Present:

For Distribution to CPs

PRESS COMPLAINTS COMMISSION

The Minutes of the 171* Ordinary Meeting of
The Press Complaints Commission Limited held at
Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on
Wednesday 2™ June 2010

Baroness Buscombe Chairman
Matti Alderson

John Home Robertson
Anthony Longden
John McLellan

Jan Nichol

Esther Roberton

Eve Salomon

Simon Sapper

Tan Walden

Tina Weaver

Peter Wright

In attendance: Stephen Abell Director

1. Apologies

Apologies were received from Simon Reynolds, John Waine, Julie Spence, Ian
MacGregor and Lindsay Nicholson.

The following members of the secretariat attended the meeting as observers:
Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales,

Lisi Ke, Scott Langham, Catherine Speller and Stephen Wheeler.

Alison

Hastings, consultant to the PCC, also attended the meeting as an observer.

2. Minutes

The minutes of the meeting held on 21* April were approved as a correct
record of the meeting and for publication.

752

MOD100035897



3.

For Distribution to CPs

Matters arising:
Complaint Nos. 09-5897/09-5898 A Woman v__ Paisley Daily

6

Express/The Gazette, Renfrewshire

The Commission had discussed this case at its meeting in April but had
not had sufficient information to make a ruling. The secretariat
subsequently obtained additional information from the Judicial Office
for Scotland, which was presented to Commissioners.

Following further discussion, the Commission concluded that there was
no breach of the Editors’ Code of Practice in this case. As such, the
complaint was not upheld: \

Paisley Daily Express

A woman complained to the Press Complaints Commission that a court
report of October 2009, published in the Paisley Daily Express, had
included her name and home address in breach of Clause 3 (Privacy) of
the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a brief court report which stated that a man had
appeared in Paisley Sheriff Court on petition charged with assaulting
and threatening to kill the complainant. The article named the
complainant. The coverage also reported the address of the defendant
which, in addition to being where the alleged offence took place, was
also the complainant’s home. The complainant said that the court
hearing was held in private and that her personal details and the
specific charges against the defendant were not stated aloud in court.

The newspaper said that the article was an accurate account of the
court proceedings based on information from a reliable court source.
While he was not present in court, the reporter had been given sight of
the petition document by an officer of the court and had copied the
details of the case onto his laptop. There was no court order in place
preventing the publication of the details. Nonetheless, the newspaper
said that it would not name the complainant in any future reporting of
the case.

Adjudication
The Commission supports the principle that newspapers are generally

entitled to report details that emerge in court cases, including the
names and addresses of the parties involved.  This is because it is

753

MOD100035898



For Distribution to CPs

important that the workings of the judiCial system should be open and
scrutinised.

However, the article under complaint related to a hearing that had
been held in private. The question for the Commission was whether
the publication of material in such circumstances was an intrusion into
the complainant’s private life.

The Commission sought advice from the Judicial Office for Scotland
about the procedural position for such hearings. It informed the
Commission that, in general, when a person appears on petition
charged with an offence, the court is cleared and the hearing is held in
private. However, it also confirmed that the media were entitled to
receive the basic information relating to such a case: the name and
age of the accused; brief details of the charge; the locus of the offence;
and the name of the victim. These details would be available to the
press should they request them, for example, from the Procurator
Fiscal.

The newspaper appeared to have received the information from a
source other than the Procurator Fiscal, but had only received — and
published — the basic information that would have been available
through official channels. On that basis, and bearing in mind that
further information about the case was likely to be revealed at later
stages of the prosecution, the Commission could not conclude that the
publication of the article constituted an intrusion into the
complainant’s privacy in breach of Clause 3. Given the complainant’s
concerns, however, the Commission welcomed the undertaking from
the newspaper not to identify her in any future reporting.

The complaint was not upheld.

The Gazette

A woman complained to the Press Complaints Commission that a court
report of October 2009, published in The Gazette (Renfrewshire), had

included her name and home address in breach of Clause 3 (Privacy)
of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a brief court report which stated that a man had
appeared in Paisley Sheriff Court on petition charged with assaulting
and threatening to kill the complainant. The article named the

754

MOD100035899



For Distribution to CPs

complainant. The coverage also reported the address of the defendant
which, in addition to being where the alleged offence took place, was
also the complainant’s home. The complainant said that the court
hearing was held in private and that her personal details and the
specific charges against the defendant were not stated aloud in court.

