
For Distribution to C P s

M ich a e l M cC a n n  M P v  E a s t  K ilb r id e  N e w s

Clauses noted: 1

Mr Michael McCann MP complained to the Press Complaints Commission that an article headlined 
“MP claims £12,000 expenses in 4 months”, published in the East Kilbride News on 8 December 
2010, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice.

The complaint was upheld.

The article reported that the complainant, the Member of Parliament for East Kilbride, Strathaven 
and Lesmahagow, had claimed £12,133 in expenses between May and August 2010, following the 
release of the figures by the Independent Parliamentary Standards Authority (IPSA). In the article it 
stated that the complainant’s expenses “include £1150 in hotel bills to fund his trips to Westminster, 
while he also claims for a rented property in central London”. The complainant said that this was 
misleading as it suggested that he had claimed for hotel rooms at the same time as paying rent on a 
property. This was incorrect: the hotel bills were incurred before he had the property.

The newspaper said that it had accurately reported the details of the expenses as published by 
IPSA, which had not explained why the expenses had been claimed. The complainant had claimed 
both hotel expenses and rent between May and August. It had sought to contact the complainant to 
discuss the claims on three occasions before publication, and the issue could easily have been 
clarified at that time.

A djudication

It was not in dispute that the complainant had claimed for both hotel bills and rent in the period 
between May and August. However, it was also not in dispute that he had claimed for them 
consecutively, rather than concurrently. This was an important distinction.

The key issue here for the Commission was whether readers would have been misled by the phrase 
“while he also claims for a rented property in central London”. This phrase was ambiguous, and 
could certainly be interpreted to mean that the claims overlapped. The Commission considered that 
readers could have been misled as a result. The newspaper should have offered to clarify its 
meaning so as to avoid any misunderstanding. It had not done so, and the result was a breach of 
the Code.

Mr McCann also complained that a letter headlined “A claim too far from our MP”, published in the 
East Kilbride News on 8 December, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 
(Accuracy) and represented harassment in breach of Clause 4 (Harassment) of the Editors’ Code.

The complaint was not upheld.

The anonymous letter - attributed to an “East Kilbride taxpayer” - criticised the complainant on the 
topic of his latest expenses, stating that his “first few months in office have cost the taxpayer more 
than almost every other MP in Scotland”. The complainant said that this claim was incorrect and had 
been presented as fact. He also said that the criticism had appeared in the same edition of the 
newspaper as its own report on the issue, making much the same points. He said that the letter 
appeared to have been written in response to the article, and did not believe that the letter had been 
sent independently by a member of the public.

181

MODI 00039902



For Distribution to C P s

The newspaper said that the letter had been received by email on 3 December, and provided a 
redacted copy of it. The writer of the letter had asked for their name to be withheld. A number of the 
points raised by the author had been previously highlighted in the public domain, and it had not 
been in touch with the individual before publication. It had chosen not to censor the opinion of the 
letter writer, which had been clearly presented.

A djudication

The Commission was not in a position to determine the provenance of the letter, which had been 
submitted by email. It accepted that the letter had echoed many of the points in the report, but noted 
that the IPSA figures had been made publicly available on 2 December, and the overall amount of 
the complainant’s claims (and individual claims such as a £2 parking charge) had been discussed in 
other newspapers. Overall, the Commission was satisfied that readers would have recognised that 
the letter represented a reader’s appraisal of the figures which had been released. No inaccuracy 
could be established on this point and there was no breach of Clause 1.

In addition, the Commission has previously ruled that Clause 4 “relates to physical harassment of 
individuals by journalists and/or photographers in the newsgathering process”. A letter of criticism 
about a local MP published by the newspaper would not raise an issue under this Clause of the 
Code.

Adjudication issued 02/02/2011

182

MODI 00039903


