 2JD

Occupation: D irector of Policy and Transition and Company Secretary 
The Press Coniplaints Commission Limited

1. I, Michael McMaiius, have been Director o f Policy and Transition at the Press 
Complaints Commission since 1 February 2012.1 am responsible for the financial 
management o f the PCC and am primarily responsible for the development and 
maintenance o f all policy for improved self-regulation of the press. I also support the 
Chainnan in his public-facing duties.

2, The recent controversy over publication o f certain photographs of Prince Harry and 
the Duchess o f Cambridge has tested the system of press self-regulation and 
highlighted several important issues with regard to press standards. These reflections 
from the perspective of the PCC are sent in the hope they will be helpful to the 
Inquiry.

3. May I first, however, address an allegation made in the closing submission to the 
Inquiry by the counsel for many of the victims, Mr Sherborne. He appeared to suggest 
there had been no public consultation by Lord Hunt (and his team) in preparing the 
proposals he put forward to this Inquiry. Lord Hunt has, in fact, held numerous 
meetings with “core participant victims” to this Inquiry, with representative groups 
and also with members o f the public. Lord Hunt has asked me to include in this final, 
written submission the following statement from him:

4. 1 have travelled to a ll parts o f  the U K  to share and discuss my proposals fo r  reform o f 
the structure o f  press regulation and 1 have learned much from  the experiences and 
the judgements o f  those I  have met. They have sign ificantly affected my thinking and 1 
also learned, very quickly, that everyone had his o r her own, pa rticu la r view on the 
best way forward, so I  (and the PC C ) would never presume to generalise about any 
group or class o f  people, or the views they might hold.

5. 1 fu lly  understand why it suits some campaigners to allege otherwise, but J can assure^ 
this Inquiry once again that 1 in no way speak fo r  the press, o r fo r  any element o f  U 
The P C C  may not possess the fu ll panoply o f  powers that a fu lly-fledged

MOD400004855



For Distribution to CPs

regulator requires, but as its independent chairman my role is not to speak fo r  the 
industry, but to advocate without fea r or favour a system that 1 believe w ill best 
advance the pub lic interest, I  have always been very d ea r that any future regulatory 
system must serve the pub lic and rebuild trust in journalism .

The p rin c ip a l purpose behind each o j these meetings was to listen to the first-hand 
experiences o f those who had suffered at the hands o f  the press at its most egregious 
and to ensure the lessons from  those cases could be properly considered as I  
developed my own thinking. They were not intended to provide me with an 
opportunity to rebut charges that the P C C  lacks necessary authority and powers, o r 
to promote any pa rticu la r model o f  newspaper regulation. Where appropriate, I  
apologised fo r  any shortcomings at the PCC .

As the Inquiry w ill by now be w ell aware, I  have acknowledged from  the outset o f my 
chairmanship that the current regulatory model needs to be strengthened 
significantly. These meetings sawed only to confirm  me in my view that a fresh start is 
both essential and inevitable, involving the replacement o f the P C C  with a new, fid ly  
and demonstrably independent body. This must bu ild  on the existing complaints and 
pre-publication work with additional and essential powers to set standards, 
investigate serious or systemic Code breaches and, where appropriate, to issue

8 . I attach a list o f those victims of unsavoury, unethical and illegal practices by the 
press whom Lord Hunt has contacted. In each instance he offered a face-to-face 
meeting to discuss their experiences and their views on the future regulation o f the 
press. An asterisk appears against the name or names o f those with whom a face-to- 
face meeting has taken place.

HMH Prm ce H enry of Wales

9. I now move on to a recent case that casts fresh light on press behaviour and the 
influence o f the Editors’ Code o f Practice. In previous submissions, we have drawm 
attention to the increasing sophistication o f the PCC’s pre-publication services. In 
recent yeai's, these have grown rapidly both in scope and scale, but they generally 
receive little publicity. This is because they are, quite properly, undertaken on a 
private and confidential basis. They have, however, been brought to considerable 
public attention by the recent case involving photographs o f Prince Harry. 
Unfortunately, they have also been subject to a degree o f misrepresentation.

10. In many cases we pass on either “advisory'” or, in the case o f harassment, “desist” 
notices on behalf o f individuals who are wholly unaccustomed to being in the public 
spotlight. Sometimes they have lawyers or other advocates acting for them, but if  
they do not, our complaints officers engage directly with them, providing all the 
help and support they require as they seek to deal with a range o f unfamiliar

MOD400004856



For Distribution to CPs

challenges and processes. Tlie Commission’s Head o f Complaints and Pre-Publication 
Services, Charlotte Dewar, has already been in contact with the Inquiry on this point.

11. Two photographs of Prince Harry, taken while he was on holiday in Las Vegas, first 
appeared on the internet during the night o f 21-22 August 2012. It is worth noting 
that, having given consideration to the Editors’ Code as well as privacy law, no 
mainstream British website and no evening newspaper published those pictures during 
Wednesday, 22 August.

12. The PCC received a telephone call from Harbottle & Lewis, Prince Harry’s solicitors, 
during the morning o f 22 August. They infonned us that St James’s Palace might 
wish to use the Commission’s pre-publication service in relation to the pictures.

13. At 4.11pm that day, Harbottle & Lewis emailed a letter to the PCC for circulation to 
the editors o f all major newspapers and magazines. This advised us that the Palace felt 
Prince Harry had a reasonable expectation of privacy at the time the photographs were 
taken, and that publication o f those images would represent an unjustified intrusion 
into his privacy.

14. At 4.38pm, in line with its normal policy, the PCC circulated a private “advisory” 
notice to editors, outlining the Palace’s concerns. Discretion on whether to publish or 
not remained with editors and, as will be clear from the PCC’s short covering note to 
editors which is enclosed along with the original letter from Harbottle & Lewis, there 
was no question o f the PCC seeking either to prohibit or to sanction publication.

15. Pre-publication guidance was provided by the PCC to a number o f publications on 22, 
23 and 24 August, focusing on the relevant Code issues in order to assist editors in 
making appropriately informed decisions on how to proceed.

16. With one exception (see below) this assistance was given over the telephone. The 
advice, which was in broad terms, drew attention to Clause 3 (Privacy) o f  the Editors’ 
Code o f Practice and, in particular, to Clause 3 (iii), which provides that it is 
‘unacceptable to photograph individuals in private places without their consent’ and 
which defines private places as ‘public or private property where there is a reasonable 
expectation o f privacy’.

17. Publications were reminded that, if  they did decide to publish, they might in due 
course be required to justify the decision, in the event that the Commission undertook 
a formal investigation.

18. They were advised that, in such circumstances, they would be required to explain 
precisely what public interest considerations had been taken into account prior to 
publication; that the public interest would need to be proportionate to any

MOD400004857



For Distribution to CPs

intrasion; and that the Commission would have regard for the extent to which the 
material was already in the public domain, in accordance with the terms o f the Code.

19. Previous adjudications by the Commission were mentioned, including A Woman v 
Loaded (2010) and D ann ii M inogue v D a ily  M irro r/D a ily  Record (2010). These are 
both enclosed.

20. No UK-based newspaper published the pictures on Thursday 23 August, although 
they were the subject o f extensive coverage. At lunchtime that day. The Sun 
newspaper notified Lord Hunt o f its intention to publish the photographs the 
following day. David Dinsmore, acting managing editor o f The Sun, sent a letter 
setting out the basis upon which his newspaper had come to the view that publication 
o f the photographs could be justified. It was the prerogative of the editor of the 
newspaper to publish, or not to publish. Copies o f Mr Dinsmore’s letter, and the reply 
sent by our Head o f Complaints and Pre-Publication Services, on behalf o f Lord Hunt, 
are enclosed.

