
For Distribution to CPs

D r R ic h a rd  A  E  N o rth  v  T h e  S u n d a y  T im e s

Clauses noted: 1

Dr Richard A E North complained to the Press Complaints Commission that a correction published 
in The Sunday Times on 20 June 2010, headlined “The Sunday Times and the IPCC: Correction”, 
was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was not upheld.

The correction in question was published following a complaint to the PCC about an article which 
had appeared in The Sunday Times on 31®* January 2010. The complaint was resolved between the 
parties without formal adjudication by the Commission. The relevant section of the correction under 
complaint was the following:

The article “UN climate panel shamed by bogus rainforest claim” (News, Jan 31) stated that the 
2007 Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report had included an “unsubstantiated 
claim” that up to 40% of the Amazon rainforest could be sensitive to future changes in rainfall. The 
IPCC had referenced the claim to a report prepared for WWF by Andrew Rowell and Peter Moore, 
whom the article described as “green campaigners” with “little scientific expertise”. The article also 
stated that the authors’ research had been based on a scientific paper that dealt with the impact of 
human activity rather than climate change.

In fact, the IPCC’s Amazon statement is supported by peer-reviewed scientific evidence. In the case 
of the WWF report, the figure had, in error, not been referenced, but was based on research by the 
respected Amazon Environmental Research Institute (IPAM) which did relate to the impact of 
climate change. We also understand and accept that Mr Rowell is an experienced environmental 
journalist and that Dr Moore is an expert in forest management, and apologise for any suggestion to 
the contrary.

The complainant said that two parts of the correction were inaccurate and misleading: the assertion 
that “the IPCC’s Amazon statement is supported by peer-reviewed scientific evidence”; and the 
claim that the WWF report was “based on research by the respected Amazon Environmental 
Research Institute (IPAM) which did relate to the impact of climate change”.

The complainant said that he was the originator of the claim that the IPCC Amazon allegation was 
unsubstantiated, having made it on his blog before the publication of the article. The 31®* January 
article had attributed a research credit to him. He said that the original assertion was correct, and 
the retraction of the article, and admission of error, had reflected on him personally.

The overriding issue for the complainant was whether the claim had been “substantiated”, or 
“supported”. He asked the Commission to agree with general scientific convention: “this demands 
that a claim of ‘support’, which justifies a claim in a scientific document (such as the IPCC report) 
being considered ‘substantiated’, is satisfied only when the claim is referenced. This must be either 
directly, or through a continuous chain of references, to an authoritative peer-reviewed work setting 
out primary research, which has been published in a reputable scientific journal (or publication of 
equivalent authority)”.

The complainant said that the IPCC’s Amazon statement had been referenced to a peer-reviewed 
scientific paper, in this case via the WWF report Global Review of Forest Fires. The WWF had 
indicated that the reference in question was research by the Amazon Environmental Research 
Institute (IPAM) which, by common consent, was accepted to be its report Fire in the Amazon. To 
be used as “substantiation”, the complainant said that this report should record primary research 
and be peer-reviewed, or be cross-referenced to papers that did so. Fire in the Amazon, the 
complainant contended, was not peer-reviewed, did not offer any original research and made no

171

MODI 00039892



For Distribution to C P s

reference to any peer-reviewed work. As such, the reference in the correction to the iPCC’s Amazon 
statement being “supported by peer-reviewed scientific evidence” was inaccurate.

