
F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

Witness Statement

to

The Leveson Inquiry

Andrew Neil

London May 8 ^̂ 2 0 1 2

M O D 3 0 0 0 0 5 3 7 5



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

Career History of Andrew Ferguson Neil

Currently Presenter of the Daily Politics (BBC2 ), Sunday 

Politics (BBCl) and This Week (BBCl)

Chairman of The Spectator and Apollo Magazine Group 

(London)

Chairman of ITP Magazines (Dubai)

Chairman of World Media Rights (London), producer of 
historical documentaries for global distribution

Previously Northern Ireland (Belfast), then Political 
(Westminster Lobby), then Industrial (Business and 

Unions), then American Correspondent (New York and 

Washington) of The Economist (1 9 7 3 - 1 9 8 2 )

UK Editor of The Economist (1 9 8 2 -8 3 )

Editor of The Sunday Times (1 9 8 3 - 1 9 9 4 )

Executive Chairman of Sky Television (1 9 8 8 -9 0 )

Executive Editor, Fox News (New York) -  no relation to 

current Fox News (1 9 9 4 )

M O D 3 0 0 0 0 5 3 7 6



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

Publisher and Editor-in-Chief of The Scotsman Group of 
Newspapers (Edinburgh) (1 9 9 6 -2 0 0 5 )

M O D 3 0 0 0 0 5 3 7 7



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

Preamble: Rather than attempt to answer the long list 
of questions and issues sent to me by the Inquiry -­
some I am not competent to answer and to others I 
can bring no particular expertise or insight - - 1 have 

endeavoured to tell the Inquiry what I do know, having 

learned either first hand or from reliable sources. I 
hope the Inquiry might find this useful in its 

deliberations and perhaps even illuminate some areas 

that remain dark and dusty. I would be delighted to 

amplify or elucidate any of the points made here under 
cross-examination; though Tm sure the Inquiry has 

more important matters to attend to. I have largely 

avoided being prescriptive because these are issues 

that I must cover as a BBC presenter and my BBC 

contract precludes me from taking public positions on 

matters of debate or controversy.

l.The  seminal development in relations between 

British politicians and the media in my journalistic 

career was the treatment of Neil Kinnock as leader 
of the Labour party by News International 
newspapers in the 1 9 8 0 s and early 1 9 9 0 s. This 

seared into the minds of a future generation of 
Labour leaders, especially Tony Blair and those

M O D 3 0 0 0 0 5 3 7 8



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

closest to him, what could happen if they ended 

up on the wrong side of the Murdoch press. They 

vowed to themselves not to let it happen again, if 
they possibly could. With Mr Blair as leader from 

1 9 9 4 , Labour attempted to establish a new 

relation with Rupert Murdoch and his newspapers. 
They quickly discovered they were pushing at an 

open door: Mr Murdoch and his newspapers, in 

the aftermath of Mrs Thatcher's demise (which 

was followed by a growing disillusion with John 

Major), were falling out of love with the Tories. 
Thus began a new relationship between New 

Labour and the Murdoch press whose influence 

and impact is still felt in British politics today -  a 

relationship which subsequent political leaders 

have, until the hacking scandal broke in its full gory 

detail in the summer of 2 0 1 1 , tried to emulate.

2 . The British press has always been partisan -  it is 

what gives it its energy and appeal beyond the 

chattering classes; and it has always been more 

Tory then Labour. Labour politicians do not expect 
to get a fair hearing in what they regard as the 

dominant "Tory Press" and Tory politicians do not

M O D 3 0 0 0 0 5 3 7 9



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

expect fairness or sympathetic treatment from 

Labour and left-leaning papers. Neither Labour nor 
Tory tabloids make much pretence of reporting 

politics impartiality; even the reporting of the 

more partisan quality papers is regularly skewed. 
Politicians have generally accepted that is just the 

way it is; and concentrated their efforts on making 

sure the broadcasters live up to their legal 
obligations to be balanced and impartial in their 

reporting of politics.

