
For Distribution to CPs

A  m a n  v  S u n d a y  W o rld

Clauses noted: 1, 3, 10

A man complained to the Press Complaints Commission that two articles published in the Sunday 
World on 13 September and 20 September 2009, headlined “Private members club” and “Bukkake 
gigolo” respectively, were inaccurate, intrusive and that the newspaper had used hidden cameras 
and subterfuge in breach of Clause 1 (Accuracy), Clause 3 (Privacy) and Clause 10 (Clandestine 
devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld.

The articles exposed a “shocking new group sex craze” (‘bukkake’) which was taking place in Ulster, 
based on the newspaper’s own undercover investigation centring on the complainant. The coverage 
included claims that: the complainant charged an entrance fee to attend such events and made “big 
money” doing so; the complainant and his wife were a “sex-for-sale” couple; and the complainant 
was a “secret male escort”/”gigolo”.

The complainant said that all these claims were untrue. He organised the events, which were not 
illegal, as a hobby and did not profit from them. They were staged for the sole purpose of producing 
footage to be sold on the professional female models’ websites. While he and his wife had featured 
in pornographic material available on the internet, they did not make themselves sexually available 
to members of the public for money. The complainant was also concerned that the newspaper had 
used subterfuge as part of its investigation, which intruded into his privacy. The coverage featured 
stills from footage shot using a hidden camera by the newspaper’s undercover reporter who had 
attended part of one event.

The newspaper said that there were strong grounds to believe that the complainant organised such 
events as part of a business. Its reporter had been obliged to pay in order to attend the event in 
question and screengrabs of the purchases had been provided. The public availability of footage 
taken from such events meant that they could not be considered to be private. It had been justified 
in exposing the event on grounds of protecting public health: a senior medical officer had said that 
the participants were at risk from sexually transmitted diseases.

The complainant said that there was no public health issue: the female professional performers 
involved were certified to industry standards, while the male performers were either certified or 
practised safe sex.

Adjudication

While the newspaper was entitled to report on the sex industry in its local area, and offer its own 
robust comment and criticism about some of the associated practices, it was not free to pursue any 
journalistic approach to do so. There had to be sufficient public interest to justify the conduct of the 
journalists and the content of the articles.

On this occasion, the reporter had used a hidden camera to film the complainant, without his 
consent, in a private place in which a number of participants were about to be involved in 
consensual, legal sexual activity. The newspaper had used stills from this footage in its articles. 
Both the filming and the published images constituted a serious intrusion, which required a high 
level of public interest to justify. The newspaper could not reach that level in its defence, arguing 
only that practice of bukkake raised a possible health risk. The Commission took that into account, 
but did not believe this defence was able to justify specifically the use of the hidden camera on this 
occasion. The newspaper was in a position to expose the existence of bukkake parties (and the 
attendant health risks) without using such undercover footage.

490

MODI 00040211



For Distribution to CPs

The newspaper had also not provided sufficient evidence to support its assertion that the 
complainant was making “big money” from bukkake events. It had not provided any evidence at all 
that the complainant hired himself out as a “gigolo”, or that his wife had “paid-for sex with strangers”. 
On this basis, the Commission considered that the articles had been in breach of Clause 1.

This case revealed a bad editorial lapse on the part of the 
unacceptably slow response to the PCC investigation.

newspaper, compounded by an

Adjudication issued 26/07/2010

491

MODI 00040212