The newspaper said that the article was an accurate account of the
court proceedings based on information from a reliable court source.
While he was not present in court, the reporter had been given sight of
the petition document by an officer of the court and had copied the
details of the case onto his laptop. There was no court order in place
preventing the publication of the details. Nonetheless, the newspaper
was willing to exercise editorial discretion and not name the
complainant in any future reporting of the case.

Adjudication

The Commission supports the principle that newspapers are generally
entitled to report details that emerge in court cases, including the
names and addresses of the parties involved.  This is because it is
important that the workings of the judicial system should be open and
scrutinised.

However, the article under complaint related to a hearing that had
been held in private. The question for the Commission was whether
the publication of material in such circumstances was an intrusion into
the complainant’s private life.

The Commission sought advice from the Judicial Office for Scotland
about the procedural position for such hearings. It informed the
Commission that, in general, when a person appears on petition
charged with an offence, the court is cleared and the hearing is held in
private. However, it also confirmed that the media were entitled to
receive the basic information relating to such a case: the name and
age of the accused; brief details of the charge; the locus of the offence;
and the name of the victim. These details would be available to the
press should they request them, for example, from the Procurator
Fiscal.

The newspaper appeared to have received the information from a
source other than the Procurator Fiscal, but had only received — and
published — the basic information that would have been available
through official channels. On that basis, and bearing in mind that
further information about the case was likely to be revealed at later
stages of the prosecution, the Commission could not conclude that the
publication of the article constituted an intrusion into the
complainant’s privacy in breach of Clause 3. Given the complainant’s

755

MOD100035900



For Distribution to CPs

concerns, however, the Commission welcomed the undertaking from
the newspaper not to identify her in any future reporting.

The complaint was not upheld.

Complaints

@

Complaint No. 10-1125 Mills v The Mail on Sunday

Peter Wright left the room and took no part in the discussion of this
complaint.

After discussion, Commissioners decided not to uphold Ms Mills’
complaint and agreed the following wording for the adjudication:

Ms Heather Mills complained to the Press Complaints Commission
through her representative, David Law, that an article published in The
Mail on Sunday on 7" March 2010, headlined ‘The 100 British
celebrities who really matter’, was inaccurate in breach of Clause 1
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a celebrity top-100 list, compiled by Piers Morgan, with
a short piece about each individual featured. Heather Mills appeared in
the list at number 100 and was the subject of considerable criticism by
Mr Morgan, who described how he felt “eternal shame” at having
“introduced [Ms Mills] to Paul {McCartney]”, her former husband.

Ms Mills said that this claim, which had been made on numerous
occasions over the years, was incorrect. In fact, Sir Paul had seen his
future wife speak at the Daily Mirror Pride of Britain Awards and had
contacted her afterwards. They had not met during the event itself, let
alone been physically introduced by Piers Morgan.

Ms Mills also said the piece was inaccurate in stating that she was the
writer of “nothing but bleating letters of complaint to newspapers and
divorce lawyers” (which, claimed Mr Morgan, was in contrast to Sir
Paul McCartney, “the brilliantly talented writer of Yesterday and Hey
Jude”). She had, in fact, “written at least three books and is currently
working on another”.

The newspaper said that, in 1999, Mr Morgan — who was then editor of
the Daily Mirror — had invited both Heather Mills and Sir Paul
McCartney to his newspaper’s Pride of Britain Awards. During the

756

MOD100035901



For Distribution to CPs

event, at which Ms Mills made a speech, Sir Paul and Mr Morgan had
been seated next to one another. Mr Morgan told Sir Paul all about Ms
Mills and why he had invited her to the awards.

Mr Morgan’s recollection was that he had physically introduced the
pair to one another as guests mingled after the awards ceremony. But,
in any case, it was not in dispute that, at Mr Morgan’s specific
suggestion, Sir Paul called Heather Mills after the event and offered to
make a substantial donation to her charity. The couple began dating
soon afterwards and it could not be doubted that Mr Morgan was the
conduit for their getting together.

The newspaper noted that Piers Morgan had made the disputed claim
many times in the past and it had never before been called into question
by either Ms Mills or Sir Paul.

Adjudication

The central dispute related to Piers Morgan’s claim that he had
“introduced” Heather Mills to Sir Paul McCartney. Ms Mills said Mr
Morgan had not physically introduced the couple; Mr Morgan said his
recollection was that he had indeed done just that, during a Pride of
Britain Awards event in 1999.