3 . The partisan nature of the British press reached its 

modern zenith in the ideologically-charged 1 9 8 0 s, 
when the Left-Right divide was at its deepest, 
sharpest and bitterest in both domestic and 

foreign affairs. This was a brutal time in British 

politics, reflected in a partisan press which became 

personal, uncouth and vicious in pursuit of whom 

it perceived to be its political enemies. All leading 

politicians found themselves incurring the wrath of 
this partisan media; but none more so than Neil 
Kinnock (partly because most newspapers were 

pro-Thatcher) -  and his most virulent tormentors 

were the News International tabloids.

M O D 3 0 0 0 0 5 3 8 0



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

4 . Politicians put an unwarranted store in getting the 

editorial endorsements of newspapers in the run 

up to a general election. In fact, editorials are read 

by only a fraction of a paper's readership and 

rarely swing anything. In 2 0 1 0  David Cameron won 

the unanimous endorsement of the right-leaning 

press -  including all the Murdoch papers -  and 

was up against an unpopular incumbent who had 

the unqualified support of only the declining 

Mirror Group. Yet he failed to win an overall 
majority. Far more important in shaping political 
attitudes is the regular coverage in the news and 

feature pages over a prolonged period: if, day in, 
day out, in a relentless and sustained manner, you 

consistently and constantly demean one political 
leader while praising and promoting his/her rival, 
then over time you can sway your readership by 

the drip, drip, drip of negative coverage, not just in 

the opinion columns but, much more important, in 

the far more widely read news and features 

columns. Neil Kinnock learned the hard way what 
it was like to be on the wrong end of a press out to 

get you, day in, day out.

M O D 3 0 0 0 0 5 3 8 1



F o r  D is t r ib u t io n  t o  C P s

5 . Academic analysis and opinion poll data is 

inconclusive on whether the Sun really did cost 
Neil Kinnock the 1 9 9 2  election. My own instinct -  

this was an election I covered closely -  is that 
whereas the country had fallen out of love with 

the Tories, especially now the economy had 

turned down, in the secrecy of the polling booth 

voters (despite what they had told pollsters) could 

not quite bring themselves to vote for a Kinnock- 
led Labour party. I think it a fair (if not provable) 
assumption that relentlessly negative coverage in 

the Tory Press in general and the Murdoch papers 

in particular over the preceding nine years (Neil 
Kinnock became Labour leader in 1 9 8 3 ) played a 

part in encouraging that point of view.
Newspapers do not have the power to change 

people's minds: it didn't matter who the Sun 

supported in 1 9 9 7  or 2 0 0 1 , the British people 

were not going to be talked out of giving Mr Blair's 

New Labour substantial majorities. But in the 

much more closely fought 1 9 9 2  election I believe 

the Tory-inclined press -  and especially the 

Murdoch Sun (read by millions of the C1 /C 2  swing

M O D 3 0 0 0 0 5 3 8 2



For Distribution to CPs

voters Labour needed to win) -  did have an 

influence in denying Labour victory. As polling day 

approached, voters were having second thoughts 

about Neil Kinnock. The Sun encouraged these 

doubts. It did not have the power to change their 

minds; but it could nudge them in a direction they 

were already inclined to travel.

6 . Whether it was t h e  crucial influence in shaping the 

1 9 9 2  result, of course, is impossible to say. But 
whatever the reality, the more significant fact is 

this: it is what many Labour politicians and 

strategists, especially those coalescing around Mr 

Blair's New Labour Project, believed. Never again, 
they concluded, should Labour be so much on the 

wrong end of a hostile press. It was time, the 

Blairites believed, to see if the Labour lamb could 

really lie down with the Murdoch lion -  and not be 

eaten.

7 . The story of how the Murdoch hostility of the 

Kinnock years turned into a rapprochement with 

Mr Blair, culminating in close to a full blown 

alliance, has been told in various first and second

MOD300005383



For Distribution to CPs

hand accounts, including in the book of my 

Murdoch years, Full Disclosure, which the Inquiry 

has and to which it has already referred in its 

deliberations. The extent and depth of this 

rapprochement/alliance, however, has never been 

fully revealed, even though it was one of the 

guiding forces at the heart of British politics for 
over a decade. I will comment on significant 
features of relevance to an inquiry into relations 

between politicians, proprietors and 

editors/journalists.