21. At its regular meeting on Wednesday, 5 September 2012, the Commission discussed 
this matter at considerable length and the PCC subsequently issued a statement on 6 
September setting out the decision o f the Commission that, in the circumstances, it 
would be inappropriate at that time to open an investigation into the matter without 
the fonnal cooperation o f Prince Harry’s representatives. This, too, is enclosed.

22. The Sun's decision to publish divided public and expert opinion. The PCC received 
3,809 complaints from members of the public. It was heartening for us to see that it is 
still the PCC to whom the public, as well as the industry, turns at such moments,

23. Had a formal complaint from Prince Harry or any o f his representatives been 
received, it would have been investigated by the PCC in the normal fashion. On 28 
September 2012, however, St James’s Palace announced that no such “first-party” 
complaint would be submitted. The Commission discussed the matter further at its 
next regular meeting on 17 October 2012 and confirmed the decision not to launch an 
“own-volition” investigation. As noted in its 6 September statement, it also endorsed 
guidance on privacy and the public domain that had been drafted by the secretariat.
An advanced draft o f this is enclosed. If the Inquiry would like the final version 
(which should be little different) I should be delighted to provide it in due course.

24. It is essential to note that privacy, and expectations o f it, are innately personal matters. 
Investigations into possible breaches o f the Editors’ Code on privacy are therefore 
very rare indeed, in the absence o f a first-party complaint.

25. There are, among the reasons for this, the following considerations: the possible 
unwillingness o f the person who was the subject o f the article or photograph to 
participate in an inquiry, carried out against their wishes, whose outcome is

MOD400004858



For Distribution to CPs

uncertain; the aggravation o f the sense o f hurt or distress that could be occasioned by 
the procedures and delays attendant on such an inquiry, and by the inevitable sense of 
apprehension about its outcome; the possible lack o f cooperation on the part o f the 
publication concerned, on the basis that there had been no formal complaint; and the 
probability that even a positive outcome might revive the sense o f hurt or distress 
experienced at the time of the original publication, while the possibility o f a negative 
one, however remote that might be, would amplify the same feelings immeasurably.

2 6 .1 should add that, without the opportunity o f seeing detailed evidence from either 
Prince Harry's representatives or The Sun, it would be wrong to make any 
assumptions about what conclusions the Commission might have reached, had a 
complaint been pursued.

27. Tlie PCC did receive one or two instances o f criticism from the two extremes in i 
continuing debate about regulation and standards. From one extreme we were accused 
of exceeding our proper remit by attempting to “suppress” publication; from the other, 
we were accused o f weakness, for allegedly failing to prevent publication.

28. l l ie  PCC has neither the power nor the inclination to act as a censor and in this 
instance it did not (and would not, as a matter o f course, in advance o f publication) 
“take sides”. It acted quickly and entirely within its terms of reference, to infonn 
editorial decision-making before publication, in line with the requirements o f the 
Editors’ Code of Practice.

29. In answer to the latter charge --- that of impotence in light o f the decision by The Sun 
to publish the photographs -  we found it alarming that some o f our critics appeared to 
be implying that staff in a regulator should arrogate to themselves ultimate discretion 
over what appears in newspapers, and what does not. T'hat would fatally undermine 
any credible notion o f a free press.

30. There are positive aspects to these events. Whether one agrees with The Sun's 
decision to publish or not, its published coverage does seem to suggest that its editors 
and senior executives did not take the decision to publish lightly. The newspaper 
engaged with the Editors’ Code of Practice, considered the issues involved and 
explained its reasoning, privately to the PCC before publication and publicly at the 
time o f publication.

31. To date, no other British newspaper (or magazine) which subscribes to the system of 
self-regulation overseen by the PCC has published any o f the photographs.

32. We firmly believe the culture across the industry has already changed for the better, 
and continues to change. More weight is being given to the words and to the spirit  ̂
the Editors’ Code of Practice, and the publication o f sensitive or controversial 
material is being handled with a far greater sense o f consideration and

MOD400004859



For Distribution to CPs

responsibility. It is precisely that change o f climate that makes really robust and 
effective self-regulation a genuine possibility. This was underlined by the fact that, 
just a few weeks later, no UK-based newspaper or magazine published the intrusive 
photographs of the Duchess o f Cambridge

33. These two cases have, yet again, highlighted the difficulties in regulating the press in 
the era o f the internet, and in particular, social media. Newspapers have an intrinsic 
disadvantage: they are analogue in a digital age, the only news media we can 
physically track and capture in a regulatory net. A significant proportion o f the UK 
population had already contemplated the photographs o f Prince Many from the 
comfort of their homes or offices before the debate over publication in the UK had 
really begun in earnest.

34. Were newspapers to become the sole focus for potentially restrictive regulation, then 
that could rightly be viewed as a disproportionate brake on freedom of expression, 
since it would apply only to a dwindling information source, at a time when the 
parallel world o f the internet continues to grow in accessibility, reach and cultural and 
political influence.

35. TTie PCC continues to provide essential services to the public, in many cases 
confidentially and, therefore, invisibly so far as the general public is concerned. These 
services have won praise from those who have had cause to use them, and I do hope 
they can and will be assimilated into any new regulatory' structure, in order that they 
can continue to be developed. They can help to inform best practice across the 
industry, whilst rightly being augmented by new and much-needed powers to enforce 
standards.

36. There is no justification in the oft-cited claim that self-regulation has failed. It is more 
accurate to say that it has never been tried.

37. As our chairman Lord Hunt has stated repeatedly, the PCC is not equipped to be a 
comprehensive external regulator: it is a self-regulating, complaints-handling 
organisation which has, over time, developed a significant pre-publication and anti- 
hai'assment function. The PCC may have the notional power to undertake its own- 
initiative inquiries, but it does not have the power to compel the attendance of 
witnesses or demand the production o f evidence, such as is normally and more 
properly available to judicial inquiries or determinations, or to issue fines.

38. As the report of the House of Commons Select Committee for Culture, Media and 
Sport pointed out in 2007 and Lord Hunt has said on numerous occasions during the 
past year, self-regulation must comprise more than a body with genuine regulatory 
functions: it must also include meaningful regulation within publishers and 
newspapers, with strong compliance systems and complaints-handling capacity ii 
place within organisations.

MOD400004860



For Distribution to CPs

In our view, self-regulation should be redefined as a system that would effect genuine 
cultural change within the press and the wider news-gathering industry. Self­
regulation requires ‘police’ -  in the shape o f a regulator with real ‘teeth’ and effective 
sanctions at its disposal. The proposal promulgated by Lord Hunt represents a real and 
significant shift. If it is enacted, it will create arguably the strongest press regulator in 
the free world.

40. Recent events have provided further illustration, if  any was needed, o f the fact that no 
system can ever be perfect. A combination o f human error, economic imperative and 
technological change will inevitably carry with it a certain risk factor. Many reasons 
can underpin specific editorial decisions, but one consideration for any editor that can 
easily be overlooked or underestimated is the market in which his or her title operates. 
Failure to predict readers’ reactions correctly can have devastating ramifications. The 
legitimate job of an effective regulator is to reduce the risk o f unacceptable press 
behaviour so far as possible, without neutering the free press and its invaluable role in 
a free and open society.