The Commission was not in a position to reconcile these conflicting
recollections, especially given the passage of time (indeed, it noted that
no complaint about this matter had been made in the past, despite Mr
Morgan having made the claim on numerous occasions). However, it
was not in dispute that it was at an event organised by Mr Morgan’s
newspaper that Sir Paul had seen Ms Mills for the first time, that he
contacted her shortly afterwards (apparently at Mr Morgan’s
suggestion) and that he and Ms Mills subsequently began dating. Given
that Mr Morgan had invited both guests to the event, the Commission
did not consider that it was misleading to suggest that he had effectively
been the means to their introduction. It did not consider, therefore, that
there had been a breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of
Practice.

With regard to the other point of complaint, relating to Mr Morgan’s
claim that Ms Mills was the “writer of nothing but bleating letters of
complaint to newspapers and divorce lawyers”, the Commission
acknowledged that Ms Mills had written a number of books. However,
in the context of a comment piece, the Commission considered that
readers would generally have recognised that Mr Morgan was making
a rhetorical point about the relative merits or memorability (in his
personal view) of Sir Paul McCartney’s written work and Ms Mills’
written work. There was no breach of the Editors’ Code in relation to
this part of the complaint either.

757

MOD100035902



(i)

For Distribution to CPs

Complaint No. 10-1036 Salmond v The Mail on Sunday

Peter Wright stayed outside the room and took no part in the discussion
of this complaint.

After discussion, the Commission concluded it should not uphold the
complaint and agreed the wording below for the adjudication:

Mr Alex Salmond MP, the First Minister of Scotland, complained to
the Press Complaints Commission through Levy & McRae Solicitors of
Glasgow that two articles headlined “Salmond and the asylum
Jugitive” and “Salmond faces probe over case of illegal immigrant”,
published in the Scottish Mail on Sunday on 17" and 24" January
2010, were inaccurate and misleading in breach of Clause 1
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The first article reported that Mr Salmond was at the centre of an
“immigration scandal” after “lobbying for an illegal immigrant facing
drugs charges to be allowed to stay in Scotland”. A further article the
Jfollowing week said that Mr Salmond was ‘“facing a Westminster
investigation” as a result of his support for the application.

The complainant’s solicitors said that Mr Salmond had been invited by
the owner of a restaurant to support the application of one of his
employees to remain in the United Kingdom and had therefore written

to the Home Office on his behalf. At the time of writing, both he and

his constituent were unaware of the employee’s background or the
existence of an outstanding criminal warrant.

The complainant said that the coverage had incorrectly suggested
(primarily in a quote from an MP) that — in writing to the Home
Secretary — he had stepped outside the normal procedures. In addition,
at the time of publication of the second article, no complaint had been
lodged with the Parliamentary Commissioner for Standards. A
complaint was only received on 18" February. It was untrue,
therefore, to claim on 24™ January that the complainant was “facing”
a “probe” into his conduct.

The newspaper said that — while the article referred to the matter as a
“scandal” — it did not accuse the complainant of breaking any rules.
Its article had reported the position correctly: that Mr Salmond had
been unaware of the individual’s background when he wrote the letter.
It had also quoted opposition MPs who were of the view that the
matter was an embarrassment for the complainant. These opinions

758

MOD100035903



For Distribution to CPs

were attributed clearly. Mr Salmond had been given an opportunity to
respond and his spokesman’s comments had been reported.

Moreover, it was the case that Mr Salmond was “facing” an
investigation by the Parliamentary Commissioner for Standards. The
newspaper had been informed on 23 January that a member of the
public had sent a complaint to him requesting that the matter be
investigated, and been sent a copy of this. It did not know why the
complaint had not been received until 1 8" February. The article had
made clear that the Standards Commissioner would “now consider if
there is enough evidence to justify a preliminary inquiry”. Mr
Salmond’s spokesman had denied any wrongdoing and stated that he
would vigorously contest this.

As it turned out, the Parliamentary Commissioner for Standards had
considered the matter and decided that it fell outside his remit. The
newspaper had reported this in a follow-up article on 7" March. The
newspaper made two offers to resolve the complaint: the publication of
a letter so that the complainant could clarify his position further; or
the publication of a clarification reiterating that the Parliamentary
Commissioner for Standards had decided that the matter fell outside
his remit.

Adjudication

In the Commission’s view, the essential facts of the original story were
not disputed. It was accepted that the complainant had written to the
Home Secretary on behalf of a Chinese national, who — unbeknownst
to the complainant — was subsequently found to be illegally resident,
with an outstanding warrant for arrest. This position had been
accurately reflected in the articles under complaint.