8 . The relationship between Margaret Thatcher and 

Rupert Murdoch was simple: they were ideological 
soul mates. Mr Murdoch would have supported 

her whether he got favours in return (for his 

newspapers or other businesses) or not. He was a 

cheerleader for Thatcherism (always defining 

himself as a Thatcherite rather than a Tory). The 

only time he was ever critical of her was when she 

parted company with President Reagan (for Mr 

Murdoch, the President was even more of an 

ideological soul mate) e.g. over the US invasion of 
Grenada. Relations between the Murdoch

MOD300005384



For Distribution to CPs

organisation and Mrs Thatcher were not extensive: 
Mr Murdoch saw her only intermittently, his 

senior managers almost never, his editors rarely. I 
saw the Prime Minister only once during the seven 

years her premiership coincided with my Sunday 

Times editorship. I am not aware of any business 

quid pro quo for his support. Recently-released 

correspondence suggests she gave his bid for 
Times Newspapers a fair hearing and perhaps even 

a fair backing wind. On the other hand, the 

Thatcher government refused to grant Sky the 

official British direct-broadcast satellite licence in 

1 9 8 8 , giving it instead to a consortium of rival 
media interests called BSB. The Murdoch-owned 

Sky was forced to seek an alternative route into 

British homes via a Luxembourg-based satellite 

system.

9 . There was at least one time, however, when Mr 

Murdoch's support for Mrs Thatcher paid business 

dividends and undermines the accuracy of his 

claim to the Inquiry that he has never asked 

politicians for anything. In the run up to the 

Wapping dispute he made it clear to me one night

MOD300005385



For Distribution to CPs

in late 1 9 8 5  in my office that he had gone to Mrs 

Thatcher to get her assurance -  to "square 

Thatcher" in his words -- that enough police would 

be made available to allow him to get his papers 

out past the massed pickets at Wapping once the 

dispute got underway. She was fully "squared", he 

reported: she had given him assurances on the 

grounds that she was doing no more than 

upholding the right of his company to go about its 

lawful business. I remember this because he added 

that he could never have got the same assurances 

from the Mayor of New York or the NYPD, which 

was why, he told me, he could not "do a Wapping" 

on his US newspapers, despite the grip of the print 
unions there too.

1 0 . Unlike the relationship with the Thatcher 
government, the relationship between New 

Labour and the Murdoch press was not one of 
kindred spirits: this was a centre-left political 
movement trying to make an arrangement with a 

radical-right newspaper group for their mutual 
interest. A unique confluence of events allowed it 
to happen: Mr Murdoch became increasingly

MOD300005386



For Distribution to CPs

bored and disillusioned with the Major 

government post-1 9 9 2 ; the rise of Mr Blair and his 

New Labour project was not completely anathema 

to Mr Murdoch's way of thinking; and Mr 

Murdoch, who likes to back winners, could see 

that Mr Blair was a winner and the Tories were 

about to become generation-long losers. New 

Labour wanted at least to neutralise the Murdoch 

press to avoid a repeat of what happened to Neil 
Kinnock; at best to co-opt it in the New Labour 
cause. Perversely, even though, unlike the 

Murdoch-Thatcher relationship, it was hardly a 

marriage made in heaven, the Murdoch-New 

Labour relationship became closer, more extensive 

and deeper than anything that existed during the 

Thatcher years. New Labour was prepared to pay a 

high price, in terms of access and influence, for the 

support of the Murdoch papers.

9 . There was no deal, as such. Nothing as 

unsophisticated as Mr Murdoch saying to Mr Blair: 
"We will back you in return for the following ...". But 
there was, in my view, undoubtedly an 

understanding. "How we treat Rupert Murdoch's

MOD300005387



For Distribution to CPs

media interests when in power," Mr Blair told me in 

1 9 9 6 , a year before he became Prime Minister "will 
depend on how his newspapers treat the Labour 
party in the run up to the election." That is exactly 

how it panned out. The Sun and the News of the 

World fell in line behind New Labour in the run up 

to the 1 9 9 7  election. The Times stayed broadly 

neutral and the Sunday Times unenthusiastically 

Tory. After the election. The Times quickly fell in line 

as the New Labour house journal, its chief scribe in 

that role Tom Baldwin, now chief spin-doctor to Ed 

Miliband (just one example of the Downing 

Street/Wapping revolving door). In return. New 

Labour in power did nothing to undermine or 
threaten Mr Murdoch's British media interests, 
despite a deep desire among many in the Labour 
party, especially (but not exclusively) on the Left, to 