41. In the case o f the Prince H any photographs and then the Duchess of Cambridge 
photographs just a few weeks later, we were reminded that “regulating” the internet in 
any conventional sense is simply unfeasible; the change must come from within. This 
is why we have argued from the outset that modem regulation must not be confined to 
the newspapers alone: it must be regulation which can credibly extend its reach, 
necessarily on a voluntary “opt-in” basis, to digital and digital-only news providers. 
The more ossified and founded in statute the system is, the less it will be able to adapt 
to this new, rapidly changing world.

42. The only way in which these difficulties can be resolved is by having a regulatory 
system of which the publications are proud to be a part. It is worth noting that the 
Huffington Post’s UK site, which is subject to the PCC, did not publish the 
photographs o f Prince Harry, whereas its main US site did.

43. You will appreciate that the correspondence 1 am sharing, with and from Harbottle & 
Lewis and The Sun, was not intended for wider promulgation and was sent to the 
Commission in circumstances where it was not envisaged it would be made available 
more widely. 1 should be grateful, therefore, if  the Commission could be provided 
with an opportunity to make an application under Section 19 o f the Inquiries Act 
2005, or alternatively to seek consent from Harbottle & Lewis and The Sun for 
publication of their correspondence, should the Inquiry wish to circulate the 
correspondence to the core participants or to publish it.

MOD400004861



For Distribution to CPs

This statement is true to the best of my knowledge and belief.

Michael McManus

2 November 2012

MOD400004862



For Distribution to CPs

n

MOD400004863



For Distribution to CPs

O ur Ref: 
Y our Ref:

Harbottie & Lewis

Chariotte Dewar 
PCC
Head of Compiaints 
Halton House 
20-23 Holborn 
London 
EC1N 2JD

W'S

r- {0:̂ 7; (-■•00
V > V ;V .v P p ;  . j . j r r .

O ’ •■••<0 ■ V  \ O O ' 0;:::

STRICTLY PRIVATE AND CONFIDENTIAL 
NOT FOR PUBLICATION

BY POST AND EMAIL
Charlotte Dewar

22 August 2012

Dear Madam

We are writing to you on behalf of St James’s Palace concerning the threatened publication 
by various members of the PCC of photographs of HRH Prince Henry of Wales which have 
today been published abroad.

As we understand the position following a telephone call to St James’s Palace this 
afternoon, a number of British newspapers have jointly purchased the photographs and have 
served notice of their intention to publish them both on-line and in their newspapers. They 
have asked what the reaction of St James's Palace would be to such behaviour on their part.

As we have already discussed with you, the photographs in question were taken on an 
entirely private occasion and in those circumstances there was a more than reasonable 
expectation of privacy. No matter of public interest (as those words are understood in 
English law) is raised by these photographs. The fact that they have appeared in another 
jurisdiction is meaningless. The only possible reason for publication of the photographs is 
one of prurience and nothing more. As such any publication would be a dear breach of 
Clause 3 of the PCC Code. We should be grateful if you would circulate this letter to the 
relevant managing editors of your members so that they are fully aware of St James’s 
Palace’s position and the fact that they entirely reserve their rights as to any further steps 
that they may take should publication take place.

Yours faithfully

Harbottie &  Lewis LLP

Y; \y'-‘.p:>-:' -X't; ;x :x-x-x : ::y v'-x 'x -x x x x  -xxxrxhx; (:-S v.x.vL>x-' •■a a -a ' 'xr-' :x■:•:•x̂ x•:x■ XvXXxx;--- xx..

MOD400004864



Charlotte Dewar

For Distribution to CPs

From:
Sent:
To;
Subject;
Attachments:

Charlotte Dewar 
22 August 2012 16:38 
Charlotte Dewar
PRIVATE & CONFIDENTIAL; HRH Prince Henry of Wales 
201208221706S8132,pdf

Sensitivity: Private

PRIVATE & COMFSDENTIAL; NOT FOR PUBLICATION
V, . ■ 1

TM  Gdmmission has this afternoon been contacted by representatives of St James's Palace (see attached} regarding 
the potential publication by UK newspapers of photographs of Prince Harry which are currently circulating online.

They have asked the PCC to make editors aware of their position that these photographs were taken in 
circumstances where Prince Harry had a reasonable expectation of privacy, and that their publication would 
constitute an unjustified intrusion into his privacy in breach of Clause 3 (Privacy) of the Editors' Code of Practice. We 
are,happy to do .so.

Please feel free to call me to discuss any Code issues on 07854 960 029.

G,har|otte Dewar
Head of Complaints and Pre-publication Services

Press Complaints Commission 
rtouse ■

20/23 Holborn 
tbhdon EC1N 2JD

Tel:
Website: www.pcc.ora.uk

The PCC is an independent body which administers the system of self-regulation for 
towMissiON the press. We do this primarily by dealing with complaints, framed within the terms of 

' the Editors’ Code of Practice, about the editorial content of newspapers and
magazines (and their websites). We keep industry standards high by training 

journalists and editors, and work pro-actively behind the scenes to prevent harassment and media intrusion. We can 
also provide pre-publication advice to journalists and the public.

Ern^jl, Diseiaimer
The information contained in this email and any attached files are confidential and intended for the named addressee only. It contains information 
which may be confidential and legally privileged and also protected by copyright. Unless you are the named addressee (or authorised to receive for 
the addressee) you may no! copy or use it, or disclose it to anyone else. If you received it in error please notify the sender immediately or the 
system manager (pcc@ pcc.oro.uk) and then delete it from  your system. We make every effort to keep our network free from viruses. However, you 
do. need to check this e-mail an’d ’any attachments to it fo r viruses as we can take no responsibility for any computer virus which may be transferred 
b.y :way of this e-mail. Use of this or any other e-mail facility signifies consenl to any interception we might lawfully carry out to prevent abuse of 
thesefacilities.

Press Compiaints Commission. Halton House, 20-23 Hoibom. London EC1H 2JD

MOD400004865

http://www.pcc.ora.uk
mailto:pcc@pcc.oro


For Distribution to CPs

A wom an

3

Loaded

A woman complained to the Press Complaints Commission tha t an article headlined "Wanted! The Epic 
Boobs girl!", published in the February 2010 edition of Loaded, intruded into her privacy in breach of 
Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld,

The article featured a number of photographs of the complainant - who was said to have the “best 
breasts on the block" - taken from  the internet and offered readers of the magazine a reward of £500 for 
assistance in encouraging her to do a photo shoot with it. The complainant said that the article was 
intrusive: the magazine had published her name and the photographs, which had been uploaded to her 
Bebo site in December 2006 when she was 15 years old, had been taken from  there and published 
w ithout permission. Given the length of tim e which had elapsed, she could not remember whether her 
site had any privacy settings in place and did not know the circumstances in which the photographs had 
been removed. The publication of the article had caused her upset and embarrassment.

The magazine said tha t tha t it had not taken the photographs from the complainant’s Bebo site; rather, 
they were widely available on the internet. The complainant's photograph, fo r example, came up In the 
top three in a Google image search on the word "boobs". At the tim e of complaint, there were 1,760,000 
matches that related to her and 203,000 image matches of her as the "Epic Boobs" girl. Moreover, the 
complainant's name had been widely circulated and achieved over 100,000 Google hits, including over 
8,000 photographs.

The complainant said tha t - until the article appeared in the magazine - she was not aware that the 
images had been widely disseminated, something which the magazine considered to be surprising.