The compiainant rejected a view that a work couid be “supported” if a generai body of peer- 
reviewed scientific work existed which agreed with assertions made, and it was not necessary to 
identify specificaiiy that work within the paper or document in which the ciaim was made.

in terms of background, the compiainant said that the iPCC report had stated that “up to 40% of the 
Amazonian forests couid react drasticaiiy to even a siight reduction in precipitation”, referring to the 
Roweii and Moore paper G lo b a l R e v ie w  o f F o re s t  F ire s . This paper contained a short sentence 
which appeared (in part) to support the iPCC ciaim: “Up to 40% of the Braziiian forest is extremeiy 
sensitive to smaii reductions in the amount of rainfaii”. in turn, this ciaim was contained in a 
paragraph for which there was oniy one reference - an articie in the journai Nature, in the absence 
of any other citation, it couid be assumed that this was the source on which Roweii and Moore 
reiied. However, ciose examination of the paper (which was peer-reviewed) showed that it deait 
iargeiy with the effects of iogging in the Amazon, with no reference to the 40% figure, or siight 
reductions in precipitation. As such, the N ature  paper couid not be taken to support the assertions 
by Roweii and Moore or the iPCC. The charge that the ciaim was “unsubstantiated” was sound.

The compiainant accepted there was a view that the iPCC had made a referencing error, rather 
than a scientific error, as there was a significant body of evidence which warned of drought in the 
Amazon. However, the “correctness” of the iPCC ciaim was “not reievant” to his compiaint; for the 
compiainant, the issue was whether the iPCC’s statement was “supported by peer-reviewed 
scientific evidence”.

The newspaper said that the correction did not retract the entirety of the originai articie; rather, it 
corrected and ciarified a number of points, the naturai assumption being that those parts of the 
piece which were not corrected and ciarified were accurate. That it chose to remove the articie (and 
not rewrite it) was a matter of editoriai prerogative.

The newspaper said that the specific part of the correction now under compiaint reiated to an 
inaccurate assertion that a ciaim in the 2007 iPCC report (that 40% of the Amazon rainforest was 
sensitive to smaii changes in rainfaii) had been based on research unreiated to ciimate change, it 
aiso acted to counter any faise impression to readers that the ciaim as a whoie had no basis in 
peer-reviewed science.

The newspaper stated that the background to the correction was as foiiows:

“The iPCC ciaim had been referenced to a WWF report. G lo b a l R e v ie w  o f F o re s t  F ire s . This report, 
written by Roweii and Moore, suggested in one paragraph that “up to 40% of the Braziiian forest is 
extremeiy sensitive to smaii reductions in the amount of rainfaii”. This paragraph went on to 
describe the increase in fire risk and the decrease in soii water avaiiabiiity in 1998. At the end of this 
paragraph there was a singie reference to a 1999 paper by Daniei Nepstad concerning the impact 
of logging and fire on the Amazon. Some readers of the WWF report concluded that Nepstad’s 
paper was therefore the source for the “40%” claim. However, Rowell and Moore had stated that the 
Nepstad paper was the reference only for the later part of the paragraph and not for the 40% claim. 
The reference for the 40% claim had been mistakenly omitted. According to Rowell, Moore and 
Nepstad, the “40%” claim should have been referenced to non-peer-reviewed research by “IPAM” 
(the Amazon Environmental Research Institute, founded by Nepstad) - either IPAM’s 1999 overview 
F ire  in the A m a zo n  or the institute’s website, both of which stated that “30-40% of the forests of the 
Brazilian Amazon are sensitive to small changes in rainfall”.”

On this basis, the newspaper said that criticism of the IPCC report on the grounds that it had cited 
research related to logging rather than climate change was incorrect. The newspaper had accepted 
that the article was wrong on this point.

172

MODI 00039893



For Distribution to C P s

On the second issue, the newspaper said that the IPCC had been the subject of broader - and 
arguably legitimate - criticism for relying on a non-peer-reviewed WWF report, particularly since the 
relevant source in the WWF report was neither referenced nor a peer-reviewed paper. However, the 
overall claim itself did have some basis in peer-reviewed literature. In particular, the newspaper 
cited the following papers: Lewis, 2005, “Tropical forests and the changing earth systems” in 
P h ilo so p h ica l T ra n sa ctio n s o f the R o y a l S o c ie ty , Huntingford et al., 2008, “Toward quantifying 
uncertainty in predictions of Amazon ‘dieback’“, in P h ilo so p h ica l T ra n sa ctio n s  o f the R o y a l S o c ie ty , 
Phillips et al., 2009, “Drought sensitivity of the Amazon rainforest” in S c ie n c e ;  and Daniel Nepstad’s 
1994 N a tu re  and 2004 G lo b a l C h a n g e  B io lo g y  papers. After publication of the original article, 
Nepstad had released a public statement saying that these papers demonstrated that half of the 
Amazon forest had been critically affected by drought and that “in sum, the IPCC statement on the 
Amazon was correct”.