"cut him down to size". Demands for a privacy law 

(which Mr Murdoch abhors) were kicked into the 

long grass. Control of 3 7 % of national newspaper 
circulation was tolerated (indeed supported now 

most of the 3 7 % was rooting for Labour). BSkyB was 

allowed to grow unhindered and light-touch media 

regulation became the consensus of the day. There

MOD300005388



For Distribution to CPs

was a Strong body of opinion that wanted tougher 

cross-ownership rules to stop powerful newspaper 
groups becoming powerful broadcast groups (and 

vice versa). New Labour resolutely repelled tougher 

cross-ownership then went further: the Labour 
2 0 0 3  Communications Act ended the ban on foreign 

ownership of TV licences, paving the way, in the 

years to come, for the Murdoch News Corp to 

attempt to buy the 6 0 % of BskyB it did not own.
This was something Mr Murdoch's people lobbied 

hard for, with his support, and they had unique and 

extensive access to the levers of power at the heart 
of the Blair government to make this lobbying 

effective. When Mr Murdoch testified before this 

Inquiry that he had never asked government for 
anything it gave me cause to wonder if he had 

forgotten this -  or forgotten he was testifying under 
oath.

1 0 . So Mr Blair had neutralised Murdoch hostility.
And Mr Murdoch enjoyed a benign media 

environment for his media properties. Indeed Mr 

Blair did more than neutralise the Murdoch press: 
he managed to get most of it to be cheerleaders for

MOD300005389



For Distribution to CPs

New Labour for over 1 2  years ( 1 9 9 7  -  2 0 0 9 ). And 

Mr Murdoch enjoyed more than a friendly climate 

for his businesses: he had a virtual ringside seat at 
the cabinet on two of the issues of public policy that 
mattered most to him, Europe and Iraq. A Labour 
minister once said to me that when it came to these 

issues "Rupert Murdoch was the 2 4 th member of 
the Blair cabinet."

1 1 . Europe threatened to upset the cosy Blair- 
Murdoch love-in. Mr Blair was anxious to join the 

euro and for Britain to be at the heart of Europe; Mr 

Murdoch is an arch Eurosceptic. This had a major 
influence on government policy. Chancellor Gordon 

Brown, who had his own extensive contacts with 

the Murdoch Empire, was encouraged to resist 
euro-membership -  and reckoned that was a good 

way to ingratiate himself with Murdoch's people. In 

the run up to the 2 0 0 5  election, when ratifying the 

EU Constitutional Treaty threatened to destabilise 

the Blair-Murdoch compact, a deal between 1 0  

Downing Street and the Murdoch Empire was 

explicitly but secretly negotiated. Through various 

emissaries, including Irwin Stelzer (his confidant and

MOD300005390



For Distribution to CPs

economic guru), Mr Murdoch let it be known in 

Downing Street that his papers could not support 
New Labour's re-election for a third time if the 

government was going ahead with the Lisbon 

Treaty. So a confidential agreement was made to 

"ring-fence" the Treaty by making it subject to a 

post-election referendum. As one senior News 

International source told me at the time: "That way 

we can still say vote Labour come the election and 

campaign against Lisbon come the referendum." 

Thus did Mr Murdoch not only enjoy a benign 

environment for his media businesses but 
considerable influence on a key area of government 
policy.

1 2 . The same was true over Iraq. Mr Murdoch and 

those closest to him are far more pro-American 

than they are pro-British. He has always seen it as 

axiomatic that London should be a close, even 

unquestioning, ally of Washington. In the prolonged 

run up to the Second Gulf War, Mr Murdoch was a 

regular and consistently hawkish voice in Mr Blair's 

ear, as were his newspapers. He would share inside 

information with the Prime Minister from his

MOD300005391



For Distribution to CPs

extensive Washington contacts. Mr Blair was almost 
certainly inclined to war anyway; but Mr Murdoch 

was a powerful voice propelling him in that 
direction and overcoming any doubts. I understand 

that in the last days before the Iraq invasion began 

Mr Blair spoke to Mr Murdoch more often than he 

spoke to his defence or foreign secretaries. All Mr 

Murdoch's British papers supported the PM's pro­
war stance. Indeed Murdoch papers across the 

globe spoke with one voice on this contentious 

matter: on war with Iraq the Murdoch organisation 

was more united and more disciplined than either 

the Bush or Blair administrations.

