For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Leveson Inquiry into the culture, practices

and ethics of the press

Witness statement of Robert Timothy Lord

24 April 2012

Page 1 of 13

MOD300000147



For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Witness Statement of Robert Timothy Lord

1.

I am a lawyer specialised in competition issues in the UK
broadcasting and telecommunications sectors and have worked
on these issues for some twenty years. I believe that the
facts stated in this witness statement are true.

On three separate occasions I have worked for UK companies
that were adversely impacted by the business practices of
BSkyB. Those organisations considered regulatory
intervention by the UK competition authorities to constrain
or investigate that behaviour. 1In each case, attempts to
obtain proper action by those authorities was frustrated by
the real or perceived threat that newspapers controlled by
News Corporation could harm the interests of the individuals
or businesses seeking the intervention or those responsible
for carrying out the investigation or their political
masters. The risk of adverse publicity and intrusions into
privacy was sufficient to scare off potential claimants and
to influence those responsible for the investigations either
directly or indirectly.

I believe these incidents may be relevant to Modules 1, 3
and 4 of Justice Leveson's inquiry.

Module 1 - members of the public felt sufficiently
threatened and intimidated by the risk that News Corporation
papers would publish private information about them that
they were unwilling to raise questions about the business
practices of BSkyB in the pay TV market. I believe that was
in part a function of News Corp’s papers ability to obtain
private information and publish it without penalty about
which more information has now come to light. This has had
a significant adverse impact on the proper regulation of
broadcasting in the UK.

Module 3 - that politicians, and more specifically members
of the Government, intervened to prevent proper
investigation of BSkyB by the competition authorities in the
belief that this would deliver a more favourable editorial
line in the News Corporation papers on them as individuals
and on Government policy more generally.

Module 4 Remedies - that these concerns were caused by the
shared ownership of newspapers and pay-TV businesses by News
Corporation. Essentially that the monopoly profits earned

Page 2 of 13

MOD300000148



10.

11.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

by BSkyB from pay TV were protected by the influence
established by the ownership of newspaper titles. This is
particularly the case because the profitability of pay TV
businesses is strongly impacted by the extent of government
regulation they face and the degree of competition. The
relevant remedy would be restrictions on the control of
newspapers and ownership of other businesses such as pay TV.

I set out below the three cases in which Murdoch’s influence
over the broadcasting industry was felt as a result of his
control of newspapers.

Videotron Corporation Limited. I was in-house counsel from
1993 for three years. Videotron was the licensed cable
operator for franchises covering two thirds of London and
for Southampton. Cable systems covering the UK had been
licensed under the Cable and Broadcasting Act 1984 and were
mainly owned by North American cable and telecommunications
companies such as NYNEX and Telewest. Videotron's parent
was a Canadian cable television company. As Videotron'’s
business was located in London I played a co-ordinating role
with the other UK cable companies and the Cable
Communications Association which was the trade body that
represented their interests.

Building a national cable infrastructure was a key national
project to deliver fibre access to UK homes. Each cable
company had a build obligation to meet which required homes
to be built past by certain dates.

UK cable companies had two lines of business - pay
television and fixed local telephony. The business was
highly capital intensive as it required digging up the
street to install the necessary fibre infrastructure.
During this build phase they were significantly cash flow
negative and faced competition from established incumbents.
In pay TV this was BSkyB and in local telephony, BT.

I was responsible for Videotron’s relationship with Oftel
and with BT which was both a key supplier and our competitor
in local telephony. We filed a number of complaints about
BT with Oftel (predecessor to Ofcom). Despite BT's size and
considerable political influence at no stage was it
suggested that the cable industry would do anything other
than fight its corner in relation to competition issues.

One of these issues was the availability of number
portability which was resolved by the Monopolies and Mergers

Page 3 of 13

MOD300000149



12.

13.

14.

15.

l6.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Commission in favour of the cable companies in November 1995
despite BT’s vociferous opposition.

The cable industry also had competition concerns with BSkyB
which controlled the rights for premium sport and movie
programming in the UK. Cable operators had to buy this
programming from BSkyB which was also their competitor. In
summary, the question arose as to whether the terms on which
BSkyB was making premium programming available to the cable
industry was intended to exclude them from the market and
was an abuse of market dominance prohibited by EC Law. I
note that this question continues to be the source of
litigation and regulatory scrutiny some fifteen or more
years later and has yet to be finally resolved.

