For Distribution to CPs

Ms Martine Petetin v The Times
Clauses noted: 5

Ms Martine Petetin of London complained to the Press Complaints Commission that an article
published in The Times on § January 2006, headlined “Mystery of leading lawyer’s suicide leap from
hotel” was intrusive at a time of grief in breach of Clause 5 (Intrusion into grief and shock) of the
Code.

The complaint was not upheld.

The article followed the publication by two newspapers, on the previous day, of photographs of the
suicide of Katherine Ward, who had jumped from the fourth storey of a hotel in central London. It
discussed the circumstances surrounding the tragic event, and included two photographs of Ms
Ward: one standing on the ledge and one during her fall.

The complainant was a friend of Ms Ward, who considered that the newspaper had demonstrated
an extreme lack of sensitivity and intruded into the grief of those that knew her by publishing the
photographs. The images themselves would be likely to cause grief and distress to Ms Ward’s many
friends, who were already grieving at the news of her death.

The newspaper regretted that its coverage had been the cause of distress. However, the tragic
death had taken place in a very public place, in the middle of the day in central London, and
witnessed by members of the public. The decision had been taken to publish the article and
photographs only after she had been identified, by which time her relatives had been informed and
her professional and personal details had emerged.

Once that decision had been made, the newspaper used a dignified portrait of Ms Ward on the front
page. The photographs under complaint were placed on an inside page in black and white, in the
context of the legitimate story about her death that did not glamorise or trivialise the circumstances.
The newspaper did not publish pictures of her body. There was a considerable public interest in the
publication of the story, which involved the shocking suicide of a highly-regarded and successful
professional. The newspaper also decided to commission a follow-up cover story for the following
day’s times2 section, which offered an empathetic treatment of the issue of suicide, and provided
details for specialist services that might help those in need. It also published two letters critical of its
approach.

The complaint denied that there was any public interest justification for publication. Without the
photographs, the complainant argued, there would have probably been no coverage at all. She
hoped that her complaint would enable the press to re-assess the way in which they dealt with
death.

Adjudication

The newspaper had republished photographs that had already appeared in the Sun and the
Evening Standard. The Commission has already found that the publication of those photographs did
not breach the Code of Practice. It followed in this case that the Commission did not consider that
there was a breach of the Code.

In its rulings on the other cases, the Commission made clear that its task was not to judge whether
publication had exceeded any bounds of tastefulness. Matters of taste and decency fall outside the
terms of the Code of Practice. This is because the Code of Practice is in part a set of rights for
individuals directly affected by journalistic practice — normally the subject of an article or approach
by a journalist — rather than a device for members of the public generally to register objections
about matters of editorial judgement to which they take exception. The Commission considers that

356

MOD100040077



For Distribution to CPs

editors are best placed to decide what their readers will find acceptable in terms of taste and
decency — something that will vary between different sorts of publication, and something that is
therefore unsuited to being subject to national, industry-wide rules.

Of course, the complainant and others who knew Katherine Ward clearly had more than a general
interest in the matter. However, the Commission wished to acknowledge the suggestion that the
publication of the image was likely to offend and upset readers more widely. Individual members of
the Commission shared this view and regretted that publication had caused offence to members of
the public, as well as additional distress to Ms Ward's friends.

As with the complaints against the other newspapers, the Commission started from the position that
the simple fact of publishing photographs of what was a public incident did not, in itself, constitute a
failure to be sensitive. The Commission considered that it should be slow to restrict the right of
newspapers to report newsworthy events that take place in public. This includes the right to publish
photographs. This tragic case concerned an unusual death, which had taken place in public. As
such, it was a newsworthy event,

This did not mean, though, that the newspaper was free to publish the information in an insensitive
manner, such as by making light of the incident or including unnecessarily explicit details. Had the
newspaper done so, there would have been a breach of the Code. The fact was, however, that — in
common with the other newspapers — it had not sought to trivialise or sensationalise the death of Ms
Ward, and had not presented the photographs in a gratuitously graphic manner. The complainant
had herself acknowledged that — other than the photographs — she considered the article to be fair
and sensitive.

While sympathising with the complainant — who had understandably felt considerable distress at the
publication of the images — the Commission did not uphold her complaint for the reasons set out
above.

There had been no allegation that the piece in The Times broke the news of the death to Ms Ward’s
friends, as publication occurred the day after publication in other newspapers, and after Ms Ward
had been positively identified. The Commission has dealt with complaints to this effect about the
Sun and Evening Standard in its other rulings. There was no breach of the Code on this point in
relation to The Times for the same reasons.

Relevant rulings
Curnow v Edinburgh Evening News, 1997
Napuk & Gibson v FHM, 1999

Adjudication issued 2006

357

MOD100040078



