
For Distribution to CPs

C la re  B a ld in g  v  T h e  S u n d a y  T im e s

Clauses noted: 12

Miss Clare Balding complained to the Press Complaints Commission that an article headlined 
“Humping in tents: a great British tradition”, published in The Sunday Times Culture section on 25 
July 2010, discriminated against her in breach of Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of 
Practice.

The complaint was upheld.

The article, by AA Gill, reviewed the complainant’s television programme, Britain by Bike. In it, he 
referred to the complainant as a “dyke on a bike”. She considered this to be a pejorative reference 
to her sexuality and irrelevant to the programme. The hurt was compounded by a mock apology by 
the columnist for previously saying that she looked “like a big lesbian”.

The newspaper said that its columnist was well known for his acerbic and sometimes tasteless 
sense of humour: he was a “controversialist who pursues the English tradition of lampooning and 
ridiculing public figures”. It pointed out that Mr Gill had been the subject of 62 PCC complaints in the 
last five years, which had not been upheld (on freedom of expression grounds). There was no 
reason why -  in an age where homosexuality carried little social stigma -  the reviewer could not 
discuss the sexuality of a TV presenter who had no problem with being openly gay.

In addition, the newspaper drew attention to two organisations called Dykes on Bikes (an American 
lesbian motorcycling movement; and a UK-based cycling movement) whose members had 
reclaimed the word “dyke” as an empowering, not offensive, term. It argued that an individual’s 
sexuality should not give them an “all-encompassing protected status”.

The complainant indicated that she was not demanding special treatment, simply the same 
treatment as everybody else. She asked the newspaper to apologise.

Adjudication

The right to legitimate freedom of expression is a key part of an open and democratic society and 
something which the Commission has sought to defend in the past. In this case, the columnist was 
clearly entitled to his opinion about both the programme and the complainant. As the paper had 
pointed out, the Commission has previously upheld his right to offer such opinions in his columns.

Of course, freedom of expression is -  and should be -  appropriately restricted by the Editors’ Code 
of Practice. Clause 12 of the Code is clear; newspapers must avoid prejudicial, pejorative or 
irrelevant reference to (amongst other things) an individual’s sexual orientation. The Commission 
itself has said that the use of pejorative synonyms for homosexual individuals would represent a 
certain breach of the Code.

In this case, the Commission considered that the use of the word “dyke” in the article -  whether or 
not it was intended to be humorous -  was a pejorative synonym relating to the complainant’s 
sexuality. The context was not that the reviewer was seeking positively to “reclaim” the term, but 
rather to use it to refer to the complainant’s sexuality in a demeaning and gratuitous way. This was 
an editorial lapse which represented a breach of the Code, and the newspaper should have 
apologised at the first possible opportunity.

515

MODI 00040236



For Distribution to CPs

Relevant rulings
McCormack v Sunday Life, 2010 
Cowles V Daily Mail, 2010 
Dale V Daily Mail, 2009

Adjudication issued 17/09/2010

516

MODI 00040237


