For Distribution to CPs

FROM THE - 1 VIRGINIA STREET
_[ONDON FOR INW
THE EDITOR
Tim Toulmin

Press Complaints Commission
Halton House

20/23 Holbormn

London

EC1N 24D

5" August 2009
Dear Tim,
I am writing in re'sponée to your letter of July 27™.

Before dealing with your list of questions | need to address your reference to' “the
Guardian’s recent allegations about the extent of phone message tappmg at
the News of the World”.

The relevant Guardian reports alleged that “one senior source at the Met” said that
officers on the Goodman enquiry “found evidence of News Group’s staff using
private investigafors who hacked into thousands of mobile phones”. The
Guardian went on to say that “another source with direct knowledge of the police
findings put the figure at two or three thousand mobiles”.

These allegations by the Guardian were not just unsubstantiated and lrresponS|ble
they were wholly false.

The officer in charge of the Goodman/Mulcaire investigation, former Assistant
Commander Andy Hayman has stated on the record (The Times, July 10" 2009) that
the Guardian’s estimates are wrong and that the number of mobile phones hacked
into was, in fact, “...a small number — perhaps a handful”. On July 8" the
Assistant Commissioner John Yates issued a statement whlch made almost exactly

the same point.

Enclosed with this letter are the relevant statements from Andy Hayman and John
Yates together with the statement released by News International on July 9" in
response to the Guardian’s allegations.

The answers to your specific questions are set out below. In considering these
please bear in mind that | joined the News of the World in January 2007 and
therefore much of this information has been gathered in by those executives who
were here during the relevant events.

News Group Newspapers Lid, 15
Registered Office: 1 Virginia Street, London E98 1XY
Registration No. 679215 England

MOD100040725



For Distribution to CPs

Does it remain your position that the illegal behaviour of Clive Goodman
was a “rogue exception”, and that no other journalists or executives of
the newspaper were aware of the practice of phone message tapping by
anyone employed by the paper?

Our internal enquiries have found no evidence of invoivement by News of the
World staff other than Clive Goodman in phone message interception beyond
the email transcript which emerged in April 2008 during the Gordon Taylor
litigation and which has since been revealed in the original Guardian report.

That email was dated June 29 2005 and consisted of a transcript of
voicemails from the phone of Gordon Taylor and another person which had
apparently been recorded by Glen Mulcaire. The email and transcript were
created by a junior reporter (who has since left the newspaper). When
questioned after the email was supplied to us by Gordon Taylor's lawyers in
April 2008, the junior reporter accepted that he had created the relevant email
document but had no recollection of it beyond that. Since by the end of June
2005 he had been a reporter for only a week or so (having been promoted “off
the floor” where he had been a messenger) and since the first months of his
reporting career consisted largely of transcribing tapes for other people, his
lack of recollection when questioned three years later is perhaps
understandable.

Email searches of relevant people, particularly the junior reporter,| |

nd failed to show any trace of the email being sent to
or received by any other News of the World staff member.

Those who might have been connected to the relevant story, particularly

nd| fenied ever having seen or knowing

about the relevant email and no evidence has been found which contradicts
these assertions.

Can you provide the Commission with full defails of the process
undertaken by the newspaper — after the arrests of Goodman and
Mulcaire in July 2006 — to establish the extent to which phone message
tappmg was prevalent at the News of the World?

Clive Go_odman and Glen Mulcaire were arrested on August 8 2006. Unfil late
November 2006 when other charges were laid against Glen Mulcaire, the only
criminal activity we were aware of was the accessing by Goodman/Mulcaire of
voicemails belonging to three members of the Royal Household. Not
surprisingly our enquiries were focused on that area.

We quickly established that the system under which Goodman and Muicaire
operated involved cash payments ordered by Goodman to a “valuable” source
he identified under the pseudonym ﬁThese consisted of
payments ov: iod of several months which by the time of arrest
amounted t-og'j:j is not unusual for confidential sources to remain
unidentified except to the particular reporter. In this case nobody at the News
of the World except Mr Goodman knew the identity of [

Departmental heads were questioned about what they knew of Mulcaire’s
dealings. All of them stated that they were unaware of any illegal activities
conducted by Mr Mulcaire.