Not Upheld

This case raised the im portant principle of the extent to which newspapers and magazines are able to 
make use of information tha t is already freely available online. The Commission has previously published 
decisions about the use of material uploaded to social networking sites, which have gone towards 
establishing a set of principles in this area.

However, this complaint was different: the magazine had not taken the materia! from the complainant’s 
Bebo site; rather it had published a piece commenting on something tha t had widespread circulation 
online (having been taken from the Bebo page sometime ago by others) and was easily accessed by 
Google searches.

I t  was not a m atter of dispute tha t images of the complainant had been freely available for some time 
(having been originally posted in 2006) or tha t she had been identified online as the person in the 
pictures. The Commission could quite understand tha t the complainant objected strongly to the context 
in which they appeared online: what were images of her and her friends in a social context had become 
proclaimed as "p in-up" material, the subject of innuendo and bawdy jokes.

I t  was, of course, w ithin this context th a t the magazine article operated. This was an important point: 
the magazine had not accessed material from a persona! site and then been responsible for an especially 
salacious means of presenting it; instead it had published a piece discussing the fact that this material 
was already being widely used in this way by others.

MOD400004866



For Distribution to CPs

The Commission did not th ink it was possible for it to censure the magazine fo r commenting on material 
already given a wide circulation, and which had already been contextualised in the same specific way, by 
many others. Although the Code imposes higher standards on the press than exist for materia! on 
unregulated sites, the Commission fe it tha t the images were so widely established for it to be untenable 
for the Commission to rule that it was wrong for the magazine to use them.

That .said, the Commission wished to make clear that it had some sympathy with the complainant, 
fact that she was fifteen-years-old when the images were originally taken - although she is an aduit now 
- only added to the questionable tastefulness of the article. However, issues of taste and offence - and 
any question of the legality of the material - could not be ruled upon by the Commission, which was 
compelled to consider only the terms of the Editors' Code. The Code does include references to children 
but the complainant was not a child at the time the article was published.

The test, therefore, was whether the publication intruded into the complainant's privacy, and the Code 
required the Commission to have regard to "the extent to which material is already in the public 
domain". In the Commission's view, the information, in the same form as published in the magazine, 
was widely available to such an extent tha t its republication did not raise a breach of the Code. The 
complaint was not upheld on tha t basis.

11/05/2010

MOD400004867



For Distribution to CPs

Ms Dannii Minogue

3

Daily Record

Ms Dannii Minogue complained to the Press Complaints Commission through Hackford Jones PR that an 
article headlined "X Factor Dannii is pregnant", published in the Daily Record on 9 January 2010, 
intruded into her private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the Editors' Code of Practice.

The complaint was upheld,

The article reported tha t Ms Minogue was expecting a baby w ith her boyfriend, Kris Smith. The 
complainant's representative said tha t she had not yet had her twelve-week scan at the time of 
publication, and the newspaper had known this. Nonetheless, it had gone ahead to publish the story 
which represented a gross intrusion into her private life.

The newspaper said that it was aware of the genera! ’firs t scan' rule in regard to pregnancy. However, 
the news of the pregnancy had been in the public domain before publication, appearing on the Faded 
Youth blog and on the Sydney Morning Herald website the previous day. In those circumstances, the 
news had already ceased to be private. The newspaper argued tha t information is e ither "in" or "not in" 
the public domain; it cannot be partially in the public domain. Nonetheless, the newspaper was happy to 
publish an apology to the complainant, as a gesture of goodwill.

Upheld

The Commission's case law on this m atter is absolutely dear: "as a m atter of common sense 
newspapers and magazines should not reveal news of an individual's pregnancy w ithout consent before 
the 12-week scan, unless the information is known to such an extent th a t it would be perverse not to 
refer to it". This is because this scan can reveal complications relating to the health of the baby and the 
viability of the pregnancy.

For the newspaper to jus tify  publication on this occasion, it would have to argue tha t the references in 
the Sydney Morning Herald and online - which were, in any event, speculative - made it "perverse" for it 
not to have referred to the pregnancy. This was manifestly an untenable argum ent and was rejected by 
the Commission. The Code specifically requires the Commission to have regard to the "extent" to which 
the information has previously appeared. This was no more than common sense: otherwise, any 
reference online would represent automatic justification fo r a newspaper to publish otherwise intrusive 
material.

On this occasion, the Commission considered tha t the article constituted a regrettable lapse in editorial 
judgem ent at the newspaper. I t  had no hesitation in upholding the compiaint.

Relevant rulings

Riding V The Independent, Report 73 

Church V The Sun. Report 75

28/01/2010

MOD400004868



For Distribution to CPs

Press Complaints Commission »  News »  Ms Dannii Minogue Page 1 o f 2

COMPlAiNAW! AAH-;;
Dannss

aAviS!:S !«)'rED- 3 

p̂itiucATiGr;: Dâ Sy Mirror

COMPLAiMT:

Ms Dannii Minogue compiained to the Press Compiaints 
Commission through Hackford Jones PR that an articie 
headiined "Look who's Xpectingi", pubiished in the Daiiy 
Mirror on 9 January 2010, intruded into her private iife in 
breach of Ciause 3 (Privacy) of the Editors' Code of 
Practice.
The compiaint was upheid.
The articie reported that Ms Minogue was expecting a baby 
with her boyfriend, Kris Smith. The compiainant's 
representative said that she had not yet had her tweive- 
week scan at the time of pubiication, and the newspaper 
had known this. Nonetheiess, it had gone ahead to pubiish 
the story which represented a gross intrusion into her 
private iife.
The newspaper said tha t it was aware of the generai 'firs t 
scan' ruie in regard to pregnancy. However, the news of 
the pregnancy had been in the pubiic domain before 
pubiication, appearing on the Faded Youth biog and on the 
Sydney Morning Heraid website the previous day. In those 
circumstances, the news had aiready ceased to be private. 
The newspaper argued tha t information is either "in" or 
"not in" the pubiic domain; it cannot be partiaiiy in the 
pubiic domain. Nonetheiess, the newspaper was happy to 
pubiish an apoiogy to the compiainant, as a gesture of 
goodwiii.
DECISION:
Upheid
ADJUDSCATION;

The Commission's case iaw on this matter is absoiuteiy 
ciear: "as a matter of common sense newspapers and 
magazines shouid not reveai news of an individuai's 
pregnancy without consent before the 12-week scan, 
uniess the information is known to such an extent that it 
wouid be perverse not to refer to it". This is because this 
scan can reveai compiications reiating to the heaith of the 
baby and the viabiiity of the pregnancy.
For the newspaper to justify pubiication on this occasion, it 
wouid have to argue tha t the references in the Sydney 
Morning Heraid and oniine - which were, in any event, 
specuiative - made it "perverse" for it not to have referred 
to the pregnancy. This was manifestiy an untenabie 
argument and was rejected by the Commission. The Code 
specificaiiy requires the Commission to have regard to the 
"extent" to which the information has previousiy appeared. 
This was no more than common sense: otherwise, any 
reference oniine wouid represent automatic justification for 
a newspaper to pubiish otherwise intrusive materiai.

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NjIwOA= 25/10/2012

MOD400004869

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NjIwOA=


For Distribution to CPs

Press Complaints Commission »  News »  Ms Dannii Minogiie Page 2 o f 2

On this occasion, the Commission considered that the 
article constituted a regrettable lapse in editorial judgement 
at the newspaper. I t  had no hesitation in upholding the 
complaint.

