
For Distribution to CPs

M s C a ro l M unro  a n d  M s D o r is  B a n c ro ft  v  E v e n in g  S ta n d a rd

Clauses noted: 1,6, 10, 11

Ms Carol Munro and Ms Doris Bancroft, Headteacher and Chair of the Governors of Salusbury 
Primary School, London NW6, complained that an article headlined ‘There was such a staff 
shortage the security system had to be put in the charge of two 11 year olds’ published in the 
London Evening Standard on 21 March 2001 contained inaccuracies in breach of Clause 1 of the 
Code of Practice and identified a child victim of sexual assault in breach of Clause 12 (Victims of 
sexual assault). They also complained that a journalist had obtained information for the article in 
breach of Clause 11 (Misrepresentation) and Clause 6 (Children).

The complaint was upheld.

The article was based on the diary of a journalist called Alex Renton who had spent a week at the 
primary school pretending that he was interested in becoming a teacher.

The complainants objected to this subterfuge, saying that there was no public interest to justify it. 
They pointed out that in cases involving children, the Code requires an exceptional public interest 
justification.

Parents and staff were angry at the deceit, and the children could not understand why a trusted 
adult had lied to them. The article referred to an occasion when two children were helping the 
headteacher with the intercom of the main gate, claiming inaccurately that this meant that the two 
pupils were in charge of security at the school. The complainants also maintained that, contrary to a 
claim in the piece, a boy had not had a conversation with Mr Renton in the lavatory in which the boy 
threatened him. The complainants said that the report had also identified a suspected victim of 
sexual assault by including sufficient information for people to work out who the child was. Finally, 
they said that, in speaking to children for an entire week while pretending to be somebody else, the 
journalist had breached Clause 6 which requires that permission must be sought before pupils are 
approached at school.

The newspaper said that the school was chosen more or less at random in order to produce a 
feature on the problems facing a London school and the teaching profession. Concerns over 
security, health and government claims over improvements in teachers’ pay and conditions gave a 
public interest justification to the necessary subterfuge. Indeed, that the journalist could obtain a 
placement at the school without a police check was in itself a security issue. The newspaper stood 
by the accuracy of the piece, which was based on the journalist’s experience at the school and 
therefore bound to be - and be seen to be - subjective. With regard to Clause 6 of the Code about 
approaching children while they are at school, Mr Renton made sure that he did not ask any 
question of a child that could not have asked as an assistant teacher. The newspaper accepted that 
it may have erred in the case of the suspected victim of sexual assault but hoped that no damage 
had been caused.

Adjudication

The Commission was not in a position to make a finding about the disputed areas of fact, but noted 
in any case that readers would have been aware that the piece was clearly presented as the 
journalist’s own recollections of his time at the school and that it was therefore highly likely to have 
been a partisan account.

The Commission considered that the bulk of the complaints - under Clauses 6, 11 and 12 - were 
matters that raised serious issues where there were clear breaches of the Code. The Commission 
firstly considered the public interest justification. Such retrospective justification - that the journalist 
had found some shortcomings once he was there which he was unaware about before - was not

456

MODI 00040177



For Distribution to CPs

acceptable. As the newspaper had conceded, the school had been selected more or less at random 
- there was nothing to suggest to the journalist or the newspaper in advance of the visit that 
anything was going on at the school that needed to be investigated in the public interest. Given that 
virtually every school will or may have some ‘shortcomings’ at any given point, to have accepted the 
public interest justification would have been to entitle any journalist at any point to gain access to 
any school using subterfuge. Clearly such a situation would be unacceptable. The Code is there 
precisely to stop such unjustified ‘fishing expeditions’. There was no public interest in engaging in 
this serious misrepresentation in order to produce a feature article. The Commission noted the 
newspaper’s contention that the reporter was able to gain access to the school without a police 
check. However, this fact - which was not mentioned in the article - could have been reported 
without pursuing the subterfuge.

The Commission next considered the complaint under Clause 12, regarding the alleged 
identification of a child who was suspected of being the victim of a sexual assault. The newspaper 
did not think that the article would ‘necessarily’ have identified the child - although it accepted that it 
‘may have erred’ - but the Commission was persuaded that the piece contained sufficient 
information for pupils and parents to work out the child’s identity. While this might not have been the 
newspaper’s intention, it was the result of -  at best -  thoughtless journalism, and the consequence 
was a serious and highly regrettable breach of the Code.

The Code at its heart seeks to protect the vulnerable - and it was difficult to conceive of a potentially 
more vulnerable person than a sexually abused primary school child. To have published material 
likely to identify the child was a considerable intrusion and the Commission urged the editor to take 
steps to ensure that such a situation is not repeated.

Having found no public interest justification, the Commission also upheld the complaint under 
Clause 6. Mr Renton should not have been speaking to children at school in the pursuit of a feature 
for a newspaper.

In conclusion, the presence of the reporter in the school and the resulting article were significant 
breaches of the Code which the newspaper should have sought to resolve at an early stage rather 
than seeking to justify. The Commission had no hesitation in upholding the complaint.

In view of the number of serious breaches of the Code, the Commission asked the editor to review 
the application of the Code on his newspaper and to report back to the Commission.

Adjudication issued 2001

457

MODI 00040178


