
For Distribution to CPs

A woman v Daily M irror

Clauses noted: 1 , 3

A woman complained to the Press Complaints Commission that an article headlined “Teacher in 
naked photos scandal published in the Daily Mirror on 15 January 2005 was misleading in breach 
of Clause 1 (Accuracy) and was intrusive in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The articles reported the suspension of the complainant from an army college after explicit 
photographs of her -  apparently sent between her and her partner -  were discovered by her 
employers. The newspaper published a headshot of the complainant taken from one of the 
photographs.

The complainant said that the photographs concerned had been sent as part of a relationship. The 
specific picture had not previously been placed in the public domain and its publication was not in 
the public interest. This had resulted in an unwarranted intrusion into her private and family life. 
Furthermore, the article was misleading since it led readers to believe that she had willinqiv 
broadcast the image.

The newspaper said that it had deliberately restricted publication of the offending image to the 
complainant’s face. Moreover, the article related to her suspension from a military college -  
something that had been confirmed by a spokesman -  and was clearly therefore a valid subject for 
a newspaper article. Finally, there was no suggestion that the complainant had given consent for 
the images to appear.

The complainant said that the action taken by the college was a direct consequence of the 
publication of the articles. She stated that her professional life and her private life were separate 
and that the publication of the photograph intruded into her privacy.

Adjudication

The Commission noted that the complainant had been suspended from the military college while the 
matter was investigated. The photographs of the complainant had aroused some controversy, and 
her conduct had been brought into question. In these circumstances, the Commission was satisfied 
that the publication of the article -  which described the background to the suspension -  was 
legitimate.

However, this was not sufficient to deprive the complainant of all rights to privacy. The photographs 
which were at the centre of the controversy were explicit, and had been taken and shared in the 
context of a relationship. Although they were in the public domain to a very limited extent, the 
newspaper still had to balance the complainant’s right to privacy with the legitimate public interest in 
the story when deciding how much of the photograph to publish. By choosing to crop the 
photograph and publish only a headshot, the newspaper had made the correct decision and 
avoided gratuitously humiliating the complainant. There was therefore no breach of the Code.

Turning to the issue under Clause 1 , the Commission did not consider that the article gave the 
impression that the complainant intended for the image to appear. There was no breach of this 
Clause.

234

MODI 00039955



For Distribution to C P s

Relevant rulings 
A woman v The News, 2004 
Noble V News of the World, 2004

Adjudication issued 2005

235

MODI 00039956