Relevant rulings

Riding v The Independent, Report 73 

Church V The Sun. Report 75

D A T E  P U B L I S H E D ;

28/01/2010

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NjIwOA= 25/10/2012

MOD400004870

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NjIwOA=


For Distribution to CPs

3 Thomas More Square. L.ondor: E96 1SW Teiephone; 020 7782 4000 Fax: 020 7782 5605/020 7480 3253

Lord Hunt of Wirral fViBE 
Chairman
Press Complainis Commission
Halton House
20/23 Holborn
London
EC1N 2JD

23 August 2012

Dear Lord Hunt

Prince Harry pictures

i write regarding the recent pictures of a naked Prince Harry taken in a Las Vegas hotel room. Today, 
The Sun, along with the rest of the British press did not publish the pictures foiiowing representations 
from Clarence House, their lawyers, Harbottle and Lewis and the Press Complaints Commission

Having given the rrsatter more consideration overnight, we believe it is becoming increasingly 
perverse not to publish the pictures,

We believe it is legitimate to publish for the following reasons:

1 The entire UK media including both print, online and television has reported on the fact and 
existence of these photographs. This has in turn generated a legitimate public debate as to the 
Prince's behaviour. There is now a debate across the country as to whether such conduct is 
acceptable from the third irt line to the throne who is increasingly taking on a more public and official 
role, as was seen most recently at the closing ceremony of the Olympics. That debate should not take 
place in a vacuum,

2. The entire UK media including television news reporfs have in fact told their readers/viewers where 
online to view the images themselves using the Internet. As a matter of common sense, those 
members of the public in this country who have access to the Internet and w'ho have taken an interest 
in this story are, in my view, very likely to have looked up the relevant website (TMZ) and looked at 
the photographs online. I understand that according to the Office of National Statistics, in 2011, 19 
million households in Great Britain had access to the Internet at home representing 77% of 
households To that end, the UK media has in effect brought those images already fully Into the public 
domain online, fTeference to the TMZ website in this way has meant that the photographs have been 
simply one ’'click" away from online readers of the UK media’s website editions. The PCC Code of 
course requires you to take account of the extent to which material is already in the public domain or 
will become so. Given the ongoing debate across the country generated by the Prince's behaviour it 
can only be assumed that the number of UK Internet users accessing the TlViZ website to look at the 
irnages them,selves will continue to grow. It is easy to locate the TMZ website by a simple Google 
search using only the minimum search terms such as “Harry naked".

Registered Office: News Group Newspapers Ltd., 3 Thomas More Square,
Registered No. 679215 England

London E98 1XY,

MOD400004871



For Distribution to CPs

3. An indication of the level of interest in this matter comes as the number of search results for 
"Prince Harry Naked Pictures" rose, i am told, from 25,8 million yesterday to 160 rnillion by 11am this 
morning: the actual number of people viewing these sorts of results wil! be much higher. This search 
also produced 2,550 results on YouTube, The photographs have been published on websites (iargeiy 
I suspect English language sites) which emanate from other countries not orriy the USA, such as 
Canada, India, Turkey, Malta, New Zealand, Ireland, Australia, South Africa. Barbados. The Evening 
Herald in the Republic of Irslaftci pubNshed the photographs and ttiis title circulates in Northern 
Ireland, i understand that the photographs are aiso being shared on Facebook w'hich has 900mii!ion 
users worldwide. We entirely refute the suggestion in the Setter from Harbottle & Lewis that the fact 
that the photographs have appeared in another jurisdiction is "meaningless"; that is to miss the point 
that the Internet in these circumstances transcends jurisdictions,

4. That is not so say however that the fact that the photographs are so vrideiy availabie online should 
mean it renders it unnecessary for the UK media now to publish the photographs. It cannot be said 
that ail the UK readership of the print media have access to the internet. That means that there is 
now an unfair and inappropriate situation adversely affecting the ongoing debate in this country as to 
the Prince's behaviour, a debate in which a large number of the public have seen the 
photographs online but in which an equally large number may well not have done simply because 
they receive their news in print and do not have immediate access to the Internet. That situation 
cannot be allowed to continue in a debate of such importance vjhere evei^body should have equal 
access to the photographs in question and not just those who can access the Internet. I now turn to 
question of public Interest.

5. I also dispute the notion in the Harbotties letter that the only reason for publication of the 
photographs would be one of "prurience and nothing more" and that "no matter of public interest" 
arises. The v>ridespread coverage of this sto!^ since yesterday (and indeed since the Prince first went 
on holiday to Las Vegas) as to his conduct and the Implications for him as a senior Member of The 
Royal Family who represents this country on the international stage, by definition is a matter of public 
interest. Whatever the merits of the various arguments, such as questions of his personal security; 
questions as to the effect this has on his ability to represent this country official!'/; questions as to the 
effect this may have on his position in the army; for that debate to take place in an informed light 
these photographs should be published in accordance not only with our Article 10 right to impart 
information but also in accordance with the general public's right to receive it.

6. The PCC itself has previously ruled (in a corripiaint against Loaded magazine in 2010) on a 
situation very similar to this and came to these conclusions:

T he  C o m m is s io n  d id  n o t  th in k  i t  w a s  p o s s ib le  f o r  i t  to  c e n s u re  th e  m a g a z in e  f o r  c o m m e n t in g  o n  m a te r ia l 
a lre a d y  g iv e n  a  w id e  c ir c u la t io n ,  a n d  w h ic h  h a d  a lr e a d y  b e e n  c o n te x tu a lis e d  in  th e  s a m e  s p e c if ic  w ay , by  
m a n y  o th e rs .  A lth o u g h  th e  C ode  im p o s e s  h ig h e r  s ta n d a rd s  o n  th e  p re s s  th a n  e x is t  f o r  m a te r ia l on  
u n re g u la te d  s ite s , th e  C o m m is s io n  f e i t  t h a t  th e  im a g e s  w e re  so  w id e ly  e s ta b l is h e d  f o r  I t  to  be  u n te n a b le  
f o r  th e  C o m m is s io n  to  r u le  t h a t  i t  w a s  w ro n g  f o r  th e  m a g a z in e  to  u s e  th e m .

! should be grateful if the PCC could distinguish that complaint and your findings from the situation 
no'w arising with Prince Harry.

7. For present purposes i am assuming you, iike many millions of other UK Internet users will have 
accessed the photographs on the Internet to view them. If not, you will be able to do so 'without any 
difficulty. Obviously the Prince is naked in the photographs, but you will see from those images that, 
in fact, they do not show the Prince in any situation of extreme persona! embarrassment nor do they 
reveal any intimate details of his body or any other fact or matter such as a medical condition or 
sexual activity.

Taking all of the above into account. I h-ave come fimiiy to the view that the circumsUinces ate no'.v 
such that it cannot be right that the Prince any longer can have a .'■easonable r^ypectotion oi pnvocy :n 
ihe.se photographs if indeed he did wheri they firs! appeared on the TMZ website. TfiO siiusiion now 
must be addressed with ciear Guidance from the PGC, If the PCC maintains ttiat publicaiion would 
be in breach of its code, then it must now explain v/hy not only for the benefit of the media bur for the 
benefit of the general public who must by now be mystified as to why it is that fhey can readily access

MOD400004872



For Distribution to CPs

the images online (and insvitabiy they wiH have done so) yet the British media feels constrained by 
the PCC from publishing them in their newspapers.

The Sun has consistently respected the wishes of the Royai F-amily in recent limes, for example Harfy 
in Afghanistan, Wiiliam at St Andrews and the Wiiiiam and Kate's honeymoon. This is a situation we 
wouid expect to continue in the future. However, in this case we fee! strongly that we must publish.