1 3 . Proprietors using press power to influence 

government policy is nothing new: it has existed 

since newspapers began and politicians took them 

seriously. But the Blair-Murdoch relationship was 

on an entirely different scale, unique I believe in 

political-press relationships. This was not a case of 
Mr Murdoch sitting down periodically with the 

Prime Minister of the day to urge his views, as, for 
example. Lord Beaverbrook had done with Winston 

Churchill or Hugh Cudlipp with Harold Wilson. Mr

MOD300005392



For Distribution to CPs

Murdoch certainly did that with Mr Blair (and Mr 

Brown) but this was far more than a personal 
relationship between proprietor and politician. 
Much of the upper echelon of the Murdoch 

organisation was involved at the heart of the New 

Labour government, a vortex of relationships which 

permeated the Blair government and included not 
just Prime Minister and proprietor but their senior 
lieutenants, from Alastair Campbell (and other spin 

doctors), Jonathan Powell and senior cabinet 
ministers, such as Gordon Brown (who had his own 

agenda), Peter Mandleson and David Blunkett, on 

the government side, to Gus Fischer, Irwin Stelzer, 
Les Hinton, Rebecca Brookes, James, Lachlan and 

Elisabeth Murdoch and various editors who acted 

on behalf of Mr Murdoch and were regularly 

embraced by the Blair government because they 

were regarded as their master's voice -  and a route 

to it. This nexus of relationships infiltrated and 

influence the Blair government, took place behind 

closed doors, unrecorded in official minutes and 

unseen by the public. It has never been fully 

revealed or exposed and, I believe, is 

unprecedented in the history of press

MOD300005393



For Distribution to CPs

proprietor/government relationships. It permeated 

the Blair government in ways that we still only 

vaguely understand. Barely a week went by when 

there was not some high level discourse between 

senior government and Murdoch representatives. It 
was close, persistent, and politically incestuous. It 
involved not just professional relationships but 
friendships and family ties, with wives and even 

children dragooned in the cause of interlinking the 

personal with the political, which manifested itself 
in slumber parties, checking diaries to make sure 

children could play together while wives met, duties 

as a godfather and even extra-marital affairs.

1 4 . There is, of course, nothing unusual about big 

business, including big media businesses, lobbying 

government to put its case across and trying to 

influence policy. But when BAe or RBS or BP or even 

the BBC lobby government they do not bring the 

same tools and pressure to bear as newspaper 
proprietors. They cannot offer to campaign for the 

government's re-election or publicly back its 

policies. They do not have millions of readers to 

offer in support of government or a hotline to public

MOD300005394



For Distribution to CPs

opinion. That is why proprietors find more of a 

ready ear from, and access to, government than 

others and why their potential influence is all the 

more powerful. It is also why, many will concluded, 
the relationship should be more transparent and 

documented.

1 5 . News International, of course, is not alone among 

media in trying to influence government, though 

the extent of its relationships during the Blair years 

was unprecedented. Other newspapers and media 

companies also lobby government and can even be 

close to it. But the newspapers of News 

International, unlike most of its rivals, are part of a 

media conglomerate whose business interests span 

much more than newspapers, including areas such 

as satellite TV which are regulated by government.
It is here that influence has the potential to be 

insidious.

