For Distribution to CPs

Source: Herne Bay Times {Main}

Edition:

Country: UK

Date: Thursday 23, September 2010

Page: 40 durrants
Press Complaints Commission » Area: 21 8 Sq. cm

Circulation: 1521 Weekly

BRAD info: page rate £709.92, scc rate £2.61

Phone: 01227 771 515

Keyword:  Press Complaints Commission

["ress Complaints Commission

upholds complaint about story

MR EDWARD Clark complained
to the Press Complaints
Commission that an article
headlined “Storm over ‘drug
addict’ accusation” published
in this newspaper on April 30
was inaccurate and misleading
in breach of Clause 1
{accuracy) of the Editor's Code
of Practice.

The complaint was upheld.

The article reported an
aliegation, sent in an
anonymous email to the
newspaper, that the
complainant — who had been
awarded the lead role in his
lor~=t operatic society's latest
[ iction — was an “ex-heroin
Ubwr ”.

The complainant said this
was incorrect: he had never
used heroin in his life.

He had made clear his
absolute denial of the claim to
the newspaper before
publication and this had been
included in the article.

He said the newspaper

Reproduced by Durrants under licence from the NLA (newspapers), CLA (magazines), FT (Financial Times/ft.com) or other copyright owner. No further
copying {including printing of digital cuttings), digital reproductionfforwarding of the cutting is permitted except under licence from the copyright

should not have published the
story based on the
unsubstantiated claims of a
single anonymuous source.

The newspaper said that
deciding to run the arficle was
a “difficult call”. However, the
anonymous email contained a
serious allegation about the
complainant and it had
decided to investigate by
contacting the complainant
and the chairman of the
operatic society for their
comments.

The article gave the
complainant the opportunity to
deny the allegation.

Foliowing thé complaint, the
newspaper removed the online
version of the articie;
published letters of rebuttal
from the complainant’s mother
and the chairman of the
operatic society and published
an apology to the complainant
for any distress called.

Adjudication

owner. All FT conterit is copyright The Financial Times Lid.

162899830 - RICBOW - B8715-2

The Commission accepts
that newspapers often receive
anonymous tip-offs which,
after further investigation,
lead to published stories.

However, it is important that
newspapers are able to
demonstrate that they have

taken care to ensure the
accuracy of the material in
accordance with the terms of
Clause 1 of the Editor’s Code.

Ih this instance, the
newspaper had reported a
serious allegation of drug use
which had been made by an
uncorroborated, anonymous
source.

Although the complainant’s
denial had been obtained {and
was reported) there was no
suggestions that the
newspaper had made other
efforts 10 ascertain whether
the original ¢laim had any
basis in fact. This, in the
Commission’'s view,
constituted a clear editorial

Pack Page 18 of 25

lapse.
The fact that the

complainant’s denial had been

published did not absolve the
newspaper of its own
responsibility for ¢are over the
accuracy of the claim against
him. The Commissicn was
surprised that the newspaper
had assumed the contrary.

While the Commission
weilcomed the subsequent
attempts made to resoive the
complaint, it concluded that
the newspaper had failed to
take care not to publish
inaccurate information in
breach of the Code. The
complaint was upheld.

The Comimission also
wished to record its concerns
about the length of time the
newspaper had taken to
respond to its enquiries.

Article Page 1

MOD100037565



