2 Tuesday July 27 2010

For Distribution to CPs

Visit our website www.thisishull.co.uk nacto-s:

INSIDE TODA

» NEWS & ANALYSIS
‘The devil will be
in the detail’

Former police authority chairman Colin inglis
gives a cautious welcome to new Government
proposais for an elected American-style police
commissioner.

Page 4
Tesco scrap Asda site plan

Supermarkst giant Tesco abandons pians to
create a new slore opposite their arch rivals Asda
in Mount Plzasant.

Page 5

Olympic torch bid backed

A Hull man who won the honour of carrying the
Olympic toichs In Beljing has said that experience
can't compare to the prospect of the legendary
flame passing through Hull,

Page 6

Aail Memories

Mail reporter Kevin Shoesmith looks back on his
time in Afgharistan fast year,

Pages 10-11
Boulevard to be bulldozed

Huti City Ceunicil's cabinet has voted to demolish
the hisloric Boulevard in west Hull,

Page 12

An express delivery
Midwife Liz Mason gets up to speed 1o cycle 200
miles in three days.

Weather Page 10
Community Events Diary  page 21
Television Pages 22 & 23
Puzzles Page 24
Flashback Daily Page 25
Announcements Pages 16-18
Classified Pages 26-37
Jobs Pages 32-33

Comedian adds bite

Comedian do Caulfield is heading to Hull for a gig
at the Yurritiood festival,

Listings

Find out what's going on in the region.

Bring on Aussies at the KC

England coach Steve McNamars has backed the
return of infernational rugby league at the KC
Stadium.

And the recently-appainted national boss says
it's a "tragedy” it was gver taken away from the
verie.

McNamea hopes that big international games
will return io the KC sooner rather than later.

Back pags

Pointsrather than style

Shaun Briscoe says wins are all that matters.

Back page

Paul Smith and The Mail:
Adjudication by the Press
Complaints Commission

IN FULL: PCC ruling following article about town website publisher

Mr Paul Smith complained to the
Press Complaints Commission that
articles headlined “Town website
publisher's porn business”, “The
sickening porn behind this man's velt
of respectability” and “Town website:
the sordid truth”, published in the
Hull Daily Mail on March 4, 2010,
were inaccurate and misleading in
breach of Clause 1 (Accuracy) of the
Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld in part.

The articles reported that the
complainant - who was responsible
for publishing a focal community
website which had been promoted
by the local council - had “designed
thousands of hardcore pornography
websites” (at one point giving the
specific figure of 3,991 fot siles he
had “designed”) and "owns the
domain names to almost 4,000
sites”, The complainant said that this
was incorrect: he had only ever
designed a hundred or so websites,
including some adult sites, across a
number of fields; and he had bought
just over 100 domain names, nearly
half of which were dormant.

The newspaper said that, at the
time of its investigation, a web
registration search showed that the
complainant owned 3.991 domains
under the name Smiths Media
Solutions, the majority of which could
be categorised as aduit. Foliowing
publication of the articles, the
refevant server was disconnected
and it was unable to prove this figure
conclusively. The precise claim was
put to the complainant before
publication: the complainant was
unable to confirm the number of sites
in which he was involved and did not
deny the allegation,

Adjudication:

The commission accepted that there
was a legitimate public interest in the
newspaper examining the business
activities of the complainant, given
his role in publishing a local
communify website, However, such
high-profile scrutiny carried with it
the responsibility 1o be accurate.

While it was not in dispute that the
complainant had designed some
pornographic websites in the past —
and pwned a substantial number of
domain names ~ the newspaper had
not been able to corroborate the
significant claims that the
complainant had “designed
thousands” of such sites (as many as
3,991) or owned the domain names
to “almost 4,000 sites”. These were
crucial aliegations and the
newspaper should have been able to
substantiate them fully {and beenin a
position to provide concrete evidence
to the PCC).

Based on the available material,
the comsmission considered that
readers would have been misled as
to the scale of the complainant’s
involvement in adult websites. The
result was a breach of Clause 1 of

: the Editors' Code,

“The commission accepted that there was a legitimate public interest
in the newspaper examining the business activities of the complainant,
given his role in publishing a local community website. However, such
high-profile scrutiny carried with it the responsibifity to be accurate.

be exposed, particularly as the local
council had actively promoted him,
Having established that he owned a
substantial number of domain names
for websites containing pornography,
it wished to determine whether he
remained actively engaged in the
creation of adult websites at the
same fime as running the local
community website. it did not

“The article made piain {0 readers the leve! of the complainant’s
involvement with pornographic websites: he had designed websites

that hosted legal adult content.”

“It was not in dispute that, as part of her enguiries, the reporter had
created a bogus Facebook page and had misrepresented her identity
to the complainant. The reporter had then revealed her true identity
when she met the complainant in person.”

