
For Distribution to CPs

M r Ian C o o p e r  v  C a m b rid g e  N ew s

Clauses noted: 3, 5, 6

Mr Ian Cooper of Cambridgeshire complained to the Press Complaints Commission that a picture 
published in the Cambridge News on 23 October in an article headlined “Hunt for mother after 
Cambridgeshire girl’s horror fall”, intruded into the privacy of his daughter in breach of Clause 3 
(Privacy) and 6 (Children) of the Code of Practice. The picture in question was subsequently 
published in numerous other newspapers. The complainant considered each publication to be a 
further intrusion into his daughter’s privacy. He also complained that the Cambridge News had 
breached Clause 5 (intrusion into grief or shock) of the Code by republishing the photograph after 
he had requested that it no longer be used.

The complaint was not upheld.

The complainant’s daughter had suffered serious injuries after falling from a hotel balcony while on 
holiday in Mallorca. Her fall -  and the subsequent death of her mother -  were the subject of 
considerable media attention in the UK over a number of weeks.

On 23 October the Cambridge News published a ‘picture exclusive’: a photograph of the 
complainant’s daughter. The picture was subsequently syndicated via a local agency to the wider 
media and was used extensively in newspaper articles and on television. The complainant argued 
that the use of the image on every occasion was an intrusion into his daughter’s privacy.

The Cambridge News explained that the picture had been obtained from its own archive, having 
originally been published in 2004 as part of a larger photograph showing the complainant’s daughter 
and her classmates on their first day at school. The 2004 photo had been taken and published with 
the consent of the school in question and had not been the subject of any complaint. It was surely 
legitimate to re-use the image (or part of the image) in order to illustrate an important news story. 
The newspaper did not consider that it needed to obtain consent before publishing the picture nor 
did it consider that it was improper to continue using it after being asked not to.

The other newspapers also argued that the image was in the public domain and that their use of it 
was not intrusive. Some agreed not to use it again in the future as a gesture of goodwill.

Adjudication

There was an important matter of principle at the heart of this complaint: when is it acceptable to 
publish photographs of children without the specific consent of their parents? In such cases, the 
interests of the child have to be balanced against the general right of the public to information -  
including photographs -  about people in the news. At times of grief or shock, the circumstances in 
which photographs are obtained, and the manner in which they are presented, will both be relevant 
to any determination about whether the Code of Practice has been breached. It is also the case that 
the Code does not require editors to seek permission before publishing any photographs of chiidren. 
The Code says that children must not be photographed on issues involving their welfare without the 
consent of a custodial parent, and that young people should be free to complete their time at school 
without unnecessary intrusion. It also extends general privacy rights to everyone, saying that peopie 
are entitled to respect for their ‘private and family life’.

The Commission first addressed the argument that the subject matter of the story concerned the 
welfare of the child and that publication of the photograph intensified the attention on her, interfering 
with her time at school.

The Commission had to balance this argument with the fact that the giri was involved in a tragic but 
newsworthy incident; her identity was in the public domain; and her association with the incident

287

MODI 00040008



For Distribution to CPs

was known locally. It was by no means clear that publishing her photograph in these circumstances 
would in itself have further compromised her welfare. There would, regrettably, inevitably have been 
an impact on the child’s welfare because of the circumstances of the incident she had been involved 
in.

It was also important for the Commission to consider how the photograph was used. It noted that 
the picture simply illustrated what the girl looked like without including any private information about 
her. Nor was there anything in the picture that made publication insensitive in the context of the 
piece. The Code does not say that legitimate news stories which involve the welfare of children may 
not be illustrated by such pictures.

The background to the Cambridge News’s use of the photograph was also relevant: it was 
legitimately in the newspaper’s possession and had been published before. It had not therefore 
been obtained by use of subterfuge or taken in a private place without consent. This was important 
when combined with the fact that the photograph was innocuous. While there may be 
circumstances when it would be insensitive for a newspaper to republish a photograph it owned at a 
time of grief or shock -  because of the nature of the photograph -  that was not the case here.

There was also an argument made by the complainant that, at times when children are vulnerable, it 
should be for their parents to decide when and how they are portrayed. The Commission 
considered that, while some would inevitably have sympathy for this view, it would simply not be 
feasible to expect editors to check with the parents of minors in the news about how they would be 
represented before publication. The Commission could understand why the complainant would want 
to retain control over how his family was portrayed at such a difficult time. But, in terms of press 
reporting, the key requirements on editors are those contained within the Code of Practice. For the 
reasons set out above, and while sympathising with the complainant, the Commission did not 
consider that there had been a breach of the Code on this occasion. As all the newspapers had 
used the picture in the same illustrative way, these findings appiied both to the Cambridge News 
and the other publications complained about.

Adjudication issued 19/06/2008

288

MODI 00040009


