For Distribution to CPs

Mr Brian McNicholl v Scottish News of the World
Clauses noted: 3

Mr Brian McNicholl of County Derry complained to the Press Complaints Commission that an article
headlined “You love Borat”, published in the News of the World (Scottish edition) on 15 July 2007,
intruded into his private life in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article reported that the complainant had been caught by his long-term partner engaging in
“secret internet sexychat with a string of Kazakhstani beauties’. The complainant said that the
information upon which the article was based — and the accompanying photographs — had been
obtained from private emails which were held on his company’s secure server in Kazakhstan. There
was also a revealing webcam picture alleged to be of him. He claimed that his partner (who did not
have access to his emails) had made use of a surveillance programme to infiltrate the messages,
and that she was motivated by anger at having been jilted.

The newspaper said the complainant's partner had obtained the emails — which were not
intrinsically private as they had been sent from a work address — from a shared family computer to
which the couple both had access. She had discovered that the complainant, with whom she had a
child, had been leading a “secret life of internet pornography, chatrooms, and escort agencies”. Her
right to freedom of speech in exposing her partner's activities — in addition to the public interest
element — outweighed his right to privacy. Having been unable to contact the complainant before
publication, the newspaper offered to interview the complainant or publish a letter from him, offers
that the complainant rejected.

Adjudication

Regardless of precisely how the complainant's partner had acquired the information, it was not in
dispute that she had obtained his emails without consent and supplied them to the newspaper. The
paper had, in turn, published extracts from them, along with photographs of the complainant, one of
which showed him partially naked. This sort of intrusion would normally require a very strong public
interest justification, something that was not a feature in this case. While the woman had a right to
discuss their relationship, and clearly had strong views about the complainant and his behaviour,
this was not sufficient to warrant publishing information taken from private e-mails to which the
woman was not a party. In deciding how to balance the woman’s right to free expression with the
complainant's right to privacy, the editor had made an error of judgement. The complaint under
Clause 3 was upheld.

Relevant ruling
Noble v News of the World, 2004

dedekdekdededededede ek dedeodokokodedokdekedodok kekdok ke ke k ke Rk kIR TKEIREERIEEREREERRBRREERRREETEERTRIRS

The complainant also complained under Clause 1 (Accuracy) that the article had confused the
names of the women involved, their employment titles and the circumstances in which the pictures
were taken. He was also concerned that a specific sexual allegation made by his partner was
untrue.

This allegation was clearly framed as the comments of the complainant's partner in accordance with
the terms of Clause 1 (iii), which requires the press to distinguish between comment, conjecture and
fact. It was not necessary for the Commission to reach a view as to the veracity of the allegation, as
it considered the newspaper's offer to publish a letter a sufficient opportunity for the complainant to
reply on this point.

277

MOD100039998



For Distribution to CPs

While the newspaper was willing to correct any inaccuracies in regard to the other issues raised, the
Commission had not seen evidence that they amounted to significant inaccuracies requiring
correction under Clause 1. There were no other matters for the Commission to pursue.

Adjudication issued 20/09/2007

278

MOD100039999