The newspaper had also carried comments about the situation from
named opposition MPs. While the complainant denied the validity of
the criticism, readers would recognise that they represented the
partisan comment of rival politicians. The complainant’s own position
in response, and that of the constituent who asked him to write the
letter, had been made clear. The newspaper itself had not asserted that
the complainant was guilty of wrongdoing. The Commission
considered that the criticisms were distinguished as comment in
accordance with the terms of the Code.

The newspaper had also referred to the matter as an “immigration
scandal”, and the Commission believed it was entitled to do so, given
the circumstances of the case and the existence of this criticism. It was
clear that some regarded the situation as a scandal, even if the
complainant did not. The conflicting points of view on the subject were
recorded in the articles.

759

MOD100035904



(iii)

(iv)

For Distribution to CPs

The other issue raised in this case rested on the complaint to the
Parliamentary Standards Commissioner. Both parties accepted that a
complaint — which the Commissioner was bound to consider — had
been lodged by 1 8" February. The article of 24™ January stated that
the ¢omplainant was “facing” a “probe” or investigation, and that the
Commissioner “will now consider if there is enough evidence to justify
a preliminary inquiry”. It had not suggested that proceedings were
already underway at the time of the article, nor did it speculate as to
the outcome of the Commissioner’s considerations. Readers of the 24"
January story would be aware that one such outcome might be that no
such inquiry would be forthcoming.

Having referred to the existence of the complaint to the Commissioner,
the newspaper was obliged to report the subsequent outcome. It had
done so in the article of 7" March, making readers aware that the
matter was not eventually pursued and that the complainant had not
been subject to any disciplinary action. This clarified the position
appropriately. Nonetheless, the Commission welcomed the offer of
further clarification on the part of the newspaper.

Taking into consideration the coverage as a whole, the Commission
did not find a breach of Clause 1 of the Editors’ Code.

Relevant ruling

Foulkes v Sunday Herald, Report 79

Complaint No. 10-0588 Powell against The Sunday Telegraph

Commissioners discussed the complaint from Ms Powell and reached a
decision on her case. Since the adjudication was communicated to the
complainant, she has raised a number of issues which are still under
consideration. The final outcome of the complaint will be made public
in due course.

Update (15.12.10): the adjudication has now been published and is
available to read online at
http://www.pcc.org.uk/news/index. html?article=NjgONw==.

Complaint No. 10-0369 MacLachlan v Daily Record

This complaint had been previously resolved following the publication
of a correction. The Commission noted that a delay had taken place in
the progress of the complaint partly due to the fact that the complainant

760

MOD100035905


http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NigONw

For Distribution to CPs

10

had published his correspondence with the PCC and the newspaper on
his blog.

After discussion, Commission members agreed that the system
required good faith on the part of everyone involved in the case. As
such, it was agreed that standard PCC correspondence would be
amended to make clear to both complainants and newspapers that they
should not publish details of correspondence during the course of an
investigation.

The Commission also agreed that the Chairman should write to the
editor of the newspaper, expressing its concerns over the newspaper’s
part in the delays in the case.

) The Commission formally approved (subject to individual queries on
specific complaints raised with the office) the following PCC Papers,
which had contained draft adjudications for Commissioners’ ratification
or otherwise: 4772, 4774, 4775, 4776, 47717, 4778, 4779, 4780, 4781,
4782, 4783, 4784, 4785, 4786, 4787, 4788, 4789, 4790, 4791, 4792,
4793, 4794, 4795, 4796, 4797, 4798, 4799, 4800. All papers had been
circulated since the previous Commission meeting.

PCC Advertising

Commissioners considered and approved designs for new PCC advertisements.
It was agreed that final development of the adverts should continue as swiftly
as possible.

Chairman and Director’s meetings

Commissioners received an update on appointments undertaken by the
Chairman and Director.

Any other business

In light of several recent examples of newspapers using material obtained using
subterfuge, Commissioners discussed issues related to Clause 10 (Clandestine
devices and subterfuge). It was agreed that investigating complaints without
the consent of individuals involved was problematic but that the PCC should
consider issuing guidance on the subject in due course. It was also agreed that,
where appropriate, the Commission should contact affected parties and advise
them of the possibilities of complaining to the PCC.

761

MOD100035906



For Distribution to CPs

11

The Chairman reported that the 2009 Annual Review had received a largely
positive response. All Members of Parliament had received copies.

The Chairman also reported that the secretariat had made initial plans to host a
Parliamentary reception in the autumn. Commissioners welcomed the proposal
and asked the office to provide updates on political issues affecting the
Commission.

Date of next meeting

2.00pm on Wednesday, 14™ July 2010 at Halton House, 20/23 Holbormn,
London EC1.

762

MOD100035907