Almost immediately after the arrests News Group instructed Burton Copeland,
an independent firm of solicitors (and one we had not used before), fo deal

2 16

MOD100040726



A\

P
)

For Distribution to CPs

with any further police enquiries of the News of the World and to ask for
whatever documentary or other evidence they needed for that purpose. In the
event Burton Copeland were given absolutely full cooperation by all
departments of the News of the World and News International in their
enqttiries.

Among other things they asked for and were given every financial document
which could possibly be relevant to our dealings with Mulcaire. In all they
received and are still in possession of four large lever-arch files of such
documents. They confirmed that they could find no evidence from these
documents or their other enquiries which suggested complicity by the News of
the World or other members of its staff beyond Clive Goodman in criminal
activities.

Through Burton Copeland, News Group co-operated fully with every request
from the police for further information or documents. This co-operation was
acknowledged by the Prosecution at trial. All financial documentation which
might have been relevant was provided to the police.

it is perhaps significant that during an intense and incredibly thorough
investigation lasting from December 2005 to November 2006 the Police at no
time considered it necessary to arrest or question any member of the News of
the World staff other than Clive Goodman.

After | arrived at the News of the World in January 2007, an email search was
conducted involving up to 2,500 separate email messages in order to
discover whether other News of the World staff were aware of the
Goodman/Mulcaire criminal activity. These email searches were conducted
by our [T department under the supervision of News International’s Director of
Legal Affairs, the Director of Human Resources and an independent firm of
solicitors.

No such evidence was discovered during this search.

It has been pointed out that while Clive Gaodman was a royal journalist,
most of those names said to have had their phones tapped are non-
royal figures (such as Gordon Taylor). And the judge in the
Goodman/Mulcaire case apparently referred toc Mulcaire dealing with
“others at News International”. Can you identify these individuals, and
what the judge was referring to?

We do not

know what evidence, if any, there may have been to support the judge’s
reference to “others”, nor do we know who he was referring to.

We have seen the e-mail to Glenn Mulcaire that refers to transcripts of
messages from Gordon Taylor’s telephone being made “for Neville”.
Carni you clarify the relationship between Mr Mulcaire and S

From June 2001 to April 2003 ﬁlas news editor at the News
of the World, effectively number two to assistant edltor‘ kho ran
the newsdesk.

MOD100040727



For Distribution to CPs

During that time Glen Mulcaire was hired to provide numerous services
including land registry checks, credit status checks, electoral roll checks,
directorship searches, court record checks, surveillance, and the provision of
telephone numbers of sports stars from his vast database of personal
contacts.

During this period hade use of Glen Mulcaire for those
services and occasionally, though seldom, afterwards as the new newsdesk
regime preferred to confine Mulcaire's dealings with the newspaper to the
newsdesk, to avoid an avalanche of requests from numerous staff.

Can you make clear how Mulcaire was paid for information relating to
Gordon Taylor?

The information in the June 29™ 2005 email was not published and did not
result in any story being published. Glen Mulcaire was not paid by the News
of the World for any information relating to Gordon Taylor.

Can you provide details of the story connected to the
[ lcontract of 5 February 2005? P

To identify or provide details of this story would put us in direct and serious
breach of the Undertaking of Confidentiality we gave to Gordon Taylor as a
fundamental term of the settlement agreement at the end of his litigation
against us.

In the paper of { F there was an article headlined S
\ under the bylines of Clive Goodman an
[ |We appreciate that this was published some time ago, but
are you able to shed light as to how the information for the story was
obtained? It has been stated that this “could only have come from
phone hacking”.

| enclose a copy of this story. Please note that:

The statement that ‘it could only have come from hacking” makes no sense at
all if it is based upon the content of the article itself. There is nothing within
the article which would lead anyone to believe it came about as a result of
voicemail interception.

S » | handled the
\ hvestlgatlons He found and interviewed the
identified as | vho provided the information about what happened
during 'he rest of the article was the work of

Clive Goodman who, through his counsel, told the court that the only part of
the story which came from illegal activity was the information that

MOD100040728



For Distribution to CPs

On a more general note, please forgive me if | set out for the record that the
Goodman and Mulcaire arrests took place three years ago and the relevant activities
pre-date August 2006. As it happens, the email which caused us to settle with
Gordon Taylor is now over four years old.

