
For Distribution to CPs

M r A n th o n y  T a lb o t v  S w in d o n  A d v e rt is e r

Clauses noted: 1

Mr Anthony Talbot complained to the Press Complaints Commission that a front-page article 
headlined “Junior school head guilty of raping child”, and a further article headlined “School 
headteacher admits raping child”, published in the Swindon Advertiser on 29 June 2010, were 
inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

Following the remedial action taken by the newspaper, no further action was required.

The articles reported that the complainant, a local primary school headteacher, had admitted eleven 
charges relating to the rape of a child. In fact, the complainant had been convicted of indecent 
assault, having pleaded guilty to these offences. He had pleaded not guilty to rape, and had not 
been convicted of rape. The complainant was also concerned that the front-page headline 
suggested misleadingly that the crimes had been committed while he was serving as a 
headteacher, or were related to the school. The offences had taken place between 1978 (when the 
complainant was thirteen) and 1981. Following direct correspondence between the parties, a front 
page correction had been published by the newspaper which accepted the error in regard to the 
rape charges.

The newspaper said that it had contacted Cardiff Crown Court which went through the 28 charges 
with the reporter. The information had been checked three times with the court, and subsequent 
enquiries with Gwent Police and Swindon Borough Council had not suggested that the information 
was incorrect. As soon as it became aware that the details were wrong it had corrected this on the 
front page, on its website and had removed the original online article. Notwithstanding this error, the 
front page was not misleading as it was a “poster front with a cross reference to the story which 
appeared on page 5”.

Adjudication

The newspaper had been fully entitled to report the outcome of the court case, which involved 
allegations of sexual offences against the complainant, who was a local primary school head 
teacher. Nonetheless, it also had a responsibility under the Editors’ Code to “take care” to ensure 
that the information it presented was not inaccurate or misleading in a significant manner.

The Commission accepted that the newspaper had published information about the conviction taken 
in good faith from the appropriate sources (primarily the court itself). The information, however, 
subsequently proved to be inaccurate. Although there were good grounds for the newspaper to 
have used this material, it was still right that it corrected the errors, promptly and with due 
prominence. The apology published by the newspaper constituted sufficient remedial action in 
regard to the published inaccuracies about the details of the complainant’s conviction.

There was an additional point, however. The Commission had to consider whether the original front 
page had given the misleading impression that the complainant had committed the offences while 
he was a head teacher. This was a matter of considerable debate between Commissioners. It was 
felt that the newspaper could have done more to make clear on the front page the full context of the 
situation: that the offences had been committed by the complainant many years earlier, before he 
became a teacher and, in relation to a number of the offences, whilst he was a minor. As it stood, 
the front page had the potential to mislead.

There were other factors for the Commission to consider. There was no doubt that the profession of 
the complainant was relevant to the story, and could be legitimately highlighted (as he had been 
prosecuted and convicted while a serving head teacher). The front page also clearly directed 
readers to the full story on page 5, which informed readers that the offences pre-dated the

169

MODI 00039890



For Distribution to CPs

complainant’s position as a teacher. Finally, the front page correction had specifically referred to the 
time period (around thirty years ago) in which the offences had been committed.

In light of these factors (especially the front page apology), the Commission was satisfied that any 
misleading impression about the complainant’s offences would have been satisfactorily corrected. It 
did not consider that any further action was necessary from the newspaper.

Adjudication issued 25/11/2010

170

MODI 00039891