The complainant had raised a
number of other points under Clause
1 {Accuracy) of the Editors’ Code.

These aspects of the complaint were
not upheld,

The complainant said that he buill
websites for a living and had, in the
past, designed pages for the adult
industry {in addition to the gaming,
finance, retail and pharmaceuticai
industries). The front page headline
wrongly suggested that he owned a
“porn business”; this was not the
case. In addition, the coverage
misleadingly suggested that he was
personally involved in the creation of
pornographic content, rather than
legitimately designing the fayout for
those sites. Finally, the coverage
stated that he had “agreed” to design
a website for a newspaper journalist
posing as an escort girl when, in fact,
he had merely discussed her
requirements,

The newspaper defended its
coverage: its readers had a right to
know about the activities of the
complainant who was responsible for
running a prominent focal website
which covered a range of community
issues and had been supported by
the local authorities.

It had sought to obtain the
complainant’s comments on the
allegations and his position had bsen
published at length {together with
positive comments from members of
the community).

The coverage made the nature of
the complainant’s involvement with
pomographic websites clear,
ottlining that there was no
suggestion that any of the websites
contained illegal material.

it was willing to publish &
clarification on this point, which was
rejected by the complainant.

The newspapel maintained that the
complainant had agreed to build a
website for the journalist posing as
an gscort girl and had quoted
petween £150 and £250 for doing so.
it provided e-mails to support this
position.

Adjudication:

The commission has consistently
stated that headlines can only be
fully undesstood in the context of an
article when read as a whole. On this
occasion, the article mage plain to
readers the evel of the complainant’s
involvement with pornographic
websites: he had designed websites
that hosted legal adull content. it was
clear that the complainant’s role was
as a designer, rather than a producer,
of web content. He had also heen
quoted at fength on the mattes
setting out his position. The nature of
the complainant’s discussions with
the journalist posing as “Sarah” was
also sufficiently clear, in the
commission’s view. No breach of
Clause 1 {Accuracy) could be
established on these points,

The complzainant alsg complained
that the coverage was intrusive, and
that the newspaper had used
subterfuge, in breach of Clause 3
{Privacy) and 10 {Clandestine devices
and subterfuge) of the Editors’ Code
of Practice.

The complaint was not upheld.

Tne complainant was concerned that
the journalist had mistepresented her
identity, claiming that she was an
escort girl {requesting his assistance
in setting up a website) and using a
fake Facebook account, when he
was first contacted by the
newspaper. This ted fo the reporter
e-mailing him with further details of
her enquiry. The complainant said
this was unnecessary: he would have
willingly spoken to the newspaper
and his actions did not need to be
exposed in such a manner. He also
objected to the inclusion of his
partner's name and employer in
addition to his partial home address
in the article. This was intrusive and
had teft his family feeling vuinerable.

The newspaper said that it was in
the public interest for the
complainant's professional
involvement in the design and
hosting of pornographic websites to

constder that the complainant would
have answered its enguinies directly.
As soon as the reporter had
established that the complainant was
willing to design a website for an
escort girl, she approached him in
person and made clear her identity.

The rewspaper sai¢ that publicly
accessible Compariies House
records showed that the company
secretary of Smiths Media Solutions
was the complainant's pariner.
Naming her, and referring 10 her
employment, was relevant to the
story. The newspaper had published
the complainant’s street name for
clarity given that his name was not
uncommon. His home address was
also his business address.

Adjudication;

it was not in dispute that, as part of
her enguiries, the reporter had
created a bogus Facebook page and
had misrepresented her identily 1o
the compiainant. The reporter hag
then revealed her true identity when
she met the complainant in person.

White it was clear that the journalist
had used subterfuge, the
commission had regard to the level of
intrusion involved, which was not - in
its view — of a particularly serious
order. The actions of the journalist
consisted of the use of a false name
and social networking page, for the
purpose of obtaining non-personal
information about the complainant’s
business activities. There was no
undercover filming or inappropriate
access 1o private information about
the complainarm. The commission
was satisfied that the public inferest
argument advanced by the
newspaper — {0 the effect that the
ongoing design of websiles
conriected to the sex industry was
incompatible witts the complainant’s
role in & prominent local community
website ~ justified the employment of
such mitd subterfugs in this case. It
considered that the newspaper could
fegitimately claim that this method
was recessary to obiain the
infermation, believing that the
complainant may not have been
forthcoming to a direct journalistic
approach about his willingness to
consider designing a website for an
escort. There was no breach of
Clause 10.

The inclusion of the complainant's
partial address ~ which also served
as his business premises - did not
represent an intrusion into his private
life. In addition, the brief reference to
the complainant’s partner, her role in
Smiths Media Solutions and her
employment did not reveal anything
especially private about her, There
was no breach of the Code.

Relevant Ruling

Bretherick v County Times, report 75

869

MOD100037562