1 6 . News International is the most politically powerful 
media group not just because it is the biggest but 
because it is prepared to be politically promiscuous. 
Most British newspapers don't change sides: the

MOD300005395



For Distribution to CPs

Mirror Group will stay with Labour down to its last 
reader which, if its current decline continues, might 
not be far off; the Mail and Telegraph newspapers 

always stay loyal to the Tories, whatever their 

(often outspoken) reservations; Express 

Newspapers are such a shadow of their former 

power that politicians no longer bother trying to 

woo them; the Guardian and the Independent are 

consistently left-leaning; the Financial Times is 

prepared to change sides but its political influence is 

negligible (it backed Neil Kinnock in 1 9 9 2  and much 

good did it do him -  or the FT). But News 

International is up for grabs, depending on the 

circumstances. In the 1 9 7 0 s the Sun was pro­
Labour. It became the praetorian guard of 
Thatcherism in the 1 9 8 0 s and stuck with the Tories 

in the early 1 9 9 0 s. Then it changed to New Labour. 
This willingness to go with the flow, adapt to 

changing political tides and leaders, abandon old 

loyalties, show an open mind to previously closed 

possibilities -  call it what you will -  is what makes 

News International the most sought after group 

among those who would govern us: in certain

MOD300005396



For Distribution to CPs

circumstances, unlike most of its rivals, it is up for 
grabs.

1 7 . Gordon Brown attempted to pick up with the 

Murdoch organisation where Tony Blair left off. He 

had cultivated his links with News International, 
from Rupert Murdoch down and especially through 

Irwin Stelzer, an American economist then close to 

Mr Murdoch who enjoyed proximity to power and 

the cut and thrust of policy debate with the 

Chancellor, throughout the Blair years. Both Mr 

Murdoch and Mr Brown claimed a bond in their 

common Scottish Presbyterian roots and devotion 

to hard work. So the extensive Government- 
Murdoch nexus of the Blair years survived, for a 

while, the Blair-to-Brown transition. The reasons 

why this nexus broke down in the autumn of 2 0 0 9  

need not detain us: suffice to say it was most 
probably the joint view of Rupert and James 

Murdoch that New Labour was past its sell-by date, 
that Mr Brown increasingly looked like a loser and 

Mr Cameron the first Tory since Margaret Thatcher 
they thought had the makings of a winner.

MOD300005397



For Distribution to CPs

1 8 . It is one of the ironies of the current state of 
relations between press and politicians that Mr 

Cameron did not set out to replicate a Blair/Brown- 
style relationship with the Murdoch press. He told 

me not long after becoming Tory leader in 2 0 0 5  that 
he would not go cap-in-hand seeking Mr Murdoch's 

blessing, denigrating Mr Blair's decision to fly to the 

other side of the world in 1 9 9 5  to parade before Mr 

Murdoch and his lieutenants. Rather he would 

transform the Tory party as he saw fit and, if Mr 

Murdoch liked what he saw, would happily accept 
his endorsement. But he would not seek to 

ingratiate himself with the media tycoon or recreate 

the extensive and close nexus that existed between 

the Murdoch Empire and New Labour. This strategy 

lasted until the summer of 2 0 0 7 , by which time Mr 

Brown was the new Prime Minister and enjoying an 

(albeit brief) honeymoon with the British people so 

advantageous that there was a widespread 

expectation that he would go to the country in the 

autumn and win. Mr Cameron, for his part, found 

himself friendless: the left-leaning press were 

rallying to Mr Brown while right-leaning 

newspapers were becoming increasingly critical of

MOD300005398



For Distribution to CPs

the Tory leader and his modernising agenda. It was 

in this predicament -  with a fourth defeat for the 

Tories staring them in the face -  that Mr Cameron 

reached out for Mr Murdoch and his newspapers, 
with consequences that are now being revealed and 

documented. A whole new nexus was created, 
culminating in the Sun ditching Labour for the 

Tories in 2 0 0 9  and all the Murdoch papers backing 

Mr Cameron in the 2 0 1 0  general election. Again, 
the relationship went well beyond party leader and 

proprietor, involving senior lieutenants on both 

sides, enhanced by a series of personal relationships 

involving Mr Cameron, James Murdoch, Rebecca 

Brooks, George Osborne and Andy Coulson, who at 
the height of Tory panic in the summer of 2 0 0 7  had 

been appointed Mr Cameron's spin-doctor as part 
of his new strategy to get closer to the Murdoch 

organisation. I do not think the Cameron-Murdoch 

nexus was quite as ubiquitous as it had been in the 

Blair-Brown years or permeated as far into the 

policy process; but it was extensive and quotidian 

nevertheless

MOD300005399



For Distribution to CPs

1 9 . That Mr Cameron should think that part of his 

escape route from the difficult summer of 2 0 0 7  had 

to involve abandoning his previous policy of 
distance for a more cosy relationship with Mr 