We have investigated these matters to the best of our ability and that of the outside
lawyers we have brought in for that purpose and the restuilts of our inquiries are set

out above.
What | can say with clarity'is that since | became editor in January 2007, | am as sure
as | can be that the activities at the heart of the Goodman/Muicaire case have had no

place at the News of the World and that my newspaper and my journalists fully
comply with the law and the requirements of the PCC Code.

We have now answered the outstanding questions raised by the Select Committee
on Tuesday 21st July and dealt also with your own questions in this letter. We now
trust that this brings to a close our involvement in your investigations.

Yours sincerely

Colin Myler V

MOD100040729

19



For Distribution to CPs

Attached enclosures:
(1) Press statement from Andy Hayman 10.07.09
(2) Metropolitan Police Statement from Jobhn Yates 09.07.09
(3) News International Statement on Guardian article 10.07.09.

20

MOD100040730



S

For Distribution to CPs

ANDY HAYMAN - 16 JULY 2009

(The Times & NotW)

The allegations about News of the World journalists employing private
investigators to hack into celebrities’ mobile phones have put the
spotlight on the original Metropolitan police investgiations into these
claims, which | headed.

The paper’s Royal reporter Clive Goodman and private investigator /
Glenn Mulcaire both pleaded guilty to hacking into the mobile phone
messages of leading figures in public life. This was the culmination of a
thorough police investigation where the evidence was so compelling the
defendants were left with no real alternative but to plead guilty. This
should have been the end of the matter but recent revelations by The
Guardian have reignited the whole affair casting doubt on police
actions.

There are concerns that the police were not thorough enough in their
initial investgiations of these claims as they allegedly chose not to
inform everyone who had their mobile phones hacked or pursue other
journalists suspected of similar illegal acts.

At the time | was in overall command of Specialist Operations, the part
of the Yard which investigated the complaints. My heart sank when | was
told the accusations came from the Palace. This was not the time for a
half hearted investigation — we put our best detectives on the case and
left no stone unturned as officials breathed down our neck.

The Guardian has said it understands that the police file shows that
between 2,000 and 3,000 individuals had their mobile phones hacked
into, far more than was ever officially admitted during the investigation
and prosecution of Mr Goodman. Yet, my recollection is different. As |
recall the list of those targeted, which was put together from records
kept by Mr Mulcaire, ran to several hundred names. Of these, there was

 a small number - perhaps a handful - where there was evidence that they

had actually been tampered with.

Had there been evidence of tampering in the other cases, that would
have been investigated as would the slightest hint that others were
involved.

Yet, as is so often the case, in the storm of allegation and denial the
facts get lost. Well known figures such as John Prescott are said to
have beeéen victims of the hacking without any clear evidence that their
phones were in fact hacked into.

The promise by the authorities to clarify any ambiguity surrounding the:
original inquiry should be reasonably straightforward providing the
police are allowed to focus on the criminal matters and are not
distracted by the plethora of parliamentary and watchdog probes. There
is a danger the two could get entwined.

The obvious way of getting to the bottom of whether more could have
been done by the police is to conduct a review as suggested by the
CPS. This route will bring closure by either endorsing the original
investigation or demanding further work be completed. In retrospect, the

21

MOD100040731



For Distribution to CPs

speed with which the Met came out and said it would not be reopening
its files might have been a mistake. Ultimately, it will be the CPS who
decide whether there is a need for a further inquiry or not.

The present clammer for more information and clarity is forcing many
other bodies to become involved. On Friday in the space of a couple of
hours several parliamentary committees and other press watchdogs
announced their own inquiry. Undoubtedly, all these inferested parties
will want to examine the same witnesses and test the same evidence.
This could be a recipe for disaster.

The police and CPS objective is to ascertain whether any criminal
activity has been left unchecked. That is significantly different to the
purposes of the other inquiries. They must not be confused. The police
and CPS must be left to conduct their own review and not be
prematurely pulled into servicing the other interested parties otherwise

the waters could become muddier.

22

MOD100040732



For Distribution to CPs

METROPOLITAN POLICE STATEMENT — 9 JULY 2009 1749

By John Yates

I have been asked by the Commissioner today to establish the facts
around our inquiry into the alleged unlawful tapping of mobile phones
by Clive Goodman and Glen Mulcaire. [ was not involved in the original
case and clearly come at this with an independent mind.