On behalf of the Cable Communications Association I prepared
with external counsel a complaint to the EC Competition
Directorate about BSkyB’s terms of supply for its premium
sports and movie channels which was submitted to the
Commission in draft. A meeting of the Cable Communications
Association was called to decide whether to submit the
complaint in final form. I did not attend that meeting but
was told by our General Counsel, Bradley Herrmann, that a
number of the participants, senior executives from the cable
industry, were "too scared" of Murdoch and his newspapers to
submit the complaint formally.

No concession was reached with BSkyB but the EC complaint
was not pursued by the CCA. The decision struck me as odd
as the individuals involved would have represented
organisations that were also powerful, such as NYNEX,
Telewest, Bell Cable Media, Comcast and General Cable and
sophisticated about anti-trust issues.

At no point were the cable industry "too scared" of BT -
also a key supplier.

In addition to other factors the ongoing failure to address
the issue of premium channel pricing has had a serious
impact on the UK cable industry. Losses were significant and
all the companies consolidated. From a public policy point
of view the companies did not meet their build obligations
to cover some 90% of the UK with a fibre optic network -
cable coverage today is around 50% of UK homes and it is
unlikely to increase significantly beyond this.

Page 4 of 13

MOD300000150



17.

18.

19.

20.

21.

22.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

BBC. I was hired by the BBC and worked their as a senior
policy adviser from 1995 to 1997. The BBC were keen to hire
me because of my experience of pay and multichannel TV in
the UK which was beginning to be significant to the free to
air and public service broadcasters.

Around February 1996 I was asked to prepare a submission
from the BBC to the Office of Fair Trading on BSkyB's market
position. The OFT was considering a reference to the
Competition Commission of BSkyB's businesses. My first
draft contained references to an earlier Competition
Commission report that had found that BSkyB was dominant in
the provision of pay sports and movie channels in the UK. It
expressed concern that the BBC and licence fee payers could
be adversely impacted by a commercial player with market
power in DTH distribution - a distribution mechanism that
the BBC may have to adopt to maintain its universal
coverage.

Patricia Hodgson, then the secretary to the BBC Governors
having read the draft came to see me. She said the document
could not be submitted to the OFT because "Rupert Murdoch
controls enough newspapers to get the DG fired." I remember
this very clearly. I was shocked by what she said.

I pointed out that the submission to the OFT would be
confidential but she thought this was irrelevant. I
remember being surprised that someone of this seniority
would be so intimidated by the risk of adverse coverage.
Specifically that she linked what the BBC might say in a
confidential response to the OFT to what would appear in
Murdoch’s papers about the Director General. I attach a
note I made some days later with my advice on how the
meeting with the OFT should be handled which confirms the
outcome of the discussion i.e. the BBC made no competition
arguments in writing to the OFT.

In December 1996 the Director General of Fair Trading
decided not to refer BSkyB to the MMC preferring instead to
accept informal undertakings from BSkyB. “The Director-
General’s Review of BSkyB’'s Position in the Wholesale Pay TV
Market, December 1996”

The BBC has spent many multiple millions of pounds of the
licence fee to pay for the carriage of its channels on DTH
and for electronic programme guide positioning in part

Page 5 of 13

MOD300000151



23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

because of the lack of competition in pay TV. In 2000 I
calculated that the BBC was paying BSkyB £21.60 per year for
each BSkyB subscriber for conditional access services (6 BBC
channels at 30p/channel/month) i.e. 20% of the licence fee
for those homes.

ITV Digital. I was head of regulatory affairs for ITV
Digital plc from 2000 to 2002. I also continued to work
with the liquidator of ITV Digital until 2004.

ITV Digital was formed as a join venture in January 1997
with Carlton, Granada and BSkyB to offer pay television
nationally using digital terrestrial technology as opposed
to satellite and cable distribution. DTT was an important
national project as its national coverage would eventually
allow the switch off of analogue television broadcasting
releasing valuable radio spectrum for other uses. All the
public service broadcasters had their own capacity to offer
their channels directly to the public in additional to ITV
Digital’s pay TV service.

The joint venture originally included BSkyB until the
European Commission forced BSkyB out of the joint venture
for competition reasons in June 1997. A “divorce” agreement
was rapidly negotiated and ITV Digital then sought to
establish its service in competition to BSkyB.