Murdoch and his papers illustrates the inordinate 

importance senior politicians still assign to 

newspapers, even as they decline in reach and 

influence in the age of the internet. Even though 

today's new generation of politicians like to think of 
themselves being at the cutting edge in these digital 
times, they remain stuck in an analogue time warp 

when it comes to newspapers. They think their 

support and endorsement still essential to their 

political well-being, which gives proprietors and 

editors continued influence even as their real power 
wanes. Of course newspapers retain importance in 

getting a message across and having views validated 

and endorsed. They also help to set the agenda for 
broadcasters. But, increasingly, so do blogs, social 
media, twitter, the news channels, network news 

and the new breed of news and opinion-based 

websites. These now help to create the political 
weather too, at the expense of newspapers, whose 

influence is well passed its heyday but who continue

MOD300005400



For Distribution to CPs

to enjoy disproportionate influence, despite the 

new cacophony of media voices, because they are 

accorded it by politicians. If proprietors and editors 

still matter more than most to politicians in the 2 1 ^̂ 

century it is largely because politicians have made it 
so.

2 0 . 1 have already referred (para 4 ) to the fact that, 
despite the overwhelming endorsement of what we 

still refer to as Fleet Street, Mr Cameron was unable 

to win an overall majority in 2 0 1 0 , even though the 

circumstances were widely regarded as propitious 

for the Tories. The Sun is a shadow of the political 
influence it enjoyed in the 1 9 8 0 s, peaking in the 

close-run election of 1 9 9 2 . In the 1 9 9 7  and 2 0 0 1  

elections it largely piggy-backed on the Blair 
landslides: it needed to back Mr Blair to show it was 

in touch with its readers much more than Mr Blair 
needed its backing (though he did not realise that at 
the time since he was still obsessed with what had 

happened to Neil Kinnock). The Sun was following 

the crowd rather than telling it what to think. In 

2 0 0 5  the Sun was largely irrelevant because it took 

so long to make up its mind and by then had

MOD300005401



For Distribution to CPs

become half-hearted in its support of New Labour.
In 2 0 1 0  it backed Mr Cameron, though only in the 

autumn before a spring election, which did not give 

it time to get strongly behind him. Mr Cameron's 

hopes of an overall majority faded the more the Sun 

cheer-led for him; he did not win. Like other 

newspapers the Sun was overshadowed by the 

leaders' debates on prime-time TV and unfolding 

events on the news channels, replayed every night 
to much larger audiences on network news. The 

Guardian and other left-leaning papers backed the 

Liberal Democrats: they lost seats. Newspapers and 

their proprietors still have what many regard as an 

inordinate influence on our politics because 

politicians chose to confer it on them, despite 

increasing evidence it is not merited. Press- 
proprietor-politician relationships will be 

transformed, many would say for the better, when 

the political elite realise that the emperors have no 

clothes, or are at most scantily clad.

2 1 . There are those, of course, who say proprietors 

should have no influence at all, not just on 

politicians but on their newspapers. This seems to

MOD300005402



For Distribution to CPs

me to be unrealistic and unnecessary. Some write 

as if proprietors -  who pay the wages and carry the 

capital costs and risks -  should be the only people 

n o t  allowed to have any say on what goes into their 

papers. People own newspapers in this country, 
sometimes sustaining them at great loss, because of 
the political influence and social status it gives them 

in our society -  as well as the opportunity, 
sometimes, to make money. That is as true of Mr 

Murdoch and The Times as it is of the Scott Trust 
and the Guardian. It is also unrealistic to expect 
owners to publish newspapers whose tone and line 

is contrary to theirs. Editors must be allowed to edit 
without daily proprietorial influence or they will end 

up being edited by dummies; readers will soon 

sense that and the market will penalise them. 
Newspapers edited by dummies tend not to 

prosper. It is in the nature of the creative enterprise 

that lies behind the editorial process that the best 
editors are those of an independent bent who do 

not take kindly to direction, even from owners. But 
proprietors will always pick editors with whom they 

