
For Distribution to CPs

M r M artin  M c G u in n e s s  v  S u n d a y  W o rld

Clauses noted: 1, 2

Mr Martin McGuinness complained, through P. J. McGrory & Co. solicitors, to the Press Complaints 
Commission that an article published in the Sunday World on 28 May 2006 headlined “McGuinness 
was Brit spy” was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) and 2 (Opportunity to reply) of the 
Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The article contained the claims of Martin Ingram, a former agent handler in the Force Research 
Unit. He said that a transcript of a conversation between “J118” and “G”, published in the 
newspaper, was between the complainant and his M16 handler.

The complainant was concerned that the headline had stated as fact he was a spy, and that the 
newspaper did not contact him in advance of publication for an opportunity to comment. The 
headline, the complainant said, was not justified by the contents of the article, in which Mr Ingram 
was quoted as speculating that the complainant was a spy. The transcript document was clearly not 
authenticated by anyone in a position of knowledge.

The newspaper said that the full headline was actually “Spook’s shock claims: McGuinness was a 
Brit Spy”. It was therefore clear that the article concerned an individual’s opinion on the subject. The 
article was based on a document which Martin Ingram claimed was a transcript of a conversation 
between the complainant and his handler, and which had been authenticated by other intelligence 
sources. Mr Ingram -  who the newspaper said was a credible source and the man who had 
previously identified the FRU agent “Stakeknife” -  also gave a detailed account of the complainant’s 
alleged co-operation with the security services. The newspaper did not contact the complainant in 
advance of publication, as it was aware that he had not previously been willing to offer a comment 
to it on any issues of controversy. It published a follow-up article containing Gerry Adams’ dismissal 
of the claims in the follow week’s edition, and offered to publish an interview with the complainant or 
a statement of his vehement denial.

The complainant considered that the headline “Spook’s shock claims” appeared to be separate, and 
was in a different box, to the main headline. This gave a misleading impression.

Adjudication

It was clearly not within the scope of the Press Complaints Commission -  which does not have legal 
powers of investigation or sub-poena -  to establish the veracity of the claims contained in the 
article. Nor was it necessary for the Commission to do so, in order to come to a decision on this 
complaint under the terms of the Code. The central question was whether the newspaper had 
clearly distinguished the claims of Martin Ingram as comment rather than fact. The Commission 
considered that it had. Above the main headline of the front-page was a reference to the “shock 
claims” contained within the article. Although this was in a separate box to the headline, the 
Commission considered that it was clear that it referred to the main article. Furthermore, the 
Commission noted that the second paragraph of the front page made clear that “the revelations are 
made by...Martin Ingram” and the opening paragraph of the page 4 article began: “a British Army 
whistleblower today names Sinn Fein chief Martin McGuinness as a high-ranking MI6 agent”. The 
banner headline for this story was “allegations about Republican chief’s past”.

Taking all this into account, the Commission considered it likely that readers would have recognised 
that the reference to the complainant as a spy was not a statement of fact but a claim from an 
intelligence source.

86

MODI 00039807



For Distribution to CPs

The second issue related to the newspaper’s failure to contact the complainant for comment prior to 
publication. The Commission considered that, in view of the nature of the allegations, the 
newspaper should have done so, and included the complainant’s denial in the first article published 
on the subject. Nevertheless, the newspaper had taken care to ensure that readers would be aware 
that the article was based upon information from an alleged official document and a former member 
of a security organisation, but that the claims had not been otherwise corroborated. The 
Commission also noted that the newspaper had published the complainant’s dismissal of the 
allegations as “total and absolute rubbish" the following week. In these circumstances, the 
Commission considered that the failure to contact the complainant did not in itself mean that the 
newspaper had failed to take care over the accuracy of the reporting of the allegation.

That said, the complainant himself clearly considered there to be ambiguity in the presentation of 
the article. The newspaper had responded to this by agreeing to publish either a follow up interview 
or a statement making clear that the complainant vehemently denied the claims that he was an 
agent. This was within the spirit of conciliation that the Commission encourages. It hoped that the 
complainant would take up the offer, but taking the coverage as a whole -  and given that it was not 
in a position to determine whether the claims themselves were true -  it did not consider that there 
were any outstanding issues under the Code for it to pursue.

Adjudication issued 03/11/2006

87

MODI 00039808