ITV Digital launched in November 1998 (under the brand
ONDigital). ITV Digital indicated that it was not prepared
to use BSkyB’s conditional access system provided by NDS, a
News Corp subsidiary, and from that point in BSkyB took a
aggressive attitude to the new competitor.

This lead to a range of competition complaints to both the
UK and the EC authorities which I was involved with or
managed. In the office, BSkyB’s strategy towards ITV
Digital was known as “death by a thousand cuts”.

The main UK competition complaint related to the pricing and
other terms on which BSkyB provided certain premium pay TV
channels to ITV Digital. The case alleged an abuse of
dominant position by imposing a margin squeeze on ITV
Digital such that an efficient competitor would be forced
out of business if it paid the prices imposed by BSkyB for
key content.

The OFT began its investigation on 11 January 2000. It took
nearly two years for a preliminary infringement decision in

Page 6 of 13

MOD300000152



For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

December 2001 and another year for the final non-
infringement decision in December 2002 - some nine months
after ITV Digital had ceased trading. Throughout this time
we pointed out that the delay in reaching a conclusion
risked making the investigation pointless. Throughout the
process both myself and our professional advisers found it
difficult to understand why the process was taking so long
or why the OFT were so unwilling to investigate effectively.

30. There were also a number of other issues including (this is
only a partial list):-

30.1.channel holdbacks, BSkyB had agreed with a number of
channel providers that they would not offer their
services to ITV Digital - Disney, Discovery, MTV,
Living, Paramount, The Box, and Nickelodeon, the OFT
refused to act on this and this went to the European
Commission.

30.2.terms for access to the DTH platform for ITV’s own
sports channel, referred to 0Oftel/Ofcom

30.3.cross promotion of the DTH services in the sports and
movie programming provided by BSkyB, complaint to the
ITC

30.4.BSkyB’s refusal to carry advertising for ITV Sport,
referred to the ITC

30.5.the permitted maximum power level of digital terrestrial
transmissions, an issue for the ITC.

31. The only complaint that was actually resolved was that
handled by the European Commission on channel holdbacks.
All the other issues were with UK regulators who made no
relevant decision on any of these matters until after ITV
Digital went out of business. ©No justification for the
delays were ever given, at least, on the record.

32. A number of unusual things occurred as we pursued the margin
squeeze case with the OFT.

33. We instructed Sir Jeremy Lever QC, a competition law silk,
to advise. At our conference with him on 6 September 2000
he said that as this case was against a Murdoch business we
would be well advised to assess if anyone at the OFT or
other regulators could be subject to a blackmail threat. He
thought that if anyone had any issue they wanted to keep

Page 7 of 13

MOD300000153



34.

35.

36.

37.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

private then we could not rely on them giving us a fair
hearing - as Murdoch’s papers would threaten to intrude on
their private lives. We didn't pursue this concern but it
is the only time in twenty years that I have received advice
of this kind. Given what we now know about journalism at
News Corporations’ papers it is perhaps more relevant.

On 26 March 2001 we had a meeting with the European
Commission to express concern over the time the OFT was
taking to investigate the margin squeeze case and reach a
conclusion. The EU case officer, Kevin Coates, said we were
wasting our time bringing a case against Murdoch in the UK
because of the close associations between the UK government
and Murdoch. He said the rule of law does not apply to
Murdoch in the UK. I remember him saying that the EC has a
list of countries in which the relationship between the
government and the media had an adverse impact on democracy
and the rule of law. Italy was on list and the UK was
number two. He also suggested that the situation in the UK
was arguably worse than Italy because at least in Italy it
was obvious what was going on.

Some months after ITV Digital closed in April 2002 I was
approached by Michelle Childs who was a member of the
Advisory Panel to the Director General of the Office of Fair
Trading. She also worked for the Consumer’s Association. I
was originally introduced to her through a friend.

On the 5 September 2002 she told me over an "off the record"
lunch that the OFT had been prevented from properly
investigating BSkyB by the Government. She apologised that
effectively we had been wasting our time by seeking
regulatory intervention by the OFT for three years. She
said John Vickers had ruled himself out of any involvement
at the beginning because of his previous comments on BSkyB'’s
market power. Then the issue had been passed to a fairly
junior official (Mark Bethell) and was given no further
support by the office. BSkyB’s lawyers had found it an easy
task to delay the process in those circumstances and
essentially the OFT and the Government had been happy with
that. She too was disappointed but was clear that it was
naive of me to expect anything else given Murdoch’s direct
and real influence over the government at the highest
levels.