are in broad agreement -  who are on the same 

planet as them if not necessarily the same country

MOD300005403



For Distribution to CPs

or even continent. It is why the Scott Trust is 

unlikely ever to ask Simon Heffer to be editor of the 

Guardian or the Mail to approach Polly Toynbee for 
the editor's chair. Editor and proprietor should 

agree the general editorial and business strategy of 
the newspaper then leave the editors to get on with 

it, subject to periodic review. Nobody is forced to 

pay for or read a newspaper. If readers sense a 

heavy proprietorial hand they will vote with their 

pockets. They will be particularly punishing if they 

suspect the paper is positioned to give support to 

the proprietor's own business interests. There are 

those who would like to regulate such matters but it 
is probably best left to the market and readers' 
discretion. Where a proprietor uses the power of 
his/her press to buy or parley political favours, 
however, is a matter of acute public interest which 

certainly requires transparency and perhaps even 

regulation. Our current press codes are strong on 

journalistic standards but silent on proprietorial 
obligations and conduct.

2 2 . 1 have nothing useful to say about the BBC's 

relations with politicians. They exist at both a

MOD300005404



For Distribution to CPs

corporate and operational level but I am not 
involved. There is a complicated and extensive set 
of relationships between programme editors and 

the political parties as to who comes on to what 
programme and I understand it involves much 

horse-trading and (often) disagreement; but as a 

presenter I am not involved in that process. My job 

is simply to interview whoever is provided, usually 

by establishing what they believe then taking the 

exact opposite position. Sometimes it's indicated 

that we should avoid a certain topic or only go in a 

certain direction -  the price of the politician coming 

on. Since I do only live programmes it is easy to 

ignore such strictures and there is never (or rarely) 
any come back. Politicians do, however, have 

different expectations about broadcasters from 

newspapers: they expect newspapers to be 

partisan; they expect broadcasters to be non­
partisan, in the sense of being tough on everybody, 
without fear or favour. They are right to do so and 

British broadcasting broadly meets that 
expectation, which makes us very different from 

newspapers. A largely partisan press and impartial

MOD300005405



For Distribution to CPs

broadcasters might be regarded by some as the 

optimal media mix in a democracy.

2 3 . It is often said political journalists are too close to 

politicians and that we are two sides of the same 

coin in the Westminster Village, which inhibits our 
ability to cover matters independently. There is 

some truth in this. Political journalists too often end 

up best friends with various politicians because they 

work with them day in, day out. This is a mistake: 
journalists should keep a friendly distance because 

we are not on the same side. I have many political 
acquaintances but in a long career in political 
journalism only two real political friends: one my 

oldest friend from university who became a 

politician, the other a politician who mentored me 

when I first came to London. Other than that I have 

eschewed political friendships because they 

interfere with a journalist's judgement and 

independence: you never know when you will have 

to turn on them.

2 4 . The Westminster lobby system throws journalists 

together in a mutual interest, which makes it

MOD300005406



For Distribution to CPs

incestuous because it feeds journalists stories or 
lines the politicians want to get out. Critics complain 

about its off-the-record briefings, which give the 

politicians deniability. But I have served as both an 

off-the-record Westminster lobby correspondent 
and a White House on-the-record lobby 

correspondent. The only real difference was that 
after the public White House briefing we gathered 

behind the lectern with the President's spin-doctors 

to get a more intimate off-the-record steer. Lobby 

briefings are useful because they tell journalists 

how government and opposition are thinking and 

make their stories better informed. But political 
journalists are rarely a conduit for scoops. In a 

lifetime of wining and dining politicians I cannot 
remember ever coming away with anything 

sensational. Politicians rarely give you stories, just 
nuance, gossip and opinion. If you do get an 

exclusive it is because the politicians have decided 

to release it on their terms, for their purposes. 
Scoops, in the sense of stories that powerful people 

do not want to see given the light of day, rarely 

come from political journalists, whose main purpose 

is to report, inform and analyse. The big political

MOD300005407



For Distribution to CPs

scoops come from outside the lobby journalists, 
whether it is cash for questions, cash for access or 
MPs expenses. Even Watergate was the work not of 
the Washington Post's political team but of two 

local reporters.

ENDS
AFN/0 8 .V. 1 2

MOD300005408



For Distribution to CPs

MOD300005409