David Otrsemore 
Inter™ Managing Editor

cc Charlotte Dewar, Head of Complaints and Pre-publication Services

MOD400004873



For Distribution to CPs

Chariotte Dewar

From:
Sent:
To;
Subject

Charlotte Dewar 
23 August 2012 13:58 
‘Dinsmore, David'
RE: Prince Harry

Dear David,

I’harik you for your letter to Lord Hunt, 
behalf as he is out of the coimtnc

have spoken to him about this matter and am replying on his

1 arn always available to provide pre-publication advice on relevant Code isst:ies, as are PCC Complaints 
Officer.s; as you are of course aware, you and 1 have spoken a number of times yesterday and today about 
this stoiw. The secretariat also operates a system of advisory notices which enables individuals to .make clear 
to the industry their concerns about coverage on a pre-publication basis; St James’s Palace has chosen to use 
the serv'ice on this occasion. The PCC does not, however, operate a syste.m of prior restraint: the decision 
whether or not to publish wall always be a matter for the editor of a publication.

Should the photographs be published by The Sun (or any other publication), a.nd should we receive a formal 
complaint, the Commission will of course undertake a foil investigation. In the meantime, the Commission 
can neither prohibit nor sanction the publication of these pictures. For your information, we have not 
.forwarded a copy of your email lo Harbottle & Lewis but given its content, you will no doubt consider 
carefully whether to notify them of your position.

,4s always .1 arn happy to discuss this further.

With best wishes.

Charlotte

From; Dirismore, David [mailto 
Sent: 23 August 2012 12:16 
To: Kim Baxter 
Ccr Charlotte Dewar 
Subject: Prince Harty

D.car Kim,

I would be g.ra.tefol if you could pass the attached to Lord Hunt. 

Regards 

[ )"vid

"Please consider the environm ent before printing this e-mail"

""'- wsworks - bringing advertisers and newsbrands together
' Ww.neWswQrks.orq.uk

MOD400004874



For Distribution to CPs

PCC statem ent on Prince H arry  photographs

At its regular meeting this week, the Press Complaints ComToission discussed the issues 
raised by photographs of Prince Harry taken in Las Vegas that have been published widely 
online and, to a limited extent, in the UK press. The Commission received around 3,800 
complaints that the publication by The Sun newspaper o f these photographs raised a breach 
of Clause 3 (Privacy) o f the Editors' Code of Practice. The Commission is in continuing 
dialogue with Prince Harry's representatives but as yet has not received a formal complaint.

The Commission would be best placed to understand these issues ~ including the 
circumstances in which the photographs were taken - with the formal involvement o f Prince 
Harry's representatives. In addition, an investigation by the Commission, without consent, 
would have the potential itself to pose an intrasion.

Hie Commission is grateful to the many members of the public who have contacted it to 
express concerns about The Sun's coverage but has concluded that it would be inappropriate 
for it to open an investigation at this time for the reasons above.

It wishes, however, to place on record the actions it has taken.

On 22 August the Commission issued an advisory notice drawing to editors’ attention the 
concerns o f Prince Harry's representatives, on privacy grounds, about the potential 
publication o f the photographs in the UK press. The advisory notice system provides a means 
to help individuals who find themselves at the centre of a news story to communicate their 
concerns that the Editors' Code of Practice is being breached or may be breached in 
forthcoming coverage. These notices do not prohibit publication; they help editors to make 
well-informed decisions about how to cover the news in a way that meets their obligations 
under the Code, hi this instance, as always, the decision whether or not to publish remained 
with the editor o f each publication.

In addition, as the story was unfolding the Commission provided advice, on request, to 
editors about the relevant issues under the Code. This noted the terms o f Clause 3 o f the Code 
and, in particular, Clause 3 (iii), w'hich states that it is "unacceptable to photograph 
individuals in private places without their consent" and which defines private places as 
"public or private property where there is a reasonable expectation o f privacy". The 
Commission recognises exceptions to the terms o f Clause 3 where publication can be shown 
to be in the public interest. The Code also requires that the Commission "consider the extent 
to w'hich material is already in the public domain, or will become so". Publications were 
reminded that they would be required to justify any decision to publish should the 
Commission later undertake a fom al investigation.

It w'ould be wrong to pre-empt the conclusions the Commission might reach were a complaint 
to be pursued. Nonetheless, the Commission notes that the question o f how to apply the terms 
of Clause 3 (Privacy) in relation to material that is freely available on the internet is one that 
it has faced on a number o f  occasions in recent years, including in the cases o f M u I Ian, Weir 
&  CanmheH v Scottish Sunday Express (2009); A Woman v Loaded  (2010); Minozue  v D a ily  
M irro r/D a iiv  Record  (2010); and Baskennlie  v D a ily  Mail/The Independent on Sunday 
(2011). In each instance it reached a decision only after a detailed examination of the facts o f 
the case.

MOD400004875



For Distribution to CPs

The Commission proposes to publish guidance for publications on these matters, drawing 
from its decisions on previous cases.

For further informafa)n contact Jonathan Collett by email: call

06/09/2012

MOD400004876



For Distribution to CPs

DRAFT GUIDANCE NOTE: Privacy and the Public Domain

It is a fundamental requirement of the Editors’ Code of Practice that editors must justify 
intrusions into any individual’s private life without consent. This principle applies to all 
editorial content, including material sourced from third parties and non-journalists.

As is widely recognised, however, privacy is not an absolute right: it can be qualified by 
factors such as an individual’s conduct; previous disclosures made by the individual; and the 
extent to which the material is in the public domain, or will become so. This is reflected in 
the terms o f the Code. Tlie terms of Clause 3 (Privacy) state that “account will be taken o f the 
complainant’s public disclosures o f information”. In addition, the Commission is also 
required to “consider the extent to which material is already in the public domain, or wdll 
become so” w'hen assessing possible public interest exceptions to the terms o f the Code, 
which is paiticularly relevant to concerns about intrusion.

The publication o f information by individuals on social networking platforms such as 
Facebook, Twitter and MySpace can blur the distinction between “private” and “public”, 
particularly where the individual has not made use of privacy settings to indicate an intention 
to restrict the circulation o f the information to a limited group. Nonetheless, the mere 
availability of material online is not a carte blanche to republish to the public at large.

The Commission has previously acknowledged that it may be acceptable in some 
circumstances to pxibiish information taken from social networking websites, even if  the 
material was originally intended for a small group of acquaintances. A decision to publish 
material protected by privacy settings will generally require an editor to demonstrate a 
sufficient public interest in publication, but even where no privacy settings are in place 
editors should consider carefully whether publication is justified. In a case o f bereavement or 
serious injury, when the terms of Clause 5 (Intrusion into grief or shock) apply, editors 
should take particular account o f the likely effect on close friends and family o f the 
publicatiorr o f images or material taken from such sites.

In considering complaints about privacy in relation to material that is arguably in the public 
domain, the Commission must first assess the extent to which something is or will be in the 
public domain; and second, it must decide how to w'eigh its conclusions in this regard against 
other factors that tend to justify publication or otherwise.

In many instances it is possible to determine that material is well-established in the public 
domain. For example, proceedings in open court will generally fall into this category (see 
below). But in other cases, it is not straiglitforward. The greatest caution should be taken 
where information is obviously private in nature (for instance matters relating to health), but 
the Commission will take account o f all relevant factors, which include;

‘ The nature o f the material.
■ The nature and extent o f previous publications (including previous disclosures by the 

complainant themselves).
■ The context in which the newspaper presented the republished material.
• The proportionality o f the republication to material already in the public domain.
• Any public interest in publication.

