
For Distribution to C P s

D r  R ic h a rd  A  E  N o rth  v  T h e  G u a rd ia n

Clauses noted: 1

Dr Richard A E North complained to the Press Complaints Commission that a blog post published 
on guardian.co.uk, headlined “Sunday Times admits ‘Amazongate’ story was rubbish. But who’s to 
blame?”, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a blog post by George Monbiot which followed the publication of a correction by the 
Sunday Times in regard to an article of 31 January 2010. The article referred to the complainant. 
The complainant had also complained that the correction itself was inaccurate and misleading, and 
the Commission has issued a separate adjudication in this regard.

The complainant said that the following statement in the post was inaccurate and misleading: “Now 
that the IPCC has been vindicated, its accusers. North first amongst them, are exposed for peddling 
inaccuracy, misrepresentation and falsehood”. While the complainant took no issue with the 
columnist’s “insulting tone, nor his free use of obvious insults”, he said that such a claim went “over 
the line”. Although written in a blog, this was not “framed as opinion or intended as such”. The 
complainant said that it could not be correct to argue that a blog necessarily only dealt with opinion. 
He rejected the ‘fair comment’ defence put forward by the newspaper when he contacted it directly 
to complain.

The complainant pointed to two issues: the assumption that the IPCC had been “vindicated”; and 
the assertion that the complainant had been “exposed for peddling inaccuracy, misrepresentation 
and falsehood”. He rejected both claims.

In regard to the first, the complainant said that the columnist did not know the full story as to why the 
Sunday Times article had been retracted: the issues relating to the IPCC had predated the article 
and been published by other newspapers which had not retracted the claims. The columnist had 
failed to go beyond the fact of the retraction and the apology to look at all the issues. On the second 
point, the complainant said that - while he had assisted in terms of research on the Sunday Times 
article - he did not write the piece, and could not be held responsible for it.

The newspaper said that its columnist was renowned for his “robust polemic style”. The post in 
question was clearly a comment piece: it had been labelled as the columnist’s blog, and used the 
language of comment. It was “quite clearly his opinion, based on his own knowledge and beliefs”. It 
argued that the claims were ‘fair comment’. Readers would have recognised that other views were 
available on a highly contentious subject about which the columnist and the complainant clearly 
held entirely contrary opinions.

The newspaper said that the claim that the IPCC had been “vindicated” was clearly an opinion 
(based on the correction in the Sunday Times which readers could access via a related blog). The 
reference to vindication in itself risked challenge, as this was a subjective point; however, the 
columnist had made plain the basis for this conclusion and it was “unnecessary for him to consider 
every unretracted polemic against the IPCC in reaching that view”.

The further claim about “peddling inaccuracy, misrepresentation and falsehood” was an opinion 
which extended logically from his view that the IPCC had been vindicated in the face of its critics 
(with the complainant chief amongst them): “In other words, if the UN body had not been ‘shamed’ 
and had not made ‘bogus claims’ (as the Sunday Times had claimed); and if its statement on 
climate change was in fact ‘supported by peer-reviewed literature’ and ‘did relate the impact of 
climate change’ on the rainforest (PCC-agreed correction), it was therefore not guilty of ‘false

175

MODI 00039896



For Distribution to C P s

predictions’ and ‘grossly exaggerated’ claims ‘unsupported by science’ which Dr North - in Monbiot’s 
opinion - has inaccurately stated in his blogs”.

The newspaper added that each side in the climate change debate may - and frequently does - 
accuse the other of getting it wrong, and that scientific debate depended on claims being challenged 
and debunked. In this case, the columnist had apologised for one error (which had been appended 
prominently to the blog) and the newspaper had offered the complainant an opportunity to reply of
1,000 words, cross-linked from the blog. He had taken up this offer.

The complainant said that he had taken up the offer, which had been made before the involvement 
of the Commission. However, his complaint rested on the newspaper’s claim that anything labelled 
as comment allowed the author to avoid any responsibility for factual accuracy: while columnists 
could be robust in expressing their views, they were required to base those views on fact. He said 
that the two claims had been presented as fact, which did not allow for alternative possibilities of 
interpretation. He requested an apology from the newspaper.

A djudication

The article in question was a blog post, which clearly sought to represent the columnist’s trenchant 
views on an ongoing controversy. As a general point, the Commission was satisfied that readers 
would have recognised that the article as a whole represented Mr Monbiot’s opinion on the issue, 
and indeed the complainant. Nonetheless, the publication was still bound by the terms of Clause 1 
(Accuracy) in terms of taking care not to publish inaccurate, misleading or distorted information. The 
Commission has recently upheld a complaint about a blog piece which made a statement of fact 
which could not be substantiated.

The two points of dispute here were not specific statements of fact, however. The Commission took 
the view that the reference to the IPCC being “vindicated” clearly represented the columnist’s 
interpretation of the correction which the Sunday Times had published. Readers had been informed 
of the background to the matter, and the basis upon which the columnist had made such a 
judgement. This was, of necessity, a subjective position, based on the columnist’s interpretation of a 
stated set of events.

The second point raised by the complainant related to a forceful allegation which accused him, and 
others, of “peddling inaccuracy, misrepresentation and falsehood”. Again, however, the matter 
appeared to relate to an expression of opinion by the columnist, which the complainant had 
disputed, rather than verifiable fact. The reference to “inaccuracy, misrepresentation and falsehood” 
was clearly linked to the fact that the Sunday Times had published a correction regarding an article 
to which the complainant had made some contribution. This was the basis for Mr Monbiot’s claim, 
and readers would be well aware of this.

In the realm of blogging (especially in cases touching upon controversial topics such as climate 
change), there is likely to be strong and fervent disagreement, with writers making use of emotive 
terms and strident rhetoric. This is a necessary consequence of free speech. The Commission felt 
that it should be slow to intervene in this, unless there is evidence of factual inaccuracy or 
misleading statement. It did not find either on this occasion.

There was also another point. The newspaper had allowed the complainant the opportunity to 
challenge in another blog (at some length) the position taken by Mr Monbiot, including his 
accusation of inaccuracy. This would make readers aware of the full context of the dispute and the 
complainant’s rebuttal. It was a proportionate response to the complaint in the circumstances, and 
appropriate given that the claims had themselves appeared in a blog.

176

MODI 00039897



For Distribution to C P s

The Commission did not uphold the complaint. 

Adjudication issued 26/11/2010

177

MODI 00039898