Just by way -of background. In December 2005, the Met received
complaints that mobile phones had been illegally tapped.

We identified that Goodman and Mulcaire were engaged in a
sophisticated and wide ranging conspiracy to gather private and
personal data, principally about high profile figures. Clearly they
benefited financially from these matters. '

Our inquiries found that these two men had the ébility to illegally
intercept mobile phone voice mails, commonly known as phone tapping.

Their potential targets may have run into hundreds of people, but our
inquiries showed that they only used the tactic against a far smaller

number of individuals.

“In January 2007, Goodman and Mulcaire were jailed for four and six

months; guilty to conspiring to unlawfully intercept communications.

Mulcaire also pleaded guilty to an additional five charges relating to

similar matters.
On sentencing the two men, Mr Justice Gross at the Old Bailey said the

case was “"not about press freedom, it was about a grave, inexcusable
and illegal invasion of privacy.”

The police investigation was complex and was carried out in close
liaison with the Crown Prosecution Service, Senior Counsel and the

telephone companies concerned.
The technical challenges posed to the service providers to establish that

there had in fact been interception were very, very, significant.

itis impdrtaint to recognise that our enquiries showed that in the vast
majority of cases there was insufficient evidence to show that tapping
had actually been achieved.

Where there was clear evidence that people had been the subject of
tapping, they were all contacted by the police.

These people were made aware of the potential compromise to their
phones and offered preventative advice.

23

MOD100040733



For Distribution to CPs

After extensive consuifation with the CPS and Counsel, only a few were
subsequently identified as witnesses in the proceedings that followed.

I said earlier in this statement that these two men were engaged in a
sophisticated and wide ranging conspiracy to gather personal data
about high profile figures. One was a private detective and one was a
journalist. it is reasonable therefore to expect them to be in possession
of data about such matters as it's part and parcel of their job.

| emphasise that our enquiries were solely concerned with phone
tapping. This, as far as we are aware, affected a much smaller pool of

people.

There has been a lof of media comment today about the then Deputy
Prime Minister John Prescott. This investigation has not uncovered any
evidence to suggest that John Prescott's phone had been tapped.

This case has been subject of the most careful investigation by very
experienced detectives. It has also been scrutinised in detail by both the
CPS and leading Counsel. They have carefully examined all the evidence
and prepared the indictments that they considered appropriate.

No additional evidence has, come to light since this case has concluded.
| therefore consider that no further investigation is required.

However, | do recognise the very real concerns, expressed today by a
number of people, who believe that their privacy may have been
intruded upon. :

I therefore need to ensure that we have been diligent, reasonable and
sensible, and taken all proper steps to ensure that where we have
- evidence that people have been the subject of any form of phone

\ /A  tapping, or that there is any suspicion that they might have been, that

| they have been informed.

24

MOD100040734



For Distribution to CPs

News International Limited

NEWS RELEASE

For immediate release

Contact | | ‘

10 July 2009 | ‘
0 .

News International Statement on Guardian Article

News International has delayed making this detailed statement untit all relevant facts have . 4
been analysed and checked intemally and externally.

News International has completed a thorough investigation info the various allegations
made since the Guardian story broke on Wednesday. This investigation augmented a
similar process here following the arrest of private investigator Glen Mulcaire and Mews of

the World journalist Clive Goodman in August 2006.

Perhaps more significantly, the police investigation into Glen Mulcaire and Clive Goodman
began in 2005, nine months before the two men were arrested. Prior to arrest the police
conducted live monitoring of both men’s activities and also kept the News of the World
activity in this area under investigation. The raids on Mulcaire’s premises, on Goodman's
premises and on the News of the World office seized all relevant documents and all
available evidence. The police investigation continued after the arrests and all relevant
activity was studied and analysed in the context of identifying unlawfulness/criminality. The

police investigation was incredibly thorough.