The newspaper said that the complainant had argued that the term “unsubstantiated” could only 
refer to whether the IPCC report correctly referenced its claim to a peer-reviewed source; the 
original complainants, conversely, had suggested that readers would understand that there was no 
evidential basis in the claim whatsoever (which was not the case).

The newspaper said that it had accepted that there was potential ambiguity over the original use of 
the term “unsubstantiated”. Its correction did not retract the term but noted that it had been used in 
the original piece. The correction clarified that there was “peer-reviewed scientific evidence that 
‘supports’ the 40% claim. It does not express a view on whether this evidence is compelling or the 
claim itself correct. Nor does it assert that the IPCC report correctly referenced its claim to this peer- 
reviewed evidence”.

A djudication

It was important to note that the Commission had not previously made a ruling on the accuracy or 
otherwise of the 31®* January article. That complaint had been settled between the complainants 
and newspaper, with the PCC acting as mediator, by the newspaper voluntarily publishing the 
correction. The Commission was now tasked with considering whether this correction was itself 
inaccurate or misleading. Indeed, it was being asked, in effect, to uphold a complaint against the 
newspaper for publishing (in good faith) a correction to an article to which the complainant had 
himself contributed. These unusual circumstances were acknowledged by the Commission when 
considering the complaint.

Under the terms of Clause 1, newspapers have an obligation to take care not to publish inaccurate 
or misleading information, including information of a scientific nature. Of course, the topic of climate 
change is one that brings with it robust and ongoing debate, often with strong disagreement 
between opposing sides. The Commission has previously ruled that it is not its role to “make 
findings of fact on where the truth about climate change lies, but to consider whether newspapers 
have abided by the terms of the Code when presenting information to their readers”. The 
Commission therefore had regard for the fact that the complaint related to a topic where there were 
strongly competing views on complex technical issues which formed the subject of ongoing 
academic debate.

The complainant said that the correction was inaccurate and misleading by stating that the “IPCC’s 
statement is supported by peer-reviewed scientific evidence” because it was not “supported” in the 
sense which is accepted by scientific convention. However, the Commission was of the view that 
the newspaper was entitled to express the correction in layman’s terms. The Commission noted that 
the newspaper was able to demonstrate that peer-reviewed studies existed which, arguably, could 
be said to “support” the thrust of the IPCC’s statement in a more general sense.

173

MODI 00039894



For Distribution to C P s

The Commission understood the complainant’s position and agreed that the correction could have 
been expressed more clearly, but it was not - in the Commission’s opinion - misleading to readers. 
The context here was important: the item was designed to correct what the newspaper accepted 
were potentially misleading elements to its original story; the correction itself was not a 
comprehensive scientific analysis of the subject, and readers would understand this. The 
Commission considered that the terms of this adjudication would usefully serve to set out, in greater 
detail, the issues surrounding the matter.

The complainant had also argued that the correction was inaccurate and misleading by stating that 
the WWF report “was based on research by the respected Amazon Environmental Research 
Institute (IPAM) which did relate to the impact of climate change”. Given that there had been a 
referencing omission - and the position had since been clarified by the authors of the report - the 
Commission was of the view that the newspaper was entitled to address this point in the correction. 
The correction did not claim that the IPAM research had been properly referenced or was itself 
peer-reviewed. It said that the research was “respected”, which was clearly a value judgement on 
the part of the newspaper, and that it did relate to the impact of climate change. The Commission 
did not consider that these points could be said to be factually inaccurate or misleading.

Adjudication issued 26/11/2010

174

MODI 00039895