I exhibit a copy of a speech given by Stuart Prebble, CEO of
ITV Digital in which he discusses what caused the failure of

Page 8 of 13

MOD300000154



38.

39.

40.

41.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

the business - key to that failure in his view was the OFT’s
delayed investigation.

The OFT’s final decision in December 2002 (published in the
week between Christmas and the New Year) did find a margin
squeeze though it decided it was too small to act upon - in
direct contradiction to what we had been told during the
investigation by the case officer. The OFT had also refused
to run a “central case” for the calculation and had
basically given BSkyB the benefit of the doubt at every
stage.

Throughout the process I was involved in briefing MPs about
ITV Digital’s business (see early day motion of Linda Gilroy
MP in whose constituency an ITV digital call centre was
located) and the competition complaint. Many MPs refused to
meet with us as they did not want to be seen talking about
the Murdoch issue - also I believe because of the fear of
the Murdoch press. Those who were prepared to speak with us
left us in no doubt about Murdoch’s influence at the highest
levels through the leverage of the papers. They said they
would like to help us but were either too scared to do so or
that they were not permitted to do so by the party whips.

I also attach excerpts from Lance Price’s Book, “Where Power
Lies” and The Journals of Woodrow Wyatt Volume 3. The
excerpts suggest that Murdoch lobbied the government on his
pay TV businesses and that Blair reached some sort of
understanding with Murdoch to let his pay TV business
operate without interference in exchange for more favourable
coverage of him and the Labour party. The "without
interference" appears to have extended to not being properly
investigated by the OFT and other regulators in the UK.

I believe that it was important to Murdoch's pay TV
businesses that the papers he controlled were able to
intrude into people's private lives, intimidate them and go
unpunished precisely because this sustained a culture of
fear amongst politicians and regulators. This in turn meant
that his pay TV interests were never properly regulated and
BSkyB's profits were and remain unconstrained by competition
or regulation. A review of media ownership rules could
usefully consider the risk of newspaper proprietors using
editorial control to influence politicians in protecting or
favouring their other business interests. In my view this
risk provides a strong argument that such co-ownership
should not be permitted.

Page 9 of 13

MOD300000155



42.

43.

44.

For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Additional points. As a result of my involvement in the ITV
litigation I was contacted by a number of people who passed
information to me about Murdoch’s relationship with the
Government and particularly Blair over a number of years. I
do not have direct knowledge of what was told me but the
inquiry may want to investigate further because, if true,
the allegations may be relevant to its deliberations.

In 28 January 2003 the Sun published information from the
Hutton Report into the death of David Kelly 24 hours in
advance of the report’s release to the public and the press.
Trevor Kavanagh, the Sun’s political editor, claimed that
this was a journalistic scoop. At the time I told a number
of my friends that it was, in my view, a deeply immoral (and

Page 10 of 13

MOD300000156



For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

illegal) act to use a breach of confidence in the report in
to a man’s suicide to sell more newspapers. As a result of
my saying this I was contacted by a colleague who said he
had been contacted by someone at Number 10. My colleague
reported to me that the Hutton Report had been leaked by
Peter Mandelson to Trevor Kavanagh and that Mandelson had
access because he had a pre-publication copy of the report
given to officials at Number 10. I reported this
information to the solicitor running the leak investigation
a few days later. The leak investigation however failed to
find the source of the leak.

45. The illegal disclosure of the Hutton report allowed the
Murdoch press and Sky News to increase the pressure on the
BBC leading eventually to the resignation of the Director-
General - thus further intimidating the BBC. It has always
struck me as odd that the breach of confidence by News Corp
papers was not properly investigated by, for example
requiring Trevor Kavanagh to name his source or face
contempt proceedings. No possible public benefit could be
said to arise from the access given to the report to
Murdoch's papers 24 hours in advance of its general
publication.

Statement of Truth

I believe the facts stated in this witness statement are true.

Signed

Date 23 April 2012

Page 11 of 13

MOD300000157



For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Annexes

BBC Note

Prebble Speech

Excerpts from Woodrow Wyatt Journals - Volume 3

Excerpts from Lance Price - Where Power Lies

BBC Radio Programme from 2007 on relationship between Blair and
Murdoch and the Europe Issue

Press Cutting on Tony Blair’s u-turn on the European referendum

Page 12 of 13

MOD300000158



For Distribution to CPs

Robert Timothy Lord

Page 13 of 13

MOD300000159