Apart from matters raised in the Mulcaire and Goodman proceedings, the only other
evidence connecting News of the World reporters to information gained as a result of
accessing a person's voicemail emerged in April 2008, during the course of the Gordon
Taylor litigation. Neither this information nor any story arising from it was ever published.
Once senior executives became aware of this, immediate steps were faken to resoive Mr

Taylor's complaint.
From our own investigation, but more importantly that of the police, we can state with

confidence that, apart from the matters referred to above, there is not and never has been
evidence to suppott allegations that:

> News of the World journalists have accessed the voicemails of any individual.

> News of the World or its journalists have instructed private investigators or other
third parties to access the voicemails of any individuals. :

> There was systemic corporate illegality by News Intemational to suppress evidence.

It goes without saying that had the police uncovered such evidence, charges would have
been brought against other News of the World personnel. Not only have there been no
such charges, but the police have not considered it necessary to arrest or question any
other member of News of the World staff.

i

Registered office: 1 Virginia Street, London E38 1XY
Registered number 81701 England
Switchboard:|

25

MOD100040735



For Distribution to CPs

News International Limited

NEWS RELEASE

For immediate release

10 July 2009 Contact | M
\

Based on the above, we can state categorically in relation to the following allegations which
have been made primarily by the Guardian and widely reported as fact by Sky News, BBC,

ITN and others this week:

> ltis untrue that officers found evidence of News Group staff, either themselves or
using private investigators, hacking into "thousands” of mobile phones.

> Itis untrue that apart from Goodman, officers found evidence that other members of
News Group staff hacked into mobile phones or accessed individuals' voicemails.

> ltis untrue that there is evidence that News Group reporters, or indeed anyone,
hacked into the telephone voicemails of John Prescott.

> ltis untrue that “Murdoch joumalisfs” used private investigators to illegally hack into
the mobile phone messages of numerous public figures to gain unlawful access to
confidential personal data, including: tax records, social security files, bank
statements and itemised phone bills.

> Itis untrue that News Group reporters have hacked into telephone voicemail
services of various footballers, politicians and celebrities named in reports this

week.

> ltis untrue that News of the World executives knowingly sanctioned payment for
ilegal phone intercepts.

All of these irresponsible and unsubstantiated allegations against News of the World and
other News International titles and its journalists are faise.

The Guardian has been selective and misleading in its coverage of the report and
investigation by the Information Commissioner. There has been and is no connection
between the Information Commissioner's investigation and the allegation of hacking into
telephones or accessing telephone voicemails. The report concerned the activities of a
private investigator who, between April 2001 and March 2003, supplied information to 32
newspapers and magazines including, incidentally, the Guardian's sister newspaper, The
Observer, which according to the Information Commissioner was ninth worst "offender” out
of the 32. The information supplied was deemed to be in breach of the Data Protection Act

1998.

When Les Hinton gave evidence to the Select Committee in March 2007, the evidence
which emerged during the Gordon Taylor litigation in April 2008 was not known to Mr
Hinton or any other senior executive within News International.

Furthermore, we are inviting the Guardian to supply the Metropolntan Police with any new
evidence they claim to have.

i

Registered office: 1 Virginia Street, London E98 1XY
Registered number 81701 England
Switchboard: \

26

MOD100040736



For Distribution to CPs

News International Limited £33

NEWS RELEASE

For immediate refease

\
Contact / B
| ‘

~—

10 July 2069

Since February 2007, News Intemational has continued to work with its journalists and its
industry partners to ensure that its journalists fully comply with both the relevant legislation
and the rigorous requirements of the PCC’s Code of Conduct.

Finally, we would like to make it clear that despite the Guardian suggesting otherwise, the
departure of Managing Editor Stuart Kuttner has no connection whatsoever with the events
referred to above. The Guardian were informed of this position from the outset and chose

to mislead the British public.

ENDS

Notes for editors:

News International Limited publishes The Times, The Sunday Times, The Sun, News of
the World and thelondonpaper. fn terms of growth, share, circulation and reader
engagement, the Company's titles are among the world’s most successful. NewsPrinters
Ltd prints the national titles and operates as a contract printing subsidiary for the three state
of the art printing plants. Further brands which are part of the group include the Times
Literary Supplement and milkround.co.uk. The News international group has investments in
property search-engine globrix.com and fashion website BrandAlley.co.uk.

f

Registered office: 1 Virginia Street, London E38 1XY
Registered number 81701 England
Switchboard: q 27

MOD100040737



For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




For Distribution to CPs