MOD400004877



For Distribution to CPs

The following cases provide useful guidance to how the Commission has applied the 
provisions of the Code in practice.

The nature of the material

The fam ily o f A lice  Claypoole v D a ily  M irro r  (2005)

In this case, a national newspaper published a photograph of a woman missing after the 2004 
Asian tsunami, against her family’ s wishes. The father’s request that no photograph of his 
daugliter be used had not been passed on, due to a miscommunication, and an image from a 
publicly-accessible website was published. The Commission expressed gi'eat sympathy with 
the complainants but did not uphold the complaint: it ruled that publication of a publicly 
available, innocuous image of someone caught up in such a shocking and newsworthy event 
was not intrusive under the tenns of Clause 5.

Baskerville  v D a ily  M a il / Baskerviile  v The Independent on Sunday (2010)

In these cases, a civil servant who had been using Twitter to describe aspects of her 
professional life complained about the publication of her messages in two national 
newspapers. The complainant accepted that “in theory” anyone could view the material, but 
believed that she had a “reasonable expectation that [her] messages...would be published only 
to [her] followers” . The Commission noted that there were 700 subscribers to the 
complainant’s account, and that the potential audience was much greater, particularly because 
any message could be “re-tweeted” by other users without the complainant’s consent. No 
privacy settings were in place. The Commission also had regard to the quality of the 
infomiation and how it w'as used by the publication: it related directly to the complainant’s 
role as a public servant, and the newspaper had used it to comment on concerns about civil 
servants using social media platforms. The Commission was satisfied that the material 
published by the newspaper did not constitute an unjustifiable intrusion into the 
complainant’s privacy.

The extent of previous ptibiications

Minogue v D a ily  M irro r/ D a ily  Record  (2010)

Dannii Minogue complained a newspaper had intraded into her private life by publishing the 
fact of her pregnancy before her tw'̂ elve week scan (and before any public announcement). 
The newspaper acknowledged the Commission’s previous rulings that publication of such 
infomiation without consent before the 12 w'eek scan is intrusive but argued that the 
information w'as in the public domain having appeared on a blog and on an Australian 
newspaper ŵ ebsite the previous day. It said that such information was either in the public 
domain or not in the public domain -  it could not be partially in the public domain. The 
Cfommission did not agree with the newspaper’s position: the references it cited were 
speculative rather than confirmed, and did not mean that it w'ould have been “perverse” for 
the Daily Record not to refer to it. The Commission upheld the complaint and conmrented 
that its ruling was “no more than common sense; othemise, any reference online would 
represent an automatic justification for a newspaper to publish otheiwise intrusive material” .

A M an  v Perthshire Advertiser (2004)

MOD400004878



For Distribution to CPs

A man from Scotland complained that an article which repeated information that was refeired 
to in open court or contained in a judgment intraded into his privacy in breach of clause 3. 
The complainant was a serving prison officer who had been the offending party in a car 
accident. He complained that the inclusion of his job title, his full home address and the full 
registration of his cai' in a newspaper report miglit put his family at risk due to the sensitive 
nature of his work. In the eircumstances of this case the Commission did not find that 
exceptional reasons had been established by the eomplainant for interfering with tire editor’s 
legal right to publish the information which had been revealed in open court and entered the 
public domain. Generally speaking, and in the absence of a court order to the contrary, 
information reported in open court wall be considered as established in the public domain, 
and publications will be free to refer to it.

JK Rowling V Daily Mirror (2005)

J K Rowling complained that an article in the Daily Mirror intraded into her privacy in 
breach of Clause 3 of the Code by publishing a photograph of her London property with the 
name of the road. Because of the security problems that some celebrities have encountered 
from stalkers and obsessive fans, when publishing details about a celebrity’ s home without 
consent, publications must take cai'e to ensure that they do not publish information that would 
enable people to find the exact location of the property. In this case, the complainant had 
previously been subject to security threats at her homes. The newspaper argued that tire 
address was already in the public domain, as the name of the road had already been published 
in another newspaper, and the electoral register and Land Registry identified the complainant 
as the owner. The Commission did not accept however that this was the decisive factor: it 
was satisfied that the photograph and its caption contained sufficient information to identify 
the exact location of the property, and it did not agree that the information was in the public 
domain to such an extent as to justify publishing it in this way. It upheld the complaint.

Tire complainant also complained about inforaiation that had been published in relation to 
two Scottish properties she owned. The newspaper had named the suburb in which a town 
house was located, and had given the name of her country house and which county it was in, 
together with an aerial photograph. The Commission w'as not persuaded that the details of the 
countiy house w'ere sufficient to identify it to those not already familiar with it. The 
Commission was satisfied that the fact that the complainant owned the house had been widely 
reported and w'as in the public domain. It did not uphold this part of the complaint.

Blair v The Daily Telegraph / Daily Mail (2002)

I’ony Blair and Cherie Blair complained about two articles revealing that their son had 
applied for a place at Oxford University. The newspapers relied in part on the fact that the 
stoiy had entered the public domain by virtue of the fact that a list of applicants had been 
posted in the Porter’s li.odge of the College to which he had applied. The Commission did not 
agi'ee that this act had placed the information firmly in the public domain: the college had 
done no more than pin up a list of applicants on its owm property for the information of the 
relatively few people who were directly affected. This did not entitle to newspapers to 
publish information about the Prime Minister’s son that would otheivvise breach the terms of 
Clause 6 (Children) of the Code. The complaints were upheld.

MOD400004879



For Distribution to CPs

The Commission will also give consideration to the intrusiveness of the material in 
comparison to any material that can be demonstrated to have entered the public domain 
previously (with or without the consent of the complainant). A decision by an individual to 
put some mattei’s concerning their private lives into the public domain (or not to complain 
formally about the publication of such material on a previous occasion) does not deprive 
them of any right to privacy under the Code. The subsequent publication of material that is 
far more detailed or intrusive than previous disclosures may not be justified. There are often 
delicate and fact-sensitive balances to be drawn in this area, as the following cases illustrate.

Granada Television (on beha lf o f Jacqueline P irie )  v News o f the World (2000)

The actress Jacqueline Pirie complained that an article which included details of a previous 
romantic relationship had invaded her privacy in breach of Clause 3 of the Code. The 
newspaper did not advance a public interest justification for the article, but argued that there 
was a sufficient volume of material about Ms Pirie in the public domain to justify further 
articles about her private life. It contended that Ms Pirie had actively souglit publicity in the 
past and produced several articles which, it said, demonstrated her willingness to talk about 
her private life. Although it accepted that the complainant had willingly provided some 
information about her private life for publication in the past, the Commission noted that it had 
not included the “highly personal” material revealed in the article. Aside from general details 
about her previous relationships, there was little in the previous articles about the detail of her 
private life. The Commission noted that Ms Pirie had not complained about a previous article 
that had included comments of a former boyfriend, but it did not consider that the failure to 
complain implied general consent for further intrusion. The Commission emphasised that 
there was little or no proportionality between the subject matter of the article -  which was 
extremely personal and devoid of any public interest -  and the material that was already in 
the public domain, and it upheld the complaint.

