
For Distribution to C P s

Press Complaints Commission: Adjudication (From East London a... http://www.guardian-series.co.uk/your_local_areas/8489392.print/

1 of2

EPPING FOREST 
WALTHAM FOREST 

CHINGFORD 
WANSTEAD &  WOODFORD G uard ian

Press Com plaints Commission 
A djudication
11:57a m  T uesday 2n d  N o vem b er  2010

Mr Ravin Soobadoo complained to the Press Complaints Commission that an article headlined “Porn star 
teacher’s sadness at leaving job”, published on the Wanstead and Woodford Guardian website on 13 July 
2010, incorrectly attributed a quotation to his 14-year-old daughter, and referred to her as a sixth form 
student, in breach of Clause 1 (Accuracy) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article reported that a teacher had stepped down from his post after it had been found that he had 
been working as a porn star. The complainant’s daughter, who was 14, was quoted in the piece as saying 
the teacher had spoken “openly and truthfully about sex” and that she would “more likely catch STI’s 
without his lessons.”

The complainant said that his daughter had not made any comment to the newspaper and was not a 
“sixth form student”. The complainant had contacted the newspaper directly, and it had removed the 
quotation from the online article and provided the email it had received containing the comment. The 
complainant said that his daughter had not written the email and that her account may have been 
hacked. He said that the newspaper should have taken care to authenticate the quotation and obtain the 
necessary consent before publication.

The newspaper’s understanding was that the teacher only taught sex education to sixth form students 
and it had therefore assumed that the comments had been submitted by a pupil aged over 16. It regretted 
the error, and had undertaken to alter its policy on requesting comments from readers on school-related 
stories. Nonetheless, the newspaper did not consider that there was any evidence to suggest that the 
comment had not been submitted by the complainant’s daughter. The newspaper said that it had not 
interviewed the complainant’s daughter and the publication of the comments did not represent an 
intrusion.

Adjudication There was clearly a dispute as to whether the complainant’s daughter had indeed sent the 
comment attributed to her. The newspaper had published it in good faith on the basis that she had. 
However, the Commission was concerned -  bearing in the mind the subject of the story -  that the 
newspaper had not taken more care following receipt of the email. Above all, it had not established the 
age of the complainant’s daughter before publication.

Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice has a requirement that children under 16 should not 
be interviewed on issues involving their own welfare without the consent of a custodial parent. The 
Commission accepted that the newspaper had not approached the complainant’s daughter directly; 
however, it had sought information from school pupils about a controversial issue regarding their 
teacher. By doing so, and publishing the outcome, the newspaper had engaged in an interview of sorts.

The attributed comments referred to the sexual health of the pupil, which was certainly a matter which

875

12/09/2011 14:46

MODI 00037568

http://www.guardian-series.co.uk/your_local_areas/8489392.print/


For Distribution to C P s

Press Complaints Commission Adjudication (From East London a... http://www.guardian-series.co.uk/yourJocal areas/8489392.print/

related to her welfare. As such, the Commission considered that the newspaper should have sought to 
establish her age before publication. Had it done so, it would have also been in a better position to verify 
the identity of the person who had sent the email. It also would not have been able to publish the 
comments without parental consent.

The Commission was concerned that the newspaper had not given sufficient consideration before 
publishing a comment of this nature from a schoolchild, and upheld the complaint on that basis. It 
welcomed the fact that the paper had changed its policy regarding how comments (on school stories) 
might be solicited in future.

© Copyright 2001-2011 Newsquest Media Group

http://w w w .guardian-series.co.uk

876

2 of 2 12/09/2011 14:46

MODI 00037569

http://www.guardian-series.co.uk/yourJocal
http://www.guardian-series.co.uk