L isa  C arling  v D a ily  M a il (2000)

The article took the form of an interview with the complainant’s ex-husband, w'hich detailed 
his attempt to gain greater access to his two children who were then living with the 
complainant and her new husband Will Carling; the complainant considered that this 
breached the terms of Clause 6 (Children). The newspaper argued that the children had 
previously been named in national newspapers in the context of the marital problems 
experienced by the complainant and Mr Carling. It also noted that the complainant had given 
an in-depth inter\dew to another newspaper in which she revealed her pregnancy before 
marriage, how' her children had been teased at school, detailed visiting arrangements for the 
children, and provided photographs of the children for publication. The Commission 
considered that the material contained in the article under complaint was in proportion to the 
previously published material, including the material put into the public domain by the 
complainant herself, and it did not uphold the complaint.

The R ight Hon D avid  M aclean M P  v M a il on Sunday (2005)

In 2002 David Maclean MP, then the Conservative Party Chief Whip, had not challenged a 
diary item in a Sunday newspaper suggesting that he had had an affair with a senior civil 
ser\̂ ant in the early 1990’s. Two years later, he did complain about a bigger and more 
detailed article in another newspaper that reported those allegations in the context of a new 
story about warnings he was said to have given a fellow Member of Parliament about dealing

MOD400004880



For Distribution to CPs

with allegations relating in his own private life. Mr Maclean maintained that the two small 
diary items published two years previously had not placed his own alleged affair into the 
public domain sufficiently to justify publication of the story. The Commission disagreed, 
making it clear that even though the diary items were small, the information was undeniably 
in the public domain. It warned that individuals who are the subject of such pieces should be 
aware that a decision not to complain about them when they are published may pose 
difficulties in complaining about republication of the same infbnnation.

Context

Editors should take particular care when considering whether to republish potentially private 
or personal information in a different context to that in which it was originally published. 
This can be of particular importance when using material sourced from social networking 
sites as the tbilowing cases demonstrate.

M ullan, Weir, &  Cam pbell v Scottish Sunday Express (2009)

In this case, the coverage under complaint claimed that several survivors of the Dunblane 
shooting in 1996 -- who at the time of publication were turning 18 •- had “shamed” the 
memory of their schoolfellow's by posting “foul mouthed boasts about sex, brawls and drink 
fuelled antics” on social networking sites. The article was illustrated with photographs taken 
from these sites. The Commission upheld the complaint. It found that the individuals 
concerned were not public figures in any meaningfld sense and had done nothing to ŵ arrant 
media scrutiny as 18 year-olds. Although the boys’ identities had been made public at the 
time of the shootings, and the images were available freely online, they had been taken out of 
context and presented in a way that was designed to humiliate and embarrass them. The 
Commission emphasised that in some circumstances the publication of publicly accessible 
material hosted on social networks may constitute an unwarranted intrusion into privacy, 
even when no specific steps such as password protection have been taken to protect the 
material.

A Woman v Loaded  (2010)

Here a woman complained that an article headlined “ Wanted! The Ep ic Boobs G ir l! ” invaded 
her privacy. The article identified the complainant by name and featured (without consent) a 
number of photogi'aphs taken from the internet as part of a campaign by the magazine aimed 
at persuading her to take part in a photo-shoot. The photographs had originally been uploaded 
by the complainant to a social networking site w'hen she was fifteen years old (several years 
before) but had since been widely republished on the internet. She had also been widely 
named online as the individual featured in the photogi'aphs.

The Commission stressed that the Code imposes a higher .standard on the press than exists for 
unregulated sites and expressed sympathy with the complainant’s hurt and emban'assment. It 
made clear, however, that it could not make a ruling on taste grounds. It was crucial to the 
case that the magazine had not accessed the material from a personal site to present it in a 
newly salacious manner. Tire photographs had been exceptionally widely available on the 
internet: at the time of the complaint the complainant appeared in the top three results in a 
Google image search on the w'ord “boobs” . There were millions of relevant matches to her as 
the “epic boobs” girl, and over 100,000 matches for her name. The Commission concluded

MOD400004881



For Distribution to CPs

that in some cases -- including this one -  it is not possible to censure a publication for 
reproducing and commenting material that is exceptionally widely available and has already 
been contextualised by others in the same way.

Public interest

In some situations material that has been obtained from social networking sites may be 
published even if the subject of that material has limited its availability to a small number of 
people. But this is likely to be trae only when there is a public interest justification to permit 
what would otherwise be an invasion of privacy.

Goble V The People (2009)

A serving police officer complained (via a family representative) that an article headlined 
“My Lot Have Murdered Someone Again. S*** Happens” intruded into his privacy in breach 
of Clause 3. The officer had posted comments on two social networking sites that referred to 
the death of Ian Tomlinson during the London G20 protest in April 2009, using privacy 
settings. The newspaper said that the officer’s comments had been brought to its attention by 
a third party with whom he was acquainted and who had legitimate access to his online 
profiles; in addition the officer had accepted the newspaper’s journalist as an online “friend” 
for a brief period. The Commission was satisfied that there was a public interest in 
information which threw light on police attitudes (whether publicly or privately expressed) to 
the incident. It considered that the officer had taken a risk by posting such controversial 
comments to people who were not obliged to keep the infomiation secret. It was satisfied that 
any intrusion into the officer’s privacy was justified.

A Woman v The News (2004)

A woman complained that the newspaper had intruded into her privacy by identifying her, 
without her consent, as a TB sufferer. The newspaper argued that under the circumstances 
there were clear grounds to justify her identification; a sizeable proportion of the local 
community (including hundreds of parents) knew her name already, and as a teacher with a 
contagious disease which spread into the school she worked at, she was at the centre of a 
major public health alert. The Commission considered that as an adult with a position of 
responsibility who had been identified as the source of a TB outbreak at a school, scmtiny of 
the complainant -  however unwelcome to her personally -  was inevitable. Information about 
her health that would otheiwdse have been private had become part o f a necessary public 
debate. As the complainant’s identity was demonstrably in the public domain to some degree, 
the Commission concluded that it would have been unreasonable for the local paper to be 
restricted from publishing it. The Commission noted the complainant’ s contention that, while 
people connected to the school were aware of her identity, people where she lived were not. 
While the Commission expressed S3̂ npathy for the complainant’s position, it concluded that 
in the circumstances it was impractical to take into account such geographical distinctions. It 
did not uphold the complaint.

MOD400004882



For Distribution to CPs

Summary

In considering whether to publish any material that has entered the public domain -  whether 
online or in another medium -- editors should ask themselves the same questions as they 
would in respect of any other potentially intmsive material, including:

1)

2)
3)

4)

5)
6) 
7)

What is the quality of the information? (How personal is it? What is the context in which 
it was originally published?)
What previous disclosures have been made by the individual concerned?
If the material has been sourced online, who uploaded the material? (Is the person 
actually responsible for uploading the material themselves?)
Has the individual taken steps to indicate that they regard the information as private, 
either by complaining about tbe previous publication of such material, placing on the 
record their concern about the publication of such material, or putting in place specific 
steps to protect their privacy such as privacy settings?
How is the material going to be presented? (Wliat is the proposed new context?)
Is any new disclosure proportionate to the material that is already in the public domain?
Is there a public interest in publication proportional to the potential intrusion?

Editors should note that whenever the public interest is invoked, the ternis of the Editors’ 
Code of Practice require editors to demonstrate fully that they reasonably believed that 
publication, or journalistic activity undertaken with a view to publication, would be in the 

interest and how% and with whom, that was established at the time.

Senior PCC staff are available (24 hours a day) to discuss any concerns in advance of 
publication. They will be happy to talk through specific cases and offer advice on relevant 
Code issues.

MOD400004883


